sr P AXELSE COURANT ?«ermqgene Een jaar van voorspoed licht achter ons NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie J. C. VINK BINNENLANDS JAAROVERZICHT zakken, 17.370.000 kubieke meter zand, 3 millioen bossen rijshout, 1.200.000 kubieke meter klei, 503.500 zinkstukken, 919.400 ton stortsteen, 100.000 ton asfaltbeton en 493 Nationaal gezien is het jaar 1954 een zeer roorspoedig jaar geweest. Wie na rustige overweging alle gebeurtenissen de revue laat passeren, zal niet tot een andere conclusie tonnen komen. Nederland heeft een jaar van grote bedrijvigheid achter de rug, waar van een groot deel van de bevolking de ruchten heeft geplukt. Het jaar 1954 heeft Ie materiële gevolgen van de oorlog en van je watersnood grotendeels overwonnen. Op achzelf is dit niet louter een nationale ver- Jienste, maar een gevolg van de overspan nen hoogconjunctuur, die wij thans beleven. Dit alles neemt natuurlijk niet weg, dat ook ait jaar zich weer feiten hebben voorgedaan, die ons diep hebben geschokt. Gelukkig wer- den we gespaard voor ontzaggelijke rampen, die vele landen in de wereld hebben ge- iroffen. En Nederland, dat weet wat waters nood betekent, heeft zich bij de leninging van de nood in die verschillende landen van lijn beste zijde getoond dor het schenken van grote geldsbedragen. Wie goed doet, joed ontmoet, zo luidt het gezegde. En het ras dan ook logisch dat het Nederlandse olk, dat in 1953 zo zwaar getroffen werd door de stormramp, en dat daarvoor uit het buitenland zoveel medeleven ntving, nu ook diep in de beurs tastte. De balans over het jaar 1954 wijst dus in een gunstige richting. Daar zag het aan vankelijk niet naar uit, want het nieuwe paar was nog niet begonnen toen de mededeling bekend werd dat een van de grote Neder landers was overleden. Op 1 Januari 1954 werd de treurige mare alom, bekend Dr. Albert Plesman is niet meer. De stichter en president—directeur van de K.L.M., de pro motor van de Nederlandse burgerluchtvaart, overleed op Oudejaarsavond om half tien, op 64-jarige leeftijd, in een Haags zieken huis. Hij was de man, die het idee kreeg om vliegtuigen niet alleen te gaan gebruiken voor oorlogsdoeleinden maar ook voor het vervoer van passagiers, vracht en post. Aldus kan dit vliegen, dat een hel is, een hemel worden", waren zijn historisch ge worden woorden. Men noemde hem een fan tast, maar ondanks alle tegenstand en be spotting hield Plesman vast aan zijn ideaal „vliegen in vredestijd" en toen kort na de eerste wereldoorlog de Engelsen het post vervoer ter hand namen, wist hij dat hij het goed had gezien. We gaan de levensge schiedenis van deze grote Nederlander niet iauwkeurig na. Laten we volstaan met de woorden van zijn ere-promotor „Uw proef schrift bestaat uit drie letters K.L.M.' Ples man heeft de K.L.M. gemaakt tot een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Een maatschappij, die in 1919 be gon met een dozijn man, is onder zijn be zielende leiding gegroeid tot een machtig bedrijf, dat nu ongeveer 13.500 employé's telt, dat een luchtnet exploiteert, waarin 67 landen zijn opgenomen en een luchtvloot van 90 moderne toestellen heeft. De K.L.M. is e enzaak waar Nederland trots op is. En daarom was het verscheiden van dr.- Ples man voor heel ons volk een gevoelig verlies. Minister-president Drees heeft daarop ge wezen in zijn herdenkingswoord op Nieuw jaarsdag. „Hij was een van de nationale fi guren, die tot mannen van internationale be tekenis uitgroeien en de naam van Neder land dragen. De K.L.M., die bijna alle delen van de wereld verbindt, heeft overal een uitnemende naam en de man die haar groot gemaakt heeft, is Plesman, met zijn onblus bare geestdrift, energie en initiatief.' Plesman moge overleden zijn, de K.L.M. moest verder. De voormalige chef lucht machtstaf, lt.-generaal I. A. Aler, werd op 10 Maart benoemd tot president-directeur van dit gigantische bedrijf, dat zich nog steeds beweegt in opwaartse richting. De vervoerscijfers van deze maatschappij zijn werkelijk fantastisch. Daar was allereerst de vreugde toen in de loop van Januari bekend werd dat Schiphol in 1953 ruim 565.000 K.L.M.-passagiers heeft mogen begroeten. Dat was vergeleken bij 1952 een stijging van 16%. Ook het goederenvervoer profiteerde van deze ontwikkeling, terwijl het aantal vluchten in het handelsverkeer steeg van 29.252 in 1952 tot 31.184 in 1953. Dit alles was nog het werk van Plesman. Een drie manschap met Aler aan het hoofd zet zijn werk voort. Zij hebben dit jaar reeds te kampen gehad met ernstige tegenslagen. Op 24 Augustus stortte het K.L.M.-toestel de „Willem Bontekoe" met 21 personen aan bord 5 km. ten Noorden van Bergen aan Zee in de Noordzee. Passagiers en beman- nin gkwamen om. En enige dagen later, op 5 September, verongelukte de Supereonstel- latlion „Triton' in Ierland. Van de 46 pas sagiers en de 10 bemanningsleden zijn 28 personen om het leven gekomen. Zo heeft de K.L.M. in 1954 grote tegenslagen onder vonden. Maar het pleit voor de vitaliteit van dit bedrijf dat het vertrouwen in de K.L.M. ongeschokt is gebleven. WONINGNOOD. Voor hen, die van cijfers houden, zijn de eerste maanden van het jaar altijd bijzonder interessant. Dan komen de statistische ge gevens los. Zo kregen we ook nu weer nieuwe cijfers over het bestaande woning tekort. Daaruit blijkt, dat we in het begin van 1954 met een tekort zaten van 263.000 woningen. In 1953 was het tekort met 16.000 percelen ingelopen, hetgeen al een verbete ring betekende vergeleken bij 1952 toen het tekort slechts 13.000 woningen minder werd. Het jaar 1954 zal echter blijken beter te zijn geweest dan 1953. Het is wel zeker dat er dit jaar 65.000 woningen gebouwd zijn, maar gezien de toeneming van het aantal huwe lijken ma men niet verwachten dat het wo ningtekort nu wel spoedig opgeheven zal zijn. Terecht noemde de Troonrede van dit jaar het woningtekort het ergste probleem, van binnenlandse aard. Overdreven is dat zeker niet. De deskundigen kunnen nog steeds niet met zekerheid vertellen wanneer er een einde zal komen aan de woning- schaarste. De jongste schattingen gaan uit van de jaren 1963-1964. Daarbij mag men wel bedenken, dat zelfs minister Witte nog niet zo heel lang geleden dacht, dat mis schien het jaar 1960 wel eens het victorie- jaar zou kunnen zijnWaarmee wij slechts willen zeggen, dat men elke raming maar met een korreltje zout moet nemen. Een jaaroverzicht van binnenlandse ge beurtenissen kan nooit volledig zijn. Daar voor is de stof te veelomvattend. Het is slechts de bedoeling het zoeklicht te richten op enkele feiten, die werkelijk van nationaal belang waren, al maken we natuurlijk wel eens een uitzondering. We beschouwen het jaar 1954 dus in vogelvlucht en wat voor zin heeft het dan om zich al te lang bezig te houden met moordaanslagen (op burgers, politie-agenten en P.T.T.-ambtenaren), met rechtszittingen (de Berkelse arts en de N.E.S.B.-ers Wolthuis en Van Tienen) en met andere zaken die het peil van het volk nu eenmaal niet verheffen Ook het in brekersgilde heeft zich het afgelopen jaar niet onbetuigd gelaten. Veel meer respect hebben we voor Jeen v. d. Berg, de be scheiden onderwijzer uit Nijbeets, die op 1 Februari de winnaar werd van de barre Elfstedentocht. In 7 uur en 38 minuten keer. de hij weer op zijn uitgangspunt terug. Mi nister Mansholt (die er een Kamerverga dering voor verzuimde) en de Commissaris van de Koningin in Friesland, mr. Linthorst Homan, deden er langer over, maar ook zij bereikten in de tourtocht op tijd de finish. RAMPHERDENKING. Stond dus de eerste Februrari in het teken van het rootste nationale schaatsfestijn, de derde Februari was een officiële herdenking van de watersnoodramp. Vele officiële rede voeringen zijn er gehouden en terecht wees dr. Drees er op, dat onherstelbaar voor velen blijft het verlies van man of vrouw, zoon of dochter. En daaom zal ons volk alles doen om de herhaling van zo'n ramp te voor komen. Eerst in de loop van 1954 werden de juiste schadecijfers, opgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek, bekend. Niet minder dan 1795 personen kwamen in de woedende golven om, veertig overleden later als gevolg van de ontberingen. De ramp heeft dus 1835 slachtoffers gekost, en hiervan worden er nog 144 vermist. Tot de slachtoffers behoorden 916 volwassen man nen. Ruim 600 personen beneden de 20 jaar verloren het leven. Door de overstroming werd 20.154 ha. cultuurgrond buiten gebruik gesteld. Berekend wordt, dat dit een oogst- verlies van 18.500 ton tarwe, 32.100 ton vlas 279.000 ton consumptie-aardappelen en van 567.000 ton suikerbieten ten gevolge had. In verschillende gebieden kon echter zomer- gerst weer worden ingezaaid. Deze bracht een oogst van 17.400 ton op. In het ramp gebied was een achterstand in de veestapel ontstaan van ruim 27.000 runderen, 2000 varkens en 64.000 kippen. Aan landbouw gronden, nijverheid .handel, bankwezen, wo ningen, voorraden, verkeer en boerderijen werd een schade van herstelkosten toege bracht van 499 millioen gulden. Daarbij komt een schade van 396 milloen gulden aan dij ken, wegen, kunstwerken, scholen, kerken, raadhuizen en kleding, zodat het totaal der schade 895 millioen gulden bedraagt. Niet minder dan 11.315 arbeiders hebben di rect in dienst van Waterstaat gewerkt aan de dichting van de dijken, n.l. 5000 op Schouwen en Duiveland, 2815 in de rest van Zeeland en 3500 in Zuid-Holland. Verwerkt werden in het rampgebied 17 millioen zand- caissons. DELTAPLAN. Van groot belang waren dan ook de con clusies van de Delta-commissie die op 16 Maart j.l. verschenen. Hit het rapport van deze deskundige commissie blijkt, dat uit het oogpunt van veiligheid de afsluiting van de zeegaten tussen de Rotterdamse Waterweg en de Westerschelde verre te verkiezen is boven de versterking van de bestaande dij ken. De nadelen van die afsluiting zullen niet al te ernstig zijn. Alleen de visserij wordt er de dupe van. Volgens de commissie is het mogelijk dit werk in een periode van 20 tot 25 jaar uit te voeren. De kosten wor den geraamd op circa 2 milliard gulden. Dit rapport is allerwegen met grote instemming ontvangen. Dat is begrijpelijk, want wie de vernietigende werking van deze stormramp nog eens nagaat, vreest elke herhaling. In de loop van 1955 komen de wetsontwerpen in de Kamer. En dan kan het werk gaan beginnen. Maar laten we terugkeren tot 4 Februari. Toen kwam er een Koninklijk Besluit, waar bij drie nieuwe commissarissen der Konin gin werden benoemd met inxgang vaa 1 Juli d.a.av, In Noord-Holland kwam dr. M. J. Prinsen (secretaris-generaal van het mi nisterie van Binnenlandse Zaken) dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk vervangen. In Utrecht kregen we in de plaats van de heer M. A. Reinalda een man afkomstig uit de landbouwwereld, mr. C. Th. E. graaf van Lynden van Sandenburg, terwijl mr. W. A. Offerhaus, notaris in Groningen, de opvol ger werd van dr. E. H. Ebels. Half Februari keek de gehele middenstand rdet belangstelling uit naar de middenstands nota van minister Zijlstra en staatssecretaris Veldkamp. Dat was het eerste officiële stuk waarin cijfers werden verwerkt over de po sitie van onze middenstanders. Uit deze cij fers is overduidelijk het belang van de mid denstand gebleken. En daaruit is het te ver klaren, dat van Regeringswege het stand punt is ingenomen ,dat voor deze groep hel pende maatregelen dienen te worden ge nomen. Een begin is reeds gemaakt, hoewel de middenstanders stellig nog niet tevreden zullen zijn. Maar de grote nota heeft in ieder geval veroorzaakt dat de problemen van de middenstanders zijn gaan leven bij de verantwoordelijke instanties. ONS VORSTENHUIS. Z.K.H. Prins Bernhard deed op 1 Maart van zich spreken door een drieweekse reis naar de Vereriigde Staten te m|aken. Op zich zelf was dit rfiets bijzonders, maar toen be kend werd dat hij in een Sabre-straaljager de geluidsbarrière had doorbroken, kwam hij eerst goed in het nieuws. Uitvoerig werd in de vaderlandse pers van gedachten gewis seld over de vraag of de Prins dit nu wel miag doen. In ieder geval toonde de inspec teur-generaal van de luchtmacht niet bang te zijn. Hij gaf een voorbeeld aan vele jon geren. Prins Bernhard is onze beste ambas sadeur. Door zijn vele reizen naar het bui tenland vertegenwoordigt hij ons land op een wijze, zoals niemand anders dat kan doen. Steeds zoekt de Prins naar afzetge bieden voor onze industrie. En in vele ge vallen slaagt hij daarin, al moet het bedrijfs leven zelf de contacten met de verschillende landen verder verstevigen. De Koningin en de Prins hebben dit jaar verscheidene vors telijke personen ontvangen. Het belang van die staatsiebezoeken mag men niet onder schatten. De landen worden daardoor dich ter bij elkander gebracht. Zo kwamen op 26 April Koning Frederik en Koningin In- grid van Denemarken in ons land voor een officieel driedaags bezoek. Op 8 Juni kwam Prins Bertil uit Zweden, die een kogellager- fabriek in Veenendaal opende. Op 21 Juli waren de Franse President en Mevrouw Coty gasten op het Paleis op de Dam. Op 12 Augustus begroette het Nederlandse volk Koning Haakon en op 3 November j.l. kwam Keizer Haile Selassie I van Ethiopië, verge zeld van zijn zoon, de hertog van Harrar en diens echtgenote, Prinses Sarah in ons land aan. Het staatsiebezoek van deze onver moeibare Keizer duurde het langst, n.l. vier dagen. De drie grote steden hebben van deze bezoeken het meest geprofiteerd. Zij werden feestelijk uitgedost en duizenden hebben de kans waargenomen om iets te zien van het majestueuze vertoon. Al deze bezoeken waren ongetwijfeld hoogtepunten in het jaar 1954. De maand Maart was overigens de maand van plannen. Niet alleen het Delta-rapport werd gepubliceerd, maar ook het advies van de Sociaal-Economische Raad over de ko mende definitieve ouderdomsvoorziening. Nog in het be^in van 1955 krijgen we een definitief wetsontwerp, dat de Noodwet Ouderdomsvoorziening moet vervangen. Ze ker is, dat het komende ontwerp gebaseerd zal zijn op de verzekeringsgedachte, zodat practisch iedereen premie moet gaan be talen. Een uitzondering is in dit advies ge maakt voor de zelfstandigen die minder ver dienen dan ƒ2000, Wij gaan op de tech niek van dit advies niet in wïj stellen slechts vast, dat het juist op tijd gekomen is, want Nederland verouderd sterk. CIJFERS EN FEITEN. Op 1 Juli 1954 hadden we 10.609.154 in woners. Het bevolkingsaantal neemt dus nog steeds toe. En tegelijk worden we ouder. Op 3 1 December 1930 was 6% van de bevolking 65 jaar of ouder, thans heeft Nederland een aantal bejaarden van 8% bereikt en op 1 Januari 1970 zal 11% van de bevolking bo ven de 65 zijn. In absolute cijfers uitgedrukt het aantal bejaarden dat op 1 Januari 1952 815.000 bedroeg, zal op 1 Januari 1980 tot 1.452.000 zijn gestegen. Een komende ouder domsvoorziening kan dus geen luxe zijn. Het aantal Nederlanders wordt groter en de Nederlanders worden ouder. Dat zijn de 2 feiten waarvoor wïj geplaatst zijn. Hoe meer aielen, hoe meer vreugd dit geldt ook hier. Want de economien vinden het niet zo ver schrikkelijk dat de bevolking steeds toe neemt. Dat prikkelt tot activiteit. Steeds moet er gezorgd worden voor nieuwe werk gelegenheid. Daarvoor is natuurlijk arbeids- rust noodzakelijk. En die hebben we in ons land. Vele buitenlandse industrieën vestigen zich in ons land omdat hier practisch niet gestaakt wordt. Het besluit van het N.V.V. op 17 Juli 1954 om de gereglementeerde samenwer king in de Raad van Vakcentralen op te zeggen, veranderde daar niets aan. Dit be sluit dat genomen werd naar aanleiding van de debatten over het Mandement van de Nederlandse Episcopaat, heeft veel stof op doen waaien in de kringen der werknemers. Maar de brochures van de N.V.V.-secreta ris Roemers en van de C.N.V.-voorzïtter Ruppert, die in de laatste maanden van dit jaar verschenen, waren op zulk een toon ge schreven, dat er een verwachting is, dat de drie vakcentrales toch weer dichter bij el kaar zullen komen. Dat fs te hopen, want juist de samenwerking van de drie arbei ders-organisaties met de werkgeversverbon den heeft zegenrijke gevolgen gehad voor onze economie. Weliswaar is het aantal sta kingen de laatste tijd iets toegenomen, rrtaar van verontrusting kan geen sprake zijn. De laatste officiële jaarcijfers dateren uiteraard van 1953. Toen beleefden we 58 werksta kingen, waaraan ruim 11.000 werknemers deelnamen. Dat is niet noemenswaard. In 1952 beliep het aantal stakingen 38 met 3500 arbeiders. Twee loonrondes hebben we dit jaar ge kregen. We kregen 5% op 1 Januari en' een vergunning voor 6% per 1 October. Deze laatste was een welvaartsrondt. Hadden we tot nu toe onze armoede verdeeld, nu het goed gaat in Nederland moet de welvaart eerlijk over de werkende bevolking worden uitgesmeerd. Maar tegelijk stegen de prijzen. Niet echter in de mate waarmede de lonen werden verhoogd. Die stijging wordt ver oorzaakt door het buitenlands prijspeil, maar ook door het feit, dat de productiekosten van de Nederlandse industrie in verhouding met andere landen laag zijn. Zij kan de stij gende kosten doorberekenen zonder dat de concurrentie in gevaar komt. Maar ook daaraan zal eens een einde komen. Men zou gaan denken hoe voller Ne derland wordt hoe meer personen ons land zullen verlaten. Het mag worden toege geven dat de emigratie nog steeds van be lang is. Op 3 Jurii j.l. vertrok b.v. de 50.000- ste emigrant naar Australië, die daar har. telijk werd ontvangen. Het aantal emigran ten loopt echter terug. Het totaal zal dit jaar ongeveer 37.000 bedragen. Dat is ruim 3000 minder dan in 1953 en zelfs 25% minder dan in 1952. Toen bedroeg het aatal emigranten 48.000. De oorzaak van deze terugloop zijn de belemmerende bepalingen, die verschil lende landen hebben uitgevaardigd, terwijl de onaangename ervaringen van sommige emigranten in Australië de animo evenmin hebben bevorderd. Hebben we de woningnood een nijpend probleem genoemd, er is nog een ander pro bleem, dat ons aller aandacht moet hebben, n.l. de verkeersveiligheid. Het aantal onge lukken in ons land neemt nog steeds toe. De cijfers over 1953 zullen dit jaar wel weer geslagen zijn. Dat betekent dat het aantal verkeersongevallen groter zal zijn dan 235 per dag. Het totale aantal weggebruikers, da >in 1953 bij verkeersongevallen werd ge dood, bedroeg npet minder dan 1300. Een cijfer dat onrustbarend hoog is. PROVINCIALE STATEN. Op 21 April trok Nederland naar de bm de ieaen voor de Provinciale Staten te kiezen. De grootste winst ging naar de Partij van de Arbeid, die nu 181 zetels vergaarde in plaats van 156 in 1950. Maar de K.V.P. ging met een andere eer strijken. Zij werd weer de grootste partij in ons land. Zij behaalde 31,5% van het aan tal stemmen. Doch daarentegen viel zij terug van 189 zetels op 186. De A.-R. verloor 7 zetels de C.H.U. 6, de C.P.N. 7, terwlil de V.V.D. gelijk bleef. Veel spanning hebben de verkiezingen niet opgeleverd, al deden de partijen haar best conclusies te trekken over het al of niet slagen van de doorbraak. Een dag later was het feest in Rotterdam. Het 5000ste schip was n.l. de haven binnen gelopen. En dat was ook een bewijs voor de economische opleving van ons land, want in 1953 kwam het 5000ste schip op een latere datum aan. Geen feest was het voor Rot terdam to enop 13 Mei het rapport van de commissie van Steenberghe-Cauwelaert over de Rijn-Schelde-verbinding bekend werd. Daarin werd gerept over het graven van een Moerdijk-kanaal. Dat kanaal is van groot belang voor de Belgen, die gaarne een betere verbinding met Antwerpen zien. Voor de Rotterdamse reders kan dit nadeliq zijn, maar daar staat weer tegenover, dat ook het westen van Brabant van dit kanaal kan profiteren. Op 23 Juli zijn duizenden naar het Am sterdamse stadion getogen om Billy Graham te horen, de Amerikaanse Evannelist, die een succesvolle tournée door West-Europa heeft gemaakt. Enkele dagen later waren er weer duizenden in dit stadion. Nu met een ander doel, n.l. om de start van de Tour de France gade te slaan. Het was de eerste maal dat deze monsterwielertocht begon op Neder lands grondgebied. Maar intussen speelden zich nog wel andere dingen af. In de Haagse Ridderzaal b.v. werd op 26 juni in een fees telijke bijeenkomst Prins Bernhard Lands- comandeur in de orde van Sint Jan. Deze protestantse orde stelt zich ten doel de mens heid te dienen door hulp te verlenen aan zieken, gewonden, zwakken en hulpbehoe venden en mede te Werken aan maatregelen waardoor menselijk leed kan worden voor komen en verzacht. Een paar dagen later haalden de vissers verruimd adem, want er was met Rusland een contract gesloten voor de levering van 150.000 vaten haring. GOEDE VACANTIE. Behoudens de twee ernstige vliegtuigon- lukken en de twee statiebezoeken van Pre sident Coty en Koning Haakon verliepen de vacantiemaanden Juli en Augustus opmerke lijk kalm. Minister Staf slaagde er in 13 Augustus een squadron Amerlkaa luchtmacht op Soesterberg te krijgen en 22 Augustus kreeg de veelbesproken of lit van Justitie, mr. F. Hollander, eervol c slag. Verder ging Nederland met vacan Het toeristenverkeer in ons land door f nenlandse gasten heeft tarnt-f 35ó Hul'k opgeleverd, terwijl de buitenlanders f millioen aan deviezen in het laatje hebl gebracht. Nederland komt als vacantiel? steeds meer in trek. De voornaamste o zaak daarvoor zijn de lage levenskosten ons land. Op de schoonheid zullen de meeste toeristen niet afkomen. Voot de torlog was Nederland even mocw, maar het aantal be zoekers was toen minder. En dat kwam' al leen doordat onze levensstandaard vdór 1940 'in verhouding met andere landen, hoog was. Nederland was voor de buitenlanders toen een duur land en dat is het nu niet meer. Over de laatste maanden van het jaar be hoeven we niet veel te zeggen. Zij liggen nog vers in het geheugen, al is het opmer kelijk, dat het jaar zonder grote gebeurte nissen naar het einde is gespoed. Nederland heeft een rustig jaar achter de rug. Een jaar, waarin de welvaart is toegenomen. Als deze ontwikkeling zich voortzet, zullen we ons spoedig geheel hersteld hebben van de klap pen die we in de oorlog ontvingen. De Ne derlandse degelijkheid schijnt weer te zeae- vieren. Als de conjunctuur niet omslaat, zijn we op weg een rijke natie te worden. In dat geval staat het vast dat de verdere wel vaartsverdeling o.a. door belastingver laging en loonsverhoging een belangrijk punt in 1955 zal worden. Laten we er het beste van hopen. En als nieuwerwetse men sen maar een sigaret opsteken. Of wist u niet dat de sigarenproductie het niet meer haalt bij die van vóór de oorlog 't Is alles sigaretten wat de klok slaat. Onlangs werd bekend dat in 1953 niet minder dan 10.000 millioen sigaretten zijn gerookt. Dat is ver geleken bij het topjaar 1939 een stijging van 100%. Het shagverbruik loopt terug. In 1953 verkocht men 9 millioen kg. shag tegen 11 millioen in 1939. Zelfs de pijp moet er aan oeloven. Pijptabak wordt minder gevraagd. En dat terwijl het aantal studenten in ver gelijking mfet 1938 met 17.000 gestegen is, tot een totaal van 29.000 (Nadruk verboden.) RHEUMATIEK... Uw tergende winterkwaal legt 't af tegen de weldadige warmte van de pijnstillende Thermogène. 1CUIC 11 If ABONNEMENTSPRIJS: Lo.ie nummer. 6 ceat Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per nun. Bi] contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine adrertentlên (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 coat iedere regel meer 12 ceat extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1