AXELSE COURANT De Fokker F - 27 „Friendship" nadert zijn voltooiing. Atoomcentrales worden werkelijkheid. nippers PUROL J. C. VINK Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 23 FEBRUARI 1955 69e Jaargang No. 42 O NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UttgeeiiterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12. Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK o0en *<W, '/It*. Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. EERSTE VERKEERSVLIEGTUIG VAN NEDERLANDS FABRIKAAT SEDERT 20 JAAR. „Fokker" heeft in de verkeersluchtvaart jarenlang een uitstekende naam gehad. Maar toen in 1934 dc Amerikaan Douglas met zijn geheel-metalen laagdekkers op de markt verscheen, toen was het met de Fokker-verkeersvliegtuigen ge daan. Thans wordt op Schiphol, voor het eerst sedert 20 jaar, wederom een verkeersvliegtuig gebouwd, dat de trotse naam van „Fokker" zal voeren. Dit toestel is de F-27 „Friendship". Er zijn twee prototypen in aanbouw, plus nog een romp en vleugel voor belastingproeven. Het eerste prototype nadert zijn voltooiing en zal Over enkele maanden het luchtruim kiezen Zojuist werd medegedeeld, dat Fokker al voorbereidingen treft voor een eerste serie productie van 50 machines Dit is iets ge weldigs, als we weten dat het prototype zelfs nog niet gevlogen heeft. Tot dusverre zijn twee Friendships besteld door onze KLM, die het uit prestige-oogpunt zeer op prijs zal stellen weer met Nederlands fabrikaat te kunnen gaan vliegen. Blijkt de Friendship te voldoen, dan zal de KLM stellig een gro tere bestelling plaatsen. In de Fokkerfabrieken op Schiphol kwam een ..zwembad" gereed, speciaal gemaakt om de romp van de Friendship op druk te testen. Of de Friendship straks te zien zal zijn op de grote luchtvaarttentoonstelling in Parijs .die in Juni a.s- wordt gehouden, is nog niet bekend. Fokker tracht op deze Parijse tentoonstelling altijd met iets „nieuws" te komen. Dat is een traditie (getuige b.v. de G-l, de D-23, de S-14 enz.). Ongetwijfeld zal men bij Fokker al het mogelijke doen, de Friendship tijdig gereed te hebbben zo dat hij, al is het maar één dag, in Parijs ge toond zal kunnen worden. Het zou fijn zijn, de Nederlandse kleuren weer boven Le Bourget te zien. Met d i t prachtige pro duct van onze Nederlandse vliegtuigin dustrie Grote „rugvin". De Friendship is een tweemotorige hoog dekker en zal nu, als gevolg van windtunnel- proeven, voorzien worden van een enorme „rugvin" over de romp, een uitvloeisel van het kielvlak dat dient voor de stabiliteit. Kort vóór de oorlog in 1940 ontwierp Fok ker de tweemotorige F-24, die wel wat op de F-27 geleek, maar die door het uitbreken van de oorlog nooit gebouw'd werd. Na de oorlog werd eerst een „verbeterde" F-24 ontworpen, maar ook deze machine werd nooit gebouwd. Op de Parijse luchtvaart tentoonstelling van 1946 toonde Fokker het model van de „Phantom", een tweemotrig straalvliegtuig, dat evenmin gebouwd werd. In 1951 maakte Fokker een intensief „markt onderzoek" om na te gaan, wat voor type vliegtuig in de verkeersluchtvaart het meest gevraagd werd. De analyse toonde, dat 61 van de continentale diensten nog altijd ge vlogen werd door de Douglas Dakota's, waarvan er nog "een 1500 in de verkeers luchtvaart dienst doen. In 1951 had Fokker nog geen hoop een Dakota-vervanger in Amerika te verkopen. Die hoop heeft men nu wél- Men heeftf een overeenkomst met de Fairchild Engine and Airplane Corpora tion in Hagerstown, Maryland, die de F-27 mogelijk in Amerika gaat bouwen in licentie en in de U.S.A. gaat verkopen. Men vraagt zich misschien af, waarom in Amerika zélf niet een succesvolle Dakota- vervangervervanger is ontwikkeld. Het ant woord hierop luidt, dat de Amerikaanse vliegtuigindustrie alleen hulp van de regering krijgt voor militaire projecten. Projecten van verkeersvliegtuigen moeten, zonder hulp van ide regering, door de vliegtuigindustrie zélf bekostigd worden. De „man-uren" in Ame rika zijn drie tot vier maal zo duur als in Europa- Daarom moeten in Amerika veel grotere series worden gebouwd vóórdat de ontwikkelingskosten betaald zijn. Voor de ontwikkeling van de Friendship heeft onze regering 15 millioen gulden betaald, in de vorm van opdrachten aan het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling. Enige interessante gegevens. Zoals alle vroegere Fokker-verkeersvlieg tuigen is ook de F-27 weer een .hoogdekker, die diverse voordelen heeft boven de laag- dekker, o.a. beter uitzicht, romp lager boven de grond en ook aërodynamisch beter. De Friendship heeft twee Rolls - Royce Dart „turbo-props" (straalmotoren die propellers aandrijven) van 1740 pk. Deze motoren zijn dezelfe als die welke zijn ingebouwd in de succesvolle Engelse Vickers Viscount. De Friendship zal kruisen op 430 km/u en zal een maximum vliegbereik hebben van 1600 km- Normaal zal het toestel 28 passagiers vervoeren, met een groot vrachtru/im vóór in de romp. Ook kan het toestel geleverd worden met accomodatie voor 24. 32 of 36 passagiers. De romp is 2,70 meter breed (Convair 2,80 meter). Bij de constructie van het toestel wordt op grote schaal gebruik ge maakt van lijnverbindingen (volgens het z.g. Redux-procédé), dat goedkoop is en weinig weegt. Ook van plastics wordt op grote schaal gebruik gemaakt, o.a. in de romp- neus, de vleugelneus, de rugvin en de boven kanten van de motorgondels. Interessant is, dat de Friendship géén „hydraulisch" sy steem heeft, zoals gebruikelijk is, maar een „pneumatisch". Ook de S-14 straaltrainer heeft een pneumatisch systeem en Fokker is hier zeer tevreden mee. Voordelen hiervan zijn minder gewicht, goedkoper en minder brandgevaar. Om het brandgevaar te ver minderen zijn alle brandstoftanks in de vleugeltips, ver van de romp, aangebracht. De stoelen kunnen eventueel met hun rug in de vliegrichting worden geplaatst, zodat de passagiers „achteruit" vliegen. Waarschijn lijk is dit iets veiliger in geval van een „crash". In de toekomst zal mogelijk de „Freightshfp" worden gebouwd, een F-27 speciaal voor vrachtvervoer. Natuurlijk is de Friendship niet de enige Dakota-vervanger. die op de wereld ge bouwd wordt- In Engeland zijn de Handley- Page Herald (met vier lichte zuigermotoren) en de Aviation-Traders Accountant (iets kleiner dan de F-27) in aanbouw. Frankrijk heeft de Hurel-Dubois HD-32 en twee nieu we projecten van Hurel-Dubois en Nord. De Canadese Canadair had de CL-21 ont worpen. maar heeft dit project laten vallen. De Fokker Friendship maakt stellig een uitstekende kans. Vooral Sn Australië is de belangstelling groot voor de Fokker. Moge lijk zal de F-27 in Amerika gebouwd worden door Fairchild en in Brazilië door de nieuwe Fokker-fabriek aldaar. Men hoopt straks op Schiphol drie Friendships per maand te kun nen bouwen, wat werk zal geveh aan 1500 man. Ongeveer 1500 Dakota's moeten in de komende jaren vervangen worden. Mogelijk zal door vele luchtvaartmaatschappijen de Friendship gekozen worden. Als dat zo is, dan zal de naam „Fokker" terugkeren in de civiele luchtvaart en laat ons hopen, even glorieus als deze naam was in het verleden, in de dagen van Byrd, Kingsford Smlith en Amelia Earhart. Hugo Hooftman. De belangstelling van vele Amerikaanse industriëlen is thans gericht op een bosachtig gebied van een kleine 140 hectare bij de plaats „Indian Point" onge veer 65 km. ten Noorden van New York. Jaren geleden was dit een terrein, waarop een drukbezocht Lunapark zijn tenten had opgeslagen en een aanleg plaats voor plezierboten, waarmede bezoekers van de steden de Hudson op voeren op zoek naar een beetje zon. Thans heeft dit gebied aan nieuwe en grotere belangrijkheid gewonnen, want op dit terrein is 's werelds grootste maatschap pij op het gebied van de electriciteitsvoor- ziening voornemens de eerste door particu lieren gefinancierde atoomcentrale in de Verenigde Staten te bouwen. Tegen het eind van dit jaar, zo werd door de Consolidated Edison Company van New York bekend gemaakt, hoopt rr>en de plannen gereed te hebben voor een centrale met een capaciteit van 200.000 kw., dit is voldoende om de be hoeften aan electrische stroom te dekken van ruim 250.000 mensen in het district van New York. Men hoopt dat de centrale bin nen vier jaar in bedrijf gesteld zal kunnen worden. Consolidated Edison is natuurlijk niet de enige maatschappij welke zich thans op dit terrein beweegt, evenmin is zij het verst ge vorderd met haar plannen. Maar zij is wel de eerste maatschappij welke het initiatief neemt voor de bouw van een op groot scheepse voet opgezette atoomcentrale welke uitsluitend met particuliere middelen wordt gefinancierd zonder enige subsidie van de regering. Consolidated Edison gaat hierbij te werk zoals zij elke andere commerciële onder neming zou benaderen. Het door de maat schappij ingestelde marktonderzoek heeft de behoefte aangetoond van een ruimere elec- triciteitsvoorziening en wetenschappelijke onderzoekingen hebben uitgewezen, dat het gebruik van splitsbare brandstoffen practisch mogelijk is. Het terrein van „Indian Point" wordt be schouwd als ideaal zowel voor een conven tionele electrische centrale als voor een atoomcentrale. En de nieuwe fabriek sluit aan op de bestaande fabrieken van deze maatschappij. Dank zij het fdit dat de Hudson dit ge bied doorstroomt, is er overvloedig water beschikbaar. Er zijn geen dichtbevolkte stre ken dicht in de buurt, doch deze zijn niet op zo grote afstand te vinden, dat transport of distributie ernstige problemen kunnen opleveren. Fabrikanten met ervaring op het gebied van kernsplitsings-apparaten en atoom ovens zijn al uitgenodigd om volledige plannen in te dienen voor de beste oven welke zij kunnen bouwen. Verder heeft de maatschappij zich verzekerd van de dien- sten van een ingenieursbureau met ruime ervaring op het gebied van atoom-aange legenheden om tezamen met haar eigen er varen ingenieurs de voorstellen van de di verse fabrikanten te bestuderen. De president van de maatschappij heeft er op gewezen .dat de kosten van de con ventionele brandstoffen betrekkelijk hoog zijn in het Noordoosten van het land, het gebied van New York en New England, aangezien dit gebied afhankelijk is van de brandstoffen welke van verre aangevoerd moeten worden voor stoomgenerators, ter wijl het slechts de beschikking heeft over weinig waterkracht-centrales, zoals deze veelvuldig in het Westen en Zuiden van het land gevonden worden. Deze factor kan er toe bijdragen, dat de centrale te „Indian Point" een redelijke kans heeft te kunnen concurreren met bedrijven, welke van con ventionele brandstoffen gebruik maken. Het begrip „redelijk" is van belang in dit ver band. Niet alleen is de opwekking van atoomkracht betrekkelijk kostbaar in de Verenigde Staten, welke de beschikking heeft over ruime bronnen van conventionele brandstoffen tegen lage prijzen, doch de bouwkosten van een atoomcentrale worden geschat twee tot vijf maal zo hoog te zijn als die van een normale centrale. Zelfs de kosten van onderzoekingen en research- werk niet meegerekend, worden de bouw kosten voor een 100.000 kw. atoomcentrale op 30 millioen dollars geschat, in vergelijking met „slechts" 14 millioen voor een conven tionele centrale. Niettemin zifn de meeste wetenschaps mensen en ingenieurs van mening dat de kortste weg naar een economisch verant woorde en concurrerende atoomindustrie de thans gevolgde weg is, namelijk" door de werkelijke bouw en exploitatie van groot scheeps opgezette atoom-centrales op voort varende wijze ter hand te nemen. Zij wijzen er op dat atoomcentrales thans kunnen wor den gebouwd met een levensduur, welke die van conventionele centrales dicht benadert (35 tot 50 jaar) en met redelijke kansen op een hogere graad van bedrijfs-efficiency na verloop van tijd. Het beoogde doel is boven dien hoogst aantrekkelijk, het practische ge bruik van splitsbare materialen, waarvan een pond evenveel energie kan opleveren als 1300 ton steenkolen Op 20 Januari werden in hun woning aan de Rekkenseweg te Doetinchem' de 73- jarige B. Beltman en diens 66-jarige huis houdster vermoord. Gebleken is nu, dat de neef van Beltman, die sedert Augustus werk loos was en in geldnood verkeerde, deze moorden heeft gepleegd. Hij was in de nacht van 19 op 20 Januari niet thuis geweest. Ge bleken is nu, dat hij op 19 Januari naar Doe tinchem is gereisd om geld van zijn oom te lenen, maar in de nacht kregen zij ruzie en heeft de 37-jarige neef zijn oom met een mes doodgestoken. Op het lawaai kwam de huis houdster toelopen en kreeg van verdachte eerst een vuistslag, maar toen zij niet bewus teloos viel, heeft de dader haar ook met mes steken gedood. Daarop heeft hij zijn kleren, die bloedvlekken vertoonden, in een tas ge stoken en op de IJselbrug te Doesburg in het water geworpen. De tas heeft hij behouden en deze is aanleiding geworden tot zijn ar restatie daar er bloedsporen op achterge bleven waren, die ontdekt werden, hoewel verdachte getracht heeft deze met een mes te verwijderen. In de haven van Genua woedde Za terdagavond een hevige storm. Het 10.000 ton metende Amerikaanse schip „Camas Meadows" kapseisde en het 4100 ton meten de Zweedse vaartuig „Nardanland" zonk. De bemanning van beide schepen kon gered ■worden. Golven van 30 meter hoog sloegen een gat in de Westelijke muur van de haven van Genua. In België, Frankrijk en Schotland is het afgelopen weekeinde een zwaar pak sneeuw gevallen. In Noord-Schotland moesten weer hefschroefvliegtuigen van de Britse marine worden ingeschakeld om voedsel af te wer pen voor ploegen spoorwegarbeiders, die bezig waren ingesneeuwde goederentreinen uit te graven. Ook werden hefschroefvlieg tuigen gebruikt om zieken uit geisoleerde dorpen en van eenzame boerderijen af te voeren. Op sommige plaatsen lag de sneeuw drie m.eter hoog. Te Grenoble in Zuid- Frankrijk bezweken de hoogspanningskabels onder de sneeuwlast, waardoor meer dan 50.000 arbeiders in deze streek Zaterdag niet konden werken. In de Qslofjord (Noor wegen) woei Zaterdag een ijskoude Noord oostenwind. Er hoopte zich zoveel ijs op het Noorse vaartuig „Toran t op, dat het zonk. De bemanning werd gered. Ruwe Handen Niet alleen in verscheidene delen van Europa woedde een noodweer, ook in de Amerikaanse stat enColorado en Wyoming zijn vele dorpen door de sneeuwval van de buitenwereld afgesloten. Daar zijn reeds 5 doden en 25 vermisten. Het stoomschip „Katingo", dat twee mlaanden geleden op de Nederlandse kust was gestrand, is in de nacht van Vrijdag op Zaterdag vlot gesleept, nadat het schip Vrij dag reeds 100 meter zeewaarts was ge sleept. Het schip heeft de reis naar Rotter dam voortgezet. In enkele dagen tijds werden in en om de bossen te Heyen bij Gennep zes volwas sen vossen geschoten door een tweetal ja gers. Deze hadden de sporen van de dieren in de sneeuw goed kunnen volgen. Bij Vaals in Limburg en in de bossen bij Vijlen had den de landbouwers de laatste tijd veel last van wilde zwijnen. Enige jagers wisten er dezer dagen een vijftal neer. te leggen. Het eigenaardige geval doet zich soms voor, dat de voorruiten van auto's onver wachts" springen, terwijl zich geen botsing of aanrijding heeft voorgedaan en er ook niet enige aanleiding er voor aanwezig is. Dit ondervond controleur Pijpers van de Raad van Arbeid, die ter hoogte van Mamel op de rijksweg naar Vaals reed. Het ge beurde zo snel, dat hij geen tijd had om te schrikken. Behalve een klein stukje on breekbaar glas bleek de voorruit geheel on- doorzichtbaar en de bestuurder moest de auto met grote voorzichtigheid naar een garage in Maastricht rijden. ABONNEMENTSPRIJSLone nummen 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75 Buitenland I 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: cent per mm. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine adrertentlën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. s MM

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1