AXELSE COURANT De Amerikaanse zakenman heeft zijn eigen vliegtuig. Belangrijke, gecombineerde Paardenfokkersvergadering. DDD nippers j. C. VINK Huid uitslag Frankering bij abonnement. Axel ZATERDAG 1 OCTOBER 1955 70e Jaargang No. 1 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - Uitgeef sterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 USS-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. Ideaal voor ieder die brieven schrijft! JAARLIJKS GAAN VELE ZAKENLIEDEN KLEINE LICHTE VLIEGTUIGEN VOOR EIGEN GEBRUIK AANSCHAFFEN. De Piasecki Helicopter Corporation en de Sikorsky Aircraft hebben bekend gemaakt dat zij voornemens zijn grote en snelle hef. schroefvliegtuigen te gaan bouwen voor de burgerluchtvaart. De directies van de lucht vaartmaatschappijen wachten al geruime tijd op een dergelijk type helicopter, dat volgens hen van grote waarde is voor het luchtver keer tussen steden en vliegvelden, een soort luchttaxi-verkeer. Piasecki zal een versie uitbrengen van zijn H-21 militaire „workhorse" helicopter met 22 zitplaatsen voor de burgerluchtvaart krijgt het de aanduiding PH-42 en zal met een bemanning van 2 koppen plaats bieden aan 19 passagiers. Eerste aflevering zal in 1956 plaats vinden. De Piasecki PH-42 krijgt een 9-cylinder Wright Cyclone zuigermoter van 1425 pk., die twee driebladige rotors hefschroeven aandrijft De topsnelheid zal 210 km. be dragen, kruissnelheid 157 km. en de snel heid over kortere afstanden 174 km. per uur. Het vliegbereik is 540 km. Bovendien zal een luxe versie met 16 zit plaatsen een combnatie van passagiers- en vrachtvliegtuig en een uitsluitend vracht vliegtuig-versie van de PH-42 worden ge bouwd deze laatste zal een nuttige last van ongeveer 2400 kg. kunnen vervoeren. Omdat het er voor een economische ex ploitatie van een dergelijke dienst over korte afstanden niet alleen op aankomt dat steeds het maximum aantal passagiers wordt ver voerd, maar ook dat het aantal vluchten zo groot mogelijk is, wordt het toestel er op gebouwd dat het oponthoud aan de tussen stations zo kort mogelijk kan zijn. Zo zal de passagierscabine aan. twee zijden een ingang hebben, terwijl de passagiers kunnen gaan ztten waar zij willen, aangezien het bewaren van het evenwicht van het vliegtuig geen moeilijkheden meer oplevert nu er een rotor wordt aangebracht aan beide uiteinden van de romp. Bagage en postzakken worden geborgen in een laadruimte onder het geheel metalen vliegtuig, die eventueel ook gemakkelijk te verwijderen is, zodat alle ruimte in de cabine voor de reizigers beschikbaar is. Door de Sikorsky Aircraft zijn bestellin gen ontvangen voor een commerciële versie met 12 zitplaatsen van de militaire S-58 heli, copter met één rotor. Deze zou dan in de plaats komen van de Sikorsky S-55, een hef, schroever voor 5 tot 7 passagiers, die al over de hele wereld in gebruik is. Door de bevoegde autoriteiten zullen van de S-58 en van de PH-42 na gebleken geschiktheid iuchtvaardigheids-certificaten worden afge geven. Met de Sikorsky S-58 kan 1800 kg. be talende lading met een snelheid van 160 km. per uur worden vervoerd. Het vliegtuig is voorzien van een Wright R-1820 motor en heeft een bemanning van 2 koppen. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, doch insiders menen dat de Piasecki helicopter op iets beneden de 300.000 dollar zal komen en de Sikorsky op ongeveer 250.000 dollar. De prijs van de Sikorsky S-55 zal in de buurt van 150.000 dollar liggen. De bedrijfskosten zullen bij de grotere vliegtuigen lager liggen dan bij de S-55. Alle drie worden aangedreven met zuiger motoren, zoals bij de conventionele vlieg tuigen het geval is. De luchtvaartdeskundi, gen zien echter met belangstelling uit naar het verschijnen van een bruikbare turbo prop motor voor helicopters. De turbo-prop wordt als de meest effi, ciente motor beschouwd bij vol gas, dat bij het vliegen met helicopters meestentijds no dig is. Een verder voordeel is het lichte ge wicht en de trillingvrijheid. Het is echter jammer dat er nog geen goede turbo-prop beschikbaar is ofschoon zowel Sikorsky als Piasecki dienaangaande niet stil zitten. Zo wordt door Sikorsky een dergelijke motor van Frans ontwerp getest in een kleinere helicopter dan de S-55. terw'ijl Piasecki proe, ven neemt met een turbo-prop in een grote militaire helicopter, die bekend is onder de aanduiding H-16. De Piasecki H-16, waarmede thans proe ven worden genomen, zal 40 passagiers kun, nen vervoeren de Sikorky S-56, die het stadium van proefnemingen reeds voorbij is, kan 26 volledig uitgeruste soldaten vervoe ren en kan dus worden omgebouwd in een vliegtuig voor de burgerluchtvaart, dat aan meer dan 26 personen plaats biedt. Ook op ander gebied is de luchtvaart nog steed in ontwikkeling. De fabrikanten van kleine vliegtuigen maken een gouden tijd mee nu zij in de laatste maanden vele opdrachten hebben ontvangen van firma's en particuliere zakenlieden. In de eerste drie maanden van dit jaar hebben de drie groot, ste fabrikanten op dit gebied. Beech, Cessna en Piper, meer dan 1000 vliegtuigen ver kocht ter waarde van ruim 20 millioen dol lar, dat is 40% meer dan in het eerste kwar taal van he vorige jaar. Een en ander houdt nauw verband met het feit, dat door zakenlieden per jaar bijna 4 millioen vlieguren worden gemaakt, dat is meer dan alle binnenlandse luchtvaartmaat schappijen tezamen. Ongeveer een half jaar geleden werd de vloot van particuliere „za ken-vliegtuigen" geschat op 21.500, waar van 2500 meermotorige. Het is daarom niet te verwonderen, dat de industrie verwacht dat over tien jaar deze vloot tot 50.000 ma chines zal zijn aangegroeid. Verleden jaar werden door de zes groot ste fabrikanten van kleine vliegtuigen 3000 stuks ter waarde van ruim 43 millioen dol lar afgeleverd. Voor 1955 worc?en deze cij fers veel hoger geschat. Onmiddellijk na de oorlog werd van dit soort vliegtuigen nog weinig gebruik ge maakt er waren afgedankte legertoestellen te koop, die echter meestal te zwaar waren, zodat zij op de kleine vliegvelden niet kon den landen en bovendien veel te duur in gebruik waren. Om aan de moeilijkheden tegemoet te ko men gingen grote maatschappijen als Gene ral Motors en Coco Cola om slechts een paar van de allerbekendste te noemen er toe over vliegtuigen met 4 tot 6 zitplaatsen te bestellen, die in de prijs kwamen van ongeveer 70.000 dollar en een snelheid kon den bereiken van 350 km. per uur. Maar ook honderden kleinere en middel-grote zaken ontdekten, dat zij zich een eigen vliegtuig konden veroorloven en dat voor vier passa giers, de reiskosten per passagier en per mijl niet veel hoger kwamen dan 5 ct„ dat is evenveel als bij een luchtvaartmaatschappij. De grote winst kwam echter door de be sparing in tijd en ongerief, die altijd aan vele én verre reizen verbonden zijn. De fabrikanten van lichte vliegtuigen zijn sinds enige tijd overgegaan op de vervaar diging van grotere twee-motorige vliegtui gen en ofschoon deze machines tot 95.000 dollar kosten kunnen de fabrikanten niet aan de vraag voldoen. Verleden jaar heeft Beech 115 van de twee-motorige Beechcraft Bonanza vliegtui, gen verkocht model C 50 met 6 zitplaatsen heeft een topsnelheid van 336 km., een kruis snelheid van 320 km. met minder dan 66% van het motorvermogen en een vliegbereik van 1700 km. het wordt aangedreven door twee motoren van 275 pk. Beech maakt ook de Beechcraft Super 18 met twee Pratt Whitney Wasp motoren van 450 pk. dit vliegtuig met 8 zitplaatsen heeft een topsnel heid van 374 km., een kruissnelheid van 344 km en een vliegbereik van 2300 km. Piper heeft al meer dan 200 kleine, be trekkelijk goedkope (32.500 tot 35.000 dol lar) Apache modellen afgeleverd het toe stel met 4 zitplaatsen heeft een top snelheid van 288 km. en een kruissnelheid van 272 km. Het toestel wordt aangedreven door twee motoren van 150 pk. en heeft een vliegbereik van 1300 km. Cessna produceert nu reeds van het nieuw model 310, dat 50.000 dollar kost en verleden jaar zomer op de markt kwam, één toestel per dag. Dit vliegtuig dat aan vijf personen ruimte biedt heeft een topsnelheid van 352 km. en een kruissnelheid van 328 km. bij 70% motorvermogen. Het vliegbereik is 1600 km. en het toestel wordt aangedreven door twee motoren van 240 pk. De laatste tijd heeft ook president Eisen hower gebruik gemaakt van dergelijke kleine vliegtuigen voor korte reizen van Washing, ton uit. Zijn eerste vlucht was naar Gettysburg in Pennsylvania om een bezoek te brengen aan zijn farm, een reisje, dat niet meer dan 32 minuten duurde, terwijl de terugreis slechts 22 minuten duurde per auto van huis tot huis duurt de tocht ongeveer 4 uur. Dit was voor het eerst dat een president der Verenigde Staten in zijn ambtsperiode gebruik heeft gemaakt van een licht vlieg tuig. Voordat hij hiervan gebruik kon maken werd het toestel door de Luchtmacht en de Geheime Dienst, die voor de veiligheid van de president verantwoordelijk is, aan zware proeven onderworpen zo vloog het toestel van Oklahama naar Washington, een af stand van ruim 1800 km. op één motor. De president gebruikt voor middelmatige en grote afstanden de grote 4-motorige Lock heed Super Constellation. Het charteren van vliegtuigen op soort gelijke voorwaarden als thans gebruikelijk bij het huren van vrachtauto's door handels firma's. is een nieuwe ontwikkeling, die nog grote mogelijkheden in zich bergt. Fabrikan, ten van lichte vliegtuigen zijn van mening dat in de huidige omstandigheden nog min stens 150.000 Amerikaanse zakenlieden met voordeel van dit goedkope transportmiddel gebruik kunnen maken. Het „kleine" luchtverkeer heeft het nodig gemaakt een groot aantal kleine vliegvelden aan te leggen en heeft organisaties in het leven geroepen, die er zich op toeleggen in de meest uitgebreide zin van het woord diensten te verlenen aan zaken-vliegtuigen en hun bestuurders en passagiers. ONTSTEMMING OVER ZEEUWSCH-VLAAMSE ACHTERSTELLING OP DE JAARLIJKSE BOSSE NATIONALE KEURINGEN. In Hotel „Au Port" van de heer G. Wis- kerke te Philippine kwamen onder presidium van burgemeester M. A. B. Puylaert van Zuiddorpe de volledige besturen bijeen van de V.V.Z.F. te Axel, „Rust Roest" te Oost burg en „Door Eendracht Sterk" te Hulst, teneinde de meest urgente belangen van de paardenfokkers, zowel in Oost- als West- Zeeuwsch-Vlaanderen te bespreken. De wenselijkheid van centralisatie der keuringen. In de eerste plaats hadden hierover breed voerige discussie's plaats en unaniem was men uiteindelijk de mening toegedaan dat het houden van Fokdagen, zowel in Oost als West-Zeeuwsch-Vlaanderen een urgente aangelegenheid is die geen langer uitstel duldt. De algemene wenselijkheid hiervan werd nader geaccentueerd en ongetwijfeld zullen deze Fokdagen een. veel grotere be langstelling trekken, omdat hier alle cate gorieën vertegenwoordigdzu llen zijn en on getwijfeld de beste Zeeuwsch-Vlaam.se fok- paarden bij elkander zullen komen. Men zag de moeilijkheden onder het oog die het financieel beleid in deze zouden vor men, doch deze bezwaren zijn er om over wonnen te worden. Wanneer de provincie en de Afdeling Zeeland met de gemeente besturen hun medewerking willen verlenen, is het aan geen twijfel onderhevig dat deze Fokdagen georganiseerd kunnen en zullen worden. Het is immers een niet te betwisten feit, dat Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaanderen op het gebied van de paardenfokkerij over het meest superieure materiaal beschikken. Tot het doen van nadere stappen werd dan ook met grote eenstemmigheid besloten. Algemeen misnoegen over organisatie in Den Bosch. Hierna kwam bij de besprekingen het mis noegen tot uiting over de behandeling en de gang van zaken op de Natonale Trek paardententoonstelling te ,s-Hertogenbosch. Ondanks het feit dat Zeeland op deze grote jaarlijkse paardenshow ongeveer 40% der paarden levert bedraagt het aantal der Zeeuwse juryleden slechts twee. Over dit punt werd zeer heftige critiek uitgebracht en er gingen zelfs stemmen op jaarlijks zelf een zodanige regionale demon. Donderdag is te Mijdrecht brand uit gebroken in de boerderij van de heer Van 't Schip, welke tot de grond toe is afgebrand. Toen de brandweer werd gewaarschuwd stond de hofstede reeds in lichterlaaie. Er kon tegen de vuurzee niets uitgericht wor den, daar de sloten rond de boerderij vrijwel droog stonden. Alle aanwezige landbouw producten gingen verloren. De bewoners, een jong echtpaar zonder kinderen, konden van hun huisraad niets redden. De schade, die in de tienduizenden loopt, wordt door de verzekering gedekt. De oorzaak van de brand is onbekend. Op 10 December 1944 werden te Re- nesse op Schouwen 10 Schouwenaars van de voormalige illegaliteit door de bezetter vermoord. Op de plaats, waar dit gebeurde is thans een eenvoudige gedenksteen ge plaatst. Donderdagmiddag is in tegenwoor digheid van de Commissaris der Koningin en provinciale en gemeentelijke autoriteiten door houtvester W. Brantsma in opdracht van H.K.H. Prinses Wilhelmina een krans gelegd bij die gedenksteen. air ■eds al-j iten Er werd lange tijd aangenomen, dat de ex-president van Argentinië, Peron naar er" Paraguay zou vluchten. Nu gaan er hard- 'en nekkige geruchten, dat Peron met een vlieg, es" boot uit Buenos Aires is vertrokken en met er" een gewoon vliegtuig via Rio de Janeiro is len doorgereisd naar Spanje. en Op de Noordzee, ongeveer 180 km. ten Noordwesten van Den Helder is een aan varing geweest tussen de Noorse tankboot „Havprins" en de Duise treiler „Elbe". Vol gens berichten van de „Havprins" is de „Elbe" binnen twee minuten gezonken. De Noorse tanker liep zelf geen noemenswaar dige schade op. Twee drenkelingen werden gered, 15 opvarenden worden vermist. Een zware militaire truck met oplegger die vanuit de richting Middelburg kwam is Woensdagmiddag door tot nog toe onbe kende oorzaak- op de rijksweg bij Lewedorp geslipt. De wagen schoot gedeeltelijk van de rijweg af en de cabine botste tegen een boom. Door de schok schoof de wagen met oplegger vrijwel in volle lengte dwars over de wg, zodat d rijbaan geblokkeerd werd. Na 2 uur kon de weg vrijgemaakt worden. Woensdagochtend kwam een wagen uit een militaire colonne, die van Arnhem naar de Harskamp ging, bij het uitwijken in de wegberm terecht en zakte in een langs de weg lopende sloot. Bovendien kwam de auto in botsing met een bij de sloot staande boom. Een tiental militairen liepen lichte verwon dingen op. De militairen behoorden tot het 913e bataljon infanterie en waren in Mill opgekothen voor herhalingsoefeningen. De Sowjet-Unie heeft besloten 8877 Duitse gevangenen vrij te laten en hen naar Oost- en West-Duitsland terug te laten gaan. Dit besluit is genomen nadat de Oost en West-Duitse regeringen dit hadden ver zocht. 749 Duitse gevangenen, die geen am nestie hebben verkregen, zullen als oorlogs misdadigers aan de beide betrokken rege ringen worden uitgeleverd. stratie in deze streek te organiseren buiten om de Bosse tentoonstelling. De algemene opinie uitte zich in felle toon. Ten slotte werden nog tal van zaken van meer ondergeschikt belang behandeld. Deze zeer belangwekkende gecombineer de vergadering werd na afhandeling der agenda door burgemeester Puylaert met een bijzonder woord van dank voor de vrucht dragende besprekingen gesloten en onge twijfeld zal ter bespreking en behandeling van de belangen der paardenfokkerij in Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaanderen in de toekomst een regelmatig contact bestendigd worden. De besprekingen die in het kader van deze bijeenkomst aplaats vonden staan daar borg voor. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1.55 Andere plaatsen f 1.75 Buitenland f 2.00 ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. s Krabben en peuteren maakt de kwaal steeds erger. De helder vloeibare D.D.D. dringt diep in de poriën door, doodt de ziek tekiemen en geneest de huid. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN VLOEISTOF BALSEM ZEEP E obei ippe ■wiji jne- igen I idei ge-, 'ani die wat de Ige- se- aar nen nog erd :nt, als de om 7e op

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1