AXELSCHE mCOURANT Europees dilemma Prins Bernhard bezocht Zeeuwsch-Vlaanderen D.D.D WEK DE GAL IN UW LEVER OP 15 en 16 October 1952 belangrijke dagen voor Zeeuwsch-Vlaanderen Huid uitslag ZATERDAG 18 OCTOBER 1952 67e JAARGANG Nr. 6 a NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM Prins Bernhard maakte kennis met de Zeeuws-Vlaamse bevolking in al haar lagen, met het land, het water, de wegen en alle problemen, waarmee ons gewest te kampen heeft Om Zuurbranden op de maag te blussen: Eén of twee Rennies nemen. Frankering bij Abonnement Axel. Abonnementi- prt|ü Lom nummert Kwartaal abonnement Axel binnen de kom Alle andere plaatten In Nederland en Ned. Indlö 11. Buitenland 11. 1 Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Meaedeellngen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. De ouderen onder ons herinneren zich, hoe, voor de eerste wereldoorlog, de internationale span ningen o prekening geschreven werden van de ge heime diplomatie. Nadien is de poging, die met de Volkenbond werd ondernomen om de inter nationale betrekkingen en conflicten in de open baarheid te brengen mislukt en nadat deze ver gadering van staten te weinig levenskracht had getoond om een tweede wereldoorlog te voor komen, bevinden wij ons thans binnen het systeem der ^Verenigde Naties Is de geheimzinnigheid geweken Is de achter docht die er tassen de regeringen aanwezig is, gestild Heeft de Europese mens het gevoel van veiligheid en zekerheid gekregen, waarbij alleen hij werken en leven kan Neen Het enige ver schil dat er bestaat tussen de gewapende vrede van vóór 1914 en de gewapende vrede van na 1945 is hierin gelegen, dat de conflictmogelijkheden massaler afn^tingen hebben aangenomen en dat de onzichtbare machten, die over leven en lot van millioenen mensen beslissen, geheimzinniger en on begrijpelijker zijn, dan ze voor de eerste wereld oorlog zijn geweest. Het Atlantisch Pact is een oorlogspact. Men moet de klemtoon leggen, wanneer men leest van plannen omtrent de Europese eenheid, op het feit van de gemeenschappelijke verdediging, economisch en mi litair, tegen een gevreesde Russische aanval. Waar borgt de Europese oorlogsvoorbereiding onder leiding van Amerika ons de vrede en veiligheid, die wij allen verlangen V Generaal Ridg- way heeft de opmerkelijke woorden uitgesproken ,,de militaire toestand is op het ogenblik zó, dat wij, brak de oorlog thans uit, de aanval niet zou den kunnen tegenhouden en alleen maar vertragen. En overigens staat het nog niet vast dat de Euro pese kustlanden, met name Nederland, bij een eventuele aanval, zullen worden beschermd De mogelijkheid bestaat dus, dat de reusachtige sommen, die wij aan de defensie hebben besteed en de offers aan bloed, waartoe wij, ons hebben verbonden, te vergeefs zullen zijp gegeven. Neder land zal kunnen worden vertrapt en vernietigd en de Nederlanders zullen zijn verstorven in Si berië alvorens een symbolisch overwinning wordt bevochten door het blok waartoe Nederland be hoort. Het toekomstig bestaan van ons land is dan evenzeer een hersenschim geworden als bij een Russische overwinning. Te midden van de angsten, die van ons bezit hebben genomen, worden wij verrast door ver bazingwekkende verklaringen van de Russische re gering. Er schijnt een front-verandering te heb ben plaats gehad in de Russische politiek. Met luide stem verkondigt Stalin dat hij de oor log niet wil. Als er nieuwe gewapende conflicten zullen komen, zo roept hij uit, dan zullen dat conflicten zijn tussen de geallieerde staten onder ling. De bedoeling, welke achter deze verklaringen ligt is klaarblijkelijk, dat hij Europa wil loswik- kelen van Amerika. Wil hij dus Europa als neutraal gebied beschouwen en het rechtstreeks tot een treffen laten komen tussen de twee wereldmachten? Indien dit zo ware, dan zou Europa maar één wens koesteren buiten het geding blijven. Doch de Russische bewapening gaat door. Tegen wie, tegen wat, is dat milliardenleger gericht Bij een zo groeiende bewapening worden wij niet genezen van onze bcdachtheid. Aan de andere kant maakt de stemming ïn Ame rika op ons niet de indruk van bij,zonder vrede lievend te zijn. Dat men de elementen die de staat ondermijnen wil verwijderen, dat ligt in de rede. En dat de communisten, wanneer zij, een vijfde colonne vormen, daaronder behoren, d.it is ook duidelijk. Maar er is in Amerika een communistenjacht te vuur en te zwaard. Zelfs een beroemd en onschuldig man als Charlie Chaplin, de geniale filmspeler, wordt onder verdenking ge bracht. De wederzijdse beschuldiging, die Rusland en Amerika elkander in het gezicht slingeren, dat de tegenstander de wereldvrede in gevaar wil brengen, heeft v elen in Europa en in het bijzonder in Ne derland aan het denken gebracht. Welke is de rechtsgrond der deelneming van de Europese lan den aan het militair verbond Niet om betrokken te zijn in enig streven naar wereldhegemonie van een buit en-Europese mogend heid, maar om de vrede en rust te waarborgen die hun bevolkingen verlangen, kan het niet door overleg, dan door een evenwicht van krachten. In veler hoofden komt de vraag op, of niet Europa een eigen taak en eigen roeping heeft in het wereldgeheel en of het er niet tegen heeft te waken, dat het een speelbal wordt van de grote wereldmachten, terwijl het zich bij de eindbeslissing onvoldoende kan laten gelden. Deze vraag, die ook door de beweging „De Derde Weg" wordt gesteld en dis in een con ferentie van „Kerk en Vrede" aan de orde kwam, wordt ondersteund door het besef, dat het nut teloos is van de wereldvrede te spreken, zonder dat op enige manier een brug geslagen wordt tussen Oost en West Wij leven .n een toestand, waarbij iedere vrede lievende uitlating van de Russen verdacht is bij, de Amerikanen en iedere vredelievende uitlating van de Amerikanen verdacht is bij de Russen. En wij, hier in Europa wandelen in de mist. Zo komen wij nooit tot de vrede, zo komen wij nooit tot een Europees herstel. De West-Europese landen en vooral ons land, worden economisch uitge mergeld door de militaire lasten en wij, weten niet, hoe ve rdat nog in de toekomst zal gaan. Er zijn wanhopigen die uitroepen als de cata strofe dan toch moet komen, hetzij door een Rus sische opmars, hetzij doordat wij door onze eigen bondgenoten in de steek worden gelaten is hst dan niet beter dat men de bewapening matigt en aan ons volk nog een paar jaren geeft van ietwat geluk V In dit artikel wordt geen défaitisme gepreekt. Wij willen niet ontrouw worden aan het Atlantisch Pact. En wij staan open voor het gevoel van dank baarheid en sympathie jegens Amerika, dat mede ons land bevrijd heeft en toen wij in barre nood waren, die nood heeft gelenigd. Maar ons volk stelt twee eisen, waaraan aan dacht moet worden geschonken dat de bewape ning zich niet langer voortzet boven onze eco nomische kracht en dat het de verzekering ont vangt, dat zijn grondgebied in het uur van ge vaar wordt verdedigd Dr P. H. Ritter. Woensdag 15 October om enkele minuten over elf arriveerde Z.K.H. met zijn eigen Dakota op het vliegveld Woensdrecht, vanwaar hij, na een korte begroeting, voorafgegaan door gemotoriseerde verkeerspolitie in snelle vaart in zijn zwarte Cadillac-cabriolet AA - 13 vertrok in de richting Zeeland. DE OVERTOCHT. Ongeveer kwart voor twaalf arriveerde de Prins aan de aanlegsteiger te Kruiningen, waar hij, door het gemeentebestuur, alsmede door vele belang stellenden en de schooljeugd werd opgewacht en „Eendracht maakt macht" met pittige marsen de stemming er in hield Het gezelscha pgmg hier aan boord van de „Prins Willem I" van de provinciale bootdiensten, waarna tijdens de vaart aan boord de lunch werd gebruikt. Door de heer C. Hamelink, lid van Ged. Staten werd tijdens deze vaari de aandacht gevraagd voor de inpoldering van het land van Saeftinge, waar ca. 3000 ha. uitstekende landbouwgrond rijp zijn voor inpoldering. België maakt hiertegen bezwaar in verband met de waterbevging en is bevreesd voor stijging van het waterpeil tegen de Schelde- dijken. Een gebied van 1800 ha. komt evenwel ook bij, zeer hoge waterstand niet meer onder water, zodat bij inpoldering van dit gedeelte bezwaarlijk overlast kan ontstaan. In samenwerking met Bel gië zou een spoedige oplossing van dit probleem zeer gewenst zijn, mede in verband met de ves tigingsmogelijkheden voor de Zeeuwen in eigen provincie. HONTENISSE. Na deze uiteenzetting werd met de boot een tocht langs deze schorren gemaakt, waarna koers werd gezet naar Perkpolder, waar aan de haven burgemeester van Hootegem met zijn wethouders en de muziekvereniging „St. Cecilia de hoge gas ten stonden op te wachten. De volledige stoet werd nu geformeerd, bc- starnde uit voorop en achteraan gemotoriseerde politie-escorte, als eerste auto de Cadillac van Prins Bernhard, vervolgens de auto van de com missaris der Koningin, waarin verder gezeten de particulier secretaris van de Prins en baron Gollot d'Escury, daarna een wagen van de Rijkspolitie en diverse outo's van film, foto en pers. De stoei ging nu allereerst naar de betonfabriek van de fa. Bleijenberg, waar de Prins werd voorgelicht over de productie en fabricage van tegels en tril- betonproducten enz werden getoond. Besproken werd het probleem van de industrie-ontwikkeling in Hontenisse in verband met de uit de landbouw vrijkomende arbeidskrachten en het opnemen van Hontenisse als z.g. ontwikkelingsgebied. Via de Paal ging het naar Graauw, waar een bezoek werd gebracht aan de hofstede van het kroondomein, bewoond door de fam. Mahu, het gezin Mahu-van Kampen en het gezin Mahu-de Waal. De Prins onderhield zich in de kamer met beide echtparen, waarna hij belangstellend infor meerde waar de kinderen waren, waarop prompt een twaalftal spruiten achter elkaar binnen kwam. NIEÜW-NAMEN. De breigoederenfabriek v. d. Broeck-Tieleman te Nieuw-Namen was het volgende doel. Zoals overal ook hier weer vele vlaggen, schooljeugd met vlag getjes, muziek en klokgelui toen de stoet arriveerde en een rondgang maakte door dit moderne en lichte bedrijf, waar ca. 75 man werk vindt bij de vervaardiging van tapijten en gebreide wollen goederen. De Prins toonde hier veel interesse voor de vervaardiging van diverse producten en in formeerde naar eventuele moeilijkheden van het bedrijf. Een der directeuren, de heer P. de Schutter, wees op het gebrek aan geschoolde arbeidskrachten, de in- en uitvoermoeilijkheden in verband met de beperkte bevoegdheden van de grenspost Nieuw- Namen en de hoge tarieven voor waterleiding en electriciteit. Nadat verversingen waren aangeboden en 8e Prins sport-ensembles, bestaande uit blouse, ved. en sokjes voor de prinsesjes en een jachtvest voor zichzelf in ontvangst had genomen, werden aan de prins nog voorgesteld schipper J. v. d. HeijAen, die destijds als gids heeft gefungeerd toen met de „Piet Hein" dc mosselbanken wejden bezich tigd en opperwachtmeester v. d. Zanden die zich verdienstelijk heeft gemaakt bij het weren van de stroperij op de Schelde met het z.g. kanongeweer Schipper v. d. Heijden, betuigde zijn waardering voor het f eit, dat dank zij, de textiel-induslrie nu weer welvaart heerst in dit vroegere vissersdorp en verzocht -de Prins zij.n groeten te willen over brengen aan zijn echtgenote en aan de prinsesjes CLINGE. Clinge had een bijzonder feestelijke aanblik bij de aankomst, er werden duiven gelost er was een ballon wedstrijd en de schooljeugd en de „Schelde- zooen" completeerden het feestelijk gekeel. Over een tapijt van gekleurde houtsplinters, waar in o.a. het wapen van de Prins was aangebracht, ging het de klompenfabriek van de heer Seghers binnen, waar allereerst een bespreking plaats vond. De heer Seghers sprak waarderende woorden voor de medewerking die dc klompenindustrie van Ac overheid heeft mogen ondervinden. Moeilijkheden zijn er thans nog bij de aankoop van bomen in België, waarbij de verkope- contant geld wil zien en dc Nederlandse bank eerst op de afgestempelde invoervergunning betaling verleent. Verdere be zwaren waren ook hier weer de hoge stroomta- rieven en de omzetbelasting op klompen die hoger is dan op schoenen. Ten slotte verzocht de heer Seghers om een regeringsbij.drage in de vracht kosten voor het vervoer van klompen naar Ame rika, waar onder de emigranten en mogelij,k ook onder de Amerikanen een markt zal zijn voor dit artikel. De prins ging op de verschillende wensen nog wat dieper in en wat de betaling van de bo men betreft merkte hij op dat de Nederlandse bank Krabben en peuteren maakt de kwaal steeds erger. De helder vloeibare D.D.D. dringt diep in de poriën door, zuivert, ontsmet en geneest de huid. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN wellicht bevreesd zal zijn dat bij betaling vóór de invoer de francs in Le Zoute vergokt zullen wor den in plaats dat er bomen gekocht zullen worden. Na een bezichtiging van het bedrijf, waarbij dc gehele vervaardiging van boomstam tot klomp op de voet kon worden gevolgd en waarbij aan het slot door een tweetal kleindochtertjes van de heer Seghers sierklompjes voor de prinsesjes werden aan geboden ging d et tocht verder via Roskam, St. Jansteen en Koewacht naar Zuiddorpe en vandaar door de Oudepolder naar Westdorpe en SAS VAN GENT waar de Eerste Nederlandse Coöperatieve Beetwortel suikerfabriek het laatste bedrijf zou zijn dat op deze eerste dag werd bezocht. Hier waren aanwezig het dagelijks bestuur van de gemeente Sas van Gent, het bestuur van de Suikerfabriek, de heren W. Lindenberg, W. de Feij.ter Cz., C. N. den Hamer, J. W. Scheelc- Dieleman en A. E. C. Kruijsse en de directeur der fabriek, ir. R. H. van Krevelen, die ook hier weer dc aandacht vroeg voor enkele bijzondere problemen de ernstige verzilting van het kanaal water, dat een mindere suikerproductie en een minderwaardige melasse veroorzaakt. Ook voor de overige kanaal-industrieën en voor de landbouw vormt deze verzilting een moeilijk probleem, dat slechts in overleg met België kan worden opgelost. Verder vest'gde ir. van Krevelen de aandacht op de toestand van het Z.-Vlaamse weggennet, waarvan Z.K.H. ongetwijfeld na deze reis ten volie zal kunnen meespreken, getuige de route Zuiddorpe- Westdorpe-Sas van Gent, Walsoorden-Graauw en de Blikstraat 1 Ir. van Krevelen illustreerde de noodzaak van een beter wegennet nog door te vermelden dat alleen de beide suikerfabrieken voor de bieten- aanvoer per uur een verkeer van 150 vrachtauto's vice versa veroorzaken 1 Na deze bespreking werd een rondgang door de in vol bedrij,f zijnde fabriek gemaakt, waarna de prins ten huize van de voorzitter van de Kamer van Koophandel, ir. Horstmann nog een bespreking had met het dagelijks bestuur van de K. v. K. waarna omstreeks 7 uur via Sluiskil en Axel naar Hulst werd gereden IJ zult 's morgens „kiplekker" uit bed springen Elke dag moet Uw lever een liter gal in uw inge wanden doen stromen, anders verteert uw voedsel niet, het bederft. U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LE VERPILLETJES om die liter gal op te wekken en uw spijsvertering en stoelgang op natuurlij ke wijze te regelen.Een plantaardig zacht middel, onovertroffen om de gal te doen stromen. EistCarter'sLeverpilletjes HET DINER. Omstreeks 8 uur arriveerde Z.K.H. met zijn ge volg in Hulst waar in d; raadszaal van het ge restaureerde stadhuis een eenvoudig diner werd opgediend. Behalve prins Bernhard, zijn particulier secre taris, de commissaris der Koningin en baron Col- lot d'Escury waren bij dit diner aanwezig, de districtscommandant van de marechaussee, kapt D. F. W. Haas, de leden van Ged. Staten, Hame link, Lockeleer, Schout en Mes, alsmdde de grif fier der Staten, mr. Pilaar. Verder het dagelh«. bestuur van de gemeente Hulst, de voorzitter van dc N.C.B., de heer Vercauteren, van de C.B.T.B., de heer C. de Putter, het bestuurslid van de Z.L.M., de heer J W. Scheele en het volledige be stuur van de Kamer van Koophandel. De voorzitter van de Kamer van Koophandel, ir. Horstmann, dankte tijdens dit diner Prins Bern hard voor zijn komst naar onze streek en achtte het een bijzonder voorrecht deze dag een aantal problemen te hebben kunnen voorleggen. Spr. vestigde er de aandacht op dat vele problemen al eerder naar voren zijn gebracht, doch dat o.a. bij de bezoeken van dc minister van Verkeer en Waterstaat, de minister van Economische zaken en de ministe rzonder portefeuille, de Kamer niet in gelegenheid werd gesteld haar zienswijze naar voren te brengen. Ir. Horstmann meende 15 Oc tober 1952 een hoogtijdag in onze geschiedenis te mogen noemen en verzekerde dat evenals boven de Schelde in Zeeuwsch-Vlaanderen volbloed Ne derlanders wonen, die mede willen bouwen aan de toekomst van ons l?nd En zo kunt U dan weer zonder zorgen alles eten wat U graag lust zonder vrees voor die bran dende pijn. Kijk eens om U heen hoe tientallen mannen en vrouwen het gebruik van Rennies tot een vaste gewoonte maken. En met succes. Zij weten niet meer wat brandend maagzuur is 1 (Ingezonden mededeling)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 1