AXELSE COURANT
Financiële vraagtekens
AXELSE COURANT
Professor Piccard duikt opnieuw
nippers
*rs
.to»*8" 2s»
J n VINK
7/1 3 goede
O
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Een loslippige regerinsinstantie stelde ons
in de gelegenheid van de begrotingscijfers
niers en lijfrentetrekkers, die in vergelijking
met 1940 niets vooruitgingen en die dus tot
zijn samen te vatten in deze twee of de
uitgavenpolitiek van de regering niet moet
worden gewijzigd en of de fiscale druk niet
rechtvaardiger moet worden verdeeld.
Het maakt een eigenaardige indruk, dat
Maak 'n einde aan
dat ondragelijke zuurbranden
Neem een of twee Rennies.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Recordpoging naar gevaarlijke diepte
Zal hij de vier kilometer halen
Alle vooruitgang der techniek heeft het tot heden nog niet mogjelijk gemaakt de
geheimen der zee voor mensenogen bloot 'ce leggen. En toch is de ontsluiering er
van zeer belangrijk. Men is in de loop der jaren na ingespannen arbeid er in ge
slaagd duizenden meters boven de aarde te komen, waarom zou men tenslotte ook
niet in omgekeerde richting slagen.Van deze gedachtengang is vermoedelijk ook
professor Piccard uitgegaan, die thans in de zee rond Bari proeven neemt om op
grote diepte in de zee af te dalen, nadat hij zich jarenlang met het onderzoeken
van de stratosfeer heeft bezig gehouden. Hoog boven de aarde heeft professor
Piccard grote wetenschappelijke successen geboekt, die voor de ontwikkeling van
de luchtvaart waardevol zijn geweest. Zal hij in de zeeën onder de aarde met
een even goed rapport uit de bus komen
voerd in cylinders. De luchtafvoer werd ge
regeld door absorberende chemische slof
fen. Nadat de bol bij de voorafgaande proe
ven een keer onbemand te water was ge
laten en daarbij nota bene vol water was
gelopen, dook Beebe met zijn metgezel Bar
ton tot een diepte van ongeveer 1000 meter.
Verder kon hij niet, want de kabel, waar
mee hij weer moest worden opgetrokken,
was niet langer.
Na terugkeer aan de oppervlakte ver
klaarde Beebe, dat de schijnwerpers nog ver
beterd moesten worden, terwijl door trillin
gen, veroorzaakt door stromingen op de
kabel, het doen van waarnemingen met be
hulp van instrumenten werd bemoeilijkt.
Een ander bezwaar was de kou, die op
grote diepte heerste.
De grens.
Toen professor Piccard van Beebe's suc
ces hoorde, verklaarde hij d^t zijn collega
onderzoeker de grens bereikt had van de
diepte, waarmee men met een aan een kabel
Men vraagt zich wel eens af of bij derge
lijke proeven niet roekeloos met mensenle
vens wordt gespeeld. Er zijn inderdaad grote
gevaren aan verbonden en er worden soms
mensenlevens als offer gevraagd, maar met
de resultaten van het onderzoek kunnen later
soms tientallen of honderden mensenlevens
worden gered, zodat men zeker niet mag
spreken van overdreven eerzucht of onge
zonde begeerte naar roem.
Bovendien heeft de mensheid nog geen
tien jaar geleden zoveel vruchten van in
spanning door duikbootactiviteit naar onbe
reikbare diepten zien Verdwijnen, dat de
zucht om daarvan in de toekomst nog iets
terug te vinden alleszins begrijpelijk is. Na
langdurige strijd tegen het zeewater zal men
er in de toekomst ook nog eens in slagen
een gedeelte van de in de loop der eeuw'en
verdronken schatten opnieuw dienstbaar te
maken aan de mensheid.
Voordat Piccard met zijn pogingen begon
hadden er reeds belangrijke onderzoekingen
nlaats gevonden. Velen zijn er met duiker
pakken afgedaald. Hiermee kan men slechts
een 9erin9e diepte bereiken. De druk van,
het ater wordt te groot. Reeds op een diep
te van ongeveer 1500 meter wordt een sta
len kluis ->n elkaar gedrukt als een lucifers
doosje La men een 9root stuk hout in zee
Verpulverd.
Een mens. afdalend tot een diepte van
10.000 meter onder- de zeespiegel, zou wor,
den samengeperst to<t de dikte van een blaad
je krantenpapier. De? waarheid van deze be
wering werd eens beyestigd toen de Ameri
kaanse diepzeeduiker Graig samen met een
Japanner afdaalde tot een betrekkelijk ge
ringe diepte. Er kwam plotseling een krach,
tige getijdestroom opzetten. Voor de ogen
van Graig werd de'Japanner gegrepen en
tegen een rots geslingerd. De luchtlijn brak
en de Japanse duiker was een verloren man.
Door de grote druk zag Graig zijn metgezel
ineenschrompelen tot een dwerg.
Met de voortschrijding der techniek heeft
men tal van toestellen trachten te ontwer
pen, die de druk van het water zouden kun
nen doorstaan. Vele jaren lang bereikte men
geen grote resultaten. In 1934 had de Ame
rikaan Beebe eindelijk een toestel ontwor
pen dat beloften inhield voor de toekomst.
Hij noemde het de „Bathysphere".
Het was een stalen kogelvormige bol. die
de hoogte had van een doorsnee mens. Hij
had er ruiten in laten aanbrengen van een
dikke laag gesmolten kwarts. Een schijn
werper zorgde voor verlichting van de zee
onder het water. De ludht werd meege-
hangend toestel zou kunnen komen. Piccard
zocht naar een toestel dat niet aan een ka
bel hing, maar op eigen kracht naar boven
zou kunnen komen. Bovendien wilde hij een
diepte van minstens 4000 meter bereiken. Hij
verwezenlijkte zijn ideeën door het bouwen
van een batyscaphe. Het was een bol van
staal, dat 9 cm. dik was. Deze was voorzien
van grote drijvers, die liefst 32.000 liter ben
zine bevatten. Benzine is lichter dan water
en drukt de bol dus weer naar boven. Dit
was de moeilijkheid, die opgelost moest wor
den, want om het ding naar beneden te
krijgen zorgde men eenvoudig voor een flin
ke ballast van afval-ijzer, die op grote diepte
kon worden afgeworpen. In de bol zaten
vensters van 15 cm. dik „plexiglas in de
vorm van een afgeknotte kegel in randen
van 15 cm. dik staal. Een radiografische ap
paratuur zorgt tenslotte voor de verbinding
met de bewoonde wereld.
In 1949 deed Piccard zijn eerste poging bij
Afrika. De bol bleek niet te voldoen. De
drijvers werden in elkaar gedrukt. Dit was
een grote tegenslag, waardoor het gehele
duikapparaat weer moest worden verbouwd.
Men besloot toen de drijvers te vervangen
door een soort scheepsromp, waardoor het
geheel meer op een duikboot ging lijken.
Voordat professor Piccard met zijn ver
beterde batyscaphe succes kon boeken, do
ken een paar Franse marine-deskundigen
met een soortgelijk toestel reeds tot op een
diepte van ongeveer 2000 meter, daarmee
alle records brekend. Dit ontmoedigt de ge
leerde echter niet. De laatste berichten ver
melden dat hij in de buurt van Capri reeds
tot een diepte van ruim 1000 meter is ge
komen. Hij zet zijn werk, waarbij hij zijn ge
hele leven in de gevaarlijke zones van het
heelal heeft verkeerd, rustig voort. Nooit
neemt hij bijzondere risico's. Zullen wij er
eerstdaags van horen, dat hij de gewenste
diepte van 4000 meter heeft bereikt
Volgens de K.N.A.C. zou de rijksweg
door de polder Kruiningen omstreeks half
October voor het verkeer kunnen worden
opengesteld, waardoor de verbinding Mid
delburg—Bergen op Zoom zal zijn hersteld.
Bij Breukelen heeft zich en ernstig on
geluk voorgedaan. Om 16.45 uur kwam een
grote N.B.M.-bus van Amsterdam op de
rijksstraatweg voorbij het buiten „Slangen-
vecht" op de weg naar Maarssen aangereden
toen de chauffeur moest remmen, omdat er
aan de rechterkant van de weg een groente-
kar stond geparkeerd. De bus slipte op het
door de vele regen glad geworden Wegdek,
waarbij het achterste gedeelte van de bus
plotseling naar links weggleed en de weg
voor naderende personenauto's geheel werd
versperd. Juist kwam een personenauto van
de 69-jarige directeur der N.V. „De Toe
voer" te Breukelen, de heer Zijlstra, die met
grote vaart tegen de bus botste, waarbij de
auto geheel werd vernield. De heer Zijlstra
werd dood uit de wrakstukken van de auto
gehaald. Dadelijk daarop reed een tweede
auto op de bus. De 56-jarige hoofdvertegen
woordiger van Albert Heyn, die de auto be
stuurde kwam er af met een gebroken knie,
zijn 17-jarige pleegdochter had een hersen~
schudding en vele verwondingen van glas
scherven. De bus had enige beschadiging.
Uit het wrak van de „Flying Enter
prise", dat op 10 Januari 1952 op 60 km. van
Falmouth in de golven verdween, moet een
grote hoeveelheid Engelse en Amerikaanse
bankbiljetten, men zegt voor 100.000 dollar
geborgen zijn, welke voor rekening van de
Zwitserse nationale bank werden vervoerd.
De biljetten zouden niet erg veel geleden
hebben en de opschriften zouden nog goed
leesbaar zijn. Voorts zijn er grote hoeveel
heden schrijfmachines, stukgoederen en ook
auto's naar boven gebracht, welke echter on
bruikbaar geworden waren door het lang
durig verblijf in het zeewater. Een hoeveel
heid porselein was grotendeels in scherven.
Vrijdag kreeg een Thunderjet-straalja**
ger van de vliegbasis Eindhoven Weg
schap) toen hij op een hoogte van ongeveer
3000 meter vloog, motorstoring. De vlieger
kwam met de schietstoel ongedeerd op de
grond, het vliegtuig stortte bij Deurn,e neef
en verbrandde geheel.
Toen het Zaterdagavond bij Helmstedt
erg druk werd met grensoverschrijdingen
kreeg de douane argwaan en ging men over
tot arrestatie van Oost-Duitsers. Uit ver
horen is gebleken, dat men te doen had met
een invasie van Oost-Duitse communisten,
die opdrachten hadden gekregen tot het ver
spreiden van pamfletten en tot het verstoren
van verkiezingsbijeenkomsten. Deze Oost-
Duitsers hadden soms bedragen tot 200
West-Duitse marken bij zich. In totaal is er
60.000 D.M. in beslag genomen.
uwer van de Antwerpse
van Hoenacker, heeft
adracht ontvangen een
r het bouwen van nog
>p het al 88 meter hoge
jmt dan nog een anten-
10 meter. Op deze ver-
.I.R. haar televisiedienst
jager-piloot Neville Du-
e piloot ter wereld. Na-
;n mislukte poging een
wiel moest maken, slaag
in om met een Hawker
d te behalen van 1162
10 kilometer meer dan
ïse record, dat op 1152
takte overweg bij Roer
tor een passerende loco-
arbij het zo ernstig werd
.ele uren later in het zie-
arkse dierentuin is een
at vader een zebra en
1 heeft. De kleine heeft
ieder en de strepen van
sagiersvliegtuig van de
3 weg was van Parijs
rerre Oosten is in Zuid-
berg te pletter gevlo-
en 9 leden van de be-
n het leven. Onder, hen
leroemde musicus Jean
g was naar Tokio, om
de Staten heerst al de
ttegolf van de Atlanti-
Rocky Mountains. Er
honderd doden te be-
heeft zich weer tot de
verband met het brom-
tlgens de bond diepen
zij naar het rijwielpad
c fiscaal met gewone
dijkgesteld. Het zou on-
de A.N.W.B., als de
t gebruik van de rijwiel-
len moeten betalen, ter-
:sers daarvan zijn vrij-
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1953
67e Jaargang No. 95
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
u-u_ui-
en op 't zelfde moment is dat zuuurbranden geblust.
Geen wonder dat talloze mannen en vrouwen over
i met Rennies en altijd
te hebben. Rennies zijn hy-
voor één. Ze zijn smakelijk
te nemen, zonder water of
Frankering bij abonnement, Axél
WOENSDAG 2 SEPTEMBER 1953
67e Jaargang No.94
ABONNEMENTSPRIJS, Losse nummers 6 cent
Kwartaalabonnement
Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent tedere regel meer 12 cent extra.
zakken dai* zal dit °P een Paar duizend
meter diepte d°or de grote druk geheel wor
den samengeperst*
s
in elk tablet,
overdaad schaadt.
9 worden er door
jnen verdwijnen
dkoming bevorderd van een
nde een ccomplex van maat-
•an de financiële positie van
leel, waaromtrent in de Cen-
organiseerd overleg in amb-
iming is bereikt. Het daarmee
van wet is reeds door de
tn-Generaal aanvaard,
ngen, welke tot de voorge
len geleid en waarover over-
et de vertegenwoordigers der
vt de minister van binnen-
het daarover in aanmerking
ïnst van de gemeenten over-
n zullen worden getroffen,
atselijke salaris- en Ioonve'r-
ging aan te passen aan die
(Vervolg op pagina 2)