AXELSE COURANT Uit klei groeide carton nippers Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 16 FEBRUARI 1955 69e Jaargang No. 40 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeeitterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ONREGELMATIG, maar steeds VOL AANTREKKELIJKE AANBIEDINGEN verschijnt gratis en huis aan huis in de gemeenten AXEL, ZUIDDORPE, KOEWACHT OVERSLAG, SINT JANSTEEN, ZAAMSLAG, SLUISKIL, WESTDORPE EN SAS VAN GENT dit SPECIALE GELDERSE DOMINEESZOON LEGDE DE GRONDSLAGEN VOOR EEN GRONINGSE .BOEREN "-INDUSTRIE. De woorden hier geciteerd, passen volkomen in de stijl van het officiële ge denkboek, gedrukt op zwaar kunstdrukpapier en in een stevig linnen band, bestemd om na nog eens zoveel jaar uit de archieven te voorschijn te wor den gehaald. Bij dat linnen en die kunstdruk past ook deze epiloog „Een beeld van haar heden en verleden invele schakeringeneen beeld met sombere schaduwen, wanneer tegenspoed en onderlinge strijd overheersten. Doch ookeen beeld met doorbrekend licht, wanneer voorspoed en eendracht daarvoor in de plaats kwamen. In dat laatste licht staat het heden, en, laat ons hopen, ook de toekomst Ik mag u over de herkomst van die rem- brandtieke schildering niet in onzekerheid laten. Zij is afkomstig van een typisch na tionale industrie, die bovendien overwegend export - industrie is de Nederlandse in dustrie van strocarton, welke de entourage vormt voor de geschreven geschiedenis waar in de driekwart eeuw historie van de Carton- en Papierfabriek voorheen W. A. Scholten N.V. is vastgelegd. Die industrie is, ook naar internationale normen gerekend, een grand seigneur. Ter wijl in tal van landen niet meer dan 1 tot 3 procent van het stro industrieel verwerkt wordt, ligt dit voor ons land op 27,5 procent. Meer dan drieduizend mensen bezorgt hij jaarlijks een gezamenlijk inkomen van 10 millioen gulden. Hij exporteert voor een waarde van 60 millioen uit een grondstof die eigenlijk afval is. En door een grotere sprei ding op de wereldmarkt heeft hij zich gaan deweg losser weten te maken van de gou den koorden die hem eertijds met Engeland bonden. Toch is, vergeleken met eveneens exporterende bedrijfstakkèn zoals b.v. de kledingindustrie, zijn omvang tamelijk be perkt 19 fabrieken in totaal, en daarvan 18 in Groningen of anders geroepeerd 12 in de veenkoloniën. Met dat ene woord, Groningen, hebben wij het slachtoffer van dit praatje ten voeten uit. Mekka van het cartonland. Hoe is dat allemaal begonnenZo maar wat van die Groninger kleiboeren, die om en nabij de jaren van het failliet der republiek van de Zeven Provinciën de vee houderij aan kant deden voor de akkerbouw. Er waren verschillende oorzaken en twee geleerden die zich daarmede bezig hielden verschillen nogal radicaal van mening. Voor de een is het hoger maatschappelijk aan zien van de akkerbouwer dat de veeboeren trok. Voor de ander waren het de hoge prij zen die zoals dat bij elke ordentelijke oorlogstijd betaamt ook in de dagen van de Franse overheersing nogal redelijk luc ratief waren. Maar aanzien of winst, het re sultaat was hetzelfde. Stro, massa's graan- stro dat op de akkers achterbleef, meer dan men verwerken kon, omdat de vruchtbare Groningse klei geen strobemesting nodig had werd bij gebrek aan beter met tonnen tege lijk verbrand. Een klein gedeelte kwam in aanmerking voor de vervaardiging van car ton, merkwaardig genoeg in de hoofd stad van een andere provincie, in Friesland Die eerste cartonfabriek is al lang ter ziele en in 1911 werd er in de gebouwen daarvan een fabriek gevestigd van melkproducten. Maar tóén waren er inmiddels ook al car- tonfabrieken in Hoogezand en Nieweschans. Turf was er om te stoken en en passant werd door het opkopen van stro meteen de levens ader afgesneden van het zevental Duise car- tonfabriekjes, dat eveneens op het overtol lige Nederlandse graanstro speculeerde. De boeren deden voor een deel hun zaken zelf, ook toen het op fabriceren aankwam van carton. Maar ofschoon hun slecht geoutil leerde fabriek in Nieweschans in technisch opzicht een mislukking was, hadden ver scheidene andere van dergelijke combinaties evenveel succes als die van particuliere on dernemers. Het zijn niet alleen de industriële boeren geweest, die deze streek hebben groot ge maakt. Praat over Oude Pekela dat het Mekka is van het cartonland. Daar woonden de re ders en de scheepsbouwers die met hun zeilschepen niet meer konden optornen tegen de concurrentie van de grote stoomvaart. Er wordt wel eens gezegd dat die scheeps- mensen toen maar carton (en aardappelmeel in Veendam) gingen fabriceren, maar over het algemeen waren het ook hier de boeren. De boeren en de bankiers zoals de voor ouders van onze Londense ambassadeur Mr Stikker. Willem Albert Scholten maakte echter te gelijkertijd aardappelmeel en carton. Toch was hij geen Groninger en ook geen boer, nog minder zeeman of bankier, al heeft hij in zijn jeugd wel eens plannen voor een zee- mansbestaan gekoesterd omdat het leven op het land te weinig aanknopingspunten bood voor zijn fantasie. Willem Albert was alleen maar de in 1819 geboren zoon van de Gel derse plattelandsdominee Albert Scholten. Aardappelen en brandewijn. Bij het schrijven van dit relaas heb ik een hele tijd gestaard naar de afbeelding van deze grondlegger van de strocartonfabriek in Sappemeer, welke met die van ,,De Coriï- binatie" in Hoogezand het duo van de Me- thusalems vormt. Een paar scherpe ogen met forse wenkbrauwen, een kin om de Mont Blanc te verzetten. Dezelfde neusrimpel die ook bij de troonopvolger Jan Evert Scholten een accent tekende in het vierkante gelaat. Allemaal zo anders dan wat wij tegenwoor dig bij een gladgeschoren moderne Neder landse zakenman verwachten. Maar goed, de Scholtens waren er en voor Willem Albert lag het prozaïsche begin in een verfhandel in Buiksloot. Een voetreis door Duitsland gaf hem zijn buitenlandse er varing, voldoende om als een 20-jarige in Warnsveld een fabriekje te beginnen in verf- was, aardappelmeel en sago. Maar in de veenkoloniën lagen de aardappelen voor het grijpen. En ook de brandstof. Wat lag er daarom meer voor de hand, dan dat Foxhol de plaats werd waar hij zijn zaken voort zette toen twee jaar na het begin het fa briekje te Warnsveld in vlammen opging Foxhol dat was dus aardappelmeel en aardappelen betekenden ook brandewijn, waarvoor Sappemeer de plaats was totdat Schiedam die markt veroverde. Van de brandewijn stapte Willem Albert daarom over op de fabricage van strocarton en pa pier. Van dat strocarton heeft hij overigens nooit grote verwachtingen gehad Toen deze Gelderse domineeszoon in 1889 zijn gouden jubileum vierde als fabrikant, had hij bedrijven tot in Russisch Polen 12 voor aardappelmeel, 1 voor strocarton, da terend uit 1879, 1 suikerraffinaderij, 1 turf- strooiselfabriek in Emmen en veenderijen in Zuid-Oost Drente waar de naam Klaziena- veen nog altijd de herinnering levend houdt aan Willem Albert's echtgenote Klaaszien Sluis. Gemeente en schoorsteen. Personen zijn in deze sfeer van meer be lang dan bedrijven. Willem Albert was niet alleen een persoon, maar bovenal een per soonlijkheid. Iets daarvan weerspiegelt zich ook in het karakter van de zoon die bij een geschil met het gemeentebestuur van Sap pemeer over de plaatsing van een schoor steen ronduit beslootals ik mijn zin niet krijg, gaat de fabriek hier vandaan Dezelfde zoon experimenteerde in het be gin van deze eeuw met turfcarton, dat ech ter een mislukking werd, maar uit diezelfde mislukking putte hij in 1902 de moed om 700.000 neer te tellen voor de bouw van een nieuw bedrijf dat achter de oude fabriek werd opgetrokken. Het bleef bij strocarton dat in 1902 door het bijmengen van cel lulose in de hollandermolen nog een zusje kreeg in het neuwe artikel leercarton, dat in de oorlog van 19141918 evenals het stro carton door Duise uitvoerverboden van kalk en verfstoffen werd getroffen. Engeland had het Nederlandse carton immers nodig in zijn legerEn dat is dan maar weer een van de vele moeilijkheden waarmee de carton- industrie in die dagen te kampen heeft gehad. De jaren van de tweede wereldoorlog mar keerden weer een andere ontwikkeling, die op de positie van de strocartonindustrie niet zonder invloed is gebleven. Voordien waren er grote stro-overschotten en lage stroprijzen geweest en uiteindelijk 'is dat mede de aan leiding geworden dat na de bevrijding het stro ook op grote schaal voor andere doel einden werd gebruikt isolatiemateriaal en betimmeringsproduct voor de huizenbouw. De fabrikanten van kunstzijde waren boven dien reeds in de oorlogsjaren begonnen met de bouw van een fabriek voor het winnen van strocellulose, die op het ogenblik goed is voor een jaarlijkse stro-afname van onge veer 30.000 ton. Een ander probleem voor de grondstofvoorziening van de carton-in- dustrie vormen weer de moderne landbouw machines die meer gebaat zijn met kort en stevig stro, dat minder afval achterlaat dan zijn voorganger waarop de cartonindustrie werd gebouwd. Daarmee zet W. A. Scholten ons nu, nog jaren na zijn dood, te denken, want uit de overvloed van 1879 is een situatie gevolgd waarin o.a. een gemeenschappelijke prijs- en productieregeling de nadelen van de vele schommelingen op de cartonmarkt trachtte te ondervangen. „Ook voor de afnemers was het in zulke perioden moeilijk om tot koop over te gaan' schrijven de samenstellers van het Gedenk boek. „Immers was er de volgende dag mis schien wel een fabrikant, die tegen nog la gere prijzen strocarton aanbood Men voert gezamenlijk uit, en ook hierin hebben de opvolgers van Willem Albert's boekhouder D. J. Sikkema die in 1882 in Londen ging studeren hoe hij de Britse car- tongrossiers als tussenschakel kon laten val len, de dagelijkse leiding. Men besotokt nu gemeenschappelijk behalve de afnemers in andere landen ook de Britse handelaren die voor het grootste deel eveneens gemeen schappelijk optreden. Men koopt zelfs ge meenschappelijk zijn grondstoffen in. En, ter wijl de stroprijzen ongeveer vier maal zo hoog zijn als toen W. A. Scholten zijn expe riment begon, verdienen zijn arbeiders thans zes maal zoveel. Dat zijn zo maar enkele facetten uit een geschiedenis die een boekdeel vergde. Maar zij zijn voldoende om iets te laten meevoelen van de spanningen die in een zich steeds vernieuwende wereld tot in een voor de buitenstaander in de grote steden zo ver ver wijderd landelijk bedrijf als de vervaardiging van strocarton merkbaar waren. Een felle brand, die Zaterdagochtend uitbrak in een vol hotel met 365 kamers te Chicago, heeft veel slachtoffers geëist, door dat de gasten in hun slaap door het vuur werden verrast. Tot dusver is bekend, dat 23 personen om het leven zijn gekomen en 12 hotelgasten en 2 brandweerlieden werden gewond. Het stoffelijk overschot van Ds. F. J. Dieleman, die bij een ongeluk bij Den Dol- der om het leven gekomen is werd Vrijdag te Yerseke ter aarde besteld. De rouwdienst werd gehouden door Ds. A. Verhaagen uit Kampen in het kerkgebouw. Namens de bur gerlijke genjeente sprak burgemeester A. C. Willemsen en namens de kerkeraad de heer J. C. Waverijn. Een zwager, de heer F. T. Dekker dankte uit naam der nabestaanden. Op weg naar de begrafenis van Ds. Diele man is Vrijdagmiddag de heer J. Roosa uit LeLerdam met als passagier de heer de Jong uit Leiden in een huurauto op de rijks weg bij Rilland-Bath geslipt en over de kop geslagen. De auto, die een snelheid had van 60 km. scheerde rakelings langs enkele bo men en werd zwaar beschadigd maar de inzittenden bekwamen geen letsel. Deze week worden twee hoogspan ningskabels in de Westerschelde gelegd die vervaardigd zijn door de N.V. Nederlandse Kabelfabriek te Delft. Deze kabels worden verbonden met de kabels, die vorig jaar door op drift geraakte schepen beschadigd zijn. De nlieuwe kabelstukken zijn resp. 3000 en 2650 meter lang en zijn aan "boord gebracht van een schuit van Van der Tak's bergings bedrijf. Het betreft hier een kabeltype, dat in Europa nog niet eerder werd gebruikt. Het is n.l. hoogspanningskabel, die tevens dienst doet als telefoonkabel. In de kerk van het kleine vissersplaatsje Cascais is het huwelijk voltrokken van prins Alexander Kaarageorgewitsj met prinses Maria Pia van Savoye. Duizenden belang stellenden waren naar het kleine plaatsje gekomen, maar slechts 400 van de 2500 uit genodigden konden de plechtigheid in het kleine kerkje bijwonen. De bruidegom was een zoon van de vroegere regent Paul van Yoego-Slavië en de bruid was de dochter van ex-koniing Umberto van Italië en ex- koningin Marie José. -Bij een rij botsingen op de rijksweg Den Haag—Amsterdam op Zaterdagmiddag bij Oegstgeest waren ten slotte 7 personen- en vrachtauto's betrokken. Een personen auto werd zwaar beschadigd bij een botsing met een uit tegenovergestelde richting ko mende zware vrachtauto. De auto's kwamen met elkaar in aanraking op een punt van de drie-banige rijweg ,waar aan de kant een auto stilstond, waarvan de motor defect was. Het echtpaar van M. uiit Amsterdam liep ver wondingen aan hoofd en benen op en de kinderen bekwamen schaafwonden. Enkele ogenblikken na de botsing was er een kluwen van op elkaar gebotste auto's, waarbij o.a. twee vrachtwagens uit Voorhout, een per sonenauto uit Amsterdam, een uit Den Haag, een uit Wassenaar en twee uit Haarlem. Sommige wagens waren zwaar, andere licht beschadigd. De rijksweg was na de botsling geblokkeerd en het duurde enige tijd voor het verkeer zijn gewone loop kon hernemen. Een Sabena-vliegtuig met 21 passa giers en een bemanning van 8 koppen was Zondagavond 3 uur na de landingstijd nog niet op het Rpmeinse vliegveld Ciampino ge daald. Toen het vliegtuig zich een half uur voor de vastgestelde landingstijd boven Ci- vita Vechia bevond, werd het radiografisch contact tussen het toestel en het vliegveld plotseling verbroken. Het 4-motorige vlieg tuig was op weg van Brussel naar Leopold- stad in de Congo en moest te Rome een tussenlanding maken. Men vreest dat het een ongeluk is overkomen, temeer daar door vliegtuigen die uitgezonden werden om het toestel op te sporen een grote olievlek in zee is waargenomen in de buurt van Civita Vechia. De hemel was Zondagavond boven Rome zwaar bewolkt en het regende heVig zo rond de tijd dat het vliegtuig zou hebben moeten landen. ABONNEMENTSPRIJSLo.ie numme:. 6 c«at Kwartaal-abonnement i Axel binnen de kom f 1.55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cant par ra.m. Bl) contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentlên (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra. ECLAME-BLAD s

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1