AXELSE COURANT
'""C H
Wetsontwerp algemene Ouder
domsverzekering ingediend.
Puistjes
D.D.D.
Gemeenteraad van Axel
WRIGLEY
J. C. VINK
Frankering bij abonnement. Axel
ZATERDAG 2 JULI 1955
69e Jaargang No. 77
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
V
FIRMA
Markt 12
AXEL.
INVOERING 1 JANUARI 1957.
Donderdag is bij de Tweede Kamer der
Staten-Generaal het ontwerp van Wet op
de Algemene Ouderdomsverzekering inge
diend, welke wet zoals bekend de in 1947
in werking getreden en als tijdelijk bedoelde
Noodwet Ouderdomsvoorziening zal moeten
vervangen.
Er is sprake van een „volksverzekering"
alle ingezetenen die de leeftijd van 15 jaar
doch niet die van 65 jaar hebben bereikt,
zijn verzekerd. Voorts de niet-ingezetenen-
grensarbeiders en het in het buitenland werk
zame Nederlandse diplomatiek en consulair
personeel.
De algemene ouderdomsverzekering wordt
gefinancierd door middel van een omslag
stelsel. Dit houdt populair gezegd in,
dat de werkende generatie van nu de mid
delen opbrengt om de bejaarden van nu hun
pensioen uit te keren. Als de huidige wer
kende generatie zelf aan het pehsioen toe is,
zal de werkende generatie van dan de mid
delen daartoe opbrengen.
De premie zal worden vastgesteld in een
percentage van het inkomen. Indien het in
komen meer dan 6000.- bedraagt is over
dit meerdere geen premie verschuldigd.
Wie geen inkomen heeft, is geen premie
verschuldigd.
De Sociale Verzekeringsbank stelt het
premiepercentage vast onder goedkeuring
van de minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid. Vermoedelijk zal de pre
mie 6y2 tot 7% bedragen. Pas op het tijd
stip, waarop de wet in werking zal treden,
zal 'dit percentage definitief kunnen worden
vastgesteld.
Voor het begrip inkomen is nauw aan
gesloten bij het door de inkomsten- en loon,
belasting gehanteerde inkomenbegrip dus
aftrek van verwervingskosten, buitengewone
lasten, etc. Echter zal over de kinderbijslag
geen premie voor de ouderdomsverzekering
worden geheven, terwijl zoals bekend -
hierover wel inkomsten- en loonbelasting
moet worden betaald. Evenals bij de in
komstenbelasting zal het inkomen van de
gehuwde vrouw bij dat van haar man wor
den geteld. De gehuwde vrouw is zelf geen
premie verschuldigd.
Verzekerden, die onder de inkomstenbe,
lasting vallen, ontvangen een afzonderlijke
aanslag voor de ouderdomspremie. Is een
verzekerde in loondienst (of ontvangt hij
een uitkering, welke aan loonbelasting is
onderworpen) dan moet de premie op zijn
loon (of op die uitkering) worden ingehou
den, ook indien hij in feite geen loonbelasting
betaalt, doordat zijn loon (of uitkering) be~
neden de grens ligt, waarbij de belasting
heffing aanvangt. Krijgt een loonbelasting-
plichtige ook nog een aanslag in de inkom
stenbelasting, dan wordt de op het loon in
gehouden premie verrekend met de bij aan
slag te heffen premie.
Het ligt in het voornemen, de verevenings
heffing zoals bekend 4% van het loon
bij de invoering van de algemene ouderdoms-
verzekerin gte doen vervallen. Hierdoor zal
het verlenen aan de werknemers van een
looncompensatie in verband met de premie
betaling worden vergemakkelijkt.
gen. De premie, welke op grond van deze
regeling niet zal worden ingevorderd, wordt
door het Rijk betaald. Ruwe schattingen
komen tot een Rijksbijdrage van 30 millioen
gulden.
Kleine zelfstandigen.
Van verzekerden, die niet onder de loon
belasting vallen, zal geen premie worden
ingevorderd tenzij zij onder de vermo
gensbelasting vallen - wanneer hun in
komen minder bedraagt dan ƒ2100.— voor
gehuwden en daareme gelijkgestelden (allen
die onder tariefgroep II en III in de inkom
stenbelasting vallen) en 1500.— voor on-
gehuwden. Voor inkomens van verzekerden
van deze groep van meer dan ƒ2100.-
resp. 1500.—, doch minder dan 31UU.—
resp. 2500.— zal een geleidelijk oplopende
schaal worden opgesteld. Deze regeling is
getroffen ter tegemoetkoming aan de be
talingsmoeilijkheden van kleine zelfstandi-
Het Ouderdomspensioen.
Het ouderdomspensioen gaat in bij het
bereiken van de 65-jarige leeftijd. Het be
draagt voor een ongehuwde 804.en
voor een gehuwde 1338.per jaar. Wie
van tafel en bed gescheiden leeft wordt als
ongehuwd beschouwd. Leven man en vrouw
duurzaam gescheiden zonder van tafel en
bed gescheiden te zijn en hebben zij beiden
de leeftijd van 65 jaar bereikt, dan zullen
zij echter niet het ongehuwden-pensioen,
maar slechts de helft van het gehuwden
pensioen krijgen.
De pensioenbedragen zullen op en neer
gaan met het indexcijfer van de regelings
lonen een waardevast pensioen, dat even
redig stijgt met een verhoging der lonen zo
wel bij gestegen kosten van levensonderhoud
als bij gestegen welvaart. Uiteraard zal het
pensioen dalen indien het indexcijfer der
lonen daalt.
Afgezien van de overgangsbepalingen
voor degenen die bij het in werking treden
van de wet de leeftijd van 15 jaar reeds
hebben overschreden, wordt het volle pen
sioen slechts uitgekeerd aan degene, die ge
durende zijn gehele actieve periode, d.w.z.
vanaf het moment, waarop hij gaat werken
tot zijn 65e jaar verzekerd is geweest.
Voor elk jaar, dat een ongehuwde pensioen
gerechtigde in deze periode niet verzekerd
is geweest wordt 2% op het pensioen ge
kort. Voor een gehuwde wordt het pen
sioenrecht van man en vrouw afzonderlijk
bekeken.
Voor ieder gemist jaar wordt 1% gekort.
Deze korting zal in het algemeen geschieden
over jaren, dat betrokkene geen ingezetene
is geweest. Eenzelfde aftrek wordt toegepast
over de jaren dat de pensioengerechtigde
heeft nagelaten de verschuldigde premie te
betalen, die hij redelijkerwijs geacht kon
worden te kunnen betalen.
Alle Nederlandse ingezetenen, die bij het
in werking treden van de wet 65 jaar zijn,
hebben recht op volledig pensioen, mits zij
de laatste 6 jaar hier te lande of in over
zeese Rijksdelen hebben gewoond. Doordat
alle 65-jarigen meten aanspraak kunnen
maken op pensioen ingevolge de nieuwe wet,
kan de Noodwet Ouderdomsvoorziening
vervallen.
In het wetsontwerp is voorts een over
gangsregeling opgenomen voor de huidige
actieve generatie. Wie bij het in werking
treden van de wet ouder is dan 15 jaar
(maar nog geen 65) zal niet meer alle 50
verzekeringsjaren, waarvan de wet uitgaat,
kunnen doorlopen. Hij wordt geacht over de
jaren vóór het in werking treden van de
wet steeds verzekerd te zijn geweest, als hij
ten minste op zijn 65e jaar nog in Neder
land woont en ook de laatste 6 jaar daar
of in de overzeese Rijksdelen heeft gewoond.
Vanaf het in werking treden der wet zal
hij natuurlijk normaal premie moeten be
talen tot zijn 65e jaar. Doet hij dat en blijft
hij tot zijn 65e jaar verder verzekerd, dan
kan hij ook aanspraak maken op een vol
ledig pensioen.
Aanpassing van bijzondere pensioen
regelingen.
Met uitzondering van degenen, die een
deel van hun actieve periode buiten Neder
land doorbrachten, en van degenen, die na
latig bleven de premie te betalen, ofschoon
zij daartoe in staat waren, zullen dus in de
toekomst alle Nederlanders recht hebben op
het ouderdomspensioen. Inkomsten, welke
men daarnaast heeft, uit welken hoofde dan
ook, zullen niet op het ouderdomspensioen
in mindering worden gebracht, terwijl dat
wel bij de Noodwet Ouderdomsvoorziening
geschiedde. Wel kunnen en zullen
werkgevers en pensioenfondsen reeds be
staande particuliere pensioenregelingen aan
passen aan de toestand, welke na de in wer
king treding van de nieuwe wet ontstaat.
In de wet wordt daaromtrent niets dwin
gends voorgeschreven, maar wel wordt de
mogelijkheid daartoe geopend, door even
tueel bestaande wettelijke belemmeringen
voor deze aanpassing uit de weg te ruimen.
De bedoeling is, dat de wettelijke ouder-
domsuitkering tezamen met de particuliere
pensioenvoorzieningen een redelijke oude
dagsvoorziening zal waarborgen. Maar het
is niet nodig en zelfs ongewenst, dat som
migen, voor wie reeds een redelijke pen
sioenvoorziening is getroffen, na invoering
van de nieuwe wet in totaal een bedrag, dat
de 100% van het laatst verdiende loon be
nadert of zelfs overtreft, zouden ontvangen.
Om dezelfde redenen zullen ook de ambte
lijke pensioenen worden „aangepast aan de
nieuwe ouderdomswet.
Voordat de nieuwe wet, zo zij door de
Staten-Generaal wordt aanvaard, in werking
zal kunnen treden, moeten nog vele voor
bereidende en uitvoeringsmaatregelen ge
troffen worden. De regering verwacht dan
ook, dat de wet wel niet voor 1 Januari 1957
van kracht zal kunnen worden.
Het uitvoeringsapparaat.
De wet zal worden uitgevoerd door de
Sociale Verzekeringsbank en de Raden van
Arbeid. De Rijksbelastingsdienst zal echter
de premies heffen en innen. Het is de be
doeling de Rijksverzekeringsbank om te
vormen tot een zelfstandig rechtspersoon
lijkheid bezittend lichaam, de Sociale Rijks
verzekeringsbank. Het huidige bestuur van
de Rijksverzekeringsbank zal bij de Sociale
Rijksverzekeringsbank de functie van de
directie bekleden en belast zijn met de lei
ding der dagelijkse werkzaamheden.
Het algemeen uitvoerings- en financieel
beleid zal worden gevoerd door een bestuur,
samengesteld uit vertegenwoordigers van
werkgevers en werknemers en uit leden,
aangewezen door de Overheid. Tot deze
laatsten zullen niet alleen de overheidsver
tegenwoordigers behoren, maar ook ver
tegenwoordigers van andere maatschappe
lijke groeperingen dan werkgevers en werk
nemers. Hierbij is o.a. gedacht aan organi
saties van huisvrouw en enbeoefenaren van
vrije beroepen.
(Nadruk verboden)
KAuW
heerlijk - verfrissend
zuivert mond en keel
verhoogt uw werklust
een
gezonde
gewoonte
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiên (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
Zuiver en ontsmet uw huid
met de helder vloeibare
D.D.D. De jeuk bedaart,
de ziektekiemen worden
gedood en de huid geneest.
VLOEISTOF
BALSEM
ZEEP
ZITTING VAN 30 JUNI 1955.
Donderdagavond kwam de Raad onzer gemeente in
openbare vergadering bijeen onder presidium van bur
gemeester van Oeveren. Op twee leden na de heren
Gerrits en Tollenaar was de Raad voltallig.
De notulen der vergadering van 26 April werden
vastgesteld overeenkomstig het ontwerp.
De ingekomen stukken vormden deels berichten van
goedkeuring door Ged. Staten van diverse raadsbe
sluiten van allerlei aard, benevens een schrijven in
zake uitkering ineens ocer het le halfjaar 1955 aan
secretarissen, ontvangers en ambtenaren van de bur
gerlijke stand der Zeeuwse gemeenten, die alle voor
kennisgeving werden aangenomen.
Voorts betroffen dit rapporten van het Centraal
Bureau voor Verificatie en controle van kas en boeken
van verschillende gemeentelijke bedrijven en -diensten.
Ten slotte verslagen van de schoolarts betreffende
het onderzoek van leerlingen op de O.L. School te
Axel en de Chr. Lagere School te Spui en een be
richt van de inspecteur va nhet L.O., dat accoord
gegaan wordt met de laagste inschrijvingssom van
f 195.300 voor de bouw van de O.L. School. De
laagste inschrijvers waren Gebrs. de Theije te Ter
hole aan wie het werk inmiddels is gegund.
Mededelingen.
B. en W. delen aan de heer C. van Bendegem mede
dat zij aangaande zijn vraag om te trachten de wo
ningen in beheer bij de vereniging tot verbetering der
volkshuisvesting door de gemeente over te nemen en
in te brengen in het woningbedrijf, dit in overweging
heben genomen. Dit is een aangelegenheid waarvan
de financiële gevolgen niet te overzien zijn, daar in
de exploitatie van de woningen die reeds bij het ge
meentelijk woningbedrijf in beheer zijn geen enkele
armslag zit, om langs die weg de tekortkomingen aan
bedoelde woningen te verbeteren.
B. en W. hebben gemeend, op die grond geen
stappen in die richting te moeten doen bij de ver
eniging die deze woningen in beheer heeft.
Aan hetzelfde lid wordt medegedeeld dat naar aan
leiding van zijn wens inzake scherper toezicht in het
recreatiebos, deze aangelegenheid in studie is.-
Aan de heer Kesbeke wordt medegedeeld, op zijn
vraag over het terreintje aan de Zeestraat bij café
„Sonnehoeck" dat hiervoor nog geen aanvraag is
ingekomen. Dit punt blijft de aandacht van B. en W.
houden. Verder wordt de heer Kesbeke medegedeeld,
dat bij de behandeling van de Buitenweg deze weg
dezelfde breedte zal verkrijgen als de Crijnssenstraat
en ten slotte krijgt dit lid te horen dat de ventweg aan
de Zuidsingel zal worden doorgetrokken zodra de
werkzaamheden dit maar- enigszins toelaten.
Aan de heer Maas wordt medegedeeld, dat de brand
gangen in plan Oost zullen worden betegeld, wanneer
de andere noodzakelijke verhardingen zijn verricht.
Voorts wordt dit lid medegedeeld, dat de verlichting
van de Polenstraat is opgenomen in het overige ver
lichtingsplan van de gemeente met electriciteit, dat
mogelijk volgend jaar zal verwezenlijkt worden.
Aan mevr. Folkersma-Staal wordt medegedeeld, dat
het verleggen van de trottoirs aan de Beatrixstraat al
een punt van bespreking heeft uitgemaakt in ver- j
gaderingen van commissies en college. Het resultaat
was echter ,dat omlegging van die trottoirs het straat-
beeld in die wijk te eentonig zou maken en het aan
zicht daardoor niet wordt verfraaid.
Closets voor de woningen in de Julianastraat. i
Een zeer wijdlopige discussie ontspon zich omtrent
het door B. en W. aan de heer C. avn Bendegem
gegeven antwoord inzake het aanbrengen van closets
in de vanwege de Vereniging tot Verbetering der
Volkshuisvesting in de Julianastraat.
De heer C. van Bendegem kon zich onmogelijk be
vredigd gevoelen door het z.i. negatieve antwoord 1
van het college. Het gaat z.i. niet aan de ouderwetse,
zeer onhygiënische toestanden die daar blijven be
staan te handhaven. De tijden veranderen en wij met
hen, zeide spr., die verwacht had dat B. en W. een
ander standpunt in zouden nemen dan b.v. sommige
bestuursleden dezer vereniging die tot spr. zeiden
„Wij laten ons van geen raadslid de les lezen Zulk
een houding is z.i. uit de tijd Spr. weet wel dat waar
geen geld is zelfs de keizer zijn recht verliest, doch
het ligt hier anders. Er is met het aanbrengen dezer
closets en de nodige werkzaamheden, als zijn inlich
tingen juist zijn, een bedrag gemoeid van plm. 300
per woning of in totaal plm. 15.000. Spr. meent dat
er ten deze nog altijd een reserve bestaat van 75.000
en zag daarom zoals hij met zeer veel nadruk betoogt
hier gaarne een bedrag van bestemd voor deze sociale
daad van de eerste orde.
De heer Oggel ging ten dele in met de gedachten-
gang va nde heer C. van Bendegem, echter niet ten
opzichte van zijn standpunt tot overneming van deze
woningen en opheffing der bestaande vereniging. Hij
is ook inderdaad van mening dat deze toestand hier
niet bestendigd kan blijven en wij hier een taak heb
ben te verrichten in het belang der volksgezondheid.
De voorzitter voerde tegenl beide heren aan dat
deze zaa ktoch nog meerdere kanten heeft dan men
oppervlakkig zou menen. Spr. heeft er de woningwet
op nageslagen en het zou hem spijten dat aan het
bestuur een soort van wanbeheer zou worden toe
geschreven. Z.i. past hen veeleer een pluim op de
hoed. Wij mogen deze woningbouwvereniging in geen
geval in de schoenen schuiven dat zij niet goed zou
hebben gewerkt. Spr. meent echter zeker te weten
dat een gedeelte der bewoners liever ander dringende
verbeteringen meer urgent acht, doch hierin stpit men
op de eisen die vanwege de P.Z.E.M. gesteld worden
ten aanzien van de kosten. Ten andere zijn reeds ge-
ruime tijd in de boezem van B. en W. besprekingeri
gaande die tot gevolg zouden hebben dat hte aange-
zicht van Axel geheel zal veranderen, maar die finan
cieel heel wat hogere eisen zullen vorderen dan de
thans tot onze beschikking zijnde reserve van 75.000.
Daarom is er voor B. en W. ook een kwestie van
bestuursbeleid mede gemoeid. B. en W. kunnen het
dan ook om nog andere redenen die spr. noemde in
verband met het karakter dezer woningen niet met
hun verantwoordelijkheid in overeenstemming brengen
dit verstrekkende besluit te nemen.
(Vervolg op pagina 3)