AXELSE COURANT aiia l Water voorkomt dat de wereld een levenloze woestenij is. EEN BRUG VAN 38 K.M. J. C.VINK Frankering bij abonnement. Axel ZATERDAG 30 JULI 1955 69e Jaargang No. 84 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. enAdm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. POMPEN IN HET WINNINGSGEBIED ZORGEN ER VOOR, DAT THUIS HET WATER UIT DE KRAAN STROOMT. De waterwinning in Nederland is meest al een proces, dat zich onzichtbaar voor bui tenstanders afspeelt. Op het winningsgebied zijn de pompen opgesteld en die pompen zor gen er voor, dat U thuis de kraan niet tever. geefs open draait. De waterwinning mag dan niet spectaculair zijn, heel anders is het met het water zelf gesteld. Is het niet één van de merkwaardigste stoffen op aarde En hoe zwaar valt ons al niet het gemis van water als in deze warme dagen de kraan ter bezuiniging eens enkele uren verstek laat gaan De tijd van de waterleiding is voorafge gaan door het tijdperk van waterputten. En nog zijn er plaatsen in ons land, en niet al leen in de polder, die nog steeds van water leiding verstoken zijn en waar men zich nog altijd behelpt met pompen en regenbakken. In vele streken is echter de waterleiding de gewoonste zaak van de wereld geworden. Het waterverbruik is enorm en dat is de oor zaak dat vele oude torens niet meer het ver schil tussen dag- en nachtverbruik kunnen overbruggen. De meeste torens kunnen zor gen voor de watervoorziening wanneer de electrisch aangedreven pompen eens even uitvallen door storing. Ook de waterwin- plaatsen en dat is een probleem waarmee wij ook hier in onze eigen streek hebben te kampen— kunnen in warme en droge peri oden, waarin bovendien het waterverbruik oog extra groot wordt, vaak niet meer vol doende water opleveren om in het enorme verbruik te voorzien. Het is bekend, dat het water op onze aar de zich in een kringloop beweegt. Er is een deel van het regenwater dat in d? grond weg zakt. Te diep om door de planten te wor den opgezogen. Op die grote diepte vormt zich het grondwater, dat een eigen beweging heeft. De stroomrichting is vanzelfsprekend van hoog naar laag, dus in ons land van Oost naar West. De snelheid waarmea het grondwater zich voortbeweegt, is uit den aard der zaak zeer gering en ook nog afhankelijk van de samen stelling van de bodem. In zandgrond is de snelheid slechts enkele meters per jaar. Passeert zo'n watermassa een lek in de aardbodem, dan ontstaat een kwel. In de Bethunepolder bij Maarssen komt dadelijks 100.000 kubieke meter water omhoog, af komstig van de waterstroom van de Gooise heuvelrug. Dit grondwater nu is bijzonder geschikt om als drinkwater te worden ge wonnen. De voorraad is niet rechtstreeks afhankelijk van de regenval, het water is niet blootgesteld aan verdamping, het heeft een constante temperatuur en de verontreini ging door bacteriën is zeer gering. De nog aanwezige ongewenste stoffen kunnen meest al op vrij eenvoudige wijze worden verwij derd Merkwaarige stof. Water is één van de meest merkwaardi ge stoffen, die er bestaan. Alle levende or ganismen bestaan voor een belangrijk deel uit water en kunnen niet zonder leven. Het 60 procent uit water.Ook de aarde zelf is afhankelijk van deze vloeistof, die de ge- tensteenten afbreekt en tegelijkertijd zorgt voor het vervoer ervan naar lager gelegen streken Dat dus waar het de belangrijkheid be treft. Voor de bijzondere eigenschappen mo. jen we eveneens uitermate dankbaar zijnM Men weet, dat water van 4' C. het zwaarst is. Bij lagere temperaturen wordt het soor telijk gewicht ook kleinertelijk gewicht weer kleiner en daardoor krijgen wij de situatie dat ijs op water drijft. Zou dit niet het ge val zijn, dan was alle leven in het water ten dode opgeschreven en was op aarde leven niet mogelijk, omdat de zon niet in staat zou zijn na de winter de ontstane ijsmassa's te doen smelten. Verder moeten we dank baar zijn voor het feit dat de verdampings- warmte zo groot is. Wanneer water even gemakkelijk verdampte als bijvoorbeeld ben zine, dan zou de wereld één grote ijswoes-, fijn zijn. Moderne eisen. Wanneer U straks in de zomervacantie ergens achter een vacantie-huisje prachtig gekleurd water uit een pomp zwengelt, dan zult U dat niet erg vinden. Maar thuis uit de kraan moet helder wit water stromen. Het drinkwater moet dus helder en kleurloos zijn en mag verder geen reuk- of smaakbe- derven vertonen. De temperatuur mag niet te hoog of te laag zijn. Dit zijn de psychische eisen die we onder water stellen Daarbij re- kentmen ook de eis, dat de hoeveelheid as simileerbaar organische stof zo gering mo gelijk dient te zijn. Daarmee kan worden voorkomen, dat in het buizenstelsel bacte- riënvorming optreedt, die de kwaliteit van het water zou schaden a Daarnaast zijn er de chemische eisen. Drinkwater mag geen stoffen bevatten, die schadelijk zijn voor de volksgezondheid of die het onbruikbaar zouden maken voor de huishouding of industriële doeleinden. De aanwezigheid van ijzer kan bij bepaalde men sen darmstoringen veroorzaken, maar dan moet er in het water een aanzienlijke hoe veelheid aanwezig zijn. Ijzer levert echter bezwaren op bij wassen, terwijl het ook een onaangename smaak geeft aan koffie en thee. Verscheidene industriëen kunnen ijzer houdend water niet gebruiken (ijsfabrieken). Voor mangaan geldt hetzelfde als voor ijzer. Ook chloor mag slechts in kleine hoeveel heden in het drinkwater aanwezig zijn. Dan zijn er nog de bicarbonaten, die tijdelijke hardheid en de sulfaten, die de blijvende hardheid van het water veroorzaken. Hard water veroorzaakt een hoog zeepverbruik en er ontstaat vorming van ketelsteen door. Bacteriologische eisen. Van bijzonder groot belang is het bacterio logisch onderzoek van drinkwater. Men weet dat aan het water stoffen kunnen toe gevoegd worden als proph'dactisch middel tegen bepaalde ziekten. Jodium ter bestrij ding van struma en fluor om tandbederf tegen te gaan. Maar men houdt zich ook bezig met het verwijderen van bacteriën ter voorkoming van ziekten. Het bacteriologisch onderzoek heeft ten doel na te gaan of het water vrij is van ziekteverwekkende kiemen. In de practijk zijn dit de pathogene bacteriën, die zetelen in het maag-darmkanaal. De verwekke-s van b.v. cholera, typhus, paratyphus en dysen terie. Directe ontdekking van de bacteriën in het water is uitgesloten. Daarom volgt men de indirecte weg. De bacteriën sterven namelijk eerst (onder invloed van zonlicht reeds na 2 4uur) en veel later begeven fae- cale bacteriën (B-coli) het. Aan drinkwater wordt de eis gesteld, dat het vrij moet zijn van B-coli. Men past hier dus hetzelfde systeem toe als bij de controle van de melk, waarbij ook naar coli-bacteriën wordt ge speurd. Veel veranderd. Er is dus in de loop der jaren in onze water voorziening heel wat veranderd. De gevol gen bleven niet uit. De ziekten, die maar al te vaak door het dringen van besmet water werden veroorzaakt, komen in ons land practisch niet meer voor. De watervoorzieningen komen reeds voor in de sagen. De twaalf asegen, die op zee ronddobberden, zien plotseling een dertien de man in de boot. Deze man stuurt het schip met behulp van een bijl naar de kust. Aan land gekomen gooit hij de bijl op de wal en op htezelfde ogenblik ontspringt er een bron, waaruit het water hoog opspuit De watervoorziening werd in de zeven tiende eeuw zoveel mogelijk aan verorde ningen gebonden. De bewoners van steden en dorpen moesten brandemmers gereed houden ,er diende een drinkplaats te zijn voor dieren, maar eerst in de achttiende eeuw ging men aandacht besteden aan de hygiëne. De vraaq naar goed water bleef toenemen. In 1853 ging men eindelijk in Amsterdam over tot het aanbrengen en steeds weer verbeteren van drinkwaterlei dingen. die het zuivere water uit een put door buizen naar de wooncentra voerden. Daarna ging men snel in de goede richting, maar op dit ogenblik is het nog niet zover dat men overal in Nederland maar aan de waterkraan kan draaien. Dat duurt zeker nog 25 jaar. Er is op de E 55 een openluchtstand, die de aandacht verdient, niet alleen van de vak man ,doch ook van het grote publiek, zelfs van technisch weinig onderlegde mensen Tegenover de „weg" en het befaamde „riool" bij het Elf Provinciën-plein, tonen dertien samenwerkende firma's het jongste kind van de moderne techniek op het gebied van bouw en constructie het voorgespannen beton. Hier hebben wij met een nieuwe vin ding door de Franse ingenieur Freyssi- net van grote betekenis te doen, die hoe wel vóór de oorlog geconcipiëerd, pas sinds de laatste jaren met grote sprongen terrein veroverd heeft en die een steeds groeiend aantal toepassingsmogelijkheden schijnt te bezitten. Het principe is met weinig woorden te verklaren beton, zoals bekend een mengsel uit grond, zand, cement en water, is één van de goedkoopste en veelzijdigste bouw stoffen ter wereld. Beton heeft grote weer stand tegen druk, maar niet tegen trek. Daarom wordt dit beton op die plaatsen waar trekkracht verwacht wordt, met staal gewapend. Nu is het ook tegen trekkracht bestand hier rijst echter een grote moei lijkheid zodra de trek bepaalde waarden overschrijdt kan het beton de rek niet mee maken en scheurt. Hier komt het voorge spannen beton van pas. De bewapening wordt volgens de nieuwe vinding uit krachtige stalen draden vervaar digd en gespannen en zo in het beton ver ankerd dat zij onder de vereiste, van te voren berekende .spanning staat. Met andere woorden het uiteindelijke product bezit het nodiae weerstandsvermogen tegen trek. Hoe dit alles technisch wordt bereikt tonen op de E 55-stand voor voorgespannen beton e enpaar juist door hun eenvoud en helder heid treffende installaties. De vijzels waar mee de draden worden voorgespannen wor den er in actie getoond en het is alleszins spectaculair om te zien hoe zware, wijdge- spannen betonconstructies zich elastisch tonen. Dit procédé is niet zo maar een gewone verbetering van een technisch detailhet houdt ftnmers opzienbarende besparingsmo gelijkheden in, want er is veel minder mate riaal voor de grotere prestaties nodig. Het resultaat is dus niet slechts kostenbesparing doch ook een veel lichtere en slankere con structie. De brug op de stand in zijn sierlijke boog toont dit. Een treffende demonstratie vindt men ook op de rijksweg tussen Den Haag en Rotterdam bij Delft wordt deze door een viaduct van oude constructie over brugd, plomp en zwaar, maar bij Overschie is een nieuwe met een zelfde doel in aan bouw, dat veel lichteren ranker is, hoewel tot groter draagvermogen in staat. Een an der voordeel ligt in het vermijden van de gevreesde scheuren, dus in de afweer van schade door atmosferische invloeden. Zoals gezegd is het aantal toepassings mogelijkheden bijzonder groot bruggen /an elke grootte, overkappingen, betonnen ske letten .geprefabriceerde vloeren, kademuren, sluizen, palen, etc. Bijna onbegrijpelijk is de sinds enige jaren toegepaste mogelijkheid bij vliegtuigvleugels Er bestaan Franse con structies vooral voor onbemande bestuurbare projectielen, die met succes voorgespannen betonnen vleugels gebruiken. Heel veel nieu we bruggen in ons land worden naar dit pro cédé geconstrueerd en de slankheid van hun vormgeving valt onmiddellijk op. De Nederlandse ondernemingen op dit ge bied hebben zich e engoede plaats in deze nieuwe wereldindustrie weten te veroveren en als eerst, groot internationaal project, door Nederlandse firma's uigevoerd, groeit in Ka rachi een systeem van kademuren uit voor gespannen beton. Van 29 Augustus tot 2 September vindt in Amsterdam het tweede internationale con gres van de „Fédération Internationale de la Precontrainte" plaats met reeds tegen de dui. zend ingeschreven deelnemers, waaruit de grote betekenis blijkt. Het voorgespannen beton is één der zeer weinge technische ontwikkelingen van West VERTRAGING BIJ AFGIFTE VAN KENTEKENBEWIJZEN. De A.N.W.B. vestigt er de aandacht op, rat er mede ten gevolge van buitenge wone grote zomerdrukte bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer momenteel een niet te verwaarlozen tijdelijke vertraning bestaat bij de afgifte van kentekenbewijzen, bijbladen en inlegvellen voor motorrijtuigen en aan hangwagens. Diegenen, die ten behoeve van een nieuw motorrijtuig een kentekenbewijs moeten aan vragen, cq. ten behoeve van een tweede hands motorrijtuig een overschrijving op naam van de nieuwe eigenaar moeten aan vragen, zullen voorlopig voor het ver krijgen van de door hen aangevraagde be wijsstukken met een tijdsduur van 7 tot 12 dagen rekening moeten houden, zulks ex clusief de tijd benodigd voor een eventuele keuring van het betrokken voertuig (in het algemeen genomen heeft dit laatste betrek king op vrachtauto's e.d.) Indien een aanvraag op onjuiste of onvol ledige wijze is ingevuld, wordt de betreffen de aanvrage aan de aanvrager teruggezon den in dat geval dient de bovengenoemde wachttijd verdubbeld te worden. Geheel juiste en volledig ingevulde aan vragen genieten steeds een voorkeursbehan deling boven niet volledig of op niet juiste wijze ingevulde aanvraagformulieren. In verband hiermede wordt er nogmaals op gewezen dat behoudens enkele uit zonderingen de provinciale nummerbe- wïjzen van personen- en vrachtauto's waar door geen aanhangwagen wordt voortbe wogen, alsmede van trekker-oplegger-com binaties, hun geldigheid blijven behouden tot in het jaar 1956. Het is dus onnodig en ongewenst thans reeds voor deze soorten motorrijtuigen een verzoek in te dienen om afgifte van een kentekenbewijs. Geen mondelinge en telefonische inlichtingen. Nader verneemt de A.N.W.B. dat tot 1 September door de Rijksdienst voor het Wegverkeer geen mondelinge of telefonische inlichtingen betreffende ingezonden aan vragen om afgifte van kentekenbewijzen meer zullen worden verstrekt. Di tvindt zijn oorzaak in het bestaande personeelstekort bij de Rijksdienst en anderzijds in het feit, dat de telefoonlijnen van deze dienst onafge broken door het om inlichtingen vragende publiek geblokkeerd zijn, hetgeen reeds tot zeer ernstige klachten van de zijde van de P.T.T. heeft geleid. Het behandelen van schriftelijk ingewon nen inlichtingen zal voor zoveel moge lijk bestendigd blijven. DE LAATSTE RHEUMA - VERRASSINGSCOUVERTS. Over enige dagen wordt het geheim, dat aan de Rheuma-verrassingsactie ten grond slag is gelegd, bekend gemaakt. Niet minder dan een kwart millioen gulden aan prijzen, verdeeld in 5456 porties, waarvan 4 van 15.000, 4 van 10.000, 4 van 5000, 4 van 1000, 240 van 100, 400 van 50, 800 van 25.en 4000 van 10, zullen tijdens een gezamenlijk radio-programma worden toe bedeeld. Zoals bekend, zijn de Rheuma-verrassings- couvertjes verkrijgbaar in 4 kleuren, namelijk oranje, rood, wit en blauw. De couvertjes kosten 0,50 per stuk, terwijl de opbrengst geheel bestemd is voor de bestrijding van de Rheuma, waaraan niet minder dan circa anderhalf millioen mensen in ons land lijden, waarvan tienduizenden gebukt gaan onder een moeilijk te beschrijven geestelijk en licha melijk leed. Deze wrede en vreselijke ziekte kan ver nietigd worden, hetgeen mogelijk is, indien alle Nederlanders deelneming betuigen. Op een originele en sympathieke manier is dit mogelijk gemaakt en wanneer we de winkeliers van hun laatste couvertjes afhel pen, belopen wij de kans zelf wellicht een fortuin te beërven, terwijl we de zekerheid hebben dat we onze medemensen door mid del van deze verrassingsactie levensgeluk zullen toebedelen. Europa, in dit geval van Franse oorsprong, die na de oorlog door Amerika zijn overge nomen. En zo zal men binnenkort aldaar be ginnen met de bouw van veruit de grootste brug ter wereld, de brug met een lengte van ruim 38 km. over het meer van Pontchar- train in Louisiana. En als constructie-mate riaal voor deze brug werd het voorgespan nen beton verkozen. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom i 1,55 Andere plaatsen i 1,75 Buitenland i 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 ceat iedere regel meer 12 cent extra. r« fivvi *T *1 -I* mflkefl

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1