AXELSCHE COURANT DE BENELUX AXELSCHE m COURANT Moeilijkheden, waarmee Zeeuwsch-Vlaanderen te kampen heeft! '-""^Pvjiawo 3SMO •PUROL V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Hocfdredactie Adres Redactie en Administratie: Drukker-Uitgeefster: C. VINK-van VESSEM AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Firma J. C. VINK REDE van de Voorzitter van de Kamer van Koophandel Ir. C. A. L Horstman, tijdens het bezoek van Z. K. H. Prins Bernhard s: sterke A n slopen ichaam. jn en begin it en viel Frankering bij Abonnement Axel ZATERDAG 25 OCTOBER 1952 Abonnements prijs: Loss® nummert* Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il Alle andere plaatsen in Nederland ®n Ned. Indlè il. Buitenland il. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutiën ^iiiu/timum 8 regelsl 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. J8 3Q "U/M/DO oq* T9 tmi» d De conferentie te Knocke tussen de Belgische^ Luxemburgse en Nederlandse regeringen heeft, naar wij uit de courantenberichten kunnen afleiden, de bestaande mneUitlrheden wel nndeeVend en de vnnvt- Frankering bij Abonnement Axel. van Belgische ondernemerskant gedreigd met een tijdelijk verhogen van invoerrechten of wel het toestaan van ccntingenteringen, indien aan het Reloisch veria noen peen eevnlp werd popeven WOENSDAG 22 OCTOBER 1952 In een opmerkelijke brochure heeft mr. W. Wentholt er op gewezen, dat indien niet de drie- hoekshandel in Indonesische producten wordt her steld het tekort aiih dollars voor ons land zal blijven bestaan, tenzij het levensniveau van ons land drastisch verlaagd zou wordep. Een in het leven roepen van een Nederlands-Indonegieche unie 67e JAARGANG No. 7 Abonnements- prlji. Losse nummers - Kwartaal abonnement Axel binnen de kom U Alle andere plaatsen In Nederland en Ned. Indié fl. Buitenland fl f Advertentie prlj» 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. ;p'*ne Adverteutiër (CuaxÜMim 8 regelf 1 5 regels 60 cent iedere regel meer 12 cent extra. Het werkbezoek dat Z.K.H. Prins Bernhard vorige week aan onze streek heeft gebracht, was zo uit gebreid en ging vaak zo diep tot in details, dat alleen een uitvoerig verslag de mogelijkheid gaf onze lezers enigszins een indruk te geven, van het geen deze beide dagen ter tafel kwam. Jammer genoeg ncopte de uitvoerigheid van het verslag tot het zeer kort vermelden van de rede van tr. Horstmann tij.dens de besprekingen Woens dagavond te Hulst. Wij. menen dat in deze rede zoveel belangrijke punten zowel voor Zeeuwsch- Vlaandcren als somtijds ook voor geheel Zeeland en zelfs voor geheel Nederland zijn aangeroerd, dat het zin heeft 'deze rede thans nog eens in extenso hieronder te laten volgen REDE IR. HORSTMANN. Koninklijke Hoogheid, Mijne Heren. Reeds aan tafel ben ik in de gelegenheid ge weest U onze grote dankbaarheid te betuigen voor het feit, dat U naar Zeeuwsch-Vlaanderen heeft willen komen en voor de grote belangstelling die U voor onze vraagstukken aan de dag legt. Het zal U opgevallen zijn, dat deze vraagstukken ten dele „algemeen", ten dele inhaerent aan ons gebied zijp en dat zij alle worden geaccentueerd door de bijzondere geografische ligging van dit kleine stukje Nederland. Wij zouden deze bij zondere ligging kunnen vastleggen in vier punten. Ten eer6te de afscheiding door de Schelde. Ten tweede de lange grens met België. Ten derde het feit, dat wij. voornamelijk een agrarisch gebied omvatten met op twee plaatsen concentratie van industrie. En ten vierde de combinatie van de eerste pun ten, namelijk het feit dat wij een volkomen van de rest van Nederland afgesloten geheel vormen. De Schelde kan alleen worden overschreden via de provinciale veren en vanmiddag was ik al in de gelegenheid U te wijzen op de hoge kosten die voor de Zeeuwsch-Vlamingen en vooral voor onze transporten door deze veren worden vei- oorzaakt. Hierbij zijn het niet alleen de tarieven die in 1950 wederom werden ingevoerd tegen de uit drukkelijke belofte van de minister-president en de minister van Verkeer in 1945 gedaau, maar ook de wachttijden, die vooral aan het veer Perkpolder voor het vrachtvervoer soms uren in beslag nemen, die een welhaast onoverkomelijke handicap voor de hier gelegen ondernemingen zijn. Wij vragen ons met - verwondering af, waarom aan het, volgens de statistiek der veerdiensten, belangrijkste veer slechts U/2 pont wordt ingelegd terwijl aan het veer te Breskens één grote pont en twee grote ponten in reserve zijn gestation- neerd. Met dankbaarheid hebben wij, geconstateerd, dat juist voor dit vrachtvervoer aan het veer te Perkpolder een nachtboot is ingelegd voor het nemen van een proef, doch w ij, menen, dat het beter ware geweest deze proef te nemen ten tijde van de top-belasting van dit veer, met name tijdens de vlastransporten. Wij vrezen dan ook, dat deze proef niet aan haar doel zal beantwoorden, omdat deze opzet foutief was en dat wij daarmede deze nachtboot wederom zullen verliezen. Bovendien zou het, naar onze mening beter zijp in de periode der grote transporten en tijdens de piekuren een extra boot in te leggen. De Schelde is eveneens de oorzaak dat de N<*I Spoorwegen niet tot ons gebied kunnen doordringen en de hoge vrachtprijzen der Belgische Spoorwegen gecombineerd met liet feit, dat men tweemaal de entree heft voor het hoefijzerverkeer, maken het vervoer per spoorweg voor ons gebied welhaast onbetaalbaar. Wij zien dan ook vervoer van vlas en kolen o.a. per spoorweg tot Kruiningen, overslag op vrachtauto's en verder via de veren per as naar Zeeuwsch-Vlaanderen. Het behoeft geen betoog, dat een dergelijk trans port oneconomisch is en in het kader van een wel begrepen Benelux onaanvaardbaar. Ten slotte is de Schelde de oorzaak dat de Z. Vlaamse industrie niet kan putten uit de arbet- dersreservoirs op de Zeeuwse eilanden omdat het transport van deze arbeiders veel te tijdrovend zou worden en omdat de veelal continu-dienst der Zeeuwsch-Vlaamse bedrijven ook gedurende de nacht transport van arbeiders zou vereisen hetgeen met de beperkte veerdiensten een onmogelijkheid is De grens met België heeft een dusdanig intiem contact met dit land veroorzaakt, dat voor de oorlog de meeste aankopen, zowel door de in dustrie als door de grensbewoners, in België wer den verricht De chef-inkopers van onze bedrij,ven zullen U onmiddellijk het juiste adres van een bepaald ar tikel in België kunnen noemen, terwijl de Neder landse adressen veelal voor hen onbekend zijn De bedrijven laugs de grens werken met een groot aantal Belgische werknemers uit het arbei dersreservoir van Belgisch Vlaanderen die op het ogenblik, door de ongelijke devaluatie van de Belgische franc en de Nederlandse gulden, een koersbonificatie genieten Dit veroorzaakt een in het oog van de Neder landse werknemers, onbillijkheid ten opzichte van hun Belgische collega's, die immers hetzelfde werk verrichten. Bovendien hebben de Nederlandse bedrijven grote moeite, om ondanks deze koersbonificatie hun Belgische arbeiders in dienst te houden, aangezien het loonpeil in België aanzienlijk hoger ligt dan dat in Nederland. Een ander vraagstuk dat door deze grens wordt geaccentueerd, Is de, naar onze mening, onbillijke verdeling van rijvergunningen voor internationaal wegtransport. Volgens de conventie van Genève van 1948 zijn de landen van West-Europa overeengekomen, wat betreft het internationaal wegtransport, het be ginsel der wederkerigheid te huldigen. Wij mochten er Uwe Koninklijke Hoogheid op wijzen, dat de Belgische vra<htvervoerders zon der enige belemmering transporten iï« Nederland kunnen verrichten evenals de Duitse, doch dat de Nederlandse vervoerder voor België in het basisjaar 1938 een bepaald vervoer moet hebben verricht om voor een vergunning in aanmerking te mogen kotnen. Vooral nu het wegtransport in de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen en de Neder landse Spoorwegen ons gebied niet meer of vrij wel niet meer bedienen, is het voor de Zeeuwsch- Vlaamse ondernemingen een dwingende noodzaak geworden vrachtauto's aan te schaffen. Zij stuiten daarbij op de onmogelijkheid een vergunning voo.* België te krijgen, aangezien zij in 1938 dit transport niet verrichten I Waar zij aan de Noordzijde de handicap van de Schelde ontmoeten zien zij zich aan de Zuid zijde door het niet toepassen van de wederkerig heid door de Belgische regering, ook daar be grensd. Terloops zij opgemerkt, dat ook de West-Duitse regering in gebreke is, doordat zij, een z.g. Be- förderungssteuer van 0,99 Pf. per ton km ver langt en bij besluit van 1 December 1951 het laad vermogen van brandstoffen, vrij van invoerrechten beperkt heeft. Ook aan onze oostgrens wordt dus de eerder genoemde conventie van Geneve niet gehandhaafd, Zeeuwsch-Vlaanderen is een agrarisch gebied, waar alleen langs het kanaal Terneuzen-Gent en in het land van Hulst grote industrieën worden gevonden Het behoeft geen betoog, dat zich bij de aantrek king van personeel voor deze bedrijnen belangrijke' sociale problemen voordoen, teneinde deze agrarische bevolking tot industrie-arbeiders om te vormen De betrekkelijk dunne bevolking in dit gebied veroorzaakt bovendien enorm hoge kosten voor de distributie van electriciteit en drinkwater Dit heeft tot gevolg, dat de tarieven voor deZe beide produkten, vergeleken bij overig Nederland zeer hoog liggen Het is echter naar onze mening niet juist, dat ook voor de industrie voor electrikiteit en water, zeer hoge tarieven worden gevraagd De aanvoer van electriciteit en drinkwater naar de industrie zal in Zeeuwsch-Vlaanderen niet duur der zijn dan in andere streken van Nederland, aangezien het hier gaat om groot-verbruikers Het is. naar onze mening, onverklaarbaar dat b v. de P.Z.E.M. per kwh. een prijs vraagt van 10 - 12 cent voor de industrie, terwij,1 deze voor huisgebruik slechts 1 of 2 cent hoger ligt Wanneer wij kennis nemen van de tarieven, die in overig Nederland door de industrie worden be taald en die liggen in de buurt van 6-7 cent, dan vragen wij ons met bezorgdheid af, hoe ver dere industrialisatie in Zeeland moet worden ge realiseerd. wanneer een elementaire grondstof als electrische stroom 50 0/0 te duur is Een ander vraagstuk waarvoor wij, Uw aandacht mochten vragen, is het feit, dat in een agrarisch gebied als het onze, de middenstand gevaar loopt in grote moeilijkheden te geraken, wanneer óe Vestigingswet Bedrijven, zoals deze thans bij de Staten-Generaal in behandeling is, wordt aange nomen In de dorpen te plattelande treffen wij vooral winkels aan, die alle mogelijke producten ver kopen, die niets met elkaar gemeen hebben. Voor het uitoefenen van dergelijke bedrijven is een middenstandsdiploma en een grote hoeveelheid vakdiploma's nodig, waarbij tot nu toe, volgens de wet van 1937 op voorstel van de Kamer van Koophandel, een ministeriële verklaring kon ge geven worden volgens het ontwerp van Wet zou deze mogelijkheid niet meer bestaan en zou cen traal door de betreffende bedrijfsgroep, die samen gesteld is uit concurrenten van het betreffende winkelbedrijf, een dergelijke dispensatie kunnen worden gegeven. Wij menen dat deze figuur veel te star is en dat aan de objectiviteit geweld wordt aangedaan. Het feit dat Zeeuwsch-Vlaanderen een volkomen van overig Nederland afgesloten gebied is, heeft niet alleen zijp invloed op de reeds aangevoerde vraagstukken betrefende het dode materieel waar mede onze ondernemingen werken, doch weer spiegelt zich ook in ons personeel. De mogelijkheid tot opleiding van vaklieden in Zeeuwsch-Vlaanderen is zeer beperkt. Zo vinden wij langs het kanaal alleen een Ambachtsschool in Terneuzen, terwijl de grote industrieën zich bevinden in Sluiskil en in Sas van Gent. Onze industrieën hebben, zonder uitzondering, te J. G. Heeft inwoning gekregen en de inwoners maken het de twee oude mensen van 82 en 92 jaar nog al lastig. Daarnaast betalen ze al enige maanden geen huur en electriciteit. Wat moeten ze doen Antwoord i Het is jammer dat u ons niet ge schreven hftht of dew oude mensen inwoning ge- 'irdering door de ge- ïs de gemeente aansprake- en eventuele andere schul- le electriciteitsbedragen. Is r accoord gegaan met de ook; na eventuele dreige- langs gerechtelijke weg, op zien, dan vervalt de hoofdbewoner kan nu niet jiddellijk een verzoek tot p grond van huurschuld, ntourechter bevoegd is een binnen de schuld kan wor- [oor de vordering te niet dit geval de hoofdbewoner itruiming wegens huurschuld I last welke deze inwoners brutaliteit, wetende dat de II hoge leeftijd daar toch n. Die vordering moet in- n deurwaarder of advocaat, rail een advies van de huur- u intussen ook eens praten :au, leg uw klacht open op overtuigd, dat men daar is om de zaak in het reine ing is de oorzaak van veel het een paar zeer oude zuur maken, dat gaat alle 3, we zouden bijna zeggen, tjCS (Mijnhardt) en slijmlosmakende en van 52 en 95 ct. a schoorsteen met „valse wi lhet niet laten maken, geworden beige glacé hand- krijgen ire opvatting van deze huis- cht dit euvel te laten her- s naar de bond van Ned. oiveld 3, Den Haag. Men willen helpen. U kunt ook rcommandant, als de schoor- reren voor brand. 2. Beige aakt men schoon door ze trekken en wassen met een Geen ruwe handen, schrale huid, ruwe lippen met mis is een vijver met glud- deed zich het euvel voor t u mij misschien een mid- wat vlugger droogt dan weer dicht te krijgen niddeltjes in de bouwmate- ir waardoor cement binnen dt Wendt u dus tot een erialen. iepbestrijders Tr Koker 80 cent van ons huis moeten wij, er d schrijven van de nieuwe uit. Kunnen ze ons er dan u in verbinding te stellen ireau en natuurlijk moet ;ens komt wat betreft de chter er aan te pas. In 1 nog veel gebeuren, maar eft dan wel zij,n rechten. en verlichting bracht reeds jebruik, zo kan zich ook ledzuiverende werking vol- regelmatig gebruikt er. En daarmee is dan de an die kwellende rheuma- ruschen bij Uw apotheker lorgeuochtend die heilzame

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 1