AXELSE COURANT Financiële vraagtekens AXELSE COURANT Professor Piccard duikt opnieuw nippers *rs .to»*8" 2s» J n VINK 7/1 3 goede O NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL. Een loslippige regerinsinstantie stelde ons in de gelegenheid van de begrotingscijfers niers en lijfrentetrekkers, die in vergelijking met 1940 niets vooruitgingen en die dus tot zijn samen te vatten in deze twee of de uitgavenpolitiek van de regering niet moet worden gewijzigd en of de fiscale druk niet rechtvaardiger moet worden verdeeld. Het maakt een eigenaardige indruk, dat Maak 'n einde aan dat ondragelijke zuurbranden Neem een of twee Rennies. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Recordpoging naar gevaarlijke diepte Zal hij de vier kilometer halen Alle vooruitgang der techniek heeft het tot heden nog niet mogjelijk gemaakt de geheimen der zee voor mensenogen bloot 'ce leggen. En toch is de ontsluiering er van zeer belangrijk. Men is in de loop der jaren na ingespannen arbeid er in ge slaagd duizenden meters boven de aarde te komen, waarom zou men tenslotte ook niet in omgekeerde richting slagen.Van deze gedachtengang is vermoedelijk ook professor Piccard uitgegaan, die thans in de zee rond Bari proeven neemt om op grote diepte in de zee af te dalen, nadat hij zich jarenlang met het onderzoeken van de stratosfeer heeft bezig gehouden. Hoog boven de aarde heeft professor Piccard grote wetenschappelijke successen geboekt, die voor de ontwikkeling van de luchtvaart waardevol zijn geweest. Zal hij in de zeeën onder de aarde met een even goed rapport uit de bus komen voerd in cylinders. De luchtafvoer werd ge regeld door absorberende chemische slof fen. Nadat de bol bij de voorafgaande proe ven een keer onbemand te water was ge laten en daarbij nota bene vol water was gelopen, dook Beebe met zijn metgezel Bar ton tot een diepte van ongeveer 1000 meter. Verder kon hij niet, want de kabel, waar mee hij weer moest worden opgetrokken, was niet langer. Na terugkeer aan de oppervlakte ver klaarde Beebe, dat de schijnwerpers nog ver beterd moesten worden, terwijl door trillin gen, veroorzaakt door stromingen op de kabel, het doen van waarnemingen met be hulp van instrumenten werd bemoeilijkt. Een ander bezwaar was de kou, die op grote diepte heerste. De grens. Toen professor Piccard van Beebe's suc ces hoorde, verklaarde hij d^t zijn collega onderzoeker de grens bereikt had van de diepte, waarmee men met een aan een kabel Men vraagt zich wel eens af of bij derge lijke proeven niet roekeloos met mensenle vens wordt gespeeld. Er zijn inderdaad grote gevaren aan verbonden en er worden soms mensenlevens als offer gevraagd, maar met de resultaten van het onderzoek kunnen later soms tientallen of honderden mensenlevens worden gered, zodat men zeker niet mag spreken van overdreven eerzucht of onge zonde begeerte naar roem. Bovendien heeft de mensheid nog geen tien jaar geleden zoveel vruchten van in spanning door duikbootactiviteit naar onbe reikbare diepten zien Verdwijnen, dat de zucht om daarvan in de toekomst nog iets terug te vinden alleszins begrijpelijk is. Na langdurige strijd tegen het zeewater zal men er in de toekomst ook nog eens in slagen een gedeelte van de in de loop der eeuw'en verdronken schatten opnieuw dienstbaar te maken aan de mensheid. Voordat Piccard met zijn pogingen begon hadden er reeds belangrijke onderzoekingen nlaats gevonden. Velen zijn er met duiker pakken afgedaald. Hiermee kan men slechts een 9erin9e diepte bereiken. De druk van, het ater wordt te groot. Reeds op een diep te van ongeveer 1500 meter wordt een sta len kluis ->n elkaar gedrukt als een lucifers doosje La men een 9root stuk hout in zee Verpulverd. Een mens. afdalend tot een diepte van 10.000 meter onder- de zeespiegel, zou wor, den samengeperst to<t de dikte van een blaad je krantenpapier. De? waarheid van deze be wering werd eens beyestigd toen de Ameri kaanse diepzeeduiker Graig samen met een Japanner afdaalde tot een betrekkelijk ge ringe diepte. Er kwam plotseling een krach, tige getijdestroom opzetten. Voor de ogen van Graig werd de'Japanner gegrepen en tegen een rots geslingerd. De luchtlijn brak en de Japanse duiker was een verloren man. Door de grote druk zag Graig zijn metgezel ineenschrompelen tot een dwerg. Met de voortschrijding der techniek heeft men tal van toestellen trachten te ontwer pen, die de druk van het water zouden kun nen doorstaan. Vele jaren lang bereikte men geen grote resultaten. In 1934 had de Ame rikaan Beebe eindelijk een toestel ontwor pen dat beloften inhield voor de toekomst. Hij noemde het de „Bathysphere". Het was een stalen kogelvormige bol. die de hoogte had van een doorsnee mens. Hij had er ruiten in laten aanbrengen van een dikke laag gesmolten kwarts. Een schijn werper zorgde voor verlichting van de zee onder het water. De ludht werd meege- hangend toestel zou kunnen komen. Piccard zocht naar een toestel dat niet aan een ka bel hing, maar op eigen kracht naar boven zou kunnen komen. Bovendien wilde hij een diepte van minstens 4000 meter bereiken. Hij verwezenlijkte zijn ideeën door het bouwen van een batyscaphe. Het was een bol van staal, dat 9 cm. dik was. Deze was voorzien van grote drijvers, die liefst 32.000 liter ben zine bevatten. Benzine is lichter dan water en drukt de bol dus weer naar boven. Dit was de moeilijkheid, die opgelost moest wor den, want om het ding naar beneden te krijgen zorgde men eenvoudig voor een flin ke ballast van afval-ijzer, die op grote diepte kon worden afgeworpen. In de bol zaten vensters van 15 cm. dik „plexiglas in de vorm van een afgeknotte kegel in randen van 15 cm. dik staal. Een radiografische ap paratuur zorgt tenslotte voor de verbinding met de bewoonde wereld. In 1949 deed Piccard zijn eerste poging bij Afrika. De bol bleek niet te voldoen. De drijvers werden in elkaar gedrukt. Dit was een grote tegenslag, waardoor het gehele duikapparaat weer moest worden verbouwd. Men besloot toen de drijvers te vervangen door een soort scheepsromp, waardoor het geheel meer op een duikboot ging lijken. Voordat professor Piccard met zijn ver beterde batyscaphe succes kon boeken, do ken een paar Franse marine-deskundigen met een soortgelijk toestel reeds tot op een diepte van ongeveer 2000 meter, daarmee alle records brekend. Dit ontmoedigt de ge leerde echter niet. De laatste berichten ver melden dat hij in de buurt van Capri reeds tot een diepte van ruim 1000 meter is ge komen. Hij zet zijn werk, waarbij hij zijn ge hele leven in de gevaarlijke zones van het heelal heeft verkeerd, rustig voort. Nooit neemt hij bijzondere risico's. Zullen wij er eerstdaags van horen, dat hij de gewenste diepte van 4000 meter heeft bereikt Volgens de K.N.A.C. zou de rijksweg door de polder Kruiningen omstreeks half October voor het verkeer kunnen worden opengesteld, waardoor de verbinding Mid delburg—Bergen op Zoom zal zijn hersteld. Bij Breukelen heeft zich en ernstig on geluk voorgedaan. Om 16.45 uur kwam een grote N.B.M.-bus van Amsterdam op de rijksstraatweg voorbij het buiten „Slangen- vecht" op de weg naar Maarssen aangereden toen de chauffeur moest remmen, omdat er aan de rechterkant van de weg een groente- kar stond geparkeerd. De bus slipte op het door de vele regen glad geworden Wegdek, waarbij het achterste gedeelte van de bus plotseling naar links weggleed en de weg voor naderende personenauto's geheel werd versperd. Juist kwam een personenauto van de 69-jarige directeur der N.V. „De Toe voer" te Breukelen, de heer Zijlstra, die met grote vaart tegen de bus botste, waarbij de auto geheel werd vernield. De heer Zijlstra werd dood uit de wrakstukken van de auto gehaald. Dadelijk daarop reed een tweede auto op de bus. De 56-jarige hoofdvertegen woordiger van Albert Heyn, die de auto be stuurde kwam er af met een gebroken knie, zijn 17-jarige pleegdochter had een hersen~ schudding en vele verwondingen van glas scherven. De bus had enige beschadiging. Uit het wrak van de „Flying Enter prise", dat op 10 Januari 1952 op 60 km. van Falmouth in de golven verdween, moet een grote hoeveelheid Engelse en Amerikaanse bankbiljetten, men zegt voor 100.000 dollar geborgen zijn, welke voor rekening van de Zwitserse nationale bank werden vervoerd. De biljetten zouden niet erg veel geleden hebben en de opschriften zouden nog goed leesbaar zijn. Voorts zijn er grote hoeveel heden schrijfmachines, stukgoederen en ook auto's naar boven gebracht, welke echter on bruikbaar geworden waren door het lang durig verblijf in het zeewater. Een hoeveel heid porselein was grotendeels in scherven. Vrijdag kreeg een Thunderjet-straalja** ger van de vliegbasis Eindhoven Weg schap) toen hij op een hoogte van ongeveer 3000 meter vloog, motorstoring. De vlieger kwam met de schietstoel ongedeerd op de grond, het vliegtuig stortte bij Deurn,e neef en verbrandde geheel. Toen het Zaterdagavond bij Helmstedt erg druk werd met grensoverschrijdingen kreeg de douane argwaan en ging men over tot arrestatie van Oost-Duitsers. Uit ver horen is gebleken, dat men te doen had met een invasie van Oost-Duitse communisten, die opdrachten hadden gekregen tot het ver spreiden van pamfletten en tot het verstoren van verkiezingsbijeenkomsten. Deze Oost- Duitsers hadden soms bedragen tot 200 West-Duitse marken bij zich. In totaal is er 60.000 D.M. in beslag genomen. uwer van de Antwerpse van Hoenacker, heeft adracht ontvangen een r het bouwen van nog >p het al 88 meter hoge jmt dan nog een anten- 10 meter. Op deze ver- .I.R. haar televisiedienst jager-piloot Neville Du- e piloot ter wereld. Na- ;n mislukte poging een wiel moest maken, slaag in om met een Hawker d te behalen van 1162 10 kilometer meer dan ïse record, dat op 1152 takte overweg bij Roer tor een passerende loco- arbij het zo ernstig werd .ele uren later in het zie- arkse dierentuin is een at vader een zebra en 1 heeft. De kleine heeft ieder en de strepen van sagiersvliegtuig van de 3 weg was van Parijs rerre Oosten is in Zuid- berg te pletter gevlo- en 9 leden van de be- n het leven. Onder, hen leroemde musicus Jean g was naar Tokio, om de Staten heerst al de ttegolf van de Atlanti- Rocky Mountains. Er honderd doden te be- heeft zich weer tot de verband met het brom- tlgens de bond diepen zij naar het rijwielpad c fiscaal met gewone dijkgesteld. Het zou on- de A.N.W.B., als de t gebruik van de rijwiel- len moeten betalen, ter- :sers daarvan zijn vrij- Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1953 67e Jaargang No. 95 ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. u-u_ui- en op 't zelfde moment is dat zuuurbranden geblust. Geen wonder dat talloze mannen en vrouwen over i met Rennies en altijd te hebben. Rennies zijn hy- voor één. Ze zijn smakelijk te nemen, zonder water of Frankering bij abonnement, Axél WOENSDAG 2 SEPTEMBER 1953 67e Jaargang No.94 ABONNEMENTSPRIJS, Losse nummers 6 cent Kwartaalabonnement Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent tedere regel meer 12 cent extra. zakken dai* zal dit °P een Paar duizend meter diepte d°or de grote druk geheel wor den samengeperst* s in elk tablet, overdaad schaadt. 9 worden er door jnen verdwijnen dkoming bevorderd van een nde een ccomplex van maat- •an de financiële positie van leel, waaromtrent in de Cen- organiseerd overleg in amb- iming is bereikt. Het daarmee van wet is reeds door de tn-Generaal aanvaard, ngen, welke tot de voorge len geleid en waarover over- et de vertegenwoordigers der vt de minister van binnen- het daarover in aanmerking ïnst van de gemeenten over- n zullen worden getroffen, atselijke salaris- en Ioonve'r- ging aan te passen aan die (Vervolg op pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1953 | | pagina 1