AXELSCHE COURANT Een wandeling in Oud-Stamboel AXELSCHE H, COURANT Breda kweekt defensiespecialisten Verkeer in Zeeland. tad D.D.D. V) presteert méér verkwikkende b\\ i wnGiej N NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie- AXEL Mark! 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM •hte kauwgom V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM WIJ ZIJN OP DE GOEDE WEG MET ONZE OPLEIDING DE BEROEPSOFFICIEREN ZIJN VAKMENSEN, Frankering bij Abonnement Axel Abonnement!' prijii Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl Alle andere plaatsen tn Nederland en Ned. Indié fl. Buitenland tl. ZATERDAG 25 APRIL 1953 67e JAARGANG No. 58 Advertentieprijs 7 cent per m.m Ingezonden Meaedeeltngen 20 cent per m.m. "he Adverteutlén in- Imum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. BRIEF UIT TURK IJ Ei Oud-Stamboel is als de rommelzolder vati onze Frankering bij Abonnement Axel, Intussen zijn we aangekomen op het Hypo- WOENSDAG 22 APRIL 1953 a. i <-nüï 1 M 67e JAARGANG No. 57 Abonnement* prljS: Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il Alle andere plaatsen in Nederland en Ned Indié fl. Buitenland fl. - Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeeltngen 20 cent per m.m. KlHne Adverteutlén tlmum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. In een vergadering van geestverwanten heelt onze minister van defensie zijn teleurstelling uit gesproken over de vele er it i -k, die er uog steeds van >ersthillende zijden op ons leger wordt geuit. De pers gaat daarbij lang niet vrijuit, meende de bewindsman. Nog is alles niet zoals het wel wezen moet, doch er is veel vooruitgang, ineeude ir. Staf. Onze soldaten worden overal met respect ontvangen, de geest is goed, hun prestaties op velerlei gebied voorbeeldig. Het bovenstaande is voor ons aanleiding geweest tot enkele gesprekken met deskundigen. Er is inderdaad nog veel critiek, meenden zij,, doch er is veel meer sprake van vooruitgang op allerlei gebied bij, ons defensief apparaat, is de opinie van de meesten. De critiek onder de soldaten zelf richt zich veelal op de vrij lange duur der op leiding en op de omschakeling naar andere wapens zoals die zich bij veel onderdelen voltrekt. Er is dikwijls nog onvoldoende materiaal van bepaald; soorten, zodat zelden een oefening nog volledig kan zijn. Doch dit is een kwestie van tijd. De verandering in de opleiding is onmiskenbaar. De gewapende macht dienen betekent niet meel zoals vroeger een aangename afwisseling van het burgerleven, waarbij de leut de overhand heeft De romantiek van het soldatenleven verdwijnt en maakt plaats \oor een gedegen voorbereiding van de harde werkelijkheid, die komen kan oorlog. Deze verandering voltrekt zich niet alleen hij de opleiding van soldaten. Ook de moderne officier moet een harde leerschool doorlopen. Uit hetgeen wij gehoord en gezien hebben is gebleken, dat men de herhouw van ons leger op dat punt is begonnen, waar toekomstig succes niet kan uitblijven bij de officiers-opleiding. IN HET STAMSLOT DER ORANJES. In het historische Breda heeft men het oude stamslot der Oranjes weer ingericht als officiers- school. Hier wordt de bloem van ons leger op zijp taak voorbereid. Die taak is niet gering en de voorbereiding is er dan ook naar. Wie daar komt heeft een diploma H.B.S. of Gmnasium in zijp bezit en is voor zijn toelating eerst aan een gedegen selectie ouderworpen. Niet iedere jongen is uit officiershout gesne den en alleen de laatsten zijp te gebruiken. Drie jaar lang worden zij opgeleid. Het onderwijs is afwisselend en op de practijfc gericht. Men leert er iets zelf te doen en leiding te geven. Specia lisatie is er het wachtwoord. Een infanterie- officier moet andere dingen weten dan een geme- offitier De laatste is meer een technicus, ,de eerste moet in de eerste plaats aanvoerder zijn. De officier bij de cavalerie weet tegenwoordig hoe een tank in elkaar zit en hoe men daarmee ope reren moet. De éne specialist kan de andere niet zo ge makkelijk vervangen. Die moeilijkheden kent men bij een burger-loopbaan evengoed. Het duurt jaren voordat men berekend is voor zijn taak. Bij het leger is dat niet anders. Een gedegen vooropleiding is nodig, wil men de officierscursus met kans op succes doorlopen. Er moet Hink gepractiseerd worden en niet minder gestudeerd voordat men de eerste ster op zijn kraag heeft. Daarom is de H.B.S.-vooropleiding geen kwestie van selectie naar een kaste maar bittere noodzaak om behoorlijke officieren te krijgen. De examens zijn niet mis en men mag slechts éénmaal een leerjaar .herhalet wanneer men gefaald heeft. Het leger heeft gebrek aan technici. Daarom ziet men graag M.T.S.-ers in het officierscorps. Deze z.g. ster-M.T.S.-ers kunnen na een jaar offi cier zijp. Zij krijgen f 3600 van de staat terug als vergoeding voor gemaakte studiekosten en ont vangen daarna in Nederland of in het buitenland nog een aanvullende technische opleiding Men weet vakmensen te waarderen in het leger als in elk ander bedrij.f en defensie is niet het minst belangrijke onderdeel van de staatstaak, dat heb ben we in het verleden voldoende geleerd. Een opleiding als officier kost f 500 per jaar. Daarvoor ontvangt een cadet een jaar lang zijp voedsel en kleding, zijp studiemateriaal, zijn lessen en in het eerste jaar een zakgeld van f 1 per dag. In het tweede leerjaar wordt dit f 1,25 en in het laatste cursusjaar krijgt hij f 10.40 per week. Men kan niet zeggen dat een opleiding tot officier duur is wanneer men de kosten van een academische studie in de civiele sector er naast legt. Bovendien is een afgestudeerd officier van zijp baan ver zekerd. Als 2e luitenant begint hij, met f 3648 per jaar. Na enkele jaren gaat hij na een pro motie tot le luitenant met f 4500 naar huis. ZE WETEN IETS De beroeps-officieren zijn vakmensen geworden voor het onderdeel dat zij dienen. Hun taak is veelzijdig geworden en houdt stellig meer in dan alleen een aantal „verse" recruten drillen, welke taak nog gedeeltelijk wordt overgenomen door de onderofficieren. Zij moeten het materieel, waarmee zij werken door en door kenaen. Een genie-officier weet hoe een baileybrug wórdt geslagen, de cadet-infanterist leert men niet alleen lopen, hij, wordt eveneens onderwezen in auto techniek. De schoenzolen zijn op het tweede plan gekomen. Een stuk geschut bedienen vraagt voor opleiding met wiskunde. En hoe te handelen wan neer met een vijand op korte afstand zo'n ding defect raakt De officier moet het weten. Om al die kennis op te doen is een vrijf lange vooropleiding nodig. En daarna moet men nog practijk op doen. Ook het leven ,,in dienst is ingewikkeld geworden. De organisatie van een oorlogsbedrijf is een in gewikkelde materie. Soldaat zijp is een vak, een stuk van het leven. Daarom kan men met een korte diensttijd ook niet meer volstaan. flefl aaEr- tal vakkundige voorlichters moet toenemen. Het beroepsleger zal veel uitgebreider moeten worde® dan voorheen. Het reserve-personeel blijft teveel amateur. Met het oog op de verhoogde eisen, die onze tijd aan een modern leger stelt, zal men over een uiterst deskundig officierscorps moeten beschikken. Het is daarom verheugend dat men in ons land dez« zo serieus heeft aangepakt. Er wordt op volle toeren gewerkt in Breda. De voorlichting voor toekomstige officieren is in goede banen geleid. De brochures zijp opwekkend en zakelijk. De selectie is verantwoord. Wij, zijn op de goede weg met onze defensie. DUIZELIG DOOR ZORGEN? drink nieuwe kracht uit PLEEGZUSTER BLOEDWIJN Uit de thans verschenen dienstregeling voor de trein-bus verbinding van Vlissingen met Brabant blijkt, dat in beide richtingen in het algemeen 17 treinen met aansluitende bussen voor het traject GoesKrabbendijke v.v. per dag rijden. De" verbinding Goes—Vlissingen wordt beurte lings met een treinstel of met autobussen onder houden. Van 's morgens half 6 af vertrekt er ongeveer elk uur een trein met dien verstande, dat op Zaterdagen en Zondagen enige afwijkingen in de Vertrektijden zijn en ook enkele treinen uit vallen. De reistij.d van Vlissingen naar Roosendaal, waar men aansluiting vindt op de treinen naar Hol land, bedraagt thans ongeveer twee uur. oor de ramp was dit ongeveer vij,f (kwartier. De aansluiting in Roosendaal is echter goed, zodat nut meer tijd verloren behoeft te gaan, dan in ver band met de moeilijkheden op Zuid-Bcveland strikt onvermijdelijk was. Voor de reizigers boven de Westerschelde en wellicht ook voor West Zeeuwsch-Vlaanderen be tekent deze dienst een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van de anders te maken omweg over België. Voor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen is deze verbete ring van de N.S.-diensten echter uog van weinig betekenis, temeer waar ook de overtocht over de Schelde alleen via het langdurigetraject Ter- neuzen-Hoedckenskerke mogelijk is. Een geluk is daarom dat de Z.V.T.M.-busdienst naar Breda nog blij,ft voortbestaan. Weliswaar heeft de Z.V.T.M. op verzoek van de Verkeers- inspectie deze dienst moeten inperken, zodat het beginpunt nu niet meer te Breskens ligt maar te Sluiskil, maar voor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen blijft de dienst toch intact, terwijf ook de reizigers uit West Zeeuwsch-Vlaanderen, wanneer zij, eerst met de normale streekdiensten naar Sluiskil rei zen. per autobus naar Breda kunnen blijven reizen Kamerleden bezochten Zeeuwsch-Vlaanderen. Overigens hebben diverse inlichtingenbureau* in Brabant ongewild een goede dienst bewezen aan onze streek door een viertal Kamerleden, de zich Maandag persoonlijk op de hoogte wilden stellen van de toestand in Zeeuwsch-Vlaanderen te tonen hoe geïsoleerd en afgesloten ons gewest ten opzichte van Nederland gelegen is. „De Stem" weet hierover althans het volgende te vertellen De heren van den Heuvel, van Vliet en van der Zanden waren 's morgens om 8 uur uit Den Bosch vertrokken en 's middags om half 4 kwa men ze eindelijk in Kloosterzande aan 1 „Die pont vaart weer 1" Bij het vertrek informeerde de heer van den Heuvel naar de reisroute en daarbij wist men hen. heel officieel te vertellen, dat de veerboot naar Perkpolder weer vo;r Om helemaal zeker te zijn vroeg men het aan de Eindhovense V.V.V. ook nog even en die beaamde dit vlot. „Die pont is juist weer gaan varen" wist men daar heel zeker. Zelfs een derde informatie werd nog genomen en toen ook deze keer werd ver zekerd, dat niets de overtocht van Zuid-Beveland naar Perkpolder in de weg stond, reden de heren Kamerleden rustig naar Krabbendijke. Vandaar konden ze natuurlijk terugkeren, om via Ant- if tupassing der stalen steigers is »r oud en voor zover ons be- Engeland gebruikt. Wie nu hte is gekomen om dit soort u en in welk jaar dat precies ij, helaas niet. s men wettelijk Verplicht een ee dagen per week bij iemand ekte uit te betalen s een lastige zaak. Zoals wij in, is de werkgeefster van een litsluitend huishoudelijk werk geen slagerij schoonmaakt of dicht dit meisje te laten in- ■ijfsvereniging voor detailhandel ebaan 34 te Utrecht, als dit ij,f van de zeven dagen Iper lag of langer werkt. Wellicht de andere dagen bij een ander, bezet is Dan is het aan te werkgeefster bij wie zij o| ar bij genoemde bedrijfsver- alles nauwkeurig omschrijft, l waar het meisje d; overige rkt Op deze wijze kan uit- ?ld normaal plaats hebben, maar twee dagen per week, en dan geeft die werkgeefster gedurende enige tijd 80 o/ut on. dat komt ons billijk voor. aag betreft vacantieregeling personeel bestaat niet. Der- I geregeld te worden bij de het personeel. Dat is voor aeste. In de meeste gevallen wel zo, dat een dienstmeisje week vacantie met behoud les dient vooraf afgesproken rwiidert men ketelsteen V :etel vullen met azijn een *en Dil aan de kook brengen Joed naspoelen en met water mogelijk)- :t krabben. De helder vloel- •e D.D.D. kalmeert de jeuk enkele seconden, doodt de sest tot diep in de huidporiën. heeft de winkelruit van het winkelpand verzekerd en wil e prem'ie betaal. Ben ik dat cht bent u dat niet, hoewel wel voorkomt, dat de huur- lt Voor een dergelij,ke ver- het pand gelegen is aan een is wel veel te zeggen komt de titel "mevrouw" toe als beide gehuwd zij.n 2. van het gezegde „krij,g de 'enwoordig spreekt men een ds aan met „mevrouw 2. en. Het is een uitdrukking aard en zal zijn oorsprong it dat men wel wist, dat ,jle wordt bedoeld met beres •name ziekte is en dat men te kennen wide geven, dat zeer onaangenaams toewenst, ig voor deze uitdrukking is last van kippen, ganzen en 'uurman. Mag ik deze dieren ouden het u niet aanraden, van Strafrecht is het doden, aar maken of wegmaken van tan een ander strafbaar. De ien wel eens een eis itot nen indienen. Wij raden u de plaatselijke politie.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1953 | | pagina 1