AXELSE COURANT
'Sn
Gemeenteraad
Axel
van
DE STRAALJAGER IS NIET GEVAARLIJK
Octobermaand
Zeeuwse maand
Z.V.T. M. - personeel ontevreden over de lonen.
J. C.VINK
Frankering bij abonnement. Axel
ZATERDA G8 OCTOBBR 1955
•nftz jnz jneq
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
SPOEDZITTING VAN DINSDAGMORGEN 4 OCTOBER WAS EEN
SUMMUM VAN ZAKELIJKHEID.
In een record-tempo en alzo volkomen
in overeenstemming met het karakter van
het kardinale punt handelde de Axelse
gemeenteraad Dinsdagochten d te half negen
na ettelijke hamerstukken de agenda af.
Zeker vanwege het ongewone uur van
vergaderen waren wegens werkzaamheden
de heren Pijpelink en Wondergem afwezig.
De inleiding tot deze wel zeer bbijzondere
Raadszitting luidde in de aanhef van het
prae-advies aan de Raad als volgt
U wordt in de eerste plaats gewezen op
het zeer uitzonderlijk uur van vergaderen in
de morgenuren. Zoals U kunt begrijpen
heeft dit een oorzaak.
Het is U uit de diverse landelijke, provin
ciale, gewestelijke en plaatselijke bladen al
gebleken, dat bij wijze van proef de door de
Kamer van Koophandel en Fabrieken inge
stelde pogingen om een helicopterdienst naar
Rotterdam te verkrijgen wordt verwezenlijkt.
Hiervoor is het Concoursterrein te Axel als
landingsterrein aangewezen.
Deze beslissing werd op 24 September j.l.
genomen.
Na deze beslissing moesten van gemeen
tewege nog diverse andere instanties wor
den ingeschakeld om de nodige vergunnin
gen te verkrijgen, die eerst kortelings per
telefoon werden toegezegd.
Waar de gemeente van landing zich met
de exploitatie van de heliport moet belasten,
is Uw beslissing hierop van node, die niet
eerder gevraagd kon worden.
Als gevolg daarvan hebben wij (B. en W.)
gemeend deze vergadering te moeten beleg
gen tegen half negen des voormiddags, om
na de vergadering te plm. 9 uur gezamenlijk
naar het helicopterterrein bij de Jeugdher
berg te gaan om de aanvang van de eerste
vlucht bij te wonen,
te besluiten
Hierop kwam in behandeling het voorstel
a. dat de gemeente Axel zich zal belasten
met de exploitatie van de helicopter,
dienst ter plaatse
b. tot vaststelling van de achtste wijziging
van de begroting der gemeente dienst
jaar 1955.
BOODSCHAP VAN PRINSES WIL-
HELMINA OVER VEIEÏG VERKEER.
Het Verbond voor Veilig Verkeer heeft
de kerken verzocht in de diensten van a.s.
Zondag aandacht te schenken aan de bood
schap van Prinses Wihelmina, die in de
komende dagen via filmjournaal, televisie en
folders tot ons volk zal worden gericht ter
gelegenheid van de nationale veilig ver-
keersactie voor de gezinnen", die gedurende
deze maand door het verbond alom in het
land wordt gevoerd. De Prinses doet in deze
boodschap een ernstig beroep op alle Neder
landers, om ook in het verkeer eerbied voor
het leven te tonen en de naasten te ontzien.
De tekst van deze boodschap is als volgt
,,Wie denkt er niet met afgrijzen en vrees
aan de gevaren op de verkeersweg als hij
deze betreedt. Moet de toestand zo blijven
Het Nederlandse volk gaat deze vraag
steeds meer als een nationaal belang zien.
Het geve hierop een duidelijk antwoord.
Daartoe krijgt het een zeldzame gelegen
heid bij deze nationale veilig-verkeersactie
voor de gezinnen, door zijn volle aandacht
en belangstelling te wijden aan de gezins
wedstrijden en de kijk- en luisterwedstrijden
waaraan het wordt verzocht deel te nemen.
Tevens wordt de gelegenheid beboden nader
kennis te maken met de verkeersproblemen.
Ouders, pakt aan, leert Uw kinderen nog
meer dan tot nu toe in uw huiselijke kring,
de regels van het verkeer, brengt hun reeds
nu verantwoordelijkheidsbesef bij.
In deze actie wordt een dringend beroep
op een ieder gedaan eerbied te hebben voor
het leven en daarbij vergete men ook niet
de dieren. Die eerbied te betonen op onze
straten en wegen.
Zich aldus het vertrouwen, in hen gesteld
waardig te zijn.
Hoevelen zijn er helaas niet, die door hun
roekeloosheid de wegen onveilig maken,
waardoor zij blijk geven het in hen gestelde
vertrouwen onwaardig te zijn.
Geve God dat hun geweten en plichtsbe
sef ontwake."
Daartoe werke ons gehele volk mede.,"
(w.g.) WILHELMINA
Prinses der Nederlanden.
Het is bekend, dat van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken in Zeeuwsch-
Vlaanderen reeds geruime tijd pogingen in
het werk zijn gesteld voor het verkrijgen
van een snellere verbinding met centraal
Nederland.
Dit is gelukt in zoverre. Er is met de Sa
bena een overeenkomst getroffen, die met
een helicopter eenmaal per week en wel op
Dinsdag de vlucht zal maken Brussel—Axel
Rotterdam en terug.
In de voorwaarden van de overeenkomst
komt de bepaling voor, dat de gemeente, al
waar de landing plaats vindt, als exploi-
tante van het terrein optreedt. B. en W.
stellen voor daartoe te besluiten.
In deze overeenkomst worden nog ver.
schillende andere verplichtingen genoemd,
die de directie van de Z.V.T.M. op zich ge
nomen heeft .waarvoor het gemeentebestuur
zeer erkentelijk is.
Zonder hoofdelijke stemming besloot de
Raad alzo.
Voorstel tot intrekking van het Raads,
besluit d.d. 30 Juni 1955, waarbij van de
heer Jac. Weijns te Axel bouwgrond wordt
gekocht en waarbij aan de pachter G. Weijns
een schadevergoeding zal worden uitgekeerd.
Ged. Staten hebben bezwaar tegen dit in
gezonden Raadsbesluit en zagen dit gaarne
gewijzigd in een nieuw Raadsbesluit.
Daarom wordt voorgesteld te besluiten de,
zelfde grond voor dezelfde prijs te kopen
van de heer Jac. Weijns te Axel en voor de
heer G. Weijns een pachtersvergoeding be
paald wordt op een evenredig gedeelte van
het getaxeerde bedrag zijnde 13.804.en
een clausule in het Raadsbesluit op te nemen
dat de belastingschade door de gemeente zal
worden betaald. Dit Raadsbesluit komt op
hetzelfde neer als het vorige maar toen is dit
bedrag getotaliseerd.
B. en W. stelden voor dienovereenkom,
stig te besluiten, hetwelk na enige opmer
kingen van de heer Oggel aangaande hier,
aan vastzittende consequenties zonder hoof
delijke stemming geschiedde, waarna de
voorzitter deze zeer korte, doch belangwek,
kende zitting sloot.
een uitgebreide technische administratie, die
het aantal bedrijfsuren van elk vliegtuig en
elk onderdeel zorgvuldig bijhoudt en er op
toeziet, dat een vliegtuig, dat „aan zijn
uren" is, uit bedrijf wordt genomen en in
revisie gaat. Risico neemt men niet, in geen
enkel geval.
En toch toch verongelukken er steeds
straaljagers en komen er jonge mensen om
het leven. Hoe is dat dan mogelijk Zit er
dan toch een hiaat in het mooie, technisch
schijnbaar volmaakte systeem, dat men heeft
opgezet Ja, er zit een hiaat is, en wel één,
waaraan de mens zelf weinig veranderen
kan. Het belangrijkste onderdeel in elke
straaljager is, ondanks de zeer verregaande
modernisering die men tegenwoordig kent,
de mens die het toestel bestuurt. En juist die
mens faalt wel eens op een critiek moment.
Hij vliegt met enkele collega's in formatie,
stuurt naar links inplaats van naar rechts,
een ontzettende klap en twee straaljagers
dwarrelen vleugellam naar beneden. Waar
om voerde de bewuste man op het critieke
moment juist de verkeerde stuurbeweging
uit Een van de menselijke fouten, die men
dikwijls zo moeilijk kan verklaren.
Maar ook als de vlieger alleen vliegt kan
hij zichzelf in gevaar brengen. Wanneer een
jonge vlieger, een enthousiaste knaap, die
leeft tot in de kleinste vezels van zijn sterke
body, zich op een mooie, stralende dag daar
hoog boven in de lucht bevindt, vrij van
alles wat hem op aarde zou kunnen irriteren
en hinderen, dan wordt er een geest over
hem vaardig, die hem moedig maakt, ja zelfs
overmoedig. Hij vergeet dat hij nog maar een
klein aatal uren op straaljagers heeft en dat
hij zijn toestel dus nog niet ten volle kent
hij vergeet de wijze vermaningen van zijn
instructeur, die hem nog zo gezegd heeft dat
hij geen manoeuvres moet maken, die zij sa
men nog niet hebben geoefend, hij weet al
leen dat hij leeft en een mooie, snelle machi
ne bestuurt, die o zo veel kan. Dan laat hij
zich verleiden tot duiken en rollen en zwie-
Van tijd tot tijd ontmoet de krantenlezer
op de voorpagina van zijn lijfblad de som
bere mededeling dat er een straaljager is
verongelukt en dat een jonge vlieger bij dat
ongeluk zijn leven verloren heeft. „Alweer
één", zucht men dan en onwillekeurig vindt
men dan dat zo'n straaljager toch maar een
levensgevaarlijk apparat is dat steeds meer
slachtoffers eist. Waarom moet men dan
ook zo snel vliegen en waarom moeten jonge
levens worden opgeofferd aan deze gevaar
lijke snelheidsmonsters
Deze reacties zijn volkomen begrijpelijk,
maar toch zij zijn tegelijk ongemotiveerd.
De straaljager is wel snel, tegenwoordig komt
hij met gemak over de duizend kilometer per
uur, maar daarom is hij niet persé gevaar
lijk snelheid op zichzelf is nooit gevaarlijk
en ook in geen enkel opzicht schadelijk
voor het menselijk lichaam. Iets anders ligt
de zaak wanneer het versnellingen of ver
tragingen betreft, want hierop reageert het
menselijk lichaam wel degelijk, zoals ieder
een in een schommel of een lift wel eens zal
hebben ondervonden. Het is derhalve niet
juist om de conclusie te trekken dat de
straaljager gevaarlijk is omdat hij zo snel is.
Een moderne straaljager wordt zo dik
wijls voorgesteld als een wild, onhandel
baar apparaat vol vreemde kuren dat te pas
en te onpas weigert op de stuurbewegingen
van de vlieger te reageren en hem dan on
herroepelijk in het verderf stort. Dit is be
slist onjuist en vliegers, die veel met straal
vliegtuigen hebben gevlogen, hebben her
haaldelijk verklaard dat een straaljager een
goedig en gewillig vliegtuig is dat helemaal
geen nukken vertoontmen heeft in dit
verband zelfs de uitdrukking „ouweheren-
kist" gebezigd. Technische kuren heeft dit
vliegtuig ook niet meer, want voor zover
aanwezig zijn die er al lang tevoren na vele
en langdurige experimenten uitgehaald voor
dat men de gewone militaire vlieger met het
toestel de lucht in stuurde.
Aan het ontwerp is alle zorg besteed
urenlange berekeningen en windtunnelproe-
ven, sterktemetingen en materiaalcontroles
hebben tijdens de bouw' en daarvoor plaats
gevonden de beste invliegers hebben het
toestel in de lucht onder allerlei omstandig
heden uitgedokterd en alle fouten en kuren
er zorgvuldig uitgehaald voordat het toestel
aan de luchtmacht werd afgeleverd. De vlieg
tuigen, die bij de luchtmacht in gebruik zijn,
zijn dus volkomen veilige en beproefde typen.
Maar de luchtmacht zelf aanvaardt ook
geen enkel risico. In uitgebreide en goed ge
outilleerde werkplaatsen worden de vlieg
tuigen en hun onderdelen door geschoolde
vaklieden nagezien en onderhouden. Er is
een doorlopende en scherpe inspectie en al
les wat maar enigszins onder de maat is en
niet aan de scherp gestelde eisen voldoet,
wordt niet meer gebruikt. In de luchtvaart
moet men nu eenmaal secuurder zijn dan in
andere gevallen want de kleinste storing kan
verlies aan mensenlevens veroorzaken. Men
is zich in luchtmachtkringen van deze ver
antwoordelijkheid zeer goed bewust en men
handelt dan ook dienovereenkomstig. Ieder
vliegtuig, iedere motor en ieder belangrijk
onderdeel moet na een bepaald aantal be
drijfsuren uit elkaar worden genomen en
grondig worden geïnspecteerd en men heeft
Onder dit motto organiseert de Stichting
Zeeland voor maatschappelijk en cultureel
werk delaatste jaren een collecte in onze
provincie.
Het vorig jaar werd rond 15.000.bij
een gebracht, welk bedrag toen is bestemd
voor het jeugdwerk en onder de provinciale
en plaatselijke jeugdorganisaties is verdeeld
en waarvan ook in Axel een gift werd ont
vangen.
Deze maand zal de collecte bestemd zijn
voor de lectuurvoorziening in onze provin,
cie. Boeken zijn tegenwoordig duur. Lezen
is niet enkel een tijdverdrijf maar heeft ook
een goede opvoedkundige waarde, waarom
verstrekking van goede lectuur van belang
rijke betekenis is.
De Commissaris der Koningin, die ten
volle overtuigd is van het grote culturele be
lang, dat hiermede gediend wordt, beveelt
deze collecte ten zeerste aan en hoopt dat
weer een flink bedrag kan worden bijeen
gebracht.
De bedoeling van de collecte, welke in
de week van 10 tot 16 October zal worden
gehouden, is om bestaande bibliotheken, die
ten gevolge van de watersnoodsramp zijn
verloren gegaan of beschadigd, weer op de
been te helpen en een aantal rondzendkisten
met boeken in verschillende gemeenten ge
durende de wintermaanden te plaatsen op
dat overal zoveel mogelijk lectuur beschik
baar zal ijn.
In de komende week van 10 tot 16 Octo
ber zal een huis aan huiscollecte worden ge
houden terwijl op Zaterdag 15 October tij
dens de markt op straat speldjes zullen wor
den aangeboden.
Personen, die hieraan willen medewerken
speciaal voor de te houden speldjesdag, wor
den uitgenodigd zich op te geven ter ge
meentesecretarie vóór Woensdag a.s., aan
gezien deze collecte alleen kan slagen wan
neer voldoende medewerking wordt ver
kregen.
De hoop wordt uitgesproken dat niet te
vergeefs een beroep op de hulpvaardigheid
wordt gedaan en elk met milde hand voor
dit mooie doel een gift zal schenken.
De burgemeester van Axel,
VAN OEVEREN.
pertjes maken hij schiet vlak onder de
staart van een collega door of vlak voor
hem langs, hij gaat dingen met zijn toestel
doen, die nog boven zijn kunnen liggen. En
dan op een gegeven ogenblik kan hij het
snelle toestel niet meer in de hand houden,
hij nadert de aarde, steeds sneller en sneller,
totdat hij met een klap er tegen aan slaat en
slechts een hoopje verwrongen metaal over
is van wat eens een mooie straaljager was.
En daar tussen ligt het stoffelijk overschot
van de overmoedige vlieger. De krant brengt
des avonds het sombere bericht en het pu
bliek schuift de schuld op de gevaarlijke
straaljager.
Maar, de werkelijkheid is anders. Het is
niet de straaljager, die gevaarlijk is en zijn
inzittenden in de dood sleept, maar de mens
zelf, die overmoedig wordt en zijn eigen
krachten overschat. (Nadruk verboden)
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C.VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bi] contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentlën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
Op Maandag 3 October j.l. kwam alhier het in de
Ned. R.K. Bond van Vervoerspersoneel ,,St. Raphael"
en de Prot. Chr. Bond van Vervoerspersoneel ge
organiseerde Z.V.T.M.-personeel, onder leiding van dc
hoofdbesturen in vergadering bijeen.
De aanwezigen spraken hun grote ontstemming uit
over het feit dat de directie zich tot nu toe niet bereid
heeft getoond bij het College van Rijksbemiddelaars
vergunning aan te vragen tot uitbetaling van een on
regelmatigheidstoeslag aan het personeel, dat onregel
matige arbeid verricht.
Deze situatie in Zeeland vormt een scherpe tegen
stelling met hetgeen elders in ons land wordt aange
troffen, daar praktisch alle streekvervoerbedrijven een
dergelijke toeslag reeds uitbetalen of aangevraagd
hebben.
Ook het feit, dat de 2% vacantietoeslag zoals
dit elders in het land wel praktijk is nog steeds
niet volledig wordt uitgekeerd, wekt onder het perso
neel ontstemming en leidt tot spanningen.
Na een uiteenzetting der hoofdbestuursleden van
genoemde organisaties, werd hen door de vergadering
opgedragen alsnog met alle daartoe ten dienste staande
organisatorische middelen te trachten de verlangens
te realiseren.
Ten slotte werd besloten de resultaten van dit pogen
in een binnenkort samen te roepen vergadering te
bespreken en dan eventueel vast te stellen welke maat
regelen genomen zullen worden.
Van de zijde van de directie van de Z.V.T.M. werd
desgevraagd over het niet betalen van de onregel
matigheidstoeslag medegedeeld, dat deze toeslag door
haar inderdaad niet wordt uitbetaald. De directie acht
dit niet nodig, aangezien deze volgens haar in het
loon is verdisconteerd. Uitkeringen van een dergelijke
toeslag vond zij derhalve zelfs onbillijk. Een vervoers
maatschappij in het westen van het land is met het
uitbetalen van deze toeslag begonnen, omdat men daar
waarschijnlijk te kampen heeft met personeelsmoeilijk-
heden en sindsdien heeft dit systeem zich uitgebreid
als een olievlek, aldus de directie, die hieraan toe
voegde, dat niet het personeel om de toeslag vraagt,
maar de vakbonden het personeel aansporen er om
te vragen.
De directie van de Z.V.T.M., die van mening is,
dat personeelsmoeilijkheden in haar rayon niet zo
spoedig te vrezen zijn, stelde zich op het standpunt,
dat personeel dat niet tevreden is, maar ontslag moet
vragen. Ook een staking, zeide de directie, die zich
voorts minder vleiend uitliet over de vakbonden, niet
zo erg te vinden.