AXELSE COURANT '""C H Wetsontwerp algemene Ouder domsverzekering ingediend. Puistjes D.D.D. Gemeenteraad van Axel WRIGLEY J. C. VINK Frankering bij abonnement. Axel ZATERDAG 2 JULI 1955 69e Jaargang No. 77 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN V FIRMA Markt 12 AXEL. INVOERING 1 JANUARI 1957. Donderdag is bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal het ontwerp van Wet op de Algemene Ouderdomsverzekering inge diend, welke wet zoals bekend de in 1947 in werking getreden en als tijdelijk bedoelde Noodwet Ouderdomsvoorziening zal moeten vervangen. Er is sprake van een „volksverzekering" alle ingezetenen die de leeftijd van 15 jaar doch niet die van 65 jaar hebben bereikt, zijn verzekerd. Voorts de niet-ingezetenen- grensarbeiders en het in het buitenland werk zame Nederlandse diplomatiek en consulair personeel. De algemene ouderdomsverzekering wordt gefinancierd door middel van een omslag stelsel. Dit houdt populair gezegd in, dat de werkende generatie van nu de mid delen opbrengt om de bejaarden van nu hun pensioen uit te keren. Als de huidige wer kende generatie zelf aan het pehsioen toe is, zal de werkende generatie van dan de mid delen daartoe opbrengen. De premie zal worden vastgesteld in een percentage van het inkomen. Indien het in komen meer dan 6000.- bedraagt is over dit meerdere geen premie verschuldigd. Wie geen inkomen heeft, is geen premie verschuldigd. De Sociale Verzekeringsbank stelt het premiepercentage vast onder goedkeuring van de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Vermoedelijk zal de pre mie 6y2 tot 7% bedragen. Pas op het tijd stip, waarop de wet in werking zal treden, zal 'dit percentage definitief kunnen worden vastgesteld. Voor het begrip inkomen is nauw aan gesloten bij het door de inkomsten- en loon, belasting gehanteerde inkomenbegrip dus aftrek van verwervingskosten, buitengewone lasten, etc. Echter zal over de kinderbijslag geen premie voor de ouderdomsverzekering worden geheven, terwijl zoals bekend - hierover wel inkomsten- en loonbelasting moet worden betaald. Evenals bij de in komstenbelasting zal het inkomen van de gehuwde vrouw bij dat van haar man wor den geteld. De gehuwde vrouw is zelf geen premie verschuldigd. Verzekerden, die onder de inkomstenbe, lasting vallen, ontvangen een afzonderlijke aanslag voor de ouderdomspremie. Is een verzekerde in loondienst (of ontvangt hij een uitkering, welke aan loonbelasting is onderworpen) dan moet de premie op zijn loon (of op die uitkering) worden ingehou den, ook indien hij in feite geen loonbelasting betaalt, doordat zijn loon (of uitkering) be~ neden de grens ligt, waarbij de belasting heffing aanvangt. Krijgt een loonbelasting- plichtige ook nog een aanslag in de inkom stenbelasting, dan wordt de op het loon in gehouden premie verrekend met de bij aan slag te heffen premie. Het ligt in het voornemen, de verevenings heffing zoals bekend 4% van het loon bij de invoering van de algemene ouderdoms- verzekerin gte doen vervallen. Hierdoor zal het verlenen aan de werknemers van een looncompensatie in verband met de premie betaling worden vergemakkelijkt. gen. De premie, welke op grond van deze regeling niet zal worden ingevorderd, wordt door het Rijk betaald. Ruwe schattingen komen tot een Rijksbijdrage van 30 millioen gulden. Kleine zelfstandigen. Van verzekerden, die niet onder de loon belasting vallen, zal geen premie worden ingevorderd tenzij zij onder de vermo gensbelasting vallen - wanneer hun in komen minder bedraagt dan ƒ2100.— voor gehuwden en daareme gelijkgestelden (allen die onder tariefgroep II en III in de inkom stenbelasting vallen) en 1500.— voor on- gehuwden. Voor inkomens van verzekerden van deze groep van meer dan ƒ2100.- resp. 1500.—, doch minder dan 31UU.— resp. 2500.— zal een geleidelijk oplopende schaal worden opgesteld. Deze regeling is getroffen ter tegemoetkoming aan de be talingsmoeilijkheden van kleine zelfstandi- Het Ouderdomspensioen. Het ouderdomspensioen gaat in bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd. Het be draagt voor een ongehuwde 804.en voor een gehuwde 1338.per jaar. Wie van tafel en bed gescheiden leeft wordt als ongehuwd beschouwd. Leven man en vrouw duurzaam gescheiden zonder van tafel en bed gescheiden te zijn en hebben zij beiden de leeftijd van 65 jaar bereikt, dan zullen zij echter niet het ongehuwden-pensioen, maar slechts de helft van het gehuwden pensioen krijgen. De pensioenbedragen zullen op en neer gaan met het indexcijfer van de regelings lonen een waardevast pensioen, dat even redig stijgt met een verhoging der lonen zo wel bij gestegen kosten van levensonderhoud als bij gestegen welvaart. Uiteraard zal het pensioen dalen indien het indexcijfer der lonen daalt. Afgezien van de overgangsbepalingen voor degenen die bij het in werking treden van de wet de leeftijd van 15 jaar reeds hebben overschreden, wordt het volle pen sioen slechts uitgekeerd aan degene, die ge durende zijn gehele actieve periode, d.w.z. vanaf het moment, waarop hij gaat werken tot zijn 65e jaar verzekerd is geweest. Voor elk jaar, dat een ongehuwde pensioen gerechtigde in deze periode niet verzekerd is geweest wordt 2% op het pensioen ge kort. Voor een gehuwde wordt het pen sioenrecht van man en vrouw afzonderlijk bekeken. Voor ieder gemist jaar wordt 1% gekort. Deze korting zal in het algemeen geschieden over jaren, dat betrokkene geen ingezetene is geweest. Eenzelfde aftrek wordt toegepast over de jaren dat de pensioengerechtigde heeft nagelaten de verschuldigde premie te betalen, die hij redelijkerwijs geacht kon worden te kunnen betalen. Alle Nederlandse ingezetenen, die bij het in werking treden van de wet 65 jaar zijn, hebben recht op volledig pensioen, mits zij de laatste 6 jaar hier te lande of in over zeese Rijksdelen hebben gewoond. Doordat alle 65-jarigen meten aanspraak kunnen maken op pensioen ingevolge de nieuwe wet, kan de Noodwet Ouderdomsvoorziening vervallen. In het wetsontwerp is voorts een over gangsregeling opgenomen voor de huidige actieve generatie. Wie bij het in werking treden van de wet ouder is dan 15 jaar (maar nog geen 65) zal niet meer alle 50 verzekeringsjaren, waarvan de wet uitgaat, kunnen doorlopen. Hij wordt geacht over de jaren vóór het in werking treden van de wet steeds verzekerd te zijn geweest, als hij ten minste op zijn 65e jaar nog in Neder land woont en ook de laatste 6 jaar daar of in de overzeese Rijksdelen heeft gewoond. Vanaf het in werking treden der wet zal hij natuurlijk normaal premie moeten be talen tot zijn 65e jaar. Doet hij dat en blijft hij tot zijn 65e jaar verder verzekerd, dan kan hij ook aanspraak maken op een vol ledig pensioen. Aanpassing van bijzondere pensioen regelingen. Met uitzondering van degenen, die een deel van hun actieve periode buiten Neder land doorbrachten, en van degenen, die na latig bleven de premie te betalen, ofschoon zij daartoe in staat waren, zullen dus in de toekomst alle Nederlanders recht hebben op het ouderdomspensioen. Inkomsten, welke men daarnaast heeft, uit welken hoofde dan ook, zullen niet op het ouderdomspensioen in mindering worden gebracht, terwijl dat wel bij de Noodwet Ouderdomsvoorziening geschiedde. Wel kunnen en zullen werkgevers en pensioenfondsen reeds be staande particuliere pensioenregelingen aan passen aan de toestand, welke na de in wer king treding van de nieuwe wet ontstaat. In de wet wordt daaromtrent niets dwin gends voorgeschreven, maar wel wordt de mogelijkheid daartoe geopend, door even tueel bestaande wettelijke belemmeringen voor deze aanpassing uit de weg te ruimen. De bedoeling is, dat de wettelijke ouder- domsuitkering tezamen met de particuliere pensioenvoorzieningen een redelijke oude dagsvoorziening zal waarborgen. Maar het is niet nodig en zelfs ongewenst, dat som migen, voor wie reeds een redelijke pen sioenvoorziening is getroffen, na invoering van de nieuwe wet in totaal een bedrag, dat de 100% van het laatst verdiende loon be nadert of zelfs overtreft, zouden ontvangen. Om dezelfde redenen zullen ook de ambte lijke pensioenen worden „aangepast aan de nieuwe ouderdomswet. Voordat de nieuwe wet, zo zij door de Staten-Generaal wordt aanvaard, in werking zal kunnen treden, moeten nog vele voor bereidende en uitvoeringsmaatregelen ge troffen worden. De regering verwacht dan ook, dat de wet wel niet voor 1 Januari 1957 van kracht zal kunnen worden. Het uitvoeringsapparaat. De wet zal worden uitgevoerd door de Sociale Verzekeringsbank en de Raden van Arbeid. De Rijksbelastingsdienst zal echter de premies heffen en innen. Het is de be doeling de Rijksverzekeringsbank om te vormen tot een zelfstandig rechtspersoon lijkheid bezittend lichaam, de Sociale Rijks verzekeringsbank. Het huidige bestuur van de Rijksverzekeringsbank zal bij de Sociale Rijksverzekeringsbank de functie van de directie bekleden en belast zijn met de lei ding der dagelijkse werkzaamheden. Het algemeen uitvoerings- en financieel beleid zal worden gevoerd door een bestuur, samengesteld uit vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers en uit leden, aangewezen door de Overheid. Tot deze laatsten zullen niet alleen de overheidsver tegenwoordigers behoren, maar ook ver tegenwoordigers van andere maatschappe lijke groeperingen dan werkgevers en werk nemers. Hierbij is o.a. gedacht aan organi saties van huisvrouw en enbeoefenaren van vrije beroepen. (Nadruk verboden) KAuW heerlijk - verfrissend zuivert mond en keel verhoogt uw werklust een gezonde gewoonte VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiên (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN Zuiver en ontsmet uw huid met de helder vloeibare D.D.D. De jeuk bedaart, de ziektekiemen worden gedood en de huid geneest. VLOEISTOF BALSEM ZEEP ZITTING VAN 30 JUNI 1955. Donderdagavond kwam de Raad onzer gemeente in openbare vergadering bijeen onder presidium van bur gemeester van Oeveren. Op twee leden na de heren Gerrits en Tollenaar was de Raad voltallig. De notulen der vergadering van 26 April werden vastgesteld overeenkomstig het ontwerp. De ingekomen stukken vormden deels berichten van goedkeuring door Ged. Staten van diverse raadsbe sluiten van allerlei aard, benevens een schrijven in zake uitkering ineens ocer het le halfjaar 1955 aan secretarissen, ontvangers en ambtenaren van de bur gerlijke stand der Zeeuwse gemeenten, die alle voor kennisgeving werden aangenomen. Voorts betroffen dit rapporten van het Centraal Bureau voor Verificatie en controle van kas en boeken van verschillende gemeentelijke bedrijven en -diensten. Ten slotte verslagen van de schoolarts betreffende het onderzoek van leerlingen op de O.L. School te Axel en de Chr. Lagere School te Spui en een be richt van de inspecteur va nhet L.O., dat accoord gegaan wordt met de laagste inschrijvingssom van f 195.300 voor de bouw van de O.L. School. De laagste inschrijvers waren Gebrs. de Theije te Ter hole aan wie het werk inmiddels is gegund. Mededelingen. B. en W. delen aan de heer C. van Bendegem mede dat zij aangaande zijn vraag om te trachten de wo ningen in beheer bij de vereniging tot verbetering der volkshuisvesting door de gemeente over te nemen en in te brengen in het woningbedrijf, dit in overweging heben genomen. Dit is een aangelegenheid waarvan de financiële gevolgen niet te overzien zijn, daar in de exploitatie van de woningen die reeds bij het ge meentelijk woningbedrijf in beheer zijn geen enkele armslag zit, om langs die weg de tekortkomingen aan bedoelde woningen te verbeteren. B. en W. hebben gemeend, op die grond geen stappen in die richting te moeten doen bij de ver eniging die deze woningen in beheer heeft. Aan hetzelfde lid wordt medegedeeld dat naar aan leiding van zijn wens inzake scherper toezicht in het recreatiebos, deze aangelegenheid in studie is.- Aan de heer Kesbeke wordt medegedeeld, op zijn vraag over het terreintje aan de Zeestraat bij café „Sonnehoeck" dat hiervoor nog geen aanvraag is ingekomen. Dit punt blijft de aandacht van B. en W. houden. Verder wordt de heer Kesbeke medegedeeld, dat bij de behandeling van de Buitenweg deze weg dezelfde breedte zal verkrijgen als de Crijnssenstraat en ten slotte krijgt dit lid te horen dat de ventweg aan de Zuidsingel zal worden doorgetrokken zodra de werkzaamheden dit maar- enigszins toelaten. Aan de heer Maas wordt medegedeeld, dat de brand gangen in plan Oost zullen worden betegeld, wanneer de andere noodzakelijke verhardingen zijn verricht. Voorts wordt dit lid medegedeeld, dat de verlichting van de Polenstraat is opgenomen in het overige ver lichtingsplan van de gemeente met electriciteit, dat mogelijk volgend jaar zal verwezenlijkt worden. Aan mevr. Folkersma-Staal wordt medegedeeld, dat het verleggen van de trottoirs aan de Beatrixstraat al een punt van bespreking heeft uitgemaakt in ver- j gaderingen van commissies en college. Het resultaat was echter ,dat omlegging van die trottoirs het straat- beeld in die wijk te eentonig zou maken en het aan zicht daardoor niet wordt verfraaid. Closets voor de woningen in de Julianastraat. i Een zeer wijdlopige discussie ontspon zich omtrent het door B. en W. aan de heer C. avn Bendegem gegeven antwoord inzake het aanbrengen van closets in de vanwege de Vereniging tot Verbetering der Volkshuisvesting in de Julianastraat. De heer C. van Bendegem kon zich onmogelijk be vredigd gevoelen door het z.i. negatieve antwoord 1 van het college. Het gaat z.i. niet aan de ouderwetse, zeer onhygiënische toestanden die daar blijven be staan te handhaven. De tijden veranderen en wij met hen, zeide spr., die verwacht had dat B. en W. een ander standpunt in zouden nemen dan b.v. sommige bestuursleden dezer vereniging die tot spr. zeiden „Wij laten ons van geen raadslid de les lezen Zulk een houding is z.i. uit de tijd Spr. weet wel dat waar geen geld is zelfs de keizer zijn recht verliest, doch het ligt hier anders. Er is met het aanbrengen dezer closets en de nodige werkzaamheden, als zijn inlich tingen juist zijn, een bedrag gemoeid van plm. 300 per woning of in totaal plm. 15.000. Spr. meent dat er ten deze nog altijd een reserve bestaat van 75.000 en zag daarom zoals hij met zeer veel nadruk betoogt hier gaarne een bedrag van bestemd voor deze sociale daad van de eerste orde. De heer Oggel ging ten dele in met de gedachten- gang va nde heer C. van Bendegem, echter niet ten opzichte van zijn standpunt tot overneming van deze woningen en opheffing der bestaande vereniging. Hij is ook inderdaad van mening dat deze toestand hier niet bestendigd kan blijven en wij hier een taak heb ben te verrichten in het belang der volksgezondheid. De voorzitter voerde tegenl beide heren aan dat deze zaa ktoch nog meerdere kanten heeft dan men oppervlakkig zou menen. Spr. heeft er de woningwet op nageslagen en het zou hem spijten dat aan het bestuur een soort van wanbeheer zou worden toe geschreven. Z.i. past hen veeleer een pluim op de hoed. Wij mogen deze woningbouwvereniging in geen geval in de schoenen schuiven dat zij niet goed zou hebben gewerkt. Spr. meent echter zeker te weten dat een gedeelte der bewoners liever ander dringende verbeteringen meer urgent acht, doch hierin stpit men op de eisen die vanwege de P.Z.E.M. gesteld worden ten aanzien van de kosten. Ten andere zijn reeds ge- ruime tijd in de boezem van B. en W. besprekingeri gaande die tot gevolg zouden hebben dat hte aange- zicht van Axel geheel zal veranderen, maar die finan cieel heel wat hogere eisen zullen vorderen dan de thans tot onze beschikking zijnde reserve van 75.000. Daarom is er voor B. en W. ook een kwestie van bestuursbeleid mede gemoeid. B. en W. kunnen het dan ook om nog andere redenen die spr. noemde in verband met het karakter dezer woningen niet met hun verantwoordelijkheid in overeenstemming brengen dit verstrekkende besluit te nemen. (Vervolg op pagina 3)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1