AXELSCHE COURANT Fiscale zachtmoedigheid Er mankeert nog veel aan onze verkeersgezindheid. sport Verkeersproblemen gaan ons allen aan. U mesleert méér verkwikkende en spel aoortteï 7^ Millioenen dames S? iglOWl®' NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en Administratie- AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM ONDERHOUD MET VERKEERSDESKUNDIGE n de jrden :omsl rdag café kort gym- :el S ER ZIJN VEEL TE VEEL SLACHTOFFERS. MBS millioenenleger. Doof dat i. .brandei-, op Uw maag. ses r,C* c*' de* 9uwgorn H90FDPUN! Frankering bij Abonnement Aiel. ZATERDAG 13 JUNI 1953 6?e JAARGANG No. 71 N Abonnements- prt)»i Losse Dummeri Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl Alle andere plaatsen tn Nederland «n Ned. Indiê fl. Buitenland fl. 1 - Advertentie pri) 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. "he Adverteutlèn ^u. limum 8 regels) 1 - 3 regels 60 cent. Iedere zegel, meer 12 cent extra. - Het beginsel „belasting naar draagkracht" heeft ll'de jaren na de tweede wereldoorlog ernstig iade geleden. En wanneer de fiscus het onderste 'uit de kan eist en van de belastingbetaler bijna meer vergt, dan hij, bij zeer eenvoudige levens- wijze missen kan, dan ontstaat er een spanning tussen de burger en de overheid, die met een ge zond gemeenschapsleven niet in overeenstemming is. Belastingplichten zij,n evenzeer gemeenschapsplich ten als alle andere plichten, waartoe wij door de staat worden opgeroepen. Maar de belastingbetaler moet zich tegenwoordig geweld aandoen om deze zware plicht onder de gaarne volbrachte ver plichtingen te rangschikken. Er is een toestand nu wederzijdse agressie tussen de fiscanïle en de belastingautoriteit. t Het is verheugend, dat thans niet alleen de betalende burgerij, maar ook de overheid voor dit nijpend probleem wakker wordt. Want het mag opmerkelijk heten, wanneer een brede schaar van belasting-inspecteurs zich onder het gehoor be vindt van een man als prof. Waterink, die onlangs te Utrecht, de „psychologie van de belastingbetaler" tot in onderdelen behandelde. Wij ontlenen enkele citaten van de rede van I prof. Waterink „Niet alleen bij de kleine, maar evenzeer bij de allergrootste belastingbetaler (wat wonder bij het genadeloos doorgevoerde systeem van progressie dat ons huidig belastingstelsel ken merkt is er met het betalen een gevoel vau af weer verweven. Immers van jaar tot 4aar moet de inspecteur een stuk bezit aan de belasting betaler ontnemen. Een stuk bezit, hetwelk door met liefde is bijeengegaard, omdat dit nodig was voor de uitbreiding van zijp bedrijf dan wel voor de toekomst van zijn gezin. Daarom is het vau zo groot belang dat de inspecteur een alge meen beeld van die belastingbetaler krijgt, die hem de belastingbetaler beter doet begrijpen. Toen hij dit had vastgesteld, begon prof. Wate- ï'lnk te spreken over de eigen levensverhouding van de belastingbetaler tegenover de fiscus. Hij, moet zichzelf handhaven, omdat er geen andere mogelijkheid is. De fiscus grijpt hem en hij moet zichzelf te weerstellen. Hij, steunt zich op vroe gere ervaringen en zijp eerste middel tot zelf behoud is agressie. Hij zoekt naar redenen om nijdig te zijn. En het zoeken naar beweeg redenen gaat soms zo ver, dat hij, goede motieven van de fiscus bewust verkeerd uitlegt. De fiscus mag aan deze psychologie van de belastingbetaler niet voorbij, gaan. Alles moet worden ondernomen om datgene wat tot agressie prikkelt weg te nemen. De belasting-ambtenaar mag daarom de belastingbetaler niet zien als een object. Hij, moet begrijpen wat er leeft in het hart van de fiscabele en zich niet verschuilen achter „voorschriften". De belastingbetaler moet do overtuiging krijgen, dat ook met zijn bijzondere omstandigheden rekening kan worden gehouden. van overheidswege aangemoedigde aanwezigheid van vele belastinginspecteurs bij de rede van prof. Waterink mochten aanschouwen dat nog meer maatregelen zullen worden genomen om de ver houding tussen fiscus en burgerij, te verbeteren. Belastingambtenaar te zijn is een verre van be nijdenswaardige taak. Tot dusver was de uitvoering van de belasting-voorschriften een kwestie van persoonlij,k beleid. Er waren harde en strenge ambtenaren bij de belastingoplegging en de be lastingvordering. Er waren ook ambtenaren, die op bewonderenswaardige wijze de twee eisen van hun functie „wees mild, maar het geld moet er komen" wisten te verenigen. Thans lijkt het er op, dat men het gehele corps wil vervullen van een mildere geest. De fundamentele oorzaak van het euvel, waar over dit artikel handelt ligt niet bij de uitvoering en toepassing, maar bij de onbillijkheid van het stelsel zelf, waarin onvoldoende rekening wordt gehouden met de sociale rechtvaardigheid, omdat de middengroepen onevenredig en bovenmatig be zwaard worden. Niettemin kan een mildere toe passing een aanzienlijke verlichting geven. Dat „financiën" begint te tonen voor die mil dere geest vatbaar te zijp, het geeft een opluch ting aan velen die zuchten. Dr P. H. Ritter. zeggen Voor de handen niets beter dan HA M A - G E rvAS Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn ronde door Nederland doet. Het is in deze tijd zeer toepasselijk- Een Engelsman bezoekt een grote stad en kijkt met verbazing naar het ver keer. Dah spreekt hij een voorbijganger aan en vertelt dat hij de indruk heeft dat in Nederland elke fietser jacht maakt op elke voetganger, dat op zijn beurt elke automobilist op fietsers jaagt e. dat auto's in steden met railverkeer op hun beurt worden belaagd door trams. De aangesproken Nederlander maakt zich moeilijk verstaanbaar voor de Engelsman, maar slaagt er in als lofwaardige omstandigheid te vertellen dat men in Nederland in ieder geval een rijbewijs moet hebben om een auto te mogen besturen, dit in tegenstelling tot b.v. België. De Engelsman begrijpt da' van het rijbewijs niet zo goed, maar als de Nederlander wat nadere uitleg heeft verstrekt, roept de En gelsman uit „O, u bedoelt natuurlijk een jacht- acte 1" Zou u die Engelsman veel ongelijk durven geven Helaas lij,kt het er dikwijls heel veel op dat de rii.weg een jachtterrein is waarop men naar harte lust zijn medeweggebruikers kan belagen. De grote fout is dat hel publiek niet verkeers- minded is, niet verkeersgezind. Dit zei ons een verkeersdeskundige, die dagelijks met het verkeet te maken heeft en nationale en internationale ervaring heeft opgedaan. Er is, zo vertelde hij verder, een grote tegen stelling tussen de groepen automobilisten, fiet sers en voetgangers, de drie hoofdelementen van elk verkeer. Behalve hst gemis van wederzijds begrip tussen de vorderende overheid en de opgevorderde be lastingbetaler is oorzaak van de verkeerds toe stand en de ingewikkeldheid van de belasting- I administratie. Het is niet mogelijk de aangifte biljetten te begrijpen Er is geen eenheid in het belastingbeheer. En er is onrechtvaardigheid in de voorschriften. „Het is", aldus prof. Waterink, „voor het volks bewustzijn onjuist, wanneer b.v. een predikant, met emeritaat gaande van zijp kleine gemeente een bromfiets en een tweedehands orgel krijgt, daar voor nog f 300 moet betalen, wat hij niet kan- Het is voor het volksgeweten onjuist, als in een gezin, waarin kinderen wegens hun begaafdheid een studiebeurs krijgen, de vader daarvan extra belasting moet betalen." Wij schreven, verheugd te zijn, dat de aandacht voor de psychologische zijde van het belasting probleem ook bij de fiscus open gaat. Reeds lazen wij een bericht, dat met ingang van de belasting-aanslagen voor 1953 een wijziging zal worden ingevoerd, waardoor bij afwijkende aan slagen een met redenen omklede overweging van deze afwijking bij de aanslag zal worden gevoegd. Op deze wijge zal onnodig geschrijf vermeden worden en het publiek worden overtuigd van de zorgvuldigheid, waarmee de belastingdienst de aan slagen opstelt. Er begint zich dus enige activiteit te openbaren, en wij zijn er van overtuigd, nu wij de blijkbaar PANTSER. De automobilist voelt zich sterk. Psychologisch is dat verklaarbaar. Alleen al het feit dat men ,n een auto zit, geeft een gevoel van overwaarde. De automobilist bevindt zich daardoor psycholo gisch in een pantser, waar nog bij, komt dat hij omdat hij zich omringd weet door de carrosserie, ook wel denkt letterlijk »i een pantser te zitten. Dus dat hij meer kan wagen, omdat er heel wat gebeuren moet willen ze hem persoonlijk letsel berokkenen. De positie van een automobilist tegen over weggebruikers als fietsers en voetgang ;rs. is er een van groot overwicht. Als er een aanrijding komt, wat kan hèm gebeuren Daar komt nog bij dat de automobilist bij Ae wet verschillende faciliteiten zijp verleend. Zoals b.v. de opheffing van de maximum snelheid.^ Ver der heeft hij in veel gevallen als motorrijtuig- bestuurder voorrang. Allemaal omstandigheden die maken dat de automobilist zich zelf wel goed in de hand moet hebben, wil hij een werkelijk goede rijder zijn. Onze verkeersdeskundige gaf als typisch voor beeld van de pantsermentaliteit bij automobilisten dit als op de weg een grote trailer en een ge wone auto met elkaar te maken krijgen, dan zet de trailer door, want de bestuurder daarvan denkt „Ze moeten voor mij wel opzij Nu de fietsers, die samen een millioenenleger vormen. Voor hen geldt zoveel mogelijk op fietspaden. Kan dat niet, dan .uiterst rechts. En heel belangrijk, maar nog te veel verwaar loosd niet met zijp tweeën naast elkaar, als daardoor de veiligheid van het verkeer in ge vaar wordt gebracht Fietsers mogen niet vergeten dat een enkele vreemde beweging van hen automobilisten in grote moeilijkheden kunnen brengen. Bij gladheid, mist en regen vormen fietsers voor passerende auto s extra gevaarlijke objecten. Een ander punt is de verlichting. Ernstige on gevallen zijp voorgekomen, omdat de verlichting niet brandde. Zowel voor als achter dient deze in het eigen belang van de fietser perfect in orde te zijn. Als er voor niet .brandend voor- of achterlicht proces-verbaal wordt opgemaakt dient men de politie daarover zeker niet hard te vallen. Dat verbaal heeft men aan zichzelf te wijten en men dient er eigenlijk dankbaar voor te zijp dat er op die strenge wijze een eind wordt gemaakt aan een bron van ongelukken, waarvan de fietser zelf de dupe had kunn u worden. We vroegen de verkeersdeskundige nog naar zijp mening over het vervoer van materialen en kinderen op fietsen. Hij keek bedenkelijk. Dat vervoer, zo zei hij, dient men niet te overdrijven. En wat de kinderen betreft, moest er meer ver antwoordelijkheidsgevoel bij de ouders zijn. Dik wijls ziet men dat kinderen onbeschermd achterop een fiets zitten, zodat b.v. hun beentjes tussen de spaken kunnen komen. Daar is al veel narig heid uit voortgevloeid. Meermalen werden ook anderen in de valpartijen betrokken. Ouders moe ten ook op de fiets hun kind beschermen. Daar zijn ze niet alleen wettelijk) maar ook moreel toe verplicht. A DES AVONDS LINKS Dan zijp er de voetgangers, waartoe elke weg gebruiker op zijp tijd behoort. Logisch is dat voor hen geldt op het voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst rechts lopen. Echter met deze uitzondering bij avond uiterst links, want dan kan men het tegemoetkomend verkeer in het oog hou- üen, zonder gevaar te lopen door achterop ko mende voertuigen te worden aangereden. Dit laat ste is een gevaar dat de voetganger, die in het donker maar slecht te onderscheiden is ernstig bedreigt. Daarom 's avonds uiterst links houden. Neem een of twee Rennies als er van Uw maal eens iets „verkeerd gevallen" is. Rennies blussen dat zuurbrauden dadelijk. Een smakelijk middel, onfeilbaar in zijp werking en onopvallend Iedere Rennie is hygiënisch verpakt één voor één. in te nemen. (Ingezonden mededeling) DE BROMFIETS EEN APART I'UNT I Een apart punt in het verkeersbeeld van jeze tijd is de bromfiets. Er rijden thans 270.000 van die gemotoriseerde fietsen in Nederland rond. De bromfiets is het tal rijkste motorvoertuig geworden. In het gesprek dat we met een verkeers deskundige hadden en waarover we hier nevens verslag uitbrengen kwam natuur rijk ook de brommer ter sprake. „Het wordt tijd dat de regering tot een duidelijke uit spraak over de plaats van die bromme-s komt fietspad of rijweg. We zitten nu met elkaar tegensprekende kantonrechter- lijke beslisingen. Dat mag zo niet voort duren", aldus onze verkeersdeskundige, want deze onzekerheid is gevaarlijk" Een ander gevaar bij bromfietsen is dat iedereen dit vervoermiddel kan gebruiken ook ouderen bij wie het begrip voor snel heid niet meer levend is. Men vergete niet dat er brommers zijp die meer dan 60 km. per uur halen 1 De meeste slachtoffers van bromfietsongelukken zijp personen op leef tijd voor wie het moeilijk is hun gemotori seerde fiets volkomen te beheersen. Zij dienen grote voorzichtigheid in acht te nemen. Dan mag er ook nog wel gewezen worden op de grote fout die gemaakt wordt voort duwen of trekken door een bromfiets. Dat Dij de wet verboden en terecht. De fietser die geduwd of getrokken wordt krijgt een snelheid toegedeeld waarop hij niet ingesteld is. Een kleine afwijking tijdens het rijden kan een ernstig ongeluk inleiden, waarvan ook anderen in de nabijheid het slacht offer kunnen worden. t.rijp hardt Hoofdpijnpoeders. Doos 47 ct Mijnhardt Hoofdpijntebletten. Koker 80 ct Oversteken doet de voetganger natuurrijk haaks, na zich volledig overtuigd te hebben van de snel- neid van het verkeer. Volledig overtuigd Dat is erg moeilijk, zei onze zegsman. Zelfs voor personen die tientallen jaren aan gemotoriseerd verkeer deelnemen, is het moeilijk de juiste snel heid te - schatten. Dat brij,kt wel als de politie getuigen hoort na een ongeval. Dan lopen de schattingen yap de snelheid nagenoeg altijd uit een t Snelheid is dus moeilijk te schatten. Meestal is men te laag in zijn raming. De veiligste weg is zoveel mogelijk gebruik te maken van- over steekplaatsen. Daar weet het wegverkeer dat het voetgangers kan verwachten en zal het er reke ning mee houden. In het buitenland komt het voor dat een voetganger dia buiten de oversteek plaatsen wordt aangereden, zijn rechten kwijt is. Zou dat niet een oplossing kunnen zijp tegen het euvel der kris-kras overstekende voetgangers in Nederland Het is maar een vraag. 1J ÏÏIIIéTI- Krabben en peuteren maakt de kwaal steeds erger. De helder UltSlflO vloeibare D.D.D. dringt diep ln cl de poriën door, zuivert, ontsmet en geneest de huid. «n GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN MLW* MLWtJLWt Die Engelsman, waarmee we ons artikel open den, zou minder redeu tot klagen hebben, als we meer de wellevendheid in het verkeer in acht namen. Als we ons meer bewust waren van de gro'.e verantwoordelijkheid, die we als weggebrui- kcr h'-jj'ocii tail opzichte van ons zelf en van anderen. Yo.r velen van das zal dit in de let- terrijksto zin van het woord een kwestie van lcveii én dood worden, vooral omdat in de ko mende. .jaren u sterke toeneming van het rij- verkcer zal plaats hebb n. Als we niet oppassen meer verkeersgezind te worden dan zal er over cnnkele jaren pas goed gesproken kunnen wor den over jachtvelden (Nadruk verboden).

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1953 | | pagina 1