'tm
itmtnummer
AXELSCHE W. COURANT
cerstgedachten
m
qeen witte, m&&R zonnige keRStmis
3f
E3
Th fpmqgene
w
a
V
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Adres Redactie en Administratie-
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T C. VINK-van VESSEM
van Dr P. H. Ritter,
emiQRAnten in &ustR&Lie zitten niet Ronö öe keRStBOOim i
m&ótR zoeken koeLte &&n het stR&nö.
rheumatiek...
Frnnktring bij Abonnement Axel.
WOENSDAG 24 DECEMBER 1952
0
f N
Abonnements-
prij«
Losse nummers
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
Alle andere plaatsen
In Nederland en
Ned. Indiè 11.
Buitenland 11. 1
No. 25
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Mededeèlingen
20 cent per m.m.
f'.nHe Adverteutién
tu- vimum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.
Wanneer wij zoeken naar een uitbeelding der
kerstsfeer, dan worden wij, aangedaan door blank
heid en stilte In onze regionen sneeuwt het zelden
op kerstmis, toch komen allen, die aan de kerst
dagen gestalte geven, voortdurend tot het soteuw-
landschap terug. Dit is geen willekeur. Het kerst
feest openbaart zich aan ons als iets dat wit is,
smetteloos, schuldeloos. En ook, kerstmis verzet
zich tegen luide geruchten. Er daalt een stille na
denkendheid over de wereld, er komt een stille
opgetogenheid in de ogen der -loensen. Het is als
heerst er een adempauze in ons onrustige en be
zorgde leven. Wij, keren in tot onze familie, wij
keren in tot onze familie, wij, keren in tot onszelf.
Binnen de heilige stilte is alles wat er aan
levensvreugd ontbloeit schoon en welluidend. Kerst
klokken dragen de vrede aan, kerstliederen hou
den de verrukking in zich besloten om het W onder
aai ae mensheid eenmaal heeft aanschouwd, kerst
verhalen spreken van goede voornemens en goede
daden.
Deze kerststemming heeft zich gehandhaafd, hoe
wel het kerstfeest ongeveer negentienhonderd maal
is gevierd. Onverstoorbaar raakt ze ons aan, tel
kens opnieuw, als de klop van een hoger bestaan
aan de deur van ons armelijk leven. En als wij,
diep in ons zelf kijken, dan vinden wij verbijs
tering over het feit, dat dit mogelijk is, iȕ een
mensheid zo boordevol van smart en schuld, dat
de stem niet verflauwt, dat zij, aanhoudt te klin
ken over een wereld, die zichzelf vernietigt.
zenden malen ijdellijk wordt uitgesproken en waar
van het gebruik alleen in verband met de kerst
gedachte gewettigd is.
Het is een begrip van duizelingwekkende afmeting.
Want wat wordt er over de liefde in de Heilige
Schrift gezegd V De meest verheven daden, waar
toe de mens zich verheven kan, het diepste inzicht
waarover hij beschikken kan, het verschrompelt
tot niets, indien er de liefde niet in woont. De
gave der profelie, de kennis van de verborgen
heden der wetenschap, het geloof dat bergen ver
zet, de offergave aan de armen, zelfs het prijs
geven van het lichaam het is alles nietswaardig,
indien het niet van de liefde is vervuld.
Wat zijn goede daden, zonder het goede leven V
Het christendom stelt de liefdeseis als een eis van
hogere orde, als de laatste eis zonder welke ver
vulling zelfs het beste, waartoe de mens in staat
kan zijn, verschrompelt. j
Die liefdesboodschap is gegeven aan een liefde
loze mensheid. Omdat die liefde wordt verloochend,
worden wij, met de dood bedreigd. Een atoombom
ontplofte, enige maanden voor kerstmis, die in
staat is de bevolking van een hele landstreek te
vernietigen. Omdat die liefde vertrapt wordt, aan
schouwen wij de vervlakking, de ontzieling van de
mens, waarheen wij onze blik wenden.
Is er een mogelijkheid om haar deelachtig te
worden, wier roepstem ons nadert in de stilte
van het Kerstfeest
Zo ingewikkeld zijn de problemen, die ons in
deze wereld omringen en in deze tijd, dat wij
er met meer uitkomen. Waar liggen de oorzaken
van huidige verwording en ontmenselijking der
mensheid Hebben wij deel aan die oorzaken, gij
en ik, of worden wij door blinde machten naar
de afgrond gesleurd
Maar daar opent zich het kerstperspectief. On
afhankelijk van wat er beeft in deze voorbijgaande
wereld, in deze betrekkelijke werkelijkheid, is er
ons hart, dat voor de kerstboodschap open staat.
Wij, kunnen liefdesdaden volbrengen en bestendigen.
Gaan wij, tot onze evennaaste en laat ons goed voor
hem zijp, laat ons onszelf verloochenen. Niet nu
alleen, onder de klank van de kerstklokkeu, maar
morgen ook en overmorgen en daarna opnieuw.
Eén kiezelsteen geworpen in de oceaan verandert
iets, hoe weinig ook, in dc beweging van alle wa-
teren op aarde. Eén goede gezindheid, één goede
daad kan, hoe onnaspeurlijk ook, het wezen der
mensheid veranderen. En in u en mij, zal een grote
blijheid komen, wanneer wij persoonlijk, de liefdes-
eis vervullen, die tot ons komt.
Een blij kerstfeest is het beste, dat ik u wensen
kan 1
In verband met Kerstfeest zal er a.s. Zaterdag
geen AXELSCHE COURANT verschijnen.
Het eerstvolgend nummer zal verschijpen op
Woensdag 31 December a.s.
Men kan de betekenis van de komst van het
christendom op verschillende wijzen omschrijven.
Wij zouden willen uitgaan van de strijd tussen twee
werkelijkheden.
Er is de werkelijkheid, die wij met onze zinne
lijke ogen aanschouwen, de boosaardige werkelijk
heid om ons heen, die ons alle geloof aan de men
sen en aan de gezindheden ontneemt, maar dwars
daartegenover is er een andere, onzichtbare wer
kelijkheid, die volmaakt is en onversplinterd. Die
laatste werkelijkheid treedt op ons toe in de kerst
gedachte. Haar te miskennen betekent, de diepste
grond van oris leven te ondermijnen. Het feest van
de heilige geboorte houdt in zich de adem-beklenr-
mende vreugde over het Wonder dat is geschied
dat het volmaakte zich heeft gesteld middenin een
troosteloze mensheid.
Het volmaakte tegenover het versplinterde en
verduisterde van de wereld onzer onmiddellijke
aanschouwing. Wij, lezen in de brief van de apostel
Paulus aan de Corinthiërs (1 Cor. 13 9, 10, 12)
„Wij, kennen ten dele en wjj profeteren ten dele.
Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijp, dan
zal hetgeen ten dele is teniet gedaan worden. Want
wij zielt nu door een spiegel in een duistere rede,
maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aan
gezicht nu ken ik ten dele, maar als dhn zal.
ik kennen gelijk ook ik gekend ben"..
Hier wordt dc gebrekkigheid en onwaarairhtig-
heid in het licht gesteld van wat wij noemen onze
kennis der werkelijkheid. Het is kennis ten dele.
Zonder in de hogere wereld, die daarachter ligt te
zijn doorgedrongen, zien wij slechts in een duistere
spiegel. Het geloof aan die hogere wereld verlost
ons van onze smarten eu dwalingen. Als een para
dox staat de kerstgedachte tegen de werkelij.kh*id
in van onze dagelijkse ervaring. Maar daarom is
zij, zo hemelhoog reikend, daarom geeft zij het enige
antwoord op onze vertwijfeling.
carols By c&nöLeLiqht.
Niet alleen herinnert het kerstfeest ons aan het
werkelijk bestaan ener onzichtbare wereld, het komt
met een boodschap tot ons, de boodschap der
liefde. Woord van ontzaglijke draagkracht, dat dui-
(Van onze correspondent)
'Aanpassen 1 Dat is het wachtwoord van iedere
«emigriwt, van de eerste dag af dat hij, voet aan
wdl za) in zijn nieuwe vaderland. En over het
algemeen genomen brengen de meeste Nederlanders
jjn Australië wat dat aangaat het er ook vrij, aar
dig «ff. Ze accepteren in vele gevallen graag de
geboden hulp van Australische zijde en met wat
vallen en opstaan voelen vroegere inwoners van
Beetsterzwaag, Lopikerkapel of Tilburg zich na
een paar maanden al een hele piet. Ze babbelen
Engels of ze nooit anders hebben gedaan en gaan
om met hun buren als oude vrienden.
Er komt echter een kink in de kabel, wanneei
niet, zoals voorheen, na de warme zomermaanden
een seizoen met gezellig lange winteravonden komt
opduiken. Want dit land, precies aan de andere
zijde van de aardbol liggend, staat voor Nederlandse
begrippen min of meer op zijp kop. Het heeft
tot op zekere hoogte een eigen levensstijl en veel
van wat er rechtstreeks uit Europa is geïmporteerd
staat daar lijprccht tegenover.
Neem b.v. het financiële jaar. Op het „conti
nent", zoals men hier zegt, loopt dat parallel met
het kalenderjaar. Niet aldus m Australië Daar
.begint men op 1 Juli en eindigt op 30 Jum. Klaar
blijkelijk om geen onvrede met de gehele verdere
wereld te verkrijgen schaft men hier 1952 ook
wel af op 31 December, maar er hangt om die
jaarwisseling een heel andere sfeer dan men b.v.
in Nederland kent. Er is heel weinig terug te
vinden van dat serene en dikwijjs plechtige vaarwel
zeggen van het oude en joviaal begroeten van het
nieuwe jaar. Men vervalt hier meer op zijp
Amerikaans in uitbundige festiviteiten op oude
jaarsavond en heeft daar de eerste dagen van de
nieuwe kal;nderperiode dan nog een flinke gees
telijke kater van.
HONDERD GRADEN....
Met Kerstmis is het al evenzeer moeilijk- Ach,
ook hier verkondigen sentimentele radiozangers dat
ze van een „witte kerstmis" dromen, maar het
ligt voor de hand, dat zulke tirades nauwelijks
het gemoed beroeren, wanneer de thermometer 100
graden Fahrenheit in de schaduw registreert. Het
is hier een zonnige zomerdag en het ligt voor de
hand, dat veel immigranten daar nog geen weg
mee weten. Eigenlijk - maar dat moet je ze niet
hardop vertellen weten de meeste Australiërs
het ook niet
De uiterlijke sfeer van dit grote kerkelijke leest
Uw tergende winter kwaal legt t
af tegen de weldadige warmte
van de pijnstillende Thermogène.
wordt hier beheerst door een nogal goedkope cam
pagne, die veel lijkt op onze Sinterklaas. Op zijn
Engels kent men hier „Santa Claus de kerstman,
van wie wordt verteld, dat hij met zijn rendier
slee uit Groenland komt Het is niet waarschijnlijk,
dat de kinderen dat zo gemakkelijk slikken. Zeker
is, dat ze hier niet zolang in „Santa geloven
als ;u Nederland in Sint.
Het kerstfeest zelf wordt niet rond de sparre-
bcom gevierd, omdat men die hier niet kent. Hier
en daar wordt wel een slechte imitatie gebruikt,
maar vooral de immigrant uit Europa haalt daar
wat smalend zijp schouders over op. De vrije da
gen worden met graagte begroet en doorge
bracht op het strand, waar natuurlijk weinig kerst
sfeer, maar wel koelte is te vinden.
Als het er op aankomt is al dat uiterlijk ge
doe natuurlijk ook niet zo belangrijk. De Austra
liër weet gelukkig ook nog wel, welke de grote
betekenis van het feest is. Dat komt wel heel dui
delijk tot uitdrukking bij de „Carols by Candle
light", het zingen van kerstliederen bij kaarslicht.
Dat vindt b.v. in .Sydney en Melbourne plaats in een
van de grote parken en laat nimmer na een
diepe indruk te maken op een ieder, die «r bij
wezig is.
TOCH SFEER 1
Tienduizenden mensen zitten en staan daar bijeen
onder de sterrenheldere nachtelijke hemel en ver
enigen zich in de lof van het Kind, dat ide red
ding der wereld bracht. Ieder draagt een bran
dende Kaars in de hand en ar hangt een serene
sfeer van werkelijk kerstbeleven.
De organisatie van de samenzang wordt dikwijls
gesteund door een groot dagblad of in klei
nere steden door het gemeentebestuur. D; baten
van de programma-verkocp komen ten bate aan
een liefdadig doel Kan de kerstgedachte ooit
beter verwezenlijkt worden V Al die mensen bijeen
in hun lof
Wanneer „Boxing Day" tweede kerstdag, voor
bij is, wordt er in Australië tot het einde van het
oude jaar weinig meer gewerkt. Rond kerstmis
ligt de hoogtij-periode voor de vacanties, waarbij
de inweners van dit land graag diep in de buldel
tasten. Ook voor dc kerstgeschenken kijkt men
hier niet op een pound meer of minder. Hete is
ntet ongewoon, dat in een gezin met drie kin
deren voor 25 (ca. f 200) aan speelgoed wordt
gekocht.
Het vorig jaar beliepen de omzetten in winkels
der grote steden recordcijfers. Deels was dat ver
oorzaakt door de hoge prijzen, maar anderzijds
vormde het een duidelijk bewijs van de zeer hoge
levensstandaard van deze nog kleine, maar steeds
in betekenis toenemende natie.
Anne B. Hilbr'nk.