AXELSE COURANT Ook muziek wordt „geijkt" V erantwoordelijkheidsbesef komt niet vanzelf. nippers J. C.VINK Frankering bij abonnement. Axel ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1955 69e Jaargang No. 89 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK Red, en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C.VINK Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. CRITISCHE OREN WAARBORGEN WEERGAVE - KWALITEIT. ER ZIJN MENSEN DIE ACHT UUR PER DAG „LUISTEREN". Luisteren is een kunst. Niemand zal de waarheid van deze woorden in twijfel kun nen trekken. Dagelijks immers wordt men geconfronteerd met mensen die de kunst van het luisteren niet machtig zijn. Het zijn mensen die „horen" zonder te begrijpen, mensen die muziek over zie hiaten komen zonder in feite meer in zich op te nemen dan het gemakkelijke loopje van een popu lair melodietje. Wie zich echter serieus tot luisteren zet, zal zeer bijzondere ervaringen opdoen. Laten wij als voorbeeld eens nemen het luisteren naar eigentijdse muziek, maar muziek die beurtelings verafgood of verafschuwd wordt. De man die er ernstig naar luistert, kan er door worden gegrepen of door worden afgestoten. In beide gevallen dóét die mu ziek iets, onverschillig hoe de smaak of in stelling van de luisteraar moge zijn. Toch zijn er andere manieren van wel bewust luisteren, manieren waarbij de luiste raar één-en-al-oor is, maar waarbij de per soonlijke appreciatie niet of nauwelijks in het geding wordt gebracht. Daar is het ana lyserend luisteren waarbij men een inzicht krijgt in de compositorische problemen van een bepaald werk, anderzijds is er het cri- tisch luisteren naar de technisch-muzikale kwaliteiten van een uitvoering. Vooral deze laatste wijze van luisteren speelt een zeer belangrijke rol in vele fasen van het re gistratieproces bij de gramofoonplatenfabri- cage. t Geluidszuiverheids-keur. Critisch keurende oren hebben als het ware een „ijkende" functie in het geluids registratieproces. Is het een wonder dat juist bij de weergave van muziek de hoogste eisen gesteld worden Keurmeesters verrichten reeds hun verantwoordelijke werk daar, waar het geldt de juiste samenstelling van be paalde soorten levensmiddelen te waarbor gen ze hebben een belangrijke taak waar het de kwaliteit van garens en wollen stoffen betreft. Gewichten worden op bepaalde tij den „geijkt" opdat de kopers van „het volle pond" verzekerd zullen zijn. Zilver heeft zijn eigen merk en van goud wordt het ge halte in karaat aangegeven. In de labora toria en ateliers, waar gramofoonplaten ver vaardigd worden, wordt de te reproduceren muziek tot ze als gramofoonplaat het bedrijf verlaat zo mogelijk met nog meer zorg om geven dan dat goud of dat zilver. En bij die zorg om die geluidszuiverheid te bewaren heeft de muziek-keurmeester een veelom vattende taak. Aangeboren begaafdheid. Anderen heben zich reeds bezig gehouden met de controle op artistieke kwaliteiten. Zijn taak is het, te speuren naar technische on volkomenheden die tijdens het reproductie proces aan de dag kunnen treden. Van hem wordt verlangd dat hij met nimmer falende zekerheid reageert op de kleinste geluids afwijking, op vervorming, op tikjes en elk ongemotiveerd geruis. Meen niet, dat men deze mensen voornamelijk zoekt onder de musici of onder degenen, die zich intensief met c^ muziekstudie hebben bezig gehouden. De praktijk heeft uitgewezen, dat men daar in eerste instantie niet steeds de mensen met het voor deze taak verlangde gehoor vindt. Het muziekkeurmeesterschap eist een aan geboren auditieve begaafdheid in de richting van het technisch muzikaal luisteren. Kennis van muziek en muziekgeschiedenis is hier voor niet onmiddellijk noodzakelijk ander zijds behoeft de muziekkeurmeester hiervan piet gespeend te zijn. Onder het luisteren door evenwel vergaart hij reeds een dosis kennis die hem in zijn sector zeer goed te pas kan komen. Hij raakt thuis in de onder, scheiden bewegingen, zal geen adagio's met allegretto's verwarren wanneer een etiket onverhoopt een onjuiste betiteling zou geven. En zo is het ook met de vele dansrythmen. Is er een rumba vermeld en zou dit een carioca zijn, dan is hij de man die het on heil zal voorkomen, dat geschieden kan wan neer de plaat met onjuiste vermelding de wereld in zou gaan. Voor het overige wordt uiterste objectiviteit tijdens zijn werk van hem geëist het gaat er om dat hij werke lijke „weeffouten" in het patroon signaleert en niet persoonlijke intenties nastreeft. Wan neer hij merkt dat een viool te „dun klinkt, dan zal de klank tijdens het registratieproces geleden hebben en is de Jdank niet het ge volg van het spel van de solist. Op de ar. tistieke kwaliteiten is immers reeds in alle opzichten gelet. Critische zin aan het begin.. Reeds bij de geluidsband het begin van het muziekregistratieproces komt zijn wa kend oor in actie. Men kan van deze band af de vervaardiging van platen ter hand nemen. Men kan deze band ook op andere banden copiëren, opdat de persing b.v. te vens elders zal kunnen plaats vinden. De bandregistraties dienen het behoeft geen betoog in alle opzichten aan het eerste exemplaar gelijkwaardig te zijn. Eventuele oneffenheden die hier zouden zijn ingeslopen, worden in het reproductieproces dat volgt gecontinueerd, met als resultaatplaten met een niet geheel juiste weergave. Even belangrijk is zijn speurwerk op de „moeder-matrijs", ook al een zeer kwetsbare schakel in de keten. Voldoet de moeder matrijs niet in alle opzichten aan de te stel len technisch-muzikale eisen, dan wordt dit falen neergeslagen in de hierna volgende ma trijzen en ten slotte in alle platen. De proef- persingen van de plaat zijn evenzeer aan de controle door de muziekkeurmeester onder worpen. Met zijn rapporten wordt terdege rekening gehouden alvorens met het persen- in-serie van de platen begonnen wordt. Iedere vijfentwintigste plaat. Pas dan kan het productieproces voor de seriefabricage beginnen. Maar ook tijdens dit proces regelhiatige controle. Iedere vijf. entwintigste plaat passeert het speurend oor van de muziekinspecteur. Telkens wordt zo'n vijfentwintigste plaat in zijn geheel critsch beluisterd. Het spreekt vanzelf dat bij de samenstelling zowel van het materiaal voor de schellakplaten als van de plasticsubstan tie van de langspeelplaten de uiterste zorg betracht wordt, maar toch zou het kunnen gebeuren dat door een kleine verontreiniging ofwel de matrijs een zodanige beschadiging zou oplopen dat geluidsvervorming bij de reproductie van de muziek het gevolg was ofwel dat een plaat op zichzelf een afwijking vertoont. Natuurlijk is deze platencontrole voor de keurmeesters eenvoudiger dan die van de geluidsband en moedermatrijs in het eerste geval is er immers het prototype dat zo nodig als vergelijkingsmateriaal kan dienen. In aanleg geschikt. Bij de goede muziekkeurmeester Philips Phonographische Industrie te Baarn b.v. heeft er een groot aantal in dienst treffen we een bijna instinctief reactievermogen op afwijkingen in het ideaalbeeld aan. Met het reageren op plaatfouten is het als met het reageren op de klok in de hulskamer we worden gealarmeerd wanneer het regelma tige geluidspatroon van de tikkende klok plotseling uitvalt. Bij de muziekkeurmeester is deze opmerkingsgave een karaktereigen schap die van nature aanwezig de aan leiding tot zijn zeer zeker veeleisend beroep werd en die door een dagelijkse luisteracti viteit van acht uren allengs gesublimeerd wordt. Deze wezenstrek doet zich gelden ook daar waar de betrokken man zich thuis in hobbies uitleeft. Meen niet dat hij vrije tijd wars van alle muziek is. Juist dan zal hij in eigen platencollectie blijk geven van een zeer-persoonlijke smaak, een smaak die zich uit in een uiterst critische zin met bepaalde voorkeuren, ook daar waar het geldt de keuze van radio-programma's. Al dus is ook de liefhebberij nog een training die het werk ten goede kan komen. Bij de fabricage van gramofoonplaten kan men nimmer blindelings vertrouwen op tech nische verworvenheden en mechanisch vol maakte apparatuur steeds is het zeer cri tische menselijke oor het noodzakelijke ijk- middel bij de controle op een volmaakte ge luidszuiverheid. Doch dan slechts het men selijke oor dat de eigenschap daartoe bij de geboorte heeft meegekregen en zijn bezitter dientengevolge in aanleg geschikt doet zijn de taak van muziekkeurmeester. voor DE HEDENDAAGSE JEUGD IS NIET „SLECHT" MAARNEEM NIET ALLE ZORGEN UIT HET LEVEN VAN UW PUPILLEN WEG. De meeste ouders van thans waren schoolgaande kinderen in de crisisjaren vóór de tweede wereldoorlog. Zij herinneren zich nog als de dag van gisteren welke inspanningen men zich in die dagen moest getroosten om in het noodzakelijke te kunnen voorzien en hoe ze zelf verstoken bleven van vrijwel alles waar hun hart naar hunkerde. Jong, wellicht tè jong, werd reeds een beroep op hen ge daan de dreigende moeilijkheden mede het hoofd te bieden en aan vacantie, vrije dagen of ontspanning werd niet veel gedacht. Zo bezien is het alleszins begrijpelijk dat velen nog zó vervuld zijn van die tijd, dat ze vóór alles hun kinderen die verdrietelijkheden willen besparen. Te veel weelde. Dit laatste echter houdt het gevaar in, dat wordt afgeslagen van d gulden midden weg. De gevolgen daarvan zijn dagelijks te zien. Veel kinderen baden in het speelgoed, dat niet meer naar waarde wordt geschat en bovendien ook vaak voor karaktervor ming of opvoeding geen waarde heeft. Ver- jaarspartijtjes worden groots en royaal op gezet. Kinderen van 12 tot 14 jaar zijn menig, maal al aan hun tweede of derde fiets toe. Zelfs de kleding streelt in sommige gevallen meer de ijdelheid dan dat ze beantwoordt aan het doel. Het resultaat is dat de jeugd vertrouwd raakt met de idee dat vader en moeder zich ongekende uitgaven kunnen permitteren en veronderstelt steeds hogere eisen te kunnen stellen. De ontsporingen welke er maar al te vaak het gevolg van zijn, spreken duidelijke taal. Denk om hun toekomst. Natuurlijk zijn er gunstige uitzonderingen, natuurlijk zijn er verstandige ouders die lang en breed overleggen voor tot kopen of tot het beschikbaar stellen van geldmiddelen daarvoor wordt besloten, maar er wordt hier slechts een voorbeeld gesteld. Neem niet hoe bruut dit misschien ook klinkt alle zorgen uit het leven van uw pupillen weg. Dit zal minder moeilijk gaan als voor ogen wordt gehouden dat hun toe komst op het spel staat. Leer ze de grenzen zien. Geef ze b.v. zo vroeg mogelijk weke lijks een vast bedrag als zakgeld. Met dat NAJAARSBEURS TE UTRECHT VAN 6-15 SEPTEMBER. Inzendingen uit 22 landen. Over enkele weken draait de Jaarbeurs in Utrecht weer op volle toeren. Op de komende Najaarsbeurs, die vanaf 6 tot en met 15 September a.s. wordt ge houden,zullen producten uit 22 landen ge- exposeerd worden. De inzendingen zijn afkomstig uit Neder land, België, Canada, Denemarken, West- Duitsland, Oost-Duitsland, Engeland, Frank, rijk, Hongarije, Ierland, Italië, Japan, Liech tenstein, Noorwegen, Oostenrijk, Pakistan, Polen, Spanje, Tsjecho-Slowakije, Verenig de Staten, Zweden en Zwitserland. Bij de a.s. Najaarsbeurs valt het accent vooral op het Vredenburg, waar de con sumptie- en lichte gebruiksgoederen zijn ge concentreerd. Een van de voornaamste afdelingen zal zijn de groep electrische huishoudelijke ap paraten, verwarmings- en verlichtingsartike len, die ditmaal in haar éénjaarlijkse mani festatie tweemaal zo groot is als vorig jaar. Samen met de interessante afdeling radio- en televisie-apparaten, die eveneens in om vang is toegenomen, beslaat zij een expo sitieruimte van ruim 4500 m2. Het grootste gedeelte van de begane grond der Vreden- burggebouwen, Irene- en Beatrixhal inbe grepen, is voor deze twee afdelingen ge reserveerd. Op het Croeselaanterrein wordt de be langrijkste expositiegroep gevormd door de efficiency-afdeling, die met de afdeling van de schoolmeubelen in de Éernhardhal een oppervlakte van 6670 m2 beslaat. zakgeld zullen „ze rond moeten komen", óók als er extra uitgaven in het verschiet liggen zoals het kopen van geschenken, voetbal schoenen of schaatsen, betalen van contri- butie's enz. Voor huiselijke plichten, zoals boodschappen doen, speelgoed opruimen of andere kleine karweitjes opknappen, wordt natuurlijk géén extra beloning gegeven. Het kind dient te beseffen dat een gezin een kleine samenleving is, waarin een ieder, naast rechten, vooral ook plichten heeft. Maar dit zijn dingen welke voor elk kind anders lig gen en die alleen door de ouders kunnen worden beoordeeld. Het zakgeld za ldus toereikend moeten zijn, maar meer niet. Hoofdzaak is de kin deren te leren omgaan met een beperkt be drag en het gevolg zal zeker zijn, dat ze speelgoed, schoolbenodigdheden enz. beter naar waarde weten te schatten en er minder roekeloos mee zullen omgaan. Ook op ander terrein zullen ze dan spoedig minder,onver schillig worden. Zelf het voorbeeld geven. Natuurlijk dienen de ouders zelf het voor beeld te geven Bij het geven van geschen ken mag vanzelf niet worden gekeken naar wat de vriendjes of vriendinnetjes hebben. Persoonlijke aanleg en ontwikkeling moeten doorslaggevend zijn. Vertel dat Uw kind en wijs het vooral op de grote waarde van het exclusieve en persoonlijkeMaak er niet direct al een massamensje van. Uw kind zal U voor dit alles later dank baar zijn 1 De Amerikaanse militaire luchtvaart werd Donderdag in Duitsland door een ern stige ramp getroffen. Bij een botsing van twee troepen-transportvliegtuigen kwamen 66 personen om het leven. Het ongeval ge schiedde bij Edelweiler nabij Stuttgart. De twee vliegtuigen van het type der z.g. „vlie gende verhuiswagens" kwamen met elkaar in botsing tijdens oefeningen in het lucht vervoer van troepen. Eén van de veronge lukte toestellen kreeg kort na de start op een hoogte van 1300 meter motorpech, waar door het hoogte verloor en het tweede vlieg tuig ramde. Het eerste toestel stortte direct brandend neer, het tweede vloog nog even door, doch men kon het kennelijk niet in de hand houden en het vloog op de grond in brand. Op een rivier bij Catavi in Bolivia is Donderdag een boot omgeslagen waardoor 30 personen te water raakten en verdronken. Reeds zijn 17 lijken van mannen, vrouwen en kinderen geborgen. Ongeveer ter hoogte van de plaats waar de afgelopen winter in Bergen aan Zee de „Katingo" is gestrand, zijn Donderdag twee meisjes verdronken. Het zijn de 8-jarige A. G. en de 6-jarige A.M.G. v. d. S„ beiden uit Amsterdam, die met hun ouders in Bergen logeerden. Door de straffe Noordoosten wind stond er een zeer sterke trek naar zee. Tijdens een noodweer dat Donderdag middag boven Venlo woedde zijn twee ge zusters om het leven gekomen door een ver keersongeluk. Zij stapten beiden uit een bus aan de Tegelseweg en wegens de slagregen zijn zij haastig en blijkbaar zonder voldoende op het verkeer te letten overgestoken, met het gevolg dat zij gegrepen werden door een vrachtauto. Onder Akersloot, aan de rand van de Zaanstreek, is een boerderij tot de grond toe afgebrand. De schade bedroeg ongeveer 80.000 gulden. Bij een firma in sportartikelen te Rot terdam kwamen enkele Belgen binnen. Zij betaalden hun inkopen met een biljet van 1000 francs en de winkelier gaf per abuis van 1000 gulden terug. De Belgen lieten zich niet meer zien. Woensdagnacht is uit de Wilhelmina- haven te Schiedam de blauwe tweemaster „Aldebaran" gestolen. De dief, die de Duit se nationaliteit heeft, was met het jacht de nieuwe Waterweg reeds afgevaren toen hij werd aangehouden. ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiên (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. in zijn s

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1