AXELSCHE m COURANT Beperking van Diensttijd! AXELSCHE Wr COURANT De grootste bruggen >ROL Geldt Nederland in Europa als bruggenland bij uitstek Amerika doet ook dit „bigger"' en (misschien) „better". NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie; AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM uitnemend. Korea heeft het wederom be wezen. Europese eenheidsbewegingen zijn in de die hun volkskracht het minst bezwaart. De defensie-verplichtingen plaatsen ieder land, - ook het onze - voor een dilemma. y NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM Reeds de primitieve volkeren wisten mid delen te vinden om beken en rivieren over te steken zij bouwden soms gedurfde vonders van ruwe balken en soms hingen zij deze vonders zelfs op aan touwen, gemaakt van vezels of slingerplanten. Naarmate de cul tuur van de volkeren in de oudheid voort schreed, werden deze vergankelijke vonders vervangen door stenen boogbruggen. De meesters op dit gebied werden de Romeinen en Chinezen. Nog altijd zijn de drie hoofd factoren bij bruggenbouwbalken, hang- werk en bogen. De tijd van de grote bruggen met een bijna ongelofelijke spanwijdte kwam in de negen tiende eeuw. Dan begint de grote technische ontwikkeling. Door het groeiend aantal men sen werd het verkeer intenser, na de spoor wegen kwamen de snelle auto's en dat maakte het noodzakelijk, dat er betere door gaande wegen kwamen, waarbij men zelfs brede rivieren en zee-armen niet meer als hindernis aanvaardde, want de steeds be tere staalverwerking opende ongekende mogelijkheden. Gelijke tred met de ontwikkeling van de staalproductie hield de ontwikkeling van mechanica en technische wetenschappen. Het beroep „ingenieur" ontstond en de in genieur begon bij de bruggenbouw de vroe gere bouwmeester te vervangen. Staal is kostbaar en men moet er een zuinig gebruik van maken de grote trekvastheid verleidt een ingenieur tot grote spanwijdten. Meer en meer leert men, hoe men de beste com binaties kan maken van trekvastheid en spanwijdte. In het zogenaamde raamwerk, de uit vele dunne stalen staven samenge stelde dragers, ontdek men de voordeligste vorm, die tegelijk het gemakkelijkst te be rekenen is en die geschikt is voor bogen en balken. In deze meestal niet mooie brug gen ziet men de eenzijdigheid van de ab stract denkende wiskundige het juiste ge voel voor vorm en proportie van de oude bouwmeester ontbreekt er aan. Met dit type raamwerk maakte men tussen 1883 en 1890 reeds de beroemde Firth of Forth-brug in Engeland met een spanwijdte van 521 me ter. Lange tijd blijft dit de grootste brug ter wereld. De gehele negentiende eeuw door vinden wij tal van hangbruggen, die op velerlei wijze gebouwd zijn, met kettingen en koor den en tenslotte met bundels parallel lopen de staaldraden. Deze laatste soort kabel werd gebruikt voor de Brooklyn-brug over de Eastriver in New York, die een span wijdte heeft van 487 meter. Nog altijd wordt deze brug gebruikt. Nergens vindt men zoveel en zo grote hangbruggen als in de V.S. met hun brede rivieren en hun gro te steden, gelegen aan zee-armen. Aan de zuidelijke punt van het schier eiland Florida ligt een reeks kleine eilan den, waarvan het laatste, Key West, ge bruikt wordt als marine-stunpunt. Dit el- land ligt 160 km van het vasteland af. Toch is het via de andere eilanden met behulp van dammen en bruggen, met het vaste land verbonden. Bijna eindeloos rijt zich pijler aan pijler met zware balken over het ondiepe water, slechts onderbroken op de plek, waar men een grote overspanning heeft gemaakt om het scheepvaartverkeer te laten passeren. Deze „overseas highway" loopt over de langste bruggen ter wereld. In Europa kan hiermee alleen vergeleken worden de Storströmbrug, die in Dene marken de eilanden Seeland en Falster ver bindt. Die is evenwel „slechts" 3211 m lang; de pijlers staan iets verder uit elkaar, de stalen balken zijn ranker, waardoor een lichtere indruk wordt gewekt, hoewel over deze brug zowel een spoorlijn als een ver keersweg loopt. Met de groei van New York steeg de be hoefte aan bruggen over de Hudson en de Eastriver, waartussen het smalle schier eiland Manhattan ligt. De Brooklyn-brug blijft het voorbeeld de grote breedte der rivieren eiste eenvoudig de bouw van hang bruggen. Tussen 1929 en 1932 slaagde de in Zwitserland opgeleide ir O. H. Ammann er in de George Washingtonbrug te bou wen met een spanwijdte van 1067 m. De brug heeft vierbaanswegdek. Enkele jaren later wordt de Triborough- brug over de Eastriver gebouwd, die als onderdeel van de Newyorkse „parkways" dank zij grote opritten zo hoogt ligt, dat het scheepvaartverkeer er ongehinderd onder door kan. De ronde kabels van deze en der gelijke bruggen bestaan uit vele duizenden parallel lopende staaldraden van 5 mm, die vrij door de lucht werden „gesponnen". Daartoe bouwt men eerst de verankeringen en dan de hoge stalen pylonen, welker fun dering met luchtdruk-caissons op zichzelf al een enorme technische prestatie is. Ver volgens worden luchtige smalle vonders gebouwd, die de kabellijn volgen. De ka bels, die deze vonders dragen ziet men bij de Triborough-brug, als men er onder door vaart, van oever tot oever reiken. Draad voor draad worden de kabels samenge voegd tot een ronde kabel, die tot slot wordt samengeperst en omwonden. Ondanks de grote sterkte van deze kabels men kan aan een dergelijke draad met een doorsnee van een halve centimeter 15.000 kg ophan gen krijgen zij bij de bruggenbouw een doorsnede, die soms 90 cm bedraagt, om te maken, dat zij de enorme vrachten van het wegverkeer over een grote lengte kunnen dragen. Als de kabels geheel gereed zijn, bouwt men vanuit het water de stalen dra gers voor het wegdek. De kabels zouden onder het gewicht van zware voertuigen als waslijnen doorbuigen, als men er niet voor zorgde, dat de last door middel van sterke verstevigende dragers over verschil lende kabels verdeeld werd. Bij de Tribo- roughbrug bestaan die dragers uit stalen raamwerk boven aan dit raamwerk be vindt zich de voetbrug halverwege de brug voor rijverkeer. Nog geen jaar later begon Ammann met de bouw van de Bronx-Whitestone-brug, een eind noordelijker over de Eastriver. De middelste overspanning hiervan heeft een spanwijdte van 701 meter. Deze brug is veel strakker en moderner gehouden dan de oudere bruggen. Aanvankelijk bouwde Am mann haar zelfs zo eenvoudig, dat de con structie er onder leed bij wind zwaaide de brug te veel heen en weer. Men hseft haar toen verstevigd met dragers van apart aan gebracht raamwerk, hetgeen het 'uiterlijk niet ten goede is gekomen. De ligging van San Francisco maakte, dat deze stad, toen zij zich begon uit te brei den, nog veel meer en veel grotere bruggen nodig had. De gehele bocht van San Fran cisco naar Oakland is overbrugdde leng te van deze brug, welke tussen 1933 en 1937 gebouwd werd, bedraagt 14 km. Ze heeft een dek voor personenauto's, dat 20 m breed is en een apart dek voor vracht wagens. Alleen voor de kabels van deze is 18.000 ton staal gebruikt. Tezelfder tijd ontstond de grootste hang brug ter wereld over de Gouden poort, de zee-engte tussen de Grote Oceaan en de Golf van San Francisco. De diepte van het water dwong de bouwers daar een over spanning te maken van 1280 meter; mach tig rijzen de stalen pylonen omhoog, die 210 meter hoog zijn. Deze pylonen moeten niet alleen de geweldige last de brug dra gen, zij moeten ook de kracht van de wind opvangen, aangezien de lange smalle brug door de wind meters heen en weer geslin gerd zou worden, als geweldige kabels haar niet vasthielden. Toch is dit nog niet de grootste span wijdte, die men kan bereiken met de hui dige staalsoorten kan men een dubbel zo grote lengte overspannen en er bestaan dan ook al plannen om een brug te bouwen, ver geleken waarbij die over de Gouden poort een dwerg is. Hadaar is het NIEUWS AXELSCHE COURANT in de oorlog (en nog enige tijd daarna) werden op bijzondere wijze berecht verschil lende z.g. economische delicten, zoals ten aanzien van de voedselvoorziening. een vergoeding oorlogsschade worden opgegeven voor sting at is zonder meer niet te loeding voor schade uit zal belast worden. Even- zangt een vergoeding voor aoger dan de boekwaarde herbouwreserve heeft ge- zullende gegevens kunnen zet antwoorden. ;er uit mijn eerste huwelijk erlijk erfdeel ontvangen, atenschap erven en hoe zal den. 2. wat gebeurt er met van mijn vrouw v nalatenschap komt toe ;n uw vrouw. Voor de en tweede huwelijk geldt ing, dat haar bevoordeling zijn dan een kinddsdeel en de nalatenschap. De ver- zrouw door haar huwelijk r geval dus nooit meer zijn aedel. zan uw vrouw valt haar ien zij geen kinderen heeft, a u toe, tenzij zij bij testa- aald zou hebben. AARLIJK SPEL •eveiligingssystemen op de zwegen, namelijk de auto- rlichtinstallaties, al dan d met halve sluitbomen, deel van het publiek nog mn juiste waarde geschat, js in één weeek tweemaal /orden opgemaakt tegen lutomobilist, omdat hij door het rode knipperlicht en j een onbewaakte overweg i bijna een aanrijding met :aakt had. :t halve sluitbomen en rode eveiligde overweg te Hei- ïder roekeloos opgetreden, en is hier geconstateerd, ie weggebruikers zich niet men, rood knipperlicht en ie. Met medewerking van olitie is toen uit een aantal „spoorweg-jeugdbrigade" t op bepaalde uren van de eeg overtreders te waar mogelijk tegen te houden, weken hebben de jongens 'erk gedaan en met succes, langs opnieuw gehouden eken, dat het aantal over- el geringer is. automatische knipperlicht- nbewaakte overwegen in belangrijk toe en bedraagt :iligheid op de betrokken dt door deze installaties oogd, mits de weggebrui- derdaad aan het rode knip- belsignaal storen. Wie dit een gevaarlijk spelde tijd 1 der waarschuwingssigna- ren van de trein bedraagt seconden. e tandpasta U raden kar Pranktring bi) Abonntmect Ax#l. ZATERDAG 23 AÜGUSTÜS 1952. 66e JAARGANG No. 97. v Abonnements prijs Lotte nummert* Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indlè fl. Buitenland fl. 1 - Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine AdverteUlën (li.uximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. nralrtiilr nioA rm nomo Sranktring bi) ABonn»m»ct Axtl. WOENSDDAG 20 AÜGUSTÜS 1952 Do Ua. O.»*.- 1— 1i 66e JAARGANG No. 96 v Abonnement!- pri|i. Lone nummert' Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 Alle andere plaataen ln Nederland en Ned. India 11. Buitenland fl. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentlên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Dc abonné van de Axelsche Courant ziel zijn lijfblad steeds weer met vreugde ver schijnen, want het brengt berichten over zijn directe omgeving, over personen of ge beurtenissen waarmee hij zich nauw ver bonden voelt. Daarom boekt een advertentie-- in de Axel sche Courant zulke verrassende resultaten want voor de abouné's is een advertentie even belangrijk als de rest van de krant. Uw annonce in dit NIEUWSBLAD wordt gelezen en besproken 1 Vraag eens inlichtingen bij de admini stratie van de Markt 12 AXEL Telefoon 56 Publicatie van „De Nederlandsche Nieuwsbladpers" 1MING IETS VERMINDERD. 3 tot en met 9 Augustus zijn 123 nieuwe gevallen van kinder geven, tegen 134 in de week jvallen waren er 3d in Noord- lid-Holand, 21 in Limburg, 18 11 in Gelderland, 7 in Fries- n, 3 in Overijssel, 2 in Drente, in Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 1