AXELSE COURANT
's Werelds oudste Luchtvaart
maatschappij bestaat 35 jaar.
Hoe wordt een mens
een misdadiger?
nippers
j. C.VINK
Frankering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1954
68e Jaargang No. 98
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
DE LEGENDE VAN DE „VLIEGENDE HOLLANDER"
WERD WERKELIJKHEID.
163 „VLIEGJAREN" IN HET LUCHTRUIM DAT ALLE
VOLKEN VERBINDT.
De K.L.M. 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij bestaat Donder
dag 7 October a.s. 35 jaar. In deze periode hebben de „Vliegende Hollan
ders" 5.300.000 passagiers vervoerd, een getal dat groter is dan het totale
bevolkingscijfer van Zwitserland. Voorts vervoerden de K.L.M.-toestellen in
dit tijdvak 220.500.000 kg. vracht, post en bagage, een gewicht gelijk aan dat
van dertig Eiffeltorens.
De „Vliegende Hollanders" legden hierbij een totale afstand af van ruim 400
millioen km., dit is gelijk aan 10.000 vluchten rond de aarde. Hiervoor waren
1.425.800 vlieguren of 163 vliegjaren nodig hetgeen betekent, dat als één vlieg
tuig het werk had moeten doen, dit toestel reeds sinds 1791, dus nog vóór
de Napoleontische tijd, onafgebroken had moeten vliegen.
DE „VLIEGENDE HOLLANDER".
Op 7 October 1919 werd te Den Haag de
stichtingsacte van de K. L. M. gepasseerd.
Dit was voor een belangrijk deel mogelijk
geworden, door het onvermoeide ijveren van
een jonge luitenant-vlieger, Albert Plesman,
die voor het vliegtuig ook een vredestaak
zag weggelegd. Deze zelfde Plesman werd
met de leiding van de K.L.M. belast. Hij was
het, die haar uitbouwde tot een wereldbedrijf
en die 34 jaar lang, tot de dag van zijn on
verwachte overlijden op 31 December 1953,
zijn onuitputtelijke werkkracht en grote visie
en kunde in dienst stelde van ret Lucht
ruim dat alle Volken Verbindt". Vooral aan
dez egrote pionier en idealist, die de legende
van de Vliegende Hollander" tot werkelijk
heid heeft gemaakt, is het te danken, dat
Nederland thans behoort tot de grootste
luchtvaartnaties.
HOE HET BEGON.
De eerste vlucht op 's werelds oudste, door
dezelfde maatschappij gevlogen luchtroute,
n.l. tussen Amsterdam en Londen had plaats
op 17 Mei 1920. Men vloog met primitieve,
open vliegtuigjes, plaats biedend aan twee
passagiers. Zonder radio en met weinig be
trouwbare instrumenten vloog men langs de
Noordzeekust naar het Zuiden, hierbij ge
holpen door schoolborden op de grond,
waarop de weerberichten werden geschre
ven. In het verlengde van de havenhoofden
van Calais werd het smalste deel van het
Kanaal overgestoken en werd vervolgens de
spoorlijn van Dover naar Londen gevolgd.
Uit deze tijd stamt ook de eerste uiting van
de in later jaren bijna spreekwoordelijk ge
worden „K.L.M.-service".
De passagiers kregen voor hun vlucht n.l.
de beschikking over een leren jas, een wind-
kap, handschoenen, windbril en bij koud
weer een warmwaterstoof. Het duurde
niet lang, of de K.L.M. sloeg van het vlieg
kamp Schiphol haar vleugels ook uit naar
Bremen, Hamburg en Kopenhagen. De eerste
Fokker-passagiersvliegtuigen deden hun in
trede en op 9 Mei 1921 opende de K.L.M.
's werelds eerste luchtpassagekantoor op het
Leidseplein te Amsterdam.
In de jaren die volgden, gingen de tech
nische verbeteringen hand in hand met de
uitbreiding van het luchtnet. In 1925 nam de
K.L.M. als eerste luchtvaartmaatschappij de
luchtgekoelde motor en de metalen lucht-
schroef in gebruik. Inmiddels was op de
eerste October 1924 een éénmotorige Fok
ker van Schiphol opgestegen voor een vlucht
van 15.373 km. over zeeën en woestijnen
naar de hoofdstad van het toenmalige Ne-
derlands-Indië Batavia. Deze vlucht was
de voorloper van vele duizenden die zouden
volgen op de eerste, werkelijk intercontinen
tale luchtlijn ter wereld, die van Amsterdam
naar Djakarta.
In het allereerste begin reeds nam men
ook de z.g. chartervluchten en de luchtfoto
grafie ter hand. Deze zouden later, evenals
de luchtkartering een belangrijk onderdeel
van de K.L.M.-activiteit gaan vormen.
ROEMRIJKE VLUCHTEN.
Enkele vluchten die in de dertiger jaren
de aandacht van de wereld trokken en die
evenzo vele gouden pagina's vormen in het
boek van de burgerluchtvaart waren o.m.
die van de Fokker PH-AIP „Pelikaan" on
der gezagvoerder I. W. Smirnoff, die in 1933
in ruim 100 reisuren met Kerstpost van
Amsterdam naar Djakarta en terug naar
Schiphol vloog, waar het toestel op 30 De
cember door 25.000 mensen werd begroet
voorts de vlucht van de Fokker PH-AIS
„Snip onder gezagvoerder J. Hondong,
die op 15 December 1934 van Schiphol ver
trok voor de eerste K.L.M.-vlucht over de
Atlantische Oceaan en die op 22 December
in Curasao landde, waar dit toestel de basis
vormde voor het latere West-Indische Be
drijf van de K.L.M. Dan was er nog de be>
roemde vlucht van Europa's eerste DC-2
vliegtuig, de PH-AJU „Uiver onder gezag
voerder K. D. Parmentier, dat in 1934 deel
nam aan de luchtrace van Londen naar Mel
bourne met^ passagiers en post aan boord.
De „Uiver" vloog in 3 dagen, 18 uur en
1 7 minuten naar Melbourne en won de eerste
prijs in de Handicap-a-fdeling. Nu ruim
20 jaar later vindt men in Nederland nog
vele namen en herinneringsvoorwerpen, die
aan de vluchten van Pelikaan, Snip en Uiver
doen terugdenken.
VERWOESTING EN HERSTEL.
De tweede wereldoorlog bracht een ern
stige slag toe, ook aan de K.L.M. Maar
weinig toestellen wisten uit Nederland te
ontkomen. Met de beschikbare machines
werd slechts in het West-Indisch Bedrijf
doorgevlogen en bovendien vloog de K.L.M.
in de oorlogsjaren onder uiterst moeilijke om
standigheden op de z.g. Life-line" van Bris
tol naar Lissabon. Na de wapenstilstand in
Mei 1945 bleek dat de Amsterdamse lucht
haven Schiphol één grote puinhoop was. Het
K.L.M.-personeel was overal verspreid en
de situatie scheen hopeloos. In verbazing
wekkend kort tijd richtten zowel de K.L.M.
als Schiphol zich echter op uit as en puin.
De K.L.M. herstelde niet alleen in korte tijd
haar vooroorlogse positie, maar versterkte
deze voortdurend door snelle uitbreiding van
haar luchtvloot en luchtnet.
Lijnen naar alle delen van de aarde wer
den geopend met het modernste materieel
dat beschikbaar was. Het technisch Bedrijf
op Schiphol, (dat uitgroeide tot een wereld-
luchthaven), kreeg reeds spoedig talrijke
opdrachten van derden en behalve het pas
sagiersvervoer kreeg ook het vrachttrans
port per „Vliegende Hollander" steeds gro
ter betekenis. Een speciaal emigrantenver-
voer ontstond, toen vele Nederlanders naar
andere werelddelen gingen emigreren vele
staatshoofden en regeringen charterden de
„Vliegende Hollanders" voor hun reizen en
de introductie van de toeristenklasse bracht
de luchtvaart binnen het bereik van een om
vangrijk publiek. De vervoerscijfers van de
K.L.M. namen jaarlijks met sprongen toe.
Over het afgelopen jaar maakte de K.L.M.
een winst van ruim 10.000.000 en keerde
zij een dividend van 4% uit.
BELANGRIJKE TAAK IN HET
LUCHTVERKEER.
Iedere 4J/£ minuut van dag of nacht start
of landt er ergens ter wereld op het ruim
236.000 km. lange K.L.M.-luchtnet een van
de ruim 80 Super Constellations, DC-6,
DC-6A, DC-6B of Convair-toestellen.
De „Vliegende Hollanders" verbinden
thans 104 steden in 68 landen en maken
alleen reeds over de Noord- en Zuid-Atlan
tische Oceaan gemiddeld 60 vluchten per
week. 14.500 K.L.M.-ers onder leiding van
de nieuwe president-directeur I. A. Aler,
werken aan de voortzetting van de traditie
van Nederland als vooraanstaande trans
portnatie.
Dit alles is het resultaat van 35 jaar pio
niersarbeid en hard werken. Tegenslagen
zijn ook haar niet bespaard gebleven. De af
gelopen 35 jaar hebben echter aangetoond,
dat de K.L.M. in het wereldverkeer een be
langrijke rol vervult en door het snelle ver
voer van passagiers, post en goederen haar
steentje heeft bijgedragen tot een verhoging
van de welvaart.
Dit, en de wetenschap, dat de burger
luchtvaart een nog aanzienlijk groter ont
wikkeling tegemoet gaat, staan er borg voor
dat 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij
ook in de toekomst met enthousiasme haar
taak in het luchtverkeer zal blijven vervul
len, hierbij gesteund door een 35-jarige er
varing in het luchtruim, dat alle volkeren
verbindt. 1
HET ANTWOORD GEEFT EEN MISDADIGER, STAANDE OP DE
DREMPEL VAN DE GASKAMER.
Ik zou u om genade willen smeken; ik Chessmans eerste these. En het lot brak
geloof, dat ik nu levend meer waard ben dan
dood. De lange jaren in de gevangenis heb
ben in mij de bitterheid, de haat en het dier
lijk geweld met wortel en al uitgerukt. Ik
heb leren inzien, wat het probleem van de
misdaad betekent en ik ben besloten het
onder woorden te brengen als mijn aandeel
in zijn oplossing. Dit boek is er het begin
van en misschien is het ook wel het begin
van mijn weg uit het duister."
Deze schokkende woorden werden on
langs in Amerika neergeschreven door een
misdadiger, die sindsdien algemeen bekend
werd als „het genie in de dodencel". Zijn
naam luidt Caryl Chessman en hij werd ter
dood veroordeeld wegens het kidnappen van
twee vrouwen. Zeven en twintig jaar oud
bracht hij ongeveer de helft van zijn leven
in verbeteringstehuizen en gevangenissen
door. Zes jaar lang wacht hij nu reeds in
de „Dodencel 2455" op zijn terechtstelling,
die mede door de ongelooflijk knappe wijze,
waarop hij zichzelf verdedigt, al bij herha
ling is uitgesteld. In die tijd schreef hij een
beklemmend boek, dat een levensbiecht
en een aanklacht tegelijk uniek is in de
geschiedenis van de misdaad. Dit boek geeft
als geen ander antwoord op de pijnigende
vraag„Hoe wordt een mens een mis
dadiger
„Het lot kan een mens breken" dat is
hem. Het brak hem z6, dat hij naar waar
heid op de weg der mis.daad werd geslagen.
Dit overkwam Caryl Chessman en uit zijn
kokende woorden haal je deze ellendige ze
kerheid, dat een dergelijk noodlot een ieder
van ons even onbarmhartig kan treffen. En
dat ook v/ij dan een wrak, een dief en zelfs
een moordenaar zouden Fumnen zijn. Onder
die slagen leert Caryl Chessman het leven
en de mensen haten met een verschroeiende
kracht. De haat is voortaan zijn enige vriend
en raadgever. „Al mijn misdaden kwamen
voort uit mijn haat tegen het lot, dat van
mijn v roegste jeugd af tegen mij samen
spande". schrijft Chessman en je gelooft hem
omdat zó alleen een mens kan schrijven, die
van aangezicht tot aangezicht met de Dood
staat en nu naakt zijn eigen ik ziet.
Zijn biecht verwart je, verbijsterd je en
vervult je met een grondeloos medelijden je
gens deze en andere Chessmans, die dood
den, omdat het leven, het fatsoen en de hoop
in henzelf éérst werden gedood.
Ook Nederland kent dezulken en mis
schien verkeert hij in onze eigen kring, maar
weten we het pas als zijn haat jegens het
noodlot met vernietigende kracht naar bui
ten breekt
Déze Chessmans zullen, echter misschien
niet jn zulke grandiose 'en onverbiddelijke
bewoordingen zich kunnen leegschrijven om
De motorrijder A. de L. uit Kats kwam
te Domburg in botsing met een auto, be
stuurd door mej. van V. uit Middelburg.
De motorrijder, die een bezoek aan zijn
ouders had gebracht, werd hierbij ernstig
gewond en moest naar een ziekenhuis te
Midelburg worden overgebracht. De auto
bestuurster bekwam geen letsel, doch haar
wagen werd licht beschadigd.
Door een wervelstorm, die het afge
lopen weekend over Japan heeft gewoed
zijn duizenden slachtoffers te betreuren. Op
het land werden 60 personen gedood en
489 gewond, terwijl er nog velen vermist
worden. Op zee veroorzaakte de orkaan een
vloedgolf, waardoor 2 schepen kapseisden
en zonken. Van deze schepen vonden 1247
passagiers de dood iri de golven. Meer dan
6000 huizen zijri overstroomd.
Zaterdag werd de politie te Haarlem 1
opgebeld door de 44-jarige mevr. N. de M.-
B. en vond deze in haar woning de zwaar
gewonde vrouw, die door twee pistoolscho
ten in de borst getroffen was en de 63-jarige
W. C. R. van L., employé van een Neder-
landse bankinstelling, die dood op de grond
in de voorkamer lag. Het schijnt, dat de man
eerst op de vrouw heeft gevuurd en daarna
zelfmoord heeft gepleegd. De vrouw werd
in uiterst zorgwekkende toestand naar de'
Mariastichting vervoerd.
De 22-jarige dienstplichtige soldaat H.j
A. Th. Schiller uit Dalfsen, die behoort tot
het 101e verkenningsbataljon van het regi-'
ment huzaren van Boreel is tijdens de oefe-'
ning Battle Royal getroffen door de lucht-,
druk van een met los kruit schietende tank.
Hij is vrij ernstig gewond aan de linkerknie,"
doch zijn algemene toestand is naar omstan-5
digheden goed. De getroffene wordt in het"
ziekenhuis te Osnabruck verpleegd. De 21-:
jarige dienstplichtige soldaat G. Rozendaal"
uit Ermelo, die is ingedeeld bij de 42e staf-1
compagnie van het regiment Johan Willem"
Friso heeft, terwijl hij tijdens de oefening"
Battle Royal in Duitsland in een jeep reed,?
een ongeluk gehad, waarbij hij een zware
hersenschudding en beenwonden heeft op-5
gelopen. Deze is ook in het ziekenhuis te
Osnabruck opgenomen. e
daarmee de aandacht van de wereld te ves
tigen op hun lot. Maar wanneer begint dan.
voor hen de weg uit het duister
Wanneer U die deze regels leest
het wil Want ook tot deze overtuiging"
kom je door de lezing van Chessmans ont
stellende boek. Hoe anders zou het leven
van deze jongen immers zijn verlopen, wan.
neer hij, na zijn eerste diefstal, dadelijk in
zijn moeilijkheden was opgevangen dooi
milde begrijpende mensen, die hem weer eerf
reden van bestaan hadden gegeven en ge-n.
loof in zichzelf Dat was in elk geval eer^
kans voor hem geweest op weer een nuttiglt
constructief en menswaardig leven. En zoye
u deze Chessman die kans hebben willen>n
hebben kunnen weigeren, zo u in de gelegen
heid was geweest het uwe bij te dragen
Alleen wie een hart heeft, harder darig
steen, zou hierop onverbiddelijk néé kunnerp.
zeggen. U kunt Chessman helpen De
Chessmans van Nederland, die niet kunnerer
schrijven, maar gevangen in de eenzaamheiqjn
van hun cellen en hun bittere gedachten bid^
den om een mens, die hen begrijpen kan eye
helpen wil. U kunt die mens zijn Door eeqie
geldelijke gift aan het Nationaal Bureau vood-
Reclassering ,dat voor alle reclasseringsin
stellingen in Nederland, zoals elk jaar, strak^
weer een Nationale Reclasseringsdag orga.jjf
niseert om die gelden in te zamelen. Hede
geld, dat nodig is om; de Chessmans vaye
Nederland voor erger te behoeden. Zij vrain.
gen om een kans. Weiger hun die kans niet
maar stel de mannen en vrouwen van onzye
Reclassering in staat uit die geestelijke wrak^i
ken weer gezonde, arbeidslustige mensen t,n. i
maken, temidden'van een begripvolle om(te
geving. Chessman vraagt het u, als hij aai^r j
het einde van zijn biecht schrijft„Gauven
komt de nacht. Voor mij zal het misschien d te
nacht zijn, die nooit eindigt. Maakt het iet in
uit Dóét het u wat Doen de Chess
mans u wat? Het antwoord ligt bij u! ,a„
Leo Uittenbogaard. lst
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland I 2,00
ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
s
0