AXELSCHE m COURANT
Reis naar de Maan
„Met raad en daad"
VAL DA
PUROL
POPENT
WEK DEGAL
IN UW LEVER OP
Huid
/-
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T C. VINK-van VESSEM
Neem een doos echte
VOORKOM INGVAN GRIEP
OOODT EN
Winterhanden
Wintervoeten
Winteroren
f ranke ring bij Abonnement Axel.
ZATERDAG 6 DECEMBER 1952
67e JAARGANG No. 20
Abonnements-
prl|«:
Losse nummers
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indiè fl.
Buitenland il. T
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
•■he Adverteutién
^.dmum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra
Het Amerikaanse weekblad „Colliers" heeeft een
tweetal artikelen gepubliceerd aangaande de tech.
nische verwezenlijking van een reis naar de maan.
Wij ontlenen hieraan het volgende
Binnen tien of vijftien jaren zal een zogenaamd
„stationschip" zich op ruim 1750 km. hoogte iii
twee uur tijds rondom de aarde bewegen. Dit schip
rwordt niet op aarde gebouwd, inaar zal op die
hoogte van 1750 km. in elkaar worden gezet met
materiaal dat door speciale raketschepen, elk met
drie motorbatterijen, wordt aangevoerd. Wanneer
deze raketschepen een snelheid bereikt hebben
van bijna 35000 km. per uur, zullen ze buiten de
invloed van de aantrekkingskracht der aarde zijn
en voortaan als satellieten er omheen blijven draaien.
De lading, die deze schepen aan boord hebben,
zal dus eveneens geen last ondervinden van de
aantrekkingskracht der aarde. De ontlading van
het raketschip zal dus weinig moeite kosten, want
hierbii, wordt geen enkele weerstand ondervonden.
Met de aangevoerde stukken wordt dan in de haan
op 1750 km. hoogte het stationschip gebouwd dat
de vorm krijgt van een groot wiel, een middellijn
heeft van 75 meter heeft en waarin kamers zijn
die onder druk staan en tachtig mau kunnen her
bergen. Vanuit dit schip kan elk deel van de
aards worden overzien. Het is een machtig wapen
voor de vrede, maar eventueel ook een verschrik
kelijk oorlogswapen. In 1967 zal dit stationschip
klaar zijn en tien jaar later kunnen de ontdekkings
reizigers voor het eerst een reis naar de maan
maken. Dan is het tijdstip aangebroken waarop
de wonderlijk uitziende maar zeer efficiënt ge
bouwde raketschepen, met vijftig dienaren van de
wetenschap en van de techniek aan boord, van het
stationschip zullen vertrekken. Er moet brand
stof worden meegenomen voor een tocht van bijna
390.000 km. en terug. Eén van de drie schepen
krijgt alleen maar brandstof mee voor de heenreis
en keert niet naar de aarde terug. Ongeveer 33
minuten na het vertrek is een snelheid bereikt van
32.000 km. per uur. Dan stoppen de motoren en
zijn de schepen onder invloed van de aantrekkmgs-
kracht van de maan gekomen, zodat ze zonder
meer op de. maan kunnen dalen. Het is de Ibe
doeling h.nnen 25 jaar de plannen voor de con
structie van de schepen gereed te hebben en het
eens te zijn over de route die ze zullen volgen en
het gedeelte van de maan waar ze zullen landen.
Eerst vertrekt een klein raketschip, dat op 80
km afstand van de maan foto's zal nemen en wel
van de achterkant van deze planeet, welke nog
nooit door een aardse sterveling werd aanschouwd.
Aan de hand van deze foto's zal het mogelijk zijn
de maan binnen een kring van 800 km. middellijn
goed te onderzoeken. Het is natuurlijk niet mo
gelijk op de maan-evenaar te landen, want daar
wordt het kookpunt van water overschreden en
kan geen mens het ooit uithouden. Wij zullen bo
vendien een plaats moeten vinden waar onze sche-
pen bij, het landen door heuvels tegen meteoor-
projectielen beschermd worden. Er is ons al een
gebied op de maan bekend, waar de temperatuur
tot 40 gr. F. komt (bij,na 50 gr. C.) en dat vrij
vlak is en door beschuttende heuvels omgeven wordt.
De maan draait in 27.33 dagen om de aarde. Ons
stationschip doet dit in twee uur. Elke twee weken
kan een raketschip m vij,f dagen de maan berei
ken en in veertien dagen tij,d naar de aarde {teug-
keren, Zes maanden vóór de eerste tocht naar de
maan zullen de expeditieleden en enorme hoeveel
heden materiaal met aanvoerraketten naar het
stationschip worden gebracht. De ontelbare stuk-
ken gereedschap en materiaal draaien over een
vrij grote ruimte rondom het stationschip en mei
een gelij.ke snelheid rondom de aarde. De technici
die met dit materiaal moeten werken zijn gekleed
in onder inwendige druk gebrachte kledij, die op
de aarde zeer veel wegen zou, maar hier geen (ge
wicht heeft.
De verschillende kleuren materiaal zijn door
kleuren te onderkennen, zodat de technici ge
makkelijk kunnen vinden wat ze nodig hebben.
Ze dragen steeds hun eigen klimatiseer-apparaat,
zuurstofflessen, radio-apparaten en kleine raket
motoren met zich mee, om zich te kunnen verplaat
sen. De traagheid van alle massa is er de oor
zaak van dat de technici enefzij.ds moeten pro
heren het grote materieeel in beweging te brengen
en anderzijds gelijktijdig hun eigen hieraan tegen
gestelde beweging af te remmen daarvoor gebrui
ken ze kleine raketmotoren. Voor het materiaal-
vervoer hïbben zij de beschikking over grote
raket-taxi's.
Een raketschip is 48 meter lang en heeft een
diameter van 33 meter. In het interieur worden er
kamerb van nylon geconstrueerd, voorzien van
plastic vensters en opgeblazen met lucht. De brand
stol wordt in nylon zakken gestort. Tot woon
ruimte van de expeditie-leden dient een grote op
geblazen ballon. Door middel van een spiegel
wordt zonnewarmte opgevangen voor de levering
van kwikdamp, waarmee de turbine voor een elec-
trischc centrale in werking zal worden gesteld.
Er zullen 18 \loeistoftanks zijn, die elk een middel
lijn hebben van 10 meter. Er zullen bijna 2200
kubieke meter brandstof nodig ziin alleen voor het
vertrek naar de maan. Geweldige hoeveelheden
zuivere waterstof-peroxyde moeten worden mee
genomen en voorts grote hoeveelheden helium om
alles onder druk te houden en niet van vorm ite
laten veranderen.
De kosten van de bouw van dit ruimte-station
worden geschat op 4 milliard dollar. De brandstof
kost 300 millioen dollar en voor het overige is
een bedrag van 200 millioen dcllar met de reis naar
de maan gemoeid.
De vrachtraket die mee gaat naar de maan doch
daar niet van terug zal keren, is op merkwaardige
wijpe geconstrueerd. Deze bevat een cylindrische silo
van 22 meter lengte en ruim 10 meter middellijn
en kan 285 ton goederen bevatten. Nadat de vracht
uitgeladen is wordt dit raket in twee delen ge
splitst, die op de maan als hutten voor de 'expe
ditieleden zullen dienen.
Het zal een van de grootste zorgen zijn van
de maanbezoekers zich tegen meteoren te bescher
men, al zouden deze niet groter ziin dan zand
korrels. Elk meegenomen voorwerp bezit daarom
op 2 cm van de buitenwand een extra bescherming
yan dun bladmetaal, die de meteoorkorrels moeten
opvangen en verbrijzelen Tegen hitte en kou is
alles voorzien van een fel witte huitenlaag.
In beide passagiarsraketteu is plaats voor 20
man. Aan de bovenzijde van zo'n raket bevindt
zich een controledek voor de navigatie. Degene
die hier „zij,n wacht moet kloppen" wordt vast
gebonden op een draaibare stoel aangezien hij anders
in de ruimte zou zweven. In de raket bevindt zich
een badkamer. Aangezien hier echter door het
ontbreken van de zwaartekracht het water niet
zal stromen zal men hier uitsluitend kunnen wer
ken met sponzen.
Uiteraard wordt diepvries-voedsel meegenomen,
dat in een speciale koelkast bewaard wordt. Het
opwarmen hiervan gebeurt electrisch. Wanneer de
expeditieleden aan tafel gaan worden zij, inet een
riem vastgebonden aan draaistoelen. Schalen en
borden bewegen zich via gleuven op aanvoerhanken
naar de tafel opdat zij, niet los door de ruimte
zullen gaan zwéven Dit geldt natuurlijk alleen
maar voor de tijd dat de raketten zich zowel
bu'ten de aantrekkingskracht van de aarde als
die van de inaau bevinden. Op de maan heeft
alles weer een gewicht hoewel geringer dan op
aarde
Het dineren tussen aarde en maan is in alle
opzichten een merkwaardige gebeurtenis. De keu
kengereedschappen zijn magnetisch, zodat zij aan
het stalen fornuis vast blijven zitten. De maan
bezoekers eten met een soort tangen en openen
hiermee de verschillende gesloten potten en pan
nen. Zij drinken uit plastic flessen en spuiten
hieruit de drank in de mond.
Onderweg vaii de aarde naar de maan is er
voor de expeditieleden onafgebroken werk te ver
richten. De lege tanks moeten worden losgemaakt
en vallen verder op eigen gelegenheid op de maan.
De mecaniciens zijn ook voor dit werk in opge
blazen pakken gekleed en voorzien van een appa
ratuur voor ademhaling en onderlinge communi
catie.
De ingenieurs moeten het moeilijkste werk ver
richten want zij zijn voortdurend bezig om te voor
komen dat het ingewikkelde mechanisme verstoord
wordt. Op tal van plaatsen immers heersen zeer
hoge temperaturen, die gevaarlijke barsten of ont
ploffingen kunnen veroorzaken. Voorts moet men
onafgebroken bedacht zijn op een meteoren-bom
bardement. Een ontmoeting met een grote meteoor
kan natuurlijk noodlottig worden.
In het centrum van zo'n raket of ruimteschip
bevindt zich een stelsel van rechtstandig op elkaar
staande tandwielen. Door een of meer van deze
wielen in beweging te brengen kan men het ge
hele gevaarte snel van richting laten veranderen.
De besturing van de ruimteschepen vindt automa
tisch plaats. Bij de landing op de maan moet in
het bij,zonder rekening worden gehouden met de
eigen beweging van deze planeet. Op ruim 800
km. afstand van de maan moeten de raketten gaan
werken, die door hun reactiewerking de val der
ruimteschepen moeten reguleren en tot een vlotte
landing moeten leiden.
Een onzer lezers, zelf pensionhouder, zond ons
het volgende schrijven
„In verband met de door u gegeven antwoorden
op vragen over pensionverlening deel ik u mede,
dat de Prij,zenbeschikking Pensions ingetrok
ken is. Wel geeft de Vakcommissie nog advies.
De Vakcommissie adviseert
1. Een algemene prijsverhoging van 5<>/o op
de prijs volgens de ingetrokken Prijzenbeschikking f
2. Bij afwezigheid van eer, gast een aftrek toe
te passen en wel voor iedere dag één-derde van
de dagpensionprijs, doch deze aftrek niet te doen
gelden, indien deze afwezigheid niet minstens vijf
aaneensluitende etmalen bedraagt. Alle geadviseer
de prijzen zijn exclusief verwarming.
Ondergetekende acht het echter billijk, indien
men van tevoren gewaarschuwd wordt, reeds bij
afwezigheid van één volle dag aftrek toe te passen.
Theoretisch was de Prijzenbeschikking en is het
advies prachtig, maar, helaas, is de practijk meestal
anders.
Het haete is. dat personen die kostgangers heb
ben van tevoren alles terdege met hen bespreken
om vele moeilijkheden te voorkomen.
Kostgangers die bij een dag afwezigheid acht
gulden af willen trekken behoren gelukkig tot
de uitzonderingen, maar vertrekken zonder de ge-
brui kelii.ke opzeggingstermijn en bij afwezigheid
niets betalen komt nog dikwijls voor".
Hoogachtend,
P. J. HARTE
Paul Krugerstraat 1, Vlissingen.
Wij danken onze lezer voor zijn aanvulling en
zijp het volkomen eens met zijn opmerking dat een
onderlinge afspraak, tevoren gemaakt, beide par
tij,en vele moeilijkheden kan hesparen. Red.
J. B. Zoudt u mij kunnen zeggen, hoe ik twee
nylons van verschillende kleur een gelijke kleur
kan geven
Antwoord s Het spijt ons, maar een definitief
antwoord op deze vraag moeten wij u schuldig
blijven. Kokend water gebruiken voor nylons is
absoluut uit den boze Wel kimt u het proberen
met koudwaterverf Maar neemt u dan een paar
oude afgedankte nylons voor deze proef, want
wij kunnen er helaas niet voor instaan.
Mevr. II. Waar zijn de trekkingslijsten van de
Witte Kruisverloting te verkrijgen
Antwoord Wendt u voor inlichtingen tot mevr.
K. M. Kunst, alg. secretaresse der N.H.V. „Het
Witte Kruis", J. Gijzenkade 169, Haarlem.
Abonné. Moeder 'S overleden en heelt acht jaar
„steun" genoten van soc'ale zaken. Nu vordert
deze instantie het aan moeder bij haar leven uit
gekeerde bedrag weer terug van de nalatenschap.
Is dat juist
Antwoord Ja, dat is juist. U kunt of de boedel
verwerpen of haar aanvaarden. In het eerste ge
val worden de schulden betaald uit de nalatenschap
en bent u van terugbetaling van het meerdere aan
uw moeder uitgekeerde bedrag af en in het tweede
geval bent u ook aansprakelijk voor de schulden,
dus ook voor de uitgekeerde steunverlening. Wij
raden u aan een en ander in overleg met Sociale
Zaken te regelen, zodat b.v. een aandenken aan de
overledene nog wel op de een of andere wijze in
het reine gebracht kan worden. Met een vrien
delijk woord bereikt men meer dan met een
stugge houding.
E. B. Heeft een „Klavertje Vier" en wil graag
weten hoe zij hier mee aan moet, mede met het
oog op -de winter.
Antwoord Laat u die bolletjes maar gerust
zitten. De plant kan niet tegen de koude dus
binnen plaatsen. In het voorjaar nieuwe aarde
(bladgrond).
U zult 's morgens kiplekker"
uit bed springen
Elke dag moet Uw lever een liter gal ln uw inge
wanden doen stromen, anders verteert uw voedsel
niet, het bederft. U raakt verstopt, wordt humeurig
en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LE-
VERPTLLETJES om die liter gal op te wekken en
uw spijsvertering en stoelgang op natuurlijke wijze te
regelen.Een plantaardig zacht middel, onovertroffen
om de gal te doen stromen.EistCarter'sLeverpilletjea
PA STILLES
Abonné. Gaarne zou ik van u willen vernemen
waar ik een boek kan krijgen waarin de Wegen
Verkeeerswetten. 2. Op het nieuwe rijbewijs B
wordt beweerd, dat dit ook geldig is voor een
motorrijtuig op twee wielen.
Antwoord Bij de A.N.W.B. 2. Neen, dat is niet
juist. Dat moet een rij,bewijs A zijn. B geldt voor
motorrijtuigen ingericht voor het vervoer van ten
hoogste 8 personen en motorrijtuigen met een
gewicht van ten hoogste 3500 kg.
F. J. 1. Als de oude huurder 's Maandagsmorgens
vertrekt en de nieuwe haalt dan de sleutel, wie
moet dan die week huur betalen. 2. Aan de muur
hangt een bordje „Verboden fietsen te plaatsen".
Mag een huurder, dat verwijderen en laten ver
dwijnen V
Antwoord 1. De oude huurder betaalt huur tot
de datum van opzegging dar woning. De nieuwe
huurder is huur verschuldigd met ingang van de
dag waarop hij de woning gehuurd heeft. Vallen
deze twee data niet „aansluitend" dan is het de
zaak van de verhuurder geworden. Wil hij de sleu
tel n:ct anders geven dan tegen betaling der
weekhuur dan :s dat zij,n zaak. De nieuwe huurder
moet dan zelf maar weten wat hij doet, of ide
woning eerder betrekken dan overeengekomen is
en huur betalen of de woning betrekken op de
datum waarop hij de woning gehuurd heeft. 2. Wie
heeft dat verbodsbordje bevestigd, de oude huur
der of de eigeenaar In het eerste geval kan de
nieuwe huurder het zonder meer verwijderen en
in het tweede geval dient men te vragen aan de
verhuurder wat hij met dat bordje voor heeft. Men
kan een huurder van een huis toch nimmer ver
bieden een fiets te plaatsen tegen het door hem
gehuurde huis.
Krabben en peuteren maakt de
kwaal steeds erger. De helder
Uitblaf! vloeibare D.D.D. dringt diep in
j de poriën door, zuivert, ontsmet
en geneest de huid.
GENEESMIDDEL TEGEN II II IB
HUIDAANDOENINGEN JÊLW» MJ?'
H. Vraagt of hij verplicht is om de afrastering
van gaas, die een huurder van een zijner huizen ten
behoeve vap zijn kippen nodig heeft, te betalen.
Antwoord Neen, natuurlijk met. Stel u voor
dat deze huurder een auto koopt, dan moet de ver
huurder zeker maar even een garage voor hem
bouwen.
W. Wij zijn oud en hebben inwoning gekregen,
waaronder twee kinderen. Het is ons veel te druk.
Wat moeten wij doen
Antwoord i Via een deurwaarder ontruiming vra
gen aan de kantonrechter. Kan het door het huis
vestingsbureau niet zo geregeld worden. Een ont
ruimingsbevel Is erg omslachtig en nog al duur
ook. Over het algemeen beginnen de deurwaarders
er niet graag aan. 2. Het schoonhouden van put
ten, regenbakken en beerputten komt ten laste
van de verhuurder indien het tegendeel niet is be
dongen. Bent u overeengekomen dat u hiervoor
zult zorgdragen, dan moeten nu de inwouers ook
bij.dragen in de kosten.
II. W". Mijn schoonouders hebben financiële steun
nodig naast de uitkeringen, die zij reeds ont
vangen. Hoeveel moeten wij bijdragen
Antwoord Gaat de plaatselijke steunnorra van
Sociale Zaken uit boven de vastgestelde uitkeringen
van „Drees" etc. dan geeft Sociale Zaken een toe
slag op verzoek van betrokkenen. De kinderen wor
den hiervoor aangesproken, ieder naar draagkracht.
Dit wordt bepaald door Sociale Zaken en is plaat
selijk erg verschillend. Bovendien moet er reke
ning gehouden worden met allerlei factoren (van
weerskanten) die wij zo maar niet kunnen beoor
delen. Pleegt u eens nader overleg met Sociale
Zaken en vertel dan tevens dat u de aangelegenheid
onder elkaar wilt afdoen, dan zal men op dat bu
reau u zeker ter wille zij,n, opdat een billijke ver
deling verkregen wordt.
K. Wil iets weten over grote en kleine tafels.
Antwoord Een gewone uitschuiftafel lijkt ons
het beste. U kunt overal in de handel grote of
kleine soorten krijgen Ook tafels met z.g. inleg-
bladen kunt u vrijwel overal kopen.
doos a 75 ct