AXELSCHE H COURANT
Gaan de Woestijnen verdwijnen?
AXELSCHE H COURANT
DE NEDERLANDSE LUCHTMACHT
BESTAAT 40 JAAR
r
)E GAL
EVER OP
Gloeiend zand verandert in vruchtbaar bouwland
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 5Ó§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Frankering bij Abonnement Axel
pw ut
WOENSDAG 1 JULI 1953
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
67e Jaargang No. 76
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Van 80 naar 950 km. per uur en straks nog sneller.
Rondvlucht over alle provinciale hoofdsteden.
Grootse vliegdemonstratie te Soesterberg.
Op 1 Juli is het veertig jaar geleden, dat
het Nederlandse leger er een luchtvaart
afdeling bij kreeg, die intussen is uitgegreid
tot de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht.
Wanneer men nu de straaljagers met hun
machtig motorengedaver door de lucht
hoort fluiten, kan men zich nauwelijks meer
voorstellen, dat het begin van deze lucht
macht twee armzalige toestelletjes zijn ge
weest, wat latjes tussen twee dekken van
zeildoek en motortje met een open zitplaats
voor de bestuurder daar tussen. Een enorm
snelle ontwikkeling heeft de luchtvaart
doorgemaakt, want haalden die eerste toe
stellen bij gunstig weer zo ongeveer 80 km.
per uur. zijn de huidige Thunderjets met
hun snelheid van ongeveer 900 km. alweer
aan het verouderen, nu komen straks de
Thunderstreaks met hun pijlvormige vleu
gels, die de geluidssnelheid benaderen in
de gewone vluchtBinnen één mensenge
neratie werd deze ontwikkeling bereikt en
men kan nu met heel wat meer en vooral
heel wat beters voor de dag komen dan bij
de oprichting in 1913 het geval was. Dat
gaat men nu bij dit jubileum ook eens op
grootse wijze tonen, in samenwerking met
de luchtmachten der bij de NATO aange
sloten landen.
Op 18 Juli heeft te Soesterberg, de baker
mat van de Nederlandse luchtvaart, een
vliegfeest plaats, waarin men een der oudste
zowel als de allermodernste vliegtuigen in
de lucht zal zien, stunt- en formatie-vliegen
zal men er kunnen aanschouwen, dropping
van parachutisten en men zal er de ge
luidsbarrière horen doorbreken door de
Hawker Hunter-straaljager.
De geschiedenis in vliegervlucht.
Toen de vliegerij in Nederland begon,
was dat al een jaar of tien nadat in Frank
rijk de gebroeders Wright met hun vlieg
tuigje een eindje van de grond waren ge
komen en vijf jaar nadat de mensen ont
roerd hadden staan kijken hoe Wilbur
Wright vijf minuten lang op een hoogte
van vijf meter over hun hoofden had ge
vlogen. Daarna kwam Jan Olieslagers, een
Belg, de mensen in vervoering brengen met
zijn waaghalzerij" en toen liep ook Ma-
rinus van Meel er gloeiend voor. Deze kocht
bij Farman in Frankrijk diens eerste vlieg
machine, vloog er mee in een Europese rond
vlucht, maakte een noodlanding bij Grave
en vloog na herstelling der schade met al
zijn 80 km. snelheid naar de Soesterbergse
hei. Marinus was een knutselaar en bouwde
zich een verbeterde versie van de Farman
en, nadat dit toestel eens in de soep was ge
draaid, nog weer een andere, welke de
,,Brik werd gedoopt en waarvoor hij ook
telkens weer verbeteringen bedacht.
Via diezelfde Marinus van Meel bestelde
de minister van oorlog in 1913 twee Far-
mans, die in dat jaar als verkenningsvlieg
tuigen deelnamen aan de manoeuvres bij
Lochem. Marinus zelf nam er ook nog aan
deel met een eigen toestelletje. Het was ge
neraal C. Snijders, die de stoot had ge
geven tot deze aankoop. De eerste bestuur
ders van die toestellen waren van Heyst,
Bakker en dan Van Meel, als waarnemers
fungeerden Walaardt Sacré, Versteegh en
Hofstee.
Gedurende de eerste wereldoorlog heeft
de LVA te Soesterberg zich verder ont
wikkeld. Er ontstond een afdeling opleiding,
een radio- en fotodienst, een bewapenings
afdeling, een vliegmedische en een meteo
rologische afdeling. Direct na die oorlog
echter ging de ontwapeningsgeestdrift door
de wereld en nieuwe orders werden ge
annuleerd.
Maar de toen aanwezige vliegers zelf ble
ven niet stilzitten en wisten langzamerhand
uitmuntende prestaties te leveren. Het es
cadrille van kapt. Versteegh, de vijf-vin-
gers-aan-een-hand, verkreeg een goede re
putatie, de Luit.-vlieger Schott veroverde in
Zürich de Coupe Echard, Van Weerden
Poelman en Koppen vlogen voor het eerst
naar Indië en met de Fokker-toestellen werd
grote eer ingelegd.
Zelfstandigheid.
De herbewapening van Duitsland en toe
nemende oorlogsdreiging in Europa waren
voor Nederland blijkbaar geen voldoende
waarschuwing om tijdig tot vernieuwing
van materiaal over te gaan. De aanschaffing
van nauwelijks een half dozijn vliegtuigen
per jaar mocht geen naam hebben, maar
hoe zuinig dan ook, de ontwikkeling met
nieuwe Fokkers ging toch door en vooral
de G-I jachtkruiser bleek een groot succes
te zijn.
Op 1 November 1938 werd de militaire
luchtvaart een afzonderlijk wapen en hier
mede ging een jarenlange wens van het
gehele personeel in vervulling.
De oorlog.
Toen Duitsland in 1939 en 1940 de kleine
landen overrompelde, beschikte Nederland
over 124 gevechtsvliegtuigen, doch het
meeste materiaal daarvan was ongeschikt
voor de hoofdtaak de luchtverdediging en
de beheersing van het luchtruim. Tegenover
de honderden en honderden toestellen van
de Luftwaffe, alle van het modernste type,
betekende onze luchtmacht uiteraard niets.
Toch aarzelden onze vliegers geen ogen
blik om de vijand te lijf te gaan en wisten
zij tot het einde kranig stand te houden en
de vijand nog vele verliezen toe te brengen.
De hierbij betoonde moed en zelfopoffering
vonden een beloning in de verlening van de
Militaire Willemsorde 4e klasse aan het
wapen der militaire luchtvaart. Met de
luchtdoelartillerie mee, had men toch kans
gezien om in de vijf dagen oorlog ongeveer
500 Duitse vliegtuigen naar beneden te
schieten.
Daarna hebben vele vliegers in Engeland
de strijd voortgezet. Bijna duizend Neder
landers hebben gevlogen bij de RAF. Het
322 Dutch Spitfire squadron heeft door zijn
vele operaties van zich doen spreken, even
als het 320 Mitchell squadron. Twee hon
derd zestig man van de militaire luchtvaart
is in de oorlog gesneuveld.
Erkenning.
De erkenning van het belang en de zelf
standigheid van het luchtwapen werd ook
getoond toen op 1 Juli 1948 de militaire
luchtvaart van H.M. de Koningin een eigen
vlag kreeg. En op 27 Maart 1953 werd het
praedicaat Koninklijke verleend, terwijl
Z.K.H. Prins Bernhard tegelijkertijd in
specteur-generaal van de Koninklijke Lucht
macht werd.
De jubileum-viering.
Na de oorlog is ook onze luchtmacht in
geschakeld in de collectieve verdediging
van West-Europese Un,ie en NATO. Hier
door zullen de feesten, die ter gelegenheid
van het 40-jarig bestaan worden gegeven,
een breed internationaal karakter dragen.
Nadae op 27 Juni te Nijmegen de Lucht
machtkapel in de gala-uniform is gestoken,
die door een Nijmeegs comité werden aan
geboden, begon daar diezelfde dag ook een
luchtvaarttentoonstelling, welke van 25 Juli
tot 8 Augustus ook te Soesterberg te zien
zal zijn. Op deze zeer uitgebreide en interes
sante tentoonstelling zal men zowel de oud
ste vliegtuigen en motoren als de modernste
van nabij kunnen bekijken en ook interes
sante gegevens zien over de training van de,
vliegers.
Op 18 Juli heeft te Soesterberg een groots
vliegfestijn plaats waaraan de beste vlie
gers deelnemen uit Amerika, Canada, Enge
land, Frankrijk. België. Italië en Luxemburg.
Men zal die Zaterdagmiddag op Soester
berg minstens 300 jet-vliegtuigen zien de
monstreren. maar ook de beginnertjes uit
de militaire luchtvaart zal men in de lucht
zien. Er komen een 250 parachutisten van
uit België, die boven Soesterberg worden
gedropped. Dit wordt een vliegdemonstratie
zoals men tot nu toe nog niet in Nederland
heeft gezien. Men verwacht die dag te
Soesterberg tussen de honderd- en twee
honderdduizend bezoekers die allen een be
hoorlijke plaats zullen kunnen verkrijgen.
Vandaag maakt de Koninklijke Neder
landse Luchtmacht met ongeveer 150 toe
stellen een ro.ndvlucht over Nederland. Bo
ven alle provinciale hoofdsteden zal men
dan in de lucht het getal 40 vormen.
Het stukje Nederlandse geschiedenis dat
door de luchtmacht in deze periode is ge
maakt. draagt sterk het stempel van per
soonlijk .initiatief, van sterk groepsverband,
van durf en doorzettingsvermogen. Er is
altijd geweest en er is nog altijd een uit
stekende teamgeest bij de luchtmacht en
daarom kan dit jubileum in een aangename
sfeer van kameraadschap gevierd worden.
De vliegende Hollanders zijn lang niet de
slechtsten van ons volk.
(Nadruk verboden.)
Maak U los
uit de greep
van Rheumatische Pijnen.
Doe een bloedzuiverende kuur
met Kruschen.
Frankering bij Abonnement Axel.
ZATERDAG 4 JULI 1953.
67c Jaargang JNo- 77.
N
Abonnement!.
prl|«.
Losse nummers
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
tl
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiè tl.
Buitenland tl. 1 -
Advertentie priji
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine AdverteUlên
Inicxlmum 8 regeli)
1 - 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.
r\r\lr in ri/J C/7hnrn oirnnmi wnior
het zuidelijk moeras, midden in de Sahara een
landbouwgebied gaan ontwikkelen, dat zich jaarlijks
uitbreidt. Er is zoveel water, dat men het naar
de kuststreken wil voeren door betonnen tun
nels en ondergrondse kanalen.
laaan z»i» hai Lnai ovonuafll mil-
Abonnements
prijs:
Losse nummers*
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
U
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indiê fl.
Buitenland 11.
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Adverteutlën
(muxlmum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.
Zuiver bloed, dat is het geheim om vrij te blijven
van scheuten ensteken en die stramme pijn in lede
maten en gewrichten. Daarom kunnen mannen noch
vrouwen op rijpere leeftijd zonder Kruschen SaltsDe
zes minerale zouten die Kruschen bevat, sporen lever,
nieren en ingewanden aan tot krachtiger werking. On
zuiverheden in het bloed kunnen zich dan niet vast
zetten en pijn verwekken, maar worden afgevoerd
langs natuurlijke weg. Dat is het gehele geheim van
Kruschen en zo werd de kleine dagelijkse dosis tot
heil van tienduizenden lijders aan rheumatische pijnen.
Antwoord Eau de cologne bevat een organi
sche verbinding (aetherische olie) die in alcohol
oplost, maar niet in water. Is er veel alcohol en
weinig water dan kan de olie nog in oplossing
zijn, maar wanneer er meer water wordt toe
gevoegd, dan komt de olie boven drij.ven. Schudt
:n melkachtige troebe
len als men slaolie met
or elkaar schudt.
ater zout Er stroomt
*lt de rivieren
proberen u het hele
j tellen. Zuiver water
iat natuurlijk geen op-
ffen. Zuiver water is
'zuur of wat ook). Pas
stoffen in het zuivere
.int het zout, resp. zuur
ste water op aarde is,
de oorspronkelijk hete
•d, als gedistilleerd wa
toen dus „zoet". Maar
delen van de aarde naar
lich daar, ,alzo de zee
r dat water over heen
Is over stroomt) bevat
stoffen en wel meest
:eukenzout, Vnagiu^sium-
:re soorten). In de loop
r zee stromende water
is zeker meer dan 1500
ingen naar zee gevoerd.
1 heel wat ingekomen.
Iniet alsmaar hoger ter-
in stroomt en nooit wat
het water .'voortdurend
waterdamp uit zee op
waardoor wolken ont-
een voortdurende kring-
f wordt damp, de damp
I regen valt. Dat water,
id regent, lost weer wat
naar zee. Er zij,n op
en zeeën, die allemaal
staan plm. 31/2 o/o van
er zij,n ook een paar
afwatering naar de al-
de Kaspische Zee en de
het zoutpercentage veel
ade Zee heet zo, omdat
er niets in leeft, geen
an Utah drij,ft een ei
aar genoegen te hebben
van raij,n kinderen ont-
t meen 'ik niet mogelijk,
om bij mijn leven alles
1 of aan mijn kleinkin-
of kan ik dit laten be-
Of weet u een andere
fde niets meer van zijn
eeft
een artikel in het Bur-
zonneklaar blijkt, dat
dit opzicht tegen bena-
aeschermt het wett|elijk
ir goederen, hetwelk aan
erfgenamen in de rechte
waarover de overledene
levenden, noch bij uiter-
likken. Het is ons hier-
idvies te dienen. U mèg
om welke reden ook I
:ns „kiplekker"
springen.
n liter gal in uw ingewanden
ert uw voedsel niet, het be-
■dt humeurig en loom. Neem
S LEVERPILLETJES om
n en uw spijsvertering en
fijze te regelen. Een plant-
xtroffen om de gal te doen
rpilletjes.
dat er ieder jaar gele
ms komen?
aagt wel een licht, zou-
1 hoge tempera uur. Dus
de ruiten bijv. is n'et
seit, vraagt ze wel rijke-
veel en nimmer mag de
l worden. De plan*, rot
tijd een maal per week
mochten tot voor enige
per jaar zijn. Van wan-
rmeld in de Successiewet
af en toe wel eens ge-