AXELSCHE mCOURANT
Europees dilemma
Prins Bernhard bezocht
Zeeuwsch-Vlaanderen
D.D.D
WEK DE GAL
IN UW LEVER OP
15 en 16 October 1952 belangrijke dagen
voor Zeeuwsch-Vlaanderen
Huid
uitslag
ZATERDAG 18 OCTOBER 1952
67e JAARGANG Nr. 6
a
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
Prins Bernhard maakte kennis met de Zeeuws-Vlaamse bevolking in al haar lagen,
met het land, het water, de wegen en alle problemen,
waarmee ons gewest te kampen heeft
Om Zuurbranden
op de maag te blussen:
Eén of twee Rennies nemen.
Frankering bij Abonnement Axel.
Abonnementi-
prt|ü
Lom nummert
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
Alle andere plaatten
In Nederland en
Ned. Indlö 11.
Buitenland 11. 1
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Meaedeellngen
20 cent per m.m.
Kleine Adverteutién
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
De ouderen onder ons herinneren zich, hoe,
voor de eerste wereldoorlog, de internationale span
ningen o prekening geschreven werden van de ge
heime diplomatie. Nadien is de poging, die met
de Volkenbond werd ondernomen om de inter
nationale betrekkingen en conflicten in de open
baarheid te brengen mislukt en nadat deze ver
gadering van staten te weinig levenskracht had
getoond om een tweede wereldoorlog te voor
komen, bevinden wij ons thans binnen het systeem
der ^Verenigde Naties
Is de geheimzinnigheid geweken Is de achter
docht die er tassen de regeringen aanwezig is,
gestild Heeft de Europese mens het gevoel van
veiligheid en zekerheid gekregen, waarbij alleen
hij werken en leven kan Neen Het enige ver
schil dat er bestaat tussen de gewapende vrede van
vóór 1914 en de gewapende vrede van na 1945
is hierin gelegen, dat de conflictmogelijkheden
massaler afn^tingen hebben aangenomen en dat
de onzichtbare machten, die over leven en lot van
millioenen mensen beslissen, geheimzinniger en on
begrijpelijker zijn, dan ze voor de eerste wereld
oorlog zijn geweest.
Het Atlantisch Pact is een oorlogspact. Men moet
de klemtoon leggen, wanneer men leest van plannen
omtrent de Europese eenheid, op het feit van de
gemeenschappelijke verdediging, economisch en mi
litair, tegen een gevreesde Russische aanval. Waar
borgt de Europese oorlogsvoorbereiding
onder leiding van Amerika ons de vrede en
veiligheid, die wij allen verlangen V Generaal Ridg-
way heeft de opmerkelijke woorden uitgesproken
,,de militaire toestand is op het ogenblik zó, dat
wij, brak de oorlog thans uit, de aanval niet zou
den kunnen tegenhouden en alleen maar vertragen.
En overigens staat het nog niet vast dat de Euro
pese kustlanden, met name Nederland, bij
een eventuele aanval, zullen worden beschermd
De mogelijkheid bestaat dus, dat de reusachtige
sommen, die wij aan de defensie hebben besteed
en de offers aan bloed, waartoe wij, ons hebben
verbonden, te vergeefs zullen zijp gegeven. Neder
land zal kunnen worden vertrapt en vernietigd
en de Nederlanders zullen zijn verstorven in Si
berië alvorens een symbolisch overwinning wordt
bevochten door het blok waartoe Nederland be
hoort. Het toekomstig bestaan van ons land is
dan evenzeer een hersenschim geworden als bij
een Russische overwinning.
Te midden van de angsten, die van ons bezit
hebben genomen, worden wij verrast door ver
bazingwekkende verklaringen van de Russische re
gering. Er schijnt een front-verandering te heb
ben plaats gehad in de Russische politiek.
Met luide stem verkondigt Stalin dat hij de oor
log niet wil. Als er nieuwe gewapende conflicten
zullen komen, zo roept hij uit, dan zullen dat
conflicten zijn tussen de geallieerde staten onder
ling. De bedoeling, welke achter deze verklaringen
ligt is klaarblijkelijk, dat hij Europa wil loswik-
kelen van Amerika. Wil hij dus Europa als neutraal
gebied beschouwen en het rechtstreeks tot een
treffen laten komen tussen de twee wereldmachten?
Indien dit zo ware, dan zou Europa maar één wens
koesteren buiten het geding blijven. Doch de
Russische bewapening gaat door. Tegen wie, tegen
wat, is dat milliardenleger gericht Bij een zo
groeiende bewapening worden wij niet genezen van
onze bcdachtheid.
Aan de andere kant maakt de stemming ïn Ame
rika op ons niet de indruk van bij,zonder vrede
lievend te zijn. Dat men de elementen die de
staat ondermijnen wil verwijderen, dat ligt in
de rede. En dat de communisten, wanneer zij,
een vijfde colonne vormen, daaronder behoren,
d.it is ook duidelijk. Maar er is in Amerika een
communistenjacht te vuur en te zwaard. Zelfs een
beroemd en onschuldig man als Charlie Chaplin,
de geniale filmspeler, wordt onder verdenking ge
bracht.
De wederzijdse beschuldiging, die Rusland en
Amerika elkander in het gezicht slingeren, dat de
tegenstander de wereldvrede in gevaar wil brengen,
heeft v elen in Europa en in het bijzonder in Ne
derland aan het denken gebracht. Welke is de
rechtsgrond der deelneming van de Europese lan
den aan het militair verbond
Niet om betrokken te zijn in enig streven naar
wereldhegemonie van een buit en-Europese mogend
heid, maar om de vrede en rust te waarborgen
die hun bevolkingen verlangen, kan het niet door
overleg, dan door een evenwicht van krachten.
In veler hoofden komt de vraag op, of niet Europa
een eigen taak en eigen roeping heeft in het
wereldgeheel en of het er niet tegen heeft te
waken, dat het een speelbal wordt van de grote
wereldmachten, terwijl het zich bij de eindbeslissing
onvoldoende kan laten gelden.
Deze vraag, die ook door de beweging „De
Derde Weg" wordt gesteld en dis in een con
ferentie van „Kerk en Vrede" aan de orde kwam,
wordt ondersteund door het besef, dat het nut
teloos is van de wereldvrede te spreken, zonder
dat op enige manier een brug geslagen wordt
tussen Oost en West
Wij leven .n een toestand, waarbij iedere vrede
lievende uitlating van de Russen verdacht is bij,
de Amerikanen en iedere vredelievende uitlating
van de Amerikanen verdacht is bij de Russen. En
wij, hier in Europa wandelen in de mist. Zo komen
wij nooit tot de vrede, zo komen wij nooit tot
een Europees herstel. De West-Europese landen
en vooral ons land, worden economisch uitge
mergeld door de militaire lasten en wij, weten
niet, hoe ve rdat nog in de toekomst zal gaan.
Er zijn wanhopigen die uitroepen als de cata
strofe dan toch moet komen, hetzij door een Rus
sische opmars, hetzij doordat wij door onze eigen
bondgenoten in de steek worden gelaten is
hst dan niet beter dat men de bewapening matigt
en aan ons volk nog een paar jaren geeft van
ietwat geluk V
In dit artikel wordt geen défaitisme gepreekt.
Wij willen niet ontrouw worden aan het Atlantisch
Pact. En wij staan open voor het gevoel van dank
baarheid en sympathie jegens Amerika, dat mede
ons land bevrijd heeft en toen wij in barre nood
waren, die nood heeft gelenigd.
Maar ons volk stelt twee eisen, waaraan aan
dacht moet worden geschonken dat de bewape
ning zich niet langer voortzet boven onze eco
nomische kracht en dat het de verzekering ont
vangt, dat zijn grondgebied in het uur van ge
vaar wordt verdedigd
Dr P. H. Ritter.
Woensdag 15 October om enkele minuten over
elf arriveerde Z.K.H. met zijn eigen Dakota op
het vliegveld Woensdrecht, vanwaar hij, na een
korte begroeting, voorafgegaan door gemotoriseerde
verkeerspolitie in snelle vaart in zijn zwarte
Cadillac-cabriolet AA - 13 vertrok in de richting
Zeeland.
DE OVERTOCHT.
Ongeveer kwart voor twaalf arriveerde de Prins
aan de aanlegsteiger te Kruiningen, waar hij, door
het gemeentebestuur, alsmede door vele belang
stellenden en de schooljeugd werd opgewacht en
„Eendracht maakt macht" met pittige marsen de
stemming er in hield
Het gezelscha pgmg hier aan boord van de
„Prins Willem I" van de provinciale bootdiensten,
waarna tijdens de vaart aan boord de lunch werd
gebruikt.
Door de heer C. Hamelink, lid van Ged. Staten
werd tijdens deze vaari de aandacht gevraagd voor
de inpoldering van het land van Saeftinge, waar
ca. 3000 ha. uitstekende landbouwgrond rijp zijn
voor inpoldering. België maakt hiertegen bezwaar
in verband met de waterbevging en is bevreesd
voor stijging van het waterpeil tegen de Schelde-
dijken. Een gebied van 1800 ha. komt evenwel ook
bij, zeer hoge waterstand niet meer onder water,
zodat bij inpoldering van dit gedeelte bezwaarlijk
overlast kan ontstaan. In samenwerking met Bel
gië zou een spoedige oplossing van dit probleem
zeer gewenst zijn, mede in verband met de ves
tigingsmogelijkheden voor de Zeeuwen in eigen
provincie.
HONTENISSE.
Na deze uiteenzetting werd met de boot een
tocht langs deze schorren gemaakt, waarna koers
werd gezet naar Perkpolder, waar aan de haven
burgemeester van Hootegem met zijn wethouders
en de muziekvereniging „St. Cecilia de hoge gas
ten stonden op te wachten.
De volledige stoet werd nu geformeerd, bc-
starnde uit voorop en achteraan gemotoriseerde
politie-escorte, als eerste auto de Cadillac van
Prins Bernhard, vervolgens de auto van de com
missaris der Koningin, waarin verder gezeten de
particulier secretaris van de Prins en baron Gollot
d'Escury, daarna een wagen van de Rijkspolitie en
diverse outo's van film, foto en pers. De stoei
ging nu allereerst naar de betonfabriek van de
fa. Bleijenberg, waar de Prins werd voorgelicht
over de productie en fabricage van tegels en tril-
betonproducten enz werden getoond. Besproken
werd het probleem van de industrie-ontwikkeling
in Hontenisse in verband met de uit de landbouw
vrijkomende arbeidskrachten en het opnemen van
Hontenisse als z.g. ontwikkelingsgebied.
Via de Paal ging het naar Graauw, waar een
bezoek werd gebracht aan de hofstede van het
kroondomein, bewoond door de fam. Mahu, het
gezin Mahu-van Kampen en het gezin Mahu-de
Waal. De Prins onderhield zich in de kamer met
beide echtparen, waarna hij belangstellend infor
meerde waar de kinderen waren, waarop prompt
een twaalftal spruiten achter elkaar binnen kwam.
NIEÜW-NAMEN.
De breigoederenfabriek v. d. Broeck-Tieleman te
Nieuw-Namen was het volgende doel. Zoals overal
ook hier weer vele vlaggen, schooljeugd met vlag
getjes, muziek en klokgelui toen de stoet arriveerde
en een rondgang maakte door dit moderne en
lichte bedrijf, waar ca. 75 man werk vindt bij
de vervaardiging van tapijten en gebreide wollen
goederen. De Prins toonde hier veel interesse voor
de vervaardiging van diverse producten en in
formeerde naar eventuele moeilijkheden van het
bedrijf. Een der directeuren, de heer P. de Schutter,
wees op het gebrek aan geschoolde arbeidskrachten,
de in- en uitvoermoeilijkheden in verband met de
beperkte bevoegdheden van de grenspost Nieuw-
Namen en de hoge tarieven voor waterleiding en
electriciteit.
Nadat verversingen waren aangeboden en 8e
Prins sport-ensembles, bestaande uit blouse, ved.
en sokjes voor de prinsesjes en een jachtvest voor
zichzelf in ontvangst had genomen, werden aan
de prins nog voorgesteld schipper J. v. d. HeijAen,
die destijds als gids heeft gefungeerd toen met
de „Piet Hein" dc mosselbanken wejden bezich
tigd en opperwachtmeester v. d. Zanden die zich
verdienstelijk heeft gemaakt bij het weren van de
stroperij op de Schelde met het z.g. kanongeweer
Schipper v. d. Heijden, betuigde zijn waardering
voor het f eit, dat dank zij, de textiel-induslrie nu
weer welvaart heerst in dit vroegere vissersdorp
en verzocht -de Prins zij.n groeten te willen over
brengen aan zijn echtgenote en aan de prinsesjes
CLINGE.
Clinge had een bijzonder feestelijke aanblik bij
de aankomst, er werden duiven gelost er was een
ballon wedstrijd en de schooljeugd en de „Schelde-
zooen" completeerden het feestelijk gekeel.
Over een tapijt van gekleurde houtsplinters, waar
in o.a. het wapen van de Prins was aangebracht,
ging het de klompenfabriek van de heer Seghers
binnen, waar allereerst een bespreking plaats vond.
De heer Seghers sprak waarderende woorden voor
de medewerking die dc klompenindustrie van Ac
overheid heeft mogen ondervinden. Moeilijkheden
zijn er thans nog bij de aankoop van bomen in
België, waarbij de verkope- contant geld wil zien
en dc Nederlandse bank eerst op de afgestempelde
invoervergunning betaling verleent. Verdere be
zwaren waren ook hier weer de hoge stroomta-
rieven en de omzetbelasting op klompen die hoger
is dan op schoenen. Ten slotte verzocht de heer
Seghers om een regeringsbij.drage in de vracht
kosten voor het vervoer van klompen naar Ame
rika, waar onder de emigranten en mogelij,k ook
onder de Amerikanen een markt zal zijn voor dit
artikel. De prins ging op de verschillende wensen
nog wat dieper in en wat de betaling van de bo
men betreft merkte hij op dat de Nederlandse bank
Krabben en peuteren maakt de
kwaal steeds erger. De helder
vloeibare D.D.D. dringt diep in
de poriën door, zuivert, ontsmet
en geneest de huid.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
wellicht bevreesd zal zijn dat bij betaling vóór de
invoer de francs in Le Zoute vergokt zullen wor
den in plaats dat er bomen gekocht zullen worden.
Na een bezichtiging van het bedrijf, waarbij dc
gehele vervaardiging van boomstam tot klomp op
de voet kon worden gevolgd en waarbij aan het
slot door een tweetal kleindochtertjes van de heer
Seghers sierklompjes voor de prinsesjes werden aan
geboden ging d et tocht verder via Roskam, St.
Jansteen en Koewacht naar Zuiddorpe en vandaar
door de Oudepolder naar Westdorpe en
SAS VAN GENT
waar de Eerste Nederlandse Coöperatieve Beetwortel
suikerfabriek het laatste bedrijf zou zijn dat op
deze eerste dag werd bezocht.
Hier waren aanwezig het dagelijks bestuur van
de gemeente Sas van Gent, het bestuur van de
Suikerfabriek, de heren W. Lindenberg, W. de
Feij.ter Cz., C. N. den Hamer, J. W. Scheelc-
Dieleman en A. E. C. Kruijsse en de directeur der
fabriek, ir. R. H. van Krevelen, die ook hier
weer dc aandacht vroeg voor enkele bijzondere
problemen de ernstige verzilting van het kanaal
water, dat een mindere suikerproductie en een
minderwaardige melasse veroorzaakt. Ook voor de
overige kanaal-industrieën en voor de landbouw
vormt deze verzilting een moeilijk probleem, dat
slechts in overleg met België kan worden opgelost.
Verder vest'gde ir. van Krevelen de aandacht op
de toestand van het Z.-Vlaamse weggennet, waarvan
Z.K.H. ongetwijfeld na deze reis ten volie zal
kunnen meespreken, getuige de route Zuiddorpe-
Westdorpe-Sas van Gent, Walsoorden-Graauw en
de Blikstraat 1
Ir. van Krevelen illustreerde de noodzaak van
een beter wegennet nog door te vermelden dat
alleen de beide suikerfabrieken voor de bieten-
aanvoer per uur een verkeer van 150 vrachtauto's
vice versa veroorzaken 1
Na deze bespreking werd een rondgang door
de in vol bedrij,f zijnde fabriek gemaakt, waarna
de prins ten huize van de voorzitter van de
Kamer van Koophandel, ir. Horstmann nog een
bespreking had met het dagelijks bestuur van
de K. v. K. waarna omstreeks 7 uur via Sluiskil
en Axel naar Hulst werd gereden
IJ zult 's morgens „kiplekker"
uit bed springen
Elke dag moet Uw lever een liter gal in uw inge
wanden doen stromen, anders verteert uw voedsel
niet, het bederft. U raakt verstopt, wordt humeurig
en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LE
VERPILLETJES om die liter gal op te wekken en
uw spijsvertering en stoelgang op natuurlij ke wijze te
regelen.Een plantaardig zacht middel, onovertroffen
om de gal te doen stromen. EistCarter'sLeverpilletjes
HET DINER.
Omstreeks 8 uur arriveerde Z.K.H. met zijn ge
volg in Hulst waar in d; raadszaal van het ge
restaureerde stadhuis een eenvoudig diner werd
opgediend.
Behalve prins Bernhard, zijn particulier secre
taris, de commissaris der Koningin en baron Col-
lot d'Escury waren bij dit diner aanwezig, de
districtscommandant van de marechaussee, kapt
D. F. W. Haas, de leden van Ged. Staten, Hame
link, Lockeleer, Schout en Mes, alsmdde de grif
fier der Staten, mr. Pilaar. Verder het dagelh«.
bestuur van de gemeente Hulst, de voorzitter van
dc N.C.B., de heer Vercauteren, van de C.B.T.B.,
de heer C. de Putter, het bestuurslid van de
Z.L.M., de heer J W. Scheele en het volledige be
stuur van de Kamer van Koophandel.
De voorzitter van de Kamer van Koophandel, ir.
Horstmann, dankte tijdens dit diner Prins Bern
hard voor zijn komst naar onze streek en achtte
het een bijzonder voorrecht deze dag een aantal
problemen te hebben kunnen voorleggen. Spr.
vestigde er de aandacht op dat vele problemen
al eerder naar voren zijn gebracht, doch dat o.a.
bij de bezoeken van dc minister van Verkeer en
Waterstaat, de minister van Economische zaken
en de ministe rzonder portefeuille, de Kamer niet
in gelegenheid werd gesteld haar zienswijze naar
voren te brengen. Ir. Horstmann meende 15 Oc
tober 1952 een hoogtijdag in onze geschiedenis te
mogen noemen en verzekerde dat evenals boven
de Schelde in Zeeuwsch-Vlaanderen volbloed Ne
derlanders wonen, die mede willen bouwen aan de
toekomst van ons l?nd
En zo kunt U dan weer zonder zorgen alles eten
wat U graag lust zonder vrees voor die bran
dende pijn. Kijk eens om U heen hoe tientallen
mannen en vrouwen het gebruik van Rennies tot
een vaste gewoonte maken. En met succes. Zij
weten niet meer wat brandend maagzuur is 1
(Ingezonden mededeling)