De Bathyscaphe Diepte-kampioen KIESPIJN? HULST landbouwwinterschool besloot CURSUSJAAR. UIT DE OUDE DOOS. BOEKBESPREKING De bathyscaphe FNRS 3 van de Franse Nationale Marine heeft onlangs bij Dakar een enorme prestatie geleverd met het dui ken op 4000 meter, waardoor de „beman ning", commandant Houot en ingenier Wilm volgens de Amerikanen „de diepste mannen van de wereld" zijn geworden. Bekend is dat het principe aan professor Piccard te danken is. Het bovendeel bestaat uit een vlotter van 35 ton in de vorm van een onderzeeër in zakformaat, waarin zich de benzine bevindt en waarin het zeewater dringt. Naarmate de druk stijgt of daalt wordt de brandstof samengedrukt of uit gezet en deze dichtheidsvariaties verzorgen het dalen en stijgen van het apparaat. Door middel van ballast kan de bemanning, die opgesloten zit in een dikke metalen bol onder de vlotter, waarin de druk constant is, verticale bewegingen doen ontstaan en de automatische weer-opstijging regelen. De bathyscaphe gedraagt zich dus als een echte vrije ballon van de diepzee wat hem juist doet vrschillen van de tot nu toe ge bruikte duik-instrumenten, die aan kabels vastzaten die ze met de oppervlakte ver bonden en waarmee nauwelijks enige diepte (record 1300 meter) bereikt kon worden. Een eerste model, de FNRS 2 had in 1948 niet aan de verwachte resultaten beantwoord en de uitvinder werd geen spot bespaard. Toch waren de technici die de proeven ge volgd hadden, overtuigd dat het principe goed was, daar immers, ondanks ernstige fouten, het toestel er in geslaagd was leeg een duik tot 1300 meter te volbrengen. Toen werd een overeenstemming getroffen tussen de Franse Marine en het Fond National Beige, waarbij de eerste de gehele verant woordelijkheid kree g voor studie en bouw van een nieuw prototype in het Arsenaal van Toulon1. De werkzaamheden werden allereerst toe vertrouwd aan ingenieur Gempp van de zee genie, die ze op een gegeven ogenblik door drukke dienst moest overdoen aan zijn col lega Wilm,. Kapitein Houot werd tot comA mandant benoemd. Er werden zeer belangrijke wijzigingen aangebracht aan de hand van de opcjedane ervaringen bij het bouwen van de FNRS 3. Alleen de bol Waarin zich de bemanning en de instrumenten bevinden en die in Frank rijk gebouwd was en aan alle eisen voldaan had, bleef zoals hij was. De vorm van de vlotter wrd zodanig veranderd, dat hij die eigenschappen kreeg, waardoor hij geschikt voor de zeevaart werd, wat hem tot nu toe totaal had ontbroken, Er werd een verbin ding gemaakt, waardoor men door de vlotter in de bol kon komen, de sterkte van de motoren werd opgevoerd zodat het mogelijk werd zijwaarts grote diepten te bereiken. De vrije ballon werd op die manier bestuur baar. Op 3 Juni 1953 te water gelaten, dook de FNRS 3 op 12 Augustus op 1500 meter op de rede van Toulon. Op 15 Augustus be reikte hij gemakkelijk de 2000 meter, maar had hiermee nog niet de grens van zijn prestatie-mogelijkheden bereikt. Deze mogelijkheden moesten volgens de Marine-tradities bereikt worden, daar het wet is bij de Marine, dat een nieuw toestel pas aan zijn gebruikers wordt overgedragen na alles te hebben gegeven wat het „in de buik heeft". Overigens hangt hiervan de veiligheid van de toekomstige bemanning af. Daarom, zonder buitennissige prestaties te willen leveren, zelfs zonder uitsluitend uit sportief oogpunt, het record dat Picard met zijn „Trieste" op 30 September lp53 op 3000 meter had gebracht, over te nemen moest de bathyscaphe op 4000 meter kunnen duiken, want daarvoor was hij gebouwd. Een dergelijke diepte bezit de Middel landse Zee niet. Dus werd de FNRS 3 aan boord van d^Dives geladen, die hem op 2 Januari 1954 naar Dakar bracht, waar de zee voldoende diep is onder de kust, waar door het toestel niet zo heel ver behoefde te worden weggesleept. In Dakar lag „Elie-Monnier", het trouwe convooi-schip al te wachten, maar het gun stige weer liet op zich wachten. Onderwijl werd alles nog eens zorgvuldig gecontro leerd. Bovendien moest het tijdens het ver voer uitgeladen materiaal weer aan boord van de bol worden gebracht en deze ook grondig worden nagezien of hij een druk van 50.000 ton zou kunnen weerstaan, waar onder de kleinste infiltratie in staat js zich in een enorme straal te veranderen, waar door een ijzeren plaat zou kunnen scheuren. Op 20 Januari was alles klaar en werd de eerste duik in de Atlantische Oceaan dicht bij Dakar ondernomen, op een diepte van 700 meter welke zonder incidenten werd' be reikt en waar de bemanning vier uur lang bleef. Op 22 Januari werd het grote beslissende experiment uitgevoerd en leeg tot 4000 meter gedaald. De automatische toestellen die het apparaat na de vereiste diepte te hebben be reikt, weer naar boven zouden brengen, werden ingeladen. Tot 160 mijl uit de kust werd het toestel gesleept, hetgeen 55 uur duurde bij een holle zee. Toen gingen de kleppen open en begon de bathyscaphe te zinken. Precies op de vastgestelde tijd kwam hij weer boven. Het onderzoek was zeer be vredigend het binnenste van de bol is ab soluut droog gebleven niettegenstaande de enorme druk die hij te doorstaan had en waardoor zijn diameter 2 centimeter kleiner werd. Opgehouden door het slechte weer, moest de beslissende proef mjet de bemanning aan boord uitgesteld worden tot 15 Februari. Getrokken door de „Tenace" en begeleid door de „Elie Monnier" en de „Beautemps- Beaupré" bereikte de bathyscaphe op 180 kilometer uit de kust de plaats waar het grote gebeuren zou plaats grijpen. Per dinghy vaart de bemanning naar het apparaat. Wanneer ook het hoofd van ka pitein Houot is verdwenen, worden de 24 bouten van het deksel dicht gemaakt, waar door het geheel waterdicht is en om 9 minu ten over tien verdwijnt het gevaarte onder de golven. Het aan planktron rijke water is troebel en al spoedig moeten de projecto ren aangezet worden, n hun schijnsel ver schijnen talloze diertjes. Om het half uur seint de bemanning dat alles goed gaat Het duiken gaat snel tot 2000 meter, een INGEZONDEN STUKKEN BEKENDMAKINGEN. Last van ïenawon! diepte, die om half twaalf bereikt wordt, dus met een snelheid van 50 centimeter per seconde, want het is zaak zich te haasten om zo lang mogelijk op de bodem te kunnen blijven. Door de patrijspoort zien ze „de soep" steeds dikker warden, waarin vooral veel kwallen drijven. Tweeduizend meter dat is het record dat in de Middellandse Zee werd behaald. Ballast wordt afgeworpen omj het dalen /i verminderen. Grote rode garnalen komen langs. Om 12 uur is een diepte van 3000 meter bereikt. Het aflaten van een ton ballast stopt bijna onmiddellijk het dalen. Nu zijn ze al voorbij het laagste punt dat Picard met zijn „Trieste" heeft behaald. Het toe stel gedraagt zich uitstekend. Om half 2 victorieDe bol zakt langzaam op 4050 metr diepte op een modderlaag bewoond door zee-anemonen'. Een schitterend exem plaar vna een haaiachtige vis passeert statig de patrijspoort. De temperatuur van het water is 5 graden. De motoren worden aan gezet om de omstreken te verkennen, maar plotseling, om zes minuten over 3 worden de buiten-batterijen (extra ballast) losge koppeld en vliegensvlug stijgt de bathy- .scaphe naar boven en niets kan hem tegen houden. Om 21 minuten over 3 wordt de vlotter weer zichtbaar aan de oppervlakte op een 1000 meter van de „Elie-Monnier". Bij de terugkeer op het arsenaal blijkt, ondanks het laatste incident, alles in prima staat te verkeren. De bathyscaphe had de proef schitterend doorstaan. De prestatie heeft overal veel opzien gebaard en Houot en Wilms zijn van alle kanten geluk ge wenst met het succes zowel van de zijde van de Franse marine als door de Engelse admiraliteit, de Franse minister van Marine en de Assemblée Nationale. Het zal hier niet bij blijven. Nu gaat voor de FNSR 3 zijn wetenschappelijke loopbaan beginnen, nu men weet tot op welke diepte hij kan duiken. voor leegd ieerde ;le en i van deze :n de ;nnen. dans kunst lezers >lgend en uit- ek die tan. bij me. its van n trots, kwalijk orwerp :n trots lij deze ar eens 3n ver- w Sar- Delano. an hem de ver- s nogal i Mark s moest ïanneke ier aan en aan k houd n zien! :n vindt ictmatig tennis- laan tot Noord- ik haar soonlijk. algd). PREDIKBEURTEN. Zondag 2 Mei 1954. Ned. Herv. Kerk. 10 uur en 2.30 uur Ds. P. J< I Pennings ('s middags H. Doop), 7 uur Jeugddienst I [X B. Keers, van Vlissingen. Geref. Kerk. 10 uur en 2.30 uur Ds. A. Kuiper. Gerei. Kerk (Pironstraat) 10 uur en 3 uur Ds. M. de Wit, van Rotterdam. Geref. Gemeente. 10 uur, 2.30 uur en 7 uur Ds. L, Rijksen van Middelburg ('s morgens H. Avondm.). Jeugdige interesse voor Saeltinge. In een drukbezochte bijeenkomst zijn aan de ge- I slaagde leerlingen van de R.K. Landbouwwinterschool [te Hulst de diploma's uitgereikt, hetgeen naar goed I gebruik met enige feestelijkheid geschiedde. Alle cur- I sisten van de examenklas. zestien in getal, zijn ge- Islaagd. Deken G. van Dijk reikte hun de diploma's luit. Het hoogtepunt van de bijeenkomst was wel- I de serie van drie inleidingen welke door leer- I lingen werden gehouden. Drie cursisten, de heren B. van Waterschoot van Hontenisse, J. Murre uit Axel en J. Smet hielden een I inleiding. De laatste had, als rasechte inwoner van I Nieuw-Namen tot onderwerp gekozen het verdronken I land van Saeftinge. Het was - zonder de verdiensten I van de beide anderen te miskennen een bijzonder i opgebouwde redevoering welke een grote kennis Ivan de bewuste zaak verried en een krachtig plei- I dooi was voor de inpoldering van dit gebied. De namen der geslaagden zijnG. R. M. van I Acker, G. R. L. van Acker en W. Beghijn uit St. jansteen B. Bonte, Clinge E. v. d. Bulck, Hengst dijk J. de Deckere, Nieuw-Namen H. de Jonge, Terneuzen Th. Joossen, Lamswaarde A. de Moor, Terneuzen J. Murre, Axel J. Smet, Nieuw-Namen I Th. Staal, Kruispolder A. Steyaert, GraauwG. I Vael, St. Jansten L. de Waal, Axel en B. van Waterschoot, Hontenisse. TELEFONEREN MET HET DISTRICT DEVENTER. Met ingang van Maandag 3 Mei a.s. te 8 uur rallen de telefoongesprekken tussen de abonné's, aan gesloten aan de geautomatiseerde netten in de pro vincie Zeeland, dus o.a. Axel, Hoek, Philippine, Sas van Gent, Sluiskil, Terneuzen, Zaamslag en Zuid- I dorpe en de aangaslotenen aan de geautomatiseerde I netten van het district Deventer langs automatische weg tot stand kunnen worden gebracht. De netten van het district Deventer, alsmede de te kiezen netnummers zijn Almen 0-6751 Apeldoorn 0-6760 Baak 0-6754 I Barchem 0-6734 Bathmen 0-6704 Beekbergen 0-6766 Brummen 0-6756 Deventer 0-6700 Die- 1 penveen 0-6709Elspeet 0-6779Ernst (Geld.) 0-6787Epe 0-6780Garderen 0-6776Gorssel 0-6759 Harfsen 0-6733 Heerde 0-6782 Heeten 0-6726 Heino 0-6729; Hengelo (Geld.) 0-6753 I Hoenderloo 0-6768 Hoog Soeren 0-6769 Klaren- beek 0-6757 Kootwijk 0-6775 Laren (Gld.) 0-6738 Lemele 0-6723 Lemelerveld 0-6722 Lochem 0-6730 Loenen 0-6765; Luttenberg 0-6724; Nieuw-Heeten 0-6725 Oene 0-6784 Olst 0-6708 Raalte 0-6720 Ruurlo 0-6735 Steenderen 0-6755 Terwolde 0-6707 I Teuge 0-6763 Twello 0-6701 Uddel 0-6770 Vaas- sen 0-6788 Vierhouten 0-6771 Voorst 0-6758 Vorden 0-6752 Wenum 0-6762 Wesepe 0-6703 Wilp 0-6706 Wij he 0-6702 Zutphen 0-6750. FAILLISSEMENTEN. Opgegeven door van der Graaf Co s Bureaux voor de Handel N.V. te Amsterdam. Op 21 April 1954 is het faillissement uitgesproken van de heer R. H. J. de Moor, winkelier „De Kleine Winst Noordstraat 83, Terneuzen. Rechter-commis- aris mr. B. S. Sieperda. Curator mr. G. Tichelman, Terneuzen. XIII. In de krant van 7 Januari 1893 komt een artikel voor met het opschrift „Weldoen door vermaak" en dat een beschrijving bevat van een ijsfeest, gegeven door de IJsclub. „De IJsclub" staat er, „heeft als doed- stelling gekozen behoeftige ingezetenen in staat te stellen een prijs te verdienen, welke bestaat uit kle dingstukken, steenkolen en tulbanden." Ouderen onder ons weten nog wel, welke de deelnemers aan zo n wedstrijd waren. Misschien had dat weldoen wel zon der dat vermaak kunnen plaats vinden en een wed strijd zonder dat weldoen. Er was ringrijderij, waarbij als prijzen gegeven wer den een broek, 250 kg. steenkolen, een „schabbe", een boezeroen, een tulband en dassen. Verder werd er èen wedstrijd op priksleden gehouden voor man nen en een voor vrouwen, waarbij de deelnemers op de knieën op de slee zittende voortprikten. Soms moesten ze wel eens geholpen worden om de eind streep te bereiken en een prijs te bemachtigen. Andere tijden .andere zeden. Mooi rijden of hard rijden op de schaats kwam niet als wedstrijd in aanmerking, al waren er beste rijders onder de Axelaars. De prik sleewedstrijd was hoofdzaak. Dbevolking van Axel telde toen 3633 zielen. Iln een gehouden raadsvergadering werd de meeste tijd gewijd aan de vraag, of op de Axelse Sassing één of twee lantaarns moesten bijgeplaatst worden. Eén der tegenstemmers tegen twee lantaarns, maakte na het aannemen van het voorstel voor twee lantaarns de schampere opmerking „Nu kunnen ze wel zien tot op Sluiskil 1" Er werd een adresbeweging op touw gezet om de afschafing te vragen van de tollen op de provinciale wegen. We kenden toen de tol aan het einde van de Nieuwendijk en een aan de Drieschouwen. Zeer eigenaardig was het, dat toen aan de gemeente adhae- Mijnhardt Kiespijnpoeders. Doos 50 ct. Mijnhardt Hoofdoijnpoeders Doos 50 ct. sie werd gevraagd er nog een stemming over moest gehouden worden en een raadslid-landbouwer tegen stemde. Hij zei dat hij gaarne een tol zou betalen als er naar zijn hofstede een steenweg lag. Een steen weg was zo iets kostbaars voor de landbouwers, dat ze er zelfs de doortrekking van het kanaal van de Sassing naar Axel voor hebben prijs gegeven, Ook de brandweer kwam in die raadszitting ter sprake en het schijnt, dat de „karretjes door de spuit gasten naar de brand moesten worden getrokken, want de voorzitter zei, dat de wielen van de karretjes te zwak waren om in slijkwegen door paarden te worden getrokken. Geen wonder, dat soms de brand al bijna was uitgewoed als de brandspuit aankwam. Op 10 Juni 1893 gaf „Concordia" zijn eerste con cert op de pas gebouwde muziektent op de Markt. Op het Zoutespui werd aan de in die tijd ge stichte Chr. School tot hoofd benoemd de heer S. K. Laansma. De brandput op de „Noorddam" werd leeggepompt om schoongemaakt te worden in Augustus. Daarbij werden grote palingen en een paar snoekjes gevangen. De brandput was het overblijfsel van de stadsvest aan de noordkant van Axel, waar de soldaten van Jan Piron in 1586 over de Stenen Beer in Axel waren binnengedrongen. In de krant van Zaterdag 20 Augustus 1893 komt het volgende bericht voor„Zij, die Franse kluiten hebben, zouden het verstandigst doen door ze maar zo gauw mogelijk zien kwijt te worden, want het zit er niet zuiver mee." Kluiten waren Franse geldstuk ken van een stuiver waarde, die hier schijnbaar als betaling werden aangenomen. De heren S. de Bruijne en D, Buijze bevelen zich aan voor het leveren van zand. Lange tijd is het zand van het Plaatje het metselzand voor Axel geweest. De oude zandplaat werd geheel afgegraven. „SCOOTER" Naast de kwantitatieve toename van het Neder landse wegverkeer, doet zich in de jaren na de oorlog het verschijnsel voor, dat de samenstelling van het gemotoriseerde voertuigenpark aan sterke verande ringen en vernieuwingen onderhevig is, als gevolg waarvan wij twee geheel nieuwe groepen wegge bruikers hebben gekregen bromfietsers en scooter berijders. De eerste groep heeft zich reeds volkomen inge burgerd, hetgeen niet zonder de nodige problemen is gegaan. De tweede groep, de scooterberijders, heeft zich in de laatste jaren sterk uitgebreid. Een bewijs daar van is wel dat dezer dagen ook voor de scooter berijders een speciaal maandblad Scooter genaamd is verschenen, uitgegeven door de bij alle motorische sportliefhebbers stellig welbekende uitgeverij Motor te Den Haag. Het eerste nummer van dit blad ontvingen wij dezer dagen en stellig moet het voor een scooter enthousiast een lust zijn dit telezen. Men vindt er tal van wetenswaardigheden en ook ,,Roadtests in over de scooters, terwijl ook de druktechnische ver zorging van het blad aan hoge eisen voldoet. Hooggeachte Redactiè, Mag ik nog even van Uw gastvrijheid gebruik maken In de eerste plaats dank voor de plaatsing van mijn eerste ingezonden stuk. In de tweede plaats dank voor Uw bericht betreffende de feestelijkheden op 12, 13 en 14 Augustus a.s. Naar mijn mening doen de namen van de leden van het feestcomité de ingezetenen van de gemeente het volste vertrouwen hebben in het organiseren van de feestelijkheden. Ook las ik de lijst van de leden van het Ere-comité. Ten overstaan van deze autoriteiten zijn de in woners thans wel verplicht, zich van hun beste zijde te laten zien. Maar nu een vraag Waar blijven de buurten Als ik mijn oor zo eens te luisteren leg, dan be speur ik thans nog weinig. Een enkele heeft al plannen. Maar dat moet toch massaal worden? Met spanning zie ik het feestprogramma in Uw Blad tegemoet. D. K. Geachte Redactie, Zeer gaarne zagen wij het onderstaande in Uw blad opgenomen Door de Chr. Besturenbond alhier waren plannen in voorbereiding voor een te houden bazar ten bate van het t.b.c.-fonds „Draagt Elkanders Lasten". Reeds was door het college van B. en W. hier ter plaatse toestemming verleend voor een te hou den inzameling, en ook een aantal dames had zich al beschikbaar gesteld en het liet zich aanzien, mede door de reeds gedane toezeggingen van giften enz. dat deze bazar een goede kans van slagen zou hebben. Nu echter Het Groene Kruis alhier een actie is begonnen voor een te houden bazar in September aanstaande besloot het bestuur van de C.B.B. haar actie tijdelijk te moeten staken en cp te schuiven naar een later tijdstip. Het bestuur is namelijk van mening dat het de ge wenste actie van „Het Groene Kruis niet mag door kruisen en zal daarom de actie voor „D.E.L. op schuiven tot het najaar. Met dank voor de beschikbaar gestelde plaatsruimte Het Bestuur. NATIONALE HERDENKING. De burgemeester van Axel verzoekt met het oog op de Nationale Herdenking op Dinsdag 4 Mei a.s. de bevolking dezer gemeente 1. Vanaf des voormiddags 10 uur halfstok te vlaggen. 2. Bij de herdenkingsplechtigheid (plm. 11.45 uur) bloemen te leggen bij het Poolse Monument. 3. Na het luiden der kerkklokken (van 19.45 uur tot 30 seconden voor 20 uur) om 20 uur precies TWEE MINUTEN VOLKOMEN STILTE te be trachten. 4. Vanaf 18 uur geen openbare vermakelijkheden te houden en alle verkooplocaliteiten te sluiten. De burgemeester vein Axel, Van Oeveren. Mijnhardt's Ze n u w t abl e t te o helpen U er overheen

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1954 | | pagina 3