AXELSE COURANT
'usr.'-
KIND EN VERKEER
Gebreide Wollen Kleding
Blijf meester
nippers
J. C.VINK
Wrijf Kou en Pijn
wea met DAMPO
mmm
Frankering bij abonnement. Axel
WOENSDAG 12 OCTOBER 1955
70e Jaargang No. 4
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
„Kinderen hinderen", zei Vader Cats.
De weggebruikers van de twintigste eeuw
zouden het hem kunnen nazeggen, want kin
deren zijn onberekenbaar. Het ene ogenblik
spelen ze rustig op het trottoir om het vol.
gend ogenblik, geheel onverwacht, de straat
over te rennen, met als gevolg, dat een aan
rijding soms niet is te vermijden.
Het is daarom begrijpelijk, dat ouders met
jonge kinderen vaak in zorg verkeren. Het
verkeer wordt met de dag sneller, het aantal
weggebruikers groter. Klopt ons hart niet
veel rustiger als ons kroost weer veilig en
ongedeerd is thuis gekomen
Maar het verkeer baart niet alleen de
ouders zorgen, ook de Verkeerspolitie heeft
tegenwoordig de handen vol. In een stad als
Den Haag bijvoorbeeld, zijn dagelijks onge
veer 75.000 kinderen tussen zes en twaalf
jaar „oud op straat. De zes- tot achtjarigen
vormen de moeilijkste categorie. Zij hebben
nog geen weet van de gevaren, ondanks vele
ouders hun kinderen daarop bij voortduring
wijzen.
Dat bijbrengen van de gevaren is geen
gemakkelijke taak. De ouders kennen soms
zelf niet alle verkeersregels, waardoor in
vrijwel elk gezin de verkeersopvoeding te
kort schiet. In het algemeen komen we niet
veel verder dan de aanmaning héél voor
zichtig te zijn en vóór het oversteken goed
uit te kijken. Daarom is het maar goed, dat
tegenwoordig op school in de grote steden
en ook reeds in tal van kleinere plaatsen
het verkeersonderwijs wordt voortgezet.
Verplicht is het nog niet. Nodig wel. Maar
ook op school komt spoedig het moment, dat
meester de vele vragen van het kind niet
meer precies kan beantwoorden. Dan is voor
het hoofd der school het ogenblik gekomen
om zich in verbinding te stellen met de Ver
keerspolitie, die dit deel van het onderwijs
overneemt.
De verkeerspolitie verleent die medewer.
king graag. De tijd, waarin de agenten voor
de meeste kinderen boemannen waren, is
gelukkig voorbij. De politie heeft een op
voedende en zeer dankbare taak in bet ver.
keersonderwijs. In de grote steden blijft dit
verkeersonderwijs, wat de theorie betreft,
beperkt tot één les. In de kleinere plaatsen
kunnen meer lessen gegeven worden, omdat
het totale aantal kinderen daar geringer is.
In Den Haag wordt de theorieles gegeven
aan de verkeerstafel in het Museum van het
Onderwijs, waar allerhande vervoermidde.
len in miniatuur aanwezig zijn. Op het kruis
punt staat een stopbord met een verkeers
agent er bij.
Een hele klas kinderen zit om de tafel.
Ze volgen met aandacht wat de hoofdagent
vertelt. Hij is een echte kindervriend, hij
weet hen te boeien. Hij doceert niet, hij stelt
vragen. „Wat moet je doen als je op de
fiets linksaf wilt slaan „Je hand uit
steken, meester." De hoofdagent lacht. „En
wat moet je eerst doen Stilte. Dan gaat
er een vinger omhoog. „Achterom kijken of
de weg vrij is." „Juist" zegt de hoofd
agent, „dus eerst omkijken en dan je hand
uitsteken."
Zo gaat het door. De voorrangswegen met
de bijbehorende borden worden besproken,
de andere verkeersborden en lichtsignalen
krijgen een beurt. Het slot is steevast de
vertoning van een film over een jongen van
buiten, die, als hij bij zijn Haagse vriend
komt logeren, van allerlei verkeersovertre
dingen begaat. Trouwens, de film laat zien,
dat ook volwassenen soms levensgevaarlijke
toeren in het verkeer uithalen.
Een paar dagen later gaat de hele klas een
uurtje naar de Verkeerstuin, welke Haagse
tuin nu nog een exceptie in Nederland is.
Langs de verschillende paden zijn alle be
staande verkeersborden opgesteld. Eén van
de jongens of meisjes krijgt van de hoofd-
j agent de opdracht als verkeersagent bij het
stopbord te fungeren, een ander mag zijn
kameraadjes bekeuren. Hij moet scherp op
letten wie er fouten maakt. De overblijven-
den fietsen door de Verkeerstuin. Ze houden
stil voor het stopbord, ze vertragen hun
over Uw zenuwen. Neem
Mijnhardt's Zenuwtabletten
vaart bij het bereiken van een voorrangsweg.
Daar schiet er één een straat in, waar één
richtingsverkeer van de andere kant is en
prompt gaa hij op de bon.
Aldus voorbereid op het werkelijke ver
keer wordt het onderwijs besloten met een
rit door de stad. In een jeep volgt de Ver
keerspolitie de jeugdige deelnemers. Zij
geeft aanwijzingen door de microfoon en
wijst hen op fouten.
Het laatste stadium is het verkeersexamen.
De kinderen moeten eerst schriftelijk vragen
beantwoorden en de fouten aantekenen, die
de hoofdpersoon uit een verhaaltje, dat hun
wordt voorgelegd, begaat. Bij het examen in
de practijk worden vier parcoursen in de
stad uitgezet. Politieagenten in burger slaan
de gedragingen gade der kinderen, die op de
fiets zo'n traject afleggen. Eén kleine fout
is toegestaan. Wie er meer maakt, wordt
afgewezen en moet nog eens examen doen.
De eisen zijn streng, maar dat is wel nodig,
want is het verkeer zelf niet meedogenloos
Wie slaagt .ontvangt een diploma. De
hoofdcommissaris reikt dat zelf uit. Boven
dien ontvangen de kinderen nog een speldje
van de Vereniging voor Veilig Verkeer.
Na zo'n opleiding heeft het verkeer voor
de kinderen weinig geheimen meer. Ze we
ten beter dan menig volwassene hoe ze zich
in het verkeer moeten gedragen. En ze doen
ook inderdaad zoals hun geleerd is. Ze hel
pen bejaarde mensen oversteken, ze staan
op goede voet met de agenten. En de eer
tijds gevreesde Verkeerspolitie is bij de kin
deren geliefd geworden. Op verjaardagen
ontvangen zij van hun vrienden van de Ver,
keerspolitie een felicitatie in de vorm van
een prentbriefkaart, waarop een bepaalde
verkeerssituatie is afgebeeld.
In de grote steden is dit onderwijs in 1947
ingesteld. De kleinere steden en plaatsen
volgen het in toenemende mate na. Kind en
verkeer moeten aan elkaar wennen. En hoe
kan dat prettiger dan op deze instructieve
wijze
EISEN BIJ DE TYPEKEURING VAN
HULPMOTOREN.
Merk en type van de hulpmotor moet
op de bromfiets zijn aangebracht.
Herhaaldelijk blijkt, dat bromfietsers niet
op de hoogte zijn van de bij de typekeuring
van een hulpmotor gestelde eis dat op elk
motortje het merk en het type duidelijk te
lezen moet zijn, zo bericht de Kon. Ned. Toe
ristenbond A.N.W.B.
Van de „rijwielen met hulpmotor" immers
wordt alleen de motor door de Minister van
Verkeer en Waterstaat aan een typekeuring
onderworpen. Na goedkeuring wordt het
bepaalde merk en type van de motor toe
gevoegd aan de opgestelde lijst van „er
kende hulpmotoren".
Tijdens een eventuele controle moet de
politie zonder meer kunnen vaststellen of
de bromfietsmotor tot de goedgekeurden
behoort. De A.N.W.B. raadt de bromfiet
sers, én hen die op het punt staan een der
gelijk vervoermiddel aan te schaffen, dan
ook dringend aan er nauwlettend op toe te
zien, dat in de eerste plaats de hulpmotor
tot een goedgekeurde soort behoort en in
de tweede plaats zowel het merk als het
type duidelijk leesbaar op de motor is ver
meld.
EEN BIJ UITSTEK NEDERLANDS KWALITEITSARTIKEL
Het gehele jaar door breien en naaien vele
Nederlandse bedrijven op volle toeren om
bij het invallen van de herfst met zijn gure
en stormachtige dagen klaar te staan met
een enorme collectie wollen breigoederen.
Deze hoogconjunctuur gaat ook aan de
huisvrouw niet voorbij. Die heeft dan ook
vele wensen de fabrikanten voldoen daar
gaarne aan. Dat betekent bijvoorbeeld dat
in een fabriek in Noord-Brabant circa 250
modellen in tien maten en acht kleuren ge
maakt worden, dus 20.000 combinaties.
Jaarlijks wordt daar 10 millioen kilometer
breigaren verwerkt, dat wil zeggen een
draad die 250 maal de omtrek van de aarde
meet.
De totale garenverwerking in Nederland
bedraagt voor de tricotkleding 11.300.000
kilogram, een haast astronomisch getal. De
totale omzet van deze tricotkleding (exclu
sief kousen en sokken) bedraagt 173 millioen
gulden, terwijl in deze branche bijn 18.000
personen werk vinden.
In 1954 werden 8J^ millioen stuks boven
kleding en 44J/2 millioen stuks onderkleding
geproduceerd. Van de totale productie werd
in 1954 voor bijna 40 millioen gulden ge
ëxporteerd, dat \yil zeggen 18,2% van de
productiewaarde, een bewijs dat de wollen
breigoederen ook in het buitenland zeer ge
wild zijn. De wollen complets uit Noord-
Brabant bijvoorbeeld worden onder anderen
zeer veel in Zuid-Afrika gedragen.
De modellen houden gelijke tred met de
mode. Voor kindren dit jaar veel hoge hals
jes, die hen zo flatteren. Voor meisjes raglan
mouwen in vele modellen, soms met een
grappige, ronde schouderpas en pakjes die
op alle mogelijke manieren kunnen worden
gecombineerd. Jongensbroeken die tegen een
stootje kunnen, lange broeken met smal toe
lopende pijpjes en een omslag en zowel voor
jongens, meisjes, bakvissen en volwassenen
véél vesten en truien in de zo gewilde pa
tentsteek. t
De herenvesten zijn dit jaar in hoofdzaak
effen. Behalve met ritssluiting worden ze nu
ook meer en meer met knoopsluiting ge
leverd.
Een succesartikel zijn de wollen dames,
japonnen. Wie Parijs bezocht en zag hoe
de prijzen daar liggen staat versteld bij de
ontdekking dat in ons land een wollen jer
sey japon van een mooie, zware kwaliteit
nog geen 60.— kost. Veel opgang maakt
dit jaar bijvoorbeeld bijgaand model, waar.
van de eenvoud en coupe voor zichzelf
spreken.
Ook een modieus wollen complet van
Nederlands fabrikaat koopt men al tussen
de 50.en 60.terwijl een jersy avond
blouse eveneens zeer bereikbaar is.
Paraguay heeft asyl verleend aan ex-
president Péron van Argentinië. Nu heeft
de tegenwoordige regering van Argentinië
aan Paraguay verzocht de bewegingsvrij
heid van Péron te beperken, waarop Para
guay heeft geantwoord, dat het Péron wel
wilde interneren, als Argentinië dat wenste,
maar het over zijn uitwijzing zelf wilde be
slissen.
Te Dongen werden twee bromfietsers
Maandag tijdens de ochtendmist aangereden
door een tegemoetkomende bestelauto. Bei
den werden gedood. De bestelauto sloeg drie
maal over de kop, waardoor de chauffeur en
een mede-inzittende licht werden gewond.
Vanaf 14 November a.s. zullen op alle
postinrichtingen in Nederland de Kinder
zegels 1955 verkrijgbaar gesteld worden. De
verkoop van deze zegels zal duren tot en
met 13 Januari 1956. De ontwerpen zijn van
de heer S. L. Hartz te Haarlem, die ook
alle tekst en waarde-aanduidingen heeft
verzorgd. De zegels zijn uitgevoerd in twee
kleuren koperdiepdruk. Voor de frankering
blijven ze tot en met 31 December 1956
geldig.
Het aantal aangegeven radio-ontvang
toestellen in Nederland bedroeg per 1 Oc
tober 1955 2.060.719 tegen 2.051.394 op
1 September 1955. Op 1 September 1955
waren er 517.920 aangeslotenen op het
draadomroepnet tegen 517.341 op 1 Augus
tus 1955.
De populaire filmster Danny Kaye, die
in het kader van de Unicef een rondreis
door Europa maakt om propaganda te voe,
ren voor de verwaarloosde kinderen in de
onontwikkelde gebieden en vorige week
ook Nederland bezocht, is het afgelopen
weekeind, tezamen met enkele Unicef-auto-
riteiten door H.M. Koningin Juliana op het
paleis Soestdijk ontvangen
Het schildersbedrijf wil zich distancië-
ren van het binnenkort in te stellen hoofd
bedrijfschap Ambachten. De schilders me
nen, dat opneming in het hoofdbedrijfschap
geen nut kan hebben, omdat de midden- en
kleinbedrijven er onvoldoende in vertegen
woordigd zijn.
Voor de televisie in Amerika werd
een meisje gehypnotiseerd. Men legde op
een tafeltje op enige afstand van haar zit
plaats 100.000 dollar neer, die zij mocht
houden als zij van haar stoel zou kunnen
opstaan en dit bedrag zou kunnen oprapen.
Helaas speelde ze dit niet klaar, maar ze
kreeg een troostprijs van 1000 dollar.
Doordat een straalkacheltje dat boven
een bad was aangebracht, is een 45-jarige
vrouw te Amsterdam, die in het bad zat
toen dit kacheltje naar beneden viel en in
het badwater terecht kwam door de stroom
gedood.
Na wekenlang speuren heeft de Bel
gische justitie de hand kunnen leggen op
twee mannen, die er van verdacht worden
betrokken te zijn geweest bij het stropers-
drama te Turnhout, waarbij een baron-land
eigenaar door schoten uit een jachtgeweer
werd gedood. Er zijn twee arrestaties ver
richt, namelijk van de ex-voetballer Jos, Z.
uit Zevendonk en de 40-jarige Marcel BI.
uit Lichtaart. Het tweetal is te Turnhout
achter slot en grendel gezet.
Koningin Juliana en Prins Bernhard
zullen op hun reis naar de West Zondag a.s.
op Bermuda aankomen en geheel informeel
op het eiland vertoeven. Nadat het konink,
lijk paar van Bermuda naar San Juan is ge
vlogen, zal het zich in de loop van de dag
te Porto Rico inschepen op Hr. Ms. kruiser
„De Ruijter" waarmee de tocht naar Cura
sao zal worden voortgezet.
Maandagmiddag is een vliegtuig van
de Joego-Slavische luchtvaartmaatschappij,
dat op de lijn BelgradoLonden vloog, ter
wijl het erg mistig was, bij Weenen tegen
een berg gevlogen en verbrand. Van de
29 inzittenden kwamen er zes om het leven.
Er zijn 17 gewonden, waaronder een 25-
jarige Rotterdammer.
Maandagmorgen is op de rondweg te
Roosendaal de 51-jarige E, E. uit Vlaardin-
gen met zijn motor tegen een bus gereden en
op slag gedood. Rond half zeven kwam uit
de richting Bergen op Zoom een autobus van
de firma L, die ter plaatse de linkerrijbaan
moest berijden, daar de rechterbaan is op
gebroken. Van de andere zijde naderde de
motor, die de bus te laat moet hebben be
merkt en even voorbij het punt waar de weg
slechts één rijbaan heeft, tegen de bus op,
vloog. De chauffeur van de bus, die sterk
remde om een botsing te vermijden kon niet
naar rechts uitwijken. Zwaar gewond werd
de motorrijder naar het ziekenhuis gebracht
waar hij is overleden. Het slachtoffer is ge
huwd en vader van vijf kinderen.
1
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement i
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen i 1,75
Buitenland f 2,00
ADVESTENTIEPkIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
s
-