AXELSE COURANT
Onze schepen moeten blijven varen! Amerika s topwagen keert terug.
De Kinderboekenweek 1955
HAMEA
J.C.VINK
Gee// handen om
trots op te zijn
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 22 OCTOBER 1955
70e Jaargang No. 7
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
DE „CONTINENTAL MARK II" HET IDEAAL VAN FORD.
SCHEEPVAART VRAAGT GROTERE BELANGSTELLING VAN
DE NEDERLANDSE JONGEREN.
Onze taal kent tal van uitdrukkingen, die aan de scheepvaart zijn ontleend. In
onze liederenbundels komen vele verzen voor, die de zee of het zeemansleven tot
onderwerp hebben. En in de bibliotheken staan meer boeken over dit onderwerp dan
wij ooit zullen kunnen lezen. Nederland is door de eeuwen heen een „zeevarende
natie" geweest en wij zijn dat nóg, meer zelfs dan menigeen vermoedt. Er zijn naar
schatting tot 2 millioen Nederlanders, die hun dagelijks brood direct of indirect
aan de scheepvaart te danken hebben. Een klein gedeelte van hen vaart, maar tal.
lozen werken in de scheepsbouw en andere takken van bedrijf die artikelen leveren
voor de inrichting en uitrusting van onze schepen. Het is voor ons kleine land van
het hoogste belang, dat de goede reputatie, die het als zeevarende natie geniet, be
houden blijft, niet alleen in verband met de werkgelegenheid, maar vooral ook met
het oog op de hoognodige deviezen, die de scheepvaart ons oplevert,
direct van school naar een „baas" waar zij
onder de huidige omstandigheden een be.
hoorlijk loon kunnen verdienen. eD moei
lijkheid voor de reders is, dat een jonge
man pas mag „monsteren" op een schip,
wanneer hij 16 jaar geworden is. Het avon,
tuurlijke.dat vroeger het zeemansleven ken
merkte, de romantiek, heeft door de intrede
van de moderne techniek veel van haar aan
trekkelijkheid verloren. Huisvestingsmoeilijk,
heden brengen gehuwde zeelieden er toe, een
betrekking aan de wal te aanvaarden, om
dat zij hun gezinnen niet alleen met allerlei
samenwoningsproblemen en de daaruit voort
vloeiende misère willen achterlaten.
En zo zouden er nog veel meer andere fac.
toren te noemen zijn, die de belangstelling
voor het beroep van zeeman hebben ver
minderd.
De vloot móét blijven varen
De rederijen doen wat zij kunnen, om
daarin verandering te brengen. Er wordt
onder de leerlingen van middelbare, U.L.O.-
en ambachtsscholen propaganda gemaakt
voor het zeemansberoep. En op velerlei ma,
nieren wordt getracht, het leven van de
zeeman op het schip en in de aanloophavens
zo aangenaam mogelijk te maken. En zo
hoopt men onder de jongeren nieuwe krach
ten aan te trekken en de reeds varende zee
lieden zoveel mogelijk er van te weerhou,
den hun schip vaarwel te zeggen en aan de
wal te gaan werken.
Er zijn vanzelfsprekend in ons land nog
tal van jongemannen, wie het „zeemans-
bloed door de aderen stroomt". Laten zij
zich niet door allerlei bijkomstige omstandig
heden van hn verlangens naar een zeemans,
leven laten afhouden Onze schepen moe
ten blijven varen
(Nadruk verboden)
Raakt zeemansberoep in discrediet
De ervaring en het vakmanschap van de
Nederlandse reders en hun zeelieden en de
vermaarde service, die onze maatschappijen
verlenen zowel wat betreft het vervoer van
passagiers als op het gebied van het vracht
vervoer zijn evenzovele waarborgen, dat men
overal ter wereld gaarne gebruik zal blijven
maken van de diensten van Nederlandse
scheepvaartmaatschappijen. Tenminste, wan
neer de Nederlanders in staat zullen zijn, die
diensten te b 1 ij v e n verlenen. Aan de
schepen en aan de opdrachten ontbreekt het
niet. Men maakt zich evenwel in scheep
vaartkringen ernstige zorgen over een drei
gend tekort aan personeel, dat nodig is om
de schepen te bemannen. „Dreigt in ons
land het zeemansberoep in discrediet te
raken zo vraagt men zich op de rederij,
kantoren af. En op een samenkomst van de
Nederlandse pers op een van onze vlagge-
schepen, de „Willem Ruys", is door een
deskundige op dit gebied dit ernstige pro,
bleem aan de orde gesteld.
Tekort aan zeelieden.
Een ernstig probleem inderdaad. Want
het zou op de duur een nationale ramp be
tekenen, als schepen opgelegd zouden moe,
ten worden, als dus het fiere rood-wit-blauw
van de wereldzeeën zou gaan verdwijnen,
alleen maar omdat er onder de Nederlandse
jongeren niet voldoende belangstelling be
staat voor het zeemansberoep. Er zijn na
tuurlijk allerlei oorzaken aan te wijzen voor
dit dreigende tekort, dat zich op het ogen
blik ook in allerlei andere takken van be
drijf openbaart.
De industrialisatie van ons land speelt een
rol. Heel veel jongens, die op 14-jarige leef
tijd aan de leerplicht hebben voldaan, gaan
Al een kwart eeuw kent ons land de jaar
lijkse Boekenweek. Dit jaar wordt voor het
eerst een speciale Kinderboekenweek ge
houden, van 27 October tot 3 November.
Waarom Is het dan nodig in onze twin
tigste eeuw (dikwijls de Eeuw van het Kind
genoemd!) het Kinderboek nog eens extra
in het middelpunt van de belangstelling te
plaatsen Het blijkt dat dit geen overbodige
weelde is in vele gezinnen krijgt het Kin
derboek ternauwernood de plaats, die het
toekomt. Bij een onderzoek, enige tijd ge
leden ingesteld onder de leerlingen van de
hoogste klasse van een lagere school (waar
van de ouders over het algemeen een rede
lijk inkomen hadden), bleek, dat op Sinter,
klaasavond van de vijf en veertig leerlingen
er slechts vijf een boek hadden gekregen
de andere veertig waren verblijd met talrijke
nuttige en zéér gewenste geschenken, zoals
meccanodozen, schaatsen, étui's, schooltas
sen, enz.het boek kwam in de laatste
plaatsEn bij het kopen van een boek
geven maar al te dikwijls de prijs en het aan
tal bladzijden de doorslag. Plus de plaatjes
staan er veel in De inhoud speelt
maar zelden een rol. Zélfs is dit laatste het
geval in gezinnen, waar grote aandacht ge,
schonken wordt aan de kleding en het voed
sel van de kinderen en menigeen ziet over
het hoofd, dat ook het goede boek het kind
voedsel verschaft, geestelijk voedsel. Waar
om dan door zovelen géén of ternauwernood
aandacht aan dit geestelijk voedsel wordt
geschonken Wij weten het niet. Maar het
is een feit.
Voedsel voor de geest, het klinkt wat
zwaar en overdreven. Maar tóch is het zo.
Kijk die jongen eenshij leest een boek, dat
het leven van Edison beschrijft. Zijn wangen
gloeien hij leeft méé met Edison hij slaakt
een juichkreet, als Edison's pogingen om
wat nieuws uit te vinden gelukkenDe
jongen vereenzelvigt zich met Edison. En
als hij het boek dichtklapt, neemt hij zich
voor, om nèt te doen als Edison, om zijn
voorbeeld te volgen hard te werken
iets te bereikenzich niet door misluk,
kingen terneer te laten slaan Het boek is
voor hem een vriend geworden, die hem niet
in de steek zal laten een vriend, die zijn
geest heeft gevoed en verrijkt.
En zie eens dat meisjeze leest een
boeiend geschreven verhaaleen zwer
vend gezin kinderen, die alles tekort
komen, kinderen, die worden verwaarloosd.
Als het boek uit is, neemt het meisje het be
sluit, onderwijzeres of verpleegster in een
kinderziekenhuis te worden. Het boek heeft
haar de weg gewezen het boek heeft haar
zoekende geest het nodige voedsel verschaft.
Ook voor haar is het boek een vriend ge
worden, op wie ze steeds zal kunnen bouwen.
Een goed boek, een goede vriendDat
is het, wat de Kinderboekenweek 1955 onder
ieders aandacht wil brengen. Overal in ons
land zullen tentoonstellingen van goede kin
derboeken worden ingericht, terwijl deskun
dige mannen en vrouwen voordrachten zul,
len houden. Op deze wijze hopen we het
minderwaardige boek (beeldroman!) te be
strijden en ieder op te wekken, het goede
kinderboek als geschenk de plaats te geven,
die het toekomtde eerste plaats
Leonard Roggeveen.
n
De vorige week is een nieuw model van Amerika's meest bewonderde wagen, de
„Continental Mark II", in de autowereld teruggekeerd. Een wagen vervaardigd vol
gens een doelmatig en duurzaam ontwerp en gebouwd volgens de meest strikte kwali
teitseisen van de automobiel - industrie
Het ontstaan van de Continental is een
van de merkwaardigste geschiedenissen ge.
weest uit de auto-wereld. Edsel Ford, de
zoon van Henry Ford I en vader van de
drie broers Henry II, Benson en William
Clay heeft aan het einde van de dertiger
jaren het idee gekregen een wagen uitslui
tend voor hem zelf te bouwen.
Na jaren van voorbereiding werd in 1939
met de productie begonnen en in 1940 kon
Edsel Ford achter het stuur van zijn zelf,
ontworpen en geheel met de hand gebouw
de Continental plaats nemen. Die eerste rit,
een vacantiereis door Florida, is voor hem
een verrassing geworden. Overal waar de
wagen verscheen dromden de mensen om
de lange, laaggebouwde auto heen en voor
de tocht ten einde was, had hij reeds meer
dan 300 orders in zijn portefeuille.
Edsel Ford heeft toen eens grondig na
gedacht en uiteindelijk besloten de wagen
in productie te nemen in een daartoe gere,
serveerd gedeelte der Lincoln fabriek. Men
beschikte nog niet over de machines om de
wagen aan de lopende band te maken, om
de technische perfectie te bereiken, die men
had weten te verkrijg enin het prototype.
Elke verkochte Continental werd geheel met
de hand vervaardigd en tot 1948, het jaar
waarin de productie van het vrijwel onge
wijzigde model werd stopgezet, zijn er 5233
van gemaakt. Toen gebeurde wat nog nooit
eerder was voorgevallen. Ieder jaar moest
men meer neertellen voor een tweede hands
Continental
Opnieuw in productie.
In 1952 werd door een groep van eige
naren van de Continental een Continental
Eigenaars Club opgericht, waarbij William
Clay Ford, de jongste broer van Henry
Ford II, werd verzocht het voorzitterschap
te willen aanvaarden.
Zij wisten niet, dat de toen 27-jarige Bill
reeds enige jaren werkte aan een nieuwe
versie van de Continental, daartoe geïnspi
reerd door het voorbeeld van zijn vader
Edsel. William Clay Ford, die in 1949 eind
examen deed aan de Yale Universiteit, werd
met de leiding belast van de op 16 October
1953 gevestigde speciale Continental Divi
sion. Hij was toen al vice-president van de
Ford Motor Company.
In het voorjaar van 1955 werd aangekon
digd, dat aan het einde van dit jaar de nieu,
we Continental zou worden geïntroduceerd,
welke de naam zou dragen Mark II.
De Continental Mark II.
Op 15 October j.l. is deze exclusieve wa
gen door de Nederlandse Fordfabriek aan
de Nederlandse pers en het autominnend pu
bliek voorgesteld. Het is een zeer bijzondere
wagen, strak van lijn en betrekkelijk een,
voudig en sober van vormgeving, speciaal
ontworpen voor een exclusieve markt, een
markt van mensen met goede smaak, die een
automobiel verlangen met luxe, waardigheid,
kwaliteit, stijl en distinctie.
Het is vooral de waardigheid en distinctie
die het kenmerk waren van Edsel Ford s
ontwerp en men heeft dit behouden in het
nieuwe model, dat dan ook goeddeels is ge
baseerd op de vormgeving en afmetingen
van de eerste Continental. Ook thans wordt
de wagen goeddeels met de hand vervaar
digd om een superieure kwaliteit te be,
reiken.
Er wordt b.v. meer tijd besteed aan de af
werking van het plaatwerk en het met de
hand polijsten van de lak, als aan de com
plete samenbouw van een normale serie,
wagen Men heeft biertoe een speciale fa
briek gebouwd met een oppervlakte van on
geveer 18.000 m2 in het plaatsje Ecorse in
de staat Michigan ,niet ver van Dearborn
gelegen.
Men kan gevoegelijk aannemen, dat de
Continental Mark II de laagst gebouwde
wagen is van alle in productie zijnde Ame,
rikaanse zes-persoons wagens. De hoogte
bedraagt slechts 142 cm. Men heeft dit be
reikt zonder enige vrije ruimte van binnen
op te offeren door middel van een speciale
chassisconstructie. Proeven hebben aange,
toond dat dit systeem, dat gekenmerkt wordt
door buisvormige dwarsliggers in feite een
soort wieg is voor de inzittenden, een bij
zondere torsie-stijfheid bezit, hetgeen bij
draagt tot het zeer soepel rijden van deze
automobiel.
De lengte is ruim 5J^ meter en de breedte
bijna 2 meter. Met een zacht hellende pano
ramische voorruit (één van de weinige con
cessies aan de huidige automode), laaglig-
gende vensters en een brede achterruit heeft
de Mark II bijna 2 m2 raamoppervlak. Het
gesloten zijpaneel achteraan, een karakte
ristiek van de vroegere Lincoln Continental,
is behouden om beslotenheid te verzekeren.
Dit element schaadt het achteruitzicht in
geen enkel opzicht.
Overbodige versieringen zijn achterwege
gelaten en er is een zeer bescheiden gebruik
van chroom gemaakt.
Om een volledig effect van alle details
van het ontwerp te bereiken is speciale aan,
dacht besteed aan de contouren van het
plaatwerk.
Dat plaatwerk is geslepen, gepolijst, ge
schuurd en gelakt op een wijze, die zijn ge
lijke niet heeft in de automobiel-industrie.
De Continental Mark II is een tweedeurs-
coupé, verkrijgbaar in 14 kleuren en 5 twee,
kleuren-combinaties, zowel uitwendig als in
wendig rustiger en minder contrasterend als
bij de meeste hedendaagse automobielen het
geval is.
Het dashbord is met echt, uit Europa in
gevoerd leer bekleed, dat daartoe een spe
ciale bewerking ondergaat. Voor de bekle,
ding van banken en zijpanelen heeft men de
keuze uit 23 kleurencombinaties in echt leer,
doch men kan nog uit vijf andere bekledings
combinaties kiezen, n.l. leer en nylon, leer
en matlesse, laken en nylon, laken en mat-
lesse en geheel laken.
De krachtbron is een V-8 kopklepmotor
met een inhoud van iets meer dan 6 liter en
een compressieverhouding van 9:1.
Het is niet de bedoeling de Continental
Mark II in massaproductie te nemen, zoals
dat met de normale seriewagens gebeurt.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement i
Axel binnen de kom 21,55 Andere plaatsen 2 1,75
Buitenland 2 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.