AXELSCHE m COURANT Reis naar de Maan „Met raad en daad" VAL DA PUROL POPENT WEK DEGAL IN UW LEVER OP Huid /- NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T C. VINK-van VESSEM Neem een doos echte VOORKOM INGVAN GRIEP OOODT EN Winterhanden Wintervoeten Winteroren f ranke ring bij Abonnement Axel. ZATERDAG 6 DECEMBER 1952 67e JAARGANG No. 20 Abonnements- prl|«: Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indiè fl. Buitenland il. T Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. •■he Adverteutién ^.dmum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra Het Amerikaanse weekblad „Colliers" heeeft een tweetal artikelen gepubliceerd aangaande de tech. nische verwezenlijking van een reis naar de maan. Wij ontlenen hieraan het volgende Binnen tien of vijftien jaren zal een zogenaamd „stationschip" zich op ruim 1750 km. hoogte iii twee uur tijds rondom de aarde bewegen. Dit schip rwordt niet op aarde gebouwd, inaar zal op die hoogte van 1750 km. in elkaar worden gezet met materiaal dat door speciale raketschepen, elk met drie motorbatterijen, wordt aangevoerd. Wanneer deze raketschepen een snelheid bereikt hebben van bijna 35000 km. per uur, zullen ze buiten de invloed van de aantrekkingskracht der aarde zijn en voortaan als satellieten er omheen blijven draaien. De lading, die deze schepen aan boord hebben, zal dus eveneens geen last ondervinden van de aantrekkingskracht der aarde. De ontlading van het raketschip zal dus weinig moeite kosten, want hierbii, wordt geen enkele weerstand ondervonden. Met de aangevoerde stukken wordt dan in de haan op 1750 km. hoogte het stationschip gebouwd dat de vorm krijgt van een groot wiel, een middellijn heeft van 75 meter heeft en waarin kamers zijn die onder druk staan en tachtig mau kunnen her bergen. Vanuit dit schip kan elk deel van de aards worden overzien. Het is een machtig wapen voor de vrede, maar eventueel ook een verschrik kelijk oorlogswapen. In 1967 zal dit stationschip klaar zijn en tien jaar later kunnen de ontdekkings reizigers voor het eerst een reis naar de maan maken. Dan is het tijdstip aangebroken waarop de wonderlijk uitziende maar zeer efficiënt ge bouwde raketschepen, met vijftig dienaren van de wetenschap en van de techniek aan boord, van het stationschip zullen vertrekken. Er moet brand stof worden meegenomen voor een tocht van bijna 390.000 km. en terug. Eén van de drie schepen krijgt alleen maar brandstof mee voor de heenreis en keert niet naar de aarde terug. Ongeveer 33 minuten na het vertrek is een snelheid bereikt van 32.000 km. per uur. Dan stoppen de motoren en zijn de schepen onder invloed van de aantrekkmgs- kracht van de maan gekomen, zodat ze zonder meer op de. maan kunnen dalen. Het is de Ibe doeling h.nnen 25 jaar de plannen voor de con structie van de schepen gereed te hebben en het eens te zijn over de route die ze zullen volgen en het gedeelte van de maan waar ze zullen landen. Eerst vertrekt een klein raketschip, dat op 80 km afstand van de maan foto's zal nemen en wel van de achterkant van deze planeet, welke nog nooit door een aardse sterveling werd aanschouwd. Aan de hand van deze foto's zal het mogelijk zijn de maan binnen een kring van 800 km. middellijn goed te onderzoeken. Het is natuurlijk niet mo gelijk op de maan-evenaar te landen, want daar wordt het kookpunt van water overschreden en kan geen mens het ooit uithouden. Wij zullen bo vendien een plaats moeten vinden waar onze sche- pen bij, het landen door heuvels tegen meteoor- projectielen beschermd worden. Er is ons al een gebied op de maan bekend, waar de temperatuur tot 40 gr. F. komt (bij,na 50 gr. C.) en dat vrij vlak is en door beschuttende heuvels omgeven wordt. De maan draait in 27.33 dagen om de aarde. Ons stationschip doet dit in twee uur. Elke twee weken kan een raketschip m vij,f dagen de maan berei ken en in veertien dagen tij,d naar de aarde {teug- keren, Zes maanden vóór de eerste tocht naar de maan zullen de expeditieleden en enorme hoeveel heden materiaal met aanvoerraketten naar het stationschip worden gebracht. De ontelbare stuk- ken gereedschap en materiaal draaien over een vrij grote ruimte rondom het stationschip en mei een gelij.ke snelheid rondom de aarde. De technici die met dit materiaal moeten werken zijn gekleed in onder inwendige druk gebrachte kledij, die op de aarde zeer veel wegen zou, maar hier geen (ge wicht heeft. De verschillende kleuren materiaal zijn door kleuren te onderkennen, zodat de technici ge makkelijk kunnen vinden wat ze nodig hebben. Ze dragen steeds hun eigen klimatiseer-apparaat, zuurstofflessen, radio-apparaten en kleine raket motoren met zich mee, om zich te kunnen verplaat sen. De traagheid van alle massa is er de oor zaak van dat de technici enefzij.ds moeten pro heren het grote materieeel in beweging te brengen en anderzijds gelijktijdig hun eigen hieraan tegen gestelde beweging af te remmen daarvoor gebrui ken ze kleine raketmotoren. Voor het materiaal- vervoer hïbben zij de beschikking over grote raket-taxi's. Een raketschip is 48 meter lang en heeft een diameter van 33 meter. In het interieur worden er kamerb van nylon geconstrueerd, voorzien van plastic vensters en opgeblazen met lucht. De brand stol wordt in nylon zakken gestort. Tot woon ruimte van de expeditie-leden dient een grote op geblazen ballon. Door middel van een spiegel wordt zonnewarmte opgevangen voor de levering van kwikdamp, waarmee de turbine voor een elec- trischc centrale in werking zal worden gesteld. Er zullen 18 \loeistoftanks zijn, die elk een middel lijn hebben van 10 meter. Er zullen bijna 2200 kubieke meter brandstof nodig ziin alleen voor het vertrek naar de maan. Geweldige hoeveelheden zuivere waterstof-peroxyde moeten worden mee genomen en voorts grote hoeveelheden helium om alles onder druk te houden en niet van vorm ite laten veranderen. De kosten van de bouw van dit ruimte-station worden geschat op 4 milliard dollar. De brandstof kost 300 millioen dollar en voor het overige is een bedrag van 200 millioen dcllar met de reis naar de maan gemoeid. De vrachtraket die mee gaat naar de maan doch daar niet van terug zal keren, is op merkwaardige wijpe geconstrueerd. Deze bevat een cylindrische silo van 22 meter lengte en ruim 10 meter middellijn en kan 285 ton goederen bevatten. Nadat de vracht uitgeladen is wordt dit raket in twee delen ge splitst, die op de maan als hutten voor de 'expe ditieleden zullen dienen. Het zal een van de grootste zorgen zijn van de maanbezoekers zich tegen meteoren te bescher men, al zouden deze niet groter ziin dan zand korrels. Elk meegenomen voorwerp bezit daarom op 2 cm van de buitenwand een extra bescherming yan dun bladmetaal, die de meteoorkorrels moeten opvangen en verbrijzelen Tegen hitte en kou is alles voorzien van een fel witte huitenlaag. In beide passagiarsraketteu is plaats voor 20 man. Aan de bovenzijde van zo'n raket bevindt zich een controledek voor de navigatie. Degene die hier „zij,n wacht moet kloppen" wordt vast gebonden op een draaibare stoel aangezien hij anders in de ruimte zou zweven. In de raket bevindt zich een badkamer. Aangezien hier echter door het ontbreken van de zwaartekracht het water niet zal stromen zal men hier uitsluitend kunnen wer ken met sponzen. Uiteraard wordt diepvries-voedsel meegenomen, dat in een speciale koelkast bewaard wordt. Het opwarmen hiervan gebeurt electrisch. Wanneer de expeditieleden aan tafel gaan worden zij, inet een riem vastgebonden aan draaistoelen. Schalen en borden bewegen zich via gleuven op aanvoerhanken naar de tafel opdat zij, niet los door de ruimte zullen gaan zwéven Dit geldt natuurlijk alleen maar voor de tijd dat de raketten zich zowel bu'ten de aantrekkingskracht van de aarde als die van de inaau bevinden. Op de maan heeft alles weer een gewicht hoewel geringer dan op aarde Het dineren tussen aarde en maan is in alle opzichten een merkwaardige gebeurtenis. De keu kengereedschappen zijn magnetisch, zodat zij aan het stalen fornuis vast blijven zitten. De maan bezoekers eten met een soort tangen en openen hiermee de verschillende gesloten potten en pan nen. Zij drinken uit plastic flessen en spuiten hieruit de drank in de mond. Onderweg vaii de aarde naar de maan is er voor de expeditieleden onafgebroken werk te ver richten. De lege tanks moeten worden losgemaakt en vallen verder op eigen gelegenheid op de maan. De mecaniciens zijn ook voor dit werk in opge blazen pakken gekleed en voorzien van een appa ratuur voor ademhaling en onderlinge communi catie. De ingenieurs moeten het moeilijkste werk ver richten want zij zijn voortdurend bezig om te voor komen dat het ingewikkelde mechanisme verstoord wordt. Op tal van plaatsen immers heersen zeer hoge temperaturen, die gevaarlijke barsten of ont ploffingen kunnen veroorzaken. Voorts moet men onafgebroken bedacht zijn op een meteoren-bom bardement. Een ontmoeting met een grote meteoor kan natuurlijk noodlottig worden. In het centrum van zo'n raket of ruimteschip bevindt zich een stelsel van rechtstandig op elkaar staande tandwielen. Door een of meer van deze wielen in beweging te brengen kan men het ge hele gevaarte snel van richting laten veranderen. De besturing van de ruimteschepen vindt automa tisch plaats. Bij de landing op de maan moet in het bij,zonder rekening worden gehouden met de eigen beweging van deze planeet. Op ruim 800 km. afstand van de maan moeten de raketten gaan werken, die door hun reactiewerking de val der ruimteschepen moeten reguleren en tot een vlotte landing moeten leiden. Een onzer lezers, zelf pensionhouder, zond ons het volgende schrijven „In verband met de door u gegeven antwoorden op vragen over pensionverlening deel ik u mede, dat de Prij,zenbeschikking Pensions ingetrok ken is. Wel geeft de Vakcommissie nog advies. De Vakcommissie adviseert 1. Een algemene prijsverhoging van 5<>/o op de prijs volgens de ingetrokken Prijzenbeschikking f 2. Bij afwezigheid van eer, gast een aftrek toe te passen en wel voor iedere dag één-derde van de dagpensionprijs, doch deze aftrek niet te doen gelden, indien deze afwezigheid niet minstens vijf aaneensluitende etmalen bedraagt. Alle geadviseer de prijzen zijn exclusief verwarming. Ondergetekende acht het echter billijk, indien men van tevoren gewaarschuwd wordt, reeds bij afwezigheid van één volle dag aftrek toe te passen. Theoretisch was de Prijzenbeschikking en is het advies prachtig, maar, helaas, is de practijk meestal anders. Het haete is. dat personen die kostgangers heb ben van tevoren alles terdege met hen bespreken om vele moeilijkheden te voorkomen. Kostgangers die bij een dag afwezigheid acht gulden af willen trekken behoren gelukkig tot de uitzonderingen, maar vertrekken zonder de ge- brui kelii.ke opzeggingstermijn en bij afwezigheid niets betalen komt nog dikwijls voor". Hoogachtend, P. J. HARTE Paul Krugerstraat 1, Vlissingen. Wij danken onze lezer voor zijn aanvulling en zijp het volkomen eens met zijn opmerking dat een onderlinge afspraak, tevoren gemaakt, beide par tij,en vele moeilijkheden kan hesparen. Red. J. B. Zoudt u mij kunnen zeggen, hoe ik twee nylons van verschillende kleur een gelijke kleur kan geven Antwoord s Het spijt ons, maar een definitief antwoord op deze vraag moeten wij u schuldig blijven. Kokend water gebruiken voor nylons is absoluut uit den boze Wel kimt u het proberen met koudwaterverf Maar neemt u dan een paar oude afgedankte nylons voor deze proef, want wij kunnen er helaas niet voor instaan. Mevr. II. Waar zijn de trekkingslijsten van de Witte Kruisverloting te verkrijgen Antwoord Wendt u voor inlichtingen tot mevr. K. M. Kunst, alg. secretaresse der N.H.V. „Het Witte Kruis", J. Gijzenkade 169, Haarlem. Abonné. Moeder 'S overleden en heelt acht jaar „steun" genoten van soc'ale zaken. Nu vordert deze instantie het aan moeder bij haar leven uit gekeerde bedrag weer terug van de nalatenschap. Is dat juist Antwoord Ja, dat is juist. U kunt of de boedel verwerpen of haar aanvaarden. In het eerste ge val worden de schulden betaald uit de nalatenschap en bent u van terugbetaling van het meerdere aan uw moeder uitgekeerde bedrag af en in het tweede geval bent u ook aansprakelijk voor de schulden, dus ook voor de uitgekeerde steunverlening. Wij raden u aan een en ander in overleg met Sociale Zaken te regelen, zodat b.v. een aandenken aan de overledene nog wel op de een of andere wijze in het reine gebracht kan worden. Met een vrien delijk woord bereikt men meer dan met een stugge houding. E. B. Heeft een „Klavertje Vier" en wil graag weten hoe zij hier mee aan moet, mede met het oog op -de winter. Antwoord Laat u die bolletjes maar gerust zitten. De plant kan niet tegen de koude dus binnen plaatsen. In het voorjaar nieuwe aarde (bladgrond). U zult 's morgens kiplekker" uit bed springen Elke dag moet Uw lever een liter gal ln uw inge wanden doen stromen, anders verteert uw voedsel niet, het bederft. U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LE- VERPTLLETJES om die liter gal op te wekken en uw spijsvertering en stoelgang op natuurlijke wijze te regelen.Een plantaardig zacht middel, onovertroffen om de gal te doen stromen.EistCarter'sLeverpilletjea PA STILLES Abonné. Gaarne zou ik van u willen vernemen waar ik een boek kan krijgen waarin de Wegen Verkeeerswetten. 2. Op het nieuwe rijbewijs B wordt beweerd, dat dit ook geldig is voor een motorrijtuig op twee wielen. Antwoord Bij de A.N.W.B. 2. Neen, dat is niet juist. Dat moet een rij,bewijs A zijn. B geldt voor motorrijtuigen ingericht voor het vervoer van ten hoogste 8 personen en motorrijtuigen met een gewicht van ten hoogste 3500 kg. F. J. 1. Als de oude huurder 's Maandagsmorgens vertrekt en de nieuwe haalt dan de sleutel, wie moet dan die week huur betalen. 2. Aan de muur hangt een bordje „Verboden fietsen te plaatsen". Mag een huurder, dat verwijderen en laten ver dwijnen V Antwoord 1. De oude huurder betaalt huur tot de datum van opzegging dar woning. De nieuwe huurder is huur verschuldigd met ingang van de dag waarop hij de woning gehuurd heeft. Vallen deze twee data niet „aansluitend" dan is het de zaak van de verhuurder geworden. Wil hij de sleu tel n:ct anders geven dan tegen betaling der weekhuur dan :s dat zij,n zaak. De nieuwe huurder moet dan zelf maar weten wat hij doet, of ide woning eerder betrekken dan overeengekomen is en huur betalen of de woning betrekken op de datum waarop hij de woning gehuurd heeft. 2. Wie heeft dat verbodsbordje bevestigd, de oude huur der of de eigeenaar In het eerste geval kan de nieuwe huurder het zonder meer verwijderen en in het tweede geval dient men te vragen aan de verhuurder wat hij met dat bordje voor heeft. Men kan een huurder van een huis toch nimmer ver bieden een fiets te plaatsen tegen het door hem gehuurde huis. Krabben en peuteren maakt de kwaal steeds erger. De helder Uitblaf! vloeibare D.D.D. dringt diep in j de poriën door, zuivert, ontsmet en geneest de huid. GENEESMIDDEL TEGEN II II IB HUIDAANDOENINGEN JÊLW» MJ?' H. Vraagt of hij verplicht is om de afrastering van gaas, die een huurder van een zijner huizen ten behoeve vap zijn kippen nodig heeft, te betalen. Antwoord Neen, natuurlijk met. Stel u voor dat deze huurder een auto koopt, dan moet de ver huurder zeker maar even een garage voor hem bouwen. W. Wij zijn oud en hebben inwoning gekregen, waaronder twee kinderen. Het is ons veel te druk. Wat moeten wij doen Antwoord i Via een deurwaarder ontruiming vra gen aan de kantonrechter. Kan het door het huis vestingsbureau niet zo geregeld worden. Een ont ruimingsbevel Is erg omslachtig en nog al duur ook. Over het algemeen beginnen de deurwaarders er niet graag aan. 2. Het schoonhouden van put ten, regenbakken en beerputten komt ten laste van de verhuurder indien het tegendeel niet is be dongen. Bent u overeengekomen dat u hiervoor zult zorgdragen, dan moeten nu de inwouers ook bij.dragen in de kosten. II. W". Mijn schoonouders hebben financiële steun nodig naast de uitkeringen, die zij reeds ont vangen. Hoeveel moeten wij bijdragen Antwoord Gaat de plaatselijke steunnorra van Sociale Zaken uit boven de vastgestelde uitkeringen van „Drees" etc. dan geeft Sociale Zaken een toe slag op verzoek van betrokkenen. De kinderen wor den hiervoor aangesproken, ieder naar draagkracht. Dit wordt bepaald door Sociale Zaken en is plaat selijk erg verschillend. Bovendien moet er reke ning gehouden worden met allerlei factoren (van weerskanten) die wij zo maar niet kunnen beoor delen. Pleegt u eens nader overleg met Sociale Zaken en vertel dan tevens dat u de aangelegenheid onder elkaar wilt afdoen, dan zal men op dat bu reau u zeker ter wille zij,n, opdat een billijke ver deling verkregen wordt. K. Wil iets weten over grote en kleine tafels. Antwoord Een gewone uitschuiftafel lijkt ons het beste. U kunt overal in de handel grote of kleine soorten krijgen Ook tafels met z.g. inleg- bladen kunt u vrijwel overal kopen. doos a 75 ct

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 1