AXELSCHE m COURANT
Beperking van Diensttijd!
AXELSCHE Wr COURANT
De grootste bruggen
>ROL
Geldt Nederland in Europa als bruggenland bij uitstek
Amerika doet ook dit „bigger"' en (misschien) „better".
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie;
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
uitnemend. Korea heeft het wederom be
wezen.
Europese eenheidsbewegingen zijn in de
die hun volkskracht het minst bezwaart.
De defensie-verplichtingen plaatsen ieder
land, - ook het onze - voor een dilemma.
y
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
Reeds de primitieve volkeren wisten mid
delen te vinden om beken en rivieren over te
steken zij bouwden soms gedurfde vonders
van ruwe balken en soms hingen zij deze
vonders zelfs op aan touwen, gemaakt van
vezels of slingerplanten. Naarmate de cul
tuur van de volkeren in de oudheid voort
schreed, werden deze vergankelijke vonders
vervangen door stenen boogbruggen. De
meesters op dit gebied werden de Romeinen
en Chinezen. Nog altijd zijn de drie hoofd
factoren bij bruggenbouwbalken, hang-
werk en bogen.
De tijd van de grote bruggen met een bijna
ongelofelijke spanwijdte kwam in de negen
tiende eeuw. Dan begint de grote technische
ontwikkeling. Door het groeiend aantal men
sen werd het verkeer intenser, na de spoor
wegen kwamen de snelle auto's en dat
maakte het noodzakelijk, dat er betere door
gaande wegen kwamen, waarbij men zelfs
brede rivieren en zee-armen niet meer als
hindernis aanvaardde, want de steeds be
tere staalverwerking opende ongekende
mogelijkheden.
Gelijke tred met de ontwikkeling van de
staalproductie hield de ontwikkeling van
mechanica en technische wetenschappen.
Het beroep „ingenieur" ontstond en de in
genieur begon bij de bruggenbouw de vroe
gere bouwmeester te vervangen. Staal is
kostbaar en men moet er een zuinig gebruik
van maken de grote trekvastheid verleidt
een ingenieur tot grote spanwijdten. Meer
en meer leert men, hoe men de beste com
binaties kan maken van trekvastheid en
spanwijdte. In het zogenaamde raamwerk,
de uit vele dunne stalen staven samenge
stelde dragers, ontdek men de voordeligste
vorm, die tegelijk het gemakkelijkst te be
rekenen is en die geschikt is voor bogen
en balken. In deze meestal niet mooie brug
gen ziet men de eenzijdigheid van de ab
stract denkende wiskundige het juiste ge
voel voor vorm en proportie van de oude
bouwmeester ontbreekt er aan. Met dit type
raamwerk maakte men tussen 1883 en 1890
reeds de beroemde Firth of Forth-brug in
Engeland met een spanwijdte van 521 me
ter. Lange tijd blijft dit de grootste brug ter
wereld.
De gehele negentiende eeuw door vinden
wij tal van hangbruggen, die op velerlei
wijze gebouwd zijn, met kettingen en koor
den en tenslotte met bundels parallel lopen
de staaldraden. Deze laatste soort kabel
werd gebruikt voor de Brooklyn-brug over
de Eastriver in New York, die een span
wijdte heeft van 487 meter. Nog altijd
wordt deze brug gebruikt. Nergens vindt
men zoveel en zo grote hangbruggen als in
de V.S. met hun brede rivieren en hun gro
te steden, gelegen aan zee-armen.
Aan de zuidelijke punt van het schier
eiland Florida ligt een reeks kleine eilan
den, waarvan het laatste, Key West, ge
bruikt wordt als marine-stunpunt. Dit el-
land ligt 160 km van het vasteland af. Toch
is het via de andere eilanden met behulp
van dammen en bruggen, met het vaste
land verbonden. Bijna eindeloos rijt zich
pijler aan pijler met zware balken over het
ondiepe water, slechts onderbroken op de
plek, waar men een grote overspanning
heeft gemaakt om het scheepvaartverkeer
te laten passeren. Deze „overseas highway"
loopt over de langste bruggen ter wereld.
In Europa kan hiermee alleen vergeleken
worden de Storströmbrug, die in Dene
marken de eilanden Seeland en Falster ver
bindt. Die is evenwel „slechts" 3211 m lang;
de pijlers staan iets verder uit elkaar, de
stalen balken zijn ranker, waardoor een
lichtere indruk wordt gewekt, hoewel over
deze brug zowel een spoorlijn als een ver
keersweg loopt.
Met de groei van New York steeg de be
hoefte aan bruggen over de Hudson en de
Eastriver, waartussen het smalle schier
eiland Manhattan ligt. De Brooklyn-brug
blijft het voorbeeld de grote breedte der
rivieren eiste eenvoudig de bouw van hang
bruggen. Tussen 1929 en 1932 slaagde de
in Zwitserland opgeleide ir O. H. Ammann
er in de George Washingtonbrug te bou
wen met een spanwijdte van 1067 m. De
brug heeft vierbaanswegdek.
Enkele jaren later wordt de Triborough-
brug over de Eastriver gebouwd, die als
onderdeel van de Newyorkse „parkways"
dank zij grote opritten zo hoogt ligt, dat het
scheepvaartverkeer er ongehinderd onder
door kan. De ronde kabels van deze en der
gelijke bruggen bestaan uit vele duizenden
parallel lopende staaldraden van 5 mm, die
vrij door de lucht werden „gesponnen".
Daartoe bouwt men eerst de verankeringen
en dan de hoge stalen pylonen, welker fun
dering met luchtdruk-caissons op zichzelf
al een enorme technische prestatie is. Ver
volgens worden luchtige smalle vonders
gebouwd, die de kabellijn volgen. De ka
bels, die deze vonders dragen ziet men bij
de Triborough-brug, als men er onder door
vaart, van oever tot oever reiken. Draad
voor draad worden de kabels samenge
voegd tot een ronde kabel, die tot slot wordt
samengeperst en omwonden. Ondanks de
grote sterkte van deze kabels men kan
aan een dergelijke draad met een doorsnee
van een halve centimeter 15.000 kg ophan
gen krijgen zij bij de bruggenbouw een
doorsnede, die soms 90 cm bedraagt, om te
maken, dat zij de enorme vrachten van het
wegverkeer over een grote lengte kunnen
dragen. Als de kabels geheel gereed zijn,
bouwt men vanuit het water de stalen dra
gers voor het wegdek. De kabels zouden
onder het gewicht van zware voertuigen
als waslijnen doorbuigen, als men er niet
voor zorgde, dat de last door middel van
sterke verstevigende dragers over verschil
lende kabels verdeeld werd. Bij de Tribo-
roughbrug bestaan die dragers uit stalen
raamwerk boven aan dit raamwerk be
vindt zich de voetbrug halverwege de brug
voor rijverkeer.
Nog geen jaar later begon Ammann met
de bouw van de Bronx-Whitestone-brug,
een eind noordelijker over de Eastriver. De
middelste overspanning hiervan heeft een
spanwijdte van 701 meter. Deze brug is
veel strakker en moderner gehouden dan de
oudere bruggen. Aanvankelijk bouwde Am
mann haar zelfs zo eenvoudig, dat de con
structie er onder leed bij wind zwaaide de
brug te veel heen en weer. Men hseft haar
toen verstevigd met dragers van apart aan
gebracht raamwerk, hetgeen het 'uiterlijk
niet ten goede is gekomen.
De ligging van San Francisco maakte,
dat deze stad, toen zij zich begon uit te brei
den, nog veel meer en veel grotere bruggen
nodig had. De gehele bocht van San Fran
cisco naar Oakland is overbrugdde leng
te van deze brug, welke tussen 1933 en
1937 gebouwd werd, bedraagt 14 km. Ze
heeft een dek voor personenauto's, dat 20
m breed is en een apart dek voor vracht
wagens. Alleen voor de kabels van deze
is 18.000 ton staal gebruikt.
Tezelfder tijd ontstond de grootste hang
brug ter wereld over de Gouden poort, de
zee-engte tussen de Grote Oceaan en de
Golf van San Francisco. De diepte van het
water dwong de bouwers daar een over
spanning te maken van 1280 meter; mach
tig rijzen de stalen pylonen omhoog, die
210 meter hoog zijn. Deze pylonen moeten
niet alleen de geweldige last de brug dra
gen, zij moeten ook de kracht van de wind
opvangen, aangezien de lange smalle brug
door de wind meters heen en weer geslin
gerd zou worden, als geweldige kabels haar
niet vasthielden.
Toch is dit nog niet de grootste span
wijdte, die men kan bereiken met de hui
dige staalsoorten kan men een dubbel zo
grote lengte overspannen en er bestaan dan
ook al plannen om een brug te bouwen, ver
geleken waarbij die over de Gouden poort
een dwerg is.
Hadaar is het
NIEUWS
AXELSCHE COURANT
in de oorlog (en nog enige tijd daarna)
werden op bijzondere wijze berecht verschil
lende z.g. economische delicten, zoals ten
aanzien van de voedselvoorziening.
een vergoeding oorlogsschade
worden opgegeven voor
sting
at is zonder meer niet te
loeding voor schade uit
zal belast worden. Even-
zangt een vergoeding voor
aoger dan de boekwaarde
herbouwreserve heeft ge-
zullende gegevens kunnen
zet antwoorden.
;er uit mijn eerste huwelijk
erlijk erfdeel ontvangen,
atenschap erven en hoe zal
den. 2. wat gebeurt er met
van mijn vrouw
v nalatenschap komt toe
;n uw vrouw. Voor de
en tweede huwelijk geldt
ing, dat haar bevoordeling
zijn dan een kinddsdeel en
de nalatenschap. De ver-
zrouw door haar huwelijk
r geval dus nooit meer zijn
aedel.
zan uw vrouw valt haar
ien zij geen kinderen heeft,
a u toe, tenzij zij bij testa-
aald zou hebben.
AARLIJK SPEL
•eveiligingssystemen op de
zwegen, namelijk de auto-
rlichtinstallaties, al dan
d met halve sluitbomen,
deel van het publiek nog
mn juiste waarde geschat,
js in één weeek tweemaal
/orden opgemaakt tegen
lutomobilist, omdat hij door
het rode knipperlicht en
j een onbewaakte overweg
i bijna een aanrijding met
:aakt had.
:t halve sluitbomen en rode
eveiligde overweg te Hei-
ïder roekeloos opgetreden,
en is hier geconstateerd,
ie weggebruikers zich niet
men, rood knipperlicht en
ie. Met medewerking van
olitie is toen uit een aantal
„spoorweg-jeugdbrigade"
t op bepaalde uren van de
eeg overtreders te waar
mogelijk tegen te houden,
weken hebben de jongens
'erk gedaan en met succes,
langs opnieuw gehouden
eken, dat het aantal over-
el geringer is.
automatische knipperlicht-
nbewaakte overwegen in
belangrijk toe en bedraagt
:iligheid op de betrokken
dt door deze installaties
oogd, mits de weggebrui-
derdaad aan het rode knip-
belsignaal storen. Wie dit
een gevaarlijk spelde tijd
1 der waarschuwingssigna-
ren van de trein bedraagt
seconden.
e tandpasta
U raden kar
Pranktring bi) Abonntmect Ax#l.
ZATERDAG 23 AÜGUSTÜS 1952.
66e JAARGANG No. 97.
v
Abonnements
prijs
Lotte nummert*
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indlè fl.
Buitenland fl. 1 -
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine AdverteUlën
(li.uximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.
nralrtiilr nioA rm nomo
Sranktring bi) ABonn»m»ct Axtl.
WOENSDDAG 20 AÜGUSTÜS 1952
Do Ua. O.»*.- 1— 1i
66e JAARGANG No. 96
v
Abonnement!-
pri|i.
Lone nummert'
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
11
Alle andere plaataen
ln Nederland en
Ned. India 11.
Buitenland fl.
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentlên
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Dc abonné van de Axelsche Courant ziel
zijn lijfblad steeds weer met vreugde ver
schijnen, want het brengt berichten over
zijn directe omgeving, over personen of ge
beurtenissen waarmee hij zich nauw ver
bonden voelt.
Daarom boekt een advertentie-- in de Axel
sche Courant zulke verrassende resultaten
want voor de abouné's is een advertentie
even belangrijk als de rest van de krant.
Uw annonce in dit NIEUWSBLAD wordt
gelezen en besproken 1
Vraag eens inlichtingen bij de admini
stratie van de
Markt 12 AXEL Telefoon 56
Publicatie van „De Nederlandsche
Nieuwsbladpers"
1MING IETS VERMINDERD.
3 tot en met 9 Augustus zijn
123 nieuwe gevallen van kinder
geven, tegen 134 in de week
jvallen waren er 3d in Noord-
lid-Holand, 21 in Limburg, 18
11 in Gelderland, 7 in Fries-
n, 3 in Overijssel, 2 in Drente,
in Zeeland.