AXELSE COURANT Mislukt overleg VfRIGLEY 8 October begint s' Werelds grootste luchtrace nippers pm -p i 0. VINK Snuif en wrijf •tunes! Vooral nu NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK SsfS De werkgevers en werknemers waren in de Stichting van de Arbeid met elkander in overleg over de gedeeltelijke looncompen- satie in verband met de huurverhoging en de opheffing van de consumptiebeperking. Dat overleg is mislukt. Een 1.1. Zaterdag gehouden bespreking, waarbij minister J. G. Suurhof als bemid delaar optrad en staatssecretaris mr. A. A. van Rhijn aanwezig was, heeft niet tot een resultaat geleid. De raad van vakcentralen en de centrale werkgeversorganisaties heb ben verklaringen ten aanzien van hun stand punt afgelegd. De regering zal thans een beslissing moeten nemen. De werkgevers hebben opgesomd, waar toe zij bereid waren. Zij doen uitkomen, dat zij aan de verlangens van de raad van vak centrales wilden toetreden, door een zoda nige loonsverhoging, dat ook de nog res terende verbruiksbeperking voor de loon- trekkenden zou Worden opgeheven. Boven dien verklaarden zij zich in beginsel bereid mede te werken aan een herziening van de richtlijnen voor de loonvorming per 1 Ja nuari 1954, waardoor de loonspreiding tus sen de categoriën ongeschoold en geschoold (overgeschoold) zou worden vergroot. Ook wilden zij medewerken aan de herziening van de richtlijnen voor het gemeenteklas senverschil. De werkgevers betreuren het dat de sociaal-economische raad niet is ge hoord. Zij wensen een oordeel over de vraag of de totcjld lastenverzwaring als gevolg/ van een en ander voor het Nederlandse be drijfsleven verantwoord te achten zou zijn. In het bijzonder wensten zij een uitspraak over de vraag, of een lastenverhoging in de orde van grootte als waartoe opgemaakte berekeningen voorlopig hadden geleid, een bevredigende ontwikkeling van de werkge legenheid en van de betalingsbalans niet in gevaar zou brengen. De organisaties der werknemers hebben zich echter tegen de verwijzing naar de so ciaal-economische raad verzet. Zij zien daar in een bedenkelijke vertraging van de be slissing over het concrete percentage loons verhoging. Zij verwijten de Werkgevers een uitstel- politiek. Vier zaken dringen om een op lossing de compensatie van de a.s. huur verhoging, de afschaffing van het nog res terende gedeelte van de verbruiksbeperkingj een eerste stap tot vermindering van het loonverschil in de gemeenteklassen en de hogere beloning voor geschoolde en zeer geschoolde arbeiders. Deze mislukking van de onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers schept een gevaarlijke situatie. Nederland heeft, in tegenstelling tot andere Europese landen, het voorrecht gehad van een bestendige so ciale vrede. De regering staat voor een ge vaarlijke beslissing. Zij zal recht moeten doen aan billijke verlangens, maar zij zal zich ook rekenschap hebben te geven van de vraag, of de toestand des lands een te ver gaan gedoogt. De laatste productiviteitsnota van de re gering geeft een minder gunstig beeld van de algemene situatie. Zouden wij met een kostenverhoging voor de uitvoer niet de grondslag leggen voor een economische ach teruitgang, met als gevolg de zo gevreesde werkloosheid Twee vitale landsbelangen komen in het geding de arbeidsvrede en de noodzake lijkheid, om bij de inwilliging van de wen sen der arbeiders, rekening te houden met het economisch mogelijke. Het gevaar, waar toe het standpunt van de vakverenigingen leidt is, dat zij uit de thans geboden ge legenheid meer tracht te halen, dan de be doelde compensaties. Men zal geen alge mene loonsverhogingen kunnen halen uit een wellicht slechts schijnbare verbetering van de economische toestand. Het is te hopen, dat de regering zich in haar beslissing zal bepalen tót de compenserende loonsverho ging en weerstand zal bieden aan de aan drang tot algemene loonsverhoging. Dr P. H. Ritter Jr Vliegende Hollander in „handicap" van Londen naar Nw.-Zeeland (Christchurch). K.L.M, vervoert met DC-6A 64 passagiers, waaronder emigranten Op Donderdagmiddag 8 October a.s. om 16.30 uur G.M.T. zal op London Airport onder grote belangstelling de start plaats hebben van de ruim 19.000 km lange luchtrace naar Christchurch op Nieuw-Zeeland, aan de andere zijde van de aardbol. Aanleiding tot deze spectaculaire gebeurtenis is 'het 100-jarig be staan van de wol- en vleesprovincie Canterbury. Als Z.K.H. de Hertog van Gloucester het startsein heeft gegeven, zullen Achtereen volgens tien vliegtuigen in de snelheids- afdeling en zes in de transport-handicap afdeling de edele strijd aanbinden. Als prij zen zijn in beide afdelingen resp. 10.000, 3000, 1000 en 500 beschikbaar gesteld. In de snelheidsrace zal het een treffen worden tussen het moderne straalvliegtuig, waarvan er zeven meedoen en het vliegtuig met de normale zuigermotor (Mosquito en Mustang). De R.A.F. heeft ingeschreven met de snelheidsmonsters Canberra en Valant, de R.A.A.F. met Canberra's en een Ameri kaan met een viermotorig B-45 straalvlieg tuig. Het is niet uitgesloten, dat de w'innaar in de snelheidsafdeling de ruim 19.000 km. lange afstand in ongeveer 24 uur zal afleg gen, met slechts een tweetal tussenlandingen. Geen „geface" in de handicap afdeling. In de handicap-afdeling ligt de zaak an ders. Hier wordt de nadruk niet gelegd op de snelheid, maar op laadcapaciteit, passa- gfiers-accomodatie, comfort, kosten en op brengst van de vlucht, dienstregelmaat, be- drijfs-efficiency, enz. enz. Deze gegevens worden door de organisatoren, n.l. de Can terbury International Air Race Council en de Royal Aero Club te Londen in een for mule verwerkt. Aan de hand hiervan wordt voor de aanvang van de vlucht voor iedere deelnemer afzonderlijk uitgerekend, hoe lang hij er over mag doen om in Christchurch te arriveren. Voor ieder uur, dat de deel nemer eerder binnenkomt dan de voor hem berekende formuletijd wordt een punt ge rekend. De deelnemer, die de meeste pun ten verzamelt (dit hoeft dus niet de eerst aankomende te zijn) is winnaar. De Vliegende Hollander no. 21. 's Werelds oudste luchtvaartmaatschappij de K.L.M., welker DC-2 „Uiver" in 1934 in de beroemde Melbourne-race grote triom fen verwierf, is ook ditmaal van de partij. De Vliegende Hollander, de DC-6A „Lift- master PH-TGA ,,Dr Ir M. H. Damme" zal als eerste in de handicap-afdeling star ten. Dit grootste vliegtuig uit de race zal rnmm FIRMA Markt 12 AXEL. Uw verkoudheid van neus, keel of borst we? met het vluchtnummer 21 dragen. De K.L.M., die deze vlucht als een normale, op versnel de wijze uitgevoerde vlucht op commerciële grondslag beschouwt, zal in deze hyper moderne machine 64 passagiers vervoeren. Passagiers, post en pakketjes. Het merendeel van de passagiers zijn Nederlandse emigranten, die op deze origi nele wijze naar hun nieuwe vaderland zul len reizen om aldaar hopelijk even snel een toekomst op te bouwen. Een aantal van hen zijn met de handschoen getrouwde vrouwen of meisjes die naar hun in Nieuw- Zeeland wachtende verloofden snellen, met in hun bagage een prachtige trouwjapon. Voorts bevinden zich o.m. aan boord de President van de Nieuw-Zeelandsé Ver eniging in Brazilië, mr B. Poole en echtge note, twee vertegenwoordigers van de di rectie van United Aircraft, twee vooraan staande figuren uit het Nederlandse bedrijfs leven, vertegenwoordigers van het Neder landse Commissariaat voor de Emigratie, van de Nederlandse radio, pers en film, van de K.L.M.-Public Relations Dienst enz. Voorts zullen enkele honderden kilogram men post worden vervoerd. De K.L.M. geeft voor deze vlucht speciale aantrekkelijke en veloppen uit die door de Nederlandse P.T.T. van een alleen voor deze vlucht te gebruiken bijzondere postzegel worden voorzien. De Nederlandse en Nieuw-Zeelandse P.T.T. zorgen bovendien voor een speciaal post stempel. Enkele tienduizenden enveloppen zijn reeds uit alle delen der wereld bij de K. L. M. besteld. Op de terugvlucht van Christchurch naar de Amsterdamse lucht haven Schiphol zal het toestel een groot aan tal geschenkpakketjes, ieder voorzien van een fraaie label meenemen. De 13.000 reeds naar Nieuw-Zeeland geëmigreerde Neder landers krijgen n.l. de gelegenheid om tegen speciaal tarief pakjes van een of twee kilo gram aan familie en vrienden in het moe derland te zenden. De bemanning. Het totaal aantal inzittenden van de Vlie gende Hollander zal 76 bedragen, want de bemanning is samengesteld uit Gezagvoerder H. A. A. Kooper, 46 jaar, geboren te Amsterdam, vliegt reeds sinds 1927 en kwam in 1930 bij de K.L.M. Hij deed in de loop der jaren op de Indische route bijzondere ervaring op. In 1946 werd hij bevorderd tot „vierbander" gezagvoer der. De laatste jaren vliegt de heer Kooper eveneens als gezagvoerder op de Noord- Atlantische route. Hij heeft reeds 18.500 vlieguren op zijn naam staan. Ie officier J. F. Griffith, 37 jaar, geboren in Dublin, thans van Australische nationali teit. Sedert 1948 is hij „vierbander" gezag voerder. 2e officier P. J. Aarts, 40 jaar 3e officier J. I. Noomen, 32 jaar le radio-telegrafist J. M. C. Kiepe, 43 jaar 2e radio-telegrafist J. van den Bos, 32 jaar le boordwerktuig kundige H. van der Ham, 40 jaar 2e boord werktuigkundige W. F. J. Tielman, 47 jaar. De twee stewards en de stewardess zul len op twee punten van de route worden vervangen. Uitgebreide voorbereidingen. Het verwisselen van het cabine-personeel gebeurt met het oog op het feit, dat de ge hele passagiersverzorging bij deze vlucht in de lucht plaats heeft. Er wordt uiteraard op de tussenstations niet overnacht, vandaar dat op deze vlucht geen kinderen of babies worden meegenomen. Een vernuftig bevoorradingssysteem zorgt er voor, dat op de verschillende tussensta tions voedsel, drank etc. wordt ingeladen, zodat het de passagiers op dit gebied aan niets ontbreekt. Aangezien het een voor waarde is, dat alle passagiers, de stewards en stewardessen, de post, vracht en zelfs stoelen, gordijntjes, voedsel, etc. etc. voor het vertrek worden gewogen en het toestel het gewicht van haar totale lading nauw keurig langs de gehele route moet hand haven, is vanzelfsprekend een uitgebreide organisatie nodig. Hiertoe zal bij het ver wisselen van de stewards en de stewardess en bij het in- en uitladen van keukenuit rusting, enz. precies hetzelfde gewicht, in dien nodig in de vorm van zandzakjes aan boord moeten worden gebracht. „Papieren" vlieger. Reeds ruim twee jaar geleden is de K.L.M. met de uitwerking van de handicap-formule begonnen. Een vlucht als deze wordt in zekere zin „op papier" gewonnen en het is dan ook niet verwonderlijk dat de heer D. A. Visser, chef van het Vliegtechnisch Bu reau van de K.L.M., die de theorie van de vlucht tot in de finesses heeft voorbereid, als extra bemanningslid, n.l. als «papieren" vlieger de reis zal meemaken. Hij zal aan de hand van de omstandigheden de vlucht bij houden en de vliegers van advies dienen. De route wórdt door de K.L.M. zo lang mo gelijk geheim gehouden. Luisterpost, Men hoopt van de stuurhut uit een een- trale luisterpost op Schiphol op de hoogte te houden van de positie, zodat o.a. het Ne derlandse publiek, dat in 1934 dag en nacht aan de radio zat om haar favoriet in de Melbourne-vlucht te volgen, ook nu over destand van zaken wordt geinformeerd. Uiteraard wordt deze vlucht voor de vele passagiers een bijzondere belevenis. Bij het overschrijden van de evenaar op 7000 meter hoogte zullen zij op originele wijze worden „gedoopt" en allen zullen van deze histo rische vlucht een fraaie herinneringsoorkon de ontvangen. Het vliegtuig. De DC-6AI PH-TGA is in feite bestemd voor het vervoer van vracht (11 ton) doch kan ook voor passagiersvervoer worden in gericht. Het toestel heeft vier Pratt Whit ney „Double Wasp" R-2800 C.B.-17 moto ren met eenstartvermogen van elk 2500 pk. en driebladige Hamilton schroeven, die na de landing in remstand kunnen worden ge zet. Het vliegtuig heeft een lengte van 32,48 meter en een hoogte van 8,75met er. De ma ximum snelheid is 585 km en de kruissnel heid 475 km per uur. De K.L.M. heeft dit hypermoderne toestel kortgeleden ontvan gen en zal binnenkort nog een andere DC- 6A aan haar vloot toevoegen. Deelnmers handicap. De K.L.M. zal het in de „handicap" op nemen tegen 1de Royal New Zealand Air Force met een viermotorige Handley Page Hastigs. 2. British European Airways met een vier motorige Vickers Viscount 500. 3. Rausch Aviation (U.S.A.) met een twee- jnotorige Lockheed 18-56. 4. Een tweemotorige DC-3 van Mrs. G. J. McKenzic (Australië). De „bemanning" van dit toestel bestaat uit dames. 5. De Custer Channel Wing Corporation (U.S.A.) met een C.C.W.-5 Executive. Dit wonderlijke vliegtuig heeft vleugels, die in een halve cirkel onder de twee motoren doorlopen. Binnen 168 uur na het vertrek van laatst genoemd vliegtuig, moetqn alle deelnemers in Christchurch zijn aangekomen. Iamea-Gelei voor Uw banden Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1953 67e Jaargang No, 101 ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. s Een Duitse verpleegster, die in een Engels zie kenhuis in Cornwall werkte viel tijdenjs een wande ling door de rotsen in een twintig meter diepe af grond. Ze bekwam slechts onbetekenende verwon dingen De artsen moesten er evenwel een tolk bij halen om haar te kunnen begrijpen. Het meisje, dat voor haar val Engels sprak zonder enig accent, kon zich geen woord van deze taal meer herinneren. Ze slaagde er evenmin in om voorgesproken Engelse woorden foutloos na te spreken. Haar Duitse taal had van de val geen schade ondervonden evenmin als het Frans, dat zij sprak. De medici staan wederom voor een raadsel 1 Als een man door een hond wordt gebeten is dat geen nieuws, aldus de eerste beginselen van een zekere journalistiek. Maar... als een hond door een man gebeten wordt, mag het op de voorpagina. Toch gebeurde dit dezer dagen in Frankrijk. Op een klein plaatsje bij Versailles werd een man aangevallen door een Duitse herder. Er ontstond een verbitterd gevecht De man raakte aan beide armen danig gewond en kon er nagenoeg geen kracht meer mee ontwikkelen. Omdat geen hulp kwam opdagen beet hij de hond in de keel. Het dier is overleden. De man ligt in het ziekenhuis, Volgens een opgave van het Vaticaan wordt de wereld momenteel bewoond door 2,44 milliard mensen. Hiervan belijden ongeveer een milliard een christelijke godsdienst. Het aantal katholieken be draagt volgens dezelfde gegevens 472 millioen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1953 | | pagina 1