AXELSE COURANT ewaterlating H.M. mijnenveger ,Axel" te Slikkerveer. DAHP0 "»»«T J.C.VINK life* -ankering bij abonnement. Axel WOENSDAG 9 MAART 1955 69e Jaargang No. 46 O NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Ideaal voor ieder die brieven schrijft! Markt 12 AXEL. MEVROUW C. J. VAN OEVEREN - JULIUS VERRICHTTE DE OFFICIËLE DOOPPLECHTIGHEID VAN HET SCHIP. Zaterdagnamiddag werd op de werf van de N.V. De Groot Van Vliet te Slikkerveer de officiële doopplechtigheid en tewaterlating verricht van H.M.'s nieuwe mijnenveger „Axel" door de echtgenote van Axels burgemeester, mevr. C. J. van Oeveren-Julius. De H.M.'s „Axel" is de vijfde van een serie van 32 mijnenvegers, die op ver schillende Nederlandse werven in aanbouw zijn en die alle namen krijgen van Nederlandse plaatsen. DeD plechtigheid vond plaats in de reus- itige overdekte loods waarin de kiel van ze gloednieuwe aanwinst voor H.M.'s Ma ne op de helling lag. De voor dergelijke lechtigheden geïmproviseerde, ter halver- oogte van de scheepsromp liggende tribune ras reeds gevuld met belangstellenden, nde rdewelke het grootste gedeelte van de den van de Axelse gemeenteraad en het >cretarie-personeel met hunne dames ien het historische ogenblik naderde. Ter [wisseling hield „Ridderkerks Fanfare" er iet opgewekte marsmuziek de stemming in. en ere-haag van jeugdige padvinders stond pgesteld vanaf de ingang van eht gebouw it aan de trap, die naar de galerij leidde, m mevrouw Van Oeveren en de vele nog jlgende autoriteiten te verwelkomen. Rond 3 uur kwam' de lange stoet, aan elks hoofd mevrouw Van Oeveren, bege- id door de Directie van de werf schreed i in welks gevolg wij burgemeester Van leveren met zijn oudste dochter en vele ndere burgerlijke en marine-autoriteiten za- en, de overdekte werf-ruimte binnen. Bij het betreden van dit gebouw werd oor Tonny van Vliet, hetzoontje van een er directeuren van de werf ,aan mevrouw 'an Oeveren een fraai bouquet aangeboden, oor welke lieve attentie mevrouw Van leveren zeer vriendelijk dankte. In het gevolg merkten wij op Commandeur M. Valkenburg, Commander Moyer van e Amerikaanse Marine, van het bouw- ureau in Nederland, Ir van Dam en Ir. ckltema de Heere, beiden van het bouw- ureau der Nederlandse Marine, het lid van led. Staten van Zeeland, de heer C. Ha- lelink, burgemeester A. M. Nieuwenhuijzen an de gemeente Ridderkerk, waarvan Slik- erveer deel uitmaakt en nog zeer vele an- er autoriteiten en genodigden. Bijna onmiddellijk nadat deze allen de ga- trij voor het schip hadden beklommen, die m geheel gevuld was, nam mevrouw Van leveren plaats op het kleine, voor deze lechtigheid besterryde podium. Zij nam de speciaal hiervoor vervaardigde leine bijl op en sprak met zeer duidelijke tem, hoewel lichtelijk van ontroering blijk levend de woorden ,,Ik doop U met de laam ,,Axel" en wens U een goede vaart raarop zij het koord doorhakte en! een econde later stroomde de champagne langs !e boeg van het schip. Een ogenblik nadien gleed het van hout n aluminium gebouwde gevaarte statig de lelling af en koos het ruime sop, n.l. het rater van de snelstromende en drukbevaren ivierarm „de Noord op welke gedurende leze plechtigheid de Vaart was stilgeleqd. Voor het merendeel van de ruim vijftig lanwezige Axelaars was dit zeker een unieke jebeurtenis, die zij nog nimmer hadden mee gemaakt. Zij allen voelden dit ogenblik ech ter aan als een historisch moment voor de gemeente Axel. De naam der stad Axel zal i.l. voortaan verbonden zijn aan die onzer roemruchte Koninklijke Nederlandse Marine. De officiële tewaterlating was daarmede beëindigd en de aanwezigen maakten zich Jaarna op om zich te begeven naar de nabij gelegen cantine, waar de Directie allen een prettige staande receptie had bereid. Het was de Directeur van de werf der fa. De Groot Van Vlfet N.V., ir. F. Spreij die de volgende rede uitsprak Commandeur Valkenburg hield daarop ■een korte redevoering, waarbij hij memo reerde dat de scheepswerf De Groot Van Vliet voor de Koninklijke Marine behalve een viertal dregbergingsvaartuigen nog niet veel opdrachten ter uitvoering werden opge dragen. Deze eerste, iets grotere opdracht die nu in de vaart staat te komen is van een speciaal type vanwege de anti-magnetische constructie, die extra moeilijkheden oplevert. Doordat de „Axel" geheel van hout en alu minium werd vervaardigd, lijkt dit een te ruggang naar de oude tijd, doch dit is voor de moderne oorlogvoering ter zee juist een noodzakelijke methode. Naar de inlichtingen die hij heeft, is het schip goed gebouwd en heerste er bij de bouw een prettige en voor beeldige geest van samenwerking tussen uitvoerder en opdrachtgever. Ook voor de toevoer van levensmiddelen is het van het grootste belang dat deze met vaartuigen van deze klasse in oorlogstijd verzekerd kan worden. Van hieruit tot de zee is er slechts één brug, n.l. de Rotterdamse Maasbrug en dit is ook een aansporing dergelijke opdrach ten ook aan onze werven te verstrekken. Door het dopen met namen van steden bindt de Koninklijke Marine zich sterker aan het Nederlandse, volk hetgeen gestimu leerd verdiend te worden. Hij hoopt dat de gemeente waarnaar het schip genoemd werd tot in lengte van dagen het gelegde contact zal handhaven. Rede Burgemeester Van Oeveren. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 ce»t Kwartaal-abonnement i Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75 Buitenland f 2,00 Drukker UitgeefiterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155 -646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVQTENTIEPRIJS: S cent per m.m. Bi] contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine adrertentiön (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. Dames en Heren, De bouw van de mijnenveger „Axel is voor ons bedrijf, zoals ook voor alle bij de bouw der mijnen vegers betrokken werven, een bijzonder werk. De constructie dezer schepen uit aluminium, a-magnetisch staal en hout is wel zeer afwijkend van de normale constructiewijze de rschepen, die tot nu toe onze werf verlieten. Na langdurige besprekingen en voorbereiding gaf P 26 September 1952 de Koninklijke Nederlandse Marine aan de Dok- en Werfmaatschappij Wilton Feyenoord N.V. de opdracht tot de bouw van 32 mijnenvegers. Gelijktijdig werd de bouw verdeeld over verschillende over het gehele land verspreide werven. Als sub-contractant van de N.V. Wilton-Feyenoord werd ook onze werf ingeschakeld en wel voor de bouw van twee der mijnenvegers, namelijk de mijnen vegers „Axel" en „Grijpskerk". Het bouwprogram dezer schepen is mogelijk gewor den door samenwerking van de Amerikaanse en de Nederlandse regering, waarb ijeen deel der overigens volkomen identieke schepen bestemd is voor de Ame rikaanse en een deel voo rde Nederlandse Marine, waarbij de „Axel" behoort tot het Nederlandse deel. Wij stellen er prijs op onze dank uit te spreken aan de Koninklijke Nederlandse Marine voor het in ons gestelde vertrouwen. Nu, de „Axel" te water gelopen is, is daarmede een deel van onze taak volbracht en naar wij hopen heeft deze arbeid een goede basis van goodwill ge legd, zodat U de verdere afbouw met gerustheid tege moet ziet. Wij verheugen ons in de aanwezigheid hedenmiddag van U, Commandeur Valkenburg en de andere heren van de Marine voor Uw belangstelling bij deze tewaterlating. Nu volgde een gedeelte van de rede in het Engels tot de Amerikaanse Commander Moyer, waarvan wij hier de vertaling geven). Wij stellen het op de hoogste prijs dat U en Com mander Moyer aanwezig zijn bij deze plechtigheid. De V.S. leverden een belangrijk aandeel in de ver wezenlijking van dit „mijnenvegers-programma". Wij weten dat het een speciale wens was der Amerikaanse autoriteiten, dat verschillende werven over het ge hele land verspreid hun deel in de bouw dezer 32 vaartuigen zouden krijgen. Onze werf heeft de ver antwoording voor twee mijnenvegers de „Axel" en de „Grijpskerk".. Deze mijnenvegers zijn van een speciale constructie, maar Slikkerveer, het dorpje, waar U momenteel vertoeft, is steeds een beroemd scheeps- bouwcentrum geweest. En wij hopen U te kunnen bewijzen, dat onze staf en onze arbeiders in staat zijn de goede traditie van Slikkerveer hoog te houden. De aanwezigheid van U, mijnheer van West, als lid van de directie van Wilton-Feyenoord, is van zelfsprekend een bewijs van Uw belangstelling in de afwikkeling van het program van de mijnenvegerbouw waarbij zoveel van de verantwoordelijkheid rust op Uwe firma. Niet altijd is het mogelijk om alles in het gareel te houden. Zo verstoren wij vandaag mede weer de goede orde door het achtste schip als vijfde te water te laten. En wij zullen ons haasten om deze week op de plaats vanwaar zojuist de „Axel" te water gegleden is de kiel te leggen vodr het 24 ste schip. Wij verheugen ons in de goede samenwerking, die er is tussen Wilton-Feyenoord als hoofdaaanneemster en de verschillende bouwende werven, terwijl er ook een zeer vlotte samenwerking is tussen de bouwende- werven onderling. Wij hebben zo juist ons Ridderkerks Fanfarecorps horen spelen bij de tewaterlating. Dat brengt mij er toe om het gezamenlijk bouwen dezer mijnenvegers te vergelijken met het samenspel van een muziekcorps. Het zijn de verschillende partijen, die door de ver schillende groepen geblazen worden, die tezamen het muziekstuk vormen. Het ligt voor de hand om de partij van onze werf te vergelijken met die van de bassen van het orkest. Zij geven het rythme aan. Zij vormen de ondergrond van het verdere klankvo|le geheel. Dames en Heren. U bent vandaag geweest in de loods, waarin de mijnenveger gebouwd is. Nu klonken daar heel goed de klanken van de muziek. Maar ik kan U verzekeren, dat in diezelfde loods .tijdens de bouw ,er heel wat geluid gemaakt is. Geluiden van de arbeid. De arbeid, die het schip tot deze staat van bouw heeft gebracht. Soms kon dat zo zijn, dat het spreken onmogelijk werd. Dit brengt mij er toe om hier mijn erkentelijkheid uit te spreken voor het geen onze bedrijfsleiders, bazen en arbeiders hebben gepresteerd. Ondanks het winter weer is dit het derde schip, dat zij binnen korte tijd te water gelat enhebben. Er is zeer veel doorzettings vermogen voor nodi ggeweest om dit gedaan te krijgen. Wij waren bovendien afhankelijk van allerlei toe leveringen en, zoals gezegd, dan is het niet altijd ge makkelijk om alles in het gareel te houden. Bovendien mag er hier nog wel op gewezen worden, dat velen onzer mensen zich hebben moeten omschakelen. Van ijzer gingen wij over op aluminium. Terwijl wij nooit hadden kunnen vermoeden nog eens een houten huid om een schip te moeten maken. Maar laten wij terugkeren tot het ons ingedachte muziekcorps. Voordat alles zal samenklinken, komen er nog heel wat stemmen aan te pas. Ik denk aan Werkspoor met de hoofdmotor, de Schelde met de schroefasleiding, Rietschoten en Houwens met de elec- trische installatie en nog zoveel meer. Ik laat het gaarne aan hen over om te bepalen met welke in strumenten zij zich willen vergelijken. Maar heel belangrijk is wel de dirigent. Als ik daarnaar omzie, dan vind ik die in het op zichzelf al klankrijke woord „Abomij". Dit toverwoord om vat het bureau, waar tezamen wonen de Amerikaanse en Nederlandse Marine met de technische staf, die door de werven is samengesteld. Met de heren der Amerikaanse Marine kwamen wij niet zo veelvuldig in aanraking, ook al doordat de „Axel" bestemd is voor de Nederlandse Marine. Van de velerlei besprekingen tussen de heren van de Marine en de technische staf van „Abomij" werden wij door de verslagen op de hoogte gehouden, terwijl wij enige malen het genoegen hadden Kolonel Riedel en de officieren va nde Marine, de hoofdingenieur van Dam en Scheltema de Heere e.a. aan onze werf te begroeten. Het is ons niet mogelijk om alle namen te noemen. Wij denken aa nde heren van het toe zicht op de bouw en aan deheer van Lier, onze dage lijkse opzichter. Wij hopen, dat de goede verstand houding mag voortduren. Verder gaat onze dank uit naar de heren, die in het Abomij-bureau de vertegenwoordigers van de wer ven zijn. Ik noem ze niet hij name en geef hen alle lof. Hebben wij zo onze veelzijdig samengestelde dirigent onze aandacht gegeven, dan komen wij aan ons mu ziekstuk, onze „Axel". Mijnheer de burgemeester van Axel en de dames en heren, die de gemeente Axel op deze dag, hier in ons midden vertegenwoordigen Ik spreek hier van onze „Axel". En wij voelen het zo aan, dat wij dit terecht hier mogen doen. De „Axel is van ons en wij zullen dat altijd zo blijven voelen, ook als het schip late raan de Marine mag zijn overgedragen en waar het schip zich ook heen mag begeven. EEn ik begrijp, burgemeester, dat U straks mis schien van „onze Axel'" gaat spreken. De „Axel heeft zich deze dag voor het eerst bewogen en heeft voo rhet eerst het water gevoeld. Het schip draagt de naam van Uw gemeente. Een gemeente met een zeer bijzonder karakter. Een ge meente gelegen in het mooie vruchtbare land van Zeeuwsch-Vlaanderen. Een gemeente, die toch ook haar verbinding met zee heeft. Die de binnenvaart langs haar ziet passeren. Maar die ook voor zee schepen bereikbaar is. Ik weet niet of met deze naamgeving ook een zekere annexatie is bereikt. Maar in ieder geval vind ik, dat U alle recht hebt om te spreken van „onze" Axel. Mevrouw Van Oeveren Aan U onze dank, dat U •naar hier bent gekomen om het schip te dopen. Als de bouw zover gevorderd is .als U bij de „Axel hebt gezien, dan verlangen allen die er aan gewerkt hebben er naar om het schip te water te zien. Maar dat moment wordt bepaald door degene die het schip de naam schenkt. En dat bent U, mevrouw Van Oeveren. Het is een heel aardige gedachte van de Marine •geweest om de naam te doen geven door de burge meestersvrouw van de betrokken plaatsen. Ik zie in U vandaag de vertegenwoordigster van de gemeente Axel. Wij hopen, dat U steeds met genoegen aan de tewaterlating zult terugdenken. Om U onze dank te betuigen voor Uw assistentie en U een dagelijks aandenken te geven aan deze dag mag ik U namens onze werf wel een cadeau over handigen. (Aan mevrouw Van Oeveren werd hierna een fraai gouden polshorloge met dito band aangeboden Burgemeester, mag ik U vragen om in Uw ge meente een plaa.tsje te reserveren voor het bijltje, waarmede Uw vrouw de doopplechtigheid heeft ver richt. Het is een werkstuk van de jeugdige leerlingen van de technische schoo lte Slikkerveer. Ten slotte, dames en heren, moge ik eindigen met mijn beste wensen voo reen voorspoedige afbouw van onze mijnenveger „Axel". Het doet ons waarlijk goed namens het gemeente bestuur en de ganse Axelse burgerij hier onze dank te mogen betuigen ,dat onze Koninklijke Nederlandse Marine een vaartuig onder haar vlag heeft, dat naar Axel werd genoemd. Niet zo maar de omstandigheid dat een overigens hiertoe bevoegde zomaar het telefoonboek zou hebben opengeslagen bij het zoeken van een Nederlandse plaatsnaam voor een schip onzer Marine is hiertoe aanleiding geweest. Ware dit wel zo, dan moet deze „iemand" toch zeker één oog hebben dichtgedaan, want de Koninklijke Nederlandse Marine heeft zeer zeker toch wel enige relatie's met Axel, al moet menig een in ons land dat nog ontdekken. Immers, toen men boven de rivieren nog onder de bezetter zuchtte en wij reeds maanden bevrijd waren, was het de tegenwoordige vice-admiraal Slot (toen nog kolonel) die onder onze gemeente zijn hoofd kwartier had. Eigenlijk was Axel s territoir toen het hoofdkwartier der Nederlandse Marine in het ten dele bevrijde gebied. Zeker, het was alles wat primitief, e enpaar lege villa's bij een stukgegooide fabriek, maar dat kon toen niet anders 1 Verder heeft Axel het vorig jaar zijn tweede be vrijdingslustrum op de meest glorieuze wijze gevierd en alle onderdelen van land-, zee- en luchtmacht wa ren hierbij vertegenwoordigd. Ook twee zusterschepen van de nu te water gelaten „Axel" waren gemeerd op Axels gebied, in Axels vaarwater, n.l. de „Bedum" en de „Beemster". Ik durf U verklaren, dames en heren, dat onze relaties uitstekend waren 1 En al doet mij dit niet onderstellen dat nu iedereen hier weet waar Axel ligt, wil ik nog duidelijker zijn. Axel ligt n.l. in Vlaanderen, over de Schelde dus Men kan er nog terecht met Hollandse guldens maar ook met francs (algemene vrolijkheid). Weinu, Axel ligt dus in Vlaanderen. De naam is een zuiver Noorse. Sommigen nemen aan dat Axel dan ook ge sticht is door de Noormannen. Zi] zijn op hun stroop tochten in deze landen ook tot Axel doorgedrongen en zouden op de plaats waar wij wonen een neder zetting hebben gevestigd, waartoe gerede aanleiding zou geweest kunnen zijn vanwege Axels (hoge) lig ging. Het betekent ook sterkte of versterkte plaats. Hoe het zij deze legendarische mening is niet meer te ontraadselen. Maar .mocht er een kiem van waarheid in zijn, zo moge ik, ziende op het bijltje dat straks een plaat.T'zal krijgen in Axels stedehuis, wanneer ik later met een lastige Raad te doen zou krijgen, inplaats van de voorzittershamer te hanteren er met die bijl op inhakken en daarmede aan mijn onstuimige Noor- mannenhart uiting geven! (onbedaarlijke vrolijkheid). Maar goed dan, Axel behoorde oudtijds kerkelijk onder de St. Baafs-abdij van Gent. Van die Gente naars heeft Axel in de tijd toen het nog een flinke koopstad was, overigens vaak heel wat last gehad. Ze hebben het menigmaal zowat helemaal verwoest en platgebrand, na de tijd dat het in 1213 vele voor rechten had bekomen van gravin Johanna van Vlaan deren en reeds in de tijd van Filips van den Elzas (1183) als stad werd genoemd. In die tijden stond Axel vrijwel in lijnrechte verbinding met de Zee. Een schildering op het stadhuis geeft het beeld van schepen liggende op de Axelse ree Maar nu hebben wij weinig meer van de zee. We hebben echter nog wel een „Zeestraat" en mogelijk hierom is daar ook zowat nog steeds het vermaak- centrum van Axel ,dat bestaat uit gezellige kroegjes waar de zeeman bij voorkeur zijn hart ophaalt Maurits heeft als eerste wapenfeit Axel in 1586 veroverd. Maar verder kwam hij nite. En zodoende is het ook aan het zwaard van Maurits te danken dat Axel in hoofdzaak Protestants is gebleven met Zaamslag, Terneuzen en Hoek. Axel is nadien grotendeels aangewezen op het agra risch element en heeft zich in die richting ook ont wikkeld, alhoewel het ook een grote industrie op zijn territoir heeft, die aan 1000 gezinnen brood geeft. In het najaar is er in Axel door de bietencultuur een overvloed van slik. maar nu de mijnenveger „Axel" in Slikkerveer is gebouwd zal dit euvel daarmede wel niet vervallen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1