AXELSE COURANT Onze schepen moeten blijven varen! Amerika s topwagen keert terug. De Kinderboekenweek 1955 HAMEA J.C.VINK Gee// handen om trots op te zijn Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 22 OCTOBER 1955 70e Jaargang No. 7 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. Ideaal voor ieder die brieven schrijft! DE „CONTINENTAL MARK II" HET IDEAAL VAN FORD. SCHEEPVAART VRAAGT GROTERE BELANGSTELLING VAN DE NEDERLANDSE JONGEREN. Onze taal kent tal van uitdrukkingen, die aan de scheepvaart zijn ontleend. In onze liederenbundels komen vele verzen voor, die de zee of het zeemansleven tot onderwerp hebben. En in de bibliotheken staan meer boeken over dit onderwerp dan wij ooit zullen kunnen lezen. Nederland is door de eeuwen heen een „zeevarende natie" geweest en wij zijn dat nóg, meer zelfs dan menigeen vermoedt. Er zijn naar schatting tot 2 millioen Nederlanders, die hun dagelijks brood direct of indirect aan de scheepvaart te danken hebben. Een klein gedeelte van hen vaart, maar tal. lozen werken in de scheepsbouw en andere takken van bedrijf die artikelen leveren voor de inrichting en uitrusting van onze schepen. Het is voor ons kleine land van het hoogste belang, dat de goede reputatie, die het als zeevarende natie geniet, be houden blijft, niet alleen in verband met de werkgelegenheid, maar vooral ook met het oog op de hoognodige deviezen, die de scheepvaart ons oplevert, direct van school naar een „baas" waar zij onder de huidige omstandigheden een be. hoorlijk loon kunnen verdienen. eD moei lijkheid voor de reders is, dat een jonge man pas mag „monsteren" op een schip, wanneer hij 16 jaar geworden is. Het avon, tuurlijke.dat vroeger het zeemansleven ken merkte, de romantiek, heeft door de intrede van de moderne techniek veel van haar aan trekkelijkheid verloren. Huisvestingsmoeilijk, heden brengen gehuwde zeelieden er toe, een betrekking aan de wal te aanvaarden, om dat zij hun gezinnen niet alleen met allerlei samenwoningsproblemen en de daaruit voort vloeiende misère willen achterlaten. En zo zouden er nog veel meer andere fac. toren te noemen zijn, die de belangstelling voor het beroep van zeeman hebben ver minderd. De vloot móét blijven varen De rederijen doen wat zij kunnen, om daarin verandering te brengen. Er wordt onder de leerlingen van middelbare, U.L.O.- en ambachtsscholen propaganda gemaakt voor het zeemansberoep. En op velerlei ma, nieren wordt getracht, het leven van de zeeman op het schip en in de aanloophavens zo aangenaam mogelijk te maken. En zo hoopt men onder de jongeren nieuwe krach ten aan te trekken en de reeds varende zee lieden zoveel mogelijk er van te weerhou, den hun schip vaarwel te zeggen en aan de wal te gaan werken. Er zijn vanzelfsprekend in ons land nog tal van jongemannen, wie het „zeemans- bloed door de aderen stroomt". Laten zij zich niet door allerlei bijkomstige omstandig heden van hn verlangens naar een zeemans, leven laten afhouden Onze schepen moe ten blijven varen (Nadruk verboden) Raakt zeemansberoep in discrediet De ervaring en het vakmanschap van de Nederlandse reders en hun zeelieden en de vermaarde service, die onze maatschappijen verlenen zowel wat betreft het vervoer van passagiers als op het gebied van het vracht vervoer zijn evenzovele waarborgen, dat men overal ter wereld gaarne gebruik zal blijven maken van de diensten van Nederlandse scheepvaartmaatschappijen. Tenminste, wan neer de Nederlanders in staat zullen zijn, die diensten te b 1 ij v e n verlenen. Aan de schepen en aan de opdrachten ontbreekt het niet. Men maakt zich evenwel in scheep vaartkringen ernstige zorgen over een drei gend tekort aan personeel, dat nodig is om de schepen te bemannen. „Dreigt in ons land het zeemansberoep in discrediet te raken zo vraagt men zich op de rederij, kantoren af. En op een samenkomst van de Nederlandse pers op een van onze vlagge- schepen, de „Willem Ruys", is door een deskundige op dit gebied dit ernstige pro, bleem aan de orde gesteld. Tekort aan zeelieden. Een ernstig probleem inderdaad. Want het zou op de duur een nationale ramp be tekenen, als schepen opgelegd zouden moe, ten worden, als dus het fiere rood-wit-blauw van de wereldzeeën zou gaan verdwijnen, alleen maar omdat er onder de Nederlandse jongeren niet voldoende belangstelling be staat voor het zeemansberoep. Er zijn na tuurlijk allerlei oorzaken aan te wijzen voor dit dreigende tekort, dat zich op het ogen blik ook in allerlei andere takken van be drijf openbaart. De industrialisatie van ons land speelt een rol. Heel veel jongens, die op 14-jarige leef tijd aan de leerplicht hebben voldaan, gaan Al een kwart eeuw kent ons land de jaar lijkse Boekenweek. Dit jaar wordt voor het eerst een speciale Kinderboekenweek ge houden, van 27 October tot 3 November. Waarom Is het dan nodig in onze twin tigste eeuw (dikwijls de Eeuw van het Kind genoemd!) het Kinderboek nog eens extra in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen Het blijkt dat dit geen overbodige weelde is in vele gezinnen krijgt het Kin derboek ternauwernood de plaats, die het toekomt. Bij een onderzoek, enige tijd ge leden ingesteld onder de leerlingen van de hoogste klasse van een lagere school (waar van de ouders over het algemeen een rede lijk inkomen hadden), bleek, dat op Sinter, klaasavond van de vijf en veertig leerlingen er slechts vijf een boek hadden gekregen de andere veertig waren verblijd met talrijke nuttige en zéér gewenste geschenken, zoals meccanodozen, schaatsen, étui's, schooltas sen, enz.het boek kwam in de laatste plaatsEn bij het kopen van een boek geven maar al te dikwijls de prijs en het aan tal bladzijden de doorslag. Plus de plaatjes staan er veel in De inhoud speelt maar zelden een rol. Zélfs is dit laatste het geval in gezinnen, waar grote aandacht ge, schonken wordt aan de kleding en het voed sel van de kinderen en menigeen ziet over het hoofd, dat ook het goede boek het kind voedsel verschaft, geestelijk voedsel. Waar om dan door zovelen géén of ternauwernood aandacht aan dit geestelijk voedsel wordt geschonken Wij weten het niet. Maar het is een feit. Voedsel voor de geest, het klinkt wat zwaar en overdreven. Maar tóch is het zo. Kijk die jongen eenshij leest een boek, dat het leven van Edison beschrijft. Zijn wangen gloeien hij leeft méé met Edison hij slaakt een juichkreet, als Edison's pogingen om wat nieuws uit te vinden gelukkenDe jongen vereenzelvigt zich met Edison. En als hij het boek dichtklapt, neemt hij zich voor, om nèt te doen als Edison, om zijn voorbeeld te volgen hard te werken iets te bereikenzich niet door misluk, kingen terneer te laten slaan Het boek is voor hem een vriend geworden, die hem niet in de steek zal laten een vriend, die zijn geest heeft gevoed en verrijkt. En zie eens dat meisjeze leest een boeiend geschreven verhaaleen zwer vend gezin kinderen, die alles tekort komen, kinderen, die worden verwaarloosd. Als het boek uit is, neemt het meisje het be sluit, onderwijzeres of verpleegster in een kinderziekenhuis te worden. Het boek heeft haar de weg gewezen het boek heeft haar zoekende geest het nodige voedsel verschaft. Ook voor haar is het boek een vriend ge worden, op wie ze steeds zal kunnen bouwen. Een goed boek, een goede vriendDat is het, wat de Kinderboekenweek 1955 onder ieders aandacht wil brengen. Overal in ons land zullen tentoonstellingen van goede kin derboeken worden ingericht, terwijl deskun dige mannen en vrouwen voordrachten zul, len houden. Op deze wijze hopen we het minderwaardige boek (beeldroman!) te be strijden en ieder op te wekken, het goede kinderboek als geschenk de plaats te geven, die het toekomtde eerste plaats Leonard Roggeveen. n De vorige week is een nieuw model van Amerika's meest bewonderde wagen, de „Continental Mark II", in de autowereld teruggekeerd. Een wagen vervaardigd vol gens een doelmatig en duurzaam ontwerp en gebouwd volgens de meest strikte kwali teitseisen van de automobiel - industrie Het ontstaan van de Continental is een van de merkwaardigste geschiedenissen ge. weest uit de auto-wereld. Edsel Ford, de zoon van Henry Ford I en vader van de drie broers Henry II, Benson en William Clay heeft aan het einde van de dertiger jaren het idee gekregen een wagen uitslui tend voor hem zelf te bouwen. Na jaren van voorbereiding werd in 1939 met de productie begonnen en in 1940 kon Edsel Ford achter het stuur van zijn zelf, ontworpen en geheel met de hand gebouw de Continental plaats nemen. Die eerste rit, een vacantiereis door Florida, is voor hem een verrassing geworden. Overal waar de wagen verscheen dromden de mensen om de lange, laaggebouwde auto heen en voor de tocht ten einde was, had hij reeds meer dan 300 orders in zijn portefeuille. Edsel Ford heeft toen eens grondig na gedacht en uiteindelijk besloten de wagen in productie te nemen in een daartoe gere, serveerd gedeelte der Lincoln fabriek. Men beschikte nog niet over de machines om de wagen aan de lopende band te maken, om de technische perfectie te bereiken, die men had weten te verkrijg enin het prototype. Elke verkochte Continental werd geheel met de hand vervaardigd en tot 1948, het jaar waarin de productie van het vrijwel onge wijzigde model werd stopgezet, zijn er 5233 van gemaakt. Toen gebeurde wat nog nooit eerder was voorgevallen. Ieder jaar moest men meer neertellen voor een tweede hands Continental Opnieuw in productie. In 1952 werd door een groep van eige naren van de Continental een Continental Eigenaars Club opgericht, waarbij William Clay Ford, de jongste broer van Henry Ford II, werd verzocht het voorzitterschap te willen aanvaarden. Zij wisten niet, dat de toen 27-jarige Bill reeds enige jaren werkte aan een nieuwe versie van de Continental, daartoe geïnspi reerd door het voorbeeld van zijn vader Edsel. William Clay Ford, die in 1949 eind examen deed aan de Yale Universiteit, werd met de leiding belast van de op 16 October 1953 gevestigde speciale Continental Divi sion. Hij was toen al vice-president van de Ford Motor Company. In het voorjaar van 1955 werd aangekon digd, dat aan het einde van dit jaar de nieu, we Continental zou worden geïntroduceerd, welke de naam zou dragen Mark II. De Continental Mark II. Op 15 October j.l. is deze exclusieve wa gen door de Nederlandse Fordfabriek aan de Nederlandse pers en het autominnend pu bliek voorgesteld. Het is een zeer bijzondere wagen, strak van lijn en betrekkelijk een, voudig en sober van vormgeving, speciaal ontworpen voor een exclusieve markt, een markt van mensen met goede smaak, die een automobiel verlangen met luxe, waardigheid, kwaliteit, stijl en distinctie. Het is vooral de waardigheid en distinctie die het kenmerk waren van Edsel Ford s ontwerp en men heeft dit behouden in het nieuwe model, dat dan ook goeddeels is ge baseerd op de vormgeving en afmetingen van de eerste Continental. Ook thans wordt de wagen goeddeels met de hand vervaar digd om een superieure kwaliteit te be, reiken. Er wordt b.v. meer tijd besteed aan de af werking van het plaatwerk en het met de hand polijsten van de lak, als aan de com plete samenbouw van een normale serie, wagen Men heeft biertoe een speciale fa briek gebouwd met een oppervlakte van on geveer 18.000 m2 in het plaatsje Ecorse in de staat Michigan ,niet ver van Dearborn gelegen. Men kan gevoegelijk aannemen, dat de Continental Mark II de laagst gebouwde wagen is van alle in productie zijnde Ame, rikaanse zes-persoons wagens. De hoogte bedraagt slechts 142 cm. Men heeft dit be reikt zonder enige vrije ruimte van binnen op te offeren door middel van een speciale chassisconstructie. Proeven hebben aange, toond dat dit systeem, dat gekenmerkt wordt door buisvormige dwarsliggers in feite een soort wieg is voor de inzittenden, een bij zondere torsie-stijfheid bezit, hetgeen bij draagt tot het zeer soepel rijden van deze automobiel. De lengte is ruim 5J^ meter en de breedte bijna 2 meter. Met een zacht hellende pano ramische voorruit (één van de weinige con cessies aan de huidige automode), laaglig- gende vensters en een brede achterruit heeft de Mark II bijna 2 m2 raamoppervlak. Het gesloten zijpaneel achteraan, een karakte ristiek van de vroegere Lincoln Continental, is behouden om beslotenheid te verzekeren. Dit element schaadt het achteruitzicht in geen enkel opzicht. Overbodige versieringen zijn achterwege gelaten en er is een zeer bescheiden gebruik van chroom gemaakt. Om een volledig effect van alle details van het ontwerp te bereiken is speciale aan, dacht besteed aan de contouren van het plaatwerk. Dat plaatwerk is geslepen, gepolijst, ge schuurd en gelakt op een wijze, die zijn ge lijke niet heeft in de automobiel-industrie. De Continental Mark II is een tweedeurs- coupé, verkrijgbaar in 14 kleuren en 5 twee, kleuren-combinaties, zowel uitwendig als in wendig rustiger en minder contrasterend als bij de meeste hedendaagse automobielen het geval is. Het dashbord is met echt, uit Europa in gevoerd leer bekleed, dat daartoe een spe ciale bewerking ondergaat. Voor de bekle, ding van banken en zijpanelen heeft men de keuze uit 23 kleurencombinaties in echt leer, doch men kan nog uit vijf andere bekledings combinaties kiezen, n.l. leer en nylon, leer en matlesse, laken en nylon, laken en mat- lesse en geheel laken. De krachtbron is een V-8 kopklepmotor met een inhoud van iets meer dan 6 liter en een compressieverhouding van 9:1. Het is niet de bedoeling de Continental Mark II in massaproductie te nemen, zoals dat met de normale seriewagens gebeurt. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement i Axel binnen de kom 21,55 Andere plaatsen 2 1,75 Buitenland 2 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1