AXELSE COURANT
Een stad met toekomst: Lelystad
revolutiongalr gewUzigdl
Recepten voor zomergerechten
POTLOOD
Firma J. C. VINK
Frankering bij abonnement. Axel
27 JULI 1955
69e JAARGANG No. 84.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
ONREGELMATIG, maar steeds VOL AANTREKKELIJKE AANBIEDINGEN verschijnt gratis en huis aan huis in de gemeenten
AXEL, ZUIDDORPE, KOEWACHT OVERSLAG, SINT JANSTEEN, ZAAMSLAG, SLUISKIL, WESTDORPE EN SAS VAN
GENT dit SPECIALE
Auto's rijden van Harderwijk naar het kunstmatige eiland en de dijk
werker gaan door in de richting van Kampereiland.
Een paar meter van de al begroeide dijk
staan nog de palen van wat eens Knardijk-
haven was. Een grote naam voor een in
allerijl geïmproviseerde 'aanlegplaats voor
de dr. C. Lely, de boot, die geruime tijd de
erbinding heeft onderhouden tussen Har
derwijk en 't kunstmatige eiland Lelystad.
De goede Knardijk-haven waaraan alle wer
kers aan het nieuwe stuk Nederland mooie
ïerinneringen hadden. Knardijk-haven was
een mijlpaal op de weg van Harderwijk naar
Lelystad, de weg, die uit het water is ver
rezen. De aanlegsteiger is weggehaald. Een
smalle plank bleef over. Die plank met de
palen vormen de enige herinnering. Want,
de dr Lely, die kwieke boot, die honderden
werkers en belangstellenden naar en van
Lelystad bracht, ligt nu in de haven van het
eiland. Voorlopig werkloos, want de vaart
s gestaakt nu Harderwijk en Lelystad door
le Knardijk zijn verbonden. Het eiland Lely-
;tad, eens door kundige Nederlandse inge-
ïieurs zomaar midden inhet IJselmeer ge
sticht, is geen eiland meer. De bewoners
voelen zich niet langer af- en opgesloten.
Langs de achttien kilometer lange dijk rijdt
ren particuliere autobusonderneming en ook
enkele zakenmensen komen dagelijks naar
de ongeveer driehonderd Lely-stedelingen,
die blij zijn hun levensmiddelen aan de deur
te kunnen kopen.
Met de opening van de Knardijk is een
ijroot deel van de aparte sfeer, die een paar
jaar geleden over het eiland hing, verdwenen
Op de parkeerplaats voor het café, vlak bij
de steiger, waar enkele weken geleden de
dr Lely nog werd gemeerd, staan nu auto's
uit alle delen van het land. Belangstellenden
brengen een bezoek aan het eiland, bewon
deren het gigantische werk, het gemaal en
de sluizen. De werkzaamheden in de enorme
bouwput vorderen gestadig. De onvoorstel
bare grote betonconstructies zijn in het af
gelopen jaar als het ware uit de grond ver
rezen
Alleen in de bouwput zelf, krijgt men een
indruk van de omvang van het werk. Lopend
op de bodem van de sluis torenen de hoge
betonnen wanden tot een meter of vijftien
boven U uit. De bodem ligt ongeveer negen
meter beneden de wateroppervlakte van het
IJselmeer. De roosters van het gemaal staan
»1 op hun plaats.
Al deze werkzaamheden zijn uiterst be
langrijk, want het zijn voorbereidingen voor
een zo spoedig mogelijke drooglegging van
Oostelijk Flevoland.
der drukte heeft men de slagboom wegge-
De dijk is voor het verkeer geopend. Zon-
nomen en nu kan iedereen zomaar naar
Lelystad rijden. Autobussen worden nog ge.
veerd omdat er op het kunstmatige eiland
niet voldoende parkeerruimte aanwezig is.
Maar nu reeds snorr ende auto's van en
naar het vasteland. Over de dijk, die voor
een deel al begroeid, voor een deel nog ake
lig kaal is.
Een gevecht tegen de zee.
De Knardijk, een nieuwe triomf voor de
Nederlandse wegenbouw. Achttien kilometer
weg die het oude IJsselmeer opnieuw in stuk
ken reet. Achttien kilometer weg, meter voor
meter opgebouwd uit de zeebodem, vier me
ter onder de waterspiegel. Een prachtig stuk
werk al is het, zo zeggen de technici, niets
vergeleken bij de afsluitdijk. Toen moest
er gevochten worden tegen de zee. Nu ging
de strijd tegen een groot meer. Maar het is
er niet minder indrukwekkend om. Waar nu
de bushaltebordjes staan, in de omgeving
van Knardijk-haven, werkten een jaar ge
leden mensen en machines om, de zes kilo
nieter water tussen de uiteinden der dijken
te overbruggen. Zes kilometer, zesduizend
meter, met alleen vlaggetjes op lange staken
die aangaven waar de Knardijk zou moeten
komen. En ze speelden het klaar, de stoere
werkers. De rijswerkers fabriceerden de zink
stukken, die een lengte hadden van dertig
meter. Bijna vier en dertig voor iedere kilo
meter. De kleileemdammetjes volgden elkaar
op, het zand werd er tussen gespoten en zo
gingen de werkzaamheden door. Totdat het
laatste gat gesloten werd. Toen had Lely
stad zijn verbinding met Harderwijk. En nu
is in de laatste dagen van de maand Juni
1955 de Knardijk onofficieel geopend. De
autobusdienst brengt passagiers naar de
plaats van bestemming, de Harderwijker
groentemannen, slagers, kruideniers en melk
handelaren rijden langs de gloednieuwe dijk
naar het nieuwe land, een droog stuk grond
temidden van een zee van water.
Kent U de geschiedenis van dit stukje Ne
derland, negen - duizend vierkante meter
groot Het was er een aantal jaren geleden
niet. Toen de plannen voor Flevoland ter
hand werden genomen, besloot men een
kunstmatig eiland te maken. Zomaar midden
in de zee, op een tevoren ,,even" vastge
stelde plaats. Het moest er komen en dus
kwam Lelystad er. En toen het land er was,
kwamen de mensen. Na de mensen het mate
riaal en na het materiaal de eerste woningen
en een cantine, of wel café. Een café met een
complete winkel, met een biljart, een voet
balspel en een sjoelbak. Een gezellig gebouw
met een eigenaar, die Weet hoe hij zijn klan
ten moet behandelen. De man achter de
toonbank is voor de werkers aan de dijk geen
onbekende. Elf jaar lang beoefende hij het
zelfde vak in de Noord-Oostpolder.
Het weerzien met LeLystad valt tegen, zo
lang men niet heeft rondgelopen in de bouw
put. De vriendelijke semi-permanente wo
ningen staan er nog. Aan de andere kant
van het eiland zijn enkele permanente hui
zen gebouwd. In de cantine is de Rotterdam
se Bank gehuisvest en direct daarnaast hangt
een bordje, dat aangeeft, dat ook de Amster-
damsche Bank zich niet onbetuigd heeft ge
laten. Waar mensen zijn is geld, waar geld
is zijn banken.
Maar ook de oliemaatschappijen zijn er
als de kippen bij wanneer er nieuw land in
zicht komt. Vlak voor Lelystad,, als het wa
re op de grens van zee en land, staat een
benzinepompstation. De felle kleuren van de
pomp en de reclames, geven het nieuwe land
een ongewoon karakter.
Die auto's krijgen ze niet meer schoon
Veel is onveranderd gebleven. Veel ook
is bijna onherkenbaar. De vriendelijke huis
jes zijn vriendelijker geworden nu de klei-
velden zijn omgetoverd in prachtige groene
grasveldjes. De bloemen in de perken en de
groente in de volkstuintjes (ja, die zijn er
ook al, zij het in bescheiden mate), zorgen
voor kleur en fleur. Onveranderd is het
beeld langs de bouwput. Materiaal ligt er
nog in overvloed, de pompen jagen per mi
nuut zestien kubieke meter water het IJsel
meer in en daarvoor dient het ingewikkelde
systeem van buisleidingen. Het transforma-
torhok, dat een jaar geleden bestond uit roes
tige ijzeren plaaten, is afgebroken en ver
vangen door een keurig stenen gebouwtje.
De vrachtauto's staan nog langs de rand
van de put. Logge oersterke gevaarten, on
voorstelbaar dik onder de klei. Een zuiaige
automobilist staat er peinzend bij. Hij schudt
zijn hoofd en zegt ,,Die krijgen ze nooit
weer schoon".
De negenduizend vierkante meter waarop
het tegenwoordige Lelystad gebouwd is, zal
komst. De 30.000 inwoners welke men in
namelijk worden ondergebracht in een grote
geen deel uit maken van de stad der toe-
het latere Lelystad verwacht, zullen voor
woonkern in de polder.
Voor het zover is moet er nog heel wat
gebeuren. Op het ogenblik werkt men aan
de verbinding met Kampen. Die dijk zal in
1956 gereed komen, waarna de polder in
1957 droogvalt. En dan is er tijd, veel tijd
nodig, want het drooggevallen land zal eerst
geschikt gemaakt moeten worden voor de
nieuwe taak. Jaren zullen er mee heengaan.
Maar wat is een jaar als zoveel land kan
worden ontrukt aan de zee Men rekent in
de toekomende jaren op een landaanwinst
van ongeveer 300.000 hectare. Dan zijn de
mogelijkheden uitgeput. Maar voor het zo
ver is moet er nog onnoemelijk veel gebeu
ren. Alle aandacht is gericht op Oostelijk
Flevoland, waarin straks honderdduizend
mensen werk zullen kunnen vinden.
S. G. Z.
Neem dadelijk Kruachen
bij de eercte aanwijxlm
van Rheumatische PUB.
Elk jaar opnieuw verheugen wïj ons in
hoge mate in de fruitrijkdom die de zomer
maanden ons geven.
Rauw fruit is verfrissend en gezond
Maar ook de gerechten die wij van fruit
bereiden, kunnen zo'n belangrijke bijdrage
leveren tot de algemene vreugde in het zo-
mer-seizoen.
Wij bieden U daarom van harte, graag
een zomerboeket aan in de vorm van uit
gezochte recepten voor zomerse fruitgerech-
ten.
Recepten voor vier personen.
Compote van stoofperziken of abrikozen.
2J/2 dl water, 4 eetlepels suiker, H kilo
perziken, citroensap, ruim een halve lepel
aardappelmeel.
Het water met de suiker en een weinig
citroensap aan de kook brengen. Bij gedeel
ten de perziken halveren, schillen en ont
pitten en meteen in het suikerwater leggen.
De vruchten tegen de kook gaar laten wor
den in ongeveer 15 minuten. De vruchten uit
het water nemen en laten uitlekken op een
zeef.
Een papje maken van aardappelmeel en
water en dit onder roeren bij het kooknat
schenken. De saus even laten doorkoken, op
smaak maken met suiker en desgewenst bij
kleuren met bessensap of een weinig rode
gelatine.
De compöt ebedekken met (een deel van)
de saus en laten afkoelen.
Abrikozen kunnen op dezelfde wijze wor
den toebereid. Hiervoor echter ongeveer 8
eetlepels suiker nemen.
Perzikpudding.
Yi 1. melk, 40 gr. (4 eetlepels) custard-
poeder, 30 gr. (3 eet lepels) suiker, 150 gr.
frambozen, 35 gr. (3 eetlepels) suiker, liefst
basterdsuiker.
Custardpoeder en suiker dooreen mengen
en met wat melk tot een glad papje roeren.
De rest van de melk aan de kook brengen
en onder roeren binden met het custardpapje
De massa even laten doorkoken en zo nodig
op smaak maken met suiker. Een platte vorm
of kleine platte vormpjes omspoelen met
koud water en vullen met de hete puddin-
massa. Deze laten afkoelen.
De frambozen voorzichtig wassen en la
ten uitlekken in een zeef. Ze door de zeef
wrijven en de verkregen puree op smaak
maken met suiker.
Kort voor het opdienen de pudding(en)
storten. De perziken schillen, halveren en
ontpitten. De helften met de bolle kant naar
boven op de pudding plaatsen. De frambo-
zenpuree voorzichtig over de perziken
schenken.
Puddingsaus van rode of zwarte bessen.
De bessen rissen, wassen en dooreen zeef
wrijven. De puree met een weinig water ver
dunnen en op smaak brengen met veel (bas-
beschuit of door yoghurt,
terd) suiker en gebruiken bij pudding, op
Vruchtentaart.
200 gr. bloem, 150 gr. boter of margarine,
80 gr. (5 eetlepels) basterdsuiker, een halve
theelepel zout; vla van 1 Vi dl. melk, 10 gr.
custardpoeder, ruim een halve eetlepel suiker
Voor d evullingplm. 500 gr. vruchten
pruimen, bessen of een combinatie van vruch
ten, suiker, poedersuiker, desgewenst slag
room.
Bloem, suiker en zout zeven. De boter of
margarine in stukjes snijden en vlug door
de droge ingrediënten kneden tot een soepel
samenhangend deeg is verkregen. Het deeg
een half uur op een koele plaats laten staan.
Inmiddels een ondiepe taartvorm invetten
en vla koken van melk custardpoeder en
suiker.
Aanrecht en deegrol of fles met bloem be
strooien. Het deeg uitrollen tot een lap, die
aan alle kanten een paar cm. groter is dan
de taartvorm. De lap inde vorm overbrengen
entegen de bodem en zijkanten drukken.
De taart in een matig warme oven licht
bruin en gaar bakken in ongeveer 25 min.
Het gebak laten afkoelen en uit de vorm
nemen. De vla in de taartkorst strijken.
De vruchten schoonmaken en zo nodig
in stukjes snijden. De vruchten met suiker
bestrooid een half uurtje laten staan, dan
laten uitlekken. Een weinig sap binden met
aardappelmeel. (Het gebak vullen met de
vruchten en glanzen met het gebonden sap.
Desgewenst een garnering aabrengen van
stijfgeslagen room, die met gezeefde poeder
suiker op smaak is gemaakt.
Wenst men een taart met een stevige
brosse korst, dan de vruchten ten hoogste
een paar uur voor het gebruik op het deeg
leggen.
voor het eerst sinds 1761
Schrijf nu met vloeibaar grafiet
onbreekbare punt
REYNOLDS, potloodmodel,
met clip en gum 75 cent
luxe modellen met dop, 1,75 1,95
nieuwe vullingen 1,—
en het neusje van de zalm
PARKER L.L.-potlood 19,50
refill (schrijft even lang als zes ge
wone potloden) 2,—
Markt 12
Tel. 646 Axel
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVEXTINTIEPRUS: cwl p« m m.
Bi] contracten belangrijke reductie.
Ingexonden Mededelingen 20 cant per m.zn.
Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent Iedere regel meer 12 cent extra.
BLAD
Waarom eerst een lange lijdensweg, n lijdensweg
bergaf Roep die sluipende pijnen vandaag nog een
„Halt" toe. Neem Kruschen Kruschen is een vol
komen natuurlijk middel, de zes minerale zouten die
het bevat, sporen de bloedzuiverende organen aan
tot krachtiger werking. Die voeren dan weer de
onzuiverheden af, die nu het bloed verontreinigen
en oorzaak zijn van Uw lijden en pijn. Daarom wacht
niet langer, begin er vandaag mee.
lng. Med.
A