Vliegend paleis Tennis Boekhandel Fa J. C. Vink - Axel B. J, P. Langenhorst het woonhuis Prijs f 1,90. A. H. van der LEE Afwezig Vacantie Kappers S. J. L. Ortelee G. de Rijke MET li ANDERE or; EN 'AltX het P,aatselijk de AXELSCHE COURANT SAS VAN GENT TERNEUZEN ZAAMSLAG. FILMNIEUWS. Cand.-Notaris waarnemende hel vacante kantoor van wijlen Notaris J. Fanoy te Axel zal op Dins dag 26 Augustus 1952. nam. 4 uur. in het hotel van dhr. P. verstraeten te Axel, Noordstraat 7. ten verzoeke van de erven C W. Neeteson Publiek verkopen met schuur en erf te Zaam slag. Spui D 7, sectie G no. 1233, groot 1.55 are. Verhuurd aan J, de Kraker voor f 2,— per week, Betaling: onkosten binnen 6 dagen, koopsom uiterlijk 26 September 1952. voor beginners en voor leken door C. VREEDENBURG (met 14 fotografische afbeeldingen), Tandarts - Axel van 18 - 31 Augustus Gesloten van 18 t/m 25 Augustus Prins Hendrikstraat. Gentsevaartstraat. blad beschouwen, nu U weet dat deze krant ge heel is afgestemd op de EIGEN lezerskring. Telkens weer wordt er door het gehele gezin reikhalzend naar uitge zien. Dit is de kracht van het Plaatselijk blad, waarvan ook U kunt profiteren. cittfvetóeatot ut ingezonden stukken sportnieuws! Het viermotorige R.A.F.-transport-vliegtuig cir kelde rond het vliegveld van Washington, gleed over het 180 meter hoge Washington-gedenkteken en landde vlot op de piste aan de Potoraac-rivier. Het taxiede tot voor de ere-wacht. De kapel begon te spelen, Clement Attlee stapte uit. De ceremonie duurde niet lang al heel spoedig was de Engelse premier verdwenen in een zwarte limousine. Toen de kapel afmarcheerde, stapte ook de piloot van het vliegtuig uit, de 35-jarige Wing- cemmander Ernest George Fraser. Hij strekte de benen even en liep toen suel naar een verlaten hangar achter het administratiegebouw van het vliegveld. In die hangar stond een eenzame ma chine, een Douglas DC-4 transportvliegtuig, een Skymaster. Op de vleugels stond het registratie nummer E.W. 999. Dit gebeurde in de herfst van 1945, Attlee bracht toen zijn eerste bezoek aan Truman. Fraser had de minister-president gevlogen met een andere Sky master en nu wilde hij nog even een blik werpen op die E.W(. 999. het mooiste en meest luxueuze vliegtuig, dat ooit in de lucht is geweest. Met die machine had Fraser Churchill naar de con- ferneties van Cairo, Yalta, Moskou en Potsdam gevlogen. Deze machine behoorde tot een van de meest ongebruikelijke formaties van de R.A.F., n.l. tot het 24e eskader, dat tot taak had ko ningen, ministers, admiraals, generaals en lucht- inaarschalken in oorlogs- en vredestijd overal heen te vliegen. Tijdens de oorlog vloog dit eskader ongewapend, zonder radio en andere gebruikelijke hulpmidde len. Het bracht de koning naar zijn troepen in Noord-Afrika en Italië. Het bracht Churchill naar vele conferenties. Tijdens het beleg van Malta vlogen de machines van dit eskader ongewapend en ongepantserd een geregelde dienst op het eiland. Toen hij voor de E.W. 999 stond, moest Fraser denken aan een dag in 1944, toen zijn toenmalige *»mmandant Wingcoramander H. B. CoTlins, op het kantoor van het hoofdkwartier van het es kader op Northolt verscheen. Collins kwam juist van Churchill vandaan, in die dagen de trotse bezitter van het eerste prototype van het York- transportvliegtuig. „De old man", zei Collins, „wil non-stop naar Washington vliegen. Ik heb hem gezegd, dat dit niet mogelijk is met de York, dat hij daarvoor een Skymaster moet hebben. Iemand zei me, dat hij er met generaal Marshall over zou spreken." Generaal Marshall was toen juist in Engeland als opperbevelhebber van de Amerikaanse strijd krachten. Klaarblijkelijk sprak iemand werkelijk met Marshall over Churchills behoefte aan een Skymaster en de generaal bracht de zaak ter sprake bij president Roosevelt. Een paar weken later landde er onaangekondigd een lege, niet „gemeubileerde" viermotorige Skymaster op het vlievgeld Northolt. De piloot deelde de com- mandant van het vliegveld mede, dat de machine bestemd was vcor het persoonlijk gebruik van mr. Churchill. De inrichting van wat later „een vliegend paleis van onschatbare waarde" genoemd zou worden, is verzorgd door het 24e eskader, het ministerie voor vliegtuigproductie en vele anderen. Een Amerikaans journalist vertrouwde zijn ogen niet, toen hij het interieur van Churchill's Sky master voor het eerst zag. Volgens hem was het ingericht „als de woonkamer van een Engels kas teel met eikenhouten betimmeringen." Blijkbaar hadden de inrichters zich dus goed gehouden aan Churchill's wens, dat „het geheel een echt Engelse indruk moest maken.'' Churchill had nog een wens kenbaar gemaakt in zijn slaapkamer moest een tweede kooi worden aangebracht, voor het geval zijn vrouw hem eens op een vlucht zou vergezellen. Deze kooi werd aangebracht boven het bureau van de minister, nauwkeurig harmonieërend met het kleurenschema van dit vertrek zachtbeige en grijze wilton-ta pijten, met kalfsleer beklede meubelen. Het hout werk was plataan de gordijnen en spreien waren turkoois. De kamer had haar eigen zuurstof-tank en de geluids-isolatie was zo goed, dat de mi nister zich kon beklagen, dat hij wakker werd van het tikken van zijn wekker. Wat de Amerikaanse journalist de woonkamer v an een Engels kasteel noemde, was de conferentie kamer. Daar bestond het kleurenschema uit houtwerk van walnoten, chocoladebruine gordijnen en licht-beige plafond. De acht stoelen waren be kleed met blauw leer men kon ze naar voren, naar achteren en naar opzij schuiven. De tafel was zeer weloverwogen geconstrueerd zij was be kleed met een dunne plaat walnotenfineer. De conferentiekamer werd ook gebruikt als er gasten kwamen dineren. Er was daarom exn ver binding gemaakt met de keuken. Daar regeerde Jack Duncan, chef-kok uit Edinburgh, die t„ beschikking had over een electrisch fornuis, tal van platen om de zaak warm te houden, een grote koelkast en een cocktail-kast. Vooral voor deze laatste hadden de gasten grote belangstelling. Maar het knapste staaltje van techniek vond men in Churchill's badkamer daar had men de eerste w.c. ter wereld gebouwd met een electrisch verwarmde zitting. Deze w.c. werd direct na de conferentie van Yalta gemaakt. Na de terugkeer van het gezelschap belde de hoofdingenieur van de Skymasters Jack Payne de General Electric Company op en informeerde vertrouwelijk, of zij een verwarmde w.c.-zitting voor de Old mau konden leveren. Dat zou wel mogelijk zij(n en de ingenieurs van de G.E.C. bouwden in e«n zit ting een draad-element van 50 watt, dat wordt inge schakeld, zodra de zitting wordt neergeklapt. De Skymaster was op Northolt gestationneerd en meermalen kwam Churchill zijn persoonlijke machine inspecteren. Tijdens zij;i bezoek aan Mos kou in October 1944 overreedde hij zelfs Stalin eens mee te gaan naar het vliegveld om zijn eigen „York de voorganger van de Skymaster te be kijken. Ook deze machine was zeer luxueus inge richt. Stalin bekeek al dit comfort met een mis prijzende blik. „Ik geloof," zei later een van de piloten, „dat Stalin het allemaal nogal over bodig en kinderachtig vond." Maar de Ameri kaanse staf van president Roosevelt was één en al bewondering voor het interieur van Churchill's Skymaster daar kon volgens hen Rooseveïts „Hei lige Koe" niet tegenop. Na de oorlog viel Churchill's Skymaster onder de goederen, geleverd op grond van de pacht en leenwet ze werd dus teruggeven aan de Ame rikaanse regering. De Amerikanen vlogen de ma chine naar Washington en toen nodigden zij alle vliegtuigfabrikanten en directeuren van luchtvaart maatschappijen uit om eens te komen kij,ken, hoe comfortabel de Engelsen een vliegtuig konden inrichten. Generaal Marshall besloot de machine voor zijn persoonlijk gebruik te bestemmen. Hij, vloog er mee naar China. Tijdens een landing werd het vliegtuig daar nog al ernstig beschadigd. In die dagen hadden de Amerikanen zoveel Skymasters, dat zij het niet de moeite waard vonden deze ene te repareren. Zij lieten de machine rustig achter op een Chinees vliegtuigenkerkhof. (Uit een artikel van John Bull in „Mirror".V GEVAL VAN KINDERVERLAMMING. Te Sas van Gent is een geval van kinderver lamming geconstateerd in het gezin van de familie Van H., dat drie kinderen telt. Het zieke kind, dat vier jaar oud is, werd naar het ziekenhuis te Sluiskil overgebracht. GEEN „TOT WEDERZIENS". De matrozen van h:t op de Westerschelde ge zonken Finse schip „Ariane" hebben in Terneu- zen geen gunstige indruk achtergelaten. Bijna zonder uitzondering kwamen zij, in con flict met de politie, doordat zij in ruime mate aan Bacchus offerden. Enkele dronken leden der bemanning hebben zelfs de laatste nacht van hun verblijf een in woner van Terneuzen, de heer A. Casteleijn, die op weg was naar zijn woning in de Nieuwstraat, neergeslagen en mishandeld. Het was een opluchting toen ze Woensdag middag per autobus via Hamburg en Kopenhagen naar Stockholm de reis aanvaardden, om van daar per boot hun vaderland te bereiken. LEERLING-VLIEGERS NAAR CANADA. Met het s.s. „Westerdam" van de Holland- Amerikalijn vertrekken 30 Augustus uit Rotterdam naar New-York 5 leerlingvliegers van de Neder landse luchtmacht voor het volgen van een vlieg- opleiding op de basis London (Ontarie) in Canada. Voor deze opleiding is o.m. aangewezen de vaan drig J. A. K. van Mossevelde uit Terneuzen. DE f 100.000 OOK TE ZAAMSLAG. Van de agent der Hilmij vernamen wijj dat de f 100.000 ook ditmaal in zijn rayon is gevallen en wel op een één-twintigste lot no. 14560 te Zaam- slag. Dit is reeds de tweede maal binnen een jaar dat deze agent een cliënt deze prijs kan bezorgen. TERESA. Het verhaal van een bruidje. Zaterdagavond en Zondagmiddag wordt boven genoemde film in „Het Centrum" alhier ver toond en om onze lezers-filmliefhebbers een in druk te geven welk een uitzonderlijke rolprent hen te wachten staat, laten wij hieronder enige persstemmen volgen, die zonder uitzondering de uitstekende eigenschappen van deze film roemen. „Teresa' is een optimistische film, niet van wege het overigens acceptabele gelukkige slot, maar omdat ze gericht is op een positieve tendenz, die men het beste kan weergeven met een oud bijbelwoord „de lieefde is de meeste". (W ereldkronïek) De nieuwe film van Zinneman „Teresa", die tot „film van de maand' werd uitgeroepen, is een film van betekenis geworden. De film is een werkstuk, dat het zien waard is en ver uit stijgt boven het gemiddelde bioscoopproduct. De regie handhaaft zich gedurende het grootste deel van de film op het allerhoogste niveau. Zinne- mann toont zich een werkelijk filmkunstenaar. (Het Vaderland),' Publicatie ran da Nederlaodscba Nieuwsblad Pera IDEE - (FIXE Als men zo eens met vacantie op een and're M [plaats vertoeft, Men zn ogen goed de kost geeft, alles goed [in d'hersens groeft, Men de opschik en de sier ziet, elders kwistig w, [daar gesteld, Vi ordt men, zonder het te willen, soms door [jalouzie gekweld. Cm U uit den droom te helpen, ik spreek hier 1T7 [°P steden-schoon. Want de mode- of and're grillen, brengen mij [niet uit de toon 1 We hebben nu rond 't Kleine Kreekje een [mooi recreatie-oord, Maar toch ben ik nog van mening, dat daar [nog wel iets bij hoort n gedachten zie 'k een vijver en daarin een [zwanenpaar, Met wat ganzen en of eenden I (sjonge-jong, [was dat eens waar 1) ln het bos nog wat fazanten, (toe maar jongens, ['t kan niet op 1) Maar na al wat ik gezien heb, spookt dèt [steeds maar door m'n kop. Zou 't niet mooi zijn Zeg nou zellef I En in ['t Kreekje een pracht-fontein, Zo, terwijl ik het nu neerschrijf, smul ik al [van zo'n festijn,' I Is dit iets voor V.V.V. soms Neem de school- [jeugd in den arm Voor dit doel een kleine gave wellicht wordt ['t een hele farm I Is er een of and're boer soms, die zo ïiets te f [missen heeft t Is een plaats el ij k belang hoor, als [men naar verfraaiing streeft I k Spreek alleen nu nog de wens uit, dat 't [idee ieder bekoort. En t dan zo z'n weg mag vinden, op de [plaats waar het behoort I WUDDER. Geachte Redactie. Dank voor de plaatsing, doch iets miste ik er. in, een zeer voornaam punt, ook voor de vol ledigheid. Ik schreef „aan de Noordzijde een bou levard, van de Zeestraat naar de Sassing. Welk een prachtwandeling voor wie van het watervlak, jhet vertier er op, wil genieten." De kano's, zeil scheepjes met de clubvlag in top, daar gemeerd aan steigers. Et als er dan gepavoiseerd zal wor den, bij feestelijke gelegenheden, vooral oranje feesten, de driekleur met oranje-wimpel naar smaak aangebracht. Ik geniet nu al van de aan blik en daar zal het helaas voor mij straks D.V. 86-jarige oud-Axelaar, die z'n ganse leven met Axel en haar omstreken en bevolking innig heeft meegeleefd, bij moeten blijven. Ik heb dat ook uitgedrukt in een gedicht aanvangende met: „Axel. mijn Axel, ik hou van je nieuw eu je oud" en eindigende met „Ook bloemen, langs sloten en dijken, op weiden en veld. Axel, mijn Axel, 'k wil je niet missen voor al 't wereldse geld f" Het doet me genoegen, Redactie, dat u hebt ver meld, dat mijn schrijven reeds maanden in uw bezit was, want het zou anders de schijn kunnen gehad hebben dat het bericht uit Terneuzen, be treffende het voornemen „Terneuzen badplaats" te maken, voor mij een stimulans was geweest ook voor Axel iets dergelijks te ontwerpei Ik schreef ook over het nodige sluizenstelsel voor de verbinding met het kanaal Terneuzen— Gent. Hoogachtend, J. BLANKERT, Schieweg 154B, Rotterdam. (Wegens plaatsgebrek door de Redactie ver kort). DE EERSTE GROTE PRIJS RIEN VERIIELST. Na weken van voorbereiding was dan Vrijdag middag het tijdstip aangebroken dat de jonge Axelse Wieier-Supportersclub „Volharding" haar eerste wielerwegwedstrijd zou geven. De medewerking, welke de Wielerclub verzocht van de Axelse bevolking en neringdoenden, heeft niets te wensen overgelaten, integendeel, de ver wachtingen werden verre overtroffen. Ofschoon dus het bijeenbrengen van de beno digde financiën vlot en succesvol was verlopen, ging het met de inschrijvingen van de renners minder vlot. Dit zal wel in hoofdzaak te wijten zijn ge weest aan het feit dat op deze datum ook een grote wielerdag werd gehouden in Breda waar aan waarschijnlijk de Brabantse coureurs de voor keur gaven en de deelname van het aantal Bra banders alhier beneden het kwantum bleef dat wel te wensen was geweest- Reeds in de morgenuren heerste er in de Noord straat een ongewone bedrijvigheid. Mensen van de gemeentedienst ook van die zijde werd alle medewerking verleend f en vrijwilligers uit de wielerclub waren druk in de weer de vereiste voorbereidingen aan de finish en rond het par cours in gereedheid te brengen en reeds kort na het middaguur klonken opgewekte tonen uit de geluidsinstallatie van het Radio-Technisch Bureau Van Cadsand die de reportage op het parcours verzorgde. Zo langzamerhand begon na het middaguur ook de drukte toe te nemen van wielersportliefheb bers uit onze omgeving die deze koers kwamen bezoeken en tegen het uur yan starten was het vooral in de Noordstraat zeer druk maar ook aan „de Cauberg" hadden vele kijklustigen het zich gemakkelijk gemaakt aan de dijk. De uitslag was I. Roovers, Etten, 120 km. in uur 9 min. 2. Gilb. Saelens, Zelzaste, op 1 m. 48 sec. 3. P. Oomen, Etten 4. E. de Waal, Hontenisse 5. Rien Verhelst, Axel 6. Gent. Sae lens, Zelzaete, op 1 ronde 7. P. v. d. Lijcke, Groede 8. Rooms, Waesmunster 9. Luijster- burg, Nieuw-Vosmeer 10. L. de Regt, Soest 11. v. d. Dungen, Gilze 12. Louisse, Kapelle. Het tijdstip van beëindiging van de koers be- lot ons hier een verslag van de wedstrijd zelf te laten volgen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 3