AXELSE COURANT
68.500 nieuwe huizen
In Overschie wordt een hefschroever
gebouwd.
Mnippers
In 1954
J. C.VINK
Frankering bij abonnement, As el
WOENSDAG 6 APRIL 1955
69e Jaargang No. 54
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C.VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C.VINK
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL.
TEKORT VAN 200.000 WONINGEN WORDT LANGZAAM
MAAR ZEKER AANGEVULD.
De woningnood in ons land is meer dan
eens genoemd de kanker, die knaagt aan het
geluk van honderdduizenden Nedrlanders.
En vaders en moeders van samenwonende
gezinnen, en jonge mensen die hun trouw
plannen alsmaar moeten uitstellen bij gebrek
aan woongelegenheid zullen bevestigen, dat
die krasse vergelijking in geen enkel opzicht
overdreven is. De gruwel der samenwoning,
die zo moeilijk te verdragen is voor de Ne
derlandse volksaard veroorzaakt tal van
tragedies. De mensen die in gemeentebestu
ren en huisvestingscommissies zijn aange
wezen om de beschikbaar komende ruimte
zo eerlijk mogelijk te verdelen onder de ern
stige candidaten, komen op elk spreek, of
zittingsuur weer in aanraking met nieuwe
problemen. De wetenschap, dat er in ons
land veel gedaan wordt om de woningnood
te lenigen betekent slechts een schrale troost
voor hen, die van die nood te lijden hebben.
Al worden er nóg zoveel huizen gebouwd,
de huisvestingsmisère v.an een slachtoffer
behoort pas tot het verleden, wanneer hij
zélf aan de beurt is om; een eigen woning
te betrekken, waanin hij en zijn gezin zich
zelf kunnen zijn.
Langzaam maar zeker.
Met andere woorden ook al zou er in
ons land geen woningnood zijn, dan nog
zouden er ieder jaar heel wat huizen moe
ten worden gebouwd, in de eerste plaats om
dat het aantal huishoudingen toeneemt en
ten tweede omdat heel veel oude huizen
nodig moeten worden vervangen. Van de
68.500 woningen, die verleden jaar klaar
kwamen, zijn er misschien 20.000. waarmee
de achterstand wordt ingelopen. Het tekort
aan huizen wordt geschat op 200.000 en een
eenvoudige rekensom leert dan, dat het, zo
als minister Witte onlangs heeft gezegd, wel
1964 zal worden voordat de hele achterstand
is ingehaald, ten minste, wanneer het tempo
van 65.000 per jaar wordt volgehouden. Zou
het mogelijk blijken de jaarlijkse productie
op te voeren dan zou de woningnood iets
eerder van de baan kunnen zijn.
In ieder geval, het record, dat in 1954
werd bereikt en waarvan een ieder hoopt,
Te betreuren is slechts dat niettegen
staande het steeds uitbreidende aantal wo
ningen dat wordt gebouwd, het beeld in
onze eigen omgeving en in onze hele pro
vincie juist omgekeerd is en er hier steeds
minder woningen bij komen. Niet, omdat
er geen woningtekort meer is, maar omdat
,,Den Haag" een veel te klein aantal wo
ningen aan onze provincie toewijst.
Vooral wanneer men ziet welke enorme
complexen, we kunnen wel haast zeggen
welke stadjes er in de grote steden als Den
Haag en Amsterdam worden bijgebouwd,
dan is hetgeen daartegenover wordt toege
wezen aan onze provincie tergend weinig
en een extra belemmering voor groei en
vooruitgang.
Wij zijn niet minder blij om het verschijn
sel dat de woningnood nu flink wordt inge
haald en de vele tienduizenden woningen
die gêreed kwamen, maar het zou toch nog
zoveel plezieriger zijn, wanneer wij niet al
leen wisten dat de tekorten in het centrum
van ons land verdwijnen, maar dat zij ook
in onze eigen plaats verdwenen en ook hier
voldoende mogelijkheden voor de uitbrei
ding en groei van de gemeente en de be
volking konden worden gevonden.
EERSTE HELICOPTER VAN NEDERLANDS FABRIKAAT.
STUWSTRAALMOTOREN AAN DE ROTORTIPS.
\x/ï millioen Nederlanders in
nieuwe huizen.
Maar al gaat het ons nooit snel genoeg,
er wordt in ons land inderdaad hard ge
werkt om de woningnood te bestrijden door
het bouwen van nieuwe huizen. Kort ge
leden heeft het Ministerie van Wederop
bouw en Volkshuisvesting bekend gemaakt,
dat er in 1954 68.500 nieuwe woningen ge
reed kwamen, dat is meer dan ooit tevoren
in één jaar. Een record dus, of liever gezegd
een recordverbetering. Want de woning
productie heeft zich sedert de bevrijding
steeds in stijgende lijn ontwikkeld, afgezien
van een kleine inzinking in 1952. In de pe
riode na Mei 1945 konden 400.000 Neder
landse gezinnen aan een nieuwe woning ge
holpen worden. Dat is een indrukwekkend
aantal als men bedenkt, dat die gezinnen
ongeveer 1millioen Nederlanders om
vatten.
Enorme achterstand
En toch is ondanks diie steeds groter wor
dende bedrijvigheid in de bouwvakken de
woningnood nog groot en kon de na-oorlogse
achterstand nog niet worden ingehaald. Die
achterstand was bij de bevrijding heel erg
groot. Door oorlogsgeweld waren alleen al
80.000 woningen vernield, 40.000 huizen
zwaar en 400.000 huizen licht beschadigd.
Het herstelwerk eiste eerst de volle aandacht
en het bouwen van nieuwe woningen kwam
pas langzaam op gang. Tegelijkertijd steeg
echter ook de vraag naar woonruimte er
werden in de eerste jaren na de oorlog twee
maal zoveel huwelijken gesloten als in nor
male jar envoor 1940. En zo kon pas in 1950
een bescheiden begin worden gemaakt met
het inhalen van de enorme achterstand in
dat jaar was voor het eerst de woningpro
ductie groter dan de jaarlijkse toeneming van
de behoefte.
Aantal huishoudingen stijgt.
De woningbehoefte is sedertdien tot een
abnormaal hoog peil blijven toenemen, waar
bij men dat woord abnormaal moet verstaan
als veel hoger dan voor de oorlog. De oor-
zak endaarvan zijn op zichzelf verheugend
er worden meer huwelijken gesloten en over
het algemeen op jeugdiger leeftijd en oudere
mensen blijven langer leven, maar deze ver
schijnselen brengen voor de woningvoorzie
ning nogal wat zorgen mee. Want, terwijl
door het bouwen van nieuwe huizen het wo
ningtekort kleiner wordt, groeit het aan de
andere kant weer aan, doordat het aantal
huishoudingen stijgt. Bovendien het aantal
oude woningen, dat door nieuwe moet wor
den vervangen, wordt ieder jaar groter.
Vooral op het platteland vindt men nog
vele één- of tweekamerwoningen, die de
naam woning eigenlijk niet meer verdienen,
terwijl ook in elke stad nog vele krotten
zijn op te ruimen.
Blijkens een uitlating van de heer T. van
Houwejingen, voorzitter van de stichting
voor de ontwikkeling en bbouw van een ex
perimenteel Hefschroefvliegtuig, hoopt men
dat het niet meer zo lang zal duren* of de
eerste helicopter van Nederlands ontwerp
zal in ons luchtruim te zien zijn. In Over
schie wordt sedert enige tijd reeds proef
gedraaid, aan de Overschiese Achterdijk,
waar de hefschroever is gebouwd en waar,
vanaf een speciale heliport de eerste proef
vluchten gemaakt zullen worden. De Ne
derlandse helicopter heet de SOBEH-1 en
is een ontwerp van twee ingenieurs, de he
ren ir. J. Meyer Drees en ir G. F. Verhage.
De heer Verhage moet een nieuwe vinding
op helicoptergebied hebben gedaan, name
lijk die van het zogenaamd zelfinstellend
rotorblad, waarover in verband met paten
ten thans nog geen nadere bijzonderheden
kunnen worden gepubliceerd.
Al in Mei proefgevlogen.
Interessant is, dat de SOBEH-1 al in Mei
van het vorige jaar heeft proefgevlegen.
Dat gebeurde niet in Overschie, maar in Ne-
derhorst den Berg nabbij het tussen de An-
keveense plassen gelegen PTT radio - ont
vangststation. Bij deze proefvluchten kwa
men enige onvolkomenheden aan de dag,
zodat op enkele punten wijzigingen moesten
worden aangebracht. Thans is de SOBEH-
opnieuw gereed en de eerste vluchten zul
len nu in Ovenschie binnen afzienbare tijd
gemaakt worden. De machine wordt inge
vlogen door de bekende helicoptervlfeger
deed op de S-51 en S-55 helicopters van de
Lt. ter zee Idzerda, die veel ervaring op
Koninklijke Marine.
Stuwstraalmotoren aan de rotortips.
Een kenmerk van de eerste Nederlandse
hefschroever is, dat deze is voorzlien van z.g.
Stuwstraalhiotoren aan de tippen van de
tweebladige rotor. Deze motoren zijn even
eens van Nederlands ontwerp en mogen de
eerste Nederlandhe straalmotoren worden
genoemd! Het voordeel van dit systeem is
o.a. dat in de romp geen motor behoeft te
worden ingebouwd. Er bestaan dan ook al
vele helicopters volgens d>it systeem en wat
dit betreft is de SOBEH zeker geen primeur.
Vliegende geraamten.
Op het eerste gezicht lijkt de SOBEH
wel wat schamel en herinnert zij ons aan het
vliegtuig van de gebrs. Blébiot. Het toestel
/s nog een „vliegend geraamte", dat wil zeg
gen dat het nog niet geheel bekleed is. Het
heeft ook geen wielen maar een schaatson-
derstel, terwijl de vlieger nog in de open
dat het in de loop van dit jaar opnieuw zal
worden verbeterd, is een belangrijke stap
geweest in de goede richting.
lucht zit, hoewel bbij latere uitvoeringen een
gestroomlijnd omhulsel als cockpit zal wor
den aangebbracht.. De SOBEH zal slechts
een of twee mensen kunnen bevatten. Het
is dus geen toestelletje voor passagiersver
voer. Mogelijk is het voor landbouwdoel
einden bruikbaar, evenals voor militaire ver
kenningen. Waarschijnlijk is de SOBEH-1
bedoeld als vliegend proefmodel voor het
beproeven van nieuwe vindingen, die dan
eventueel later op grotere machines kunnen
worden toegepast.
Toekomst.
De SOBEH zou een snelheid van onge
veer 120 kilometer per uur moeten kunnen
halen en ongeveer een uur in de lucht kun
nen blijven. Straalmotoren gebruiken nu een
maal een enorme hoeveelheid brandstof. Zij
maken tamelijk veel lawaai en kenmerken
zich veelal door grote vlammen, die uit de
straalpijpen schietten.. Deze motoren kun-
nenalleen werken als er lucht doorheen ge
stuwd wordt, met andere woorden als de
hefschroef draait met een zekere snelheid.
Dit in draaiing brengen van de hefschroef
gebeurt door een speciale startmotor, die
niet in het vliegtuig is aangebracht. Later
zullen wel startmotoren in de eventuele se
riemachines moeten worden gebouwd, om
dat de vliegtuigjes anders alleen maar zou
den kunnen starten op velden waar speci
ale startwagens gereed zouden staan, en
dus in hun bewegingsvrijheid sterk zouden
worden beperkt.. Zij zouden dan weer al
leen kunnen dienen op uitgebreid geoutil
leerde terreinen en niet kunnen starten van
tijdelijk noodveldjes, die bijv. in door sneeuw
ijs of water geisoleerde gebieden gemak
kelijk kunnen worden ingericht, zonder spe
ciale installaties.
De heer van HoHuwelingen vertelde
ons, dat er nog veel haken en ogen aan het
helicopterprobleem zitten en dat er nog heel
wat geëxperimenteerd moet worden. Het is
te hopen dat de komende vliegproeven met
de eerste Nederlandse helicopter bevredi
gend zullen verlopen. Is het toestelletje uit
technisch oogpunt bezien zeer interessant,
(dank zij enkele Nederlandse vindingen),
waarschijnlijk is het ook voor diverse doel
einden zeer goed bruikbaar. Vooral nu ook
Nederlandse strijdkrachten meer en meer
tot het gebruik van helicopters overgaan,
(voorlopig komen er 35 lichte helicopters
in gebruik) ligt hier voor de kleine SOBEH
wellicht een kans. Of de Nederlandse hef
schroever tegen de ongetwijfeld zware bui
tenlandse concurrentie zal kunnen optornen,
moet de toekomst leren.
(Ontleend aan „Ned. Fabrikaat").
Zondagavond zijn op de rijksweg Den
HaagRotterdam ter hoogte van het vlieg
veld Ypenburg een vier- of vijftal auto's op
elkaar gebotst. De gevolgen waren ver
schrikkelijk. Twee der auto's reden met ca.
60 km. snelheid op het middengedeelte van
de rijbaan recht op elkaar in en werden
naar de weggedeelten, waarop zij aanvan
kelijk hadden gereden terug geslingerd. Daar
ramden zij andere wagens uit de files van
beide zijden, of zij werden achterop aange
reden. Er zijn twee doden geborgen, n.l. de
31-jarige A. eVldhoen uit Rotterdam en de
19-j.arige mej. van Heusden uit Amsterdam,
welke laatste in het Hyppolytus-gesticht te
Delft aan de bekomen verwondingen is over
leden. Voorts werden nog in ziekenhuizen te
Delft en Den Haag zeven zwaar gewonden
en twee licht gewonden opgenomen. Men
vermoedt, dat een der auto's zich voor pas
seren losmaakte uit de file, die in de rich
ting Rotterdam reed en terzelfdertijd een
wagen met hetzelfde doel zich uit de file die
in de richting Den Haag reed, losmaakte.
Vrijwel alle gewonden zijn afkomstig uit
Rotterdam. Na de botsing schijnt nog een
motorrijder op de auto's te zijn ingereden.
Zondagmiddag omstreeks kwart voor
twee ontdekte een bewoner van de Hartog-
straat in de Haagse binnenstad, dat zware
vlammen sloegen uit de bovenverdieping van
het kantoor en magazijn van de uitgeverij
Van Stockum. Het vuur was zo hevig, dat
enkele minuten later reeds het houtwerk van
de voorgevel van het pakhuis aan de over
kant vlam vatte. Omstreeks half drie had
mten de brand onder de knie. De zeer aan
zienlijke schade wordt vermoedelijk door
verzekering gedekt. \De oorzaak 'van de
brand is nog niet vastgesteld.
EenE 45-jarige autoverkoper, die in
gezelschap van zijn vrouw Maandag ver
scheidene café's in de hoofdstad bezocht,
heeft bij de politie aangifte gedaan, dat hij
bij deze bezoeken een bedrag van ongeveer
10.000 is kwijt geraakt. De autoverkoper
vermoedt, dat hij het geld, dat zijn werk
gever toebehoort, bij het afrekenen in een
der café's heeft verloren. Pas om half een
des nachts ,toen h ijzich in een ander café
bevond, kwam hij tot de pijnlijke ontdekking
van de vermissing.
Zes rijtuigen van een Mexicaanse pas-
sagierstrein vol met vacantiegangers ter ge
legenheid van Palmpasen zijn Zondagavond
in een 70 meter diep ravijn gestort. Bij dit
ongeluk zijn 13 mensen om het leven ge-
kompn. Het aantal zwaar gewonden be
draagt 8. Niet minder dan 70 personen
hebben lichte verwondingen opgelopen.
Het ruim 80 ha. omvattende boscomplex
„De Heide" gelegen nabij de zanderijen te
Bergen op Zoom zal binnenkort officieel
voor het publiek worden opengesteld. De
gemeente heeft het complex aangekocht van
de Nederlandse Spoorwegen met het doel
er een recreatie-centrum van te maken.
In het dorpje Sclessin bij Luik ontstond
Zondagmiddag brand in de bioscoop het Rio
Theater. In blinde angst stormden de be
zoekers. merendeels kinderen, op de enige
nooddeur af. Vlak bij de nooddeur bevond
zich echter de vuurhaard. 39 personen, waar
onder een groot aantal kinderen, vonden
e enverschrikkelijke dood, meest door het
op elkaar dringen bij de normale uitgangen,
die de vluchtende massa niet konden ver
werken.
De inschakeling van militairen bracht
een volledige ineenstorting van de stakingen
bij het gemeentepersoneel in Amsterdam.
Hoewel de rust in de hoofdstad is weerge
keerd, hebben B. en W. aan alle stakers
ontslag aangezegd. Toen het personeel zich
Maandag aan de tramremises en garages
meldde, werden de namen en kraagnummers
genoteerd, waarna men de mededeling kreeg
dat men naar huis kon gaan en nader be
richt zou volgen. De leden van het stakings
comité zijn teruggestuurd ponder dat zij ge
noteerd waren. B. en W. hebben inmiddels
bekend gemaakt, dat voor alle toegelatenen
de bepalingen van het ambtenarenreglement
inzake toepassing van disciplinaire maatre
gelen van kracht blijven. Er is ontstemming
onder de N.V.V.-leden, welke de verant
woordelijkheid voor de door de communisten
geleide staking leggen op de confessionele
vakbeweging.
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVEETÏNTIEPÏ1JS: 8 cent per tn.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
s