AXELSE COURANT
Amsterdam - Vancouver
via de Noordpool
Fotografeer in de vacantie
WRIGLEY
nippers
j. C. VINK
Frankering bij abonnement. Axel
ZATERDAG 23 JULI 1955.
69e JAARGANG No. 83.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C. VINK
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL.
II. THE STAMPEDE.
Aankomst in Vancouver dus. Vijf uur
Zondagmiddag volgens ons horloge, tien uur
's morgens volgens onze gastheren, die mon
ter en uitgeslapen op ons stonden te wachten.
En toen kwan de verrassing, die we op
dat moment niet zo aangenaam vonden (we
wilden baden en slapen) de heren van de
C.P.A. zeiden ,,Het is nog vroeg, en U
blijft hier maar een uur. Dan vliegen, we
naar Calgary, want daar gaat U morgen
de „stampede" (een ruiterijfeest) bijwonen."
Een uur later zaten we, licht slaperig, in
een ander toestel. We vlogen weer, nu in
de richting Oost-West, over de Rockies en
we legden de 800 km. in ruim twee uren af.
En in Calgary zei men ons ,,U blijft hier
niet slapen, want U gaat logeren in het hotel
Banff, dat in het nationale park Banff staat."
Dat betekende nog eens 87 mijl per autobus.
In Banff arriveerden we dan Zondagavond
om 7 uur, dat betekende voor ons Maandag
morgen 3 uur en dat hield tevens in, dat we
in bijna 48 uren niet uit de kleren waren ge.
weest. Op dat ogenblik hadden we genoeg
van vliegen, van autobustochten en van de
hele C.P.A. We wilden alleen nog maar
slapen. Een der deelnemers, een Engelse
journalist, was zo moe, dat hij in de bad
kamer flauw vieel, zodat er een dokter bij
moest komen. Het bleek, gelukkig, alleen
maar oververmoeidheid te zijn, en toen we
dat wisten konden we gerust gaan slapen.
Gerust, maar kort, want het was tenslotte
toch nog 10 uur geworden eer we in bed
lagen en we moesten de andere morgen,
Maandagmorgen, om 4 uur opstaan omdat
We vroeg in Calgary moesen zijn voor de
stampede.
Ja .wat moeten we nu vertellen van „the
stampede" van Calgary, die een week duurt
en die rond een half millioen bezoekers trekt
(Calgary heeft 170.000 inwoners), bezoe
kers uit alle delen van Canada, maar ook
uit de U.S.A., uit Zuid-Amerika en uit Eu
ropa. En als U plannen mocht hebben de
volgende stampede bij te wonen, dan doe
U er goed aan reeds nu plaatsen te bespre
ken in een hotel.
Stampede, dat is een enorm ruiterfeest,
waarop het verleden van Calgary herleeft.
Want Calgary was tot voor kort een stad
van koeien en paarden. Het bestond van de
farmers, die vee fokten. Toen begon men
met de olie-ontginning en nu is Calgary (in
Alberta) in de eerste plaats een oliestad.
We waren kennelijk welkom, wij, de jour.
nalisten uit West-Europa. Er prijkten op
het vliegveld spandoeken met de woorden
„Welcome to the journalists from Engeland,
Frace, Holland, Belgium, Switzerland and
West Germany." Er werden cowboyliederen
voor ons gezongen en we moesten voor de
microfoon verschijnen.
De stampede begint met een „parade
een enorme optocht die twee en een half
uur duurt en waarvoor zich honderdduizen
den mensen langs de routescharen. De leuzen
zijn: „Keep the west western" en „50 golden
years". Houd het Westen westers. Dat is
het zeker op deze dag. Mannen, vrouwen
en kinderen dragen cowboyhoeden, tfow-
boydassen, -hemden, -jurken. Een feestweek
voor Calgary, de feestweek van het jaar.
En vijftig gouden jaren, want het is dit
jaar 50 jaren geleden, dat de provincie Al
berta deel uit ging maken van de Canadese
federatie. Een dubbele reden om feest te vie
ren dus.
De optochteen kleurige stoet met 25
muziekcorpsen, voorafgegaan veelal door
meisjes in vlotte dansjurkjes. Leger, marine
en luchtmacht zijn door afdelingen vertegen
woordigd, evenals de bevolkingsgroepen
Ukraleners, Chinezen en Indianen, 'welke
laatsten nu in reservaten wonen, maar die
vroeger de enige bewoners waren van deze
prairiegebieden. De Indianen zijn er op hun
paarden de Stoneys, de Sarcee, de Black-
foot Indianen. Een kleurig schouwspel, maar
vergane glorie. Wagens zijn er, oude wa
gens waarmede men vroeger de verbindin
gen heeft onderhouden; Miss Stampede rijdt
mee in de stoet: en dan zijn er natuurlijk de
ruiters, groepen ruiters op uitstekende paar
den, de beroemde „mounted police" in de
rode jassen. Voorts zijn er'praalwagens van
verschillende organisaties (en dan ziet men
in dit bloemen-arme land toch nog kans om
aan bloemen te komen, zij het niet in de uit.
bundige hoeveelheden die men in Neder
land bij dergelijke gelegenheden ziet), clowns
old timers, enz.
En toen begon dan de stampede „echt", op
de sportterreinen van Calgary. Daar hebben
we rijden gezien op een manier en met een
virtuositeit, zoals men dat alleen ziet in films.
Cowboys niet alleen uit Canada, maar ook
uit de U.S.A. (vooral uit Texas), die in volle
ren op hun snelle paarden een kalf de lasso
om de nek gooiden, het dier bonden en dan
weer op hun paard sprongen. Beste tijd 16
secondenCowboys op jonge stieren, waar'
bij het de bedoeling was, zo lang mogelijk op
het dier, dat allerlei fantastische sprongen
maakte, te blijven zitten. Cowboys op wilde
paarden, die nog nimmer een zadel op de
rug hadden gehad en die complete „hand
standjes" maakten om hun berijders af te
werpen, wat soms wel en soms niet gelukte.
Cowboys op grote „Brahma-stieren", een
soort zebu's. Zij deden er verstandig aan,
om als zij werden afgeworpen, snel een goed
heenkomen te zoeken, want de stier valt on
middellijk aan als hij de ruiter ziet tuimelen
en men moet oppassen niet op de hoorns ge
nomen te worden. Eenmaal gebeurde dat
trouwens. De gevallen ruiter, die juist weer
opsprong, kreeg althans een flinke por met
de horens, maar hij wist zich nog net in
veiligheid te. brengen zonder ernstig letsel.
Bovendien zijn er in de arena clowns aan
wezig om de aandacht van de stier af te
leiden van de gevallen berijder. Dat sys
teem bleek goed te werken. Maar kwaad
worden de stieren welEnkele malen storm
de een woedende stier tegen de balustrade
op, waarachter het publiek snel wegvlucht
te. Een stier sprong er zelfs overheen.... Hij
was echter zelf zo beduusd van dit succes,
dat hij kalm wegwandelde en enigszins ver
baasd naar de vluchtende mensen keek...
Dit nummer het trachten te rijden op een
„Brahma buil" heeft wel iets van een stie
rengevecht. Er zijn mensen in de arena, die
de aandacht afleiden, er wordt met lappen
gezwaaid. Maar het is een sportief spel. De
stier loopt n.l. geen enkel risico. Het risico
lopen de mensen in de arena, de clowns en
de ruiter.
Er was een machtig interessante race
tussen ongeveer 40 oude stage-coaches, de
wagens met vier paarden bespannen, waar
mee men in vroeger dagen de verbindingen
onderhield met andere plaatsen, welke „an
dere plaatsen in dit dun bevolkte land altijd
wel een paar honderd mijlen verwijderd la
gen En nu joegen dan de vierspannen over
de race-baan, in volle galop, achter en naast
elkaar. Een schouwspel, dat vooral onder de
old-timers stormen van enthousiasme ont
ketende.
Dat was dan, zeer in het kort natuurlijk,
de stampede, Calgary's glorie.
kAuW
heerlijk - verfrissend
zuivert mond en keel
t*»"6
verhoogt uw werklust
een
g e z on d e
gewoonte
I. DE UITRUSTING. een belichtingsmeter met een foto-electri-
sche cel te kopen. Dit is een nogal hoge uit
gave, de prijzen van deze meters variëren
van ongeveer 35 tot 95 gulden, maar men
heeft er zijn hele verdere leven plezier en
voordeel van. Er zijn in de handel echter ook
heel wat eenvoudiger belichtingsmeters te
verkrijgen, die, mits goed gebruikt, ook be
hoorlijke resultaten opleveren. Werken we
met een camera waarop slechts één belich
tingstijd mogelijk is, dan is de belichtings
meter natuurlijk overbodig.
Met wat voor soort camera we ook wer
ken, het is zeer zeker gewenst een geelfil-
ter voor de lens te zetten. De wolken worden
er beter door op de foto afgebeeld en in
het algemeen komen ook de kleurverhoudin-
gen beter tot haar recht. We kunnen op die
manier voorkomen, dat onze foto's egale,
vlakke luchten te zien geven, die vooral bij
lantschaps-foto's zo storend kunnen zijn.
En, nu we het toch over de uitrusting
hebben, een zelf-ontspanner" is erg gemak
kelijk wanneer U er van houdt om groeps
foto's te maken, waarop U ook zelf afge
beeld staat. Als men een zelf-ontspanner ge
bruikt dient men echter ook een statief mee
te nemen waarop de camera kan worden
geschroefd.
Over groepsfoto's gesproken, in het al
gemeen zijn deze niet erg bevredigend. Op
veel vacantiefoto's staan de mensen op een
rij, meestal hebben ze geposeerd, en het ge
heel doet daardoor wat stijf aan. Veel be
ter is het om vrienden en kennissen te nemen
als ze ergens mee bezig zijn, bijvoorbeeld een
consumptie drinkend op het terras van een
café, in of uit de auto stappend, wandelend
of kijkend naar een mooi uitzicht. Bij al die
verschillende houdingen en standen moeten
we er dan op letten, da de mensen niet al
len naar de camera kijken, ze moeten „ge
woon" doen. Daarom is het het beste hen on
verwachts te nemen zij komen dan het meest
natuurlijk op de foto. Verder moeten we er
aan denken, dat wij bij voorkeur niet foto
graferen met de zon achter ons. Allereerst
valt dan de schaduw van de fotograaf naar
voren, dus in het beeldveld, hetgeen storend
is. Maar nog erger is, dat de gezichten van
de te fotograferen personen dan zo vlak
worden. Doordat ze het volle licht krijgen,
gaat de tekening er uit, het karakter wordt
„Fotografeer nu, voor later", is een slag
zin, waarin men het plezier, dat fotografe
ren de mensen geeft, in enkele woorden heeft
samengevat.
Deze leuze geldt dan wel in het bijzonder
voor de vacantie, want wat we zien en be
leven, herinneren we ons later veel beter
aan de hand van foto's dan alleen uit het
geheugen. Bovendien doet in de meeste ge
vallen het bekijken van vacantiefoto's die
hele heerlijke periode opnieuw van begin tot
eind voor ons herleven en dat is voor velen
een steeds terugkerend genoegen.
Foto's maken is evenwel minder eenvou
dig dan velen denken. Natuurlijk kan ie
dereen wel een kiek maken, maar daarmee
is nog niet gezegd dat de uitkomst bevre
digend is. De echte amateur-fotografen we
ten dat wel. De wenken, welke wij in dit
en een volgend artikel zullen geven, zijn dan
ook in hoofdzaak bedoeld voor diegenen,
die vrijwel uitsluitend in de vacantie foto
graferen.
Laten we dan beginnen met de camera
uit de kast te halen en er een filmpje in te
doen. „Ziezo", denkt U, „nu zijn we klaar
voor de start." Mis. Als de camera het hele
jaar in de kast heeft gelegen, is zij stoffig.
Daarom moeten we eerst het binnenwerk
schoon maken en de lens, liefst met een
marterharen kwastje, afstoffen. Nu kan de
film er in. Maar welke Daar is de lang
zame rolfilm de fijnkorrelfilm), de snelle
en sedert kort ook de zeer snelle film. De
laatste is het best geschikt om er moment
opnamen met weinig licht mee te maken, bij
voorbeeld van een ijsrevue, een voorstelling
in de schouwburg, e.d. De snelle film is voor
velen de gewenste vacantiefilm zij geeft
bij bijna elke lichtsterkte behoorlijke nega
tieven en ook behoorlijke vergrotingen, zo
lang men deze tenminste niet op een al te
groot formaat neemt. Is men van plan alle
opnamen te vergroten, dan is het beter de
langzame fijnkorrelfilm te nemen, omdat men
daarmee kan vergroten zonder hinder van
de korrel der emulsie te krijgen, die anders
het geheel een vlekkerig, ietwat „gespik
keld" aanzien kan geven.
De volgende stap is de beslissing al of
niet werken met een belichtingsmeter. Wie
zuiver wil werken, doet er verstandig aan
In de steenfabriek van Terwindt en Zoon
te Druten is Woensdagochtend brand uitge
broken, waardoor in enkele uren tijds een
6 verdiepingen hoog drooggebouw geheel
in de as werd gelegd. In dit gebouw lagen
500.0000 ongebakken stenen te drogen. De
hitte in het gebouw was zo groot, da de
brandweerlieden he vuur nauwelijks kon
den benaderen. De stenen die verloren gin
gen waren voldoende voor de bouw van 50
woningen. De schade wordt op tenminste
een half millioen geraamd, doch wordt door
verzekering gedekt.
In het gehucht Moorveld bij Geulle in
Zuid-Limburg heeft Donderdagmorgen een
32 jarige man zijn schoonvader met een bijl
de schedel ingeslagen. Het slachtoffer was
vrijwel onmiddellijk dood. De dader, die se
dert Mei vorig jaar bij zijn schoonvader
inwoonde heeft zich vrijwillig bij de politie
gemeld. Tussen bede mannen heerste een
min of meer gespannen toestand, tengevolge
van een meningsverschil van de dader met
zijn vrouw, waarmee het slachtoffer feich
zou hebben bemoeid.
Donderdagochtend omstreeks half zeven
zijn een olietrein met bestemming Pernis en
de eerste reizigerstrein van Zwolle naar Em-
men, een diesel, bij het station Bergentheim
met elkaar in botsing gekomen. Er deden
zich geen persoonlijke ongelukken voor. Het
diesel-treinstel werd vrij ernstig beschadigd.
De 19-j.arige hertog van Kent een neef
van de koningin van Engeland is in een mi
litair hospitaal te Sandhurst opgenomen, ten
gevolge van bij een auto-ongeluk opgelopen
verwondingen aan hoofd en hals.. Dit ver
keersongeluk is het derde dat de hertog in
dertien maanden tijds overkwam. Zijn auto
was van de weg gereden en in een greppel
gedoken.
Vorig jaar April werd in Drachten een
briefkaart gepost. Dit jaar Juli kwam hij in
Opende (12 kilometer verder) aan. De brief
kaart ging over een verloren geraakt pak
ketje, dat gelukkig in die 15 maanden weer
was terecht gekomen.
In Lissabon is op 86'-jarige leeftijd over
leden de oliekoning Gulbenkian, een Armeen
van fabelachtige rijkdom, en bezitter van
kunstverzamelingen van onschatbare waarde
Mr Gulbenkian was in 1907 samen met sir
Henry Deterding oprichter van de Royal
Dutch Shell.
er aan ontnomen. Wij moeten daarom, wat
ook het te fotograferen onderwerp is, liefst
met zijlicht werken of in bepaalde gevallen,
maar niet bij groepsfoto's, met tegenlicht.
Dan is de lichtverdeling het mooist en krij
gen we ook schaduwen op de foto's. Zo'n
foto geeft de werkelijkheid weer en heeft
sfeer. Bij tegenlichtopnamen moeten we er
aan denken, dat we wat langer belichten,
dus bijvoorbeeld in plaats van 1/50 sec 1/25
isqconde. Hetzelfde resultaat bereiken *we
door het diafragma (de lensopening) iets
meer open te zetten. We mogen echter niet
het diafragma groter maken èn een langere
belichtingstijd nemen, want dat zou over
belichting ten gevolge kunnen hebben.
In het algemeen gesproken is het aan te
bevelen, onderwerpen die nagenoeg stilstaan
bijvoorbeeld bomen inhet landschap op een
dag dat het niet hard waait, of stilstaande
personen, me 1/25 seconde te nemen bij een
zo klein mogelijk diafragma (bijvoorbeeld
f 11). Hoe kleiner we het diafragma nemen
(dat is dus op de lensring een hoger cijfer),
hoe groter dieptescherpte we krijgen. Foto
graferen we daarentegen snel bewegende
mensen of dieren, bijvoorbeeld wielrenners
of hollende paarden, dan moeten we een
korte belichtingstijd nemen, dus 1/100 sec.
of bij zeer snelle beweging op korte afstand
1/250 of 1/500 seconde. Noodgedwongen
gaat het diafragma dan een flink stuk meer
open (dus een lager cijfer op de lensring),
anders zou het beeld onderbelicht of te dun
worden. Om veilig tussen al deze klippen
door te zeilen, is het raadzaam een belich
tingsmeter mee te nemen. Bij de meters met
een foto-electrische cel geeft de wijzer zowel
de belichtingstijd als het diafragma aan, en
als men dan de vertragingsfactor van het
geelfilter weet, is het resultaat in de regel
goed.
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland i 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per mm.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
iw
S