AXELSE COURANT Herfst-kleding Brussel - Axel - Rotterdam door de lucht VOETBAL - OVERZICHT Heren Onze Najaars-collectie WOENSDAG 5 OCTOBER 1955 70e Jaargang No. 2 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN ONREGELMATIG, maar steeds VOL AANTREKKELIJKE AANBIEDINGEN verschijnt gratis en huis aan huis in de gemeenten AXEL, ZUIDDORPE, KOEWACHT OVERSLAG, SINT JANSTEEN, ZAAMSLAG, SLUISKIL, WESTDORPE EN SAS VAN GENT dit SPECIALE Wij brengen een pracht collectie zuiver wollen gabardine HERENJASSEN prijzen 75- 81.90. BROCON GABARDINE ƒ95.50 - ƒ109.- - ƒ128,75 TWEEDJASSEN EN LODEN JASSEN zuiver wol de nieuwste modellen .royale coupe, prijzen vanaf 59.75 ƒ69.- - ƒ89.- - ƒ109.- AUTO- COATS sportieve modellen REGENJASSEN hierin een enorme keuze, degelijke merken, zoals Brocon, Simplo, Creston. Zonder enige verplichting komen wij met zichtzendingen aan huis. KOOP VERTROUWD KOOP BIJ Frankering bij abonnement. Axel VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Loue nummeri 6 c«n» Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom i 1,55 Andere plaatien 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bi] contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regelt) 1-5 regelt 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. ECLAME-BLAD Onder voor het ongewone uur zeer grote, van heinde en ver betoonde belangstelling, had Dinsdagochtend gepaard gaande met enig officieel vertoon de landing en start plaats van de eerste vlucht op de pas in exploitatie gebrachte helicopterdienst Brussel--Axel —Rotterdam v.v. die wekelijks op de Dinsdagen dit traject voortaan zal onderhouden. Op de minuut af landde op het bij uitstek hiervoor geschikte terrein der V.V.Z.F. het door de chef-piloot van de helicopterdienst der Sabena, de heer Tremerie, bestuurde toestel. Ofschoon het niet de eerste maal was dat een vliegtuig op dit voor een zodanig doel als uitverkoren te beschouwen terrein neerdaalde was deze landing toch als een merkwaardige, eigenlijk wel licht historische gebeurtenis te beschouwen. Want alhoewel wij zeer snel leven en alles spoedi ger dan ooit aan verandering of veroudering onder hevig is omtrent de ontwikkeling en de verdere groei en bloei van deze eerste vaste luchtverbinding van onze streek met Noord en Zuid, valt nog niets anders te vertellen dan dat het een eerste, maar dan ook doel bewuste schrede is op de weg naar de verlossing uit het economische en geografische isolement dat zoals burgemeester van Oeveren het zo kernachtig uitdrukte „zowel naar het Noorden als naar het Zuiden onze ganse streek omsloten hoüdt. MIJLPAAL OP WEG NAAR ONTSLUITING. Wel terdege was daarom deze dag van bijzondere importantie voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen. Gewis ook getuigt de grote geest van voortvarend heid die het gemeentebestuur van Axel in deze heeft getoond, van economisch begrip en doortastendheid. Immers nog slechts een week geleden was nog nau welijks officieus iets definitefs bekend aangaande de bestemming van Axel als Helihaven, ook al was reeds op 24 September (binnenskamers) door de bevoegde instanties in deze een beslissing genomen. Daardoor was zoals licht te begrijpen valt een berg van voorbereidend werk nodig om in een mini mum van tijd alles formeel voor elkaar te hebben, doch In het bijzonder ook de landings- en startgelegen heid met het onmisbare en vereiste comfort, nodig voor douane-verkeer en -formaliteiten, passage, restauratie en parkeergelegenheid definitief te regelen. Het Axelse gemeentebestuur dat na de bevrijding genoegzame, om niet te zegen overstelpende blijken van begrip en doorzettingsvermogen toonde, waar het gold de vooruitgang van stad en streek, heeft haar ge avanceerdheid in deze als het ware nog verveelvoudigd. Ongetwijfeld komt met het vooruitstrevende gemeen tebestuur onzer stad in deze dan ook een ercpluim toe aan burgemeester van Oeveren. VLIEGVELD IN RECORD-TEMPO GEREED. Niet alleen was hiertoe het landingsterrein dat als het ware geimproviseerd moest worden in minder dan geen tijd voor het beoogde doel in gereedheid gebracht met de tankgelegenheid en al hetgeen verder als nood zakelijk geboden is hieraan verbonden, maar ook for meel ambtelijk was nog een massa werk vereist. Onmiddellijk na de landing Dinsdagochtend te ruim 9 uur verzamelde zich de grote schare van genodigden in de Jeugdherberg, nadat tevoren de verwelkoming van de chef-piloot, die met het Sabena-toestel tot vlak voor de overdekte tribune was geland, door burge meester van Oeveren had plaats gehad. Onder de vele autoriteiten die hierbij aanwezig wa ren noemen wij naast het bijna voltallige Axelse ge meentebestuur en burgemeesters van aangrenzende ge meenten in het bijzonder de voorzitter van de Zeeuws- Vlaamse Kamer van Koophandel en Fabrieken, ir. C. A. L. Horstmann, baron H. A. A. Collot d'Escury, de rentmeester van het Kroondomein, ir. C, F. M. J. Wats, bedrijfsdirecteur der l'Azote en Consul .ran België, mitsgaders tal van andere politionele, militaire en civiele persoonlijkheden. BURGEMEESTER VAN OEVEREN AAN HET WOORD. Een lange rede hoort niet bij een gebeurtenis als deze, zo sprak onze burgervader. Deze hoort wel bij een trekschuit maar niet meer bij een communicatie middel als dit, hetwelk een bijdrage kan vormen tot de zo hoognodige verlossing van Zeeuwsch-Vlaande ren uit het zozeer gelaakte isolement, dat in werkelijk heid zowel naar het Zuiden (België) als naar het Noorden bestaat. Dit wil niet zeggen dat wij met deze dienst dit isolement hebben verlaten en spr. wees op de Schelde en de grens als blijvende obstakels, die eveneens niet altijd het vlotte tempo voor het openbare vervoer bevorderen. Spr. zou daarom beter wellicht kunnen zeggen dat dit isolement thans benadrukt is en dit kan zeer zeker een voordeel zijn en bijdragen tot de frequentie's in de toekomst voor deze dienst. Bondig maar zeer uitdrukkelijk uitte de burgemees ter daarop zijn hartgrondige dank aan de diverse in stance's als daar zijn in de eerste plaats de Kamer van Koophandel. Het is dezerzijds een goed ding ge weest in weerwil van de moeilijkheden van défaitis- tische en financiële aard door te zetten Verder brengt hij hulde aan de directie van de Sabena, ook in het bijzonder aan de hier aanwezige chef-piloot, de heer Tremerie, wiens naam in historisch opzicht reeds verbonden is aan de geschiedenis van Zeeland. Als men bedenkt dat de weg der officiële stukken in de regel maar gaa met de snelheid van 1 km. per dag en hier wel van de nood een deugd gemaakt moest worden en doorgewerkt werd op de onofficiële stukken dan stemt de algemeen verkregen medewerking spreker toch vreugdevol. Zo noemt het het departement van Financiën (al was dit niet voor de financiën die nodig waren) maar inzonderheid voor de douane-formalitei ten, de kapitein de Haas der Rijkspolitie zeker niet te vergeten de gemeentebesturen die een brede kijk op de zaak toonden, het bestuur der V.V.Z.F. en directie van de, Z.V.T.M. en ten slotte ook niet in het minst de pers, die in deze een stimulerende en niet te onder schatten taak heeft, waarna hij voorstelde een glas te ledigen op de bloei en de ontwikkeling van deze eerste .Zeeuwsch-Vlaamse luchtverbinding met Noord en Zuid. Ir. C. A. L. HORSTMANN SPRAK NAMENS KAMER VAN KOOPHANDEL. De „economische stem" van Zeeuwsch-Vlaanderen werd daarop tot uitdrukking gebracht door de voor zitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Zeeuwsch-Vlaanderen, ir. C. A. L. Horstmann uit Sas van Gent, één dergenen die zich wel zeer bij zonder heeft verdiept in de totstandkoming van deze dienst. Deze wees op het toenemend wegverkeer en het in dezelfde mate stijgende getal ongelukken en de hiertegenover als het ware veiliger reisgelegenheid die n is daargesteld. Hij hoopt nu onze streek in deze één der eerste is in de lande, die de betekenis van deze zo nodige communicatie blijkt te waarderen, dat wij met deze dienst een goede en florisante toekomst tegemoet zullen gaan. Wanneer in de toekomst een nader be roep op de Sabena moet worden gedaan, drukt hij daarom de hoop uit dat wij in Zeeuwsch-Vlaandereni een zekere prioriteit zullen hebben verkregen. Zo-moge dit hypermoderne verkeersmiddel dat een veiliger en sneller vervoer waarborgt als de gewone automobiel hier snel uitgroeien tot een dienst die zal worden uit gebreid en verder zal worden gestimuleerd om ons uit ons isolement te halen in Zeeuwsch'Vlaanderen door veelvuldige gebruikmaking door handel en in dustrie. Hiermede waren de officiële toespraken die de ope ning van deze dienst bezegelden beëindigd en begaven de genodigden zich weer naar de landingsplaats al waar de Shell-tankwagen het hefschroefvliegtuig in tussen had voorzien van de nodige brandstof. Als eerste passagiers stapten met burgemeester van Oeveren in de heren baron Collot d'Escury, ir. Wats, ir. Denie, ds. P. J. Pennings en de heer W. de Feijter. Aldra werd de ranke vogel door de snorrende ro tors in werking gesteld, waarna deze zich statig ver hief, nadat de wuivende passagiers door tal van foto grafische lenzen op de gevoelige plaat waren ver eeuwigd. In een sierlijke boog ging het als gold deze eerste start een ererondc waardig boven onze stad en andermaal in de richting van de landingshaven 1 De vele honderden wuifden enthousiast de ranke blauw- zilveren vogel toe die vervolgens snel in Noord-oos telijke richting verdweeen uit het gezichtsveld van de achtergeblevenen op Axels Heliport. In ons volgend nummer zulen wij het korte verslag opnemen van de aan deze eerste landing en start voor afgegane kort raadszitting, die slechts een formeel ka rakter droeg en in weinige minut entijds was afge lopen. HULST-AXEL 1-1. In de laatste minuut ontglipte Axel de victorie. Te Hulst vond de Zeeuwsch-Vlaamse derby onder belangstelling van een paar duizend toeschouwers plaats, een ontmoeting die in weerwil van het Axelse falen in de eerste wedstrijden weinig van zijn aan trekkelijkheid schijnt te heben ingeboet. Altijd tekenen zich bij dergelijke ontmoetingen aloude kenmerken en eigenschappen af, die voldoende waarborg zijn voor spanning en emotie. En dit is bij geen enkele wed strijd in die mate het geval als bij deze ontmoeting van aloude rivalen op voetbalgebied. Onder leiding van scheidrechter Goossens uit Hoo- gerheide betrad Axel met 2 en de thuisclub met één invaller het veld. Bij de oranjewitten waren het Jac. Dieleman en Brugge, die ten gevolge van ongevallen afwezig waren. Eindelijk heeft de elftal-commissie dan toch besloten de zo nodige herziening der voorhoede- opstelling ter hand te nemen. Laten wij hopen dat het experiment geen ééndagsvlieg moge zijn, maar men het jeugd-element eens gelegenheid zal geven zich in te spelen. Op de midvoorplaats debuteerde de 17-jarige Strijdonk. De thuisclub trok direct ten aanval en dit resulteerde in de begin-periode in een drietal corners, waaruit de blauw-gelen geen succes wisten te boeken. Na circa 7 minuten heeft Axel succes als Jonkman goed door geeft naar links en Dieleman met een welgerichte ko gel de Gucht het nakijken geeft (0—1). De strijd golft dan geruime tijd op en neer en de Danschutter kreeg een kanjer van de Hulster-binnenspeler van Dorsselaer te verwerken, doch hij toonde zich klemvast. Ternau wernood één minuut later moest de Gucht een poeier van Jonkman ten koste van een corner stoppen. Geen van beide ploegen brengt voldoende schotvaardigheid op. De strijd is afwisselend met Hulst licht in de meer derheid. Onze stadgenoten waren echter heel wat ge vaarlijker en stichtten dan ook heel wat verwarring in de blauw-gele defensie. De combinatie bij de oranje- hemden was nu heel wat beter en belooft wat voor de toekomst, als men ten minste het binnentrio met de vleugelsgelegenheid geeft zich op elkaar in te stellen. De gastheren hadden van schieten nog minder kaas gegeten dan de oranje-aanval en zo brak de rust aan met een Axelse voorsprong. In de tweede helft noteren wij aldra een keurig schot van Dieleman hetgeen echter onschadelijk werd gemaakt. Even later is het Seghers die de Danschutter aan de tand voelt maar deze is onverbiddellijk. Direct antwoordde Axel met een tegenaanval en het schot van Deij levert een corner op. De wedstrijd kenschetst zich door een vlot afwisselend en sportief aanvals- duel dat onvoldoende afwerking vond vanwege falen de schutterscapaciteiten beiderzijds. De oranje-defensie, ofschoon gehandicapt door onvolledigheid bleef de Hulster-aanval vrijwel steeds de baas. De tijd verstreek al meer en meer toen bij een opdringen der blauw gelen Schelleman en van Dorsselaer bij een kopduel met elkander in botsing komen en beiden ten gevolge van een bloedende hoofdwonde het veld moesten ver laten. Verpoorte ging nu van de spilplaats op de door Schelleman vervulde backplaats spelen, terwijl v. d. Velde in de middenlinie plaats nam. Aan beide zijden kropen beide doelwachters nog door het oog van de naald, maar zij behielden hun supprematie en toen het publiek zich reeds verzoend bleek te hebben met een Axelse zeeg en naar de uitgang stroomde had bij een scrimmage voor het Axelse doel een onverwachte ver rassing plaats toen halfspeler Stockman klaarblijkelijk op zijn vertrouwde doelman wilde terug spelen maar zich in de afstand scheen te vergissen. Tevergeefs deed de Danschutter een vervaarlijke zweefduik maar faalde ditmaal en in de laatste seconden belandde alzo de ge lijkmaker in de Axelse touwen (1-1), Als de bal is uitgetrapt naar het middenveld flui tGoossens deze spannende ontmoeting af en hebben beide ploegen in een sportieve kamp de buit eerlijk gedeeld. MiddelburgW.V.O. 0—2. Tegen de Oosterhoutse nieuwelingen werd het voor de Zeeuwse hoofdstede lingen duidelijk gemaakt dat het funeste gevolgen kan hebben zijn tegenstander te onderschatten. Hoewel de Zeeuwen een technisch overwicht hadden was het spel der gasten heel wat productiever. De Brabantse doelman wist de steeds tot in het oneindige doorge voerde combinaties der groen-witten te onderscheppen door zijn kordaatingrijpen. Steeds hielden de Middel burgers het spel te kort en toen na een overwicht van bijna een half uur de gasten uit één hunner spora dische aanvallen de leiding namen kwam de kentering en werd het spelbeeld meer afwisselend. Zelfs kregen de Oosterhouters een overwicht en wisten dit nog voor de rust, andermaal door Loonen uit te buiten. Na de pauze brachten de Brabanders geinsplreerd door het succes in de eerste helft een agressiviteit op die de Middelburgers in de verdediging drong. Toch herstelde Midelburg zich maar de W.V.O.-doelman wist met assistentie van lat en palen het gevaar te keren en zo gingen op eigen grond voor de hoofd stedelingen een paar kostbare punten verloren. Rood-Wit—Roosendaal 1—1. Het werd hier een weinig boeiende strijd waarin de thuisclub na langdurig overwicht door linksbuiten Heeren wist te doelpunten. In de tweede helftging het meeste initiatief van Roo sendaal uit, maar pas tegen het einde was het de jeug dige debutant v. d. Ven die voor Roosendaal de schaal in evenwicht wist te brengen. R.A.C.—Internos 2—0. In Gilze-Rijen werd het een regelmatige zege voor de tweede koploper, die reeds voor de rust door Maas een verdiende 2—0 voor sprong wist te behalen. In de tweede helft consoli deerde de thuisploeg de verkregen voorsprong zondet zich verder nog veel drukte te maken om een nof hogere score te bereiken. M.O.C.—D.E.S.K. 5—3. Deze strijd tussen twe< koplopers bracht niet d verwachte spanning. Integen deel toonden de Bergenaren een zo verbijsterende sup prematie dat zij na 20 minuten reeds een 4—0 voor sprong hadden. Toen pas slaagden de gasten er in d( eer te redden, maar nog voor de thee was het 5—1 De gasten bleven in de tweede helft zwoegen en zagei dit nog bekroon met 2 tegenpnten zodat de eindstan< ten slotte 5—3 werd.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1