Wat moeten we met dat kind
Heus, een museum
is zo somber niet...
D.D.D.
Tot in
untjes verzorgd
Drukkerij Fa J. C. Vink - Axel
C L. G. M O LIE E
D@ze prims sportSïorlo ss
Wat moeten we met dat kind
Die vraag wordt duizendvoudig herhaald
door ouders en opvoeders, door rechters en
reclasseerders. Want talrijk zijn de gevallen
van kinderen, die vijandig, agressief of af
kerig gesloten staan tegenover de maat
schappij.
In de mooie omgeving van Amersfoort, op
de stichting „Zandbergen", waarvan de heer
Mulock Houwer de energieke, nimmer rus
tende directeur is, probeert men althans voor
een klein deel van die moeilijke kinderen die
vraag op te lossen, er een positief antwoord
op te geven.
En het zijn niet alleen directeur Mulock
Houwer en zijn assistenten, maar het zijn
ook doodgewone mensen, de vaders en de
moeders van huisgezinnen in deze omgeving
die hieraan meewerken. Want op Zand
bergen gelooft men in het Gezin.
Allereerst probeert men van de kinderen
die hier verpleegd worden, de ouders te in
teresseren, de band met thuis te bewaren.
Daarbij stuit men op zovele misstanden en
totaal verkeerde instelling, dat dit wel een
der moeilijkste kanten van het werk is. Maar
daarnaast tracht men de kinderen onder te
brengen in normale, gezonde gezinnen.
En dan is het opvallend hoe hier, waar
men niet weet van Freud en Adler, van
trauma's en dwangneurosen, eenvoudig door
nuchtere levenskijk en een warm hart, re
sultaten worden bereikt, waardoor kinderen
die men reeds had afgeschreven, weer te
rugkeren in de maatschappij. Soms wellicht
als nog altijd een tikje zonderlinge burgers
met wat wonderlijke opvattingenmaar
waar treft men die niet
Hier komen die ongelukkige stakkers, die
aan stand en naam verplicht zijn „hogerop
te komen, die sjouwen van school naar
school, van het ene instituut naar het andere
en aan alle kanten gekneusd hier de kans
krijgen te leven naar eigen aanleg. H^er
vindt men de kinderen uit verdorven milieux
wier ouders in plaats van helpers op de weg
te zijn, hun als een levende bedreiging in
de w'eg staan. Hier zijn de jongelui met een
vaak buitengewoon hoog intelligentie-quo-
tient, die nochtans niet in staat blijken iets
te presteren. Hier vindt men de wonderlijk
ste afwijkingen, tot inktsmijters en pyroma
nen toe.
En die allen worden geobserveerd met on
eindig geduld. Hier wordt gespeurd naar de
kiem van het goede, die zorgvuldig wordt
beschut en opgekweekt. Hier ook is de ont
moediging van het zo vaak weer terugvallen
in de oude gewoonten, het wanbegrip van
ouders en opvoeders die sentimenteel of op
standig hef'kind afkerig proberen te maken
van zijn omgeving.
Zandbergen is geen gesticht. Men gaat
hier niet te werk volgens het disciplinaire
systeem van beloningen en straffen. Dit toch
zegt de heer Mulock Houwer, leert het kind
niet zichzelf te zijn. De braverdjes, die zich
schikken in de gang van zaken, de oppas
sende kinderen, die zo thuis- zijn in de ge
stichtssfeerhoe staan die straks in de
maatschappij En bovenal, hoe leert men ze
werkelijk kennen
Het gezin is vaak de bron van het kwaad.
Een gestrand huwelijk, gezinnen waar vader
of moeder ontbreken, ouders die alleen aan
zichzelf denken en wier liefde tot de kinde
ren puur egoïsme is. Ouders die deze ere
naam niet verdienen, omdat ze hun kinderen
voorgaan op een pad dat naar het verderf
leidt.
Maar in het gezin worden ook de gevallen
steken weer opgeraapt. En het geduld, de
liefde, de opoffering van vaak zeer eenvou-
digen voor kinderen, die hun eigen kinde
ren niet zijn, waarmee ze zovele moeilijk
heden hebben en die ze ondanks alles niet
loslaten, voor wie ze pleiten en die ze bij
staan, vormen een stimulans voor hen die
leiding geven aan dit werk voor het „kind
in de schaduw".
Dit werk vraagt tijd, liefde, geduW, vol
harding. Maar het vraagt ook geld. Altijd
weer geld. Om dit werk mogelijk te maken,
klinkt thans weer de opwekking „Koop
Kinderpostzegels".
Zó wjordt een antwoord gegeven op de
vraag „Wat moeten we met dat kind
Want tegenover de kinderen van ons volk
hebben w'ij een gemeenschappelijke verant
woordelijkheid. Laten we tonen ons daarvan
bewust te zijn
(Nadruk verboden) Lk.
EN DE WEG ERHEEN GAAT LANGS UW BOEKHANDELAAR.
landse drukkers hebben op dit gebied een
grote naam. Maar ge kunt ook het avontuur
verkiezen en de pen weg, op dwaaltocht
langs de kleine stadjes, musea en kastelen
van ons land. Daarvoor zijn dan die een
voudige maar onmisbare kunstreisboekjes
van diverse pluimage, de werkjes van de
Heemschut-serie. Over Amsterdam is er
liefst een hele literatuur. En voor wie Frans
of Engels kent, bestaan er uitstekende cul
turele reisgidsen, die de hele Benelux om
vatten. Wie reist door kunst en cultuur en
niet allee* door dennenbosjes ,en duinen,
reist duizendvoudig en door alle eeuwen
heen. Die reis begint bij Uw boekhandelaar
en duurt, zolang ge nog later, in huiselijke
rust, lezend genieten kunt.
H. Redeker.
UÏtSlaa vloeibare D.D.D. dringt diep tn
J de poriën door, zuivert, ontsmet
In een heel officieel, degelijk en droog
boekje staan alle musea van ons land op
getekend. Het zijn er een tweehonderd vijftigf,
grote en kleine en dan zijn de particuliere
verzamelingen nog niet eens meegeteld. Er
zijn nationale kunstpaletzen onder, zoals het
wereldberoemd Rijksmuseum, maar ook klei
ne, verloren oudheidskamers, ergens in
Wormerveer of Zaltbommel. Zij liggen er
dan aan stille oude straten en er klopt soms
zo zelden iemand Aan de deftige deur. En
toch bewaren zij tesamen binnen hun muren
vrijwel alles, wat er in ons land aan kunst
werken en schatten van het verleden voor
een ieder te bezichtigen is. Zij wachten daar
maar en wachten ook op U.
Want zeg mij eens, wat is U eigenlijk
een museum Vindt ge het maar een som
ber en plechtstatig gebouw, waar het muf
ruikt en waar men, door vergramde sup
poosten bewaakt, alleen fluisterend op zijn
tenen mag lopen Waar men jdeftig' en
uitgestreken, omdat het nu eenmaal zo hoort,
langs vitrines sluipt, waarin een dorre hand
alles wat oud is zorgvuldig he.eft uitgestald
en waar het eerlijk gezegd om te gapen zo
vervelend is Kille ruimten, dodelijk van
eerbiedwaardigheid, waar geen lach mag
klniken en het leven, het tintelende leven,
ver te zoeken is
Laat mij U dan met de hand op het hart
verzekeren, dat dit een legende is, die zoals
elke legende ook wel op een spoortje waar
heid berust. Want ik ken ze nog wel, die
mistroostjige gruwelkabinetten en rommel
zolders, waar alles plechtig ligt opgebaard,
of staat te verteren, Waar oude [families
geen weg meer mee wisten de kurassen
twintig opgegraven potscherven, de nooit
en musketten, de familieportretten, zeven en
ontbrekende oude brandspuit en het zwaard
van de scherprechter als het een beetje
wil ook nog de vergeelde foto's van het
gouden jubileum der gemeente-reiniging.
Maar zij sterven langzaam uit en zelfs dat
stemt mij nog wel eens weemoedig. Want
men kan er weer zijn als de kinderen, die
schelpjes zoeken op het strand en schatten
vinden tussen de rommel op zolder, wöar
het donker en ook heerlijk een beetje grie
zelig is. Waarlijk, de musea zijn zo som
ber niet, zelfs niet de slechte.
Hoe anders zijn dan in feite de musea
van onze tijd Ware tempels der muzen,
deze lichtvoetigen, zijn het weer, waar men
blijmoedig en feestelijk wordt en van nieuwe,
jonge gevoelens doorstroomd. V/ant wie
zich door de schijn van dorre deftigheid
laat imponeren, vergeet dat kunst vóór alles
verhevigd en geconcentreerd leven is en
dat er zelfs in de meeste oudheden nog
altijd meer leven sluimert dan in de blikken
en dingen van alledag. Dat men juist naar
de musea moet gaan, om het leven te zoe
ken, feller en stralender dan het daarbuiten
vaak is en om met nieuwe ogen mensen en
dingen, het andere en zichzelf, te kunnen
zien.
„Leef duizend levens", zo noemde de
schrijver Albert Helman eens een boek over
het lezen van romans. „Leef duizend levens'
zon men ook boven de poorten der musea
kunnen beitelen. Want de kunst van schil
ders en beeldhouwers is duizendvoudig en
de onvermoeibare bevrijder van onze blik
uit de blindheid en het stof van sleur en
gewoonte. En zij vraagt van U niets, dan
wat ge allen bezit Uw fantasie, Uw ge
voel en Uw aandacht en die dragen geen
hoge hoed en kennen geen ijdele deftigheid.
Men moet niet bang zijn voor musea. Klein
of groot, rijk of arm, luguber-ouderwets of
helder en licht, behoren zij tot ons eigen
leven.
Alleen, men moet de weg kennen en die
weg gaat langs Uw boekhandelaar. Want
zoals de vernieuwde musea zijn ook de mo
derne boeken over kunst en oorden van
kunst niet dor en deftig, maar helder en op
wekkend en zoals Weremeus Buning in zijn
befaamde „Ik zie, ik zie wat gij niet ziet"
over kastelen en oude stadjes schreef, zo
kan ook het goede boek over musea en
kunstbezittingen zijn. Vraag er Uw boek
handelaar naar. Want namen noemen zou
hier slechts onrecht aan de ongenoemden
zijn.
Natuurlijk kunt ge het museum in Uw
huis halen de moderne reproductie-tech
niek stelt U hiertoe in'staat en de Neder-
FILMNIEUWS
De dief van Venetië.
Accountants- Administratiekantoor
ACCOUNTANT EN BEDRIJFSECONOOM^
Markt 8 AXEL Tel. 0 1155 - 543
Inrichten, bijhouden en controle
van alle soorten boekhoudingen
Behandeling van alle belastingzaken
Bedrijfseconomische- en belastingadviezen
Correspondentie in moderne talen
Repetitor voor diverse examens
Behartiging van alle in- en uitvoerzaken met
verzorging van alle douane-formaliteiten
Erkend wisselagent Change
Spreekuren
's Maandags - 's Woensdags - 's Vrijdags
en 's Zaterdags van 9—12 en van 2 tot 5 uur
en volgens afspraak.
HORLOGE-IMPORT J K. LUST
dat is ons DRUK W E R K dank zij de zorg
die er van begin tot eind aan wórdt besteed.
Nieuw letter- en lijnenmateriaal
Moderne machines en
Vakkundig personeel
maken dat Uw drukwerk door ons verzorgd in
alle opzichten af is.
Gaarne tonen wij U onze nieuwe letterserie's, die
voor elk drukwerk geschikte soorten omvatten
en zeker ook U zullen voldoen.
Even een briefkaartje of telefoontje en wij ver
strekken U vrijblijvend offerte en modellen.
Niet duurder, wèl beter is DRUKWERK van
Hllid' Krabben en peuteren maakt de
kwaal steeds erger. De helder
en geneest de huid.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
DE DR. IR. DAMME TERUG THUIS.
Onder vrolijke tonen van het K.L.M.-muziekcorps,
die bijna werden overstemd door het gejuich van
enige duizenden belangstellenden, boorde de K.L.M.-
Liftmaster ,,Dr. Ir. Damme Woensdagmiddag stipt
op de aangekondigde tijd 3 uur zijn neus door
de laag boven Schiphol hangende herfstwolken en
enkele minuten later taxide het vliegtuig na ?ijn
glorieuze tocht naar Christchurch weer over vader
landse bodem.
Nadat de bemanning door dr. Plesman onder aan
de trap waren verwelkomd en een hartelijke be
groeting door de familie'! den had plaats gevonden,
was minister Algera op deze feestelijke middag de
eerste spreker, met de heugelijke mededeling dat ge
zagvoerder Kooper, de eerste officier-vlieger, de radio
telegrafist en de boordwerktuigkundige voor hun pres-
tatie's waren benoemd tot ridder in de orde van
Oranje-Nassau.
Aan het slot van het officiële deel overhandigde
gezagvoerder Kooper aan dr. Plesman een cheque
ter waarde van 10.000 pond Sterling, de gewonnen
eerste prijs.
Dit groots opgezette filmwerk wordt Zondag- en
Woensdagavond alhier in „Het Centrum,, vertoond.
Deze film werd vervaardigd in de Scalera Studio's
in Italië en zover mogelijk ter plaatse opgenomen. De
productie nam niet minder dan 3 jaar in beslag, ter
wijl de productiekosten een bedrag van 3 millioen
beliepen.
Tienduizenden medewerkers en de achtergrond van
het schone Venetië maken „De dief van Venetië" tot
een schouwspel van woeste schoonheid en zeldzame
pracht, waarin nochtans ook een tedere romance
niet ontbreekt.
Het verhaal speelt zich af in de Middeleeuwen.
Pracht en praal van de gouden eeuw der romantiek,
gaan hand in hand met bloed en tranen. Feesten moe
ten de angstkreten overstemmen van Venetië's vluch
telingen, die als ratten wegvluchten voor de duivelse
represailles van een weerzinwekkend schrikbewind,
dat duizenden een onbeschrijfelijke marteldood doet
sterven. Totdat een fiere zeeheld zijn rapier trekt
tegen de bloeddorstige horden en de leiding neemt
van de hongerende massa en de wrede schanddaden
uiteindelijk resulteren in een bloedige revolutie.
In deze film ziet men de laatste grote rol van de
bekende en gevierde filmster Maria Montez, die in
Parijs zo tragisch om het leven kwam.
met 12 maanden schriftelijke garantie.
Niet goed - geld terug'. Uw geld
terug indien niet geheel tevreden, mits
binnen 1 week aangetekend retour, j
Modern rond damessporthorlogc,
in goudkleur met goudkleurige
rekband, Zwitserse import, anti-
magnetic.lichtgev. cijfers en wijzers
Zelfde horloge in zw. verchroomde
uitvoering met fraai leren bandje
Zwitsers herensporthorlogein goud
kleur met goudkleurige rekband,
lichtgev. wijzers en cijfers, grote pJJ
centr. secondenwijzer, anti-magnetic
Zelfde horloge in zw. verchroomde IK
uitvoering met fraaie leren band
Bestelt per brief of briefkaart. Zend geen
geld. Betaal bij ontvangst aan de postbode.
Zendingen onder rembours op volgorde
van binnenkomst.
H. DE KEIJSEEPLEIN 18, AMSTEBDAM-Z, TEE. li.Dhl