AXELSE CO Het hefschroefvliegtuig verovert de wereld Gemeenteraad van Axel nippers i Monnikkendams Amerikaan op de E55 j. C. VINK Frankering bij abonnement. Axel WOENSDAG 6 JULI 1955 69e Jaargang No. 78 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. ONGEKENDE TRIOMFEN, MEDE ZIJ NEDERLANDSE VINDINGEN. Het hefschroefvliegtuig kwam in ons land, of beter gezegd bij het publiek, pas 'n de gunst tijdens de watersnoodramp, nu ruim twee jaar geleden. Wie het onverschrokken werk van de vliegers in die dagen heeft gezien, zal zich daar over niet verwonderen. Wat misschien wèl verwondering wekt is het feit, dat deze toestellen hun triomf voor een groot deel te danken hebben aan Neder- landse vindingen. Hierbij denken wij in de eerste plaats aan wijlen ingenieur Albert Gilles von Baumhauer, de man die in 1939 jammerlijk om het leven kwam bij een proefvlucht met een Boeiing Stratoliner (later vooral bekend als vliegend fort) in de Verenigde Staten. Hij was het die zich"rëëdsTn 1924 met hart en ziel op de bouw van het hefschroefvliegtuig wierp. In deze eeuw van snelheid en stroomlijn is het hefschroefvliegtuig eigenlijk wel een vreemde eend in de bijt, welke noch op de ene, noch op de andere hoedanigheid kan bogen. Het toestel is echter allesbehalve pri mitief en herbergt in en aan haar romp ju weeltjes van menselijk vernuft. Voor het zover was kwam er echter heel wat kijken. Als men n.l. één hefschroef gebruikte, ging zodra het toestel van de grond was, de romp ook draaien. Met twee in tegenge stelde richting draaiende rotors boven elkaar werd dit euvel opgelost, maar Von Baum hauer kon die constructie niet bekoren. Hij bouwde een toestel met één draagschroef en wist het draaien van de romp Pc voorkomen, door gebruik te maken van een zijwaarts ge plaatste staartschroef. Dat was in 1926, Deze staartschroef werd eerst in 1939 toegepast door Igor Sikorski, een tot Ame rikaan genaturaliseerde Rus, die inmiddels over de gehele wereld bekend is als de bouwer van helicopterstijdens de ramp namen ook door hem gebouwde toestellen aan het reddingswerk deel. Zijn triomfen dankt hij echter in de eerste plaats aan Nederlandse vindingen. Dat het hefschroefvliegtuig in ons land nog geen dagelijkse verschijning is, betekent geenszins een achterstand in de technische ontwikkeling of gebrek aan vooruitstrevend heid. Ook nu houdt men, wat dat betreft, vrijwel gelijke tred met het buitenland. Fi nancieel helaas niet De weinige Neder- landsfc; toestellen hebben reeds menigmaal hun bestaansrecht bewezen in dit verband herinneren wij aan het werk van de heli copter van de„Karel Doorman", welke op 13 Januari j.l. 16 opvarenden redde van het Noorse schip ,,Gatt", dat bij Hoek van Hol land op de Zuiderpier was gelopen. Voor het eerst in de geschiedenis van het Red dingswezen werd op deze manier hulp ge- De Amerikaanse senator van Alaska, dat een apart parlement heeft, Gerrit Snider, heeft een bezoek van een hele dag aan de E 55 gebracht, nadat hij de avond te voren al in Unifesti was geweest. Hij was beide keren vergezeld van zijn vrouw, evenals hij afkomstig uit Amsterdam. Hij was verrukt over de verlichting van het Park, die mooier was dan hij nog ergens had gezien. Hij heeft overal aantekeningen van ge maakt, omdat hij niet alleen artikelen zendt aan de .Anchorage Daily News", (Ancho rage is de plaats van 35.000 inwoners, waar van hij op 42 mijl afstand woont) maar ook aan de burgers van Alaska wïl vertellen, wat hij op de E 55 en in Holland heeft ge zien. Bovendien was hij zo enthousiast over de tentoonstelling, dat hij in Augustus terug wilde komen om onderdelen van de E 55 te filmen. Zijn eindoordeel, dat wij maar al lereerst willen geven, was „Holland is a small country which does great things" en telkens als hij weer zo'n „great thing" zag of noteerde, was hij bijna kinderlijk blij en zei „dat zal ik de Amerikanen vertellen". Bij het zien van de hele Nederlandse vloot in het klein in de Energie-hal wïlde hij eerst niet geloven, dat Nederland zo'n vloot had, maar toen hij de vergelijkende cijfers zag oplichten op die afdeling van de tentoon stelling New York-haven 60.000 B.R.T. en Amsterdam en Rotterdam tezamen 50.000 B.R.T., zei hij stralend „Ik ben nog altijd Hollander in mijn hart". Gerrit Snider, de zoon van een schoen maker met negen kinderen, die 44 jaar ge leden Alaska is binnengetrokken met een tent om in te wonen en daar in kolenmijnen heeft gewerkt en ten slotte goudmijnen zijn eigendom kan noemen, was natuurlijk zeer geinteresseerd in de echte kolenmijn van de tentoonstelling. Ook de Spoorweg-afdeling had zijn in tense belangstelling, omdat hij tijdens de oor log in opdracht van de Amerikaanse rege ring het spoorweg- en wegennet in Alaska aanlegde, daar hij als één van de oudste pioniers het land op zijn duimpje kent. Hij liet in dit verband ons een lidmaat schapskaart zien van de vereniging „Pio neers of Alaska Igloo nr. 15". Hij heeft zelf ook wel in een igloo gewoond, want het is een land van sneeuw en ijs. Het feit, dat de Nederlandse Spoorwegen binnen enkele jaren geheel geëlectrificeerd zouden zijn, vond hij fantastisch en hij zal zeker niet nalaten om daarover, als hij een maal in zijn „land" terug is, op te scheppen. Het is trouwens zijn bedoeling voor de Kamers van Koophandel een rapport uit te brengen. De tentoonstelling ontlokte hem verschei dene malen de opmerking „I think Holland is in many ways ahead of America". De Gouden Koets ging hij ook even be kijken, meer uit nieuwsgierigheid dan uit werkelijke interesse en zijn opmerking „In Hollywood zouden ze er graag een millioen dollars voor betalen" was echt Amerikaans. Bij het afscheid nemen legde de Hollands- Amerikaanse senator de volgende verklaring af„Ik heb deze tocht naar Europa onder nomen als bekroning op een leven van hard werken en om de vriendschap tussen Alaska, Amerika en Nederland nog groter te maken dan tevoren". mét betrekkelijk kleine start- en landings plaatsen, heliports genaamd, kan worden volstaan. Die heliports moeten in ons land tot op heden een oppervlakte van 100 bij 100 meter hebben, maar in de toekomst zullen ze zeker kleiner kunnen zijn. Daardoor wordt mogelijkheid groter om openbare gebouwen, postkantoren, beursgebouwen, stations e.d. van een speciaal geconstrueerd dak te voor zien, waarop hefschroefvliegtuigen kunnen landen en starten. Dat dit geen slag in de ruimt* is, valt te. constateren bij enkele na. oorlogse bouwwerken. Het begin is er Maar wie kennis heeft genomen van de plannen en tekeningen van enkele vooruit boden aan schipbreukelingen. Vele modellen. De helicopter heeft een goede naam. Dit vindt mede zijn oorzaak in het feit, dat haar grote verdiensten in de eerste plaats tot uiting komen en van zich doen spreken, bij, als wij het zo mogen noemen, vredelievende opdrachten. Hierin ligt haar grootste kracht. Zeker, ook bij oorlogshandelingen neemt het hefschroefvliegtuig een grote plaats in, vooral bij verkenningen, opsporingswerk (duikboten), vervoer van gewonden enz. Maar haar regelbare voorwaartse snelheid (nihil tot ongevteer 200 km. per uur), het zijwaarts manoeuvreren, het verticaal star ten en landen, het boven een doel „stilstaan" en de grote veiligheid (als de motor afslaat of onklaar raakt zakt het toestel, gedragen door de rotor, langzaam naar beneden) zijn alle eigenschappen, welke beter kunnen worden uitgebuit in vredes- dan in oorlogs tijd. Er worden reeds vele modellen aan de lopende band vervaardigd grote, met meer dere motoren en enkele zelfs met straalaan drijving, tientallen tussenmaten en opvallend kleine, waarin de bestuurder maar net kan zitten (vliegende jeep noemen de Amerika nen dit toestelletje het lijkt wpl wat op een groot model scooter - met - hefschroef - en - staart). Ze berusten alle op hetzelfde prin cipe, alleen de wijze waarop het koppel (het meedraaien van de romp) wordt opgeheven, verschilt. Met kracht wordt gewerkt aan de vervolmaking en verbetering. Heliports. Vooral het besturen er van is tot op djz dag van heden verre van eenvoudig en stelt bijzonder hoge eisen aan de piloot. Als ook op dat gebied vereenvoudigingen doorge voerd kunnen worden er is al wfcl wat bereikt ligt voor de helicopter de weg vrij de wereld te veroveren. Temeer omdat In de nacht van Zondag op Maandag omstreeks 2 uur brak er in de woning van de familie S, aan de Paulus Potterlaan te Vlissingen brand uit. Deze is vermoedelijk ontstaan door ontsnappend gas, dat op een gegeven moment met zulk een hevigheid ex plodeerde, dat alle ruiten aan scherven De rijwieltoelage kan niet verhoogd worden. Een sprongen. Het vuur vond in de benedenver- nieuwe bepaling in artikel 5 is het 2e lid waarbij B. dieping gretig voedsel, waardoor de twee en W. wanneer bijzondere omstandigheden zulks no-1f dochtertjes niet langs de gewone weg het le huwelijkstoelage kunnen opvoeren huis konden verlaten. De moeder was uit- - was stedig. De buren, die door de ontploffing ge wekt waren, snelden toe en konden beide meisjes helpen langs een raam van de boven, verdieping het huis te verlaten. De brand weer wist de brand spoedig <e blussen, maar de schade was aanzienlijk. Vorige week in de nacht van Zondag op Maandag werd mevr. M. de J. uit Culem- borg met bijlslagen door haar neef uit Apel doorn v/ermoord, die daarna heeft getracht zijn misdaad te verbergen door het lijk op de spoorlijn te leggen en zijn huis in brand te steken. Bij opening van het testament is gebleken, dat haar neef was aangewezen als enig erfgenaam. Wanneer deze wegens moord wordt veroordeeld, zal hij echter krachtens een desbetreffende bepaling uit het Burgerlijk Wetboek van de erfenis uit gesloten worden. In dat geval zal de erfenis krachten de wet worden verdeeld onder zijn twee kinderen en een aantal andere naaste bloedverwanten. Sinds de dag, dat mevr. de J. werd vermoord, zijn er verscheidene pogingen tot inbraak gedaan in de woning van het slachtoffer. Aangezien de politie de woning niet voortdurend kan blijven be waken, is een aantal waardevolle voor werpen uit de woning naar elders overge bracht. strevende architecten en ingenieurs, moet Jerkennen dat het een voorzichtig en aarze lend begin is De toekomst. Het wachten in ons land is op een toestel dat royaal buiten het experimenteel stadium staat en dat economisch verantwoord is te exploiteren. Dit punt is thans nagenoeg be reikt en binnen enkele jaren zal het hef schroefvliegtuig ongetwijfeld meer op de voorgrond komen. Als openbaar-, maar ze ker ook als particulier vervoermiddel Mede dank zij Nederlandse vindingen, al valt niet te ontkennen dat ze buiten onze landsgren zen verbeterd, geperfectionneerd en toegepast zijn. 1 I ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland t 2,00 Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m m. Bi] contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. (Slot.) Voorstel tot wijziging van de verordening regelende de geneeskundige verzorging van het gemeente- personeel. De minister van binnenlandse zaken deelt bij brief van 17 Mei 1955 mede dat het bedrag van de tijde lijke tegemoetkoming in de kosten van ziekte, ziekte verzekering e.d. in verband met de verhoging welke de premiën voor de vrijwillige ziekenfondsverzekering laatstelijk hebben ondergaan voor het rijkspersoneel zal worden opgevoerd tot 84 en 42, onderscheiden lijk voor gehuwden en ongehuwden. De minister verzoekt voor het gemeente-personeel een overeenkomstige voorziening te treffen. Zoals in voorgaande jaren meermalen is geschied stellen B. en W. voor thans weer de rijksregeling te volgen en e engelijke wijziging in de gemeentelijke regeling aan te brengen. Plaatselijk georganiseerd overleg is niet nodig wanneer de rijksregeling wordt gevolgd. Een ontwerp-besluit tot wijziging van de verorde ning regelende de geneeskundige verzorging van het personeel in dienst der gemeente wordt hierbij ter vaststelling aangeboden. Aldus werd besloten. Voorstel tot herziening van de salari#- en loon- verordening. De minister van binnenlandse zaken deelt bij schrij ven van 3 Juni 1955 mede, dat de laatstelijk inge voerde bezoldigingsverbeteringen zullen worden ge ïncorporeerd, met geringe afronding, in het bezoldi gingsbesluit burgerlijke rijksambtenaren 1948. De minister verzoekt tevens de totstandkoming te bevorderen van overeenkomstige voorzieningen ten be hoeve van het personeel der gemeente, bij voorkeur door vaststelling van een nieuwe bezoldigingsveror dening. De incorporatie betreft de 6% verhoging die met ingang van 1 Januari 1955 is toegekend, alsmede de uitkering over het le halfjaar 1955 waarbij een geringe afronding is toegepast, terwijl ook een verder gaande denivellering is opgenomen, welke laatste voor de gemeente echter van zeer weinig betekenis is. In verband hiermede moeten de bedragen van de huwelijkstoelage en de hiervoor gestelde limiet, de pensioen-toelage en de diploma-toelagen worden ge wijzigd. s dig doen zijn de huwelijkstoelage kunnen opvoeren tot ten minste twee periodieke verhogingen. Naar aanleiding van een opmerking van Ged. Staten over de bestaande verordening is als nieuwe bepaling opgenomen het 4e lid van artikel 7, waarin bepaald wordt dat bij gemis van het diploma gemeente-admi nistratie I een aftrek op de wedde van de belang hebbenden in de functie van adjunct-commies en hoger moet worden toegepast ten bedrage van de daarvoor geldende toelage. Tegen opneming van deze bepaling hebben B. en W. bezwaar gemaakt en willen deze dan ook alleen overnemen wanneer als overgangsmaatregel kan' wor den opgenomen dat deze aftrek niet geldt voor de thans in die functie aangestelde ambtenaren. Deze gedachte is in de nieuwe bepaling geformuleerd. Als Ged. Staten hiermede echter geeni genoegen nemen dient dit 4e lid geheel te vervallen. Voor het overige valt er niet meer te wijzen op belangrijke verande ringen. De nieuwe staten A. B. en C. behoeveen geen nadere toelichting. De mogelijke doorstroming in loongroep I van staat B naar loongroep II door toekenning van een kleine verhoging heeft voor deze gemeente geen betekenis omdat in loongroep I niemand is geplaatst. De bedragen in staat C zijn met 10% verhoogd overeenkomstig de ministeriële circulaire, met uitzon dering van het bedrag voor de schoonhouder der gemeentegebouwen, waarvoor de inpassingstabel is gebruikt, zoals in staat A is geschied. Hoewel de gemeentelijke verordening het vorig jaar opnieuw is vastgesteld en dus volstaan zou kunnen worden met een wijziging menen B. en W. toch dat het voor de leesbaarheid en de gelijktijdige vaststelling met de rijksregeling het beste is om de verordening in zijn geheel opnieuw vast te stellen. Een ontwerp besluit wordt hierbij ter vaststelling aangeboden en aldus besloten. De instructie van het personeel van de Vlees keuringsdienst werd in verband met bovenstaande zonder hoofdelijke stemming gewijzigd. Rondvraag. De heer Maas bepleit de zuivering van de plant soenen in de Joost de Moorstraat en Bankertstraat van onkruid. Voorts vestigt hij de aandacht op het veelvuldig voorkomen van zwemmen in de Kleine Kreek buiten het voor de badinrichting afgebakende gedeelte. Ter voorkoming van erger bepleit hij maat regelen. De heer Oggel vestigt de aandacht op plan-Zuid. Hij zou aan de daar te zijner tijd komende straten bepleiten Poolse namen te geven. Verder komt de heer Oggel op tegen het geven van inlichtingen door gemeente-ambtenaren voor eventuele particuliere wo ningbouw. Hij vindt dit niet op de weg liggend van gemeente-ambtenaren. Ten slotte uitte de heer Oggel een klacht inzake het zware vervoer door de Noord straat. De heer de Feijter had een klacht over de straat belasting die met terugwerkende kracht schijnt ge- ind te worden. Hij acht dit in het algemeen ongewenst. Ook dat achter in de polders wonenden deze aan slagen ontvangen. Verder brengt hij de reeds meermalen besproken bocht in de Armendijk ter sprake. Hij zag deze gaarne recht getrokken en meende dat dit reeds eerder was toegezegd. Daarop sloot de burgemeester deze vergadering.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1