Wat moeten we met dat kind Heus, een museum is zo somber niet... D.D.D. Tot in untjes verzorgd Drukkerij Fa J. C. Vink - Axel C L. G. M O LIE E D@ze prims sportSïorlo ss Wat moeten we met dat kind Die vraag wordt duizendvoudig herhaald door ouders en opvoeders, door rechters en reclasseerders. Want talrijk zijn de gevallen van kinderen, die vijandig, agressief of af kerig gesloten staan tegenover de maat schappij. In de mooie omgeving van Amersfoort, op de stichting „Zandbergen", waarvan de heer Mulock Houwer de energieke, nimmer rus tende directeur is, probeert men althans voor een klein deel van die moeilijke kinderen die vraag op te lossen, er een positief antwoord op te geven. En het zijn niet alleen directeur Mulock Houwer en zijn assistenten, maar het zijn ook doodgewone mensen, de vaders en de moeders van huisgezinnen in deze omgeving die hieraan meewerken. Want op Zand bergen gelooft men in het Gezin. Allereerst probeert men van de kinderen die hier verpleegd worden, de ouders te in teresseren, de band met thuis te bewaren. Daarbij stuit men op zovele misstanden en totaal verkeerde instelling, dat dit wel een der moeilijkste kanten van het werk is. Maar daarnaast tracht men de kinderen onder te brengen in normale, gezonde gezinnen. En dan is het opvallend hoe hier, waar men niet weet van Freud en Adler, van trauma's en dwangneurosen, eenvoudig door nuchtere levenskijk en een warm hart, re sultaten worden bereikt, waardoor kinderen die men reeds had afgeschreven, weer te rugkeren in de maatschappij. Soms wellicht als nog altijd een tikje zonderlinge burgers met wat wonderlijke opvattingenmaar waar treft men die niet Hier komen die ongelukkige stakkers, die aan stand en naam verplicht zijn „hogerop te komen, die sjouwen van school naar school, van het ene instituut naar het andere en aan alle kanten gekneusd hier de kans krijgen te leven naar eigen aanleg. H^er vindt men de kinderen uit verdorven milieux wier ouders in plaats van helpers op de weg te zijn, hun als een levende bedreiging in de w'eg staan. Hier zijn de jongelui met een vaak buitengewoon hoog intelligentie-quo- tient, die nochtans niet in staat blijken iets te presteren. Hier vindt men de wonderlijk ste afwijkingen, tot inktsmijters en pyroma nen toe. En die allen worden geobserveerd met on eindig geduld. Hier wordt gespeurd naar de kiem van het goede, die zorgvuldig wordt beschut en opgekweekt. Hier ook is de ont moediging van het zo vaak weer terugvallen in de oude gewoonten, het wanbegrip van ouders en opvoeders die sentimenteel of op standig hef'kind afkerig proberen te maken van zijn omgeving. Zandbergen is geen gesticht. Men gaat hier niet te werk volgens het disciplinaire systeem van beloningen en straffen. Dit toch zegt de heer Mulock Houwer, leert het kind niet zichzelf te zijn. De braverdjes, die zich schikken in de gang van zaken, de oppas sende kinderen, die zo thuis- zijn in de ge stichtssfeerhoe staan die straks in de maatschappij En bovenal, hoe leert men ze werkelijk kennen Het gezin is vaak de bron van het kwaad. Een gestrand huwelijk, gezinnen waar vader of moeder ontbreken, ouders die alleen aan zichzelf denken en wier liefde tot de kinde ren puur egoïsme is. Ouders die deze ere naam niet verdienen, omdat ze hun kinderen voorgaan op een pad dat naar het verderf leidt. Maar in het gezin worden ook de gevallen steken weer opgeraapt. En het geduld, de liefde, de opoffering van vaak zeer eenvou- digen voor kinderen, die hun eigen kinde ren niet zijn, waarmee ze zovele moeilijk heden hebben en die ze ondanks alles niet loslaten, voor wie ze pleiten en die ze bij staan, vormen een stimulans voor hen die leiding geven aan dit werk voor het „kind in de schaduw". Dit werk vraagt tijd, liefde, geduW, vol harding. Maar het vraagt ook geld. Altijd weer geld. Om dit werk mogelijk te maken, klinkt thans weer de opwekking „Koop Kinderpostzegels". Zó wjordt een antwoord gegeven op de vraag „Wat moeten we met dat kind Want tegenover de kinderen van ons volk hebben w'ij een gemeenschappelijke verant woordelijkheid. Laten we tonen ons daarvan bewust te zijn (Nadruk verboden) Lk. EN DE WEG ERHEEN GAAT LANGS UW BOEKHANDELAAR. landse drukkers hebben op dit gebied een grote naam. Maar ge kunt ook het avontuur verkiezen en de pen weg, op dwaaltocht langs de kleine stadjes, musea en kastelen van ons land. Daarvoor zijn dan die een voudige maar onmisbare kunstreisboekjes van diverse pluimage, de werkjes van de Heemschut-serie. Over Amsterdam is er liefst een hele literatuur. En voor wie Frans of Engels kent, bestaan er uitstekende cul turele reisgidsen, die de hele Benelux om vatten. Wie reist door kunst en cultuur en niet allee* door dennenbosjes ,en duinen, reist duizendvoudig en door alle eeuwen heen. Die reis begint bij Uw boekhandelaar en duurt, zolang ge nog later, in huiselijke rust, lezend genieten kunt. H. Redeker. UÏtSlaa vloeibare D.D.D. dringt diep tn J de poriën door, zuivert, ontsmet In een heel officieel, degelijk en droog boekje staan alle musea van ons land op getekend. Het zijn er een tweehonderd vijftigf, grote en kleine en dan zijn de particuliere verzamelingen nog niet eens meegeteld. Er zijn nationale kunstpaletzen onder, zoals het wereldberoemd Rijksmuseum, maar ook klei ne, verloren oudheidskamers, ergens in Wormerveer of Zaltbommel. Zij liggen er dan aan stille oude straten en er klopt soms zo zelden iemand Aan de deftige deur. En toch bewaren zij tesamen binnen hun muren vrijwel alles, wat er in ons land aan kunst werken en schatten van het verleden voor een ieder te bezichtigen is. Zij wachten daar maar en wachten ook op U. Want zeg mij eens, wat is U eigenlijk een museum Vindt ge het maar een som ber en plechtstatig gebouw, waar het muf ruikt en waar men, door vergramde sup poosten bewaakt, alleen fluisterend op zijn tenen mag lopen Waar men jdeftig' en uitgestreken, omdat het nu eenmaal zo hoort, langs vitrines sluipt, waarin een dorre hand alles wat oud is zorgvuldig he.eft uitgestald en waar het eerlijk gezegd om te gapen zo vervelend is Kille ruimten, dodelijk van eerbiedwaardigheid, waar geen lach mag klniken en het leven, het tintelende leven, ver te zoeken is Laat mij U dan met de hand op het hart verzekeren, dat dit een legende is, die zoals elke legende ook wel op een spoortje waar heid berust. Want ik ken ze nog wel, die mistroostjige gruwelkabinetten en rommel zolders, waar alles plechtig ligt opgebaard, of staat te verteren, Waar oude [families geen weg meer mee wisten de kurassen twintig opgegraven potscherven, de nooit en musketten, de familieportretten, zeven en ontbrekende oude brandspuit en het zwaard van de scherprechter als het een beetje wil ook nog de vergeelde foto's van het gouden jubileum der gemeente-reiniging. Maar zij sterven langzaam uit en zelfs dat stemt mij nog wel eens weemoedig. Want men kan er weer zijn als de kinderen, die schelpjes zoeken op het strand en schatten vinden tussen de rommel op zolder, wöar het donker en ook heerlijk een beetje grie zelig is. Waarlijk, de musea zijn zo som ber niet, zelfs niet de slechte. Hoe anders zijn dan in feite de musea van onze tijd Ware tempels der muzen, deze lichtvoetigen, zijn het weer, waar men blijmoedig en feestelijk wordt en van nieuwe, jonge gevoelens doorstroomd. V/ant wie zich door de schijn van dorre deftigheid laat imponeren, vergeet dat kunst vóór alles verhevigd en geconcentreerd leven is en dat er zelfs in de meeste oudheden nog altijd meer leven sluimert dan in de blikken en dingen van alledag. Dat men juist naar de musea moet gaan, om het leven te zoe ken, feller en stralender dan het daarbuiten vaak is en om met nieuwe ogen mensen en dingen, het andere en zichzelf, te kunnen zien. „Leef duizend levens", zo noemde de schrijver Albert Helman eens een boek over het lezen van romans. „Leef duizend levens' zon men ook boven de poorten der musea kunnen beitelen. Want de kunst van schil ders en beeldhouwers is duizendvoudig en de onvermoeibare bevrijder van onze blik uit de blindheid en het stof van sleur en gewoonte. En zij vraagt van U niets, dan wat ge allen bezit Uw fantasie, Uw ge voel en Uw aandacht en die dragen geen hoge hoed en kennen geen ijdele deftigheid. Men moet niet bang zijn voor musea. Klein of groot, rijk of arm, luguber-ouderwets of helder en licht, behoren zij tot ons eigen leven. Alleen, men moet de weg kennen en die weg gaat langs Uw boekhandelaar. Want zoals de vernieuwde musea zijn ook de mo derne boeken over kunst en oorden van kunst niet dor en deftig, maar helder en op wekkend en zoals Weremeus Buning in zijn befaamde „Ik zie, ik zie wat gij niet ziet" over kastelen en oude stadjes schreef, zo kan ook het goede boek over musea en kunstbezittingen zijn. Vraag er Uw boek handelaar naar. Want namen noemen zou hier slechts onrecht aan de ongenoemden zijn. Natuurlijk kunt ge het museum in Uw huis halen de moderne reproductie-tech niek stelt U hiertoe in'staat en de Neder- FILMNIEUWS De dief van Venetië. Accountants- Administratiekantoor ACCOUNTANT EN BEDRIJFSECONOOM^ Markt 8 AXEL Tel. 0 1155 - 543 Inrichten, bijhouden en controle van alle soorten boekhoudingen Behandeling van alle belastingzaken Bedrijfseconomische- en belastingadviezen Correspondentie in moderne talen Repetitor voor diverse examens Behartiging van alle in- en uitvoerzaken met verzorging van alle douane-formaliteiten Erkend wisselagent Change Spreekuren 's Maandags - 's Woensdags - 's Vrijdags en 's Zaterdags van 9—12 en van 2 tot 5 uur en volgens afspraak. HORLOGE-IMPORT J K. LUST dat is ons DRUK W E R K dank zij de zorg die er van begin tot eind aan wórdt besteed. Nieuw letter- en lijnenmateriaal Moderne machines en Vakkundig personeel maken dat Uw drukwerk door ons verzorgd in alle opzichten af is. Gaarne tonen wij U onze nieuwe letterserie's, die voor elk drukwerk geschikte soorten omvatten en zeker ook U zullen voldoen. Even een briefkaartje of telefoontje en wij ver strekken U vrijblijvend offerte en modellen. Niet duurder, wèl beter is DRUKWERK van Hllid' Krabben en peuteren maakt de kwaal steeds erger. De helder en geneest de huid. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN DE DR. IR. DAMME TERUG THUIS. Onder vrolijke tonen van het K.L.M.-muziekcorps, die bijna werden overstemd door het gejuich van enige duizenden belangstellenden, boorde de K.L.M.- Liftmaster ,,Dr. Ir. Damme Woensdagmiddag stipt op de aangekondigde tijd 3 uur zijn neus door de laag boven Schiphol hangende herfstwolken en enkele minuten later taxide het vliegtuig na ?ijn glorieuze tocht naar Christchurch weer over vader landse bodem. Nadat de bemanning door dr. Plesman onder aan de trap waren verwelkomd en een hartelijke be groeting door de familie'! den had plaats gevonden, was minister Algera op deze feestelijke middag de eerste spreker, met de heugelijke mededeling dat ge zagvoerder Kooper, de eerste officier-vlieger, de radio telegrafist en de boordwerktuigkundige voor hun pres- tatie's waren benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. Aan het slot van het officiële deel overhandigde gezagvoerder Kooper aan dr. Plesman een cheque ter waarde van 10.000 pond Sterling, de gewonnen eerste prijs. Dit groots opgezette filmwerk wordt Zondag- en Woensdagavond alhier in „Het Centrum,, vertoond. Deze film werd vervaardigd in de Scalera Studio's in Italië en zover mogelijk ter plaatse opgenomen. De productie nam niet minder dan 3 jaar in beslag, ter wijl de productiekosten een bedrag van 3 millioen beliepen. Tienduizenden medewerkers en de achtergrond van het schone Venetië maken „De dief van Venetië" tot een schouwspel van woeste schoonheid en zeldzame pracht, waarin nochtans ook een tedere romance niet ontbreekt. Het verhaal speelt zich af in de Middeleeuwen. Pracht en praal van de gouden eeuw der romantiek, gaan hand in hand met bloed en tranen. Feesten moe ten de angstkreten overstemmen van Venetië's vluch telingen, die als ratten wegvluchten voor de duivelse represailles van een weerzinwekkend schrikbewind, dat duizenden een onbeschrijfelijke marteldood doet sterven. Totdat een fiere zeeheld zijn rapier trekt tegen de bloeddorstige horden en de leiding neemt van de hongerende massa en de wrede schanddaden uiteindelijk resulteren in een bloedige revolutie. In deze film ziet men de laatste grote rol van de bekende en gevierde filmster Maria Montez, die in Parijs zo tragisch om het leven kwam. met 12 maanden schriftelijke garantie. Niet goed - geld terug'. Uw geld terug indien niet geheel tevreden, mits binnen 1 week aangetekend retour, j Modern rond damessporthorlogc, in goudkleur met goudkleurige rekband, Zwitserse import, anti- magnetic.lichtgev. cijfers en wijzers Zelfde horloge in zw. verchroomde uitvoering met fraai leren bandje Zwitsers herensporthorlogein goud kleur met goudkleurige rekband, lichtgev. wijzers en cijfers, grote pJJ centr. secondenwijzer, anti-magnetic Zelfde horloge in zw. verchroomde IK uitvoering met fraaie leren band Bestelt per brief of briefkaart. Zend geen geld. Betaal bij ontvangst aan de postbode. Zendingen onder rembours op volgorde van binnenkomst. H. DE KEIJSEEPLEIN 18, AMSTEBDAM-Z, TEE. li.Dhl

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1953 | | pagina 3