'tm itmtnummer AXELSCHE W. COURANT cerstgedachten m qeen witte, m&&R zonnige keRStmis 3f E3 Th fpmqgene w a V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en Administratie- AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T C. VINK-van VESSEM van Dr P. H. Ritter, emiQRAnten in &ustR&Lie zitten niet Ronö öe keRStBOOim i m&ótR zoeken koeLte &&n het stR&nö. rheumatiek... Frnnktring bij Abonnement Axel. WOENSDAG 24 DECEMBER 1952 0 f N Abonnements- prij« Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom Alle andere plaatsen In Nederland en Ned. Indiè 11. Buitenland 11. 1 No. 25 Advertentieprijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeèlingen 20 cent per m.m. f'.nHe Adverteutién tu- vimum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. Wanneer wij zoeken naar een uitbeelding der kerstsfeer, dan worden wij, aangedaan door blank heid en stilte In onze regionen sneeuwt het zelden op kerstmis, toch komen allen, die aan de kerst dagen gestalte geven, voortdurend tot het soteuw- landschap terug. Dit is geen willekeur. Het kerst feest openbaart zich aan ons als iets dat wit is, smetteloos, schuldeloos. En ook, kerstmis verzet zich tegen luide geruchten. Er daalt een stille na denkendheid over de wereld, er komt een stille opgetogenheid in de ogen der -loensen. Het is als heerst er een adempauze in ons onrustige en be zorgde leven. Wij, keren in tot onze familie, wij keren in tot onze familie, wij, keren in tot onszelf. Binnen de heilige stilte is alles wat er aan levensvreugd ontbloeit schoon en welluidend. Kerst klokken dragen de vrede aan, kerstliederen hou den de verrukking in zich besloten om het W onder aai ae mensheid eenmaal heeft aanschouwd, kerst verhalen spreken van goede voornemens en goede daden. Deze kerststemming heeft zich gehandhaafd, hoe wel het kerstfeest ongeveer negentienhonderd maal is gevierd. Onverstoorbaar raakt ze ons aan, tel kens opnieuw, als de klop van een hoger bestaan aan de deur van ons armelijk leven. En als wij, diep in ons zelf kijken, dan vinden wij verbijs tering over het feit, dat dit mogelijk is, i»ï een mensheid zo boordevol van smart en schuld, dat de stem niet verflauwt, dat zij, aanhoudt te klin ken over een wereld, die zichzelf vernietigt. zenden malen ijdellijk wordt uitgesproken en waar van het gebruik alleen in verband met de kerst gedachte gewettigd is. Het is een begrip van duizelingwekkende afmeting. Want wat wordt er over de liefde in de Heilige Schrift gezegd V De meest verheven daden, waar toe de mens zich verheven kan, het diepste inzicht waarover hij beschikken kan, het verschrompelt tot niets, indien er de liefde niet in woont. De gave der profelie, de kennis van de verborgen heden der wetenschap, het geloof dat bergen ver zet, de offergave aan de armen, zelfs het prijs geven van het lichaam het is alles nietswaardig, indien het niet van de liefde is vervuld. Wat zijn goede daden, zonder het goede leven V Het christendom stelt de liefdeseis als een eis van hogere orde, als de laatste eis zonder welke ver vulling zelfs het beste, waartoe de mens in staat kan zijn, verschrompelt. j Die liefdesboodschap is gegeven aan een liefde loze mensheid. Omdat die liefde wordt verloochend, worden wij, met de dood bedreigd. Een atoombom ontplofte, enige maanden voor kerstmis, die in staat is de bevolking van een hele landstreek te vernietigen. Omdat die liefde vertrapt wordt, aan schouwen wij de vervlakking, de ontzieling van de mens, waarheen wij onze blik wenden. Is er een mogelijkheid om haar deelachtig te worden, wier roepstem ons nadert in de stilte van het Kerstfeest Zo ingewikkeld zijn de problemen, die ons in deze wereld omringen en in deze tijd, dat wij er met meer uitkomen. Waar liggen de oorzaken van huidige verwording en ontmenselijking der mensheid Hebben wij deel aan die oorzaken, gij en ik, of worden wij door blinde machten naar de afgrond gesleurd Maar daar opent zich het kerstperspectief. On afhankelijk van wat er beeft in deze voorbijgaande wereld, in deze betrekkelijke werkelijkheid, is er ons hart, dat voor de kerstboodschap open staat. Wij, kunnen liefdesdaden volbrengen en bestendigen. Gaan wij, tot onze evennaaste en laat ons goed voor hem zijp, laat ons onszelf verloochenen. Niet nu alleen, onder de klank van de kerstklokkeu, maar morgen ook en overmorgen en daarna opnieuw. Eén kiezelsteen geworpen in de oceaan verandert iets, hoe weinig ook, in dc beweging van alle wa- teren op aarde. Eén goede gezindheid, één goede daad kan, hoe onnaspeurlijk ook, het wezen der mensheid veranderen. En in u en mij, zal een grote blijheid komen, wanneer wij persoonlijk, de liefdes- eis vervullen, die tot ons komt. Een blij kerstfeest is het beste, dat ik u wensen kan 1 In verband met Kerstfeest zal er a.s. Zaterdag geen AXELSCHE COURANT verschijnen. Het eerstvolgend nummer zal verschijpen op Woensdag 31 December a.s. Men kan de betekenis van de komst van het christendom op verschillende wijzen omschrijven. Wij zouden willen uitgaan van de strijd tussen twee werkelijkheden. Er is de werkelijkheid, die wij met onze zinne lijke ogen aanschouwen, de boosaardige werkelijk heid om ons heen, die ons alle geloof aan de men sen en aan de gezindheden ontneemt, maar dwars daartegenover is er een andere, onzichtbare wer kelijkheid, die volmaakt is en onversplinterd. Die laatste werkelijkheid treedt op ons toe in de kerst gedachte. Haar te miskennen betekent, de diepste grond van oris leven te ondermijnen. Het feest van de heilige geboorte houdt in zich de adem-beklenr- mende vreugde over het Wonder dat is geschied dat het volmaakte zich heeft gesteld middenin een troosteloze mensheid. Het volmaakte tegenover het versplinterde en verduisterde van de wereld onzer onmiddellijke aanschouwing. Wij, lezen in de brief van de apostel Paulus aan de Corinthiërs (1 Cor. 13 9, 10, 12) „Wij, kennen ten dele en wjj profeteren ten dele. Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijp, dan zal hetgeen ten dele is teniet gedaan worden. Want wij zielt nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aan gezicht nu ken ik ten dele, maar als dhn zal. ik kennen gelijk ook ik gekend ben".. Hier wordt dc gebrekkigheid en onwaarairhtig- heid in het licht gesteld van wat wij noemen onze kennis der werkelijkheid. Het is kennis ten dele. Zonder in de hogere wereld, die daarachter ligt te zijn doorgedrongen, zien wij slechts in een duistere spiegel. Het geloof aan die hogere wereld verlost ons van onze smarten eu dwalingen. Als een para dox staat de kerstgedachte tegen de werkelij.kh*id in van onze dagelijkse ervaring. Maar daarom is zij, zo hemelhoog reikend, daarom geeft zij het enige antwoord op onze vertwijfeling. carols By c&nöLeLiqht. Niet alleen herinnert het kerstfeest ons aan het werkelijk bestaan ener onzichtbare wereld, het komt met een boodschap tot ons, de boodschap der liefde. Woord van ontzaglijke draagkracht, dat dui- (Van onze correspondent) 'Aanpassen 1 Dat is het wachtwoord van iedere «emigriwt, van de eerste dag af dat hij, voet aan wdl za) in zijn nieuwe vaderland. En over het algemeen genomen brengen de meeste Nederlanders jjn Australië wat dat aangaat het er ook vrij, aar dig «ff. Ze accepteren in vele gevallen graag de geboden hulp van Australische zijde en met wat vallen en opstaan voelen vroegere inwoners van Beetsterzwaag, Lopikerkapel of Tilburg zich na een paar maanden al een hele piet. Ze babbelen Engels of ze nooit anders hebben gedaan en gaan om met hun buren als oude vrienden. Er komt echter een kink in de kabel, wanneei niet, zoals voorheen, na de warme zomermaanden een seizoen met gezellig lange winteravonden komt opduiken. Want dit land, precies aan de andere zijde van de aardbol liggend, staat voor Nederlandse begrippen min of meer op zijp kop. Het heeft tot op zekere hoogte een eigen levensstijl en veel van wat er rechtstreeks uit Europa is geïmporteerd staat daar lijprccht tegenover. Neem b.v. het financiële jaar. Op het „conti nent", zoals men hier zegt, loopt dat parallel met het kalenderjaar. Niet aldus m Australië Daar .begint men op 1 Juli en eindigt op 30 Jum. Klaar blijkelijk om geen onvrede met de gehele verdere wereld te verkrijgen schaft men hier 1952 ook wel af op 31 December, maar er hangt om die jaarwisseling een heel andere sfeer dan men b.v. in Nederland kent. Er is heel weinig terug te vinden van dat serene en dikwijjs plechtige vaarwel zeggen van het oude en joviaal begroeten van het nieuwe jaar. Men vervalt hier meer op zijp Amerikaans in uitbundige festiviteiten op oude jaarsavond en heeft daar de eerste dagen van de nieuwe kal;nderperiode dan nog een flinke gees telijke kater van. HONDERD GRADEN.... Met Kerstmis is het al evenzeer moeilijk- Ach, ook hier verkondigen sentimentele radiozangers dat ze van een „witte kerstmis" dromen, maar het ligt voor de hand, dat zulke tirades nauwelijks het gemoed beroeren, wanneer de thermometer 100 graden Fahrenheit in de schaduw registreert. Het is hier een zonnige zomerdag en het ligt voor de hand, dat veel immigranten daar nog geen weg mee weten. Eigenlijk - maar dat moet je ze niet hardop vertellen weten de meeste Australiërs het ook niet De uiterlijke sfeer van dit grote kerkelijke leest Uw tergende winter kwaal legt t af tegen de weldadige warmte van de pijnstillende Thermogène. wordt hier beheerst door een nogal goedkope cam pagne, die veel lijkt op onze Sinterklaas. Op zijn Engels kent men hier „Santa Claus de kerstman, van wie wordt verteld, dat hij met zijn rendier slee uit Groenland komt Het is niet waarschijnlijk, dat de kinderen dat zo gemakkelijk slikken. Zeker is, dat ze hier niet zolang in „Santa geloven als ;u Nederland in Sint. Het kerstfeest zelf wordt niet rond de sparre- bcom gevierd, omdat men die hier niet kent. Hier en daar wordt wel een slechte imitatie gebruikt, maar vooral de immigrant uit Europa haalt daar wat smalend zijp schouders over op. De vrije da gen worden met graagte begroet en doorge bracht op het strand, waar natuurlijk weinig kerst sfeer, maar wel koelte is te vinden. Als het er op aankomt is al dat uiterlijk ge doe natuurlijk ook niet zo belangrijk. De Austra liër weet gelukkig ook nog wel, welke de grote betekenis van het feest is. Dat komt wel heel dui delijk tot uitdrukking bij de „Carols by Candle light", het zingen van kerstliederen bij kaarslicht. Dat vindt b.v. in .Sydney en Melbourne plaats in een van de grote parken en laat nimmer na een diepe indruk te maken op een ieder, die «r bij wezig is. TOCH SFEER 1 Tienduizenden mensen zitten en staan daar bijeen onder de sterrenheldere nachtelijke hemel en ver enigen zich in de lof van het Kind, dat ide red ding der wereld bracht. Ieder draagt een bran dende Kaars in de hand en ar hangt een serene sfeer van werkelijk kerstbeleven. De organisatie van de samenzang wordt dikwijls gesteund door een groot dagblad of in klei nere steden door het gemeentebestuur. D; baten van de programma-verkocp komen ten bate aan een liefdadig doel Kan de kerstgedachte ooit beter verwezenlijkt worden V Al die mensen bijeen in hun lof Wanneer „Boxing Day" tweede kerstdag, voor bij is, wordt er in Australië tot het einde van het oude jaar weinig meer gewerkt. Rond kerstmis ligt de hoogtij-periode voor de vacanties, waarbij de inweners van dit land graag diep in de buldel tasten. Ook voor dc kerstgeschenken kijkt men hier niet op een pound meer of minder. Hete is ntet ongewoon, dat in een gezin met drie kin deren voor 25 (ca. f 200) aan speelgoed wordt gekocht. Het vorig jaar beliepen de omzetten in winkels der grote steden recordcijfers. Deels was dat ver oorzaakt door de hoge prijzen, maar anderzijds vormde het een duidelijk bewijs van de zeer hoge levensstandaard van deze nog kleine, maar steeds in betekenis toenemende natie. Anne B. Hilbr'nk.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 1