AXELSE COURANT n J. G. VINK - Axel Het eeuwige Frankrijk.... Welk instrument wordt er bespeeld? *rs Hebt U at geprofiteerd van onze Boekenopruiming NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Er is geen. volk in Europa met een zo op merkelijk herlevingsvermogen als de Fran- ten de reis gewonnen. Het Franse probleem is wijder dan men Wanneer een orkest een muziekstuk tot klinken brengt, zal menig luisteraar zich af vragen, welke instrumenten er nu worden bespeeld en welke functie deze verschillende instrumenten in het orkest hebben. Opper vlakkig bezien lijkt het of de instrumenten in een orkest van een grote verscheidenheid zijn, doch dit valt erg mee. Want tenslotte zijn zij alle in drie groepen onder te brengen, n.l. in een groep snaar-instrumenten, een groep blaasinstrumenten en een groep slag instrumenten. Laten wij ons eerst bepalen tot de eerste groep de snaarinstrumenten. Deze zijn onderverdeeld in drie soorten, n.l. snaarinstrumenten die met een strijkstok worden bespeeld, tokkelinstrumenten als gi taar, mandoline, harp en cither, die met de vingers of een plectrum worden bespeeld, het clavecimbel (dat ook tot de tokkel-in- strumenten behoort) en de piano (waarvan de snaren met hamertjes aangeslagen war den). Snaarinstrumenten die met een strijkstok bespeeld worden zijn strijkinstrumenten. Hiervan kennen we vier soorten, n.l. de viool, de altviool, de violoncel (of kortweg cello) en de contrabas. Hiernaast bestaan nog enkele strijkinstrumenten, die echter zo sporadisch en dan nog slechts als solo-in strument in een orkest worden bespeeld, dat wij ze verder maar laten rusten. De belangrijkste van de strijkinstrumen ten is ongetwijfeld de viool. Zij heeft evenals de altviool en de cello vier snaren. Van een viool zijn deze ge stemd in (van boven naar beneden) e, a, d en g. De mogelijkheden van een viool zijn schier onbeperkt en zij wordt daardoor ook veel als solo-instrument aangewend. In het orkest zijn twee groepen violen, n.l. een groep eerste en een groep tweede violen. De groep eerste violen zit gewoonlijk aan de linkerhand van de dirigent, terwijl de groep tweede violen meestal rechts van hem zit. Sommige dirigenten zijn de laatste jaren hiervan afgeweken en hebben de groep tweed violen naast (achter) de groep eerste geplaatst. De groep eerste fiolen speelt meestal de hoofdmelodie, hetgeen niet w'eg- neemt, dat zij ook vaak als begeleidende groep optreedt, wanneer de hoofdmelodie aan andere instrumenten is toevertrouwd. De groep tweede violen, ofschoon van niet mindr grote betekenis in het orkest, speelt meestal een tweede of begeleidende stem, het komt echter ook voor, dat zij met de groep eerste violen de hoofdmelodie speelt. De instrumenten waarop in de groep tweede violen gespeeld wordt, zijn precies gelijk aan die waarop de groep eerste violen speelt. Velen zijn van mening dat het spelen van een tweede vioolpartij iets minderwaardigs is en een eerste violist meer moet presteren dan een tweede. Dit is absoluut onjuist, het komt zelfs herhaaldelijk voor dat een tweede vioolpartij moeilijker te spelen is dan een eerste. De groep tweed violen is in een orkest van even grote betekenis als de groep eerste, er is alleen verschil van functie en beide zijn van even veel belang. Het volgende in het orkest onmisbare strijk instrument is de altviool. Zij heeft precies dezelfde vorm als de viool doch is wat groter van bouw1. Om de mooie volle toon te krijgen die van een altviool ver langd wordt, bouwt men deze zo groot mo gelijk. Hierbij is men echter aan de arm lengte van de bespeler gebonden. De vier snaren van de altviool zijn gestemd in a, d, g en c (van boven naar beneden). In het orkest vindt men de groep altviolen ge woonlijk recht tegenover de dirigent. De taak van de groep altviolen in het orkest is ongeveer gelijk aan die der tweede violen echter gewoonlijk in een lager register, het beste te vergelijken met een derde stejm in een vrouwenkoor. Dit neemt echter niet weg dat de groep altviolen ook vaak melodie voerend is. Het bespelen van een altviool is iets moeilijker dan de viool, omdat de. gre pen op dit instrument vanzelfsprekend ook groter zijn en men er dus flink ontwikkelde handen voor moet hebben. Overigens is de speeltechniek gelijk aan die der viool, doch over het geheel iets zwaarder wat betreft de loonvorming, omdat de snaren iets dik ker zijn en de strijkstok ook iets zwaarder is dan die der viool. In werken van de laatste halve eeuw is de altgroep in het or kest van meer betekenis dan voorheen en ook meer zelfstandig. Ook als solo-instru ment is de altviool de laatste 25 jaren meer op de voorgrond gekomen, niet alleen in verschillende orkesten, maar ook als solo instrument met orkest- of klavierbegeleiding. Van de instrumenten, die vastgehouden onder de kin bespeeld worden (de viool en altviool) gaan we nu naar de violoncel, meestal kortweg cello genoemd. Ook de celli vormen een groep in het orkest, die wij gewoonlijk schuins recht tegenover de dirigent vinden. De celli worden vastgehou den tussen de knieën en steunende op een pen die op de grond staat bespeeld. De be snaring is gelijk aan die der altviool dus met a, d, g en c-snaar, welke echter acht tonen lager klinken dan die der altviool. De streektechniek is een geheel andere dan die der altviool en viool omdat de zoveel zwaar, dere strijkstok anders wordt vastgehouden en de hogere snaren zich aan de tegenover gestelde zijde bevinden van die der viool. Men zou de cello de tenor van de strijkers- groep in het orkest kunnen noemen en deze groep heeft afwisselend een melodie-voe rende en en beleidende functie. Voor het spelen van een volle zangrijke melodie is de cello bij uitstek geschikt. Vandaar dat de cello ook veelvuldig als solo-instrument ge bezigd wordt. Er bestaat een omvangrijke literatuur voor violoncel met begeleiding van orkest of piano en welhaast iedere compo nist van betekenis heeft wel iets van dien aard geschreven. In oudere werken wordt de cello in het orkest veel gebruikt voor versterking van de bas. Een passage voor contrabas geschreven, die door de celli (ui teraard in hogere ligging) wordt meege speeld, Wint belangrijk aan klank en kleur. Het bespelen van de cello is moeilijker dan van de viool, d.w.z. dat een passage die op een viool gemakkelijk te spelen is, op een cello veel moeilijker is uit te voeren. Dit is een gevolg van de grote snaarlengte waar door de grepen daarop ook verder uit el kaar liggen), door de dikkere snaren en het grotere klanklichaam. De laagste van de vier in het orkest als groep aanwezige strijkinstrumenten is de contrabas. De contrabassen vormen het fundament van de strijkersgroep in het symphonie- orkest, waarvan hierboven steeds sp|ake was. Zoals een huis rust op de fundamenten rust (figuurlijk) het orkest op de groep contrabassen. De contrabas is jgua bouw ongeveer gelijk aan de cello, maar veel groter. Zij wordt steunende op een korte pen die op de grond staat staand bespeeld. De groep contrabassen vinden w'ij in het orkest achter de celli, dus eveneens schuins rechts van de dirigent. De besnaring van een contrabas is gelijk aan die der viool, doch in omgekeerde volgorde, dus is de g de hoogste snaar en de e de laagste. Op vele contrabassen is bovendien als laagste en vijfde snaar een c-snaar aangebracht. Door de zware snaren en de grote lengte hiervan is snel passagewerk op een contrabas moei lijk uit te voeren, terwijl de zware strijk stok de beweeglijkheid evenmin bevordert. Het is heel moeilijk op een contrabas goed zuiver te spelen. In het orkest treden con trabassen zelden zelfstandig op, belangrijke baspassages worden meestal door de celli meegespeeld, in het bijzonder in oudere wer ken. In combinatie met andere instrumenten heeft een contrabas echter vele mogelijk heden. Als solo-instrument komt de contra bas zelden voor, hoewel er wel soli voor contrabas met begeleiding van orkest) of piano bestaan. De contrabas komt ook voor in het harmonie-orkest. De hierboven besproken vier strijkinstru menten vormen tezamen het strijkorkest. E. Elsenaar. H.M. Koningin Juliana it aan het rampgebied Zij daalde met een hef- de Sabena op de Rijks- Waar vele honderden d om Haar te begroeten. Beatrix en Irene kunnen Cape Cod in Amerika, iet en ze vermaken zich hun inkopen doen in de aangegaapt te worden, len zij naar Ottawa om e blijven en gaan dan via Montreal naar huis antie weer om. deelte van de ingeschre- ïgen 1941, 1942 en 1943 en bestemming tot ge- igew'oon dienstplichtige zijn zij tot buitengewoon md. Zij werden met in- stus 1953 „buiten hun bij de landmacht of de ;n zullen in gjeval van ar en andere buitenge len onder de wapenen oepen. d was er schietoefening .ietkamp te Oldebroek. afgevuurd uit een stuk ton. Dit kwam te val- gheidsgrens. Zes perso- waarvan twee ernstig. op het Griekse eiland ïds 150 doden gekost en len Werden gew'ond. Er )e hoofdstad Ithaca was tgolven geteisterd. eaanse vice-premier Kai, graad gehaald heeft en -premier was benoemd, pleegd. Er wordt ver- de jongste zuivering in door twaalf politieke lei- in en deze zelfmoord van dei bij Voorst is Woens- and uitgebroken in een door hooibroei. Tijdens een hevige ontploffing e personen werden ge- 1 dat zich in of nabij de torlog niet ontplofte gra- a, die door het vuur tot acht. v-Zwinderen in Drente afgebrand. Volgens de and ontstaan zijn nadat et dak van de boerderij ^eest. Een vonkenregen dak van een schuur van oerderij terecht, die ook in beide boerderijen kon gedeeltelijk worden ge- joerderij ging de oogst l de andere de helft, om- r voor de helft binnen n Frankrijk breidt zich Was het eerst alleen eidsdienst, fhans komt in particuliere bedrijven t autocar of particuliere lt niet zoveel last. Erger ers, die per trein reizen, reizigers, die hun vacan- heeft doorgebracht, is l teruggekeerd. Post- en m stil. Frankering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1953 67e Jaargang No. 89 ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. COrt I 'ur/>A Klrvorl imo uro»ol<4/\/\f1/\/tan 1-* I.1„ FAILLISSEMENTEN. Statistiek opgegeven door Van der Graaf en Co's Bureaux voor de Handel N.V. te Amsterdam. Het totaal aantal faillissementen uitgesproken in de maand Juli 1953 bedraagt 122 (134) te verdelen als volgt eega met dubbel-e, meervoud eegaas. Eega en gade betekenen beide zowel echtgenoot (manlijk) als echt genote (vrouwelijk). Egade is een foutieve samen trekking, die u in geen geval gebruiken mag. j. G. Vader en moeder zijn overleden en hebben geen testament gemaakt. De beide kinderen zijn het boedel niet eens. Wat moet stand van 105 km. Hieraan werd door 23 rennners deelgenomen. Tot ongeveer halverwege de koers gebeurden er geen bijzonder ernstige pogingen die tot een beslissen de slag konden leiden. Na ongeveer 50 km. begon er enige tekening in de strijd te komen. Het waren Piet Maas, Looyen, Verhelst en de nieuwbakken amateur v. d. Sluijs uit Vlissingen, die enige malen een uit looppoging waagden, doch zij werden telkens weer door het peleton ingelopen. Met nog 25 km. te rijden werd het rennersveld uit elkaar gereden en vormden zich groepjes van vier of vijf renners. Er vormde zich een kopgroep van Heeren. Maas, Verhelst, Looyen een ook v) d. Sluijs die zeer kranig reed was er weer bij. Van dit vijftal bleek Heeren nog over genoeg reserves te beschik ken om de beslissende slag te slaan. Hij nam een voorsprong van circa een minuut op zijn vier rivalen die in de eindsprint in de volgorde Maas, Verhelst, Looyen en vd. Sluijs door de finish kwamen. De uitslag was 1. Heeren, St. Willibrord in 2 uur 46 min. 2. P. Maas 3. Rien Verhelst 4. Looyen 5. v. d. Sluijs 6. A. van Beers 7. Eddy de Waal Groenendijk 8. van Glerum 9. Keepers 10. Oost hoek. VAN WIJCHEN EERSTE TE VLISSINGEN Door de W.S.C. „De Scheldemond" werd als inzet van de Vlissingse Verkoop-Actie vorige week in het Bellamypark een wielerwedstrijd georganiseerd voor amateurs en nieuwelingen die gewonnen werd door de nieuweling Van Wijchen. Ook nummer twee was een nieuweling en wel van Sluijs uit Vlissingen, die in eigen woonplaats zijn niewelingenperiode afsloot. Er waren 100 ronden te rijden in totaal ongeveer 55 km. en de overwinning voor de nieuwelingen is volkomen verdiend, door de grote strijdlust die zij aar, de dag legden Steeds trokken zij ten aanval met als resultaat dat de eerste amateur de de eindstreep passeerde, onze stadgenoot Rien Verhelst, derde werd. Van Sluijs was steeds in de vjoorste gelederen| te vinden en was kennelijk nogal belust op de premies, die door de Vlissingse zakenlieden rijkelijk werden uitgeloofd. Hij wist er hiervan een twintigtal in de wacht te slepen. Direct na destart was het v. d. Ameele uit Nieuw- vliet, die er vandoor ging, doch het nutteloze hier van inziende, liet hij zich spoedig in het peleton terug zakken. Nu kwamen beurtelings Van Sluijs, Verhelst en Oosthoek aan bod die probeerden weg te komen maar zij slaagden hierin niet. Na vijftig ronden had zich een kopgroep gevormd van negen renners, die favoriet waren voor deze ronde. Met nog 12 ronden te rijden waren het Ver helst en Van Wijchen die plotseling een voorsprong namen. Slechts Van Sluijs en Oosthoek, die al ge dubbeld was, konden hen bijhouden en met zijn vieren ging het op de finish af. Plotseling echter stoof Van Wijchen naar voren. Verhelst enj Van Sluijs het gevaar ziende, sprongen er achter aan en hun poging scheen succes te zullen opleveren, want Van Wijchen's voorsprong slonk zienderogen. Van Wijchen gaf alles wat in zijn body zat en (rappte wat hij kon en onder het gejuich vl&n de talrijke toeschouwers gelukte het hem als overwinnaar de eindstreep te passeren. Van Sluijs was Verhelst te glad af en kwam op de tweede plaats.. De uitslag was als volgt: 1. Van Wijchen, Goes (nieuweling) 2. Van Sluijs, Vlissingen (nieuwe ling) 3. Verhelst, Axel (amateur) 4. Van Schaik, Middelburg (amateur) 5. Westdorp, 's-Heerenhoek (nieuweling) 6. de Roo, Schore 7. Oosthoek 8. Dominicus9. v. d. Ameele, Nieuwvliet10. Cosijn, Middelburg. i eerst eens of de notaris de Ffen van een regeling in der s dat niet lukt, zult u een en deling moeten beginnen, ostbare geschiedenis is.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1953 | | pagina 3