Hoofdpijn is te genezen Wegenbelasting voor de wegen Sanapirin 3 goede In Rochester, het merkwaardige stadje in Minnesota, waar men bijna evenveel rol stoelen als auto's aantreft, wees men mij de eigenaar van een sigarenwinkeltje met de opmerking Dat is hoofdpijn-Harry. De vijf-en-vijftigjarige, die lachend en goed gehumeurd zijn klanten bediende, zag er allerminst als een hoofdpijnlijder uit. Maar tien jaar geleden was hij een wrak, voort durend gekweld door stekende, borende, kloppende en brandende pijn aan de rech terzijde van zijn hoofd. Een aanval duurde meestal twee tot drie uur, dan was hij over maar met de nauwkeurigheid van de zon kwam hij de volgende ochtend weer terug. Harry bofte. Dr Bayard T. Horton was in Jat jaar 1939 juist een substantie op het ipoor gekomen, die door zieke cellen in het iloed werd gebracht. Dat was de histamine, oor Horton op zijn colleges „hoofdpijn- |if" genoemd. Toen Harry zijn toestand aan de dokter ad uitgelegd, zei dr Horton „Op het igenblik hebt u geen hoofdpijn. Ik zal u een spuitje geven. Vermoedelijk hebt u dadelijk nog erger hoofdpijn dan anders. Als dat ge beurt, begint u dan niet te jammeren, maar Ie jubelen, want dat betekent, dat wij u unnen genezen". Het gekreun van de pa tient even later bewees, dat het spuitje werkte. De histamine-oplossing veroor- aakte razende hoofdpijn. Zes weken later was Harry genezen. Door dagelijkse injecties met doses hista mine, die allengs groter werden, maar Steeds beneden de dosis bleven die hoofd lijn veroorzaakte, werd de patient lang zamerhand immuun gemaakt tegen de his- amine in zijn bloed. Dit medische wonder wekte destijds bij de vele hoofdpijnlijders in alle delen der wereld een voortijdige loop. Want een te veel aan histamine is weliswaar een veelvuldigeoorzaak van loofdpijn, maar geenszins de enige. In de neeste gevallen is hoofdpijn een symptoom ran een andere lichamelijke stoornis. Sinds Dr Horton begon met zijn histami- e-proeven, heeft de medische wereld zich Iruk beziggehouden met de bestudering an de „allemans-ziekte". Vroeger had men :ich nooit erg dik gemaakt over hoofd lijn daaraan was nog nooit iemand dood legaan. De klachten uit de zakenwereld eidden echter tot de oprichting van speciale aboratoria en onderzoekingscentra, waar len oorzaak en genezing van hoofdpijn be- tudeert. De pioniers op dit gebied waren r Harald Wolff en dr Bronson Ray van en Newyorks ziekenhuis, die tussen 1940 n 1948 aan de hand van duizenden waar- lemingen en onderzoekingen vaststelden, at er niet minder dan 208 soorten hoofd lijn bestaan en dat ieder daarvan een spe- iale behandeling vereist. Tegenwoordig is igenlijk elke soort hoofdpijn te genezen, laar die genezing is in de meeste gevallen leen mogelijk na een pijnlijk nauwkeurige iagnose en door grondige speciale behan- eling. De doctoren, die het onderwerp speciaal estudeerd hebben, zijn verwoede tegen- tanders van alle „hoofdpijn-poeders", die s spécialité's in de handel worden ge- racht. Eén van de belangrijkste resultaten van et onderzoek is misschien wel geweest, lat is komen vast te staan, dat in vele ge- allen psychische oorzaken een rol, zo niet e enige rol spelen. Prof. Edward Weiss eeft gevallen gerapporteerd, waarbij niet leen chronische hoofdpijn, maar zelfs crhoogde bloeddruk genezen werd, nadat t patient de kans had gekregen zich te tvrijden van een drukkende psychische ist. Een andere patient, die altijd hoofdpijn teeg, als hij bij daglicht van zijn werk naar lis kwam, werd genezen, toen gebleken as, dat zijn tocht hem voerde langs 'n stuk nd, dat hem sterk deed denken aan Nor- andië, waar hij tijdens de oorlog een lichte lofdwond had opgelopen. Niet altijd is de aak zo eenvoudig. Dr Wolff heeft ook geconstateerd dat er tgesproken hoofdpijn-typen bestaan. Dit a meestal zeer consciëntieuze mensen, die alles, wat zij doen, een hoge mate van ilmaaktheid willen bereiken. De angst Jtseling te kort te schieten of het gestelde iel niet te bereiken, kwelt hen. Zo leed ia beroemd Amerikaans advocaat altijd 'i barstende hoofdpijn op de dag voor die, 'larop hij een belangrijk pleidooi moest iden een bekende schilder kreeg een 'kige aanval van migraine, als hij een ader goede critiek op zijn werk las. Deze Xifdpijn-typen hebben vooral op vrije 'jen en in de vacantie hoofdpijn. Zij kun- eenvoudig niet leven zonder hun werk; hebben de druk van plicht en taak nodig, t behandeling van deze patiënten begint mee, dat men hun duidelijk maakt, dat beroep niet alles is, dat er niet alleen in succes geluk ligt. Dr Wolff geeft hun de raad 25 van hun werk prijs te geven, één of andere liefhebberij te entameren en in hun vrije tijd echt lui te zijn. Natuurlijk is het ook niet zo, dat elke hoofdpijn te wijten is aan een psychische oorzaak. Een meisje b.v. beweerde, dat zij hoofdpijn had, sinds haar verloofde haar in de steek had gelaten. De doctoren vonden het echter toch gewenst de patiente ook li chamelijk te onderzoeken en toen ontdek ten zij het begin van een gezwel in de hersenen. De eerste echte hoofdpijn-kliniek werd in 1944 gevestigd in het Newyorkse Mon- tefiore-ziekenhuis, dat zich speciaal toelegt op de behandeling van chronische zieken. Dr Arnold P. Friedman en H. Houston Merritt schreven aan alle ziekenhuizen in het land, of zij hun „hopeloze hoofdpijn patiënten' naar hen wilden toesturen. Se dert dien hebben honderden hopeloze pa- tienten hier hulp gevonden. De Amerikaanse artsen hebben zich ook bezig gehouden met de vraag, waarom men sen, die vaak hoofdpijn hebben, veel min der snel naar een dokter gaan dan mensen met andere kwalen. Onderzoekingen heb ben uitgewezen, dat ongeveer een derde van alle hoofdpijn-patienten zichzelf poogt te cureren. Ofwel, omdat zij van mening zijn, dat „het eigenlijk niets is", ofwel om dat zij bang zijn, dat een grondige diagnose een onaangename waarheid over hun ge zondheid aan de dag zou kunnen brengen. De hoofdpijnspecialisten wijzen erop, dat ongeveer de helft van de patiënten, die ten slotte toch maar naar hen toekomen, bang zijn, dat zij een gezwel in de hersenen heb ben. In de werkelijkheid is zulk een gezwel slechts heel zelden de oorzaak. Ook is de oorzaak bijna nooit gelegen in „slechte ogen" of „ingewandsstoornissen", die door het publiek als de voornaamste schuldigen worden gebrandmerkt. Tot voor kort wa ren hoofdpijnen eenvoudig nog „terra in cognita" in de atlas der medische weten schap. Maar de eerste pogingen om deze „allemans-kwaal" te lijf te gaan, hebben ongetwijfeld succes gehad. Zal nieuwe regering een andere koers kunnen bepalen (Van onze economische medew.) In het jaarverslag van de Ned. Spoor wegen werd er al eens opgewezen, dat de verschijning van de bromfiets op de weg het aantal treinreizigers vermin derde. Hiermee werd niet alleen voor de spoorwegen een probleem opge worpen, maar dit verschijnsel had vooral gevolgen voor ons wegennet, dat zich onmogelijk plotseling kon aan passen. Aanvankelijk werd er niet zoveel aan dacht aan besteed maar nu het aantal van deze lichte motorrijtuigen onge veer een kwart millioen bedraagt, dient men zich voor deze factor toch wel te interesseren. Wij staan voor de moeilijkheid, dat onze bevolking nog steeds snel toeneemt, dat het auto- en rijwielverkeer steeds intensiever wordt en dat er een nieuwe categorie weg gebruikers is bijgekomen. Nu wordt er wel niet zoveel geklaagd over de kwaliteit van onze wegen, want wij kunnen de vergelijking met het buitenland gemakkelijk doorstaan, maar daarmee is de zaak niet afge daan. Zou dit dichtst bevolkte land van Europa een beslist onvoldoende wegennet krijgen, dan leidt dat tot des organisatie. Men kan hier geen ver gelijking treffen met Duitsland of Frankrijk, omdat men daar veel minder gebruik maakt van lichte vervoers middelen, zoals fiets en bromfiets. De veiligheid op de weg wordt in Neder land zeer bevorderd door het bestaan van de verkeersbonden. Wat deze organisaties voor de weggebruikers in de loop der jaren hebben gepresteerd is niet in cijfers uit te drukken. Maar ook hier hebben de moge lijkheden grenzen. Het aantal borden op de wegen neemt steeds toe. Veel van die bor den geven zwakke punten aan op de wegen. Zij vormen hulpmiddelen doch het gevaar op de weg wordt er niet minder door. Zijn onze wegen op de duur voorzien van zoveel aanwijzingen en waarschuwingen, dat men door de bomen het bos niet meer ziet, dan verslapt ook de aandacht voor de aanwij zingen van onze touristenorganisatie. Dat is ook een ernstig gevaar. In de jaarvergadering van de A.N.W.B. heeft voorzitter Zimmerman onomwonden er op gewezen, dat onze overheid de weg gebruikers in de steek laat. Hij noemde het offer van 1000 doden en ruim twintig duizend gewonden per jaar veel te groot als prijs voor de bezuiniging op de ver- keersuitgaven. Al die doden en gewonden veroorzaken een schade van 90 tot 100 mil lioen per jaar. Het is algemeen bekend, dat de wegge bruikers per jaar meer dan tweehonderd millioen aan belasting betalen teneinde de overheid in staat te stellen de wegen te on derhouden en te verbeteren. Ruim drie kwart van dit bedrag wordt voor andere doeleinden besteed. Meer dan 700 doden per jaar. Onze burgers moeten worden beschermd tegen oorlogsgevaar. Daar worden milliar- den aan besteed. Het oorlogsgevaar is ernstig, dreigend, maar mogelijk afwend- baar. Het gevaar op de weg bedreigt ons echter elke dag opnieuw en kan met de mil- lioenen die daarvoor bestemd zijn, worden afgewend, respectievelijk sterk geredu ceerd. De heer Zimmerman berekende dat het aantal ongelukken tot 15 a 20 pet van de hedendaagse cijfers kan worden terug gebracht wanneer een aantal gewone we gen in ons land door autosnelwegen zou worden vervangen. Dat zou betekenen dat 700 a 800 mensen per jaar de dood vinden omdat de gelden voor onze wegen niet op de juiste wijze worden besteed. Wat baat het ons, indien wij ons leven tegen de oorlog beschermen en anderzijds honderden doden per jaar op de weg offeren Bovendien moet men zich afvragen of de aanleg van een groter aan tal brede autowegen niet mede aan militaire doeleinden ten goede komt. Naast deze kapitaal-vragende objecten weet de A.N.W.B. nog tientallen punten op onze wegen aan te wijzen waar met betrek kelijk weinig kosten de situatie aanzienlijk kan worden verbeterd. Wanneer door deze verbeteringen de honderd millioen schade per jaar tot de helft kan worden terugge bracht dan ligt de conclusie voor de hand, dat hier zelfs financiële baten aan verbon den zijn. De nieuwe regering. Onze weggebruikers zijn over 't algemeen bereid voor een goede conditie van ons wegennet aanzienlijke offers te brengen. Zuigt men van overheidswege die offers weg naar andere kassen, dan is hier alleen een oplossing te vinden door een gewijzig de overheidspolitiek. Een nieuw ministerie vangt weldra zijn werkzaamheden aan. Er is een nieuw re geringsprogramma opgesteld en in Septem ber komt de nieuwe begroting aan de orde. Ongetwijfeld zullen er flinke bedragen worden uitgetrokken voor openbare wer ken. Onontwikkelde gebieden zullen onder meer worden aangepast aan de eisen van het moderne economische leven. Er zijn verschillende wegen in ons land, die onder deze gebieden vallen. Toenemende industrialisatie betekent toe nemend verkeer. Grotere bevolking be vordert de drukte op de weg. Het reeds aanwezige bromfietsprobleem vraagt om een oplossing. Ook de toenemende inspan ning van de verenigingen voor vreemde lingenverkeer om meer buitenlanders tot een vacantie in Nederland te verlokken, heeft tot gevolg dat ons wegennet zwaarder zal worden belast. De Nederlandse Spoor wegen zitten met de moeilijkheid dat bij intensivering van het treinverkeer verschil lende overwegen bijna voortdurend geslo ten zullen moeten zijn... Al deze factoren vragen om meer aan dacht en geld voor onze wegen, die in hun huidige toestand elk jaar nog duizenden ongelukkig maken. Moge onze nieuwe re gering er alle aandacht aan besteden. FILMNIEUWS. SPORTNIEUWS. JACHT OP DE SCHELDE VERGAAN? ZOMER De oude dichter die eens kloeg, hoe koud de Meimaand soms kan zijn Beleefde zeer waarschijnlijk een Oogstmaand met heel veel zonneschijn. Had hij Augustus zo gekend, zaals wij thans beleven, Dan had hij deze zeer gewis, de naam vun Maart gegeven Het regenthagelt en zelfs ijs valt uit de donk're luchten, En menige vacantiegast slaakt diepe, zware zuchten. De buien plensen neer alsof de Zomer reeds weer is geweken t Is kil en guur, echt najaars weer en wind uit alle streken. Maar tussendoor de buien tracht de boer z'n oogst te roven Omdat hij onverzettelijk in d'uitkomst blijft geloven Zo zij hij ons tot voorbeeld om de tijd goed uit te kopen, En ondanks tegenspoed of scha, vertrouwend blijven hopen! geneesmiddelen in elk tt4ablet. Niet. méér, want o-verdaadiischaadh Geest en lichaam worden er door v®<rkjfifik.t en pijne'o vej^JWijnf n KINDERFILM Aanstaande Zaterdag, aan het eind van de va- cantieperiode, geeft onze plaatselijke bioscoop nog maals een kindervoorstelling, zoals ook aan het begin van de vacantie aan de jeugd was beloofd. Nu staat de grappige sprookjesfilm ,De To vermannetjes" op het programma, en ook deze keet zullen de jongens en meisjes ongetwijfeld weer enkele uurtjes volop kunnen genieten van dit sprookje in beeld. Voor verdere bijzonderheden verwijzen wij n-aar de desbetreffende advertentie elders in dit blad. J. BOOIJ WON DE 800 Athletiek METER. Op in Bieme (B) gehouden athletiekwedstrij- strijden wist onze stadgenoot J. Booy een fraai re sultaat te behalen door op de 800 meter de eerste plaats te bezetten. D. Haak, eveneens een A.S.V.- lid wist op de 1000 meter de tweede plaats te be zetten. Zwemmen 20 JAAR „BRUINVIS" De Bruinvis te Sas van Gent zal dit jaar vaar 20-jarig bestaan vieren, en de feestavond, die ieder jaar traditie is na de „Ronde van Sas" zal nutot een jubileumavcnd uitgroeien., met een cabaretpro gramma voor leden en introducéés. De „Ronde van Sas" zal dit jaar gehouden worden op Zaterdag 6 September en men verwacht hier voor een flinke internationale belangstelling. Door een douaneboot zijn Woensdagmorgen bij Bath uit de Schelde opgehaald de lijken van een man en van een vrouw. Uit de kleding meent men te moeten opmakken, dat beiden oopvarenden waren van een zeiljacht. Men vermoedt, dat jl. Vrijdag bij, het toel plotseling opkomende stormweer een jachtje op de Schelde is vergaan en dat de opvarenden daar bij zijn verdronken. Dit te meer daar een beurt schipper heeft gerapporteern, dat voor het noodweer een jachtje voor hem uitvoer, dat hij na het tijdens het noodweer uit het oog te hebben verloren, na de storm niet meer heeft terug gezien. Aangezien op de slachtoffers geen papieren zijn gevonden en geen berichten over het vermissen van een jachtje zijn binnengekomen, tast men aangaande de identiteit van de verongelukten nog geheel in het duister. Nader vernemen wij nog, dat het verloop van het drama thans ten volle bekend is: Drie Belgen vonden de dood in de golven, nadat het jacht van een der slachtoffers,, de 41-jarige B. E. v. d. Brandt uit Antwerpen, was gekapseisd. Zijn 36-jarige vrouw en haar vader kwamen even eens om het leven. Het lijk van de vader spoelde aan op Belgisch gebied.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 3