AXELSCHE COURANT
Fiscale zachtmoedigheid
Er mankeert nog veel aan
onze verkeersgezindheid.
sport
Verkeersproblemen gaan ons allen aan.
U mesleert méér verkwikkende
en
spel
aoortteï
7^
Millioenen dames
S?
iglOWl®'
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Adres Redactie en Administratie-
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
ONDERHOUD MET VERKEERSDESKUNDIGE
n de
jrden
:omsl
rdag
café
kort
gym-
:el S
ER ZIJN VEEL TE VEEL SLACHTOFFERS.
MBS
millioenenleger.
Doof dat i. .brandei-,
op Uw maag.
ses
r,C*
c*'
de*
9uwgorn
H90FDPUN!
Frankering bij Abonnement Aiel.
ZATERDAG 13 JUNI 1953
6?e JAARGANG No. 71
N
Abonnements-
prt)»i
Losse Dummeri
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl
Alle andere plaatsen
tn Nederland «n
Ned. Indiê fl.
Buitenland fl. 1 -
Advertentie pri)
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
"he Adverteutlèn
^u. limum 8 regels)
1 - 3 regels 60 cent.
Iedere zegel, meer
12 cent extra.
- Het beginsel „belasting naar draagkracht" heeft
ll'de jaren na de tweede wereldoorlog ernstig
iade geleden. En wanneer de fiscus het onderste
'uit de kan eist en van de belastingbetaler bijna
meer vergt, dan hij, bij zeer eenvoudige levens-
wijze missen kan, dan ontstaat er een spanning
tussen de burger en de overheid, die met een ge
zond gemeenschapsleven niet in overeenstemming is.
Belastingplichten zij,n evenzeer gemeenschapsplich
ten als alle andere plichten, waartoe wij door de
staat worden opgeroepen. Maar de belastingbetaler
moet zich tegenwoordig geweld aandoen om deze
zware plicht onder de gaarne volbrachte ver
plichtingen te rangschikken. Er is een toestand
nu wederzijdse agressie tussen de fiscanïle en de
belastingautoriteit. t
Het is verheugend, dat thans niet alleen de
betalende burgerij, maar ook de overheid voor dit
nijpend probleem wakker wordt. Want het mag
opmerkelijk heten, wanneer een brede schaar van
belasting-inspecteurs zich onder het gehoor be
vindt van een man als prof. Waterink, die onlangs
te Utrecht, de „psychologie van de belastingbetaler"
tot in onderdelen behandelde.
Wij ontlenen enkele citaten van de rede van
I prof. Waterink „Niet alleen bij de kleine, maar
evenzeer bij de allergrootste belastingbetaler (wat
wonder bij het genadeloos doorgevoerde systeem
van progressie dat ons huidig belastingstelsel ken
merkt is er met het betalen een gevoel vau af
weer verweven. Immers van jaar tot 4aar moet
de inspecteur een stuk bezit aan de belasting
betaler ontnemen. Een stuk bezit, hetwelk door
met liefde is bijeengegaard, omdat dit nodig
was voor de uitbreiding van zijp bedrijf dan wel
voor de toekomst van zijn gezin. Daarom is het
vau zo groot belang dat de inspecteur een alge
meen beeld van die belastingbetaler krijgt, die
hem de belastingbetaler beter doet begrijpen.
Toen hij dit had vastgesteld, begon prof. Wate-
ï'lnk te spreken over de eigen levensverhouding
van de belastingbetaler tegenover de fiscus. Hij,
moet zichzelf handhaven, omdat er geen andere
mogelijkheid is. De fiscus grijpt hem en hij moet
zichzelf te weerstellen. Hij, steunt zich op vroe
gere ervaringen en zijp eerste middel tot zelf
behoud is agressie. Hij zoekt naar redenen
om nijdig te zijn. En het zoeken naar beweeg
redenen gaat soms zo ver, dat hij, goede motieven
van de fiscus bewust verkeerd uitlegt.
De fiscus mag aan deze psychologie van de
belastingbetaler niet voorbij, gaan. Alles moet
worden ondernomen om datgene wat tot agressie
prikkelt weg te nemen. De belasting-ambtenaar
mag daarom de belastingbetaler niet zien als een
object. Hij, moet begrijpen wat er leeft in
het hart van de fiscabele en zich niet verschuilen
achter „voorschriften". De belastingbetaler moet
do overtuiging krijgen, dat ook met zijn bijzondere
omstandigheden rekening kan worden gehouden.
van overheidswege aangemoedigde aanwezigheid van
vele belastinginspecteurs bij de rede van prof.
Waterink mochten aanschouwen dat nog meer
maatregelen zullen worden genomen om de ver
houding tussen fiscus en burgerij, te verbeteren.
Belastingambtenaar te zijn is een verre van be
nijdenswaardige taak. Tot dusver was de uitvoering
van de belasting-voorschriften een kwestie van
persoonlij,k beleid. Er waren harde en strenge
ambtenaren bij de belastingoplegging en de be
lastingvordering. Er waren ook ambtenaren, die
op bewonderenswaardige wijze de twee eisen van
hun functie „wees mild, maar het geld moet er
komen" wisten te verenigen. Thans lijkt het er
op, dat men het gehele corps wil vervullen van
een mildere geest.
De fundamentele oorzaak van het euvel, waar
over dit artikel handelt ligt niet bij de uitvoering
en toepassing, maar bij de onbillijkheid van het
stelsel zelf, waarin onvoldoende rekening wordt
gehouden met de sociale rechtvaardigheid, omdat
de middengroepen onevenredig en bovenmatig be
zwaard worden. Niettemin kan een mildere toe
passing een aanzienlijke verlichting geven.
Dat „financiën" begint te tonen voor die mil
dere geest vatbaar te zijp, het geeft een opluch
ting aan velen die zuchten.
Dr P. H. Ritter.
zeggen Voor de handen niets
beter dan HA M A - G E
rvAS
Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn
ronde door Nederland doet. Het is in deze tijd
zeer toepasselijk- Een Engelsman bezoekt een
grote stad en kijkt met verbazing naar het ver
keer. Dah spreekt hij een voorbijganger aan en
vertelt dat hij de indruk heeft dat in Nederland
elke fietser jacht maakt op elke voetganger, dat
op zijn beurt elke automobilist op fietsers jaagt e.
dat auto's in steden met railverkeer op hun beurt
worden belaagd door trams. De aangesproken
Nederlander maakt zich moeilijk verstaanbaar voor
de Engelsman, maar slaagt er in als lofwaardige
omstandigheid te vertellen dat men in Nederland
in ieder geval een rijbewijs moet hebben om een
auto te mogen besturen, dit in tegenstelling tot
b.v. België. De Engelsman begrijpt da' van het
rijbewijs niet zo goed, maar als de Nederlander
wat nadere uitleg heeft verstrekt, roept de En
gelsman uit „O, u bedoelt natuurlijk een jacht-
acte 1"
Zou u die Engelsman veel ongelijk durven geven
Helaas lij,kt het er dikwijls heel veel op dat de
rii.weg een jachtterrein is waarop men naar harte
lust zijn medeweggebruikers kan belagen.
De grote fout is dat hel publiek niet verkeers-
minded is, niet verkeersgezind. Dit zei ons een
verkeersdeskundige, die dagelijks met het verkeet
te maken heeft en nationale en internationale
ervaring heeft opgedaan.
Er is, zo vertelde hij verder, een grote tegen
stelling tussen de groepen automobilisten, fiet
sers en voetgangers, de drie hoofdelementen van
elk verkeer.
Behalve hst gemis van wederzijds begrip tussen
de vorderende overheid en de opgevorderde be
lastingbetaler is oorzaak van de verkeerds toe
stand en de ingewikkeldheid van de belasting-
I administratie. Het is niet mogelijk de aangifte
biljetten te begrijpen Er is geen eenheid in het
belastingbeheer. En er is onrechtvaardigheid in
de voorschriften.
„Het is", aldus prof. Waterink, „voor het volks
bewustzijn onjuist, wanneer b.v. een predikant, met
emeritaat gaande van zijp kleine gemeente een
bromfiets en een tweedehands orgel krijgt, daar
voor nog f 300 moet betalen, wat hij niet kan-
Het is voor het volksgeweten onjuist, als in een
gezin, waarin kinderen wegens hun begaafdheid
een studiebeurs krijgen, de vader daarvan extra
belasting moet betalen."
Wij schreven, verheugd te zijn, dat de aandacht
voor de psychologische zijde van het belasting
probleem ook bij de fiscus open gaat. Reeds
lazen wij een bericht, dat met ingang van de
belasting-aanslagen voor 1953 een wijziging zal
worden ingevoerd, waardoor bij afwijkende aan
slagen een met redenen omklede overweging van
deze afwijking bij de aanslag zal worden gevoegd.
Op deze wijge zal onnodig geschrijf vermeden
worden en het publiek worden overtuigd van de
zorgvuldigheid, waarmee de belastingdienst de aan
slagen opstelt.
Er begint zich dus enige activiteit te openbaren,
en wij zijn er van overtuigd, nu wij de blijkbaar
PANTSER.
De automobilist voelt zich sterk. Psychologisch
is dat verklaarbaar. Alleen al het feit dat men
,n een auto zit, geeft een gevoel van overwaarde.
De automobilist bevindt zich daardoor psycholo
gisch in een pantser, waar nog bij, komt dat hij
omdat hij zich omringd weet door de carrosserie,
ook wel denkt letterlijk »i een pantser te zitten.
Dus dat hij meer kan wagen, omdat er heel wat
gebeuren moet willen ze hem persoonlijk letsel
berokkenen. De positie van een automobilist tegen
over weggebruikers als fietsers en voetgang ;rs. is
er een van groot overwicht. Als er een aanrijding
komt, wat kan hèm gebeuren
Daar komt nog bij dat de automobilist bij Ae
wet verschillende faciliteiten zijp verleend. Zoals
b.v. de opheffing van de maximum snelheid.^ Ver
der heeft hij in veel gevallen als motorrijtuig-
bestuurder voorrang. Allemaal omstandigheden die
maken dat de automobilist zich zelf wel goed
in de hand moet hebben, wil hij een werkelijk
goede rijder zijn.
Onze verkeersdeskundige gaf als typisch voor
beeld van de pantsermentaliteit bij automobilisten
dit als op de weg een grote trailer en een ge
wone auto met elkaar te maken krijgen, dan zet
de trailer door, want de bestuurder daarvan denkt
„Ze moeten voor mij wel opzij
Nu de fietsers, die samen een millioenenleger
vormen. Voor hen geldt zoveel mogelijk op
fietspaden. Kan dat niet, dan .uiterst rechts.
En heel belangrijk, maar nog te veel verwaar
loosd niet met zijp tweeën naast elkaar, als
daardoor de veiligheid van het verkeer in ge
vaar wordt gebracht
Fietsers mogen niet vergeten dat een enkele
vreemde beweging van hen automobilisten in grote
moeilijkheden kunnen brengen. Bij gladheid, mist
en regen vormen fietsers voor passerende auto s
extra gevaarlijke objecten.
Een ander punt is de verlichting. Ernstige on
gevallen zijp voorgekomen, omdat de verlichting
niet brandde. Zowel voor als achter dient deze
in het eigen belang van de fietser perfect in orde
te zijn. Als er voor niet .brandend voor- of
achterlicht proces-verbaal wordt opgemaakt dient
men de politie daarover zeker niet hard te
vallen. Dat verbaal heeft men aan zichzelf te
wijten en men dient er eigenlijk dankbaar voor
te zijp dat er op die strenge wijze een eind wordt
gemaakt aan een bron van ongelukken, waarvan
de fietser zelf de dupe had kunn u worden.
We vroegen de verkeersdeskundige nog naar
zijp mening over het vervoer van materialen en
kinderen op fietsen. Hij keek bedenkelijk. Dat
vervoer, zo zei hij, dient men niet te overdrijven.
En wat de kinderen betreft, moest er meer ver
antwoordelijkheidsgevoel bij de ouders zijn. Dik
wijls ziet men dat kinderen onbeschermd achterop
een fiets zitten, zodat b.v. hun beentjes tussen
de spaken kunnen komen. Daar is al veel narig
heid uit voortgevloeid. Meermalen werden ook
anderen in de valpartijen betrokken. Ouders moe
ten ook op de fiets hun kind beschermen. Daar zijn
ze niet alleen wettelijk) maar ook moreel toe
verplicht. A
DES AVONDS LINKS
Dan zijp er de voetgangers, waartoe elke weg
gebruiker op zijp tijd behoort. Logisch is dat
voor hen geldt op het voetpad. Als dat niet
kan, dan uiterst rechts lopen. Echter met deze
uitzondering bij avond uiterst links, want dan kan
men het tegemoetkomend verkeer in het oog hou-
üen, zonder gevaar te lopen door achterop ko
mende voertuigen te worden aangereden. Dit laat
ste is een gevaar dat de voetganger, die in het
donker maar slecht te onderscheiden is ernstig
bedreigt. Daarom 's avonds uiterst links houden.
Neem een of twee Rennies als er van Uw maal
eens iets „verkeerd gevallen" is. Rennies blussen
dat zuurbrauden dadelijk. Een smakelijk middel,
onfeilbaar in zijp werking en onopvallend
Iedere Rennie is hygiënisch verpakt één voor één.
in te nemen.
(Ingezonden mededeling)
DE BROMFIETS
EEN APART I'UNT I
Een apart punt in het verkeersbeeld van
jeze tijd is de bromfiets. Er rijden thans
270.000 van die gemotoriseerde fietsen in
Nederland rond. De bromfiets is het tal
rijkste motorvoertuig geworden.
In het gesprek dat we met een verkeers
deskundige hadden en waarover we hier
nevens verslag uitbrengen kwam natuur
rijk ook de brommer ter sprake. „Het wordt
tijd dat de regering tot een duidelijke uit
spraak over de plaats van die bromme-s
komt fietspad of rijweg. We zitten nu
met elkaar tegensprekende kantonrechter-
lijke beslisingen. Dat mag zo niet voort
duren", aldus onze verkeersdeskundige, want
deze onzekerheid is gevaarlijk"
Een ander gevaar bij bromfietsen is dat
iedereen dit vervoermiddel kan gebruiken
ook ouderen bij wie het begrip voor snel
heid niet meer levend is. Men vergete niet
dat er brommers zijp die meer dan 60 km.
per uur halen 1 De meeste slachtoffers van
bromfietsongelukken zijp personen op leef
tijd voor wie het moeilijk is hun gemotori
seerde fiets volkomen te beheersen.
Zij dienen grote voorzichtigheid in acht
te nemen.
Dan mag er ook nog wel gewezen worden
op de grote fout die gemaakt wordt voort
duwen of trekken door een bromfiets. Dat
Dij de wet verboden en terecht. De fietser
die geduwd of getrokken wordt krijgt een
snelheid toegedeeld waarop hij niet ingesteld
is. Een kleine afwijking tijdens het rijden
kan een ernstig ongeluk inleiden, waarvan
ook anderen in de nabijheid het slacht
offer kunnen worden.
t.rijp hardt Hoofdpijnpoeders. Doos 47 ct
Mijnhardt Hoofdpijntebletten. Koker 80 ct
Oversteken doet de voetganger natuurrijk haaks,
na zich volledig overtuigd te hebben van de snel-
neid van het verkeer. Volledig overtuigd Dat
is erg moeilijk, zei onze zegsman. Zelfs voor
personen die tientallen jaren aan gemotoriseerd
verkeer deelnemen, is het moeilijk de juiste snel
heid te - schatten. Dat brij,kt wel als de politie
getuigen hoort na een ongeval. Dan lopen de
schattingen yap de snelheid nagenoeg altijd uit
een t
Snelheid is dus moeilijk te schatten. Meestal
is men te laag in zijn raming. De veiligste weg
is zoveel mogelijk gebruik te maken van- over
steekplaatsen. Daar weet het wegverkeer dat het
voetgangers kan verwachten en zal het er reke
ning mee houden. In het buitenland komt het
voor dat een voetganger dia buiten de oversteek
plaatsen wordt aangereden, zijn rechten kwijt is.
Zou dat niet een oplossing kunnen zijp tegen het
euvel der kris-kras overstekende voetgangers in
Nederland Het is maar een vraag.
1J
ÏÏIIIéTI- Krabben en peuteren maakt de
kwaal steeds erger. De helder
UltSlflO vloeibare D.D.D. dringt diep ln
cl de poriën door, zuivert, ontsmet
en geneest de huid. «n
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN MLW* MLWtJLWt
Die Engelsman, waarmee we ons artikel open
den, zou minder redeu tot klagen hebben, als
we meer de wellevendheid in het verkeer in acht
namen. Als we ons meer bewust waren van de
gro'.e verantwoordelijkheid, die we als weggebrui-
kcr h'-jj'ocii tail opzichte van ons zelf en van
anderen. Yo.r velen van das zal dit in de let-
terrijksto zin van het woord een kwestie van
lcveii én dood worden, vooral omdat in de ko
mende. .jaren u sterke toeneming van het rij-
verkcer zal plaats hebb n. Als we niet oppassen
meer verkeersgezind te worden dan zal er over
cnnkele jaren pas goed gesproken kunnen wor
den over jachtvelden
(Nadruk verboden).