AXELSE COURANT
Mislukt overleg
VfRIGLEY
8 October begint s' Werelds
grootste luchtrace
nippers
pm -p
i 0. VINK
Snuif en wrijf
•tunes! Vooral nu
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C. VINK
SsfS
De werkgevers en werknemers waren in
de Stichting van de Arbeid met elkander in
overleg over de gedeeltelijke looncompen-
satie in verband met de huurverhoging en
de opheffing van de consumptiebeperking.
Dat overleg is mislukt.
Een 1.1. Zaterdag gehouden bespreking,
waarbij minister J. G. Suurhof als bemid
delaar optrad en staatssecretaris mr. A. A.
van Rhijn aanwezig was, heeft niet tot een
resultaat geleid. De raad van vakcentralen
en de centrale werkgeversorganisaties heb
ben verklaringen ten aanzien van hun stand
punt afgelegd. De regering zal thans een
beslissing moeten nemen.
De werkgevers hebben opgesomd, waar
toe zij bereid waren. Zij doen uitkomen, dat
zij aan de verlangens van de raad van vak
centrales wilden toetreden, door een zoda
nige loonsverhoging, dat ook de nog res
terende verbruiksbeperking voor de loon-
trekkenden zou Worden opgeheven. Boven
dien verklaarden zij zich in beginsel bereid
mede te werken aan een herziening van de
richtlijnen voor de loonvorming per 1 Ja
nuari 1954, waardoor de loonspreiding tus
sen de categoriën ongeschoold en geschoold
(overgeschoold) zou worden vergroot. Ook
wilden zij medewerken aan de herziening
van de richtlijnen voor het gemeenteklas
senverschil. De werkgevers betreuren het
dat de sociaal-economische raad niet is ge
hoord. Zij wensen een oordeel over de vraag
of de totcjld lastenverzwaring als gevolg/
van een en ander voor het Nederlandse be
drijfsleven verantwoord te achten zou zijn.
In het bijzonder wensten zij een uitspraak
over de vraag, of een lastenverhoging in
de orde van grootte als waartoe opgemaakte
berekeningen voorlopig hadden geleid, een
bevredigende ontwikkeling van de werkge
legenheid en van de betalingsbalans niet in
gevaar zou brengen.
De organisaties der werknemers hebben
zich echter tegen de verwijzing naar de so
ciaal-economische raad verzet. Zij zien daar
in een bedenkelijke vertraging van de be
slissing over het concrete percentage loons
verhoging.
Zij verwijten de Werkgevers een uitstel-
politiek. Vier zaken dringen om een op
lossing de compensatie van de a.s. huur
verhoging, de afschaffing van het nog res
terende gedeelte van de verbruiksbeperkingj
een eerste stap tot vermindering van het
loonverschil in de gemeenteklassen en de
hogere beloning voor geschoolde en zeer
geschoolde arbeiders.
Deze mislukking van de onderhandelingen
tussen werkgevers en werknemers schept
een gevaarlijke situatie. Nederland heeft, in
tegenstelling tot andere Europese landen,
het voorrecht gehad van een bestendige so
ciale vrede. De regering staat voor een ge
vaarlijke beslissing. Zij zal recht moeten
doen aan billijke verlangens, maar zij zal
zich ook rekenschap hebben te geven van
de vraag, of de toestand des lands een te
ver gaan gedoogt.
De laatste productiviteitsnota van de re
gering geeft een minder gunstig beeld van
de algemene situatie. Zouden wij met een
kostenverhoging voor de uitvoer niet de
grondslag leggen voor een economische ach
teruitgang, met als gevolg de zo gevreesde
werkloosheid
Twee vitale landsbelangen komen in het
geding de arbeidsvrede en de noodzake
lijkheid, om bij de inwilliging van de wen
sen der arbeiders, rekening te houden met
het economisch mogelijke. Het gevaar, waar
toe het standpunt van de vakverenigingen
leidt is, dat zij uit de thans geboden ge
legenheid meer tracht te halen, dan de be
doelde compensaties. Men zal geen alge
mene loonsverhogingen kunnen halen uit een
wellicht slechts schijnbare verbetering van
de economische toestand. Het is te hopen,
dat de regering zich in haar beslissing zal
bepalen tót de compenserende loonsverho
ging en weerstand zal bieden aan de aan
drang tot algemene loonsverhoging.
Dr P. H. Ritter Jr
Vliegende Hollander in „handicap" van Londen naar Nw.-Zeeland (Christchurch).
K.L.M, vervoert met DC-6A 64 passagiers, waaronder emigranten
Op Donderdagmiddag 8 October a.s. om 16.30 uur G.M.T. zal op London
Airport onder grote belangstelling de start plaats hebben van de ruim 19.000 km
lange luchtrace naar Christchurch op Nieuw-Zeeland, aan de andere zijde van
de aardbol. Aanleiding tot deze spectaculaire gebeurtenis is 'het 100-jarig be
staan van de wol- en vleesprovincie Canterbury.
Als Z.K.H. de Hertog van Gloucester het
startsein heeft gegeven, zullen Achtereen
volgens tien vliegtuigen in de snelheids-
afdeling en zes in de transport-handicap
afdeling de edele strijd aanbinden. Als prij
zen zijn in beide afdelingen resp. 10.000,
3000, 1000 en 500 beschikbaar gesteld.
In de snelheidsrace zal het een treffen
worden tussen het moderne straalvliegtuig,
waarvan er zeven meedoen en het vliegtuig
met de normale zuigermotor (Mosquito en
Mustang). De R.A.F. heeft ingeschreven met
de snelheidsmonsters Canberra en Valant,
de R.A.A.F. met Canberra's en een Ameri
kaan met een viermotorig B-45 straalvlieg
tuig. Het is niet uitgesloten, dat de w'innaar
in de snelheidsafdeling de ruim 19.000 km.
lange afstand in ongeveer 24 uur zal afleg
gen, met slechts een tweetal tussenlandingen.
Geen „geface" in de handicap
afdeling.
In de handicap-afdeling ligt de zaak an
ders. Hier wordt de nadruk niet gelegd op
de snelheid, maar op laadcapaciteit, passa-
gfiers-accomodatie, comfort, kosten en op
brengst van de vlucht, dienstregelmaat, be-
drijfs-efficiency, enz. enz. Deze gegevens
worden door de organisatoren, n.l. de Can
terbury International Air Race Council en
de Royal Aero Club te Londen in een for
mule verwerkt. Aan de hand hiervan wordt
voor de aanvang van de vlucht voor iedere
deelnemer afzonderlijk uitgerekend, hoe lang
hij er over mag doen om in Christchurch
te arriveren. Voor ieder uur, dat de deel
nemer eerder binnenkomt dan de voor hem
berekende formuletijd wordt een punt ge
rekend. De deelnemer, die de meeste pun
ten verzamelt (dit hoeft dus niet de eerst
aankomende te zijn) is winnaar.
De Vliegende Hollander no. 21.
's Werelds oudste luchtvaartmaatschappij
de K.L.M., welker DC-2 „Uiver" in 1934
in de beroemde Melbourne-race grote triom
fen verwierf, is ook ditmaal van de partij.
De Vliegende Hollander, de DC-6A „Lift-
master PH-TGA ,,Dr Ir M. H. Damme"
zal als eerste in de handicap-afdeling star
ten. Dit grootste vliegtuig uit de race zal
rnmm
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Uw verkoudheid van neus,
keel of borst we? met
het vluchtnummer 21 dragen. De K.L.M.,
die deze vlucht als een normale, op versnel
de wijze uitgevoerde vlucht op commerciële
grondslag beschouwt, zal in deze hyper
moderne machine 64 passagiers vervoeren.
Passagiers, post en pakketjes.
Het merendeel van de passagiers zijn
Nederlandse emigranten, die op deze origi
nele wijze naar hun nieuwe vaderland zul
len reizen om aldaar hopelijk even snel
een toekomst op te bouwen. Een aantal
van hen zijn met de handschoen getrouwde
vrouwen of meisjes die naar hun in Nieuw-
Zeeland wachtende verloofden snellen, met
in hun bagage een prachtige trouwjapon.
Voorts bevinden zich o.m. aan boord de
President van de Nieuw-Zeelandsé Ver
eniging in Brazilië, mr B. Poole en echtge
note, twee vertegenwoordigers van de di
rectie van United Aircraft, twee vooraan
staande figuren uit het Nederlandse bedrijfs
leven, vertegenwoordigers van het Neder
landse Commissariaat voor de Emigratie,
van de Nederlandse radio, pers en film, van
de K.L.M.-Public Relations Dienst enz.
Voorts zullen enkele honderden kilogram
men post worden vervoerd. De K.L.M. geeft
voor deze vlucht speciale aantrekkelijke en
veloppen uit die door de Nederlandse P.T.T.
van een alleen voor deze vlucht te gebruiken
bijzondere postzegel worden voorzien. De
Nederlandse en Nieuw-Zeelandse P.T.T.
zorgen bovendien voor een speciaal post
stempel. Enkele tienduizenden enveloppen
zijn reeds uit alle delen der wereld bij de
K. L. M. besteld. Op de terugvlucht van
Christchurch naar de Amsterdamse lucht
haven Schiphol zal het toestel een groot aan
tal geschenkpakketjes, ieder voorzien van
een fraaie label meenemen. De 13.000 reeds
naar Nieuw-Zeeland geëmigreerde Neder
landers krijgen n.l. de gelegenheid om tegen
speciaal tarief pakjes van een of twee kilo
gram aan familie en vrienden in het moe
derland te zenden.
De bemanning.
Het totaal aantal inzittenden van de Vlie
gende Hollander zal 76 bedragen, want de
bemanning is samengesteld uit
Gezagvoerder H. A. A. Kooper, 46 jaar,
geboren te Amsterdam, vliegt reeds sinds
1927 en kwam in 1930 bij de K.L.M. Hij
deed in de loop der jaren op de Indische
route bijzondere ervaring op. In 1946 werd
hij bevorderd tot „vierbander" gezagvoer
der. De laatste jaren vliegt de heer Kooper
eveneens als gezagvoerder op de Noord-
Atlantische route. Hij heeft reeds 18.500
vlieguren op zijn naam staan.
Ie officier J. F. Griffith, 37 jaar, geboren
in Dublin, thans van Australische nationali
teit. Sedert 1948 is hij „vierbander" gezag
voerder.
2e officier P. J. Aarts, 40 jaar 3e officier
J. I. Noomen, 32 jaar le radio-telegrafist
J. M. C. Kiepe, 43 jaar 2e radio-telegrafist
J. van den Bos, 32 jaar le boordwerktuig
kundige H. van der Ham, 40 jaar 2e boord
werktuigkundige W. F. J. Tielman, 47 jaar.
De twee stewards en de stewardess zul
len op twee punten van de route worden
vervangen.
Uitgebreide voorbereidingen.
Het verwisselen van het cabine-personeel
gebeurt met het oog op het feit, dat de ge
hele passagiersverzorging bij deze vlucht in
de lucht plaats heeft. Er wordt uiteraard op
de tussenstations niet overnacht, vandaar
dat op deze vlucht geen kinderen of babies
worden meegenomen.
Een vernuftig bevoorradingssysteem zorgt
er voor, dat op de verschillende tussensta
tions voedsel, drank etc. wordt ingeladen,
zodat het de passagiers op dit gebied aan
niets ontbreekt. Aangezien het een voor
waarde is, dat alle passagiers, de stewards
en stewardessen, de post, vracht en zelfs
stoelen, gordijntjes, voedsel, etc. etc. voor
het vertrek worden gewogen en het toestel
het gewicht van haar totale lading nauw
keurig langs de gehele route moet hand
haven, is vanzelfsprekend een uitgebreide
organisatie nodig. Hiertoe zal bij het ver
wisselen van de stewards en de stewardess
en bij het in- en uitladen van keukenuit
rusting, enz. precies hetzelfde gewicht, in
dien nodig in de vorm van zandzakjes aan
boord moeten worden gebracht.
„Papieren" vlieger.
Reeds ruim twee jaar geleden is de K.L.M.
met de uitwerking van de handicap-formule
begonnen. Een vlucht als deze wordt in
zekere zin „op papier" gewonnen en het is
dan ook niet verwonderlijk dat de heer D.
A. Visser, chef van het Vliegtechnisch Bu
reau van de K.L.M., die de theorie van de
vlucht tot in de finesses heeft voorbereid,
als extra bemanningslid, n.l. als «papieren"
vlieger de reis zal meemaken. Hij zal aan de
hand van de omstandigheden de vlucht bij
houden en de vliegers van advies dienen.
De route wórdt door de K.L.M. zo lang mo
gelijk geheim gehouden.
Luisterpost,
Men hoopt van de stuurhut uit een een-
trale luisterpost op Schiphol op de hoogte
te houden van de positie, zodat o.a. het Ne
derlandse publiek, dat in 1934 dag en nacht
aan de radio zat om haar favoriet in de
Melbourne-vlucht te volgen, ook nu over
destand van zaken wordt geinformeerd.
Uiteraard wordt deze vlucht voor de vele
passagiers een bijzondere belevenis. Bij het
overschrijden van de evenaar op 7000 meter
hoogte zullen zij op originele wijze worden
„gedoopt" en allen zullen van deze histo
rische vlucht een fraaie herinneringsoorkon
de ontvangen.
Het vliegtuig.
De DC-6AI PH-TGA is in feite bestemd
voor het vervoer van vracht (11 ton) doch
kan ook voor passagiersvervoer worden in
gericht. Het toestel heeft vier Pratt Whit
ney „Double Wasp" R-2800 C.B.-17 moto
ren met eenstartvermogen van elk 2500 pk.
en driebladige Hamilton schroeven, die na
de landing in remstand kunnen worden ge
zet. Het vliegtuig heeft een lengte van 32,48
meter en een hoogte van 8,75met er. De ma
ximum snelheid is 585 km en de kruissnel
heid 475 km per uur. De K.L.M. heeft dit
hypermoderne toestel kortgeleden ontvan
gen en zal binnenkort nog een andere DC-
6A aan haar vloot toevoegen.
Deelnmers handicap.
De K.L.M. zal het in de „handicap" op
nemen tegen
1de Royal New Zealand Air Force met
een viermotorige Handley Page Hastigs.
2. British European Airways met een vier
motorige Vickers Viscount 500.
3. Rausch Aviation (U.S.A.) met een twee-
jnotorige Lockheed 18-56.
4. Een tweemotorige DC-3 van Mrs. G. J.
McKenzic (Australië). De „bemanning"
van dit toestel bestaat uit dames.
5. De Custer Channel Wing Corporation
(U.S.A.) met een C.C.W.-5 Executive.
Dit wonderlijke vliegtuig heeft vleugels,
die in een halve cirkel onder de twee
motoren doorlopen.
Binnen 168 uur na het vertrek van laatst
genoemd vliegtuig, moetqn alle deelnemers
in Christchurch zijn aangekomen.
Iamea-Gelei voor Uw banden
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1953
67e Jaargang No, 101
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
s
Een Duitse verpleegster, die in een Engels zie
kenhuis in Cornwall werkte viel tijdenjs een wande
ling door de rotsen in een twintig meter diepe af
grond. Ze bekwam slechts onbetekenende verwon
dingen De artsen moesten er evenwel een tolk bij
halen om haar te kunnen begrijpen. Het meisje, dat
voor haar val Engels sprak zonder enig accent, kon
zich geen woord van deze taal meer herinneren. Ze
slaagde er evenmin in om voorgesproken Engelse
woorden foutloos na te spreken. Haar Duitse taal
had van de val geen schade ondervonden evenmin
als het Frans, dat zij sprak. De medici staan wederom
voor een raadsel 1
Als een man door een hond wordt gebeten is
dat geen nieuws, aldus de eerste beginselen van een
zekere journalistiek. Maar... als een hond door een
man gebeten wordt, mag het op de voorpagina. Toch
gebeurde dit dezer dagen in Frankrijk. Op een klein
plaatsje bij Versailles werd een man aangevallen door
een Duitse herder. Er ontstond een verbitterd gevecht
De man raakte aan beide armen danig gewond en
kon er nagenoeg geen kracht meer mee ontwikkelen.
Omdat geen hulp kwam opdagen beet hij de hond
in de keel. Het dier is overleden. De man ligt in het
ziekenhuis,
Volgens een opgave van het Vaticaan wordt
de wereld momenteel bewoond door 2,44 milliard
mensen. Hiervan belijden ongeveer een milliard een
christelijke godsdienst. Het aantal katholieken be
draagt volgens dezelfde gegevens 472 millioen.