AXELSE COURANT Veiligheid naar alle kanten. Wnippers A.N.W.B. Telefoonposten op de Afsluitdijk. J. C VINK Frankering bij abonnement. Axel ïbM WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1955 69e Jaargang No. 86 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN FIRMA Markt 12 AXEL. NOODZAKELIJK IN HET TEGENWOORDIGE VERKEER. In het voorjaar van dit jaar heeft de Deense Vereniging voor Veilig Verkeer een belangwekkend experiment ondernomen. Twintigduizend mensen konden getuige zijn van datgene wat er gebeurt als een auto van dertig meter hoogte omlaag valt. Dat was ten minste de werkelijkheid van dat experiment. In theorie wilde men voor stellen, hoe een auto en zijn inzittenden er uit zien, nadat de wagen met tachtig kilo meter per uur een botsing heeft gehad. Het initiatief van de heer Durloo, de voorzitter van de Deense Vereniging voor Veilig Ver keer, was belangwekkend, maar niet meer dan een sensationele demonstratie. Wat er ontbrak was de vorming van een juist beeld van wat er gebeurt tijdens een ongeval en van wat er gedaan kan worden om de in zittenden van een auto te beschermen tegen de gevolgen van een ongeval. Dat is een geheel nieuwe aanpak van het onderwerp „botsing". Iedereen weet, dat er van een auto, die met tachtig kilometer per uur tegen een muur rijdt, weinig overblijft en dat de inzittenden het er zelden goed afbrengen. De Kopenhaagse demonstratie heeft dan ook niet meer gedaan, dan dit nog eens onder strepen. Technici van de Ford Motor Company in Amerika zijn al een jaar bezig met expe rimenten op dit gebied, die niet alleen ver tellen, wat er tijdens elke phase van een botsing met de inzittenden gebeurt, maar ook wat men kan doen om de gevolgen van een ongeval voor de inzittenden zoveel moge lijk te beperken. Daarmee komt de veilig heid van de automobiel in een geheel nieuw stadium. Men gaat de zaak nu niet alleen van buiten, maar ook van binnen bekijken. Wij hebben rkening te houden met het feit, dat er elk jaar méér automobielen op de weg zijn dan het vorige jaar. Men zal er wel nooit in slagen om alle auto-ongeval len te voorkomen. Het spreekt vanzelf, dat wanneer men duizenden en duizenden auto mobielen op de weg brengt, die met de meest verschillende graden van bekwaamheid be stuurd worden, auto's die in donker met ver blindende lichten rijden, auto's die soms op te drukke wegen veel te hard rijden, er een zeker aantal verkeersongevallen zal voor komen. Dat is een ifeit, waarmee men zonder meer rekening te houden heeft en niemand kan daar de auto om veroordelen. Als de automobiel nooit een ongeval zou veroorzaken, zou het de enige menselijke vinding zijn, die dat niet doet. Wij leven in voortdurend levensgevaar in allerlei vor men. Mensen verongelukken door electri- sche schokken, door gasverstikking of door doodgewoon van een ladder te vallen, maar niemand za Idaarom de electriciteit, het gas of de ladders willen afschaffen. Niemand kan dus ooit de automobiel afschaffen ,maar men kan wel iets anders doen, dat veel belang rijker is de auto veiliger maken voor de mensen die er in zitten. Een auto is van staal en van plastic, dat net zo hard is als staal. Een menselijk lichaam is van beenderen en vlees en aanmerkelijk brozer. Het inwendige van de automobiel aanpassen aan de broosheid van het mense lijk lichaam is een geheel nieuwe benadering van het probleem der verkeersveiligheid. Het is heus niet altijd de snelheid, die oorzaak is van verkeersongevallen. Integendeelwij kennen een geval van een jongeman, die met 145 km. per uur drie maal over de kop ging en slechts enkele ontvellingen had. Nog geen week later slipte een andere wagen met zes volwassen mensen op een natte weg bij 65 km. per uur. Van de zes inzittenden waren er drie op slag dood en een overleed in een ziekenhuis .terwijl de beide andere inzittenden zwaar gewond werden. Het was hier geen kwestie dus van snelheid, maar van inwendige veiligheid in de automobiel, preces dat probleem, dat de technici nu al een jaar lang in studie hebben. Wat kan men doen om de automobiel van binnen veiliger te maken Een zitbank kan geriefelijk en comfortabel zijn, maar daar heeft men weinig aan, als men van die bank wordt afgeslingerd. Een automobiel is van binnen vol dodelijke wapens. Al die knoppen en handles, het stuurwiel en alle uitstekende onderdelen .kunnen bij een botsing dodelijke wapens worden. Wat gebeurt er als een auto, die met honderd kilometer per uur rijdt, in zijn vaart plotseling gestopt wordt Elk van de inzittenden vertegenwoordigt daarbij een tweeduizend kilogram/meter en dat is een kracht die ruim voldoende is om iemand met zijn hoofd door een voorruit van bijna twee centimeter dik veiligheids glas te drukken of om iemand op de achter bank met zoveel geweld tegen de mensen op de voorbank aan te werpen, dat hun halswervels gebroken worden. De mens, die zelf tot een dodelijk pro jectiel wofdt, zowel voor zichzelf als voor zijn mede-inzittenden, is een onderwerp, dat in de techniek van het verkeersongeval te veel buiten beschouwing is gelaten. Al jaren lang koestert de automobielindustrie een warme belangstelling voor groter verkeers veiligheid, maar men heeft daarbij te veel naar buiten en te weinig naar binnen ge keken. De Ford Motor Company heeft in Amerika echter dezer dagen een serie be langwekkende experimenten afgesloten, die het auto-ongeval nu juist eens van de bin nenkant bekijken .Voor de eerste maal heeft men nu de beschikking over exacte gegevens omtrent auto-ongevallen in alle phasen ge meten in onderdelen van seconden en vast gelegd met een bewonderenswaardige weten schappelijke precisie. Is de veiligheidsgordel dè oplossing Ook dat is een probleem van de eerste rangorde. Het is een feit, dat veiligheidsgordels het hunne er toe bijdragen de veiligheid van de auto te vergroten voor de inzittenden. Het is een feit, dat veiligheidsgordels de bestuur der op zijn plaats houden bij een onbelang rijke botsing en dat zij de vermoeidheid van autorijders op lange afstanden belangrijk be perken. Maar het is evenzeer een feit, dat veiligheidsgordels, die niet goed zijn ont worpen de verkeers-onveiligheid bevorderen. Men spendeert grote bedragen aan betere wegligging, betere stuurinrichtingen, betere remmen, sterker constructie, maar het feit blijft, dat de automobiel een steeds hoger ge middelde snelheid krijgt en dat de gevolgen van een botsin gdaardoor steeds ernstiger worden. Men heeft zich niet neergelegd bij het feit, dat de automobielen bij e enbotsing ernstig beschadigd worden en dat de inzittenden daarbij ernstig gewond of gedood worden. De technici hebben in een serie belangwek kende experimenten trachten vast te stellen wat er gebeurt bij een ongeval. Dat kan op het eerste gezicht onsympathiek lijken, maar het is het niet, als men het eindoel in het oog houdt. Laten wij in de eerste plaats vertellen, hoe men dit technisch heeft verwezenlijkt. Nor male wagens uit de productie werden opge sleept door een andere auto. In die wagen bevonden zich poppen, vervaardigd van een staalbuisgeraamte, dat in sterkte overeen- Snelle hulpverlening thans mogelijk. Reeds lang koesterde de A.N.W.B. het plan op de Afsluitdijk telefoonposten aan te grengen, daar op deze dertig kilometer lange route communicatiemiddelen vrijwel geheel ontbreken. Bij een ongeluk of ongeval van niet te verhelpen pech bracht dit tot dus verre steeds onoplosbare problemen met zich. Het aanleggen van de telefoonaansluitin gen en het plaatsen van de beschermende kastjes moest door de P.T.T. geschieden, welke dienst geruime tijd nodig heeft gehad voor de technische voorbereidingen. Op Vrijdag 29 Juli echter werden deze telefoonposten, die in deze vorm voor ons land geheel nieuw zijn en die op onderlinge afstand van ongeveer 5 km. langs de weg over de Afsluitdijk zijn geplaatst, in gebruik gesteld. De ingebruikneming van deze apparatuur kreeg meteen een realistisch karakter. Door het opnemen van de hoorn wordt men auto matisch doorverbonden met de post van de rijkspolitie te Den Oever of die te Pingjum. Vrijdagmiddag nu bleef een agent van po litie op post bij een van deze installaties om op een afgesproken uur de verbinding met kwam met een menselijk skelet en verder ver vaardigd van plastics, die in vorm en sterkte overeenkwamen met spierstelsel en huid van een mens. En dat niet alleen op diverse delen van hun anatomie hadden deze poppen aluminium plaatjes, welke bij contact met dashbord, voorruit of zonneklep, een stroom stoot gaven. Die stroomstoten worden door een kabel doorgegeven aan de opname-in, strumenten in een rijdend laboratorium. Het was daardoor mogelijk de „historie" van een botsing vast te leggen in onderdelen van seconden. Het rijdend laboratorium reed naast de proefwagen mee. De proefwagen met de poppen werd door een andere wagen opgesleept door middel van een kabel, die losgegooid werd vlak voor de proefwagen in botsing kwam met een of ander stevig obstakel. Een forum van experts op het gebied van verkeersveiligheid bestaande uit vooraan staande figuren uit de wereld van politie, verzekeringswezen en uit medische deskun digen komt dezer dagen voor de eerste maal bijeen om al deze problemen te be spreken en om kennis te nemen van de prac. tische resultaten welke op dit gebied bijeen zijn gebracht. Tot die resultaten behoort ook een studie van het inwendige van de automobiel, zo als die nu is. Men heeft hier op ruime schaal geëxperimenteerd met sponsrubber als een schokbrekend medium en bij voorbeeld de ervaring opgedaan, dat met honderdvijftig tot tweehonderd gulden meer aan kosten elke auto van binnen aanmerkelijk veiliger kan worden. Op grond van de door de Ford Motor Company ondernomen experimenten zijn voor de naaste toekomst automobielen te verwachten, welke deze veiligheid bezitten voor iedereen, die daarin meerijdt. Den Oever te testen. Het noodlot wilde, dat deze post reeds direct een vliegtuigongeluk moest doorgeven. Een „Gloster Meteor" van de vliegbasis Leeuwarden geraakte omstreeks 2 uur in moeilijkheden boven de Afsluitdijk en stortte enkele kilometers verder in het IJsselmeer. De piloot werd bij het ongeluk gedood. Thans kunnen dus de in nood verkerende weggebruikers of de te hulp gesnelde wegen wacht daar de politie alarmeren of even tueel ook garagehulp requireren, terwijl in ernstige gevallen medische of geestelijke hulp kan worden ingeroepen. Deze A.N.W.B.-telefoonposten worden evenals die langs de rijkswegen aan gegeven door het bekende blauwe schild met het A.N.W.B.-embleem en een zwarte telefoonhoorn op een wit veld. De A.N.W.B. streeft er naar om ook langs andere wegen met name de autosnelwegen waar de mogelijkheden tot het snel inroe pen van hulp door het ontbreken van be bouwing practisch in het geheel niet aan. wezig is, het aantal van deze telefoonposten uit te breiden. H.K.H. Prinses Wilhelmina heeft te kenn engegeven, dat zij haar 75e verjaardag op 31 Augustus a.s. het liefst in alle stilte wil doorbrengen in gezelschap van haar kin. deren en kleinkinderen. Op het Noordzeekanaal ter hoogte van de superfosfaatfabriek „Albatros" te Am sterdam heeft zich Maandagavond een tra gisch scheepsongeval voorgedaan. Een mo torbootje met aan boord zeven personen, waarbij vijf kinderen, werd door nog on bekende oorzaak door een klein binnenvaar tuig overvaren. Opvarenden van een pas serend Engels jacht, die het ongeluk zagen gebeuren slaagden er in vier personen, mevr. Blom uit Haarlem met drie kinderen, te red den. Allen werden naar het Binnengasthuis overgebracht. Tegen middernacht moest aan genomen worden, dat de heer J. Blom, eige naar van een schildersbedrijf te Haarlem, met een zoontje en diens vriendje zijn ver dronken. De motorboot zonk na het ongeval. De 44-jarige mevr. K. uit Lochem is met haar bromfiets Maandag op een onbewaakte overweg te Doetinchem door een uit Arn hem komende trein gegrepen en zo ernstig gewond, dat zij later in het Wilhelmina- ziekenhuis te Doetinchem is overleden. De Nederlandse en de Oost-Duise Ka mers van Koophandel zullen de lopende ruil handelsovereenkomsten uitbreiden tot een waarde van 100 millioen gulden. De bekendmaking van „Het geheim" van de Rheuma-actie za] niet geschieden op 9 Augustus a.s. zoals op de mysterieuze cou- vertjes staat aangegeven, maar een week later, n.l. op Dinsdag 16 Augustus. Als verjaardagsgeschenk heeft Prinses Irene van het naar haar genoemde garde regiment Fuseliers twee koffertjes van box- caïfsleer gekregen Onder het handvat staat de vergulde letter „I". In Umea, een Noord-Zweedse plaats, lieten de kinderen papieren vliegtuigjes op. Een groentenvrouw bekeek de vliegtuigjes eens nader en toen bleek, dat zij gemaakt waren van bankbiljetten. Voor een waarde van 20000 kon gered worden. Bij Burbank in Californië zijn Zondag de filmacteur Robert Francis en de film actrice Ann Russell om het leven gekomen doordat een sportvliegtuig, waarin zij met nog een derde waren gezeten, neerstortte. Zatrdag zijn in Algerië, bij botsingen tussen verzetslieden en veiligheidstroepen acht personen gedood. Er werden elf arres taties verricht. Bij een ontploffing in een vuurwerk fabriek in Tokio zijn 17 persnen om het leven gekomen, terwijl er 23 ernstig werden gewond. De fabriek brandde geheel af. VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement i Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland i 2,00 Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bi] contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. HET OGENBLIK VAN DE BOTSING. Het is een opname van het experiment. Een super snelle camera snapt een verongelukkende wagen in de botsing met een sterke schutting bij een snel heid van 50 km per uur. Dergelijke experimenten, ondernomen op een schaal zoals de automobiel industrie nog nimmer zag, stellen de technici in staat om de gevolgen van auto-ongevallen voor de inzittenden te beperken. 1 s

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1