AXELSE COURANT Toeristen-springvloed ging over Nederland De wereld een slaaf van de reclame WRIGLEY 1 C.V1NH Frankering bij abonnement. Axel ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1955 69e Jaargang No. 96 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Ideaal voor ieder die brieven schrijftij] FIRMA Markt 12 AXEL. RUIME SUBSIDIE VOOR TOERISTISCHE ORGANEN IS NODIG. Nauwelijks hadden de eerste zonnestralen ons land in een gouden voorjaarsgloed ge zet of duizenden toeristen „vielen" ons land binnen. Ditmaal was er geen sprake van een toevallig doortrekken of een bezoek op doorreis, maar ons land is het doel ge worden van veler vacantie. Deze golf van toeristen is economisch gezien van grote waarde voor ons land. De opbrengst aan deviezen kan daarbij in de eerste plaats worden genoemd. Maar die is voor ons land niet meer zo noodzakelijk, alhoewel niet minder welkom. Het betekent een positieve bijdrage tot versterking van de gulden. Maar de nevenvoordelen zijn echter niet minder belangrijk. Duizenden Belgen, Noren, Denen Engel sen, Fransen en Amerikanen hielpen onze hotels bevolken en maakten de nieuw ge bouwde, dure onderkomens rendabel. Zij maakten kennis met Nederland, zij zagen het herstel van ons land in elk dorpje of in elke grote stad duidelijk getekend. Zij namen niet alleen onvergetelijke indrukken mee van de pracht onzer bollenvelden, maar dragen ook onze betekenis als industriëel en toeristisch centrum uit tot ver over de grenzen. Dat komt onze industrie ook in ander opzicht ten goede. Gelukkig is er in de bollencentra meer te zien geweest dart bloemen. De indrukken, die men krijgt van de buitenlanders, die men onze producten toont, zijn buitengewoon goed. Men meeft niet alleen lof voor het Nederlandse product, men voelt tijdens het verblijf in Nederland aan den lijve, hoe laag ons prijspeil ligt vergeleken bij de meeste andere landen van Europa. En zoiets slaat meer in dan de beste service tegen hoge prijzen. Iedereen, die als bezoeker van Nederland enigszins commerciëel is inge steld, zal thuisgekomen, trachten zaken te doen met dat kleine landje, waar het goed toeven was. Het verblijf voor vele buitenlanders Nederland is zo goedkoop, dat er Noren, Denen, Engelsen en anderen waren, die het voornemen hadden om elders vacantie te houden, maar die om het lage prijspeil zon der meer besloten om in Nederland te blij ven. Het aantal gasten, dat binnen onze grenzen vacantie hield, was groter dan ooit. Reclame maken voor de toeristenzaak. Ons land had mede door het ideale zomerweer een toeristisch seizoen, zoals het nog nooit gekend heeft en wellicht in de eerstkomende jaren niet weer zal beleven. In veel dorpen en steden was het normaal beschikbaar zijnde aantal bedden totaal on voldoende om aan de vraag te voldoen en om de springvloed op te vangen was hulp van particulieren nodig. Gelukkig waren velen hiertoe bereid en zagen daaraan nog een welkome bijverdienste als beloning ge koppeld. Wij hebben kunnen tonen, wat wij op organisatorisch gebied waard zijn. Maar wij moeten ook verder zien, dan onze neus lang is. Want er werden ook klachten vernomen van hoge logiesprijzen om dat de vreemde lingen geen keus hadden en toch onderdak moesten hebben. Er zijn landen in Europa, die bekend staan als toeristencentra. Zij staan daarnaast echter ook wel bekend als oorden waar men nergens anders op uit is, dan de vreemdelingen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Die weg moeten wij beslist niet op. Nu wij een eiland van goedkoopte zijn, hebben wij de kans om reclame te maken voor onze toeristenzaak. Laten wij zorgen, dat onze gasten in alle opzichten op hun verblijf hier te lande kunnen roemen zodatze ook nog eens terugkomen, zelfs wanneer ons prijspeil eens weer hoger wordt. Meer steun gevraagd. Intussen heeft deze toeristenstroom ons ook iets geleerd. De vreemdelingenvloed mag mede als een resultaat worden gezien van de acties, die de laatste jaren door de Alg. Ned. Vereniging voor Vreemdelingen verkeer ten behoeve van ons land in het buitenland zijn gevoerd. Een orgaan, dat stellig niet alle steun genoot van het vrij grillig georganiseerde vreemdelingenwezen, heeft daarmee aan het land een dienst be wezen, die bewondering mag afdwingen. Men kan aan dit succes allerlei conclusies vastknopen omtrent de waarde van een ge centraliseerd en door de overheid krachtig gesteund vreemdelingenwezen. De waarde van een dergelijk apparaat ligt zo voor de hand, dat daarover toch niet zo uitvoerig behoeft te worden gediscussiëerd. In het rapport van de commissie Hirschfeld, inge steld in 1952, is daarover trouwens het no dige gezegd. Men mag daarbij nog bedenken, dat in Nederland slechts een 70-tal horecabedrij ven zijn met meer dan 50 personeelsleden. De gehele vreemdelingenindustrie wordt dus gedragen door het midden- en kleinbedrijf. Een verbetering van organisatie, van op leiding, voorlichting e.d. zal tot nog betere resultaten kunnen leiden. Waar zovelen in Nederland dit jaar de vruchten hebben ge plukt van dit drukke vreemdelingenbezoek daar mag onze overheid wel eens diep in de staatsbeurs tasten om de voorlichting over Nederland in de vreemjde te verbeteren en te verruimen. Hetgeen met beperkte middelen is bereikt dwingt bewondering af, maar er kan nog zoveel meer gedaan worden. Het zakenleven heeft zoveel belangstelling gekregen voor de „public relations", dat men op nationaal ni veau hier zeker niet achter behoeft te blijven. Ruime subsidie voor de bestaande toeristi sche organen is wel het minste wat men kan doen. De Duitsers. Met opzet werden in het voorgaande nog geen woorden gewijd aan het groot aantal Duitsers, dat ons land bezocht. Deze be langstelling verdient afzonderlijk aandacht omdat hierachter zoveel problemen schuil gaan, die niet steeds van economische aard zijn. Het is begrijpelijk, dat wij met onze her inneringen aan de bittere oorlogsjaren niet zo enthousiast zijn over deze nieuwe „in vasie", al is zij dan ditmaal op andere leest geschoeid, dan die van 1940. Met een zake lijke nuchterheid worden de Duitsers ont vangen. Zij worden correct bediend en op waardige wijze behandeld. WJe zich wer kelijk verdiept in de jongste historie en dan het huidige beeld van Nederland bekijkt, dat de vroegere vijanden als goede gasten zonder overdreven gedienstigheid weet te ontvangen, die ontdekt pas dat wij een volk zijn van zakenmensen en realisten. Aan het behoorlijk commercieel inzicht, de zin voor realiteit en het nuchter oordeels vermogen van de Nederlander is het te danken, dat wij voor duizenden Duitsers thans goede gastheren kunnen zijn. Voor zo ver nodig zal ons overheidsapparaat zeer nauw moeten toezien op kwetsende botsin gen tussen Nederlanders en Duitsers. Er zijn gezinnen en groepen in ons volk voor wie de huidige vertoning een doorn in het oog is. Er wordt zelfbeheersing en begrip gevraagd van mensen, die hun geluk zagen verteerd door het oorlogsgeweld. Terwille van de toekomst van een werelddeel en de vrijheid van kleine volken zullen Duitsland en Nederland elkaar weer moeten vinden. In de economische ontmoeting ligt wel licht een kiem besloten, waaruit voor de toekomst weer vriendschap kan groeien. Wellicht ook kwamen de vele bezoekende Duitsers bij het aanzien van zoveel graven en herdenkingstekens tot een bezinning, die hen tot veel begrip en nadenken bracht. Zo moet de tijd ons over graven en leed weer brengen tot een betere verhouding tot de naaste buren. Ook hier heeft het toerisme een grote en moeilijke opdracht, waarvan een juiste vervulling aan een betere wereld in de toekomst ten goede zal komen. l K^uW heerlijk - verfrissend verjaagt vermoeidheid bevordert uw eetlust BEROEMDHEDEN LENEN ZICH VOOR BEZOEK AAN ZAAK OF SHOW. WILT U EEN VORST OF FILMSTER OP VISITE Hoezeer men ook voor zichzelf overtuigd is van eigen oordeelskracht, toch staat een ieder min of meer onder de ban van de moderne reclame. In velerlei vorm is de reclame in de loop van zijn bestaan tot ons gekomen. Er zijn vele soorten; geen huis blijft er voor gesloten. Merkwaardig is dat die reclame onze vriend kan zijn, die met een juichkreet wordt ontvangen, maar ook onze ergste vijand, de gesel van ons gedachtenleven, een vloek voor degene, die onder zijn bekoring raakt. In de grond der zaak heeft elke vorm van reclame steeds een economische achtergrond. Er is iemand, die ergens behoefte aan heeft. Een groot deel van ons leven speelt immers om wensen en de bevrediging daarvan. Welnu, de vrager kan zijn wensen ken baar maken door luid te roepen of door op schrift te trachten de aandacht te trekken. Hij maakt reclame. Anderzijds kan ook de aanbieder willen wijzen op zijn voorraad goederen en zijn wens om die kwijt te raken. Dit is de gewone, doorzichtige reclame in zijn eenvoudigste vorm. Zij draagt een zuiver commercieel karakter. Echter ook ideeën, politieke programs, godsdienstige op vattingen en wereldbeschouwingen kunnen worden uitgedragen langs georganiseerde of ongeorganiseerde weg. Daarbij speelt de reclame een grote rol. De inzet is het ge dachtenleven van de mensheid. Het merkwaardige is, dat men het maken van reclame niet verbieden kan. Dat be wijst het verhaal van de man die niet meer zijn producten mocht aanbevelen. Hij zette toen elke dag zijn eigen foto in de krant. Op die foto hield hij zijn eigen product in de hand. Steeds werd die publicatie her haald. Dezelfde foto liet hij op zijn product afdrukken. In een jaar tijds veroverde hij de markt. De mensen dachten bij het zien van dat product onmiddellijk aan deze man en zora de man verscheen, richtten de ge dachten zich op zijn product. Het handels merk bij een reeks van producten heeft eigenlijk dezelfde betekenis als de foto van die man. Nieuwe wegen. Na de mondelinge en schriftelijke reclame eerst de film en daarna de televisie te hulp gekomen aan hen, die zichzelf of hun artikel bekendheid wilden geven. De zaken man kan nu zijn klanten in de huiskamer zijn collectie tonen. Dat mag men brutaal noemen. Men schuift een etalage de kamer binnen. Daar kan men zich aan ergeren. Maar menig huisvrouw slaakt een zucht van verlichting. Immers, het „winkelen kan nu tot het verleden behoren. Ze behoeft nu niet meer langs de etalages te schuifelen, maar de uitstalkasten schuiven haar voorbij op het televisiescherm. Het verkooppraatje, dat er bij gehouden wordt, geeft uitleg over het gemak van een bepaald artikel. In haar keuze om te kopen, is de huisvrouw bij televisie vrijer, dan in een winkel, waar men wel koopt om de verkoper niet teleur te stellen. Er zijn dus ook grote voordelen aan televisie-reclame. In Nederland wordt er nog geen meerder heid voor gevonden. Ook in de reclame heerst een bepaalde mode. Denkt men even aan de filmwereld, dan zal men zich herinneren, dat een vijftien jaar geleden die films het meeste belang stelling trokken, waarin de hoofdrolspelers zich het meest in luxe konden baden. In de oorlog kwam het heldenthema op de prop pen. Nadien was de wereld, die herademde na een bommenregen, te ver verwijderd van een droomtoestand om een luxe als voor heen te kunnen verdragen. Er kwam een sterk verlangen naar het gewone, het alle daagse huiselijk geluk. Uit Engeland kwa men de eerste filmproducten van dit genre en de hele wereld heeft zich daarbij aange past. De overstelpende luxe maakte plaats voor het ontroerende alledaagse. Daarom kwamen er ook zoveel kinderen op het witte doek. Zij waren de grote reclame voor de filmhelden en-heldinnen. In Amerika werden die filmsterren het meest geliefd, die een kind adopteerden en dit steeds met zich meezeulden op het witte doek. Zelfs kinderen zijn dus dienaren der reclame geworden. Betaalde grootheid. En de groten der aarde Zij worden niet gespaard. Juist zij dreigen meer dan wie ook te worden tot blikvangers voor producten en fabrieken. Het instituut van de „public relations" speelt daarbij een be langrijke rol. De man van de public re lations" maakt van beroemde figuren en vorstelijke personen niet meer dan fraai uit gedoste etalagepoppen. Wil men een geslaagd weldadigheids feest Dan zou het leuk zijn, wanneer daar veel gefortuneerde mensen kwamen. Men m,oet het geld niet zoeken bij artisten of kunstenaars. De man van de „public rela tions" weet daar wel raad op. Hij kent veel mensen, die tot gefortuneerde kringen be horen. Hij komt met hen, al dan niet tegen betaling, overeen, dat deze mensen het wel dadigheidsfeest bezoeken. Hij zorgt er ook voor, dat dit via de pers of anderszins be kend wordt gemaakt. Velen die zich in wel stand of rijkdom willen meten met de hoofd figuren, zullen zich nu verplicht voelen om ook naar dat feest te gaan. Nu wordt het inderdaad een geslaagde avond. De hoofdfiguren in dit spel zijn als de lijstaanvoerders bij een verkiezing. Zij „dragen" een bijeenkomst door hun bekend heid en zorgen voor een commercieel succes. Filmsterren op bezoek. Het is voor een modehuis heel wat waard, wanneer enkele filmsterren bereid worden gevonden, de modeshow te komen bezoeken. Welnu, dan zoekt men verbinding met een man, die de public relations kan verzorgen. Die weet er wel raad op en men kan zelfs opgeven welke beroemdheid men wenst te aanschouwen. Eventueel zal de beroemde actrice ook nog een opmerking mompelen, die er op neerkomt, dat dit de mooiste show van haar leven was. Maar dat kost wel „iets" extra. Op dezelfde wijze kan men vorsten en hertogen van allerlei beroemde geslachten en adellijke huizen op visite krijgen, mocht men dat nodig achten om bepaalde artikelen te verkopen of om ergens mensen naar toe te trekken. W^t deze kant van de zaak be treft, is deze tijd wel bijzonder geknipt voor de „public relations" Nog nooit waren er zoveel verarmde adellijke geslachten. Nog nooit waren de vorstenhuizen zo in discre- diet en verarmd. Ze zijn voor een deel zeer gevoelig voor betaalde uitnodigingen. En wie zal het ze kwalijk nemen Vooraan staande „public relations"-mensen hebben zelfs contacten met regerende vorsten, die zich dik laten betalen voor dergelijke op drachten Gelukkig zijn er nog uitzonderingen op de bovengeschreven regels. Gelukkig ook mag men constateren, dat in Europa de „public relations" nog geen groot arbeidsterrein ver overd hebben. Het is een geluk, dat er re clame bestaat, omdat zij in velerlei opzicht leidt tot tijdbesparing en verhoging van de welvaart. Maar het is een vloek voor de mensheid, wanneer men van de prille ochtend tot de late avond door de dag wordt geleid met reclame-mfuziek, reclame-opschriften, j reclame-kreten en lichtreclame's. Dan is de mens verworden tot een reclameslaaf, waar bij men als de belangrijkste wens ten slotte in zich voelt de behoefte om eens vijf mi- j nuten zichzelf te zijn om zelfstandig te kun nen denken. De nieuwste vormen van re clame, waaronder die public relations, bren gen de mens een stap dichter bij meer wel vaart misschien, maar ook bij meer onder werping aan een volkomen mechanisch leven ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. zo in ü- v nX is

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1