AXELSE COURANT De „Futura Viert U ook zo Boekenweek? De Nationale B.B.-manifestatie te Rotterdam J. C.VINK mm Frankering bij abonnement, A\el WOENSDAG 23 MAART 1955 69e Jaargang No. 50 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C.VINK Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. OOK DE BEDRIJFSZELFBESCHERMING DOET MEE. Er komt reeds zeer veel tekening in de plannen voor de grootscheepse nationale B.B.-manifestatie, die op 25 Juni a.s. te Rotterdam zal worden gehouden. Het werkcomité, het speciale secretariaat en de 13 afzonderlijke werkgroepen, die ter voorbereiding van de manifestatie in het leven zijn geroepen, hebben reeds bergen werk verzet. Gelukkig mag geconstateerd worden dat zij bij hun orga nisatorisch werk zeer veel medewerking ondervinden. Vooral de Rijksoverheid en de gemeente Rotterdam is er alles aan gelegen deze grootse manifestatie in alle opzichten te doen slagen, doch ook van particuliere zijde wordt veel mede werking verleend en belangstelling ondervonden. Zo zal en dat is een nieuwe ontwik keling in de plannen ook de bedrijfszelf bescherming aan de demonstratie deelnemen. Bedriegen de voortekenen niet, dan zullen op 25 Juni te Rotterdam tientallen bedrijfs- zelfbeschermingsploegen uit het gehele land demonstreren en begeleid door verschil lende muziekcorpsen voor de autoriteiten defileren. Ook de duizenden B.B.-ers die aan de wandeltochten deelnemen, zullen hun aan wezigheid in de Maasstad door een défilé duidelijk demonstreren en vooral het défilé van de mobiele B.B.-groepen uit het gehele land die deelnemen aan de sterrit, zal, naar men verwacht, zeer indrukwekkend zijn. Daarnaast is er een grote brandweer concentratie. Minstens 60 B.B.-brandweer- eenheden uit de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht zullen, na via ver zamelpunten in Rotterdam, Utrecht en Haar lem in Den Haag te zijn samengekomen, in een massale stoet door het Westland op- mlcJ-en en respectievelijk in Vlaardingen en Rotterdam demonstreren. Aan de Maashaven zullen rij een enorm watergordijn formeren, v. aarbij tegelijkertijd de luchtmacht met een .aantal vliegtuigen zal optreden. Over de gehele dag verdeeld, vinden op -verschillende plaatsen in Rotterdam, Schie dam en Vlaardingen de nationale wedstrij den plaats van de geneeskundige teams, de brandweer en de reddingsploegen en blok- ■ploegen uit alle delen van het land. Vanaf 9 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds zullen wedstrijden en demonstraties gehouden wor den, waarna het programma zal culmineren in een reusachtige openlucht-maaltijd voor minstens 5000 B.B.-e-rs op het Rotterdamse Veemarktterrein, tijdens welke bijeenkomst de minister van Binnenlandse Zaken, prof. dr. L. J. M. Beel, de noodwachters zal toe spreken. Voor de bereiding van de warme massa maaltijd zal een van de grote B.B.-keuken- treinen naar Rotterdam worden gedirigeerd. De grote cantine van de Veemarkthallen zal de gehele dag beschikbaar zijn als tref punt voor de duizenden B.B.-ers die deze dag in Rotterdam zullen samenkomen. Voor de deelnemers die de nacht van Zaterdag op Zondag in Rotterdam willen doorbrengen in de avonduren worden zij in de gelegenheid gesteld de E 55 te bezoeken wordt op grote schaal logies- mogelijkheid voorbereid, doch daarnaast zijn besprekingen gaande over het inleggen van extra treinen. Alle deelnemers aan de demonstratie zul len een speciaal vervaardigde medaille ont vangen het bekende Rotterdamse beeld van Zadkine met het B.B.-embleem als ach tergrond die als legitimatie-bewijs zal gel den, doch tevens een mooie herinnering zal zijn aan deze B.B.-manifestatie 1955, die ongetwijfeld een hoogtepunt zal vormen in de jonge geschiedenis van de Nederlandse organisatie Bescherming Bevolking. BIJNA 67.000.000 EXPORT AAN VLASPRODUCTEN IN 1954. Uit de maandelijkse overzichten van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt, dat de exportwaarde van zaailijnzaad, stro- vlas, vlaslint en lokken over 1954 een wei nig lager is geweest dan in 1953. Het totale exportbedrag van 66.828.000 blijft desal niettemin een cijfer van betekenis. De totale exporten van de verschillende vlasproducten in 1954 waren Zaailijnzaad 9.225.000. Hiervan ging 5.200.000 naar Frankrijk. De rest ging naar twaalf andere landen in Europa en Zuid- Amerika. Ongerepeld en gerepeld strovlas. Hiervoor was België met 26.729.000 ook in 1954 de enige afnemer. Vlaslint. De export hiervan vond plaats naar ongeveer 20 landen waaronder Japan, Mexico en Argentinië. De totale exportwaar de hiervan bedroeg 23.682.000. Overige vlasproducten. DeD export hier van daalde in 1954 tot ƒ7.191.000. Het toenemend belang van de export van vlasproducten voor de Nederlandse econo mie blijkt duidelijk wanneer men ziet, dat de export hiervan in 1939 13.232.000 bedroeg, na de oorlog steeds is opgelopen en vorig jaar 66.828.000 groot was. In 1953 71.384.000. In 1954 bedroeg de export van bier ruim ƒ44.500.000 en van vers fruit ongeveer 75 millioen. Vlasproducten namen dan ook een vooraanstaande plaats in bij de Nederlandse agrarische export. vrou te Lk vier de Boekenweek zeer intens, ik sta i zengen bekend voor en daar- daar om zo l zegge» ,,i om heeft men m,'/ ultgenod.gd U te ve tellen hóé ik dat doe, opdat' U van Zult k"n' nen leren. Welnu, de hoofdzaak is, dat gedu rende de Boekenweek opstaat en a tW(,P gaat met het boek en ook tussen dagelijks weerkerende evenementen aanhoudend bezig houdt met een boe o boeken. Tijdens de Boekenweek leg ik het boeir qeen ogenblik uit de hand. Men kan mij ge durende die week veelvuldig aantreffen voor het venster, peinzend bladerend in van die boeken, die niemand leest, maar men van tijd tot tijd toch wél ter hand moet nemen, liefst zichtbaar. Zodra de Boekenweek Is aangebroken, besteed ik aandacht aan, bij voorbeeld, de verzamelde werk envan Schiller, mij lang ge ileden geheel in leer gebonden aa9elata" W Jn oud-oom te Dordrecht. Ik wek de .wen .n huis krachtig op die boeken af ou "mi ook inwendig, door er telkens twee stofte. aen elkaar te slaan. Daar zijn die krachtig teb uitstekend tegen bestand en leren banden '-~hten lijden er hoegenaamd ook Schiller's gedu yerzen blijven zelfs bij niet onder. Die ferme ;ng keurig op hun de hardhandigste reinig wel eens, nadat plaats ik controleer het -voed. de vrouwen er mee zijn uitgex - >arzer rei- De complete werken van Grillp ,,et een niqen wij gedurende de Boekenweek m ',ni, schuurmiddel, da, kras, e„ metose men ik noem het met, wan Amaakhier aeen reclame voor wie of wat oo Grillparzer is onverslijtbaar. afkom^'9NVu°n een achterneef, die predikant was n Nun- speet in halflinnen met kunstlederen rug, niet de predikant, maar Grillparzer s werk Weh dem der lügt". Nog niet eens open sneden en toch al in 1868 door m.,n acht«- -eef oekocht, want in Nunspeet leek OrtU narzer hem wel vermakelijk, een begrip, dat natuurlijk sterk afhaak,rfjjk is van de om- fmnrlinhpden waaronder men leett. Sfmh eens verteld, dat hij in de gevange- u Wie namen- en adressenlijst van de nis de gehele namen e cn hij TfdiXe'edU, sïnd»ard9werk (Inge- nliid platte rug) toen heel boeiend gevon den. ;,lkl las zelfs door tijdens het eten, zei hij, „ook des Zondags, als wij gestoofde peertjes kregen." Zoals wij op Dierendag ons wenend wen den tot het verwaarloosde dier, om 364 da gen kistkalveren en kettinghonden goed te maken zoals wij op Vaderdag pa omhel zen, die wij de overige 36 4dagen in poëzie en proza zien uitgemaakt voor een kwaad aardige gek of een laf burgermannetje zo behoren wij gedurende de Boekenweek boeken te koesteren, die wij de resterende 51 weken des jaars nimmer aanraken. Neem mevrouw Bosboom-Toussaint eens mee in de tram, ga met Jacob van Lennep in de wacht- kame rvan Uw tandarts zitten Blader aan tafel eens in „Podium" en dan Simon Vin kenoog of Rudy Kousbroek lezen, niet maar zo af en toe één regeltje hardop om de rest van de familie te vermaken, maar echt helemaal lezen Een hele opgaaf, maar dat geeft voldoening, dat geeft een gevoel van te hebben geofferd aan de Boekenweek Want het hoeft potverdrie niet allemaal pret te zijn, het leven niet en het boek niet Een kunst, hoor, om alleen maar te lezen wat U begrijptt Nee, tijdens de Boeken week bijt ik in Gerrit Kouwenaar en huil uit mijn knieën, of rinkel na in mijn schou derbladen niet van dat benauwde, maar bassend aan hardstenen ramen. Kortom, haal juist het versmade boek eens voor de dag, neem het mee naar buiten, in de frisse lucht, of naar een gezellig café met een vriendelijke piano Vertóón U met dat boek dat vindt de schrijver, indien hij althans nog leeft, prettig! Maar ga in die Boekenweek óók naar Uw '-handelaar en koop daar de boeken, die ^°ej -eriae 51 weken van het jaar leest T\°n n^ar zin in hebt wat de énige °md.a' afdo-nJc reden is. 9°Ge„eerU niet. Uw vo°rke,;r. Witenverh'iiven in welker biblio- Sen^oortdurend lijkert worden gevonden met Renaissance-dolken in de rug, of naar oorlogsschepen met mesjogge commandan tenZa'n boekhandelaar is net een huis dokter ntet een drukke fondspractijk door Ss te verbazen, vol welwillend be grip. en gewend aan blote mensen H.j ver trekt geen spier, zelfs al vraagt U naar Henri Knap. LAATSTE ONTWIKKELING OP AUTOMOBIELGEBIED Na jaren voorbereiding heeft de Lincoln-Mercury Division tijdens de auto- mobieltentoonstelling te Chicago de meest revolutionnaire wagen aan het pu bliek getoond, welke ooit op de Amerikaanse wegen is verschenen. circulatie wordt verzorgd door een lucht inlaat, welke tussen de beide plexiglazen koepels is aangebracht en een luchtuitlaat door openingen achter de kapconstructie. Om er voor te zorgen, dat de bestuurder eventueel naderend verkeer hoort aankomen zijm in het achterpaneel een microfoon en in de cabine een luidspreker aangebracht, waardoor de geleu'iden van het achterop komend verkeer voor de inzittenden wordt versterkt. Het interieur zelf is geheel aangepast aan de uiterlijke eenvoud van de carrosserie. De bekleding heeft eveneens een blauw witte kleur en is afgezet met zwart leer, ter wijl de instrumenten gedeeltelijk zijn ge^ groepeerd achter op de stuurkolom en op dc v-erhoogde steun tussen de beide schuim rubber zitbanken. Naast de normale controleklokjes, zoals benzine- en ampèremeter, bevindt zich op het dashbord nog een toerenteller. Op het paneel tussen de zittingen zijn de drukknop pen aangebracht voor het bedienen van de „turbo-action" volautomatische versnellings bak. Om deze op het gevoel te kunnen be dienen, zijin ze in verschillende afmetingen uitgevoerd. Voor de veiligheid is de parkeergrende- ling, die eveneens door een knop op dit pa neel wordt bediend, zodanig geconstrueerd dat, wanneer het dak is geopend, de wagen niet kan wegrijden. Met het oog op de zeer lage motorkap heeft men speciale voorzieningen moeten treffen voor de plaatsing van de carbura teur en de luchtfilter. Toch is er nog ruimte voor een extra reservoir voor koelwater. Met het oog op de grotere koeling, vereist door deze» sterk opgevoerde Lincoln-motor, zijn aan de voorzijde dubbele ventilatoren ge monteerd. Deze bijzondere creatie, welke de naam „Futura" heeft gekregen, werd ontworpen en gedeeltelijk geconstrueerd door de Lin coln-Mercury Division, alsmede door de in genieurs en de technische staf van de Ford Motor Company. De bedoeling van de con structeurs is, deze wagen in hoofdzaak te gebruiken vcor experimentele doeleinden. Tijdens de vervaardiging zijn de laatste ontwikkelingen op automobielgebied toege past. Men zal hierdoor in staat zijn, waar devolle techn'isceh gegevens te verzamelen en bovendien de reacties van het publiek kunen peil enten aanzien van nieuwe car rosserie-vormen. De „Futura" zal worden gebruikt als een compleet laboratorium op Wielen en onder andere onderworpen worden aan de beproe vingen van min of meer zware z.g. „road- tests". 1 l| De „Futura", welke bijna 5,80 meter lang is en 2,15 meter breed, is slechts 134 centi meter hoog. De kleur is bijna doorschijnend blauw-wit, doch het meest typische aan deze wagen is wel de kap-constructie. Over de beide lage zitbanken heen buigt zich een tweedelige koepel van plexiglas, waardoor het uitzicht naar alle kanten geen enkele belemmering ondervindt. Deze koepel slaat naar achteren open bij het openen van de deur. De V-vormige achterpanelen geven de „Futura" een raket-achtig aanzien. De krachtbron van de wagen bestaat uit een gewijzigde vorm van de huidige Lin coln V-8 kopklepper en heeft een met druk knoppen bediende „Turbo Drive" vol-auto- matische transmissie. Bij het ontwerpen van de carrosserie zijn de constructeurs van een zo laag en strak mogelijk silhouet uitgegaan, waarbij men alle overbodige versiering heeft weggelaten. De motorkap is bijzonder laag en vloeit over in de beide luchtinlaat-operiingen, waarvan de bovenste helft frisse buitenlucht inlaat voor het airconditioning-systeem, terwijl de onderste opening de luchtkoeling voor de remmen verzorgt. Om de vloeiende lijn van de carrosserie niet te verstoren zijn ook de deur-handles verzonken. Zoals reeds gezegd wijkt bij het openen van de deur het middengedeelte van de plastic kap omhoog, zodat men bijna rechtop kan instappen. Als de deur weer ge sloten wordt, valt de kap automatisch op haar plaats terug. Ruiten, welke open of dicht gedraaid kun nen worden, zijn er niet. De nodige lucht- Vanzelfsprekend heeft de „Futura" alle bijzonderheden, welk eook reeds op de hui dige Lincoln worden toegepast, zoals rem- bekrachtiging, automatisch verstelbare zit tingen en een bekrachtigde stuurinrichting, kogelgewricht-voorwielophanging en dub bele uitlaat. Op 3 Maart j.l. is deze wagen officieel bij de Amerikaanse Pers geïntroduceerd, niet om alleen maar te warden bekeken, maar om de journalisten gelegenheid te geven, als medepassagier een proefrit met deze sterk tot de verbeelding van de automobilist spre kende droomauto te maken. Xv N v ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement s Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen i 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS8 cent per mm. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. ff L - S :'s

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1