AXELSE COURANT
Via New Delhi, Malakka of Mexico
begint de victorie.
^«topp-^ "d ~i
Officiële heropening Technische School
te Terneuzen.
WAT KAN HIJ WORDEN?
j. C. VINK
'rankering bij abonnement. Axel
ZATERDAG 9 JULI 1955
69e Jaargang No. 79
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor iader
die brieven schrijft!
Laatst kwam één van onze zonen met een
ipwekkende mededeling thuis. „Mam, in
bruggen zijn wij goed Als ze ergens in
wereld een brug nodig hebben laten ze
Hollanders komen om die te bouwen Dat
komt omdat we zoveel water hebben, in
sluizen zijn we ook zo goed." Hij richtte
zich in de volle lengte van zijn negen jaren
en zette een gezicht dat duidelijk uit
drukte dat hij later wel eens even een paar
ormidabele bruggen over de Nijl en de
Mississippi zou slaan. Even later stepte hij
weer als een bezetene met zijn vriendjes
door de straat. Terwijl ik het troepje na-
:eak bedacht ik dat ze eigenlijk allemaal
dromen van bruggen, schepen en vliegtuigen.
Daarin kun je iets groots verrichten. Maar
erder Wat weten ze van onze industrie
Ju ja, ze weten wel dat er een massa dingen
jemaakt worden. Ze zien wel de fabrieks
schoorstenen onderweg, maar het spreekt
jiet tot hun verbeelding.
We moesten hem maar eens meenemen
naar de E 55, kon hij eens zien wat ons
volk kan presteren, behalve op deze drie
overbekende gebieden. Hij vond het er
machtig", keek z'n ogen uit naar allerlei
zaken en vermaken. Nieuwsgierig stond hij
stil voor een zestal grote, draaiende kubus
sen, die op hun zijden in sterke vergrotingen
de meest uiteenlopende foto's vertoonden.
„Wat is dat
„Nederland maakt het, staat er op."
„Wat
„Dat allemaal. En het gaat over de gehele
wereld. Kijk maar, die slager daar in Por-
tugees-Oost-Afrika weegt z'n vlees op een
Nederlandse weegschaal. Daar in Singapore
zie je ze Nederlandse biscuits eten en die
dames in Denemarken drinken thee uit een
Nederlands servies. Zie je daar die stoere
Mexicaan met z'n sombrero Hij leest Ne
derlandse boeken over techniek. Én dat Ne.
derlandse röntgentoestel staat in New Delhi
in India. Maar daar niet alleen hoor. Over
de gehele wereld worden de kinderen door
gelicht met deze toestellen. Nederlandse
naaimachines gaan naar alle mogelijke lan.
den. Hier zie je toevallig hoe een Deense
mevrouw er haar nieuwe streepjesjurk op
maakt. Nederlandse schoenen maken wereld
reizen over alle zeeën en onze blikjes vlees
waren ookHij luisterde al niet meer.
Hij had een stel vrienden ontdekt en stond
met drukke gebaren tegen hen te praten.
Hij wees naar de kubussen. „Over de hele
wereld jö," ving ik op. De jongens luister
den vol ontzag naar z'n woorden en ik wist
dat althans deze spes patriae het Neder
landse product voor vol aanzag.
Lacht U Kinderlijk, wou U zeggen
Wij geloven het niet. 'Wij zouden het liever
„menselijk" willen noemen, want eerlijk is
eerlijk wij waren ook geïmponeerd. Soms
zijn er buitenlandse successen nodig om ons
de ogen te openen. Het is goed, dat ze af
en toe eens onder onze aandacht gebracht
worden.
Nederlandse industrie denkt ook aan
snelvervoer voor de jeugd.
Niet alleen wij ouderen kennen een drang
naar steels groter snelheden, ook de jeugd
krijgt, zo gauw ze geleerd heeft zich op eigen
benen voort te bewegen al in het derde
levensjaar het verlangen naar snelverkeer.
Wij zaten vroeger heel liefjes op een vlie
gende Hollander, maar de kleuter van nu
vraagt echter meer actie en groter snelheid.
Driewielers.
Het eerste vervoermiddel dat aan het
verlangen van vlugge voetjes voldoet is de
driewieler. Hoewel er van dit artikel erg
veel uit België en Engeland geïmporteerd
wordt, zijn er ook in ons land een drietal
fabrieken, waar men deze met succes maakt.
In één bedrijf worden er zelfs een driehon
derd stuks per week afgeleverd, allemaal
voor de binnenlandse markt.
Rolschaatsen.
Hoewel de rolschaats al in 1790 werd
uitgevonden door een Parijse graveur, die
bem „Patin a terre" noemde, nam deze pas
na de laatste oorlog zijn grootste vlucht. In
1951 importeerden we 7000 paar, maar in
bet afgelopen jaar kregen in ons land onge.
veer honderdduizend jongens en meisjes
nieuwe rolschaatsen. Tot voor enkele jaren
kwamen deze alle uit het buitenland, maar
daarin begint verandering te komen.
In het Brabantse dorp Sprang ontwikkelt
zich namelijk een jong, levenskrachtig be
drijf, waar men goede rolschaatsen maakt.
De grote kracht is hier, dat de oprichter een
prima vakman is, die in staat is het moei
lijkste werk, het maken van de stempels, in
eigen bedrijf te verrichten. Grote series ver
laten deze fabriek, die men allemaal levens
lang garandeert.
Buitenlandse aanvragen komen los, maar
de Nederlandse jeugd gaat voor. Wanneer
U in het Brabantse land een aantal stoere,
jonge kerels tegenkomt, die per rolschaats
van dorp naar dorp rijden, zijn dat de in-
rijders van de fabriek, die op hun ongeveer
25 km. lange tochten de nieuwe modellen
testen.
Wie in zijn jeugd plezier beleeft van goede
Nederlandse producten, zal ook later meer
begrip hebben voor de prestaties van d.e
eigen industrie. De woorden „ma-de in
kan de jeugd tegenwoordig al heel gauw
spellen.
VELE MOGELIJKHEDEN VOOR JONGEREN IN HET SCHILDERSVAK.
Eén dezer dagen woonden wij een be
spreking bij, waar de toekomstmogelijkheden
voor de Nederlandse jongeren werden na
gegaan. Daarbij kwamen belangwekkende
punten naar voren, welke wij onze lezers
nit willen onthouden.
Het is bekend, dat een juiste beroepskeuze
een ontzaglijke grote invloed heeft op de
juiste ontwikkeling van het karakter en de
persoonlijkheid van de leerlingen.
Bij een onjuiste beroepskeuze berooft men
de jongeman van mogelijkheden, welke in
het voor hem geschikte beroep wél aanwezig
waren. Iemand, die in het juiste beroep te
recht gekomen is, kent dagelijks arbeids
vreugde en zal in vele opzichten nuttig deel
nemen aan het maatschappelijk leven.
In een industrialiserend land, zoals Neder
land, met een tekort aan vakbekwame lei
ders en andere werkers, wordt door vele
bedrijfsgroepen getracht, een aantal van de
beschikbaar komende jonge krachten tot zich
te trekken. Ook de overheid doet daaraan
mee, getuige het grote aantal affiche's, waar
in aanlokkelijke voorstellen worden gedaan.
Geen wonder, dat vele onderwijzers en
ouders de keuze van een goed beroep voor
hun pupillen een moeilijke zaak vinden. De
leerlingen zelf kunnen vaak nog veel moei
lijker beslissen.
Lettende op de velen, die een opleiding,
uitsluitend voor een intellectueel beroep, niet
kunnen volbrengen, is het beter, uit te gaan
van de uitgesproken geschiktheid en aanleg
van de leerlingen, waarbij inschakeling van
een beroepskeuze-adviseur zeer gunstig kan
werken. Elke jongen bezit voor een be
paalde groep van functies een uitgesproken
geschiktheid. Wanneer zijn aanleg meer in
technische richting of in „scheppende rich
ting" gaat,, zal de leerling gemakkelijk kun
nen beginnen met vakstudie aan de Tech
nische School.
Op de Technische Scholen kent men
voornamelijk drie hoofdrichtingen, n.l. hout,
metaal en verf.
Over de richtingen Hout en Metaal is
meer bekend dan over de richting Verf.
Daarom geven wij hieronder een aandui
ding van de voornaamste functies, waarvoor
leerlingen van de Schildersafdelingen der
Technische Scholen in Nederland opgeleid
kunnen worden.
In de groep „huisschilder" kan de leerling
worden
-t
Schildersgezel, bedrijfsleider schildersbe
drijf, schilderspatroon.
Schilder, voorman-schilder, chef van de
werkplaats of opzichter bij woningbouw
verenigingen, stichtingen, fabrieken of maat
schappijen, welke eigen schilders voor on
derhoudswerken in dienst hebben.
Ook kan de leerling schilder, voorman
schilder, chef van de werkplaats, opzichter
en hoofd-opzichter, inspecteur en hoofd
inspecteur schilderwerken worden bij het
Rijk en bij gemeenten en verschillende semi-
overheidsbedrijven.
Glassnijder, glasslijper, glas-etser, glas.
verzilveraar e.d. en behanger.
Ten slotte kan de leerling in deze groep
verder leren voor leraar Schilderen Nijver
heidsonderwijs.
In de groep „industrieschilder" kan de
leerling worden
Scheepsschilder, meubelschilder, schilder
in de metaalwarenindustrie, autospuiter, car
rosserieschilder, lakker en biezer in de rij
wielindustrie en vele andere bedrijven.
In de groep „verfindustrie" kan de leer
ling worden
Verfmenger, verfmaler, lakstoker, kleu-
renmenger, kleurenadviseur, demonstrant,
schilder en chef op het verftechnisch-labo-
ratorium. depothouder, technisch adviseur,
magazijnbediende, verkoper, enz.
In de meer „artistieke" en decoratieve
richting kunnen leerlingen met een werkelijk
goede aanleg een goed bestaan krijgen.
Etaleur, reclame-ontwerper, screendrukker,
tekenaar, leraar tekenen enz.
Omdat vele jongens houden van een af
wisselend beroep, waarin zij niet aan een
vaste werkplaatsruimte gebondenzijn en
waarin zij hun aanleg in de richting van
de kleurgeving, het verfraaien en even
tueel ook het tekenen kunnen ontwikkelen,
is het goed, eens rustig te overwegen, welke
leerlingen in de richting „verf" verder kun
nen studeren.
Er is in deze richting een tekort aan goede
arbeidskrachten in vele functies en de toe
komst zal door de toenemende bedrijvigheid
in de bouwnijverheid waarschijnlijk nóg
betere mogelijkheden bieden dan momenteel.
Uiteraard verstrekken alle beroepskeuze
adviseurs verdere inlichtingen over de tech
nische beroepen en kan men ook advies
vragen aan de directie van de Technische
School in Terneuzen en aan de schilders-
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland I 2,00
Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel. Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentlën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 ceat iedere regel meer 12 cent extra.
r ;v,: vt
Hare Ëxc. mej. Dra. A. de Waal verrichtte
plechtigheid.
Voor de officiële heropening der thans volkomen
gemoderniseerde Ambachtsschool te Terneuzen be
stond zoals te begrijpen is buitengewone belang
stelling. Zij werd n.l. bijgewoond door de hoogste
gezagsdrager in onze provincie jhr. A. F. C. de
Casembroot.
Naast hem waren aanwezig burgemeesters van
enige aangrenzende gemeenten, n.l. burgemeester Han-
sens van Hoek en de burgemeesters der gemeenten
Westdorpe, Zaamslag en Sas van Gent, de wethou
der .tevens plaatsvervangend burgemeester M. de Vos
met de gemeentesecretaris van Terneuzen, ir. C. A. L.
Horstmann, voorzitter der Kamer van Koophandel te
Terneuzen. ir. G. I- H. M. Moerkerk, inspecteur van
het Nijverheidsonderwijs, J. H. L. van Kimmenade,
voorzitter der ver van dir. van Nijverheidsscholen,
ir. A. P. Lindenbergh, de voormalige voorzitter van
het schoolbestuur en zeer vele andere directeuren en
autoriteiten, alsmede diverse aannmers en de architect
die de bouw voltrokken etc.
Een dochtertje van deheer Jansenoverhandigde bij
haar aankomst een fraai bloemstuk aan Hare Exc.
Dra. de Waal, waarna door de heer J. F. de Klerk
in de cantine en gymnastiekzaal der school, die daar
toe was ingericht tot haar het verzoek werd gericht
de openingsplechtigheid te willen verrichten.
De staatssecretaresse sprak er haar voldoening over
uit deze school in een hiertoe volkomen verantwoorde
omgeving, dicht bij het industriegebied van de kanaal
zone te kunnen heropenen. Deze streek heeft hieraan
bijzondere behoefte, want technisch bekwame en ont
wikkelde vaklieden zijn er nog vele nodig in ons land.
Dit jaar is het juist 35 jaar geleden dat minister de
Visser alhier de toenmalige Ambachtsschool opende.
Geen betere manier dus om het 7e lustrum te vieren.
Ons technisch onderwijs voorbeeldig.
Ten voorbeeld aan vele landen, zo vervolgde mej.
de Waal hare rede, is de kwaliteit van ons technisch
onderwijs te stellen, zulks in weerwil van de nog
niet alle geheelde wonden van de weredbrand die
achter ons ligt.
De industrie beleeft een periode van hoogconjunc
tuur en de mechanisatie in de landbouw schrijdt on
verpoosd voort. De vorming van goedgeschoolde ar
beidskrachten die technische opleiding ontvingen is
noodzakelijk en daartoe zijn welgeoutilleerde onder
wijsinrichtingen onontbeerlijk. Spr. bepleitte vooral een
doeltreffende samenwerking tussen leraren en leerlingen
opdat deze laatsten mede door algemene vorming be
kwame vaklieden zullen worden.
Mej. de Waal eindigde met de aanbieding harer har
telijke gelukwensen aan ouders, leerlingen en vooral
aan bestuur en leraren dezer school, die volkomen
aan haar doel moge beantwoorden. Zij besloot hare
bondige rede met de school voor geopend te verklaren.
Voorzitter de Klerk gaf daarop een uiteenzetting
omtrent het werk van de vereniging. Tevens liet hij
uitkomen dat de belangstelling bij de bevolking nog
steeds onvoldoende is. Velen beschouwen dit zuiver
als een staatstaak, doch zij vergeten dat de staat dit
onderwijs slechts subsidieert. Ook geniet het geen
algemene bekendheid dat de vereniging of stichting die
zich het geven van nijverheidsonderwijs ten doel stelt
hierbij een onmisbare schakel is.
Zich tot de staats-secretaresse richtende betoogde
spr. dat het gewest Zeeland totaal verstoken is van
voortgezet technisch onderwijs. Daarom is dit voor
de begaafde jongens in een zo sterk geïndustrialiseerde
streek wel een zeer groot gemis. Men moet hier nood
wendig met een elementaire vak-opleiding volstaan en
dat is betreurenswaardig. Hierdoor zijn de machine
parken die voor tientallen millioenen vertegenwoor
digen voor een groot deel in de handen van onvol
doend geschoolde krachten. Éénstemmig wordt dan ook
de urgentie gevoeld van een U.T.S. in deze streek,
die er op korte termijn zou dienen te komen. Een
dergelijke ontsluiting dezer streek zou tot zegen strek
ken zo betoogde spreker.
Door de directeur, de heer A. de Nie werd ge
wezen op het bekende woord „In een gezond lichaam
woont een gezonde geest." Dit zou hij variabel op de
school willen maken, n.l. door te spreken van „een
goede school, die slechts goed onderwijs kan leveren".
Toch heeft deze vernieuwing een nog diepere zin, n.l.
de aanpassing van de behoeften van onze huidige
generatie, aan welke wel zeer zware eisen worden
gesteld. Geen uit de treure opgelegde leerboekjes en
leerplannen, doch bewustwording van drijfveren, die
ons spreken en handelen tot daden beinvloeden.
Wel een U.T.S., maar waar 1
Jhr. mr. de Casembroot bracht als commissaris der
Koningin allereerst hulde aan het schoolbestuur en
liet in Het bijzonder het gemis aan jeugdige krachten
en hun opleiding sterk uitkomen. Er zal in de toe
komst in Zeeland een U.T.S. komen. Dat staat vast
Of deze school echter in Walcheren, op Zuid-
Beveland, dan wel in Zeeuwsch-Vlaanderen zal komen
vormt vooralsnog een groot probleem Z.i. zou daar
om de toewijzing door de staat van een tweetal scho
len aan Zeeland, de oplossing van dit probleem be
tekenen.
Onder leiding van het personeel der school werd^
vervolgens de school bezichtigd en een verversin#
aangeboden.
Ir. Horstmann sprak namens de Kamer van
Koophandel.
Zullen wij ons op de exportmarkten staande houden
dan zal dit in de eerste plaats moeten geschieden
door meer verstand en begrip en geperfectionneerde
apparatuur en werkmethoden. Arbeiders die door stu
die tot top-prestaties kunnen komen zijn daartoe ver
eist, waarom er over de modernisering van dit op
leidingsinstituut ook blijdschap heerst. Een chemische
afdeling aan deze school zou hij zeer urgent achten.
Verder betoogde deze spr. dat de gedachte de U.T.S.
met deze lagere technische school te combineren, z.i.
het voordeel zou bieden zich te kunnen ontwikkelen
in de juistesfeer, daarbij profiterend van de tegen
woordige accomodatie.
Spr. is zich bewust gesproken te hebben over verdere
uitbreiding op een moment dat zich juist zulk een
beduidende uitbreiding voltrok. Wij leven echter in
een tijdperk van snelle technische ontwikkeling, en
stilstand is achteruitgang, zo eindigde hij zijn rede.
Ook wethouder de Vos sprak namens de gemeente
Terneuzen, zich refererend aan vorige sprekers. Onze
streek bezit een zich snel ontwikkelend industriegebied
en daarom kan Zeeuwsch-Vlaanderen z.i. een U.T.S.
niet ontberen.
Tal van sprekers voerden verder nog het woord,
zoals de architect D. de Bruijn, drs. A. Jansen, rec
tor van het Openbaar Lyceum, G. Smink, namens de
leraren, burgemeester Trimpe van Zaamslag e.a.
Ongetwijfeld was deze dag voor het Ambachts-
onderwijs in onze streek van grote betekenis.
i
jC-
.am