AXELSCHE COURANT
Een wandeling in Oud-Stamboel
AXELSCHE H, COURANT
Breda kweekt defensiespecialisten
Verkeer in Zeeland.
tad
D.D.D.
V) presteert méér verkwikkende
b\\ i wnGiej
N
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie-
AXEL Mark! 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
•hte kauwgom
V
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
WIJ ZIJN OP DE GOEDE WEG MET ONZE OPLEIDING
DE BEROEPSOFFICIEREN ZIJN VAKMENSEN,
Frankering bij Abonnement Axel
Abonnement!'
prijii
Losse nummers
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl
Alle andere plaatsen
tn Nederland en
Ned. Indié fl.
Buitenland tl.
ZATERDAG 25 APRIL 1953
67e JAARGANG No. 58
Advertentieprijs
7 cent per m.m
Ingezonden
Meaedeeltngen
20 cent per m.m.
"he Adverteutlén
in- Imum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.
BRIEF UIT TURK IJ Ei
Oud-Stamboel is als de rommelzolder vati onze
Frankering bij Abonnement Axel,
Intussen zijn we aangekomen op het Hypo-
WOENSDAG 22 APRIL 1953
a. i <-nüï 1 M
67e JAARGANG No. 57
Abonnement*
prljS:
Losse nummers
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned Indié fl.
Buitenland fl. -
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeeltngen
20 cent per m.m.
KlHne Adverteutlén
tlmum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.
In een vergadering van geestverwanten heelt
onze minister van defensie zijn teleurstelling uit
gesproken over de vele er it i -k, die er uog steeds
van >ersthillende zijden op ons leger wordt geuit.
De pers gaat daarbij lang niet vrijuit, meende de
bewindsman. Nog is alles niet zoals het wel wezen
moet, doch er is veel vooruitgang, ineeude ir.
Staf. Onze soldaten worden overal met respect
ontvangen, de geest is goed, hun prestaties op
velerlei gebied voorbeeldig.
Het bovenstaande is voor ons aanleiding geweest
tot enkele gesprekken met deskundigen. Er is
inderdaad nog veel critiek, meenden zij,, doch er
is veel meer sprake van vooruitgang op allerlei
gebied bij, ons defensief apparaat, is de opinie van
de meesten. De critiek onder de soldaten zelf
richt zich veelal op de vrij lange duur der op
leiding en op de omschakeling naar andere wapens
zoals die zich bij veel onderdelen voltrekt. Er is
dikwijls nog onvoldoende materiaal van bepaald;
soorten, zodat zelden een oefening nog volledig
kan zijn. Doch dit is een kwestie van tijd.
De verandering in de opleiding is onmiskenbaar.
De gewapende macht dienen betekent niet meel
zoals vroeger een aangename afwisseling van het
burgerleven, waarbij de leut de overhand heeft
De romantiek van het soldatenleven verdwijnt en
maakt plaats \oor een gedegen voorbereiding van
de harde werkelijkheid, die komen kan oorlog.
Deze verandering voltrekt zich niet alleen hij de
opleiding van soldaten. Ook de moderne officier
moet een harde leerschool doorlopen. Uit hetgeen
wij gehoord en gezien hebben is gebleken, dat men
de herhouw van ons leger op dat punt is begonnen,
waar toekomstig succes niet kan uitblijven bij
de officiers-opleiding.
IN HET STAMSLOT DER ORANJES.
In het historische Breda heeft men het oude
stamslot der Oranjes weer ingericht als officiers-
school. Hier wordt de bloem van ons leger op
zijp taak voorbereid. Die taak is niet gering en
de voorbereiding is er dan ook naar. Wie daar
komt heeft een diploma H.B.S. of Gmnasium in
zijp bezit en is voor zijn toelating eerst aan een
gedegen selectie ouderworpen.
Niet iedere jongen is uit officiershout gesne
den en alleen de laatsten zijp te gebruiken. Drie
jaar lang worden zij opgeleid. Het onderwijs is
afwisselend en op de practijfc gericht. Men leert
er iets zelf te doen en leiding te geven. Specia
lisatie is er het wachtwoord. Een infanterie-
officier moet andere dingen weten dan een geme-
offitier De laatste is meer een technicus, ,de
eerste moet in de eerste plaats aanvoerder zijn.
De officier bij de cavalerie weet tegenwoordig hoe
een tank in elkaar zit en hoe men daarmee ope
reren moet.
De éne specialist kan de andere niet zo ge
makkelijk vervangen. Die moeilijkheden kent men
bij een burger-loopbaan evengoed. Het duurt jaren
voordat men berekend is voor zijn taak. Bij het
leger is dat niet anders. Een gedegen vooropleiding
is nodig, wil men de officierscursus met kans
op succes doorlopen. Er moet Hink gepractiseerd
worden en niet minder gestudeerd voordat men de
eerste ster op zijn kraag heeft. Daarom is de
H.B.S.-vooropleiding geen kwestie van selectie naar
een kaste maar bittere noodzaak om behoorlijke
officieren te krijgen. De examens zijn niet mis en
men mag slechts éénmaal een leerjaar .herhalet
wanneer men gefaald heeft.
Het leger heeft gebrek aan technici. Daarom
ziet men graag M.T.S.-ers in het officierscorps.
Deze z.g. ster-M.T.S.-ers kunnen na een jaar offi
cier zijp. Zij krijgen f 3600 van de staat terug als
vergoeding voor gemaakte studiekosten en ont
vangen daarna in Nederland of in het buitenland
nog een aanvullende technische opleiding Men
weet vakmensen te waarderen in het leger als
in elk ander bedrij.f en defensie is niet het minst
belangrijke onderdeel van de staatstaak, dat heb
ben we in het verleden voldoende geleerd.
Een opleiding als officier kost f 500 per jaar.
Daarvoor ontvangt een cadet een jaar lang zijp
voedsel en kleding, zijp studiemateriaal, zijn lessen
en in het eerste jaar een zakgeld van f 1 per dag.
In het tweede leerjaar wordt dit f 1,25 en in het
laatste cursusjaar krijgt hij f 10.40 per week. Men
kan niet zeggen dat een opleiding tot officier duur
is wanneer men de kosten van een academische
studie in de civiele sector er naast legt. Bovendien
is een afgestudeerd officier van zijp baan ver
zekerd. Als 2e luitenant begint hij, met f 3648
per jaar. Na enkele jaren gaat hij na een pro
motie tot le luitenant met f 4500 naar huis.
ZE WETEN IETS
De beroeps-officieren zijn vakmensen geworden
voor het onderdeel dat zij dienen. Hun taak is
veelzijdig geworden en houdt stellig meer in dan
alleen een aantal „verse" recruten drillen, welke
taak nog gedeeltelijk wordt overgenomen door de
onderofficieren. Zij moeten het materieel, waarmee
zij werken door en door kenaen.
Een genie-officier weet hoe een baileybrug wórdt
geslagen, de cadet-infanterist leert men niet alleen
lopen, hij, wordt eveneens onderwezen in auto
techniek. De schoenzolen zijn op het tweede plan
gekomen. Een stuk geschut bedienen vraagt voor
opleiding met wiskunde. En hoe te handelen wan
neer met een vijand op korte afstand zo'n ding
defect raakt De officier moet het weten.
Om al die kennis op te doen is een vrijf lange
vooropleiding nodig. En daarna moet men nog
practijk op doen. Ook het leven ,,in dienst is
ingewikkeld geworden.
De organisatie van een oorlogsbedrijf is een in
gewikkelde materie. Soldaat zijp is een vak, een
stuk van het leven. Daarom kan men met een
korte diensttijd ook niet meer volstaan. flefl aaEr-
tal vakkundige voorlichters moet toenemen. Het
beroepsleger zal veel uitgebreider moeten worde®
dan voorheen. Het reserve-personeel blijft teveel
amateur.
Met het oog op de verhoogde eisen, die onze
tijd aan een modern leger stelt, zal men over een
uiterst deskundig officierscorps moeten beschikken.
Het is daarom verheugend dat men in ons land dez«
zo serieus heeft aangepakt. Er wordt op volle
toeren gewerkt in Breda. De voorlichting voor
toekomstige officieren is in goede banen geleid.
De brochures zijp opwekkend en zakelijk. De
selectie is verantwoord. Wij, zijn op de goede weg
met onze defensie.
DUIZELIG DOOR ZORGEN?
drink nieuwe kracht uit
PLEEGZUSTER BLOEDWIJN
Uit de thans verschenen dienstregeling voor de
trein-bus verbinding van Vlissingen met Brabant
blijkt, dat in beide richtingen in het algemeen 17
treinen met aansluitende bussen voor het traject
GoesKrabbendijke v.v. per dag rijden.
De" verbinding Goes—Vlissingen wordt beurte
lings met een treinstel of met autobussen onder
houden.
Van 's morgens half 6 af vertrekt er ongeveer
elk uur een trein met dien verstande, dat op
Zaterdagen en Zondagen enige afwijkingen in de
Vertrektijden zijn en ook enkele treinen uit
vallen.
De reistij.d van Vlissingen naar Roosendaal, waar
men aansluiting vindt op de treinen naar Hol
land, bedraagt thans ongeveer twee uur. oor
de ramp was dit ongeveer vij,f (kwartier. De
aansluiting in Roosendaal is echter goed, zodat nut
meer tijd verloren behoeft te gaan, dan in ver
band met de moeilijkheden op Zuid-Bcveland strikt
onvermijdelijk was.
Voor de reizigers boven de Westerschelde en
wellicht ook voor West Zeeuwsch-Vlaanderen be
tekent deze dienst een aanmerkelijke verbetering
ten opzichte van de anders te maken omweg over
België.
Voor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen is deze verbete
ring van de N.S.-diensten echter uog van weinig
betekenis, temeer waar ook de overtocht over
de Schelde alleen via het langdurigetraject Ter-
neuzen-Hoedckenskerke mogelijk is.
Een geluk is daarom dat de Z.V.T.M.-busdienst
naar Breda nog blij,ft voortbestaan. Weliswaar
heeft de Z.V.T.M. op verzoek van de Verkeers-
inspectie deze dienst moeten inperken, zodat het
beginpunt nu niet meer te Breskens ligt maar te
Sluiskil, maar voor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen blijft
de dienst toch intact, terwijf ook de reizigers
uit West Zeeuwsch-Vlaanderen, wanneer zij, eerst
met de normale streekdiensten naar Sluiskil rei
zen. per autobus naar Breda kunnen blijven reizen
Kamerleden bezochten Zeeuwsch-Vlaanderen.
Overigens hebben diverse inlichtingenbureau* in
Brabant ongewild een goede dienst bewezen aan
onze streek door een viertal Kamerleden, de
zich Maandag persoonlijk op de hoogte wilden
stellen van de toestand in Zeeuwsch-Vlaanderen te
tonen hoe geïsoleerd en afgesloten ons gewest ten
opzichte van Nederland gelegen is.
„De Stem" weet hierover althans het volgende
te vertellen
De heren van den Heuvel, van Vliet en van der
Zanden waren 's morgens om 8 uur uit Den
Bosch vertrokken en 's middags om half 4 kwa
men ze eindelijk in Kloosterzande aan 1
„Die pont vaart weer 1"
Bij het vertrek informeerde de heer van den
Heuvel naar de reisroute en daarbij wist men hen.
heel officieel te vertellen, dat de veerboot naar
Perkpolder weer vo;r Om helemaal zeker te zijn
vroeg men het aan de Eindhovense V.V.V. ook
nog even en die beaamde dit vlot.
„Die pont is juist weer gaan varen" wist men
daar heel zeker. Zelfs een derde informatie werd
nog genomen en toen ook deze keer werd ver
zekerd, dat niets de overtocht van Zuid-Beveland
naar Perkpolder in de weg stond, reden de heren
Kamerleden rustig naar Krabbendijke. Vandaar
konden ze natuurlijk terugkeren, om via Ant-
if
tupassing der stalen steigers is
»r oud en voor zover ons be-
Engeland gebruikt. Wie nu
hte is gekomen om dit soort
u en in welk jaar dat precies
ij, helaas niet.
s men wettelijk Verplicht een
ee dagen per week bij iemand
ekte uit te betalen
s een lastige zaak. Zoals wij
in, is de werkgeefster van een
litsluitend huishoudelijk werk
geen slagerij schoonmaakt of
dicht dit meisje te laten in-
■ijfsvereniging voor detailhandel
ebaan 34 te Utrecht, als dit
ij,f van de zeven dagen Iper
lag of langer werkt. Wellicht
de andere dagen bij een ander,
bezet is Dan is het aan te
werkgeefster bij wie zij o|
ar bij genoemde bedrijfsver-
alles nauwkeurig omschrijft,
l waar het meisje d; overige
rkt Op deze wijze kan uit-
?ld normaal plaats hebben,
maar twee dagen per week,
en dan geeft die werkgeefster
gedurende enige tijd 80 o/ut
on. dat komt ons billijk voor.
aag betreft vacantieregeling
personeel bestaat niet. Der-
I geregeld te worden bij de
het personeel. Dat is voor
aeste. In de meeste gevallen
wel zo, dat een dienstmeisje
week vacantie met behoud
les dient vooraf afgesproken
rwiidert men ketelsteen V
:etel vullen met azijn een
*en Dil aan de kook brengen
Joed naspoelen en met water
mogelijk)-
:t krabben. De helder vloel-
•e D.D.D. kalmeert de jeuk
enkele seconden, doodt de
sest tot diep in de huidporiën.
heeft de winkelruit van het
winkelpand verzekerd en wil
e prem'ie betaal. Ben ik dat
cht bent u dat niet, hoewel
wel voorkomt, dat de huur-
lt Voor een dergelij,ke ver-
het pand gelegen is aan een
is wel veel te zeggen
komt de titel "mevrouw" toe
als beide gehuwd zij.n 2.
van het gezegde „krij,g de
'enwoordig spreekt men een
ds aan met „mevrouw 2.
en. Het is een uitdrukking
aard en zal zijn oorsprong
it dat men wel wist, dat ,jle
wordt bedoeld met beres
•name ziekte is en dat men
te kennen wide geven, dat
zeer onaangenaams toewenst,
ig voor deze uitdrukking is
last van kippen, ganzen en
'uurman. Mag ik deze dieren
ouden het u niet aanraden,
van Strafrecht is het doden,
aar maken of wegmaken van
tan een ander strafbaar. De
ien wel eens een eis itot
nen indienen. Wij raden u
de plaatselijke politie.