AXELSE COURANT
Veiligheid
naar alle kanten.
Wnippers
A.N.W.B. Telefoonposten op de Afsluitdijk.
J. C VINK
Frankering bij abonnement. Axel
ïbM
WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1955
69e Jaargang No. 86
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
FIRMA
Markt 12
AXEL.
NOODZAKELIJK IN HET TEGENWOORDIGE VERKEER.
In het voorjaar van dit jaar heeft de
Deense Vereniging voor Veilig Verkeer een
belangwekkend experiment ondernomen.
Twintigduizend mensen konden getuige
zijn van datgene wat er gebeurt als een
auto van dertig meter hoogte omlaag valt.
Dat was ten minste de werkelijkheid van
dat experiment. In theorie wilde men voor
stellen, hoe een auto en zijn inzittenden er
uit zien, nadat de wagen met tachtig kilo
meter per uur een botsing heeft gehad. Het
initiatief van de heer Durloo, de voorzitter
van de Deense Vereniging voor Veilig Ver
keer, was belangwekkend, maar niet meer
dan een sensationele demonstratie. Wat er
ontbrak was de vorming van een juist beeld
van wat er gebeurt tijdens een ongeval en
van wat er gedaan kan worden om de in
zittenden van een auto te beschermen tegen
de gevolgen van een ongeval. Dat is een
geheel nieuwe aanpak van het onderwerp
„botsing". Iedereen weet, dat er van een
auto, die met tachtig kilometer per uur tegen
een muur rijdt, weinig overblijft en dat de
inzittenden het er zelden goed afbrengen.
De Kopenhaagse demonstratie heeft dan ook
niet meer gedaan, dan dit nog eens onder
strepen.
Technici van de Ford Motor Company
in Amerika zijn al een jaar bezig met expe
rimenten op dit gebied, die niet alleen ver
tellen, wat er tijdens elke phase van een
botsing met de inzittenden gebeurt, maar ook
wat men kan doen om de gevolgen van een
ongeval voor de inzittenden zoveel moge
lijk te beperken. Daarmee komt de veilig
heid van de automobiel in een geheel nieuw
stadium. Men gaat de zaak nu niet alleen
van buiten, maar ook van binnen bekijken.
Wij hebben rkening te houden met het
feit, dat er elk jaar méér automobielen op
de weg zijn dan het vorige jaar. Men zal
er wel nooit in slagen om alle auto-ongeval
len te voorkomen. Het spreekt vanzelf, dat
wanneer men duizenden en duizenden auto
mobielen op de weg brengt, die met de meest
verschillende graden van bekwaamheid be
stuurd worden, auto's die in donker met ver
blindende lichten rijden, auto's die soms op
te drukke wegen veel te hard rijden, er een
zeker aantal verkeersongevallen zal voor
komen. Dat is een ifeit, waarmee men
zonder meer rekening te houden heeft en
niemand kan daar de auto om veroordelen.
Als de automobiel nooit een ongeval zou
veroorzaken, zou het de enige menselijke
vinding zijn, die dat niet doet. Wij leven
in voortdurend levensgevaar in allerlei vor
men. Mensen verongelukken door electri-
sche schokken, door gasverstikking of door
doodgewoon van een ladder te vallen, maar
niemand za Idaarom de electriciteit, het gas
of de ladders willen afschaffen. Niemand kan
dus ooit de automobiel afschaffen ,maar men
kan wel iets anders doen, dat veel belang
rijker is de auto veiliger maken voor de
mensen die er in zitten.
Een auto is van staal en van plastic, dat
net zo hard is als staal. Een menselijk lichaam
is van beenderen en vlees en aanmerkelijk
brozer. Het inwendige van de automobiel
aanpassen aan de broosheid van het mense
lijk lichaam is een geheel nieuwe benadering
van het probleem der verkeersveiligheid. Het
is heus niet altijd de snelheid, die oorzaak
is van verkeersongevallen. Integendeelwij
kennen een geval van een jongeman, die
met 145 km. per uur drie maal over de kop
ging en slechts enkele ontvellingen had. Nog
geen week later slipte een andere wagen
met zes volwassen mensen op een natte weg
bij 65 km. per uur. Van de zes inzittenden
waren er drie op slag dood en een overleed
in een ziekenhuis .terwijl de beide andere
inzittenden zwaar gewond werden. Het was
hier geen kwestie dus van snelheid, maar
van inwendige veiligheid in de automobiel,
preces dat probleem, dat de technici nu al
een jaar lang in studie hebben.
Wat kan men doen om de automobiel van
binnen veiliger te maken Een zitbank kan
geriefelijk en comfortabel zijn, maar daar
heeft men weinig aan, als men van die bank
wordt afgeslingerd. Een automobiel is van
binnen vol dodelijke wapens. Al die knoppen
en handles, het stuurwiel en alle uitstekende
onderdelen .kunnen bij een botsing dodelijke
wapens worden. Wat gebeurt er als een
auto, die met honderd kilometer per uur
rijdt, in zijn vaart plotseling gestopt wordt
Elk van de inzittenden vertegenwoordigt
daarbij een tweeduizend kilogram/meter en
dat is een kracht die ruim voldoende is om
iemand met zijn hoofd door een voorruit
van bijna twee centimeter dik veiligheids
glas te drukken of om iemand op de achter
bank met zoveel geweld tegen de mensen
op de voorbank aan te werpen, dat hun
halswervels gebroken worden.
De mens, die zelf tot een dodelijk pro
jectiel wofdt, zowel voor zichzelf als voor
zijn mede-inzittenden, is een onderwerp, dat
in de techniek van het verkeersongeval te
veel buiten beschouwing is gelaten. Al jaren
lang koestert de automobielindustrie een
warme belangstelling voor groter verkeers
veiligheid, maar men heeft daarbij te veel
naar buiten en te weinig naar binnen ge
keken. De Ford Motor Company heeft in
Amerika echter dezer dagen een serie be
langwekkende experimenten afgesloten, die
het auto-ongeval nu juist eens van de bin
nenkant bekijken .Voor de eerste maal heeft
men nu de beschikking over exacte gegevens
omtrent auto-ongevallen in alle phasen ge
meten in onderdelen van seconden en vast
gelegd met een bewonderenswaardige weten
schappelijke precisie.
Is de veiligheidsgordel dè oplossing Ook
dat is een probleem van de eerste rangorde.
Het is een feit, dat veiligheidsgordels het
hunne er toe bijdragen de veiligheid van de
auto te vergroten voor de inzittenden. Het
is een feit, dat veiligheidsgordels de bestuur
der op zijn plaats houden bij een onbelang
rijke botsing en dat zij de vermoeidheid van
autorijders op lange afstanden belangrijk be
perken. Maar het is evenzeer een feit, dat
veiligheidsgordels, die niet goed zijn ont
worpen de verkeers-onveiligheid bevorderen.
Men spendeert grote bedragen aan betere
wegligging, betere stuurinrichtingen, betere
remmen, sterker constructie, maar het feit
blijft, dat de automobiel een steeds hoger ge
middelde snelheid krijgt en dat de gevolgen
van een botsin gdaardoor steeds ernstiger
worden.
Men heeft zich niet neergelegd bij het feit,
dat de automobielen bij e enbotsing ernstig
beschadigd worden en dat de inzittenden
daarbij ernstig gewond of gedood worden.
De technici hebben in een serie belangwek
kende experimenten trachten vast te stellen
wat er gebeurt bij een ongeval. Dat kan op
het eerste gezicht onsympathiek lijken, maar
het is het niet, als men het eindoel in het
oog houdt.
Laten wij in de eerste plaats vertellen, hoe
men dit technisch heeft verwezenlijkt. Nor
male wagens uit de productie werden opge
sleept door een andere auto. In die wagen
bevonden zich poppen, vervaardigd van een
staalbuisgeraamte, dat in sterkte overeen-
Snelle hulpverlening thans mogelijk.
Reeds lang koesterde de A.N.W.B. het
plan op de Afsluitdijk telefoonposten aan te
grengen, daar op deze dertig kilometer lange
route communicatiemiddelen vrijwel geheel
ontbreken. Bij een ongeluk of ongeval van
niet te verhelpen pech bracht dit tot dus
verre steeds onoplosbare problemen met zich.
Het aanleggen van de telefoonaansluitin
gen en het plaatsen van de beschermende
kastjes moest door de P.T.T. geschieden,
welke dienst geruime tijd nodig heeft gehad
voor de technische voorbereidingen.
Op Vrijdag 29 Juli echter werden deze
telefoonposten, die in deze vorm voor ons
land geheel nieuw zijn en die op onderlinge
afstand van ongeveer 5 km. langs de weg
over de Afsluitdijk zijn geplaatst, in gebruik
gesteld.
De ingebruikneming van deze apparatuur
kreeg meteen een realistisch karakter. Door
het opnemen van de hoorn wordt men auto
matisch doorverbonden met de post van de
rijkspolitie te Den Oever of die te Pingjum.
Vrijdagmiddag nu bleef een agent van po
litie op post bij een van deze installaties om
op een afgesproken uur de verbinding met
kwam met een menselijk skelet en verder ver
vaardigd van plastics, die in vorm en sterkte
overeenkwamen met spierstelsel en huid van
een mens. En dat niet alleen op diverse
delen van hun anatomie hadden deze poppen
aluminium plaatjes, welke bij contact met
dashbord, voorruit of zonneklep, een stroom
stoot gaven. Die stroomstoten worden door
een kabel doorgegeven aan de opname-in,
strumenten in een rijdend laboratorium. Het
was daardoor mogelijk de „historie" van een
botsing vast te leggen in onderdelen van
seconden. Het rijdend laboratorium reed
naast de proefwagen mee. De proefwagen
met de poppen werd door een andere wagen
opgesleept door middel van een kabel, die
losgegooid werd vlak voor de proefwagen
in botsing kwam met een of ander stevig
obstakel.
Een forum van experts op het gebied van
verkeersveiligheid bestaande uit vooraan
staande figuren uit de wereld van politie,
verzekeringswezen en uit medische deskun
digen komt dezer dagen voor de eerste
maal bijeen om al deze problemen te be
spreken en om kennis te nemen van de prac.
tische resultaten welke op dit gebied bijeen
zijn gebracht.
Tot die resultaten behoort ook een studie
van het inwendige van de automobiel, zo
als die nu is. Men heeft hier op ruime schaal
geëxperimenteerd met sponsrubber als een
schokbrekend medium en bij voorbeeld de
ervaring opgedaan, dat met honderdvijftig
tot tweehonderd gulden meer aan kosten
elke auto van binnen aanmerkelijk veiliger
kan worden. Op grond van de door de Ford
Motor Company ondernomen experimenten
zijn voor de naaste toekomst automobielen
te verwachten, welke deze veiligheid bezitten
voor iedereen, die daarin meerijdt.
Den Oever te testen. Het noodlot wilde, dat
deze post reeds direct een vliegtuigongeluk
moest doorgeven.
Een „Gloster Meteor" van de vliegbasis
Leeuwarden geraakte omstreeks 2 uur in
moeilijkheden boven de Afsluitdijk en stortte
enkele kilometers verder in het IJsselmeer.
De piloot werd bij het ongeluk gedood.
Thans kunnen dus de in nood verkerende
weggebruikers of de te hulp gesnelde wegen
wacht daar de politie alarmeren of even
tueel ook garagehulp requireren, terwijl in
ernstige gevallen medische of geestelijke
hulp kan worden ingeroepen.
Deze A.N.W.B.-telefoonposten worden
evenals die langs de rijkswegen aan
gegeven door het bekende blauwe schild
met het A.N.W.B.-embleem en een zwarte
telefoonhoorn op een wit veld.
De A.N.W.B. streeft er naar om ook langs
andere wegen met name de autosnelwegen
waar de mogelijkheden tot het snel inroe
pen van hulp door het ontbreken van be
bouwing practisch in het geheel niet aan.
wezig is, het aantal van deze telefoonposten
uit te breiden.
H.K.H. Prinses Wilhelmina heeft te
kenn engegeven, dat zij haar 75e verjaardag
op 31 Augustus a.s. het liefst in alle stilte
wil doorbrengen in gezelschap van haar kin.
deren en kleinkinderen.
Op het Noordzeekanaal ter hoogte van
de superfosfaatfabriek „Albatros" te Am
sterdam heeft zich Maandagavond een tra
gisch scheepsongeval voorgedaan. Een mo
torbootje met aan boord zeven personen,
waarbij vijf kinderen, werd door nog on
bekende oorzaak door een klein binnenvaar
tuig overvaren. Opvarenden van een pas
serend Engels jacht, die het ongeluk zagen
gebeuren slaagden er in vier personen, mevr.
Blom uit Haarlem met drie kinderen, te red
den. Allen werden naar het Binnengasthuis
overgebracht. Tegen middernacht moest aan
genomen worden, dat de heer J. Blom, eige
naar van een schildersbedrijf te Haarlem,
met een zoontje en diens vriendje zijn ver
dronken. De motorboot zonk na het ongeval.
De 44-jarige mevr. K. uit Lochem is met
haar bromfiets Maandag op een onbewaakte
overweg te Doetinchem door een uit Arn
hem komende trein gegrepen en zo ernstig
gewond, dat zij later in het Wilhelmina-
ziekenhuis te Doetinchem is overleden.
De Nederlandse en de Oost-Duise Ka
mers van Koophandel zullen de lopende ruil
handelsovereenkomsten uitbreiden tot een
waarde van 100 millioen gulden.
De bekendmaking van „Het geheim"
van de Rheuma-actie za] niet geschieden op
9 Augustus a.s. zoals op de mysterieuze cou-
vertjes staat aangegeven, maar een week
later, n.l. op Dinsdag 16 Augustus.
Als verjaardagsgeschenk heeft Prinses
Irene van het naar haar genoemde garde
regiment Fuseliers twee koffertjes van box-
caïfsleer gekregen Onder het handvat staat
de vergulde letter „I".
In Umea, een Noord-Zweedse plaats,
lieten de kinderen papieren vliegtuigjes op.
Een groentenvrouw bekeek de vliegtuigjes
eens nader en toen bleek, dat zij gemaakt
waren van bankbiljetten. Voor een waarde
van 20000 kon gered worden.
Bij Burbank in Californië zijn Zondag
de filmacteur Robert Francis en de film
actrice Ann Russell om het leven gekomen
doordat een sportvliegtuig, waarin zij met
nog een derde waren gezeten, neerstortte.
Zatrdag zijn in Algerië, bij botsingen
tussen verzetslieden en veiligheidstroepen
acht personen gedood. Er werden elf arres
taties verricht.
Bij een ontploffing in een vuurwerk
fabriek in Tokio zijn 17 persnen om het
leven gekomen, terwijl er 23 ernstig werden
gewond. De fabriek brandde geheel af.
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement i
Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland i 2,00
Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bi] contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
HET OGENBLIK VAN DE BOTSING. Het is een opname van het experiment. Een super
snelle camera snapt een verongelukkende wagen in de botsing met een sterke schutting bij een snel
heid van 50 km per uur. Dergelijke experimenten, ondernomen op een schaal zoals de automobiel
industrie nog nimmer zag, stellen de technici in staat om de gevolgen van auto-ongevallen voor de
inzittenden te beperken.
1
s