AXELSCHE
COURANT
DE BENELUX
AXELSCHE m COURANT
Moeilijkheden,
waarmee Zeeuwsch-Vlaanderen te kampen heeft!
'-""^Pvjiawo 3SMO
•PUROL
V
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Hocfdredactie
Adres Redactie en Administratie:
Drukker-Uitgeefster:
C. VINK-van VESSEM
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Firma J. C. VINK
REDE van de Voorzitter van de Kamer van Koophandel Ir. C. A. L Horstman,
tijdens het bezoek van Z. K. H. Prins Bernhard
s: sterke A
n slopen
ichaam.
jn en begin
it en viel
Frankering bij Abonnement Axel
ZATERDAG 25 OCTOBER 1952
Abonnements
prijs:
Loss® nummert*
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il
Alle andere plaatsen
in Nederland ®n
Ned. Indlè il.
Buitenland il.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Adverteutiën
^iiiu/timum 8 regelsl
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
J8 3Q "U/M/DO
oq* T9 tmi» d
De conferentie te Knocke tussen de Belgische^
Luxemburgse en Nederlandse regeringen heeft, naar
wij uit de courantenberichten kunnen afleiden, de
bestaande mneUitlrheden wel nndeeVend en de vnnvt-
Frankering bij Abonnement Axel.
van Belgische ondernemerskant gedreigd met een
tijdelijk verhogen van invoerrechten of wel het
toestaan van ccntingenteringen, indien aan het
Reloisch veria noen peen eevnlp werd popeven
WOENSDAG 22 OCTOBER 1952
In een opmerkelijke brochure heeft mr. W.
Wentholt er op gewezen, dat indien niet de drie-
hoekshandel in Indonesische producten wordt her
steld het tekort aiih dollars voor ons land zal
blijven bestaan, tenzij het levensniveau van ons
land drastisch verlaagd zou wordep. Een in het
leven roepen van een Nederlands-Indonegieche unie
67e JAARGANG No. 7
Abonnements-
prlji.
Losse nummers -
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
U
Alle andere plaatsen
In Nederland en
Ned. Indié fl.
Buitenland fl
f Advertentie prlj»
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
;p'*ne Adverteutiër
(CuaxÜMim 8 regelf
1 5 regels 60 cent
iedere regel meer
12 cent extra.
Het werkbezoek dat Z.K.H. Prins Bernhard vorige
week aan onze streek heeft gebracht, was zo uit
gebreid en ging vaak zo diep tot in details, dat
alleen een uitvoerig verslag de mogelijkheid gaf
onze lezers enigszins een indruk te geven, van het
geen deze beide dagen ter tafel kwam.
Jammer genoeg ncopte de uitvoerigheid van het
verslag tot het zeer kort vermelden van de rede
van tr. Horstmann tij.dens de besprekingen Woens
dagavond te Hulst. Wij. menen dat in deze rede
zoveel belangrijke punten zowel voor Zeeuwsch-
Vlaandcren als somtijds ook voor geheel Zeeland
en zelfs voor geheel Nederland zijn aangeroerd,
dat het zin heeft 'deze rede thans nog eens in
extenso hieronder te laten volgen
REDE IR. HORSTMANN.
Koninklijke Hoogheid, Mijne Heren.
Reeds aan tafel ben ik in de gelegenheid ge
weest U onze grote dankbaarheid te betuigen voor
het feit, dat U naar Zeeuwsch-Vlaanderen heeft
willen komen en voor de grote belangstelling die
U voor onze vraagstukken aan de dag legt.
Het zal U opgevallen zijn, dat deze vraagstukken
ten dele „algemeen", ten dele inhaerent aan ons
gebied zijp en dat zij alle worden geaccentueerd
door de bijzondere geografische ligging van dit
kleine stukje Nederland. Wij zouden deze bij
zondere ligging kunnen vastleggen in vier punten.
Ten eer6te de afscheiding door de Schelde.
Ten tweede de lange grens met België.
Ten derde het feit, dat wij. voornamelijk een
agrarisch gebied omvatten met op twee plaatsen
concentratie van industrie.
En ten vierde de combinatie van de eerste pun
ten, namelijk het feit dat wij een volkomen van
de rest van Nederland afgesloten geheel vormen.
De Schelde kan alleen worden overschreden via
de provinciale veren en vanmiddag was ik al
in de gelegenheid U te wijzen op de hoge kosten
die voor de Zeeuwsch-Vlamingen en vooral voor
onze transporten door deze veren worden vei-
oorzaakt.
Hierbij zijn het niet alleen de tarieven die in
1950 wederom werden ingevoerd tegen de uit
drukkelijke belofte van de minister-president en
de minister van Verkeer in 1945 gedaau, maar ook
de wachttijden, die vooral aan het veer Perkpolder
voor het vrachtvervoer soms uren in beslag nemen,
die een welhaast onoverkomelijke handicap voor
de hier gelegen ondernemingen zijn.
Wij vragen ons met - verwondering af, waarom
aan het, volgens de statistiek der veerdiensten,
belangrijkste veer slechts U/2 pont wordt
ingelegd terwijl aan het veer te Breskens één grote
pont en twee grote ponten in reserve zijn gestation-
neerd.
Met dankbaarheid hebben wij, geconstateerd, dat
juist voor dit vrachtvervoer aan het veer te
Perkpolder een nachtboot is ingelegd voor het
nemen van een proef, doch w ij, menen, dat het
beter ware geweest deze proef te nemen ten tijde
van de top-belasting van dit veer, met name
tijdens de vlastransporten.
Wij vrezen dan ook, dat deze proef niet aan
haar doel zal beantwoorden, omdat deze opzet
foutief was en dat wij daarmede deze nachtboot
wederom zullen verliezen. Bovendien zou het, naar
onze mening beter zijp in de periode der grote
transporten en tijdens de piekuren een extra boot
in te leggen.
De Schelde is eveneens de oorzaak dat de N<*I
Spoorwegen niet tot ons gebied kunnen doordringen
en de hoge vrachtprijzen der Belgische Spoorwegen
gecombineerd met liet feit, dat men tweemaal de
entree heft voor het hoefijzerverkeer, maken het
vervoer per spoorweg voor ons gebied welhaast
onbetaalbaar.
Wij zien dan ook vervoer van vlas en kolen
o.a. per spoorweg tot Kruiningen, overslag op
vrachtauto's en verder via de veren per as naar
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het behoeft geen betoog, dat een dergelijk trans
port oneconomisch is en in het kader van een wel
begrepen Benelux onaanvaardbaar.
Ten slotte is de Schelde de oorzaak dat de Z.
Vlaamse industrie niet kan putten uit de arbet-
dersreservoirs op de Zeeuwse eilanden omdat het
transport van deze arbeiders veel te tijdrovend
zou worden en omdat de veelal continu-dienst der
Zeeuwsch-Vlaamse bedrijven ook gedurende de nacht
transport van arbeiders zou vereisen hetgeen met
de beperkte veerdiensten een onmogelijkheid is
De grens met België heeft een dusdanig
intiem contact met dit land veroorzaakt, dat voor
de oorlog de meeste aankopen, zowel door de in
dustrie als door de grensbewoners, in België wer
den verricht
De chef-inkopers van onze bedrij,ven zullen U
onmiddellijk het juiste adres van een bepaald ar
tikel in België kunnen noemen, terwijl de Neder
landse adressen veelal voor hen onbekend zijn
De bedrijven laugs de grens werken met een
groot aantal Belgische werknemers uit het arbei
dersreservoir van Belgisch Vlaanderen die op het
ogenblik, door de ongelijke devaluatie van de
Belgische franc en de Nederlandse gulden, een
koersbonificatie genieten
Dit veroorzaakt een in het oog van de Neder
landse werknemers, onbillijkheid ten opzichte van
hun Belgische collega's, die immers hetzelfde werk
verrichten.
Bovendien hebben de Nederlandse bedrijven grote
moeite, om ondanks deze koersbonificatie hun
Belgische arbeiders in dienst te houden, aangezien
het loonpeil in België aanzienlijk hoger ligt dan
dat in Nederland.
Een ander vraagstuk dat door deze grens wordt
geaccentueerd, Is de, naar onze mening, onbillijke
verdeling van rijvergunningen voor internationaal
wegtransport.
Volgens de conventie van Genève van 1948 zijn
de landen van West-Europa overeengekomen, wat
betreft het internationaal wegtransport, het be
ginsel der wederkerigheid te huldigen.
Wij mochten er Uwe Koninklijke Hoogheid op
wijzen, dat de Belgische vra<htvervoerders zon
der enige belemmering transporten iï«
Nederland kunnen verrichten evenals de Duitse,
doch dat de Nederlandse vervoerder voor
België in het basisjaar 1938 een bepaald vervoer
moet hebben verricht om voor een vergunning in
aanmerking te mogen kotnen.
Vooral nu het wegtransport in de laatste jaren
een enorme vlucht heeft genomen en de Neder
landse Spoorwegen ons gebied niet meer of vrij
wel niet meer bedienen, is het voor de Zeeuwsch-
Vlaamse ondernemingen een dwingende noodzaak
geworden vrachtauto's aan te schaffen.
Zij stuiten daarbij op de onmogelijkheid een
vergunning voo.* België te krijgen, aangezien zij
in 1938 dit transport niet verrichten I
Waar zij aan de Noordzijde de handicap van
de Schelde ontmoeten zien zij zich aan de Zuid
zijde door het niet toepassen van de wederkerig
heid door de Belgische regering, ook daar be
grensd.
Terloops zij opgemerkt, dat ook de West-Duitse
regering in gebreke is, doordat zij, een z.g. Be-
förderungssteuer van 0,99 Pf. per ton km ver
langt en bij besluit van 1 December 1951 het laad
vermogen van brandstoffen, vrij van invoerrechten
beperkt heeft.
Ook aan onze oostgrens wordt dus de eerder
genoemde conventie van Geneve niet gehandhaafd,
Zeeuwsch-Vlaanderen is een agrarisch gebied, waar
alleen langs het kanaal Terneuzen-Gent en in het
land van Hulst grote industrieën worden gevonden
Het behoeft geen betoog, dat zich bij de aantrek
king van personeel voor deze bedrijnen belangrijke'
sociale problemen voordoen, teneinde deze agrarische
bevolking tot industrie-arbeiders om te vormen
De betrekkelijk dunne bevolking in dit gebied
veroorzaakt bovendien enorm hoge kosten voor
de distributie van electriciteit en drinkwater
Dit heeft tot gevolg, dat de tarieven voor deZe
beide produkten, vergeleken bij overig Nederland
zeer hoog liggen
Het is echter naar onze mening niet juist, dat
ook voor de industrie voor electrikiteit en
water, zeer hoge tarieven worden gevraagd
De aanvoer van electriciteit en drinkwater naar
de industrie zal in Zeeuwsch-Vlaanderen niet duur
der zijn dan in andere streken van Nederland,
aangezien het hier gaat om groot-verbruikers
Het is. naar onze mening, onverklaarbaar dat
b v. de P.Z.E.M. per kwh. een prijs vraagt van
10 - 12 cent voor de industrie, terwij,1 deze voor
huisgebruik slechts 1 of 2 cent hoger ligt
Wanneer wij kennis nemen van de tarieven, die
in overig Nederland door de industrie worden be
taald en die liggen in de buurt van 6-7 cent,
dan vragen wij ons met bezorgdheid af, hoe ver
dere industrialisatie in Zeeland moet worden ge
realiseerd. wanneer een elementaire grondstof als
electrische stroom 50 0/0 te duur is
Een ander vraagstuk waarvoor wij, Uw aandacht
mochten vragen, is het feit, dat in een agrarisch
gebied als het onze, de middenstand gevaar loopt
in grote moeilijkheden te geraken, wanneer óe
Vestigingswet Bedrijven, zoals deze thans bij de
Staten-Generaal in behandeling is, wordt aange
nomen
In de dorpen te plattelande treffen wij vooral
winkels aan, die alle mogelijke producten ver
kopen, die niets met elkaar gemeen hebben.
Voor het uitoefenen van dergelijke bedrijven is
een middenstandsdiploma en een grote hoeveelheid
vakdiploma's nodig, waarbij tot nu toe, volgens de
wet van 1937 op voorstel van de Kamer van
Koophandel, een ministeriële verklaring kon ge
geven worden volgens het ontwerp van Wet zou
deze mogelijkheid niet meer bestaan en zou cen
traal door de betreffende bedrijfsgroep, die samen
gesteld is uit concurrenten van het betreffende
winkelbedrijf, een dergelijke dispensatie kunnen
worden gegeven.
Wij menen dat deze figuur veel te star is en
dat aan de objectiviteit geweld wordt aangedaan.
Het feit dat Zeeuwsch-Vlaanderen een volkomen
van overig Nederland afgesloten gebied is, heeft
niet alleen zijp invloed op de reeds aangevoerde
vraagstukken betrefende het dode materieel waar
mede onze ondernemingen werken, doch weer
spiegelt zich ook in ons personeel.
De mogelijkheid tot opleiding van vaklieden in
Zeeuwsch-Vlaanderen is zeer beperkt. Zo vinden
wij langs het kanaal alleen een Ambachtsschool
in Terneuzen, terwijl de grote industrieën zich
bevinden in Sluiskil en in Sas van Gent.
Onze industrieën hebben, zonder uitzondering, te
J. G. Heeft inwoning gekregen en de inwoners
maken het de twee oude mensen van 82 en 92
jaar nog al lastig. Daarnaast betalen ze al enige
maanden geen huur en electriciteit. Wat moeten
ze doen
Antwoord i Het is jammer dat u ons niet ge
schreven hftht of dew oude mensen inwoning ge-
'irdering door de ge-
ïs de gemeente aansprake-
en eventuele andere schul-
le electriciteitsbedragen. Is
r accoord gegaan met de
ook; na eventuele dreige-
langs gerechtelijke weg,
op zien, dan vervalt de
hoofdbewoner kan nu niet
jiddellijk een verzoek tot
p grond van huurschuld,
ntourechter bevoegd is een
binnen de schuld kan wor-
[oor de vordering te niet
dit geval de hoofdbewoner
itruiming wegens huurschuld
I last welke deze inwoners
brutaliteit, wetende dat de
II hoge leeftijd daar toch
n. Die vordering moet in-
n deurwaarder of advocaat,
rail een advies van de huur-
u intussen ook eens praten
:au, leg uw klacht open op
overtuigd, dat men daar
is om de zaak in het reine
ing is de oorzaak van veel
het een paar zeer oude
zuur maken, dat gaat alle
3, we zouden bijna zeggen,
tjCS (Mijnhardt)
en slijmlosmakende
en van 52 en 95 ct.
a schoorsteen met „valse
wi lhet niet laten maken,
geworden beige glacé hand-
krijgen
ire opvatting van deze huis-
cht dit euvel te laten her-
s naar de bond van Ned.
oiveld 3, Den Haag. Men
willen helpen. U kunt ook
rcommandant, als de schoor-
reren voor brand. 2. Beige
aakt men schoon door ze
trekken en wassen met een
Geen ruwe handen, schrale
huid, ruwe lippen met
mis is een vijver met glud-
deed zich het euvel voor
t u mij misschien een mid-
wat vlugger droogt dan
weer dicht te krijgen
niddeltjes in de bouwmate-
ir waardoor cement binnen
dt Wendt u dus tot een
erialen.
iepbestrijders Tr
Koker 80 cent
van ons huis moeten wij, er
d schrijven van de nieuwe
uit. Kunnen ze ons er dan
u in verbinding te stellen
ireau en natuurlijk moet
;ens komt wat betreft de
chter er aan te pas. In
1 nog veel gebeuren, maar
eft dan wel zij,n rechten.
en verlichting bracht reeds
jebruik, zo kan zich ook
ledzuiverende werking vol-
regelmatig gebruikt
er. En daarmee is dan de
an die kwellende rheuma-
ruschen bij Uw apotheker
lorgeuochtend die heilzame