AXELSE COURANT
De Amerikaanse zakenman
heeft zijn eigen vliegtuig.
Belangrijke, gecombineerde Paardenfokkersvergadering.
DDD
nippers
j. C. VINK
Huid
uitslag
Frankering bij abonnement. Axel
ZATERDAG 1 OCTOBER 1955
70e Jaargang No. 1
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - Uitgeef sterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 USS-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
JAARLIJKS GAAN VELE ZAKENLIEDEN KLEINE LICHTE VLIEGTUIGEN
VOOR EIGEN GEBRUIK AANSCHAFFEN.
De Piasecki Helicopter Corporation en de
Sikorsky Aircraft hebben bekend gemaakt
dat zij voornemens zijn grote en snelle hef.
schroefvliegtuigen te gaan bouwen voor de
burgerluchtvaart. De directies van de lucht
vaartmaatschappijen wachten al geruime tijd
op een dergelijk type helicopter, dat volgens
hen van grote waarde is voor het luchtver
keer tussen steden en vliegvelden, een soort
luchttaxi-verkeer.
Piasecki zal een versie uitbrengen van zijn
H-21 militaire „workhorse" helicopter met
22 zitplaatsen voor de burgerluchtvaart
krijgt het de aanduiding PH-42 en zal met
een bemanning van 2 koppen plaats bieden
aan 19 passagiers. Eerste aflevering zal in
1956 plaats vinden.
De Piasecki PH-42 krijgt een 9-cylinder
Wright Cyclone zuigermoter van 1425 pk.,
die twee driebladige rotors hefschroeven
aandrijft De topsnelheid zal 210 km. be
dragen, kruissnelheid 157 km. en de snel
heid over kortere afstanden 174 km. per uur.
Het vliegbereik is 540 km.
Bovendien zal een luxe versie met 16 zit
plaatsen een combnatie van passagiers-
en vrachtvliegtuig en een uitsluitend vracht
vliegtuig-versie van de PH-42 worden ge
bouwd deze laatste zal een nuttige last
van ongeveer 2400 kg. kunnen vervoeren.
Omdat het er voor een economische ex
ploitatie van een dergelijke dienst over korte
afstanden niet alleen op aankomt dat steeds
het maximum aantal passagiers wordt ver
voerd, maar ook dat het aantal vluchten zo
groot mogelijk is, wordt het toestel er op
gebouwd dat het oponthoud aan de tussen
stations zo kort mogelijk kan zijn. Zo zal de
passagierscabine aan. twee zijden een ingang
hebben, terwijl de passagiers kunnen gaan
ztten waar zij willen, aangezien het bewaren
van het evenwicht van het vliegtuig geen
moeilijkheden meer oplevert nu er een rotor
wordt aangebracht aan beide uiteinden van
de romp.
Bagage en postzakken worden geborgen
in een laadruimte onder het geheel metalen
vliegtuig, die eventueel ook gemakkelijk te
verwijderen is, zodat alle ruimte in de cabine
voor de reizigers beschikbaar is.
Door de Sikorsky Aircraft zijn bestellin
gen ontvangen voor een commerciële versie
met 12 zitplaatsen van de militaire S-58 heli,
copter met één rotor. Deze zou dan in de
plaats komen van de Sikorsky S-55, een hef,
schroever voor 5 tot 7 passagiers, die al
over de hele wereld in gebruik is. Door de
bevoegde autoriteiten zullen van de S-58 en
van de PH-42 na gebleken geschiktheid
iuchtvaardigheids-certificaten worden afge
geven.
Met de Sikorsky S-58 kan 1800 kg. be
talende lading met een snelheid van 160 km.
per uur worden vervoerd. Het vliegtuig is
voorzien van een Wright R-1820 motor en
heeft een bemanning van 2 koppen.
Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, doch
insiders menen dat de Piasecki helicopter
op iets beneden de 300.000 dollar zal komen
en de Sikorsky op ongeveer 250.000 dollar.
De prijs van de Sikorsky S-55 zal in de buurt
van 150.000 dollar liggen.
De bedrijfskosten zullen bij de grotere
vliegtuigen lager liggen dan bij de S-55.
Alle drie worden aangedreven met zuiger
motoren, zoals bij de conventionele vlieg
tuigen het geval is. De luchtvaartdeskundi,
gen zien echter met belangstelling uit naar
het verschijnen van een bruikbare turbo
prop motor voor helicopters.
De turbo-prop wordt als de meest effi,
ciente motor beschouwd bij vol gas, dat bij
het vliegen met helicopters meestentijds no
dig is. Een verder voordeel is het lichte ge
wicht en de trillingvrijheid. Het is echter
jammer dat er nog geen goede turbo-prop
beschikbaar is ofschoon zowel Sikorsky als
Piasecki dienaangaande niet stil zitten. Zo
wordt door Sikorsky een dergelijke motor
van Frans ontwerp getest in een kleinere
helicopter dan de S-55. terw'ijl Piasecki proe,
ven neemt met een turbo-prop in een grote
militaire helicopter, die bekend is onder de
aanduiding H-16.
De Piasecki H-16, waarmede thans proe
ven worden genomen, zal 40 passagiers kun,
nen vervoeren de Sikorky S-56, die het
stadium van proefnemingen reeds voorbij is,
kan 26 volledig uitgeruste soldaten vervoe
ren en kan dus worden omgebouwd in een
vliegtuig voor de burgerluchtvaart, dat aan
meer dan 26 personen plaats biedt.
Ook op ander gebied is de luchtvaart
nog steed in ontwikkeling. De fabrikanten
van kleine vliegtuigen maken een gouden
tijd mee nu zij in de laatste maanden vele
opdrachten hebben ontvangen van firma's en
particuliere zakenlieden. In de eerste drie
maanden van dit jaar hebben de drie groot,
ste fabrikanten op dit gebied. Beech, Cessna
en Piper, meer dan 1000 vliegtuigen ver
kocht ter waarde van ruim 20 millioen dol
lar, dat is 40% meer dan in het eerste kwar
taal van he vorige jaar.
Een en ander houdt nauw verband met
het feit, dat door zakenlieden per jaar bijna
4 millioen vlieguren worden gemaakt, dat is
meer dan alle binnenlandse luchtvaartmaat
schappijen tezamen. Ongeveer een half jaar
geleden werd de vloot van particuliere „za
ken-vliegtuigen" geschat op 21.500, waar
van 2500 meermotorige. Het is daarom niet
te verwonderen, dat de industrie verwacht
dat over tien jaar deze vloot tot 50.000 ma
chines zal zijn aangegroeid.
Verleden jaar werden door de zes groot
ste fabrikanten van kleine vliegtuigen 3000
stuks ter waarde van ruim 43 millioen dol
lar afgeleverd. Voor 1955 worc?en deze cij
fers veel hoger geschat.
Onmiddellijk na de oorlog werd van dit
soort vliegtuigen nog weinig gebruik ge
maakt er waren afgedankte legertoestellen
te koop, die echter meestal te zwaar waren,
zodat zij op de kleine vliegvelden niet kon
den landen en bovendien veel te duur in
gebruik waren.
Om aan de moeilijkheden tegemoet te ko
men gingen grote maatschappijen als Gene
ral Motors en Coco Cola om slechts een
paar van de allerbekendste te noemen er
toe over vliegtuigen met 4 tot 6 zitplaatsen
te bestellen, die in de prijs kwamen van
ongeveer 70.000 dollar en een snelheid kon
den bereiken van 350 km. per uur. Maar ook
honderden kleinere en middel-grote zaken
ontdekten, dat zij zich een eigen vliegtuig
konden veroorloven en dat voor vier passa
giers, de reiskosten per passagier en per mijl
niet veel hoger kwamen dan 5 ct„ dat is
evenveel als bij een luchtvaartmaatschappij.
De grote winst kwam echter door de be
sparing in tijd en ongerief, die altijd aan vele
én verre reizen verbonden zijn.
De fabrikanten van lichte vliegtuigen zijn
sinds enige tijd overgegaan op de vervaar
diging van grotere twee-motorige vliegtui
gen en ofschoon deze machines tot 95.000
dollar kosten kunnen de fabrikanten niet aan
de vraag voldoen.
Verleden jaar heeft Beech 115 van de
twee-motorige Beechcraft Bonanza vliegtui,
gen verkocht model C 50 met 6 zitplaatsen
heeft een topsnelheid van 336 km., een kruis
snelheid van 320 km. met minder dan 66%
van het motorvermogen en een vliegbereik
van 1700 km. het wordt aangedreven door
twee motoren van 275 pk. Beech maakt ook
de Beechcraft Super 18 met twee Pratt
Whitney Wasp motoren van 450 pk. dit
vliegtuig met 8 zitplaatsen heeft een topsnel
heid van 374 km., een kruissnelheid van
344 km en een vliegbereik van 2300 km.
Piper heeft al meer dan 200 kleine, be
trekkelijk goedkope (32.500 tot 35.000 dol
lar) Apache modellen afgeleverd het toe
stel met 4 zitplaatsen heeft een top
snelheid van 288 km. en een kruissnelheid
van 272 km. Het toestel wordt aangedreven
door twee motoren van 150 pk. en heeft een
vliegbereik van 1300 km.
Cessna produceert nu reeds van het nieuw
model 310, dat 50.000 dollar kost en verleden
jaar zomer op de markt kwam, één toestel
per dag. Dit vliegtuig dat aan vijf personen
ruimte biedt heeft een topsnelheid van 352
km. en een kruissnelheid van 328 km. bij
70% motorvermogen. Het vliegbereik is
1600 km. en het toestel wordt aangedreven
door twee motoren van 240 pk.
De laatste tijd heeft ook president Eisen
hower gebruik gemaakt van dergelijke kleine
vliegtuigen voor korte reizen van Washing,
ton uit.
Zijn eerste vlucht was naar Gettysburg in
Pennsylvania om een bezoek te brengen aan
zijn farm, een reisje, dat niet meer dan 32
minuten duurde, terwijl de terugreis slechts
22 minuten duurde per auto van huis
tot huis duurt de tocht ongeveer 4 uur.
Dit was voor het eerst dat een president
der Verenigde Staten in zijn ambtsperiode
gebruik heeft gemaakt van een licht vlieg
tuig. Voordat hij hiervan gebruik kon maken
werd het toestel door de Luchtmacht en de
Geheime Dienst, die voor de veiligheid van
de president verantwoordelijk is, aan zware
proeven onderworpen zo vloog het toestel
van Oklahama naar Washington, een af
stand van ruim 1800 km. op één motor. De
president gebruikt voor middelmatige en
grote afstanden de grote 4-motorige Lock
heed Super Constellation.
Het charteren van vliegtuigen op soort
gelijke voorwaarden als thans gebruikelijk
bij het huren van vrachtauto's door handels
firma's. is een nieuwe ontwikkeling, die nog
grote mogelijkheden in zich bergt. Fabrikan,
ten van lichte vliegtuigen zijn van mening
dat in de huidige omstandigheden nog min
stens 150.000 Amerikaanse zakenlieden met
voordeel van dit goedkope transportmiddel
gebruik kunnen maken.
Het „kleine" luchtverkeer heeft het nodig
gemaakt een groot aantal kleine vliegvelden
aan te leggen en heeft organisaties in het
leven geroepen, die er zich op toeleggen in
de meest uitgebreide zin van het woord
diensten te verlenen aan zaken-vliegtuigen
en hun bestuurders en passagiers.
ONTSTEMMING OVER ZEEUWSCH-VLAAMSE ACHTERSTELLING OP DE
JAARLIJKSE BOSSE NATIONALE KEURINGEN.
In Hotel „Au Port" van de heer G. Wis-
kerke te Philippine kwamen onder presidium
van burgemeester M. A. B. Puylaert van
Zuiddorpe de volledige besturen bijeen van
de V.V.Z.F. te Axel, „Rust Roest" te Oost
burg en „Door Eendracht Sterk" te Hulst,
teneinde de meest urgente belangen van de
paardenfokkers, zowel in Oost- als West-
Zeeuwsch-Vlaanderen te bespreken.
De wenselijkheid van centralisatie
der keuringen.
In de eerste plaats hadden hierover breed
voerige discussie's plaats en unaniem was
men uiteindelijk de mening toegedaan dat
het houden van Fokdagen, zowel in Oost
als West-Zeeuwsch-Vlaanderen een urgente
aangelegenheid is die geen langer uitstel
duldt. De algemene wenselijkheid hiervan
werd nader geaccentueerd en ongetwijfeld
zullen deze Fokdagen een. veel grotere be
langstelling trekken, omdat hier alle cate
gorieën vertegenwoordigdzu llen zijn en on
getwijfeld de beste Zeeuwsch-Vlaam.se fok-
paarden bij elkander zullen komen.
Men zag de moeilijkheden onder het oog
die het financieel beleid in deze zouden vor
men, doch deze bezwaren zijn er om over
wonnen te worden. Wanneer de provincie
en de Afdeling Zeeland met de gemeente
besturen hun medewerking willen verlenen,
is het aan geen twijfel onderhevig dat deze
Fokdagen georganiseerd kunnen en zullen
worden.
Het is immers een niet te betwisten feit,
dat Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaanderen
op het gebied van de paardenfokkerij over
het meest superieure materiaal beschikken.
Tot het doen van nadere stappen werd dan
ook met grote eenstemmigheid besloten.
Algemeen misnoegen over organisatie
in Den Bosch.
Hierna kwam bij de besprekingen het mis
noegen tot uiting over de behandeling en
de gang van zaken op de Natonale Trek
paardententoonstelling te ,s-Hertogenbosch.
Ondanks het feit dat Zeeland op deze
grote jaarlijkse paardenshow ongeveer 40%
der paarden levert bedraagt het aantal der
Zeeuwse juryleden slechts twee.
Over dit punt werd zeer heftige critiek
uitgebracht en er gingen zelfs stemmen op
jaarlijks zelf een zodanige regionale demon.
Donderdag is te Mijdrecht brand uit
gebroken in de boerderij van de heer Van
't Schip, welke tot de grond toe is afgebrand.
Toen de brandweer werd gewaarschuwd
stond de hofstede reeds in lichterlaaie. Er
kon tegen de vuurzee niets uitgericht wor
den, daar de sloten rond de boerderij vrijwel
droog stonden. Alle aanwezige landbouw
producten gingen verloren. De bewoners,
een jong echtpaar zonder kinderen, konden
van hun huisraad niets redden. De schade,
die in de tienduizenden loopt, wordt door
de verzekering gedekt. De oorzaak van de
brand is onbekend.
Op 10 December 1944 werden te Re-
nesse op Schouwen 10 Schouwenaars van
de voormalige illegaliteit door de bezetter
vermoord. Op de plaats, waar dit gebeurde
is thans een eenvoudige gedenksteen ge
plaatst. Donderdagmiddag is in tegenwoor
digheid van de Commissaris der Koningin
en provinciale en gemeentelijke autoriteiten
door houtvester W. Brantsma in opdracht
van H.K.H. Prinses Wilhelmina een krans
gelegd bij die gedenksteen.
air
■eds
al-j
iten
Er werd lange tijd aangenomen, dat
de ex-president van Argentinië, Peron naar er"
Paraguay zou vluchten. Nu gaan er hard- 'en
nekkige geruchten, dat Peron met een vlieg, es"
boot uit Buenos Aires is vertrokken en met er"
een gewoon vliegtuig via Rio de Janeiro is len
doorgereisd naar Spanje. en
Op de Noordzee, ongeveer 180 km. ten
Noordwesten van Den Helder is een aan
varing geweest tussen de Noorse tankboot
„Havprins" en de Duise treiler „Elbe". Vol
gens berichten van de „Havprins" is de
„Elbe" binnen twee minuten gezonken. De
Noorse tanker liep zelf geen noemenswaar
dige schade op. Twee drenkelingen werden
gered, 15 opvarenden worden vermist.
Een zware militaire truck met oplegger
die vanuit de richting Middelburg kwam is
Woensdagmiddag door tot nog toe onbe
kende oorzaak- op de rijksweg bij Lewedorp
geslipt. De wagen schoot gedeeltelijk van
de rijweg af en de cabine botste tegen een
boom. Door de schok schoof de wagen met
oplegger vrijwel in volle lengte dwars over
de wg, zodat d rijbaan geblokkeerd werd.
Na 2 uur kon de weg vrijgemaakt worden.
Woensdagochtend kwam een wagen
uit een militaire colonne, die van Arnhem
naar de Harskamp ging, bij het uitwijken in
de wegberm terecht en zakte in een langs de
weg lopende sloot. Bovendien kwam de auto
in botsing met een bij de sloot staande boom.
Een tiental militairen liepen lichte verwon
dingen op. De militairen behoorden tot het
913e bataljon infanterie en waren in Mill
opgekothen voor herhalingsoefeningen.
De Sowjet-Unie heeft besloten 8877
Duitse gevangenen vrij te laten en hen naar
Oost- en West-Duitsland terug te laten
gaan. Dit besluit is genomen nadat de Oost
en West-Duitse regeringen dit hadden ver
zocht. 749 Duitse gevangenen, die geen am
nestie hebben verkregen, zullen als oorlogs
misdadigers aan de beide betrokken rege
ringen worden uitgeleverd.
stratie in deze streek te organiseren buiten
om de Bosse tentoonstelling. De algemene
opinie uitte zich in felle toon.
Ten slotte werden nog tal van zaken van
meer ondergeschikt belang behandeld.
Deze zeer belangwekkende gecombineer
de vergadering werd na afhandeling der
agenda door burgemeester Puylaert met een
bijzonder woord van dank voor de vrucht
dragende besprekingen gesloten en onge
twijfeld zal ter bespreking en behandeling
van de belangen der paardenfokkerij in
Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaanderen in de
toekomst een regelmatig contact bestendigd
worden. De besprekingen die in het kader
van deze bijeenkomst aplaats vonden staan
daar borg voor.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1.55 Andere plaatsen f 1.75
Buitenland f 2.00
ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
s
Krabben en peuteren maakt de
kwaal steeds erger. De helder
vloeibare D.D.D. dringt diep in
de poriën door, doodt de ziek
tekiemen en geneest de huid.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
VLOEISTOF
BALSEM
ZEEP
E
obei
ippe
■wiji
jne-
igen I
idei
ge-,
'ani
die
wat
de
Ige-
se-
aar
nen
nog
erd
:nt,
als
de
om
7e
op