AXELSE COURANT 's Werelds oudste Luchtvaart maatschappij bestaat 35 jaar. Hoe wordt een mens een misdadiger? nippers j. C.VINK Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1954 68e Jaargang No. 98 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. DE LEGENDE VAN DE „VLIEGENDE HOLLANDER" WERD WERKELIJKHEID. 163 „VLIEGJAREN" IN HET LUCHTRUIM DAT ALLE VOLKEN VERBINDT. De K.L.M. 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij bestaat Donder dag 7 October a.s. 35 jaar. In deze periode hebben de „Vliegende Hollan ders" 5.300.000 passagiers vervoerd, een getal dat groter is dan het totale bevolkingscijfer van Zwitserland. Voorts vervoerden de K.L.M.-toestellen in dit tijdvak 220.500.000 kg. vracht, post en bagage, een gewicht gelijk aan dat van dertig Eiffeltorens. De „Vliegende Hollanders" legden hierbij een totale afstand af van ruim 400 millioen km., dit is gelijk aan 10.000 vluchten rond de aarde. Hiervoor waren 1.425.800 vlieguren of 163 vliegjaren nodig hetgeen betekent, dat als één vlieg tuig het werk had moeten doen, dit toestel reeds sinds 1791, dus nog vóór de Napoleontische tijd, onafgebroken had moeten vliegen. DE „VLIEGENDE HOLLANDER". Op 7 October 1919 werd te Den Haag de stichtingsacte van de K. L. M. gepasseerd. Dit was voor een belangrijk deel mogelijk geworden, door het onvermoeide ijveren van een jonge luitenant-vlieger, Albert Plesman, die voor het vliegtuig ook een vredestaak zag weggelegd. Deze zelfde Plesman werd met de leiding van de K.L.M. belast. Hij was het, die haar uitbouwde tot een wereldbedrijf en die 34 jaar lang, tot de dag van zijn on verwachte overlijden op 31 December 1953, zijn onuitputtelijke werkkracht en grote visie en kunde in dienst stelde van ret Lucht ruim dat alle Volken Verbindt". Vooral aan dez egrote pionier en idealist, die de legende van de Vliegende Hollander" tot werkelijk heid heeft gemaakt, is het te danken, dat Nederland thans behoort tot de grootste luchtvaartnaties. HOE HET BEGON. De eerste vlucht op 's werelds oudste, door dezelfde maatschappij gevlogen luchtroute, n.l. tussen Amsterdam en Londen had plaats op 17 Mei 1920. Men vloog met primitieve, open vliegtuigjes, plaats biedend aan twee passagiers. Zonder radio en met weinig be trouwbare instrumenten vloog men langs de Noordzeekust naar het Zuiden, hierbij ge holpen door schoolborden op de grond, waarop de weerberichten werden geschre ven. In het verlengde van de havenhoofden van Calais werd het smalste deel van het Kanaal overgestoken en werd vervolgens de spoorlijn van Dover naar Londen gevolgd. Uit deze tijd stamt ook de eerste uiting van de in later jaren bijna spreekwoordelijk ge worden „K.L.M.-service". De passagiers kregen voor hun vlucht n.l. de beschikking over een leren jas, een wind- kap, handschoenen, windbril en bij koud weer een warmwaterstoof. Het duurde niet lang, of de K.L.M. sloeg van het vlieg kamp Schiphol haar vleugels ook uit naar Bremen, Hamburg en Kopenhagen. De eerste Fokker-passagiersvliegtuigen deden hun in trede en op 9 Mei 1921 opende de K.L.M. 's werelds eerste luchtpassagekantoor op het Leidseplein te Amsterdam. In de jaren die volgden, gingen de tech nische verbeteringen hand in hand met de uitbreiding van het luchtnet. In 1925 nam de K.L.M. als eerste luchtvaartmaatschappij de luchtgekoelde motor en de metalen lucht- schroef in gebruik. Inmiddels was op de eerste October 1924 een éénmotorige Fok ker van Schiphol opgestegen voor een vlucht van 15.373 km. over zeeën en woestijnen naar de hoofdstad van het toenmalige Ne- derlands-Indië Batavia. Deze vlucht was de voorloper van vele duizenden die zouden volgen op de eerste, werkelijk intercontinen tale luchtlijn ter wereld, die van Amsterdam naar Djakarta. In het allereerste begin reeds nam men ook de z.g. chartervluchten en de luchtfoto grafie ter hand. Deze zouden later, evenals de luchtkartering een belangrijk onderdeel van de K.L.M.-activiteit gaan vormen. ROEMRIJKE VLUCHTEN. Enkele vluchten die in de dertiger jaren de aandacht van de wereld trokken en die evenzo vele gouden pagina's vormen in het boek van de burgerluchtvaart waren o.m. die van de Fokker PH-AIP „Pelikaan" on der gezagvoerder I. W. Smirnoff, die in 1933 in ruim 100 reisuren met Kerstpost van Amsterdam naar Djakarta en terug naar Schiphol vloog, waar het toestel op 30 De cember door 25.000 mensen werd begroet voorts de vlucht van de Fokker PH-AIS „Snip onder gezagvoerder J. Hondong, die op 15 December 1934 van Schiphol ver trok voor de eerste K.L.M.-vlucht over de Atlantische Oceaan en die op 22 December in Curasao landde, waar dit toestel de basis vormde voor het latere West-Indische Be drijf van de K.L.M. Dan was er nog de be> roemde vlucht van Europa's eerste DC-2 vliegtuig, de PH-AJU „Uiver onder gezag voerder K. D. Parmentier, dat in 1934 deel nam aan de luchtrace van Londen naar Mel bourne met^ passagiers en post aan boord. De „Uiver" vloog in 3 dagen, 18 uur en 1 7 minuten naar Melbourne en won de eerste prijs in de Handicap-a-fdeling. Nu ruim 20 jaar later vindt men in Nederland nog vele namen en herinneringsvoorwerpen, die aan de vluchten van Pelikaan, Snip en Uiver doen terugdenken. VERWOESTING EN HERSTEL. De tweede wereldoorlog bracht een ern stige slag toe, ook aan de K.L.M. Maar weinig toestellen wisten uit Nederland te ontkomen. Met de beschikbare machines werd slechts in het West-Indisch Bedrijf doorgevlogen en bovendien vloog de K.L.M. in de oorlogsjaren onder uiterst moeilijke om standigheden op de z.g. Life-line" van Bris tol naar Lissabon. Na de wapenstilstand in Mei 1945 bleek dat de Amsterdamse lucht haven Schiphol één grote puinhoop was. Het K.L.M.-personeel was overal verspreid en de situatie scheen hopeloos. In verbazing wekkend kort tijd richtten zowel de K.L.M. als Schiphol zich echter op uit as en puin. De K.L.M. herstelde niet alleen in korte tijd haar vooroorlogse positie, maar versterkte deze voortdurend door snelle uitbreiding van haar luchtvloot en luchtnet. Lijnen naar alle delen van de aarde wer den geopend met het modernste materieel dat beschikbaar was. Het technisch Bedrijf op Schiphol, (dat uitgroeide tot een wereld- luchthaven), kreeg reeds spoedig talrijke opdrachten van derden en behalve het pas sagiersvervoer kreeg ook het vrachttrans port per „Vliegende Hollander" steeds gro ter betekenis. Een speciaal emigrantenver- voer ontstond, toen vele Nederlanders naar andere werelddelen gingen emigreren vele staatshoofden en regeringen charterden de „Vliegende Hollanders" voor hun reizen en de introductie van de toeristenklasse bracht de luchtvaart binnen het bereik van een om vangrijk publiek. De vervoerscijfers van de K.L.M. namen jaarlijks met sprongen toe. Over het afgelopen jaar maakte de K.L.M. een winst van ruim 10.000.000 en keerde zij een dividend van 4% uit. BELANGRIJKE TAAK IN HET LUCHTVERKEER. Iedere 4J/£ minuut van dag of nacht start of landt er ergens ter wereld op het ruim 236.000 km. lange K.L.M.-luchtnet een van de ruim 80 Super Constellations, DC-6, DC-6A, DC-6B of Convair-toestellen. De „Vliegende Hollanders" verbinden thans 104 steden in 68 landen en maken alleen reeds over de Noord- en Zuid-Atlan tische Oceaan gemiddeld 60 vluchten per week. 14.500 K.L.M.-ers onder leiding van de nieuwe president-directeur I. A. Aler, werken aan de voortzetting van de traditie van Nederland als vooraanstaande trans portnatie. Dit alles is het resultaat van 35 jaar pio niersarbeid en hard werken. Tegenslagen zijn ook haar niet bespaard gebleven. De af gelopen 35 jaar hebben echter aangetoond, dat de K.L.M. in het wereldverkeer een be langrijke rol vervult en door het snelle ver voer van passagiers, post en goederen haar steentje heeft bijgedragen tot een verhoging van de welvaart. Dit, en de wetenschap, dat de burger luchtvaart een nog aanzienlijk groter ont wikkeling tegemoet gaat, staan er borg voor dat 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij ook in de toekomst met enthousiasme haar taak in het luchtverkeer zal blijven vervul len, hierbij gesteund door een 35-jarige er varing in het luchtruim, dat alle volkeren verbindt. 1 HET ANTWOORD GEEFT EEN MISDADIGER, STAANDE OP DE DREMPEL VAN DE GASKAMER. Ik zou u om genade willen smeken; ik Chessmans eerste these. En het lot brak geloof, dat ik nu levend meer waard ben dan dood. De lange jaren in de gevangenis heb ben in mij de bitterheid, de haat en het dier lijk geweld met wortel en al uitgerukt. Ik heb leren inzien, wat het probleem van de misdaad betekent en ik ben besloten het onder woorden te brengen als mijn aandeel in zijn oplossing. Dit boek is er het begin van en misschien is het ook wel het begin van mijn weg uit het duister." Deze schokkende woorden werden on langs in Amerika neergeschreven door een misdadiger, die sindsdien algemeen bekend werd als „het genie in de dodencel". Zijn naam luidt Caryl Chessman en hij werd ter dood veroordeeld wegens het kidnappen van twee vrouwen. Zeven en twintig jaar oud bracht hij ongeveer de helft van zijn leven in verbeteringstehuizen en gevangenissen door. Zes jaar lang wacht hij nu reeds in de „Dodencel 2455" op zijn terechtstelling, die mede door de ongelooflijk knappe wijze, waarop hij zichzelf verdedigt, al bij herha ling is uitgesteld. In die tijd schreef hij een beklemmend boek, dat een levensbiecht en een aanklacht tegelijk uniek is in de geschiedenis van de misdaad. Dit boek geeft als geen ander antwoord op de pijnigende vraag„Hoe wordt een mens een mis dadiger „Het lot kan een mens breken" dat is hem. Het brak hem z6, dat hij naar waar heid op de weg der mis.daad werd geslagen. Dit overkwam Caryl Chessman en uit zijn kokende woorden haal je deze ellendige ze kerheid, dat een dergelijk noodlot een ieder van ons even onbarmhartig kan treffen. En dat ook v/ij dan een wrak, een dief en zelfs een moordenaar zouden Fumnen zijn. Onder die slagen leert Caryl Chessman het leven en de mensen haten met een verschroeiende kracht. De haat is voortaan zijn enige vriend en raadgever. „Al mijn misdaden kwamen voort uit mijn haat tegen het lot, dat van mijn v roegste jeugd af tegen mij samen spande". schrijft Chessman en je gelooft hem omdat zó alleen een mens kan schrijven, die van aangezicht tot aangezicht met de Dood staat en nu naakt zijn eigen ik ziet. Zijn biecht verwart je, verbijsterd je en vervult je met een grondeloos medelijden je gens deze en andere Chessmans, die dood den, omdat het leven, het fatsoen en de hoop in henzelf éérst werden gedood. Ook Nederland kent dezulken en mis schien verkeert hij in onze eigen kring, maar weten we het pas als zijn haat jegens het noodlot met vernietigende kracht naar bui ten breekt Déze Chessmans zullen, echter misschien niet jn zulke grandiose 'en onverbiddelijke bewoordingen zich kunnen leegschrijven om De motorrijder A. de L. uit Kats kwam te Domburg in botsing met een auto, be stuurd door mej. van V. uit Middelburg. De motorrijder, die een bezoek aan zijn ouders had gebracht, werd hierbij ernstig gewond en moest naar een ziekenhuis te Midelburg worden overgebracht. De auto bestuurster bekwam geen letsel, doch haar wagen werd licht beschadigd. Door een wervelstorm, die het afge lopen weekend over Japan heeft gewoed zijn duizenden slachtoffers te betreuren. Op het land werden 60 personen gedood en 489 gewond, terwijl er nog velen vermist worden. Op zee veroorzaakte de orkaan een vloedgolf, waardoor 2 schepen kapseisden en zonken. Van deze schepen vonden 1247 passagiers de dood iri de golven. Meer dan 6000 huizen zijri overstroomd. Zaterdag werd de politie te Haarlem 1 opgebeld door de 44-jarige mevr. N. de M.- B. en vond deze in haar woning de zwaar gewonde vrouw, die door twee pistoolscho ten in de borst getroffen was en de 63-jarige W. C. R. van L., employé van een Neder- landse bankinstelling, die dood op de grond in de voorkamer lag. Het schijnt, dat de man eerst op de vrouw heeft gevuurd en daarna zelfmoord heeft gepleegd. De vrouw werd in uiterst zorgwekkende toestand naar de' Mariastichting vervoerd. De 22-jarige dienstplichtige soldaat H.j A. Th. Schiller uit Dalfsen, die behoort tot het 101e verkenningsbataljon van het regi-' ment huzaren van Boreel is tijdens de oefe-' ning Battle Royal getroffen door de lucht-, druk van een met los kruit schietende tank. Hij is vrij ernstig gewond aan de linkerknie," doch zijn algemene toestand is naar omstan-5 digheden goed. De getroffene wordt in het" ziekenhuis te Osnabruck verpleegd. De 21-: jarige dienstplichtige soldaat G. Rozendaal" uit Ermelo, die is ingedeeld bij de 42e staf-1 compagnie van het regiment Johan Willem" Friso heeft, terwijl hij tijdens de oefening" Battle Royal in Duitsland in een jeep reed,? een ongeluk gehad, waarbij hij een zware hersenschudding en beenwonden heeft op-5 gelopen. Deze is ook in het ziekenhuis te Osnabruck opgenomen. e daarmee de aandacht van de wereld te ves tigen op hun lot. Maar wanneer begint dan. voor hen de weg uit het duister Wanneer U die deze regels leest het wil Want ook tot deze overtuiging" kom je door de lezing van Chessmans ont stellende boek. Hoe anders zou het leven van deze jongen immers zijn verlopen, wan. neer hij, na zijn eerste diefstal, dadelijk in zijn moeilijkheden was opgevangen dooi milde begrijpende mensen, die hem weer eerf reden van bestaan hadden gegeven en ge-n. loof in zichzelf Dat was in elk geval eer^ kans voor hem geweest op weer een nuttiglt constructief en menswaardig leven. En zoye u deze Chessman die kans hebben willen>n hebben kunnen weigeren, zo u in de gelegen heid was geweest het uwe bij te dragen Alleen wie een hart heeft, harder darig steen, zou hierop onverbiddelijk néé kunnerp. zeggen. U kunt Chessman helpen De Chessmans van Nederland, die niet kunnerer schrijven, maar gevangen in de eenzaamheiqjn van hun cellen en hun bittere gedachten bid^ den om een mens, die hen begrijpen kan eye helpen wil. U kunt die mens zijn Door eeqie geldelijke gift aan het Nationaal Bureau vood- Reclassering ,dat voor alle reclasseringsin stellingen in Nederland, zoals elk jaar, strak^ weer een Nationale Reclasseringsdag orga.jjf niseert om die gelden in te zamelen. Hede geld, dat nodig is om; de Chessmans vaye Nederland voor erger te behoeden. Zij vrain. gen om een kans. Weiger hun die kans niet maar stel de mannen en vrouwen van onzye Reclassering in staat uit die geestelijke wrak^i ken weer gezonde, arbeidslustige mensen t,n. i maken, temidden'van een begripvolle om(te geving. Chessman vraagt het u, als hij aai^r j het einde van zijn biecht schrijft„Gauven komt de nacht. Voor mij zal het misschien d te nacht zijn, die nooit eindigt. Maakt het iet in uit Dóét het u wat Doen de Chess mans u wat? Het antwoord ligt bij u! ,a„ Leo Uittenbogaard. lst ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland I 2,00 ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. s 0

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1954 | | pagina 1