AXELSE COURANT
Herfst-kleding
Brussel - Axel - Rotterdam door de lucht
VOETBAL - OVERZICHT
Heren
Onze Najaars-collectie
WOENSDAG 5 OCTOBER 1955
70e Jaargang No. 2
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
ONREGELMATIG, maar steeds VOL AANTREKKELIJKE AANBIEDINGEN verschijnt gratis en huis aan huis in de gemeenten
AXEL, ZUIDDORPE, KOEWACHT OVERSLAG, SINT JANSTEEN, ZAAMSLAG, SLUISKIL, WESTDORPE EN SAS VAN
GENT dit SPECIALE
Wij brengen een pracht collectie
zuiver wollen gabardine
HERENJASSEN
prijzen 75- 81.90.
BROCON GABARDINE
ƒ95.50 - ƒ109.- - ƒ128,75
TWEEDJASSEN EN
LODEN JASSEN zuiver wol
de nieuwste modellen .royale
coupe, prijzen vanaf 59.75
ƒ69.- - ƒ89.- - ƒ109.-
AUTO- COATS
sportieve modellen
REGENJASSEN
hierin een enorme keuze,
degelijke merken, zoals
Brocon, Simplo, Creston.
Zonder enige verplichting komen
wij met zichtzendingen aan huis.
KOOP VERTROUWD
KOOP BIJ
Frankering bij abonnement. Axel
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Loue nummeri 6 c«n»
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom i 1,55 Andere plaatien 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bi] contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum 6 regelt) 1-5 regelt
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
ECLAME-BLAD
Onder voor het ongewone uur zeer grote, van heinde
en ver betoonde belangstelling, had Dinsdagochtend
gepaard gaande met enig officieel vertoon de
landing en start plaats van de eerste vlucht op de pas
in exploitatie gebrachte helicopterdienst Brussel--Axel
—Rotterdam v.v. die wekelijks op de Dinsdagen dit
traject voortaan zal onderhouden.
Op de minuut af landde op het bij uitstek hiervoor
geschikte terrein der V.V.Z.F. het door de chef-piloot
van de helicopterdienst der Sabena, de heer Tremerie,
bestuurde toestel. Ofschoon het niet de eerste maal
was dat een vliegtuig op dit voor een zodanig doel
als uitverkoren te beschouwen terrein neerdaalde was
deze landing toch als een merkwaardige, eigenlijk wel
licht historische gebeurtenis te beschouwen.
Want alhoewel wij zeer snel leven en alles spoedi
ger dan ooit aan verandering of veroudering onder
hevig is omtrent de ontwikkeling en de verdere groei
en bloei van deze eerste vaste luchtverbinding van onze
streek met Noord en Zuid, valt nog niets anders te
vertellen dan dat het een eerste, maar dan ook doel
bewuste schrede is op de weg naar de verlossing uit
het economische en geografische isolement dat
zoals burgemeester van Oeveren het zo kernachtig
uitdrukte „zowel naar het Noorden als naar het
Zuiden onze ganse streek omsloten hoüdt.
MIJLPAAL OP WEG NAAR ONTSLUITING.
Wel terdege was daarom deze dag van bijzondere
importantie voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen.
Gewis ook getuigt de grote geest van voortvarend
heid die het gemeentebestuur van Axel in deze heeft
getoond, van economisch begrip en doortastendheid.
Immers nog slechts een week geleden was nog nau
welijks officieus iets definitefs bekend aangaande de
bestemming van Axel als Helihaven, ook al was reeds
op 24 September (binnenskamers) door de bevoegde
instanties in deze een beslissing genomen.
Daardoor was zoals licht te begrijpen valt een
berg van voorbereidend werk nodig om in een mini
mum van tijd alles formeel voor elkaar te hebben,
doch In het bijzonder ook de landings- en startgelegen
heid met het onmisbare en vereiste comfort, nodig voor
douane-verkeer en -formaliteiten, passage, restauratie
en parkeergelegenheid definitief te regelen.
Het Axelse gemeentebestuur dat na de bevrijding
genoegzame, om niet te zegen overstelpende blijken
van begrip en doorzettingsvermogen toonde, waar het
gold de vooruitgang van stad en streek, heeft haar ge
avanceerdheid in deze als het ware nog verveelvoudigd.
Ongetwijfeld komt met het vooruitstrevende gemeen
tebestuur onzer stad in deze dan ook een ercpluim toe
aan burgemeester van Oeveren.
VLIEGVELD IN RECORD-TEMPO GEREED.
Niet alleen was hiertoe het landingsterrein dat als
het ware geimproviseerd moest worden in minder dan
geen tijd voor het beoogde doel in gereedheid gebracht
met de tankgelegenheid en al hetgeen verder als nood
zakelijk geboden is hieraan verbonden, maar ook for
meel ambtelijk was nog een massa werk vereist.
Onmiddellijk na de landing Dinsdagochtend te ruim
9 uur verzamelde zich de grote schare van genodigden
in de Jeugdherberg, nadat tevoren de verwelkoming
van de chef-piloot, die met het Sabena-toestel tot vlak
voor de overdekte tribune was geland, door burge
meester van Oeveren had plaats gehad.
Onder de vele autoriteiten die hierbij aanwezig wa
ren noemen wij naast het bijna voltallige Axelse ge
meentebestuur en burgemeesters van aangrenzende ge
meenten in het bijzonder de voorzitter van de Zeeuws-
Vlaamse Kamer van Koophandel en Fabrieken, ir.
C. A. L. Horstmann, baron H. A. A. Collot d'Escury,
de rentmeester van het Kroondomein, ir. C, F. M. J.
Wats, bedrijfsdirecteur der l'Azote en Consul .ran
België, mitsgaders tal van andere politionele, militaire
en civiele persoonlijkheden.
BURGEMEESTER VAN OEVEREN
AAN HET WOORD.
Een lange rede hoort niet bij een gebeurtenis als
deze, zo sprak onze burgervader. Deze hoort wel bij
een trekschuit maar niet meer bij een communicatie
middel als dit, hetwelk een bijdrage kan vormen tot
de zo hoognodige verlossing van Zeeuwsch-Vlaande
ren uit het zozeer gelaakte isolement, dat in werkelijk
heid zowel naar het Zuiden (België) als naar het
Noorden bestaat. Dit wil niet zeggen dat wij met deze
dienst dit isolement hebben verlaten en spr. wees op
de Schelde en de grens als blijvende obstakels, die
eveneens niet altijd het vlotte tempo voor het openbare
vervoer bevorderen. Spr. zou daarom beter wellicht
kunnen zeggen dat dit isolement thans benadrukt is en
dit kan zeer zeker een voordeel zijn en bijdragen tot
de frequentie's in de toekomst voor deze dienst.
Bondig maar zeer uitdrukkelijk uitte de burgemees
ter daarop zijn hartgrondige dank aan de diverse in
stance's als daar zijn in de eerste plaats de Kamer
van Koophandel. Het is dezerzijds een goed ding ge
weest in weerwil van de moeilijkheden van défaitis-
tische en financiële aard door te zetten Verder
brengt hij hulde aan de directie van de Sabena, ook in
het bijzonder aan de hier aanwezige chef-piloot, de
heer Tremerie, wiens naam in historisch opzicht reeds
verbonden is aan de geschiedenis van Zeeland.
Als men bedenkt dat de weg der officiële stukken
in de regel maar gaa met de snelheid van 1 km. per
dag en hier wel van de nood een deugd gemaakt moest
worden en doorgewerkt werd op de onofficiële stukken
dan stemt de algemeen verkregen medewerking spreker
toch vreugdevol. Zo noemt het het departement van
Financiën (al was dit niet voor de financiën die nodig
waren) maar inzonderheid voor de douane-formalitei
ten, de kapitein de Haas der Rijkspolitie zeker niet te
vergeten de gemeentebesturen die een brede kijk op
de zaak toonden, het bestuur der V.V.Z.F. en directie
van de, Z.V.T.M. en ten slotte ook niet in het minst
de pers, die in deze een stimulerende en niet te onder
schatten taak heeft, waarna hij voorstelde een glas te
ledigen op de bloei en de ontwikkeling van deze
eerste .Zeeuwsch-Vlaamse luchtverbinding met Noord
en Zuid.
Ir. C. A. L. HORSTMANN SPRAK NAMENS
KAMER VAN KOOPHANDEL.
De „economische stem" van Zeeuwsch-Vlaanderen
werd daarop tot uitdrukking gebracht door de voor
zitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in
Zeeuwsch-Vlaanderen, ir. C. A. L. Horstmann uit
Sas van Gent, één dergenen die zich wel zeer bij
zonder heeft verdiept in de totstandkoming van deze
dienst. Deze wees op het toenemend wegverkeer en
het in dezelfde mate stijgende getal ongelukken en de
hiertegenover als het ware veiliger reisgelegenheid die
n is daargesteld. Hij hoopt nu onze streek in deze één
der eerste is in de lande, die de betekenis van deze zo
nodige communicatie blijkt te waarderen, dat wij met
deze dienst een goede en florisante toekomst tegemoet
zullen gaan. Wanneer in de toekomst een nader be
roep op de Sabena moet worden gedaan, drukt hij
daarom de hoop uit dat wij in Zeeuwsch-Vlaandereni
een zekere prioriteit zullen hebben verkregen. Zo-moge
dit hypermoderne verkeersmiddel dat een veiliger en
sneller vervoer waarborgt als de gewone automobiel
hier snel uitgroeien tot een dienst die zal worden uit
gebreid en verder zal worden gestimuleerd om ons
uit ons isolement te halen in Zeeuwsch'Vlaanderen
door veelvuldige gebruikmaking door handel en in
dustrie.
Hiermede waren de officiële toespraken die de ope
ning van deze dienst bezegelden beëindigd en begaven
de genodigden zich weer naar de landingsplaats al
waar de Shell-tankwagen het hefschroefvliegtuig in
tussen had voorzien van de nodige brandstof.
Als eerste passagiers stapten met burgemeester van
Oeveren in de heren baron Collot d'Escury, ir. Wats,
ir. Denie, ds. P. J. Pennings en de heer W. de Feijter.
Aldra werd de ranke vogel door de snorrende ro
tors in werking gesteld, waarna deze zich statig ver
hief, nadat de wuivende passagiers door tal van foto
grafische lenzen op de gevoelige plaat waren ver
eeuwigd.
In een sierlijke boog ging het als gold deze eerste
start een ererondc waardig boven onze stad en
andermaal in de richting van de landingshaven 1 De
vele honderden wuifden enthousiast de ranke blauw-
zilveren vogel toe die vervolgens snel in Noord-oos
telijke richting verdweeen uit het gezichtsveld van de
achtergeblevenen op Axels Heliport.
In ons volgend nummer zulen wij het korte verslag
opnemen van de aan deze eerste landing en start voor
afgegane kort raadszitting, die slechts een formeel ka
rakter droeg en in weinige minut entijds was afge
lopen.
HULST-AXEL 1-1.
In de laatste minuut ontglipte Axel de victorie.
Te Hulst vond de Zeeuwsch-Vlaamse derby onder
belangstelling van een paar duizend toeschouwers
plaats, een ontmoeting die in weerwil van het Axelse
falen in de eerste wedstrijden weinig van zijn aan
trekkelijkheid schijnt te heben ingeboet. Altijd tekenen
zich bij dergelijke ontmoetingen aloude kenmerken en
eigenschappen af, die voldoende waarborg zijn voor
spanning en emotie. En dit is bij geen enkele wed
strijd in die mate het geval als bij deze ontmoeting van
aloude rivalen op voetbalgebied.
Onder leiding van scheidrechter Goossens uit Hoo-
gerheide betrad Axel met 2 en de thuisclub met één
invaller het veld. Bij de oranjewitten waren het Jac.
Dieleman en Brugge, die ten gevolge van ongevallen
afwezig waren. Eindelijk heeft de elftal-commissie dan
toch besloten de zo nodige herziening der voorhoede-
opstelling ter hand te nemen. Laten wij hopen dat het
experiment geen ééndagsvlieg moge zijn, maar men
het jeugd-element eens gelegenheid zal geven zich in
te spelen. Op de midvoorplaats debuteerde de 17-jarige
Strijdonk.
De thuisclub trok direct ten aanval en dit resulteerde
in de begin-periode in een drietal corners, waaruit de
blauw-gelen geen succes wisten te boeken. Na circa
7 minuten heeft Axel succes als Jonkman goed door
geeft naar links en Dieleman met een welgerichte ko
gel de Gucht het nakijken geeft (0—1). De strijd golft
dan geruime tijd op en neer en de Danschutter kreeg
een kanjer van de Hulster-binnenspeler van Dorsselaer
te verwerken, doch hij toonde zich klemvast. Ternau
wernood één minuut later moest de Gucht een poeier
van Jonkman ten koste van een corner stoppen. Geen
van beide ploegen brengt voldoende schotvaardigheid
op. De strijd is afwisselend met Hulst licht in de meer
derheid. Onze stadgenoten waren echter heel wat ge
vaarlijker en stichtten dan ook heel wat verwarring
in de blauw-gele defensie. De combinatie bij de oranje-
hemden was nu heel wat beter en belooft wat voor
de toekomst, als men ten minste het binnentrio met
de vleugelsgelegenheid geeft zich op elkaar in te
stellen. De gastheren hadden van schieten nog minder
kaas gegeten dan de oranje-aanval en zo brak de rust
aan met een Axelse voorsprong.
In de tweede helft noteren wij aldra een keurig
schot van Dieleman hetgeen echter onschadelijk werd
gemaakt. Even later is het Seghers die de Danschutter
aan de tand voelt maar deze is onverbiddellijk. Direct
antwoordde Axel met een tegenaanval en het schot
van Deij levert een corner op. De wedstrijd kenschetst
zich door een vlot afwisselend en sportief aanvals-
duel dat onvoldoende afwerking vond vanwege falen
de schutterscapaciteiten beiderzijds. De oranje-defensie,
ofschoon gehandicapt door onvolledigheid bleef de
Hulster-aanval vrijwel steeds de baas. De tijd verstreek
al meer en meer toen bij een opdringen der blauw
gelen Schelleman en van Dorsselaer bij een kopduel
met elkander in botsing komen en beiden ten gevolge
van een bloedende hoofdwonde het veld moesten ver
laten. Verpoorte ging nu van de spilplaats op de door
Schelleman vervulde backplaats spelen, terwijl v. d.
Velde in de middenlinie plaats nam. Aan beide zijden
kropen beide doelwachters nog door het oog van de
naald, maar zij behielden hun supprematie en toen het
publiek zich reeds verzoend bleek te hebben met een
Axelse zeeg en naar de uitgang stroomde had bij een
scrimmage voor het Axelse doel een onverwachte ver
rassing plaats toen halfspeler Stockman klaarblijkelijk
op zijn vertrouwde doelman wilde terug spelen maar
zich in de afstand scheen te vergissen. Tevergeefs deed
de Danschutter een vervaarlijke zweefduik maar faalde
ditmaal en in de laatste seconden belandde alzo de ge
lijkmaker in de Axelse touwen (1-1), Als de bal is
uitgetrapt naar het middenveld flui tGoossens deze
spannende ontmoeting af en hebben beide ploegen in
een sportieve kamp de buit eerlijk gedeeld.
MiddelburgW.V.O. 0—2. Tegen de Oosterhoutse
nieuwelingen werd het voor de Zeeuwse hoofdstede
lingen duidelijk gemaakt dat het funeste gevolgen kan
hebben zijn tegenstander te onderschatten. Hoewel de
Zeeuwen een technisch overwicht hadden was het
spel der gasten heel wat productiever. De Brabantse
doelman wist de steeds tot in het oneindige doorge
voerde combinaties der groen-witten te onderscheppen
door zijn kordaatingrijpen. Steeds hielden de Middel
burgers het spel te kort en toen na een overwicht van
bijna een half uur de gasten uit één hunner spora
dische aanvallen de leiding namen kwam de kentering
en werd het spelbeeld meer afwisselend. Zelfs kregen
de Oosterhouters een overwicht en wisten dit nog
voor de rust, andermaal door Loonen uit te buiten.
Na de pauze brachten de Brabanders geinsplreerd
door het succes in de eerste helft een agressiviteit op
die de Middelburgers in de verdediging drong. Toch
herstelde Midelburg zich maar de W.V.O.-doelman
wist met assistentie van lat en palen het gevaar te
keren en zo gingen op eigen grond voor de hoofd
stedelingen een paar kostbare punten verloren.
Rood-Wit—Roosendaal 1—1. Het werd hier een
weinig boeiende strijd waarin de thuisclub na langdurig
overwicht door linksbuiten Heeren wist te doelpunten.
In de tweede helftging het meeste initiatief van Roo
sendaal uit, maar pas tegen het einde was het de jeug
dige debutant v. d. Ven die voor Roosendaal de schaal
in evenwicht wist te brengen.
R.A.C.—Internos 2—0. In Gilze-Rijen werd het een
regelmatige zege voor de tweede koploper, die reeds
voor de rust door Maas een verdiende 2—0 voor
sprong wist te behalen. In de tweede helft consoli
deerde de thuisploeg de verkregen voorsprong zondet
zich verder nog veel drukte te maken om een nof
hogere score te bereiken.
M.O.C.—D.E.S.K. 5—3. Deze strijd tussen twe<
koplopers bracht niet d verwachte spanning. Integen
deel toonden de Bergenaren een zo verbijsterende sup
prematie dat zij na 20 minuten reeds een 4—0 voor
sprong hadden. Toen pas slaagden de gasten er in d(
eer te redden, maar nog voor de thee was het 5—1
De gasten bleven in de tweede helft zwoegen en zagei
dit nog bekroon met 2 tegenpnten zodat de eindstan<
ten slotte 5—3 werd.