AXELSE COURANT
De „Futura
Viert U ook zo Boekenweek?
De Nationale B.B.-manifestatie te Rotterdam
J. C.VINK
mm
Frankering bij abonnement, A\el
WOENSDAG 23 MAART 1955
69e Jaargang No. 50
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C.VINK
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL.
OOK DE BEDRIJFSZELFBESCHERMING DOET MEE.
Er komt reeds zeer veel tekening in de plannen voor de grootscheepse nationale
B.B.-manifestatie, die op 25 Juni a.s. te Rotterdam zal worden gehouden. Het
werkcomité, het speciale secretariaat en de 13 afzonderlijke werkgroepen, die
ter voorbereiding van de manifestatie in het leven zijn geroepen, hebben reeds
bergen werk verzet. Gelukkig mag geconstateerd worden dat zij bij hun orga
nisatorisch werk zeer veel medewerking ondervinden. Vooral de Rijksoverheid
en de gemeente Rotterdam is er alles aan gelegen deze grootse manifestatie in
alle opzichten te doen slagen, doch ook van particuliere zijde wordt veel mede
werking verleend en belangstelling ondervonden.
Zo zal en dat is een nieuwe ontwik
keling in de plannen ook de bedrijfszelf
bescherming aan de demonstratie deelnemen.
Bedriegen de voortekenen niet, dan zullen
op 25 Juni te Rotterdam tientallen bedrijfs-
zelfbeschermingsploegen uit het gehele land
demonstreren en begeleid door verschil
lende muziekcorpsen voor de autoriteiten
defileren.
Ook de duizenden B.B.-ers die aan de
wandeltochten deelnemen, zullen hun aan
wezigheid in de Maasstad door een défilé
duidelijk demonstreren en vooral het défilé
van de mobiele B.B.-groepen uit het gehele
land die deelnemen aan de sterrit, zal, naar
men verwacht, zeer indrukwekkend zijn.
Daarnaast is er een grote brandweer
concentratie. Minstens 60 B.B.-brandweer-
eenheden uit de provincies Noord-Holland,
Zuid-Holland en Utrecht zullen, na via ver
zamelpunten in Rotterdam, Utrecht en Haar
lem in Den Haag te zijn samengekomen, in
een massale stoet door het Westland op-
mlcJ-en en respectievelijk in Vlaardingen en
Rotterdam demonstreren. Aan de Maashaven
zullen rij een enorm watergordijn formeren,
v. aarbij tegelijkertijd de luchtmacht met een
.aantal vliegtuigen zal optreden.
Over de gehele dag verdeeld, vinden op
-verschillende plaatsen in Rotterdam, Schie
dam en Vlaardingen de nationale wedstrij
den plaats van de geneeskundige teams, de
brandweer en de reddingsploegen en blok-
■ploegen uit alle delen van het land. Vanaf
9 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds zullen
wedstrijden en demonstraties gehouden wor
den, waarna het programma zal culmineren
in een reusachtige openlucht-maaltijd voor
minstens 5000 B.B.-e-rs op het Rotterdamse
Veemarktterrein, tijdens welke bijeenkomst
de minister van Binnenlandse Zaken, prof.
dr. L. J. M. Beel, de noodwachters zal toe
spreken.
Voor de bereiding van de warme massa
maaltijd zal een van de grote B.B.-keuken-
treinen naar Rotterdam worden gedirigeerd.
De grote cantine van de Veemarkthallen
zal de gehele dag beschikbaar zijn als tref
punt voor de duizenden B.B.-ers die deze
dag in Rotterdam zullen samenkomen.
Voor de deelnemers die de nacht van
Zaterdag op Zondag in Rotterdam willen
doorbrengen in de avonduren worden
zij in de gelegenheid gesteld de E 55 te
bezoeken wordt op grote schaal logies-
mogelijkheid voorbereid, doch daarnaast zijn
besprekingen gaande over het inleggen van
extra treinen.
Alle deelnemers aan de demonstratie zul
len een speciaal vervaardigde medaille ont
vangen het bekende Rotterdamse beeld
van Zadkine met het B.B.-embleem als ach
tergrond die als legitimatie-bewijs zal gel
den, doch tevens een mooie herinnering zal
zijn aan deze B.B.-manifestatie 1955, die
ongetwijfeld een hoogtepunt zal vormen in
de jonge geschiedenis van de Nederlandse
organisatie Bescherming Bevolking.
BIJNA 67.000.000 EXPORT AAN
VLASPRODUCTEN IN 1954.
Uit de maandelijkse overzichten van het
Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt,
dat de exportwaarde van zaailijnzaad, stro-
vlas, vlaslint en lokken over 1954 een wei
nig lager is geweest dan in 1953. Het totale
exportbedrag van 66.828.000 blijft desal
niettemin een cijfer van betekenis.
De totale exporten van de verschillende
vlasproducten in 1954 waren
Zaailijnzaad 9.225.000. Hiervan ging
5.200.000 naar Frankrijk. De rest ging naar
twaalf andere landen in Europa en Zuid-
Amerika.
Ongerepeld en gerepeld strovlas. Hiervoor
was België met 26.729.000 ook in 1954 de
enige afnemer.
Vlaslint. De export hiervan vond plaats
naar ongeveer 20 landen waaronder Japan,
Mexico en Argentinië. De totale exportwaar
de hiervan bedroeg 23.682.000.
Overige vlasproducten. DeD export hier
van daalde in 1954 tot ƒ7.191.000.
Het toenemend belang van de export van
vlasproducten voor de Nederlandse econo
mie blijkt duidelijk wanneer men ziet, dat de
export hiervan in 1939 13.232.000 bedroeg,
na de oorlog steeds is opgelopen en vorig jaar
66.828.000 groot was. In 1953 71.384.000.
In 1954 bedroeg de export van bier ruim
ƒ44.500.000 en van vers fruit ongeveer 75
millioen. Vlasproducten namen dan ook een
vooraanstaande plaats in bij de Nederlandse
agrarische export.
vrou
te
Lk vier de Boekenweek zeer intens, ik sta
i zengen bekend voor en daar-
daar om zo l zegge» ,,i
om heeft men m,'/ ultgenod.gd U te ve tellen
hóé ik dat doe, opdat' U van Zult k"n'
nen leren.
Welnu, de hoofdzaak is, dat gedu
rende de Boekenweek opstaat en a tW(,P
gaat met het boek en ook tussen
dagelijks weerkerende evenementen
aanhoudend bezig houdt met een boe o
boeken.
Tijdens de Boekenweek leg ik het boeir
qeen ogenblik uit de hand. Men kan mij ge
durende die week veelvuldig aantreffen
voor het venster, peinzend bladerend in
van die boeken, die niemand leest, maar
men van tijd tot tijd toch wél ter hand moet
nemen, liefst zichtbaar.
Zodra de Boekenweek Is aangebroken,
besteed ik aandacht aan, bij voorbeeld, de
verzamelde werk envan Schiller, mij lang ge
ileden geheel in leer gebonden aa9elata"
W Jn oud-oom te Dordrecht. Ik wek de
.wen .n huis krachtig op die boeken af
ou "mi ook inwendig, door er telkens twee
stofte. aen elkaar te slaan. Daar zijn die
krachtig teb uitstekend tegen bestand en
leren banden '-~hten lijden er hoegenaamd
ook Schiller's gedu yerzen blijven zelfs bij
niet onder. Die ferme ;ng keurig op hun
de hardhandigste reinig wel eens, nadat
plaats ik controleer het -voed.
de vrouwen er mee zijn uitgex - >arzer rei-
De complete werken van Grillp ,,et een
niqen wij gedurende de Boekenweek m ',ni,
schuurmiddel, da, kras, e„ metose
men ik noem het met, wan Amaakhier
aeen reclame voor wie of wat oo
Grillparzer is onverslijtbaar. afkom^'9NVu°n
een achterneef, die predikant was n Nun-
speet in halflinnen met kunstlederen rug,
niet de predikant, maar Grillparzer s werk
Weh dem der lügt". Nog niet eens open
sneden en toch al in 1868 door m.,n acht«-
-eef oekocht, want in Nunspeet leek OrtU
narzer hem wel vermakelijk, een begrip, dat
natuurlijk sterk afhaak,rfjjk is van de om-
fmnrlinhpden waaronder men leett.
Sfmh eens verteld, dat hij in de gevange-
u Wie namen- en adressenlijst van de
nis de gehele namen e cn hij
TfdiXe'edU, sïnd»ard9werk (Inge-
nliid platte rug) toen heel boeiend gevon
den. ;,lkl las zelfs door tijdens het eten, zei
hij, „ook des Zondags, als wij gestoofde
peertjes kregen."
Zoals wij op Dierendag ons wenend wen
den tot het verwaarloosde dier, om 364 da
gen kistkalveren en kettinghonden goed te
maken zoals wij op Vaderdag pa omhel
zen, die wij de overige 36 4dagen in poëzie
en proza zien uitgemaakt voor een kwaad
aardige gek of een laf burgermannetje
zo behoren wij gedurende de Boekenweek
boeken te koesteren, die wij de resterende
51 weken des jaars nimmer aanraken. Neem
mevrouw Bosboom-Toussaint eens mee in de
tram, ga met Jacob van Lennep in de wacht-
kame rvan Uw tandarts zitten Blader aan
tafel eens in „Podium" en dan Simon Vin
kenoog of Rudy Kousbroek lezen, niet maar
zo af en toe één regeltje hardop om de rest
van de familie te vermaken, maar echt
helemaal lezen Een hele opgaaf, maar
dat geeft voldoening, dat geeft een gevoel
van te hebben geofferd aan de Boekenweek
Want het hoeft potverdrie niet allemaal
pret te zijn, het leven niet en het boek niet
Een kunst, hoor, om alleen maar te lezen
wat U begrijptt Nee, tijdens de Boeken
week bijt ik in Gerrit Kouwenaar en huil
uit mijn knieën, of rinkel na in mijn schou
derbladen niet van dat benauwde, maar
bassend aan hardstenen ramen.
Kortom, haal juist het versmade boek
eens voor de dag, neem het mee naar buiten,
in de frisse lucht, of naar een gezellig café
met een vriendelijke piano Vertóón U met
dat boek dat vindt de schrijver, indien
hij althans nog leeft, prettig!
Maar ga in die Boekenweek óók naar Uw
'-handelaar en koop daar de boeken, die
^°ej -eriae 51 weken van het jaar leest
T\°n n^ar zin in hebt wat de énige
°md.a' afdo-nJc reden is.
9°Ge„eerU niet. Uw vo°rke,;r.
Witenverh'iiven in welker biblio-
Sen^oortdurend lijkert worden gevonden
met Renaissance-dolken in de rug, of naar
oorlogsschepen met mesjogge commandan
tenZa'n boekhandelaar is net een huis
dokter ntet een drukke fondspractijk door
Ss te verbazen, vol welwillend be
grip. en gewend aan blote mensen H.j ver
trekt geen spier, zelfs al vraagt U naar
Henri Knap.
LAATSTE ONTWIKKELING OP AUTOMOBIELGEBIED
Na jaren voorbereiding heeft de Lincoln-Mercury Division tijdens de auto-
mobieltentoonstelling te Chicago de meest revolutionnaire wagen aan het pu
bliek getoond, welke ooit op de Amerikaanse wegen is verschenen.
circulatie wordt verzorgd door een lucht
inlaat, welke tussen de beide plexiglazen
koepels is aangebracht en een luchtuitlaat
door openingen achter de kapconstructie.
Om er voor te zorgen, dat de bestuurder
eventueel naderend verkeer hoort aankomen
zijm in het achterpaneel een microfoon en
in de cabine een luidspreker aangebracht,
waardoor de geleu'iden van het achterop
komend verkeer voor de inzittenden wordt
versterkt.
Het interieur zelf is geheel aangepast aan
de uiterlijke eenvoud van de carrosserie.
De bekleding heeft eveneens een blauw
witte kleur en is afgezet met zwart leer, ter
wijl de instrumenten gedeeltelijk zijn ge^
groepeerd achter op de stuurkolom en op dc
v-erhoogde steun tussen de beide schuim
rubber zitbanken.
Naast de normale controleklokjes, zoals
benzine- en ampèremeter, bevindt zich op
het dashbord nog een toerenteller. Op het
paneel tussen de zittingen zijn de drukknop
pen aangebracht voor het bedienen van de
„turbo-action" volautomatische versnellings
bak. Om deze op het gevoel te kunnen be
dienen, zijin ze in verschillende afmetingen
uitgevoerd.
Voor de veiligheid is de parkeergrende-
ling, die eveneens door een knop op dit pa
neel wordt bediend, zodanig geconstrueerd
dat, wanneer het dak is geopend, de wagen
niet kan wegrijden.
Met het oog op de zeer lage motorkap
heeft men speciale voorzieningen moeten
treffen voor de plaatsing van de carbura
teur en de luchtfilter. Toch is er nog ruimte
voor een extra reservoir voor koelwater. Met
het oog op de grotere koeling, vereist door
deze» sterk opgevoerde Lincoln-motor, zijn
aan de voorzijde dubbele ventilatoren ge
monteerd.
Deze bijzondere creatie, welke de naam
„Futura" heeft gekregen, werd ontworpen
en gedeeltelijk geconstrueerd door de Lin
coln-Mercury Division, alsmede door de in
genieurs en de technische staf van de Ford
Motor Company. De bedoeling van de con
structeurs is, deze wagen in hoofdzaak te
gebruiken vcor experimentele doeleinden.
Tijdens de vervaardiging zijn de laatste
ontwikkelingen op automobielgebied toege
past. Men zal hierdoor in staat zijn, waar
devolle techn'isceh gegevens te verzamelen
en bovendien de reacties van het publiek
kunen peil enten aanzien van nieuwe car
rosserie-vormen.
De „Futura" zal worden gebruikt als een
compleet laboratorium op Wielen en onder
andere onderworpen worden aan de beproe
vingen van min of meer zware z.g. „road-
tests". 1 l|
De „Futura", welke bijna 5,80 meter lang
is en 2,15 meter breed, is slechts 134 centi
meter hoog. De kleur is bijna doorschijnend
blauw-wit, doch het meest typische aan deze
wagen is wel de kap-constructie. Over de
beide lage zitbanken heen buigt zich een
tweedelige koepel van plexiglas, waardoor
het uitzicht naar alle kanten geen enkele
belemmering ondervindt. Deze koepel slaat
naar achteren open bij het openen van de
deur. De V-vormige achterpanelen geven
de „Futura" een raket-achtig aanzien.
De krachtbron van de wagen bestaat uit
een gewijzigde vorm van de huidige Lin
coln V-8 kopklepper en heeft een met druk
knoppen bediende „Turbo Drive" vol-auto-
matische transmissie.
Bij het ontwerpen van de carrosserie zijn
de constructeurs van een zo laag en strak
mogelijk silhouet uitgegaan, waarbij men
alle overbodige versiering heeft weggelaten.
De motorkap is bijzonder laag en vloeit over
in de beide luchtinlaat-operiingen, waarvan
de bovenste helft frisse buitenlucht inlaat
voor het airconditioning-systeem, terwijl de
onderste opening de luchtkoeling voor de
remmen verzorgt.
Om de vloeiende lijn van de carrosserie
niet te verstoren zijn ook de deur-handles
verzonken. Zoals reeds gezegd wijkt bij het
openen van de deur het middengedeelte van
de plastic kap omhoog, zodat men bijna
rechtop kan instappen. Als de deur weer ge
sloten wordt, valt de kap automatisch op
haar plaats terug.
Ruiten, welke open of dicht gedraaid kun
nen worden, zijn er niet. De nodige lucht-
Vanzelfsprekend heeft de „Futura" alle
bijzonderheden, welk eook reeds op de hui
dige Lincoln worden toegepast, zoals rem-
bekrachtiging, automatisch verstelbare zit
tingen en een bekrachtigde stuurinrichting,
kogelgewricht-voorwielophanging en dub
bele uitlaat.
Op 3 Maart j.l. is deze wagen officieel bij
de Amerikaanse Pers geïntroduceerd, niet
om alleen maar te warden bekeken, maar om
de journalisten gelegenheid te geven, als
medepassagier een proefrit met deze sterk
tot de verbeelding van de automobilist spre
kende droomauto te maken.
Xv N v
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement s
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen i 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS8 cent per mm.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
ff
L
- S :'s