AXELSE COURANT 68.500 nieuwe huizen In Overschie wordt een hefschroever gebouwd. Mnippers In 1954 J. C.VINK Frankering bij abonnement, As el WOENSDAG 6 APRIL 1955 69e Jaargang No. 54 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C.VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C.VINK Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. TEKORT VAN 200.000 WONINGEN WORDT LANGZAAM MAAR ZEKER AANGEVULD. De woningnood in ons land is meer dan eens genoemd de kanker, die knaagt aan het geluk van honderdduizenden Nedrlanders. En vaders en moeders van samenwonende gezinnen, en jonge mensen die hun trouw plannen alsmaar moeten uitstellen bij gebrek aan woongelegenheid zullen bevestigen, dat die krasse vergelijking in geen enkel opzicht overdreven is. De gruwel der samenwoning, die zo moeilijk te verdragen is voor de Ne derlandse volksaard veroorzaakt tal van tragedies. De mensen die in gemeentebestu ren en huisvestingscommissies zijn aange wezen om de beschikbaar komende ruimte zo eerlijk mogelijk te verdelen onder de ern stige candidaten, komen op elk spreek, of zittingsuur weer in aanraking met nieuwe problemen. De wetenschap, dat er in ons land veel gedaan wordt om de woningnood te lenigen betekent slechts een schrale troost voor hen, die van die nood te lijden hebben. Al worden er nóg zoveel huizen gebouwd, de huisvestingsmisère v.an een slachtoffer behoort pas tot het verleden, wanneer hij zélf aan de beurt is om; een eigen woning te betrekken, waanin hij en zijn gezin zich zelf kunnen zijn. Langzaam maar zeker. Met andere woorden ook al zou er in ons land geen woningnood zijn, dan nog zouden er ieder jaar heel wat huizen moe ten worden gebouwd, in de eerste plaats om dat het aantal huishoudingen toeneemt en ten tweede omdat heel veel oude huizen nodig moeten worden vervangen. Van de 68.500 woningen, die verleden jaar klaar kwamen, zijn er misschien 20.000. waarmee de achterstand wordt ingelopen. Het tekort aan huizen wordt geschat op 200.000 en een eenvoudige rekensom leert dan, dat het, zo als minister Witte onlangs heeft gezegd, wel 1964 zal worden voordat de hele achterstand is ingehaald, ten minste, wanneer het tempo van 65.000 per jaar wordt volgehouden. Zou het mogelijk blijken de jaarlijkse productie op te voeren dan zou de woningnood iets eerder van de baan kunnen zijn. In ieder geval, het record, dat in 1954 werd bereikt en waarvan een ieder hoopt, Te betreuren is slechts dat niettegen staande het steeds uitbreidende aantal wo ningen dat wordt gebouwd, het beeld in onze eigen omgeving en in onze hele pro vincie juist omgekeerd is en er hier steeds minder woningen bij komen. Niet, omdat er geen woningtekort meer is, maar omdat ,,Den Haag" een veel te klein aantal wo ningen aan onze provincie toewijst. Vooral wanneer men ziet welke enorme complexen, we kunnen wel haast zeggen welke stadjes er in de grote steden als Den Haag en Amsterdam worden bijgebouwd, dan is hetgeen daartegenover wordt toege wezen aan onze provincie tergend weinig en een extra belemmering voor groei en vooruitgang. Wij zijn niet minder blij om het verschijn sel dat de woningnood nu flink wordt inge haald en de vele tienduizenden woningen die gêreed kwamen, maar het zou toch nog zoveel plezieriger zijn, wanneer wij niet al leen wisten dat de tekorten in het centrum van ons land verdwijnen, maar dat zij ook in onze eigen plaats verdwenen en ook hier voldoende mogelijkheden voor de uitbrei ding en groei van de gemeente en de be volking konden worden gevonden. EERSTE HELICOPTER VAN NEDERLANDS FABRIKAAT. STUWSTRAALMOTOREN AAN DE ROTORTIPS. \x/ï millioen Nederlanders in nieuwe huizen. Maar al gaat het ons nooit snel genoeg, er wordt in ons land inderdaad hard ge werkt om de woningnood te bestrijden door het bouwen van nieuwe huizen. Kort ge leden heeft het Ministerie van Wederop bouw en Volkshuisvesting bekend gemaakt, dat er in 1954 68.500 nieuwe woningen ge reed kwamen, dat is meer dan ooit tevoren in één jaar. Een record dus, of liever gezegd een recordverbetering. Want de woning productie heeft zich sedert de bevrijding steeds in stijgende lijn ontwikkeld, afgezien van een kleine inzinking in 1952. In de pe riode na Mei 1945 konden 400.000 Neder landse gezinnen aan een nieuwe woning ge holpen worden. Dat is een indrukwekkend aantal als men bedenkt, dat die gezinnen ongeveer 1millioen Nederlanders om vatten. Enorme achterstand En toch is ondanks diie steeds groter wor dende bedrijvigheid in de bouwvakken de woningnood nog groot en kon de na-oorlogse achterstand nog niet worden ingehaald. Die achterstand was bij de bevrijding heel erg groot. Door oorlogsgeweld waren alleen al 80.000 woningen vernield, 40.000 huizen zwaar en 400.000 huizen licht beschadigd. Het herstelwerk eiste eerst de volle aandacht en het bouwen van nieuwe woningen kwam pas langzaam op gang. Tegelijkertijd steeg echter ook de vraag naar woonruimte er werden in de eerste jaren na de oorlog twee maal zoveel huwelijken gesloten als in nor male jar envoor 1940. En zo kon pas in 1950 een bescheiden begin worden gemaakt met het inhalen van de enorme achterstand in dat jaar was voor het eerst de woningpro ductie groter dan de jaarlijkse toeneming van de behoefte. Aantal huishoudingen stijgt. De woningbehoefte is sedertdien tot een abnormaal hoog peil blijven toenemen, waar bij men dat woord abnormaal moet verstaan als veel hoger dan voor de oorlog. De oor- zak endaarvan zijn op zichzelf verheugend er worden meer huwelijken gesloten en over het algemeen op jeugdiger leeftijd en oudere mensen blijven langer leven, maar deze ver schijnselen brengen voor de woningvoorzie ning nogal wat zorgen mee. Want, terwijl door het bouwen van nieuwe huizen het wo ningtekort kleiner wordt, groeit het aan de andere kant weer aan, doordat het aantal huishoudingen stijgt. Bovendien het aantal oude woningen, dat door nieuwe moet wor den vervangen, wordt ieder jaar groter. Vooral op het platteland vindt men nog vele één- of tweekamerwoningen, die de naam woning eigenlijk niet meer verdienen, terwijl ook in elke stad nog vele krotten zijn op te ruimen. Blijkens een uitlating van de heer T. van Houwejingen, voorzitter van de stichting voor de ontwikkeling en bbouw van een ex perimenteel Hefschroefvliegtuig, hoopt men dat het niet meer zo lang zal duren* of de eerste helicopter van Nederlands ontwerp zal in ons luchtruim te zien zijn. In Over schie wordt sedert enige tijd reeds proef gedraaid, aan de Overschiese Achterdijk, waar de hefschroever is gebouwd en waar, vanaf een speciale heliport de eerste proef vluchten gemaakt zullen worden. De Ne derlandse helicopter heet de SOBEH-1 en is een ontwerp van twee ingenieurs, de he ren ir. J. Meyer Drees en ir G. F. Verhage. De heer Verhage moet een nieuwe vinding op helicoptergebied hebben gedaan, name lijk die van het zogenaamd zelfinstellend rotorblad, waarover in verband met paten ten thans nog geen nadere bijzonderheden kunnen worden gepubliceerd. Al in Mei proefgevlogen. Interessant is, dat de SOBEH-1 al in Mei van het vorige jaar heeft proefgevlegen. Dat gebeurde niet in Overschie, maar in Ne- derhorst den Berg nabbij het tussen de An- keveense plassen gelegen PTT radio - ont vangststation. Bij deze proefvluchten kwa men enige onvolkomenheden aan de dag, zodat op enkele punten wijzigingen moesten worden aangebracht. Thans is de SOBEH- opnieuw gereed en de eerste vluchten zul len nu in Ovenschie binnen afzienbare tijd gemaakt worden. De machine wordt inge vlogen door de bekende helicoptervlfeger deed op de S-51 en S-55 helicopters van de Lt. ter zee Idzerda, die veel ervaring op Koninklijke Marine. Stuwstraalmotoren aan de rotortips. Een kenmerk van de eerste Nederlandse hefschroever is, dat deze is voorzlien van z.g. Stuwstraalhiotoren aan de tippen van de tweebladige rotor. Deze motoren zijn even eens van Nederlands ontwerp en mogen de eerste Nederlandhe straalmotoren worden genoemd! Het voordeel van dit systeem is o.a. dat in de romp geen motor behoeft te worden ingebouwd. Er bestaan dan ook al vele helicopters volgens d>it systeem en wat dit betreft is de SOBEH zeker geen primeur. Vliegende geraamten. Op het eerste gezicht lijkt de SOBEH wel wat schamel en herinnert zij ons aan het vliegtuig van de gebrs. Blébiot. Het toestel /s nog een „vliegend geraamte", dat wil zeg gen dat het nog niet geheel bekleed is. Het heeft ook geen wielen maar een schaatson- derstel, terwijl de vlieger nog in de open dat het in de loop van dit jaar opnieuw zal worden verbeterd, is een belangrijke stap geweest in de goede richting. lucht zit, hoewel bbij latere uitvoeringen een gestroomlijnd omhulsel als cockpit zal wor den aangebbracht.. De SOBEH zal slechts een of twee mensen kunnen bevatten. Het is dus geen toestelletje voor passagiersver voer. Mogelijk is het voor landbouwdoel einden bruikbaar, evenals voor militaire ver kenningen. Waarschijnlijk is de SOBEH-1 bedoeld als vliegend proefmodel voor het beproeven van nieuwe vindingen, die dan eventueel later op grotere machines kunnen worden toegepast. Toekomst. De SOBEH zou een snelheid van onge veer 120 kilometer per uur moeten kunnen halen en ongeveer een uur in de lucht kun nen blijven. Straalmotoren gebruiken nu een maal een enorme hoeveelheid brandstof. Zij maken tamelijk veel lawaai en kenmerken zich veelal door grote vlammen, die uit de straalpijpen schietten.. Deze motoren kun- nenalleen werken als er lucht doorheen ge stuwd wordt, met andere woorden als de hefschroef draait met een zekere snelheid. Dit in draaiing brengen van de hefschroef gebeurt door een speciale startmotor, die niet in het vliegtuig is aangebracht. Later zullen wel startmotoren in de eventuele se riemachines moeten worden gebouwd, om dat de vliegtuigjes anders alleen maar zou den kunnen starten op velden waar speci ale startwagens gereed zouden staan, en dus in hun bewegingsvrijheid sterk zouden worden beperkt.. Zij zouden dan weer al leen kunnen dienen op uitgebreid geoutil leerde terreinen en niet kunnen starten van tijdelijk noodveldjes, die bijv. in door sneeuw ijs of water geisoleerde gebieden gemak kelijk kunnen worden ingericht, zonder spe ciale installaties. De heer van HoHuwelingen vertelde ons, dat er nog veel haken en ogen aan het helicopterprobleem zitten en dat er nog heel wat geëxperimenteerd moet worden. Het is te hopen dat de komende vliegproeven met de eerste Nederlandse helicopter bevredi gend zullen verlopen. Is het toestelletje uit technisch oogpunt bezien zeer interessant, (dank zij enkele Nederlandse vindingen), waarschijnlijk is het ook voor diverse doel einden zeer goed bruikbaar. Vooral nu ook Nederlandse strijdkrachten meer en meer tot het gebruik van helicopters overgaan, (voorlopig komen er 35 lichte helicopters in gebruik) ligt hier voor de kleine SOBEH wellicht een kans. Of de Nederlandse hef schroever tegen de ongetwijfeld zware bui tenlandse concurrentie zal kunnen optornen, moet de toekomst leren. (Ontleend aan „Ned. Fabrikaat"). Zondagavond zijn op de rijksweg Den HaagRotterdam ter hoogte van het vlieg veld Ypenburg een vier- of vijftal auto's op elkaar gebotst. De gevolgen waren ver schrikkelijk. Twee der auto's reden met ca. 60 km. snelheid op het middengedeelte van de rijbaan recht op elkaar in en werden naar de weggedeelten, waarop zij aanvan kelijk hadden gereden terug geslingerd. Daar ramden zij andere wagens uit de files van beide zijden, of zij werden achterop aange reden. Er zijn twee doden geborgen, n.l. de 31-jarige A. eVldhoen uit Rotterdam en de 19-j.arige mej. van Heusden uit Amsterdam, welke laatste in het Hyppolytus-gesticht te Delft aan de bekomen verwondingen is over leden. Voorts werden nog in ziekenhuizen te Delft en Den Haag zeven zwaar gewonden en twee licht gewonden opgenomen. Men vermoedt, dat een der auto's zich voor pas seren losmaakte uit de file, die in de rich ting Rotterdam reed en terzelfdertijd een wagen met hetzelfde doel zich uit de file die in de richting Den Haag reed, losmaakte. Vrijwel alle gewonden zijn afkomstig uit Rotterdam. Na de botsing schijnt nog een motorrijder op de auto's te zijn ingereden. Zondagmiddag omstreeks kwart voor twee ontdekte een bewoner van de Hartog- straat in de Haagse binnenstad, dat zware vlammen sloegen uit de bovenverdieping van het kantoor en magazijn van de uitgeverij Van Stockum. Het vuur was zo hevig, dat enkele minuten later reeds het houtwerk van de voorgevel van het pakhuis aan de over kant vlam vatte. Omstreeks half drie had mten de brand onder de knie. De zeer aan zienlijke schade wordt vermoedelijk door verzekering gedekt. \De oorzaak 'van de brand is nog niet vastgesteld. EenE 45-jarige autoverkoper, die in gezelschap van zijn vrouw Maandag ver scheidene café's in de hoofdstad bezocht, heeft bij de politie aangifte gedaan, dat hij bij deze bezoeken een bedrag van ongeveer 10.000 is kwijt geraakt. De autoverkoper vermoedt, dat hij het geld, dat zijn werk gever toebehoort, bij het afrekenen in een der café's heeft verloren. Pas om half een des nachts ,toen h ijzich in een ander café bevond, kwam hij tot de pijnlijke ontdekking van de vermissing. Zes rijtuigen van een Mexicaanse pas- sagierstrein vol met vacantiegangers ter ge legenheid van Palmpasen zijn Zondagavond in een 70 meter diep ravijn gestort. Bij dit ongeluk zijn 13 mensen om het leven ge- kompn. Het aantal zwaar gewonden be draagt 8. Niet minder dan 70 personen hebben lichte verwondingen opgelopen. Het ruim 80 ha. omvattende boscomplex „De Heide" gelegen nabij de zanderijen te Bergen op Zoom zal binnenkort officieel voor het publiek worden opengesteld. De gemeente heeft het complex aangekocht van de Nederlandse Spoorwegen met het doel er een recreatie-centrum van te maken. In het dorpje Sclessin bij Luik ontstond Zondagmiddag brand in de bioscoop het Rio Theater. In blinde angst stormden de be zoekers. merendeels kinderen, op de enige nooddeur af. Vlak bij de nooddeur bevond zich echter de vuurhaard. 39 personen, waar onder een groot aantal kinderen, vonden e enverschrikkelijke dood, meest door het op elkaar dringen bij de normale uitgangen, die de vluchtende massa niet konden ver werken. De inschakeling van militairen bracht een volledige ineenstorting van de stakingen bij het gemeentepersoneel in Amsterdam. Hoewel de rust in de hoofdstad is weerge keerd, hebben B. en W. aan alle stakers ontslag aangezegd. Toen het personeel zich Maandag aan de tramremises en garages meldde, werden de namen en kraagnummers genoteerd, waarna men de mededeling kreeg dat men naar huis kon gaan en nader be richt zou volgen. De leden van het stakings comité zijn teruggestuurd ponder dat zij ge noteerd waren. B. en W. hebben inmiddels bekend gemaakt, dat voor alle toegelatenen de bepalingen van het ambtenarenreglement inzake toepassing van disciplinaire maatre gelen van kracht blijven. Er is ontstemming onder de N.V.V.-leden, welke de verant woordelijkheid voor de door de communisten geleide staking leggen op de confessionele vakbeweging. ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVEETÏNTIEPÏ1JS: 8 cent per tn.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. s

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1