AXELSCHE H COURANT Gaan de Woestijnen verdwijnen? AXELSCHE H COURANT DE NEDERLANDSE LUCHTMACHT BESTAAT 40 JAAR r )E GAL EVER OP Gloeiend zand verandert in vruchtbaar bouwland NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 5Ó§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Frankering bij Abonnement Axel pw ut WOENSDAG 1 JULI 1953 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere 67e Jaargang No. 76 Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Van 80 naar 950 km. per uur en straks nog sneller. Rondvlucht over alle provinciale hoofdsteden. Grootse vliegdemonstratie te Soesterberg. Op 1 Juli is het veertig jaar geleden, dat het Nederlandse leger er een luchtvaart afdeling bij kreeg, die intussen is uitgegreid tot de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht. Wanneer men nu de straaljagers met hun machtig motorengedaver door de lucht hoort fluiten, kan men zich nauwelijks meer voorstellen, dat het begin van deze lucht macht twee armzalige toestelletjes zijn ge weest, wat latjes tussen twee dekken van zeildoek en motortje met een open zitplaats voor de bestuurder daar tussen. Een enorm snelle ontwikkeling heeft de luchtvaart doorgemaakt, want haalden die eerste toe stellen bij gunstig weer zo ongeveer 80 km. per uur. zijn de huidige Thunderjets met hun snelheid van ongeveer 900 km. alweer aan het verouderen, nu komen straks de Thunderstreaks met hun pijlvormige vleu gels, die de geluidssnelheid benaderen in de gewone vluchtBinnen één mensenge neratie werd deze ontwikkeling bereikt en men kan nu met heel wat meer en vooral heel wat beters voor de dag komen dan bij de oprichting in 1913 het geval was. Dat gaat men nu bij dit jubileum ook eens op grootse wijze tonen, in samenwerking met de luchtmachten der bij de NATO aange sloten landen. Op 18 Juli heeft te Soesterberg, de baker mat van de Nederlandse luchtvaart, een vliegfeest plaats, waarin men een der oudste zowel als de allermodernste vliegtuigen in de lucht zal zien, stunt- en formatie-vliegen zal men er kunnen aanschouwen, dropping van parachutisten en men zal er de ge luidsbarrière horen doorbreken door de Hawker Hunter-straaljager. De geschiedenis in vliegervlucht. Toen de vliegerij in Nederland begon, was dat al een jaar of tien nadat in Frank rijk de gebroeders Wright met hun vlieg tuigje een eindje van de grond waren ge komen en vijf jaar nadat de mensen ont roerd hadden staan kijken hoe Wilbur Wright vijf minuten lang op een hoogte van vijf meter over hun hoofden had ge vlogen. Daarna kwam Jan Olieslagers, een Belg, de mensen in vervoering brengen met zijn waaghalzerij" en toen liep ook Ma- rinus van Meel er gloeiend voor. Deze kocht bij Farman in Frankrijk diens eerste vlieg machine, vloog er mee in een Europese rond vlucht, maakte een noodlanding bij Grave en vloog na herstelling der schade met al zijn 80 km. snelheid naar de Soesterbergse hei. Marinus was een knutselaar en bouwde zich een verbeterde versie van de Farman en, nadat dit toestel eens in de soep was ge draaid, nog weer een andere, welke de ,,Brik werd gedoopt en waarvoor hij ook telkens weer verbeteringen bedacht. Via diezelfde Marinus van Meel bestelde de minister van oorlog in 1913 twee Far- mans, die in dat jaar als verkenningsvlieg tuigen deelnamen aan de manoeuvres bij Lochem. Marinus zelf nam er ook nog aan deel met een eigen toestelletje. Het was ge neraal C. Snijders, die de stoot had ge geven tot deze aankoop. De eerste bestuur ders van die toestellen waren van Heyst, Bakker en dan Van Meel, als waarnemers fungeerden Walaardt Sacré, Versteegh en Hofstee. Gedurende de eerste wereldoorlog heeft de LVA te Soesterberg zich verder ont wikkeld. Er ontstond een afdeling opleiding, een radio- en fotodienst, een bewapenings afdeling, een vliegmedische en een meteo rologische afdeling. Direct na die oorlog echter ging de ontwapeningsgeestdrift door de wereld en nieuwe orders werden ge annuleerd. Maar de toen aanwezige vliegers zelf ble ven niet stilzitten en wisten langzamerhand uitmuntende prestaties te leveren. Het es cadrille van kapt. Versteegh, de vijf-vin- gers-aan-een-hand, verkreeg een goede re putatie, de Luit.-vlieger Schott veroverde in Zürich de Coupe Echard, Van Weerden Poelman en Koppen vlogen voor het eerst naar Indië en met de Fokker-toestellen werd grote eer ingelegd. Zelfstandigheid. De herbewapening van Duitsland en toe nemende oorlogsdreiging in Europa waren voor Nederland blijkbaar geen voldoende waarschuwing om tijdig tot vernieuwing van materiaal over te gaan. De aanschaffing van nauwelijks een half dozijn vliegtuigen per jaar mocht geen naam hebben, maar hoe zuinig dan ook, de ontwikkeling met nieuwe Fokkers ging toch door en vooral de G-I jachtkruiser bleek een groot succes te zijn. Op 1 November 1938 werd de militaire luchtvaart een afzonderlijk wapen en hier mede ging een jarenlange wens van het gehele personeel in vervulling. De oorlog. Toen Duitsland in 1939 en 1940 de kleine landen overrompelde, beschikte Nederland over 124 gevechtsvliegtuigen, doch het meeste materiaal daarvan was ongeschikt voor de hoofdtaak de luchtverdediging en de beheersing van het luchtruim. Tegenover de honderden en honderden toestellen van de Luftwaffe, alle van het modernste type, betekende onze luchtmacht uiteraard niets. Toch aarzelden onze vliegers geen ogen blik om de vijand te lijf te gaan en wisten zij tot het einde kranig stand te houden en de vijand nog vele verliezen toe te brengen. De hierbij betoonde moed en zelfopoffering vonden een beloning in de verlening van de Militaire Willemsorde 4e klasse aan het wapen der militaire luchtvaart. Met de luchtdoelartillerie mee, had men toch kans gezien om in de vijf dagen oorlog ongeveer 500 Duitse vliegtuigen naar beneden te schieten. Daarna hebben vele vliegers in Engeland de strijd voortgezet. Bijna duizend Neder landers hebben gevlogen bij de RAF. Het 322 Dutch Spitfire squadron heeft door zijn vele operaties van zich doen spreken, even als het 320 Mitchell squadron. Twee hon derd zestig man van de militaire luchtvaart is in de oorlog gesneuveld. Erkenning. De erkenning van het belang en de zelf standigheid van het luchtwapen werd ook getoond toen op 1 Juli 1948 de militaire luchtvaart van H.M. de Koningin een eigen vlag kreeg. En op 27 Maart 1953 werd het praedicaat Koninklijke verleend, terwijl Z.K.H. Prins Bernhard tegelijkertijd in specteur-generaal van de Koninklijke Lucht macht werd. De jubileum-viering. Na de oorlog is ook onze luchtmacht in geschakeld in de collectieve verdediging van West-Europese Un,ie en NATO. Hier door zullen de feesten, die ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan worden gegeven, een breed internationaal karakter dragen. Nadae op 27 Juni te Nijmegen de Lucht machtkapel in de gala-uniform is gestoken, die door een Nijmeegs comité werden aan geboden, begon daar diezelfde dag ook een luchtvaarttentoonstelling, welke van 25 Juli tot 8 Augustus ook te Soesterberg te zien zal zijn. Op deze zeer uitgebreide en interes sante tentoonstelling zal men zowel de oud ste vliegtuigen en motoren als de modernste van nabij kunnen bekijken en ook interes sante gegevens zien over de training van de, vliegers. Op 18 Juli heeft te Soesterberg een groots vliegfestijn plaats waaraan de beste vlie gers deelnemen uit Amerika, Canada, Enge land, Frankrijk. België. Italië en Luxemburg. Men zal die Zaterdagmiddag op Soester berg minstens 300 jet-vliegtuigen zien de monstreren. maar ook de beginnertjes uit de militaire luchtvaart zal men in de lucht zien. Er komen een 250 parachutisten van uit België, die boven Soesterberg worden gedropped. Dit wordt een vliegdemonstratie zoals men tot nu toe nog niet in Nederland heeft gezien. Men verwacht die dag te Soesterberg tussen de honderd- en twee honderdduizend bezoekers die allen een be hoorlijke plaats zullen kunnen verkrijgen. Vandaag maakt de Koninklijke Neder landse Luchtmacht met ongeveer 150 toe stellen een ro.ndvlucht over Nederland. Bo ven alle provinciale hoofdsteden zal men dan in de lucht het getal 40 vormen. Het stukje Nederlandse geschiedenis dat door de luchtmacht in deze periode is ge maakt. draagt sterk het stempel van per soonlijk .initiatief, van sterk groepsverband, van durf en doorzettingsvermogen. Er is altijd geweest en er is nog altijd een uit stekende teamgeest bij de luchtmacht en daarom kan dit jubileum in een aangename sfeer van kameraadschap gevierd worden. De vliegende Hollanders zijn lang niet de slechtsten van ons volk. (Nadruk verboden.) Maak U los uit de greep van Rheumatische Pijnen. Doe een bloedzuiverende kuur met Kruschen. Frankering bij Abonnement Axel. ZATERDAG 4 JULI 1953. 67c Jaargang JNo- 77. N Abonnement!. prl|«. Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom tl Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiè tl. Buitenland tl. 1 - Advertentie priji 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine AdverteUlên Inicxlmum 8 regeli) 1 - 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. r\r\lr in ri/J C/7hnrn oirnnmi wnior het zuidelijk moeras, midden in de Sahara een landbouwgebied gaan ontwikkelen, dat zich jaarlijks uitbreidt. Er is zoveel water, dat men het naar de kuststreken wil voeren door betonnen tun nels en ondergrondse kanalen. laaan z»i» hai Lnai ovonuafll mil- Abonnements prijs: Losse nummers* Kwartaal abonnement Axel binnen de kom U Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indiê fl. Buitenland 11. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutlën (muxlmum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. Zuiver bloed, dat is het geheim om vrij te blijven van scheuten ensteken en die stramme pijn in lede maten en gewrichten. Daarom kunnen mannen noch vrouwen op rijpere leeftijd zonder Kruschen SaltsDe zes minerale zouten die Kruschen bevat, sporen lever, nieren en ingewanden aan tot krachtiger werking. On zuiverheden in het bloed kunnen zich dan niet vast zetten en pijn verwekken, maar worden afgevoerd langs natuurlijke weg. Dat is het gehele geheim van Kruschen en zo werd de kleine dagelijkse dosis tot heil van tienduizenden lijders aan rheumatische pijnen. Antwoord Eau de cologne bevat een organi sche verbinding (aetherische olie) die in alcohol oplost, maar niet in water. Is er veel alcohol en weinig water dan kan de olie nog in oplossing zijn, maar wanneer er meer water wordt toe gevoegd, dan komt de olie boven drij.ven. Schudt :n melkachtige troebe len als men slaolie met or elkaar schudt. ater zout Er stroomt *lt de rivieren proberen u het hele j tellen. Zuiver water iat natuurlijk geen op- ffen. Zuiver water is 'zuur of wat ook). Pas stoffen in het zuivere .int het zout, resp. zuur ste water op aarde is, de oorspronkelijk hete •d, als gedistilleerd wa toen dus „zoet". Maar delen van de aarde naar lich daar, ,alzo de zee r dat water over heen Is over stroomt) bevat stoffen en wel meest :eukenzout, Vnagiu^sium- :re soorten). In de loop r zee stromende water is zeker meer dan 1500 ingen naar zee gevoerd. 1 heel wat ingekomen. Iniet alsmaar hoger ter- in stroomt en nooit wat het water .'voortdurend waterdamp uit zee op waardoor wolken ont- een voortdurende kring- f wordt damp, de damp I regen valt. Dat water, id regent, lost weer wat naar zee. Er zij,n op en zeeën, die allemaal staan plm. 31/2 o/o van er zij,n ook een paar afwatering naar de al- de Kaspische Zee en de het zoutpercentage veel ade Zee heet zo, omdat er niets in leeft, geen an Utah drij,ft een ei aar genoegen te hebben van raij,n kinderen ont- t meen 'ik niet mogelijk, om bij mijn leven alles 1 of aan mijn kleinkin- of kan ik dit laten be- Of weet u een andere fde niets meer van zijn eeft een artikel in het Bur- zonneklaar blijkt, dat dit opzicht tegen bena- aeschermt het wett|elijk ir goederen, hetwelk aan erfgenamen in de rechte waarover de overledene levenden, noch bij uiter- likken. Het is ons hier- idvies te dienen. U mèg om welke reden ook I :ns „kiplekker" springen. n liter gal in uw ingewanden ert uw voedsel niet, het be- ■dt humeurig en loom. Neem S LEVERPILLETJES om n en uw spijsvertering en fijze te regelen. Een plant- xtroffen om de gal te doen rpilletjes. dat er ieder jaar gele ms komen? aagt wel een licht, zou- 1 hoge tempera uur. Dus de ruiten bijv. is n'et seit, vraagt ze wel rijke- veel en nimmer mag de l worden. De plan*, rot tijd een maal per week mochten tot voor enige per jaar zijn. Van wan- rmeld in de Successiewet af en toe wel eens ge-

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1953 | | pagina 1