AXELSE COURANT 'Sn Gemeenteraad Axel van DE STRAALJAGER IS NIET GEVAARLIJK Octobermaand Zeeuwse maand Z.V.T. M. - personeel ontevreden over de lonen. J. C.VINK Frankering bij abonnement. Axel ZATERDA G8 OCTOBBR 1955 •nftz jnz jneq NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL. Ideaal voor ieder die brieven schrijft! SPOEDZITTING VAN DINSDAGMORGEN 4 OCTOBER WAS EEN SUMMUM VAN ZAKELIJKHEID. In een record-tempo en alzo volkomen in overeenstemming met het karakter van het kardinale punt handelde de Axelse gemeenteraad Dinsdagochten d te half negen na ettelijke hamerstukken de agenda af. Zeker vanwege het ongewone uur van vergaderen waren wegens werkzaamheden de heren Pijpelink en Wondergem afwezig. De inleiding tot deze wel zeer bbijzondere Raadszitting luidde in de aanhef van het prae-advies aan de Raad als volgt U wordt in de eerste plaats gewezen op het zeer uitzonderlijk uur van vergaderen in de morgenuren. Zoals U kunt begrijpen heeft dit een oorzaak. Het is U uit de diverse landelijke, provin ciale, gewestelijke en plaatselijke bladen al gebleken, dat bij wijze van proef de door de Kamer van Koophandel en Fabrieken inge stelde pogingen om een helicopterdienst naar Rotterdam te verkrijgen wordt verwezenlijkt. Hiervoor is het Concoursterrein te Axel als landingsterrein aangewezen. Deze beslissing werd op 24 September j.l. genomen. Na deze beslissing moesten van gemeen tewege nog diverse andere instanties wor den ingeschakeld om de nodige vergunnin gen te verkrijgen, die eerst kortelings per telefoon werden toegezegd. Waar de gemeente van landing zich met de exploitatie van de heliport moet belasten, is Uw beslissing hierop van node, die niet eerder gevraagd kon worden. Als gevolg daarvan hebben wij (B. en W.) gemeend deze vergadering te moeten beleg gen tegen half negen des voormiddags, om na de vergadering te plm. 9 uur gezamenlijk naar het helicopterterrein bij de Jeugdher berg te gaan om de aanvang van de eerste vlucht bij te wonen, te besluiten Hierop kwam in behandeling het voorstel a. dat de gemeente Axel zich zal belasten met de exploitatie van de helicopter, dienst ter plaatse b. tot vaststelling van de achtste wijziging van de begroting der gemeente dienst jaar 1955. BOODSCHAP VAN PRINSES WIL- HELMINA OVER VEIEÏG VERKEER. Het Verbond voor Veilig Verkeer heeft de kerken verzocht in de diensten van a.s. Zondag aandacht te schenken aan de bood schap van Prinses Wihelmina, die in de komende dagen via filmjournaal, televisie en folders tot ons volk zal worden gericht ter gelegenheid van de nationale veilig ver- keersactie voor de gezinnen", die gedurende deze maand door het verbond alom in het land wordt gevoerd. De Prinses doet in deze boodschap een ernstig beroep op alle Neder landers, om ook in het verkeer eerbied voor het leven te tonen en de naasten te ontzien. De tekst van deze boodschap is als volgt ,,Wie denkt er niet met afgrijzen en vrees aan de gevaren op de verkeersweg als hij deze betreedt. Moet de toestand zo blijven Het Nederlandse volk gaat deze vraag steeds meer als een nationaal belang zien. Het geve hierop een duidelijk antwoord. Daartoe krijgt het een zeldzame gelegen heid bij deze nationale veilig-verkeersactie voor de gezinnen, door zijn volle aandacht en belangstelling te wijden aan de gezins wedstrijden en de kijk- en luisterwedstrijden waaraan het wordt verzocht deel te nemen. Tevens wordt de gelegenheid beboden nader kennis te maken met de verkeersproblemen. Ouders, pakt aan, leert Uw kinderen nog meer dan tot nu toe in uw huiselijke kring, de regels van het verkeer, brengt hun reeds nu verantwoordelijkheidsbesef bij. In deze actie wordt een dringend beroep op een ieder gedaan eerbied te hebben voor het leven en daarbij vergete men ook niet de dieren. Die eerbied te betonen op onze straten en wegen. Zich aldus het vertrouwen, in hen gesteld waardig te zijn. Hoevelen zijn er helaas niet, die door hun roekeloosheid de wegen onveilig maken, waardoor zij blijk geven het in hen gestelde vertrouwen onwaardig te zijn. Geve God dat hun geweten en plichtsbe sef ontwake." Daartoe werke ons gehele volk mede.," (w.g.) WILHELMINA Prinses der Nederlanden. Het is bekend, dat van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Zeeuwsch- Vlaanderen reeds geruime tijd pogingen in het werk zijn gesteld voor het verkrijgen van een snellere verbinding met centraal Nederland. Dit is gelukt in zoverre. Er is met de Sa bena een overeenkomst getroffen, die met een helicopter eenmaal per week en wel op Dinsdag de vlucht zal maken Brussel—Axel Rotterdam en terug. In de voorwaarden van de overeenkomst komt de bepaling voor, dat de gemeente, al waar de landing plaats vindt, als exploi- tante van het terrein optreedt. B. en W. stellen voor daartoe te besluiten. In deze overeenkomst worden nog ver. schillende andere verplichtingen genoemd, die de directie van de Z.V.T.M. op zich ge nomen heeft .waarvoor het gemeentebestuur zeer erkentelijk is. Zonder hoofdelijke stemming besloot de Raad alzo. Voorstel tot intrekking van het Raads, besluit d.d. 30 Juni 1955, waarbij van de heer Jac. Weijns te Axel bouwgrond wordt gekocht en waarbij aan de pachter G. Weijns een schadevergoeding zal worden uitgekeerd. Ged. Staten hebben bezwaar tegen dit in gezonden Raadsbesluit en zagen dit gaarne gewijzigd in een nieuw Raadsbesluit. Daarom wordt voorgesteld te besluiten de, zelfde grond voor dezelfde prijs te kopen van de heer Jac. Weijns te Axel en voor de heer G. Weijns een pachtersvergoeding be paald wordt op een evenredig gedeelte van het getaxeerde bedrag zijnde 13.804.en een clausule in het Raadsbesluit op te nemen dat de belastingschade door de gemeente zal worden betaald. Dit Raadsbesluit komt op hetzelfde neer als het vorige maar toen is dit bedrag getotaliseerd. B. en W. stelden voor dienovereenkom, stig te besluiten, hetwelk na enige opmer kingen van de heer Oggel aangaande hier, aan vastzittende consequenties zonder hoof delijke stemming geschiedde, waarna de voorzitter deze zeer korte, doch belangwek, kende zitting sloot. een uitgebreide technische administratie, die het aantal bedrijfsuren van elk vliegtuig en elk onderdeel zorgvuldig bijhoudt en er op toeziet, dat een vliegtuig, dat „aan zijn uren" is, uit bedrijf wordt genomen en in revisie gaat. Risico neemt men niet, in geen enkel geval. En toch toch verongelukken er steeds straaljagers en komen er jonge mensen om het leven. Hoe is dat dan mogelijk Zit er dan toch een hiaat in het mooie, technisch schijnbaar volmaakte systeem, dat men heeft opgezet Ja, er zit een hiaat is, en wel één, waaraan de mens zelf weinig veranderen kan. Het belangrijkste onderdeel in elke straaljager is, ondanks de zeer verregaande modernisering die men tegenwoordig kent, de mens die het toestel bestuurt. En juist die mens faalt wel eens op een critiek moment. Hij vliegt met enkele collega's in formatie, stuurt naar links inplaats van naar rechts, een ontzettende klap en twee straaljagers dwarrelen vleugellam naar beneden. Waar om voerde de bewuste man op het critieke moment juist de verkeerde stuurbeweging uit Een van de menselijke fouten, die men dikwijls zo moeilijk kan verklaren. Maar ook als de vlieger alleen vliegt kan hij zichzelf in gevaar brengen. Wanneer een jonge vlieger, een enthousiaste knaap, die leeft tot in de kleinste vezels van zijn sterke body, zich op een mooie, stralende dag daar hoog boven in de lucht bevindt, vrij van alles wat hem op aarde zou kunnen irriteren en hinderen, dan wordt er een geest over hem vaardig, die hem moedig maakt, ja zelfs overmoedig. Hij vergeet dat hij nog maar een klein aatal uren op straaljagers heeft en dat hij zijn toestel dus nog niet ten volle kent hij vergeet de wijze vermaningen van zijn instructeur, die hem nog zo gezegd heeft dat hij geen manoeuvres moet maken, die zij sa men nog niet hebben geoefend, hij weet al leen dat hij leeft en een mooie, snelle machi ne bestuurt, die o zo veel kan. Dan laat hij zich verleiden tot duiken en rollen en zwie- Van tijd tot tijd ontmoet de krantenlezer op de voorpagina van zijn lijfblad de som bere mededeling dat er een straaljager is verongelukt en dat een jonge vlieger bij dat ongeluk zijn leven verloren heeft. „Alweer één", zucht men dan en onwillekeurig vindt men dan dat zo'n straaljager toch maar een levensgevaarlijk apparat is dat steeds meer slachtoffers eist. Waarom moet men dan ook zo snel vliegen en waarom moeten jonge levens worden opgeofferd aan deze gevaar lijke snelheidsmonsters Deze reacties zijn volkomen begrijpelijk, maar toch zij zijn tegelijk ongemotiveerd. De straaljager is wel snel, tegenwoordig komt hij met gemak over de duizend kilometer per uur, maar daarom is hij niet persé gevaar lijk snelheid op zichzelf is nooit gevaarlijk en ook in geen enkel opzicht schadelijk voor het menselijk lichaam. Iets anders ligt de zaak wanneer het versnellingen of ver tragingen betreft, want hierop reageert het menselijk lichaam wel degelijk, zoals ieder een in een schommel of een lift wel eens zal hebben ondervonden. Het is derhalve niet juist om de conclusie te trekken dat de straaljager gevaarlijk is omdat hij zo snel is. Een moderne straaljager wordt zo dik wijls voorgesteld als een wild, onhandel baar apparaat vol vreemde kuren dat te pas en te onpas weigert op de stuurbewegingen van de vlieger te reageren en hem dan on herroepelijk in het verderf stort. Dit is be slist onjuist en vliegers, die veel met straal vliegtuigen hebben gevlogen, hebben her haaldelijk verklaard dat een straaljager een goedig en gewillig vliegtuig is dat helemaal geen nukken vertoontmen heeft in dit verband zelfs de uitdrukking „ouweheren- kist" gebezigd. Technische kuren heeft dit vliegtuig ook niet meer, want voor zover aanwezig zijn die er al lang tevoren na vele en langdurige experimenten uitgehaald voor dat men de gewone militaire vlieger met het toestel de lucht in stuurde. Aan het ontwerp is alle zorg besteed urenlange berekeningen en windtunnelproe- ven, sterktemetingen en materiaalcontroles hebben tijdens de bouw' en daarvoor plaats gevonden de beste invliegers hebben het toestel in de lucht onder allerlei omstandig heden uitgedokterd en alle fouten en kuren er zorgvuldig uitgehaald voordat het toestel aan de luchtmacht werd afgeleverd. De vlieg tuigen, die bij de luchtmacht in gebruik zijn, zijn dus volkomen veilige en beproefde typen. Maar de luchtmacht zelf aanvaardt ook geen enkel risico. In uitgebreide en goed ge outilleerde werkplaatsen worden de vlieg tuigen en hun onderdelen door geschoolde vaklieden nagezien en onderhouden. Er is een doorlopende en scherpe inspectie en al les wat maar enigszins onder de maat is en niet aan de scherp gestelde eisen voldoet, wordt niet meer gebruikt. In de luchtvaart moet men nu eenmaal secuurder zijn dan in andere gevallen want de kleinste storing kan verlies aan mensenlevens veroorzaken. Men is zich in luchtmachtkringen van deze ver antwoordelijkheid zeer goed bewust en men handelt dan ook dienovereenkomstig. Ieder vliegtuig, iedere motor en ieder belangrijk onderdeel moet na een bepaald aantal be drijfsuren uit elkaar worden genomen en grondig worden geïnspecteerd en men heeft Onder dit motto organiseert de Stichting Zeeland voor maatschappelijk en cultureel werk delaatste jaren een collecte in onze provincie. Het vorig jaar werd rond 15.000.bij een gebracht, welk bedrag toen is bestemd voor het jeugdwerk en onder de provinciale en plaatselijke jeugdorganisaties is verdeeld en waarvan ook in Axel een gift werd ont vangen. Deze maand zal de collecte bestemd zijn voor de lectuurvoorziening in onze provin, cie. Boeken zijn tegenwoordig duur. Lezen is niet enkel een tijdverdrijf maar heeft ook een goede opvoedkundige waarde, waarom verstrekking van goede lectuur van belang rijke betekenis is. De Commissaris der Koningin, die ten volle overtuigd is van het grote culturele be lang, dat hiermede gediend wordt, beveelt deze collecte ten zeerste aan en hoopt dat weer een flink bedrag kan worden bijeen gebracht. De bedoeling van de collecte, welke in de week van 10 tot 16 October zal worden gehouden, is om bestaande bibliotheken, die ten gevolge van de watersnoodsramp zijn verloren gegaan of beschadigd, weer op de been te helpen en een aantal rondzendkisten met boeken in verschillende gemeenten ge durende de wintermaanden te plaatsen op dat overal zoveel mogelijk lectuur beschik baar zal ijn. In de komende week van 10 tot 16 Octo ber zal een huis aan huiscollecte worden ge houden terwijl op Zaterdag 15 October tij dens de markt op straat speldjes zullen wor den aangeboden. Personen, die hieraan willen medewerken speciaal voor de te houden speldjesdag, wor den uitgenodigd zich op te geven ter ge meentesecretarie vóór Woensdag a.s., aan gezien deze collecte alleen kan slagen wan neer voldoende medewerking wordt ver kregen. De hoop wordt uitgesproken dat niet te vergeefs een beroep op de hulpvaardigheid wordt gedaan en elk met milde hand voor dit mooie doel een gift zal schenken. De burgemeester van Axel, VAN OEVEREN. pertjes maken hij schiet vlak onder de staart van een collega door of vlak voor hem langs, hij gaat dingen met zijn toestel doen, die nog boven zijn kunnen liggen. En dan op een gegeven ogenblik kan hij het snelle toestel niet meer in de hand houden, hij nadert de aarde, steeds sneller en sneller, totdat hij met een klap er tegen aan slaat en slechts een hoopje verwrongen metaal over is van wat eens een mooie straaljager was. En daar tussen ligt het stoffelijk overschot van de overmoedige vlieger. De krant brengt des avonds het sombere bericht en het pu bliek schuift de schuld op de gevaarlijke straaljager. Maar, de werkelijkheid is anders. Het is niet de straaljager, die gevaarlijk is en zijn inzittenden in de dood sleept, maar de mens zelf, die overmoedig wordt en zijn eigen krachten overschat. (Nadruk verboden) ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C.VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bi] contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentlën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. Op Maandag 3 October j.l. kwam alhier het in de Ned. R.K. Bond van Vervoerspersoneel ,,St. Raphael" en de Prot. Chr. Bond van Vervoerspersoneel ge organiseerde Z.V.T.M.-personeel, onder leiding van dc hoofdbesturen in vergadering bijeen. De aanwezigen spraken hun grote ontstemming uit over het feit dat de directie zich tot nu toe niet bereid heeft getoond bij het College van Rijksbemiddelaars vergunning aan te vragen tot uitbetaling van een on regelmatigheidstoeslag aan het personeel, dat onregel matige arbeid verricht. Deze situatie in Zeeland vormt een scherpe tegen stelling met hetgeen elders in ons land wordt aange troffen, daar praktisch alle streekvervoerbedrijven een dergelijke toeslag reeds uitbetalen of aangevraagd hebben. Ook het feit, dat de 2% vacantietoeslag zoals dit elders in het land wel praktijk is nog steeds niet volledig wordt uitgekeerd, wekt onder het perso neel ontstemming en leidt tot spanningen. Na een uiteenzetting der hoofdbestuursleden van genoemde organisaties, werd hen door de vergadering opgedragen alsnog met alle daartoe ten dienste staande organisatorische middelen te trachten de verlangens te realiseren. Ten slotte werd besloten de resultaten van dit pogen in een binnenkort samen te roepen vergadering te bespreken en dan eventueel vast te stellen welke maat regelen genomen zullen worden. Van de zijde van de directie van de Z.V.T.M. werd desgevraagd over het niet betalen van de onregel matigheidstoeslag medegedeeld, dat deze toeslag door haar inderdaad niet wordt uitbetaald. De directie acht dit niet nodig, aangezien deze volgens haar in het loon is verdisconteerd. Uitkeringen van een dergelijke toeslag vond zij derhalve zelfs onbillijk. Een vervoers maatschappij in het westen van het land is met het uitbetalen van deze toeslag begonnen, omdat men daar waarschijnlijk te kampen heeft met personeelsmoeilijk- heden en sindsdien heeft dit systeem zich uitgebreid als een olievlek, aldus de directie, die hieraan toe voegde, dat niet het personeel om de toeslag vraagt, maar de vakbonden het personeel aansporen er om te vragen. De directie van de Z.V.T.M., die van mening is, dat personeelsmoeilijkheden in haar rayon niet zo spoedig te vrezen zijn, stelde zich op het standpunt, dat personeel dat niet tevreden is, maar ontslag moet vragen. Ook een staking, zeide de directie, die zich voorts minder vleiend uitliet over de vakbonden, niet zo erg te vinden.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1