AXELSE COURANT 'usr.'- KIND EN VERKEER Gebreide Wollen Kleding Blijf meester nippers J. C.VINK Wrijf Kou en Pijn wea met DAMPO mmm Frankering bij abonnement. Axel WOENSDAG 12 OCTOBER 1955 70e Jaargang No. 4 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. Ideaal voor ieder die brieven schrijft! „Kinderen hinderen", zei Vader Cats. De weggebruikers van de twintigste eeuw zouden het hem kunnen nazeggen, want kin deren zijn onberekenbaar. Het ene ogenblik spelen ze rustig op het trottoir om het vol. gend ogenblik, geheel onverwacht, de straat over te rennen, met als gevolg, dat een aan rijding soms niet is te vermijden. Het is daarom begrijpelijk, dat ouders met jonge kinderen vaak in zorg verkeren. Het verkeer wordt met de dag sneller, het aantal weggebruikers groter. Klopt ons hart niet veel rustiger als ons kroost weer veilig en ongedeerd is thuis gekomen Maar het verkeer baart niet alleen de ouders zorgen, ook de Verkeerspolitie heeft tegenwoordig de handen vol. In een stad als Den Haag bijvoorbeeld, zijn dagelijks onge veer 75.000 kinderen tussen zes en twaalf jaar „oud op straat. De zes- tot achtjarigen vormen de moeilijkste categorie. Zij hebben nog geen weet van de gevaren, ondanks vele ouders hun kinderen daarop bij voortduring wijzen. Dat bijbrengen van de gevaren is geen gemakkelijke taak. De ouders kennen soms zelf niet alle verkeersregels, waardoor in vrijwel elk gezin de verkeersopvoeding te kort schiet. In het algemeen komen we niet veel verder dan de aanmaning héél voor zichtig te zijn en vóór het oversteken goed uit te kijken. Daarom is het maar goed, dat tegenwoordig op school in de grote steden en ook reeds in tal van kleinere plaatsen het verkeersonderwijs wordt voortgezet. Verplicht is het nog niet. Nodig wel. Maar ook op school komt spoedig het moment, dat meester de vele vragen van het kind niet meer precies kan beantwoorden. Dan is voor het hoofd der school het ogenblik gekomen om zich in verbinding te stellen met de Ver keerspolitie, die dit deel van het onderwijs overneemt. De verkeerspolitie verleent die medewer. king graag. De tijd, waarin de agenten voor de meeste kinderen boemannen waren, is gelukkig voorbij. De politie heeft een op voedende en zeer dankbare taak in bet ver. keersonderwijs. In de grote steden blijft dit verkeersonderwijs, wat de theorie betreft, beperkt tot één les. In de kleinere plaatsen kunnen meer lessen gegeven worden, omdat het totale aantal kinderen daar geringer is. In Den Haag wordt de theorieles gegeven aan de verkeerstafel in het Museum van het Onderwijs, waar allerhande vervoermidde. len in miniatuur aanwezig zijn. Op het kruis punt staat een stopbord met een verkeers agent er bij. Een hele klas kinderen zit om de tafel. Ze volgen met aandacht wat de hoofdagent vertelt. Hij is een echte kindervriend, hij weet hen te boeien. Hij doceert niet, hij stelt vragen. „Wat moet je doen als je op de fiets linksaf wilt slaan „Je hand uit steken, meester." De hoofdagent lacht. „En wat moet je eerst doen Stilte. Dan gaat er een vinger omhoog. „Achterom kijken of de weg vrij is." „Juist" zegt de hoofd agent, „dus eerst omkijken en dan je hand uitsteken." Zo gaat het door. De voorrangswegen met de bijbehorende borden worden besproken, de andere verkeersborden en lichtsignalen krijgen een beurt. Het slot is steevast de vertoning van een film over een jongen van buiten, die, als hij bij zijn Haagse vriend komt logeren, van allerlei verkeersovertre dingen begaat. Trouwens, de film laat zien, dat ook volwassenen soms levensgevaarlijke toeren in het verkeer uithalen. Een paar dagen later gaat de hele klas een uurtje naar de Verkeerstuin, welke Haagse tuin nu nog een exceptie in Nederland is. Langs de verschillende paden zijn alle be staande verkeersborden opgesteld. Eén van de jongens of meisjes krijgt van de hoofd- j agent de opdracht als verkeersagent bij het stopbord te fungeren, een ander mag zijn kameraadjes bekeuren. Hij moet scherp op letten wie er fouten maakt. De overblijven- den fietsen door de Verkeerstuin. Ze houden stil voor het stopbord, ze vertragen hun over Uw zenuwen. Neem Mijnhardt's Zenuwtabletten vaart bij het bereiken van een voorrangsweg. Daar schiet er één een straat in, waar één richtingsverkeer van de andere kant is en prompt gaa hij op de bon. Aldus voorbereid op het werkelijke ver keer wordt het onderwijs besloten met een rit door de stad. In een jeep volgt de Ver keerspolitie de jeugdige deelnemers. Zij geeft aanwijzingen door de microfoon en wijst hen op fouten. Het laatste stadium is het verkeersexamen. De kinderen moeten eerst schriftelijk vragen beantwoorden en de fouten aantekenen, die de hoofdpersoon uit een verhaaltje, dat hun wordt voorgelegd, begaat. Bij het examen in de practijk worden vier parcoursen in de stad uitgezet. Politieagenten in burger slaan de gedragingen gade der kinderen, die op de fiets zo'n traject afleggen. Eén kleine fout is toegestaan. Wie er meer maakt, wordt afgewezen en moet nog eens examen doen. De eisen zijn streng, maar dat is wel nodig, want is het verkeer zelf niet meedogenloos Wie slaagt .ontvangt een diploma. De hoofdcommissaris reikt dat zelf uit. Boven dien ontvangen de kinderen nog een speldje van de Vereniging voor Veilig Verkeer. Na zo'n opleiding heeft het verkeer voor de kinderen weinig geheimen meer. Ze we ten beter dan menig volwassene hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen. En ze doen ook inderdaad zoals hun geleerd is. Ze hel pen bejaarde mensen oversteken, ze staan op goede voet met de agenten. En de eer tijds gevreesde Verkeerspolitie is bij de kin deren geliefd geworden. Op verjaardagen ontvangen zij van hun vrienden van de Ver, keerspolitie een felicitatie in de vorm van een prentbriefkaart, waarop een bepaalde verkeerssituatie is afgebeeld. In de grote steden is dit onderwijs in 1947 ingesteld. De kleinere steden en plaatsen volgen het in toenemende mate na. Kind en verkeer moeten aan elkaar wennen. En hoe kan dat prettiger dan op deze instructieve wijze EISEN BIJ DE TYPEKEURING VAN HULPMOTOREN. Merk en type van de hulpmotor moet op de bromfiets zijn aangebracht. Herhaaldelijk blijkt, dat bromfietsers niet op de hoogte zijn van de bij de typekeuring van een hulpmotor gestelde eis dat op elk motortje het merk en het type duidelijk te lezen moet zijn, zo bericht de Kon. Ned. Toe ristenbond A.N.W.B. Van de „rijwielen met hulpmotor" immers wordt alleen de motor door de Minister van Verkeer en Waterstaat aan een typekeuring onderworpen. Na goedkeuring wordt het bepaalde merk en type van de motor toe gevoegd aan de opgestelde lijst van „er kende hulpmotoren". Tijdens een eventuele controle moet de politie zonder meer kunnen vaststellen of de bromfietsmotor tot de goedgekeurden behoort. De A.N.W.B. raadt de bromfiet sers, én hen die op het punt staan een der gelijk vervoermiddel aan te schaffen, dan ook dringend aan er nauwlettend op toe te zien, dat in de eerste plaats de hulpmotor tot een goedgekeurde soort behoort en in de tweede plaats zowel het merk als het type duidelijk leesbaar op de motor is ver meld. EEN BIJ UITSTEK NEDERLANDS KWALITEITSARTIKEL Het gehele jaar door breien en naaien vele Nederlandse bedrijven op volle toeren om bij het invallen van de herfst met zijn gure en stormachtige dagen klaar te staan met een enorme collectie wollen breigoederen. Deze hoogconjunctuur gaat ook aan de huisvrouw niet voorbij. Die heeft dan ook vele wensen de fabrikanten voldoen daar gaarne aan. Dat betekent bijvoorbeeld dat in een fabriek in Noord-Brabant circa 250 modellen in tien maten en acht kleuren ge maakt worden, dus 20.000 combinaties. Jaarlijks wordt daar 10 millioen kilometer breigaren verwerkt, dat wil zeggen een draad die 250 maal de omtrek van de aarde meet. De totale garenverwerking in Nederland bedraagt voor de tricotkleding 11.300.000 kilogram, een haast astronomisch getal. De totale omzet van deze tricotkleding (exclu sief kousen en sokken) bedraagt 173 millioen gulden, terwijl in deze branche bijn 18.000 personen werk vinden. In 1954 werden 8J^ millioen stuks boven kleding en 44J/2 millioen stuks onderkleding geproduceerd. Van de totale productie werd in 1954 voor bijna 40 millioen gulden ge ëxporteerd, dat \yil zeggen 18,2% van de productiewaarde, een bewijs dat de wollen breigoederen ook in het buitenland zeer ge wild zijn. De wollen complets uit Noord- Brabant bijvoorbeeld worden onder anderen zeer veel in Zuid-Afrika gedragen. De modellen houden gelijke tred met de mode. Voor kindren dit jaar veel hoge hals jes, die hen zo flatteren. Voor meisjes raglan mouwen in vele modellen, soms met een grappige, ronde schouderpas en pakjes die op alle mogelijke manieren kunnen worden gecombineerd. Jongensbroeken die tegen een stootje kunnen, lange broeken met smal toe lopende pijpjes en een omslag en zowel voor jongens, meisjes, bakvissen en volwassenen véél vesten en truien in de zo gewilde pa tentsteek. t De herenvesten zijn dit jaar in hoofdzaak effen. Behalve met ritssluiting worden ze nu ook meer en meer met knoopsluiting ge leverd. Een succesartikel zijn de wollen dames, japonnen. Wie Parijs bezocht en zag hoe de prijzen daar liggen staat versteld bij de ontdekking dat in ons land een wollen jer sey japon van een mooie, zware kwaliteit nog geen 60.— kost. Veel opgang maakt dit jaar bijvoorbeeld bijgaand model, waar. van de eenvoud en coupe voor zichzelf spreken. Ook een modieus wollen complet van Nederlands fabrikaat koopt men al tussen de 50.en 60.terwijl een jersy avond blouse eveneens zeer bereikbaar is. Paraguay heeft asyl verleend aan ex- president Péron van Argentinië. Nu heeft de tegenwoordige regering van Argentinië aan Paraguay verzocht de bewegingsvrij heid van Péron te beperken, waarop Para guay heeft geantwoord, dat het Péron wel wilde interneren, als Argentinië dat wenste, maar het over zijn uitwijzing zelf wilde be slissen. Te Dongen werden twee bromfietsers Maandag tijdens de ochtendmist aangereden door een tegemoetkomende bestelauto. Bei den werden gedood. De bestelauto sloeg drie maal over de kop, waardoor de chauffeur en een mede-inzittende licht werden gewond. Vanaf 14 November a.s. zullen op alle postinrichtingen in Nederland de Kinder zegels 1955 verkrijgbaar gesteld worden. De verkoop van deze zegels zal duren tot en met 13 Januari 1956. De ontwerpen zijn van de heer S. L. Hartz te Haarlem, die ook alle tekst en waarde-aanduidingen heeft verzorgd. De zegels zijn uitgevoerd in twee kleuren koperdiepdruk. Voor de frankering blijven ze tot en met 31 December 1956 geldig. Het aantal aangegeven radio-ontvang toestellen in Nederland bedroeg per 1 Oc tober 1955 2.060.719 tegen 2.051.394 op 1 September 1955. Op 1 September 1955 waren er 517.920 aangeslotenen op het draadomroepnet tegen 517.341 op 1 Augus tus 1955. De populaire filmster Danny Kaye, die in het kader van de Unicef een rondreis door Europa maakt om propaganda te voe, ren voor de verwaarloosde kinderen in de onontwikkelde gebieden en vorige week ook Nederland bezocht, is het afgelopen weekeind, tezamen met enkele Unicef-auto- riteiten door H.M. Koningin Juliana op het paleis Soestdijk ontvangen Het schildersbedrijf wil zich distancië- ren van het binnenkort in te stellen hoofd bedrijfschap Ambachten. De schilders me nen, dat opneming in het hoofdbedrijfschap geen nut kan hebben, omdat de midden- en kleinbedrijven er onvoldoende in vertegen woordigd zijn. Voor de televisie in Amerika werd een meisje gehypnotiseerd. Men legde op een tafeltje op enige afstand van haar zit plaats 100.000 dollar neer, die zij mocht houden als zij van haar stoel zou kunnen opstaan en dit bedrag zou kunnen oprapen. Helaas speelde ze dit niet klaar, maar ze kreeg een troostprijs van 1000 dollar. Doordat een straalkacheltje dat boven een bad was aangebracht, is een 45-jarige vrouw te Amsterdam, die in het bad zat toen dit kacheltje naar beneden viel en in het badwater terecht kwam door de stroom gedood. Na wekenlang speuren heeft de Bel gische justitie de hand kunnen leggen op twee mannen, die er van verdacht worden betrokken te zijn geweest bij het stropers- drama te Turnhout, waarbij een baron-land eigenaar door schoten uit een jachtgeweer werd gedood. Er zijn twee arrestaties ver richt, namelijk van de ex-voetballer Jos, Z. uit Zevendonk en de 40-jarige Marcel BI. uit Lichtaart. Het tweetal is te Turnhout achter slot en grendel gezet. Koningin Juliana en Prins Bernhard zullen op hun reis naar de West Zondag a.s. op Bermuda aankomen en geheel informeel op het eiland vertoeven. Nadat het konink, lijk paar van Bermuda naar San Juan is ge vlogen, zal het zich in de loop van de dag te Porto Rico inschepen op Hr. Ms. kruiser „De Ruijter" waarmee de tocht naar Cura sao zal worden voortgezet. Maandagmiddag is een vliegtuig van de Joego-Slavische luchtvaartmaatschappij, dat op de lijn BelgradoLonden vloog, ter wijl het erg mistig was, bij Weenen tegen een berg gevlogen en verbrand. Van de 29 inzittenden kwamen er zes om het leven. Er zijn 17 gewonden, waaronder een 25- jarige Rotterdammer. Maandagmorgen is op de rondweg te Roosendaal de 51-jarige E, E. uit Vlaardin- gen met zijn motor tegen een bus gereden en op slag gedood. Rond half zeven kwam uit de richting Bergen op Zoom een autobus van de firma L, die ter plaatse de linkerrijbaan moest berijden, daar de rechterbaan is op gebroken. Van de andere zijde naderde de motor, die de bus te laat moet hebben be merkt en even voorbij het punt waar de weg slechts één rijbaan heeft, tegen de bus op, vloog. De chauffeur van de bus, die sterk remde om een botsing te vermijden kon niet naar rechts uitwijken. Zwaar gewond werd de motorrijder naar het ziekenhuis gebracht waar hij is overleden. Het slachtoffer is ge huwd en vader van vijf kinderen. 1 ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement i Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen i 1,75 Buitenland f 2,00 ADVESTENTIEPkIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. s -

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1