AXELSE COURANT Een stad met toekomst: Lelystad revolutiongalr gewUzigdl Recepten voor zomergerechten POTLOOD Firma J. C. VINK Frankering bij abonnement. Axel 27 JULI 1955 69e JAARGANG No. 84. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN ONREGELMATIG, maar steeds VOL AANTREKKELIJKE AANBIEDINGEN verschijnt gratis en huis aan huis in de gemeenten AXEL, ZUIDDORPE, KOEWACHT OVERSLAG, SINT JANSTEEN, ZAAMSLAG, SLUISKIL, WESTDORPE EN SAS VAN GENT dit SPECIALE Auto's rijden van Harderwijk naar het kunstmatige eiland en de dijk werker gaan door in de richting van Kampereiland. Een paar meter van de al begroeide dijk staan nog de palen van wat eens Knardijk- haven was. Een grote naam voor een in allerijl geïmproviseerde 'aanlegplaats voor de dr. C. Lely, de boot, die geruime tijd de erbinding heeft onderhouden tussen Har derwijk en 't kunstmatige eiland Lelystad. De goede Knardijk-haven waaraan alle wer kers aan het nieuwe stuk Nederland mooie ïerinneringen hadden. Knardijk-haven was een mijlpaal op de weg van Harderwijk naar Lelystad, de weg, die uit het water is ver rezen. De aanlegsteiger is weggehaald. Een smalle plank bleef over. Die plank met de palen vormen de enige herinnering. Want, de dr Lely, die kwieke boot, die honderden werkers en belangstellenden naar en van Lelystad bracht, ligt nu in de haven van het eiland. Voorlopig werkloos, want de vaart s gestaakt nu Harderwijk en Lelystad door le Knardijk zijn verbonden. Het eiland Lely- ;tad, eens door kundige Nederlandse inge- ïieurs zomaar midden inhet IJselmeer ge sticht, is geen eiland meer. De bewoners voelen zich niet langer af- en opgesloten. Langs de achttien kilometer lange dijk rijdt ren particuliere autobusonderneming en ook enkele zakenmensen komen dagelijks naar de ongeveer driehonderd Lely-stedelingen, die blij zijn hun levensmiddelen aan de deur te kunnen kopen. Met de opening van de Knardijk is een ijroot deel van de aparte sfeer, die een paar jaar geleden over het eiland hing, verdwenen Op de parkeerplaats voor het café, vlak bij de steiger, waar enkele weken geleden de dr Lely nog werd gemeerd, staan nu auto's uit alle delen van het land. Belangstellenden brengen een bezoek aan het eiland, bewon deren het gigantische werk, het gemaal en de sluizen. De werkzaamheden in de enorme bouwput vorderen gestadig. De onvoorstel bare grote betonconstructies zijn in het af gelopen jaar als het ware uit de grond ver rezen Alleen in de bouwput zelf, krijgt men een indruk van de omvang van het werk. Lopend op de bodem van de sluis torenen de hoge betonnen wanden tot een meter of vijftien boven U uit. De bodem ligt ongeveer negen meter beneden de wateroppervlakte van het IJselmeer. De roosters van het gemaal staan »1 op hun plaats. Al deze werkzaamheden zijn uiterst be langrijk, want het zijn voorbereidingen voor een zo spoedig mogelijke drooglegging van Oostelijk Flevoland. der drukte heeft men de slagboom wegge- De dijk is voor het verkeer geopend. Zon- nomen en nu kan iedereen zomaar naar Lelystad rijden. Autobussen worden nog ge. veerd omdat er op het kunstmatige eiland niet voldoende parkeerruimte aanwezig is. Maar nu reeds snorr ende auto's van en naar het vasteland. Over de dijk, die voor een deel al begroeid, voor een deel nog ake lig kaal is. Een gevecht tegen de zee. De Knardijk, een nieuwe triomf voor de Nederlandse wegenbouw. Achttien kilometer weg die het oude IJsselmeer opnieuw in stuk ken reet. Achttien kilometer weg, meter voor meter opgebouwd uit de zeebodem, vier me ter onder de waterspiegel. Een prachtig stuk werk al is het, zo zeggen de technici, niets vergeleken bij de afsluitdijk. Toen moest er gevochten worden tegen de zee. Nu ging de strijd tegen een groot meer. Maar het is er niet minder indrukwekkend om. Waar nu de bushaltebordjes staan, in de omgeving van Knardijk-haven, werkten een jaar ge leden mensen en machines om, de zes kilo nieter water tussen de uiteinden der dijken te overbruggen. Zes kilometer, zesduizend meter, met alleen vlaggetjes op lange staken die aangaven waar de Knardijk zou moeten komen. En ze speelden het klaar, de stoere werkers. De rijswerkers fabriceerden de zink stukken, die een lengte hadden van dertig meter. Bijna vier en dertig voor iedere kilo meter. De kleileemdammetjes volgden elkaar op, het zand werd er tussen gespoten en zo gingen de werkzaamheden door. Totdat het laatste gat gesloten werd. Toen had Lely stad zijn verbinding met Harderwijk. En nu is in de laatste dagen van de maand Juni 1955 de Knardijk onofficieel geopend. De autobusdienst brengt passagiers naar de plaats van bestemming, de Harderwijker groentemannen, slagers, kruideniers en melk handelaren rijden langs de gloednieuwe dijk naar het nieuwe land, een droog stuk grond temidden van een zee van water. Kent U de geschiedenis van dit stukje Ne derland, negen - duizend vierkante meter groot Het was er een aantal jaren geleden niet. Toen de plannen voor Flevoland ter hand werden genomen, besloot men een kunstmatig eiland te maken. Zomaar midden in de zee, op een tevoren ,,even" vastge stelde plaats. Het moest er komen en dus kwam Lelystad er. En toen het land er was, kwamen de mensen. Na de mensen het mate riaal en na het materiaal de eerste woningen en een cantine, of wel café. Een café met een complete winkel, met een biljart, een voet balspel en een sjoelbak. Een gezellig gebouw met een eigenaar, die Weet hoe hij zijn klan ten moet behandelen. De man achter de toonbank is voor de werkers aan de dijk geen onbekende. Elf jaar lang beoefende hij het zelfde vak in de Noord-Oostpolder. Het weerzien met LeLystad valt tegen, zo lang men niet heeft rondgelopen in de bouw put. De vriendelijke semi-permanente wo ningen staan er nog. Aan de andere kant van het eiland zijn enkele permanente hui zen gebouwd. In de cantine is de Rotterdam se Bank gehuisvest en direct daarnaast hangt een bordje, dat aangeeft, dat ook de Amster- damsche Bank zich niet onbetuigd heeft ge laten. Waar mensen zijn is geld, waar geld is zijn banken. Maar ook de oliemaatschappijen zijn er als de kippen bij wanneer er nieuw land in zicht komt. Vlak voor Lelystad,, als het wa re op de grens van zee en land, staat een benzinepompstation. De felle kleuren van de pomp en de reclames, geven het nieuwe land een ongewoon karakter. Die auto's krijgen ze niet meer schoon Veel is onveranderd gebleven. Veel ook is bijna onherkenbaar. De vriendelijke huis jes zijn vriendelijker geworden nu de klei- velden zijn omgetoverd in prachtige groene grasveldjes. De bloemen in de perken en de groente in de volkstuintjes (ja, die zijn er ook al, zij het in bescheiden mate), zorgen voor kleur en fleur. Onveranderd is het beeld langs de bouwput. Materiaal ligt er nog in overvloed, de pompen jagen per mi nuut zestien kubieke meter water het IJsel meer in en daarvoor dient het ingewikkelde systeem van buisleidingen. Het transforma- torhok, dat een jaar geleden bestond uit roes tige ijzeren plaaten, is afgebroken en ver vangen door een keurig stenen gebouwtje. De vrachtauto's staan nog langs de rand van de put. Logge oersterke gevaarten, on voorstelbaar dik onder de klei. Een zuiaige automobilist staat er peinzend bij. Hij schudt zijn hoofd en zegt ,,Die krijgen ze nooit weer schoon". De negenduizend vierkante meter waarop het tegenwoordige Lelystad gebouwd is, zal komst. De 30.000 inwoners welke men in namelijk worden ondergebracht in een grote geen deel uit maken van de stad der toe- het latere Lelystad verwacht, zullen voor woonkern in de polder. Voor het zover is moet er nog heel wat gebeuren. Op het ogenblik werkt men aan de verbinding met Kampen. Die dijk zal in 1956 gereed komen, waarna de polder in 1957 droogvalt. En dan is er tijd, veel tijd nodig, want het drooggevallen land zal eerst geschikt gemaakt moeten worden voor de nieuwe taak. Jaren zullen er mee heengaan. Maar wat is een jaar als zoveel land kan worden ontrukt aan de zee Men rekent in de toekomende jaren op een landaanwinst van ongeveer 300.000 hectare. Dan zijn de mogelijkheden uitgeput. Maar voor het zo ver is moet er nog onnoemelijk veel gebeu ren. Alle aandacht is gericht op Oostelijk Flevoland, waarin straks honderdduizend mensen werk zullen kunnen vinden. S. G. Z. Neem dadelijk Kruachen bij de eercte aanwijxlm van Rheumatische PUB. Elk jaar opnieuw verheugen wïj ons in hoge mate in de fruitrijkdom die de zomer maanden ons geven. Rauw fruit is verfrissend en gezond Maar ook de gerechten die wij van fruit bereiden, kunnen zo'n belangrijke bijdrage leveren tot de algemene vreugde in het zo- mer-seizoen. Wij bieden U daarom van harte, graag een zomerboeket aan in de vorm van uit gezochte recepten voor zomerse fruitgerech- ten. Recepten voor vier personen. Compote van stoofperziken of abrikozen. 2J/2 dl water, 4 eetlepels suiker, H kilo perziken, citroensap, ruim een halve lepel aardappelmeel. Het water met de suiker en een weinig citroensap aan de kook brengen. Bij gedeel ten de perziken halveren, schillen en ont pitten en meteen in het suikerwater leggen. De vruchten tegen de kook gaar laten wor den in ongeveer 15 minuten. De vruchten uit het water nemen en laten uitlekken op een zeef. Een papje maken van aardappelmeel en water en dit onder roeren bij het kooknat schenken. De saus even laten doorkoken, op smaak maken met suiker en desgewenst bij kleuren met bessensap of een weinig rode gelatine. De compöt ebedekken met (een deel van) de saus en laten afkoelen. Abrikozen kunnen op dezelfde wijze wor den toebereid. Hiervoor echter ongeveer 8 eetlepels suiker nemen. Perzikpudding. Yi 1. melk, 40 gr. (4 eetlepels) custard- poeder, 30 gr. (3 eet lepels) suiker, 150 gr. frambozen, 35 gr. (3 eetlepels) suiker, liefst basterdsuiker. Custardpoeder en suiker dooreen mengen en met wat melk tot een glad papje roeren. De rest van de melk aan de kook brengen en onder roeren binden met het custardpapje De massa even laten doorkoken en zo nodig op smaak maken met suiker. Een platte vorm of kleine platte vormpjes omspoelen met koud water en vullen met de hete puddin- massa. Deze laten afkoelen. De frambozen voorzichtig wassen en la ten uitlekken in een zeef. Ze door de zeef wrijven en de verkregen puree op smaak maken met suiker. Kort voor het opdienen de pudding(en) storten. De perziken schillen, halveren en ontpitten. De helften met de bolle kant naar boven op de pudding plaatsen. De frambo- zenpuree voorzichtig over de perziken schenken. Puddingsaus van rode of zwarte bessen. De bessen rissen, wassen en dooreen zeef wrijven. De puree met een weinig water ver dunnen en op smaak brengen met veel (bas- beschuit of door yoghurt, terd) suiker en gebruiken bij pudding, op Vruchtentaart. 200 gr. bloem, 150 gr. boter of margarine, 80 gr. (5 eetlepels) basterdsuiker, een halve theelepel zout; vla van 1 Vi dl. melk, 10 gr. custardpoeder, ruim een halve eetlepel suiker Voor d evullingplm. 500 gr. vruchten pruimen, bessen of een combinatie van vruch ten, suiker, poedersuiker, desgewenst slag room. Bloem, suiker en zout zeven. De boter of margarine in stukjes snijden en vlug door de droge ingrediënten kneden tot een soepel samenhangend deeg is verkregen. Het deeg een half uur op een koele plaats laten staan. Inmiddels een ondiepe taartvorm invetten en vla koken van melk custardpoeder en suiker. Aanrecht en deegrol of fles met bloem be strooien. Het deeg uitrollen tot een lap, die aan alle kanten een paar cm. groter is dan de taartvorm. De lap inde vorm overbrengen entegen de bodem en zijkanten drukken. De taart in een matig warme oven licht bruin en gaar bakken in ongeveer 25 min. Het gebak laten afkoelen en uit de vorm nemen. De vla in de taartkorst strijken. De vruchten schoonmaken en zo nodig in stukjes snijden. De vruchten met suiker bestrooid een half uurtje laten staan, dan laten uitlekken. Een weinig sap binden met aardappelmeel. (Het gebak vullen met de vruchten en glanzen met het gebonden sap. Desgewenst een garnering aabrengen van stijfgeslagen room, die met gezeefde poeder suiker op smaak is gemaakt. Wenst men een taart met een stevige brosse korst, dan de vruchten ten hoogste een paar uur voor het gebruik op het deeg leggen. voor het eerst sinds 1761 Schrijf nu met vloeibaar grafiet onbreekbare punt REYNOLDS, potloodmodel, met clip en gum 75 cent luxe modellen met dop, 1,75 1,95 nieuwe vullingen 1,— en het neusje van de zalm PARKER L.L.-potlood 19,50 refill (schrijft even lang als zes ge wone potloden) 2,— Markt 12 Tel. 646 Axel VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVEXTINTIEPRUS: cwl p« m m. Bi] contracten belangrijke reductie. Ingexonden Mededelingen 20 cant per m.zn. Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra. BLAD Waarom eerst een lange lijdensweg, n lijdensweg bergaf Roep die sluipende pijnen vandaag nog een „Halt" toe. Neem Kruschen Kruschen is een vol komen natuurlijk middel, de zes minerale zouten die het bevat, sporen de bloedzuiverende organen aan tot krachtiger werking. Die voeren dan weer de onzuiverheden af, die nu het bloed verontreinigen en oorzaak zijn van Uw lijden en pijn. Daarom wacht niet langer, begin er vandaag mee. lng. Med. A

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1