sr
P
AXELSE COURANT
?«ermqgene
Een jaar van voorspoed licht achter ons
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie J. C. VINK
BINNENLANDS JAAROVERZICHT
zakken, 17.370.000 kubieke meter zand, 3
millioen bossen rijshout, 1.200.000 kubieke
meter klei, 503.500 zinkstukken, 919.400 ton
stortsteen, 100.000 ton asfaltbeton en 493
Nationaal gezien is het jaar 1954 een zeer
roorspoedig jaar geweest. Wie na rustige
overweging alle gebeurtenissen de revue laat
passeren, zal niet tot een andere conclusie
tonnen komen. Nederland heeft een jaar
van grote bedrijvigheid achter de rug, waar
van een groot deel van de bevolking de
ruchten heeft geplukt. Het jaar 1954 heeft
Ie materiële gevolgen van de oorlog en van
je watersnood grotendeels overwonnen. Op
achzelf is dit niet louter een nationale ver-
Jienste, maar een gevolg van de overspan
nen hoogconjunctuur, die wij thans beleven.
Dit alles neemt natuurlijk niet weg, dat ook
ait jaar zich weer feiten hebben voorgedaan,
die ons diep hebben geschokt. Gelukkig wer-
den we gespaard voor ontzaggelijke rampen,
die vele landen in de wereld hebben ge-
iroffen. En Nederland, dat weet wat waters
nood betekent, heeft zich bij de leninging
van de nood in die verschillende landen van
lijn beste zijde getoond dor het schenken
van grote geldsbedragen. Wie goed doet,
joed ontmoet, zo luidt het gezegde. En het
ras dan ook logisch dat het Nederlandse
olk, dat in 1953 zo zwaar getroffen werd
door de stormramp, en dat daarvoor uit het
buitenland zoveel medeleven ntving, nu ook
diep in de beurs tastte.
De balans over het jaar 1954 wijst dus in
een gunstige richting. Daar zag het aan
vankelijk niet naar uit, want het nieuwe paar
was nog niet begonnen toen de mededeling
bekend werd dat een van de grote Neder
landers was overleden. Op 1 Januari 1954
werd de treurige mare alom, bekend Dr.
Albert Plesman is niet meer. De stichter en
president—directeur van de K.L.M., de pro
motor van de Nederlandse burgerluchtvaart,
overleed op Oudejaarsavond om half tien,
op 64-jarige leeftijd, in een Haags zieken
huis. Hij was de man, die het idee kreeg om
vliegtuigen niet alleen te gaan gebruiken
voor oorlogsdoeleinden maar ook voor het
vervoer van passagiers, vracht en post.
Aldus kan dit vliegen, dat een hel is, een
hemel worden", waren zijn historisch ge
worden woorden. Men noemde hem een fan
tast, maar ondanks alle tegenstand en be
spotting hield Plesman vast aan zijn ideaal
„vliegen in vredestijd" en toen kort na de
eerste wereldoorlog de Engelsen het post
vervoer ter hand namen, wist hij dat hij het
goed had gezien. We gaan de levensge
schiedenis van deze grote Nederlander niet
iauwkeurig na. Laten we volstaan met de
woorden van zijn ere-promotor „Uw proef
schrift bestaat uit drie letters K.L.M.' Ples
man heeft de K.L.M. gemaakt tot een van
de grootste luchtvaartmaatschappijen ter
wereld. Een maatschappij, die in 1919 be
gon met een dozijn man, is onder zijn be
zielende leiding gegroeid tot een machtig
bedrijf, dat nu ongeveer 13.500 employé's
telt, dat een luchtnet exploiteert, waarin 67
landen zijn opgenomen en een luchtvloot van
90 moderne toestellen heeft. De K.L.M. is
e enzaak waar Nederland trots op is. En
daarom was het verscheiden van dr.- Ples
man voor heel ons volk een gevoelig verlies.
Minister-president Drees heeft daarop ge
wezen in zijn herdenkingswoord op Nieuw
jaarsdag. „Hij was een van de nationale fi
guren, die tot mannen van internationale be
tekenis uitgroeien en de naam van Neder
land dragen. De K.L.M., die bijna alle delen
van de wereld verbindt, heeft overal een
uitnemende naam en de man die haar groot
gemaakt heeft, is Plesman, met zijn onblus
bare geestdrift, energie en initiatief.'
Plesman moge overleden zijn, de K.L.M.
moest verder. De voormalige chef lucht
machtstaf, lt.-generaal I. A. Aler, werd op
10 Maart benoemd tot president-directeur
van dit gigantische bedrijf, dat zich nog
steeds beweegt in opwaartse richting. De
vervoerscijfers van deze maatschappij zijn
werkelijk fantastisch. Daar was allereerst de
vreugde toen in de loop van Januari bekend
werd dat Schiphol in 1953 ruim 565.000
K.L.M.-passagiers heeft mogen begroeten.
Dat was vergeleken bij 1952 een stijging van
16%. Ook het goederenvervoer profiteerde
van deze ontwikkeling, terwijl het aantal
vluchten in het handelsverkeer steeg van
29.252 in 1952 tot 31.184 in 1953. Dit alles
was nog het werk van Plesman. Een drie
manschap met Aler aan het hoofd zet zijn
werk voort. Zij hebben dit jaar reeds te
kampen gehad met ernstige tegenslagen. Op
24 Augustus stortte het K.L.M.-toestel de
„Willem Bontekoe" met 21 personen aan
bord 5 km. ten Noorden van Bergen aan
Zee in de Noordzee. Passagiers en beman-
nin gkwamen om. En enige dagen later, op
5 September, verongelukte de Supereonstel-
latlion „Triton' in Ierland. Van de 46 pas
sagiers en de 10 bemanningsleden zijn 28
personen om het leven gekomen. Zo heeft
de K.L.M. in 1954 grote tegenslagen onder
vonden. Maar het pleit voor de vitaliteit van
dit bedrijf dat het vertrouwen in de K.L.M.
ongeschokt is gebleven.
WONINGNOOD.
Voor hen, die van cijfers houden, zijn de
eerste maanden van het jaar altijd bijzonder
interessant. Dan komen de statistische ge
gevens los. Zo kregen we ook nu weer
nieuwe cijfers over het bestaande woning
tekort. Daaruit blijkt, dat we in het begin
van 1954 met een tekort zaten van 263.000
woningen. In 1953 was het tekort met 16.000
percelen ingelopen, hetgeen al een verbete
ring betekende vergeleken bij 1952 toen het
tekort slechts 13.000 woningen minder werd.
Het jaar 1954 zal echter blijken beter te zijn
geweest dan 1953. Het is wel zeker dat er
dit jaar 65.000 woningen gebouwd zijn, maar
gezien de toeneming van het aantal huwe
lijken ma men niet verwachten dat het wo
ningtekort nu wel spoedig opgeheven zal
zijn. Terecht noemde de Troonrede van dit
jaar het woningtekort het ergste probleem,
van binnenlandse aard. Overdreven is dat
zeker niet. De deskundigen kunnen nog
steeds niet met zekerheid vertellen wanneer
er een einde zal komen aan de woning-
schaarste. De jongste schattingen gaan uit
van de jaren 1963-1964. Daarbij mag men
wel bedenken, dat zelfs minister Witte nog
niet zo heel lang geleden dacht, dat mis
schien het jaar 1960 wel eens het victorie-
jaar zou kunnen zijnWaarmee wij
slechts willen zeggen, dat men elke raming
maar met een korreltje zout moet nemen.
Een jaaroverzicht van binnenlandse ge
beurtenissen kan nooit volledig zijn. Daar
voor is de stof te veelomvattend. Het is
slechts de bedoeling het zoeklicht te richten
op enkele feiten, die werkelijk van nationaal
belang waren, al maken we natuurlijk wel
eens een uitzondering. We beschouwen het
jaar 1954 dus in vogelvlucht en wat voor
zin heeft het dan om zich al te lang bezig
te houden met moordaanslagen (op burgers,
politie-agenten en P.T.T.-ambtenaren), met
rechtszittingen (de Berkelse arts en de
N.E.S.B.-ers Wolthuis en Van Tienen) en
met andere zaken die het peil van het volk
nu eenmaal niet verheffen Ook het in
brekersgilde heeft zich het afgelopen jaar
niet onbetuigd gelaten. Veel meer respect
hebben we voor Jeen v. d. Berg, de be
scheiden onderwijzer uit Nijbeets, die op
1 Februari de winnaar werd van de barre
Elfstedentocht. In 7 uur en 38 minuten keer.
de hij weer op zijn uitgangspunt terug. Mi
nister Mansholt (die er een Kamerverga
dering voor verzuimde) en de Commissaris
van de Koningin in Friesland, mr. Linthorst
Homan, deden er langer over, maar ook zij
bereikten in de tourtocht op tijd de finish.
RAMPHERDENKING.
Stond dus de eerste Februrari in het teken
van het rootste nationale schaatsfestijn, de
derde Februari was een officiële herdenking
van de watersnoodramp. Vele officiële rede
voeringen zijn er gehouden en terecht wees
dr. Drees er op, dat onherstelbaar voor velen
blijft het verlies van man of vrouw, zoon
of dochter. En daaom zal ons volk alles doen
om de herhaling van zo'n ramp te voor
komen. Eerst in de loop van 1954 werden
de juiste schadecijfers, opgesteld door het
Centraal Bureau voor de Statistiek, bekend.
Niet minder dan 1795 personen kwamen in
de woedende golven om, veertig overleden
later als gevolg van de ontberingen. De
ramp heeft dus 1835 slachtoffers gekost, en
hiervan worden er nog 144 vermist. Tot de
slachtoffers behoorden 916 volwassen man
nen. Ruim 600 personen beneden de 20 jaar
verloren het leven. Door de overstroming
werd 20.154 ha. cultuurgrond buiten gebruik
gesteld. Berekend wordt, dat dit een oogst-
verlies van 18.500 ton tarwe, 32.100 ton vlas
279.000 ton consumptie-aardappelen en van
567.000 ton suikerbieten ten gevolge had. In
verschillende gebieden kon echter zomer-
gerst weer worden ingezaaid. Deze bracht
een oogst van 17.400 ton op. In het ramp
gebied was een achterstand in de veestapel
ontstaan van ruim 27.000 runderen, 2000
varkens en 64.000 kippen. Aan landbouw
gronden, nijverheid .handel, bankwezen, wo
ningen, voorraden, verkeer en boerderijen
werd een schade van herstelkosten toege
bracht van 499 millioen gulden. Daarbij komt
een schade van 396 milloen gulden aan dij
ken, wegen, kunstwerken, scholen, kerken,
raadhuizen en kleding, zodat het totaal der
schade 895 millioen gulden bedraagt. Niet
minder dan 11.315 arbeiders hebben di
rect in dienst van Waterstaat gewerkt
aan de dichting van de dijken, n.l. 5000 op
Schouwen en Duiveland, 2815 in de rest van
Zeeland en 3500 in Zuid-Holland. Verwerkt
werden in het rampgebied 17 millioen zand-
caissons.
DELTAPLAN.
Van groot belang waren dan ook de con
clusies van de Delta-commissie die op 16
Maart j.l. verschenen. Hit het rapport van
deze deskundige commissie blijkt, dat uit het
oogpunt van veiligheid de afsluiting van de
zeegaten tussen de Rotterdamse Waterweg
en de Westerschelde verre te verkiezen is
boven de versterking van de bestaande dij
ken. De nadelen van die afsluiting zullen
niet al te ernstig zijn. Alleen de visserij
wordt er de dupe van. Volgens de commissie
is het mogelijk dit werk in een periode van
20 tot 25 jaar uit te voeren. De kosten wor
den geraamd op circa 2 milliard gulden. Dit
rapport is allerwegen met grote instemming
ontvangen. Dat is begrijpelijk, want wie de
vernietigende werking van deze stormramp
nog eens nagaat, vreest elke herhaling. In
de loop van 1955 komen de wetsontwerpen
in de Kamer. En dan kan het werk gaan
beginnen.
Maar laten we terugkeren tot 4 Februari.
Toen kwam er een Koninklijk Besluit, waar
bij drie nieuwe commissarissen der Konin
gin werden benoemd met inxgang vaa 1
Juli d.a.av, In Noord-Holland kwam dr. M.
J. Prinsen (secretaris-generaal van het mi
nisterie van Binnenlandse Zaken) dr. J. E.
baron de Vos van Steenwijk vervangen. In
Utrecht kregen we in de plaats van de heer
M. A. Reinalda een man afkomstig uit de
landbouwwereld, mr. C. Th. E. graaf van
Lynden van Sandenburg, terwijl mr. W. A.
Offerhaus, notaris in Groningen, de opvol
ger werd van dr. E. H. Ebels.
Half Februari keek de gehele middenstand
rdet belangstelling uit naar de middenstands
nota van minister Zijlstra en staatssecretaris
Veldkamp. Dat was het eerste officiële stuk
waarin cijfers werden verwerkt over de po
sitie van onze middenstanders. Uit deze cij
fers is overduidelijk het belang van de mid
denstand gebleken. En daaruit is het te ver
klaren, dat van Regeringswege het stand
punt is ingenomen ,dat voor deze groep hel
pende maatregelen dienen te worden ge
nomen. Een begin is reeds gemaakt, hoewel
de middenstanders stellig nog niet tevreden
zullen zijn. Maar de grote nota heeft in
ieder geval veroorzaakt dat de problemen
van de middenstanders zijn gaan leven bij
de verantwoordelijke instanties.
ONS VORSTENHUIS.
Z.K.H. Prins Bernhard deed op 1 Maart
van zich spreken door een drieweekse reis
naar de Vereriigde Staten te m|aken. Op zich
zelf was dit rfiets bijzonders, maar toen be
kend werd dat hij in een Sabre-straaljager
de geluidsbarrière had doorbroken, kwam hij
eerst goed in het nieuws. Uitvoerig werd in
de vaderlandse pers van gedachten gewis
seld over de vraag of de Prins dit nu wel
miag doen. In ieder geval toonde de inspec
teur-generaal van de luchtmacht niet bang
te zijn. Hij gaf een voorbeeld aan vele jon
geren. Prins Bernhard is onze beste ambas
sadeur. Door zijn vele reizen naar het bui
tenland vertegenwoordigt hij ons land op
een wijze, zoals niemand anders dat kan
doen. Steeds zoekt de Prins naar afzetge
bieden voor onze industrie. En in vele ge
vallen slaagt hij daarin, al moet het bedrijfs
leven zelf de contacten met de verschillende
landen verder verstevigen. De Koningin en
de Prins hebben dit jaar verscheidene vors
telijke personen ontvangen. Het belang van
die staatsiebezoeken mag men niet onder
schatten. De landen worden daardoor dich
ter bij elkander gebracht. Zo kwamen op
26 April Koning Frederik en Koningin In-
grid van Denemarken in ons land voor een
officieel driedaags bezoek. Op 8 Juni kwam
Prins Bertil uit Zweden, die een kogellager-
fabriek in Veenendaal opende. Op 21 Juli
waren de Franse President en Mevrouw
Coty gasten op het Paleis op de Dam. Op
12 Augustus begroette het Nederlandse volk
Koning Haakon en op 3 November j.l. kwam
Keizer Haile Selassie I van Ethiopië, verge
zeld van zijn zoon, de hertog van Harrar en
diens echtgenote, Prinses Sarah in ons land
aan. Het staatsiebezoek van deze onver
moeibare Keizer duurde het langst, n.l. vier
dagen. De drie grote steden hebben van
deze bezoeken het meest geprofiteerd. Zij
werden feestelijk uitgedost en duizenden
hebben de kans waargenomen om iets te
zien van het majestueuze vertoon. Al deze
bezoeken waren ongetwijfeld hoogtepunten
in het jaar 1954.
De maand Maart was overigens de maand
van plannen. Niet alleen het Delta-rapport
werd gepubliceerd, maar ook het advies van
de Sociaal-Economische Raad over de ko
mende definitieve ouderdomsvoorziening.
Nog in het be^in van 1955 krijgen we een
definitief wetsontwerp, dat de Noodwet
Ouderdomsvoorziening moet vervangen. Ze
ker is, dat het komende ontwerp gebaseerd
zal zijn op de verzekeringsgedachte, zodat
practisch iedereen premie moet gaan be
talen. Een uitzondering is in dit advies ge
maakt voor de zelfstandigen die minder ver
dienen dan ƒ2000, Wij gaan op de tech
niek van dit advies niet in wïj stellen
slechts vast, dat het juist op tijd gekomen
is, want Nederland verouderd sterk.
CIJFERS EN FEITEN.
Op 1 Juli 1954 hadden we 10.609.154 in
woners. Het bevolkingsaantal neemt dus nog
steeds toe. En tegelijk worden we ouder. Op
3 1 December 1930 was 6% van de bevolking
65 jaar of ouder, thans heeft Nederland een
aantal bejaarden van 8% bereikt en op 1
Januari 1970 zal 11% van de bevolking bo
ven de 65 zijn. In absolute cijfers uitgedrukt
het aantal bejaarden dat op 1 Januari 1952
815.000 bedroeg, zal op 1 Januari 1980 tot
1.452.000 zijn gestegen. Een komende ouder
domsvoorziening kan dus geen luxe zijn. Het
aantal Nederlanders wordt groter en de
Nederlanders worden ouder. Dat zijn de 2
feiten waarvoor wïj geplaatst zijn. Hoe meer
aielen, hoe meer vreugd dit geldt ook hier.
Want de economien vinden het niet zo ver
schrikkelijk dat de bevolking steeds toe
neemt. Dat prikkelt tot activiteit. Steeds
moet er gezorgd worden voor nieuwe werk
gelegenheid. Daarvoor is natuurlijk arbeids-
rust noodzakelijk. En die hebben we in ons
land. Vele buitenlandse industrieën vestigen
zich in ons land omdat hier practisch niet
gestaakt wordt.
Het besluit van het N.V.V. op 17 Juli
1954 om de gereglementeerde samenwer
king in de Raad van Vakcentralen op te
zeggen, veranderde daar niets aan. Dit be
sluit dat genomen werd naar aanleiding van
de debatten over het Mandement van de
Nederlandse Episcopaat, heeft veel stof op
doen waaien in de kringen der werknemers.
Maar de brochures van de N.V.V.-secreta
ris Roemers en van de C.N.V.-voorzïtter
Ruppert, die in de laatste maanden van dit
jaar verschenen, waren op zulk een toon ge
schreven, dat er een verwachting is, dat de
drie vakcentrales toch weer dichter bij el
kaar zullen komen. Dat fs te hopen, want
juist de samenwerking van de drie arbei
ders-organisaties met de werkgeversverbon
den heeft zegenrijke gevolgen gehad voor
onze economie. Weliswaar is het aantal sta
kingen de laatste tijd iets toegenomen, rrtaar
van verontrusting kan geen sprake zijn. De
laatste officiële jaarcijfers dateren uiteraard
van 1953. Toen beleefden we 58 werksta
kingen, waaraan ruim 11.000 werknemers
deelnamen. Dat is niet noemenswaard. In
1952 beliep het aantal stakingen 38 met
3500 arbeiders.
Twee loonrondes hebben we dit jaar ge
kregen. We kregen 5% op 1 Januari en' een
vergunning voor 6% per 1 October. Deze
laatste was een welvaartsrondt. Hadden we
tot nu toe onze armoede verdeeld, nu het
goed gaat in Nederland moet de welvaart
eerlijk over de werkende bevolking worden
uitgesmeerd. Maar tegelijk stegen de prijzen.
Niet echter in de mate waarmede de lonen
werden verhoogd. Die stijging wordt ver
oorzaakt door het buitenlands prijspeil, maar
ook door het feit, dat de productiekosten
van de Nederlandse industrie in verhouding
met andere landen laag zijn. Zij kan de stij
gende kosten doorberekenen zonder dat de
concurrentie in gevaar komt. Maar ook
daaraan zal eens een einde komen.
Men zou gaan denken hoe voller Ne
derland wordt hoe meer personen ons land
zullen verlaten. Het mag worden toege
geven dat de emigratie nog steeds van be
lang is. Op 3 Jurii j.l. vertrok b.v. de 50.000-
ste emigrant naar Australië, die daar har.
telijk werd ontvangen. Het aantal emigran
ten loopt echter terug. Het totaal zal dit jaar
ongeveer 37.000 bedragen. Dat is ruim 3000
minder dan in 1953 en zelfs 25% minder dan
in 1952. Toen bedroeg het aatal emigranten
48.000. De oorzaak van deze terugloop zijn
de belemmerende bepalingen, die verschil
lende landen hebben uitgevaardigd, terwijl
de onaangename ervaringen van sommige
emigranten in Australië de animo evenmin
hebben bevorderd.
Hebben we de woningnood een nijpend
probleem genoemd, er is nog een ander pro
bleem, dat ons aller aandacht moet hebben,
n.l. de verkeersveiligheid. Het aantal onge
lukken in ons land neemt nog steeds toe. De
cijfers over 1953 zullen dit jaar wel weer
geslagen zijn. Dat betekent dat het aantal
verkeersongevallen groter zal zijn dan 235
per dag. Het totale aantal weggebruikers,
da >in 1953 bij verkeersongevallen werd ge
dood, bedroeg npet minder dan 1300. Een
cijfer dat onrustbarend hoog is.
PROVINCIALE STATEN.
Op 21 April trok Nederland naar de
bm de ieaen voor de Provinciale
Staten te kiezen. De grootste winst ging
naar de Partij van de Arbeid, die nu 181
zetels vergaarde in plaats van 156 in 1950.
Maar de K.V.P. ging met een andere eer
strijken. Zij werd weer de grootste partij in
ons land. Zij behaalde 31,5% van het aan
tal stemmen. Doch daarentegen viel zij terug
van 189 zetels op 186. De A.-R. verloor 7
zetels de C.H.U. 6, de C.P.N. 7, terwlil de
V.V.D. gelijk bleef. Veel spanning hebben
de verkiezingen niet opgeleverd, al deden
de partijen haar best conclusies te trekken
over het al of niet slagen van de doorbraak.
Een dag later was het feest in Rotterdam.
Het 5000ste schip was n.l. de haven binnen
gelopen. En dat was ook een bewijs voor de
economische opleving van ons land, want in
1953 kwam het 5000ste schip op een latere
datum aan. Geen feest was het voor Rot
terdam to enop 13 Mei het rapport van de
commissie van Steenberghe-Cauwelaert over
de Rijn-Schelde-verbinding bekend werd.
Daarin werd gerept over het graven van een
Moerdijk-kanaal. Dat kanaal is van groot
belang voor de Belgen, die gaarne een betere
verbinding met Antwerpen zien. Voor de
Rotterdamse reders kan dit nadeliq zijn,
maar daar staat weer tegenover, dat ook
het westen van Brabant van dit kanaal kan
profiteren.
Op 23 Juli zijn duizenden naar het Am
sterdamse stadion getogen om Billy Graham
te horen, de Amerikaanse Evannelist, die een
succesvolle tournée door West-Europa heeft
gemaakt. Enkele dagen later waren er weer
duizenden in dit stadion. Nu met een ander
doel, n.l. om de start van de Tour de France
gade te slaan. Het was de eerste maal dat
deze monsterwielertocht begon op Neder
lands grondgebied. Maar intussen speelden
zich nog wel andere dingen af. In de Haagse
Ridderzaal b.v. werd op 26 juni in een fees
telijke bijeenkomst Prins Bernhard Lands-
comandeur in de orde van Sint Jan. Deze
protestantse orde stelt zich ten doel de mens
heid te dienen door hulp te verlenen aan
zieken, gewonden, zwakken en hulpbehoe
venden en mede te Werken aan maatregelen
waardoor menselijk leed kan worden voor
komen en verzacht.
Een paar dagen later haalden de vissers
verruimd adem, want er was met Rusland
een contract gesloten voor de levering van
150.000 vaten haring.
GOEDE VACANTIE.
Behoudens de twee ernstige vliegtuigon-
lukken en de twee statiebezoeken van Pre
sident Coty en Koning Haakon verliepen de
vacantiemaanden Juli en Augustus opmerke
lijk kalm. Minister Staf slaagde er in
13 Augustus een squadron Amerlkaa
luchtmacht op Soesterberg te krijgen en
22 Augustus kreeg de veelbesproken of lit
van Justitie, mr. F. Hollander, eervol c
slag. Verder ging Nederland met vacan
Het toeristenverkeer in ons land door f
nenlandse gasten heeft tarnt-f 35ó Hul'k
opgeleverd, terwijl de buitenlanders f
millioen aan deviezen in het laatje hebl
gebracht. Nederland komt als vacantiel?
steeds meer in trek. De voornaamste o
zaak daarvoor zijn de lage levenskosten
ons land. Op de schoonheid zullen de meeste
toeristen niet afkomen. Voot de torlog was
Nederland even mocw, maar het aantal be
zoekers was toen minder. En dat kwam' al
leen doordat onze levensstandaard vdór 1940
'in verhouding met andere landen, hoog was.
Nederland was voor de buitenlanders toen
een duur land en dat is het nu niet meer.
Over de laatste maanden van het jaar be
hoeven we niet veel te zeggen. Zij liggen
nog vers in het geheugen, al is het opmer
kelijk, dat het jaar zonder grote gebeurte
nissen naar het einde is gespoed. Nederland
heeft een rustig jaar achter de rug. Een jaar,
waarin de welvaart is toegenomen. Als deze
ontwikkeling zich voortzet, zullen we ons
spoedig geheel hersteld hebben van de klap
pen die we in de oorlog ontvingen. De Ne
derlandse degelijkheid schijnt weer te zeae-
vieren. Als de conjunctuur niet omslaat, zijn
we op weg een rijke natie te worden. In dat
geval staat het vast dat de verdere wel
vaartsverdeling o.a. door belastingver
laging en loonsverhoging een belangrijk
punt in 1955 zal worden. Laten we er het
beste van hopen. En als nieuwerwetse men
sen maar een sigaret opsteken. Of wist u
niet dat de sigarenproductie het niet meer
haalt bij die van vóór de oorlog 't Is alles
sigaretten wat de klok slaat. Onlangs werd
bekend dat in 1953 niet minder dan 10.000
millioen sigaretten zijn gerookt. Dat is ver
geleken bij het topjaar 1939 een stijging van
100%. Het shagverbruik loopt terug. In 1953
verkocht men 9 millioen kg. shag tegen 11
millioen in 1939. Zelfs de pijp moet er aan
oeloven. Pijptabak wordt minder gevraagd.
En dat terwijl het aantal studenten in ver
gelijking mfet 1938 met 17.000 gestegen is,
tot een totaal van 29.000
(Nadruk verboden.)
RHEUMATIEK...
Uw tergende winterkwaal legt 't
af tegen de weldadige warmte
van de pijnstillende Thermogène.
1CUIC 11 If
ABONNEMENTSPRIJS: Lo.ie nummer. 6 ceat
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per nun.
Bi] contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine adrertentlên (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 coat iedere regel meer 12 ceat extra.