Vliegend paleis
Tennis
Boekhandel Fa J. C. Vink - Axel
B. J, P. Langenhorst
het woonhuis
Prijs f 1,90.
A. H. van der LEE
Afwezig
Vacantie
Kappers
S. J. L. Ortelee
G. de Rijke
MET
li ANDERE or; EN
'AltX het P,aatselijk
de AXELSCHE COURANT
SAS VAN GENT
TERNEUZEN
ZAAMSLAG.
FILMNIEUWS.
Cand.-Notaris
waarnemende hel vacante
kantoor van wijlen Notaris
J. Fanoy te Axel zal op Dins
dag 26 Augustus 1952.
nam. 4 uur. in het hotel van
dhr. P. verstraeten te Axel,
Noordstraat 7. ten verzoeke
van de erven C W. Neeteson
Publiek verkopen
met schuur en erf te Zaam
slag. Spui D 7, sectie G
no. 1233, groot 1.55 are.
Verhuurd aan J, de Kraker
voor f 2,— per week,
Betaling: onkosten binnen
6 dagen, koopsom uiterlijk
26 September 1952.
voor beginners en voor leken
door C. VREEDENBURG
(met 14 fotografische afbeeldingen),
Tandarts - Axel
van 18 - 31 Augustus
Gesloten van 18 t/m
25 Augustus
Prins Hendrikstraat.
Gentsevaartstraat.
blad beschouwen, nu U
weet dat deze krant ge
heel is afgestemd op de
EIGEN lezerskring.
Telkens weer wordt er
door het gehele gezin
reikhalzend naar uitge
zien. Dit is de kracht van
het Plaatselijk blad,
waarvan ook U kunt
profiteren.
cittfvetóeatot ut
ingezonden stukken
sportnieuws!
Het viermotorige R.A.F.-transport-vliegtuig cir
kelde rond het vliegveld van Washington, gleed
over het 180 meter hoge Washington-gedenkteken
en landde vlot op de piste aan de Potoraac-rivier.
Het taxiede tot voor de ere-wacht. De kapel
begon te spelen, Clement Attlee stapte uit. De
ceremonie duurde niet lang al heel spoedig was
de Engelse premier verdwenen in een zwarte
limousine.
Toen de kapel afmarcheerde, stapte ook de
piloot van het vliegtuig uit, de 35-jarige Wing-
cemmander Ernest George Fraser. Hij strekte de
benen even en liep toen suel naar een verlaten
hangar achter het administratiegebouw van het
vliegveld. In die hangar stond een eenzame ma
chine, een Douglas DC-4 transportvliegtuig, een
Skymaster. Op de vleugels stond het registratie
nummer E.W. 999.
Dit gebeurde in de herfst van 1945, Attlee bracht
toen zijn eerste bezoek aan Truman. Fraser had
de minister-president gevlogen met een andere Sky
master en nu wilde hij nog even een blik werpen
op die E.W(. 999. het mooiste en meest luxueuze
vliegtuig, dat ooit in de lucht is geweest. Met
die machine had Fraser Churchill naar de con-
ferneties van Cairo, Yalta, Moskou en Potsdam
gevlogen. Deze machine behoorde tot een van
de meest ongebruikelijke formaties van de R.A.F.,
n.l. tot het 24e eskader, dat tot taak had ko
ningen, ministers, admiraals, generaals en lucht-
inaarschalken in oorlogs- en vredestijd overal
heen te vliegen.
Tijdens de oorlog vloog dit eskader ongewapend,
zonder radio en andere gebruikelijke hulpmidde
len. Het bracht de koning naar zijn troepen in
Noord-Afrika en Italië. Het bracht Churchill naar
vele conferenties. Tijdens het beleg van Malta
vlogen de machines van dit eskader ongewapend
en ongepantserd een geregelde dienst op het eiland.
Toen hij voor de E.W. 999 stond, moest Fraser
denken aan een dag in 1944, toen zijn toenmalige
*»mmandant Wingcoramander H. B. CoTlins, op
het kantoor van het hoofdkwartier van het es
kader op Northolt verscheen. Collins kwam juist
van Churchill vandaan, in die dagen de trotse
bezitter van het eerste prototype van het York-
transportvliegtuig.
„De old man", zei Collins, „wil non-stop naar
Washington vliegen. Ik heb hem gezegd, dat dit
niet mogelijk is met de York, dat hij daarvoor
een Skymaster moet hebben. Iemand zei me, dat
hij er met generaal Marshall over zou spreken."
Generaal Marshall was toen juist in Engeland
als opperbevelhebber van de Amerikaanse strijd
krachten. Klaarblijkelijk sprak iemand werkelijk
met Marshall over Churchills behoefte aan een
Skymaster en de generaal bracht de zaak ter
sprake bij president Roosevelt. Een paar weken
later landde er onaangekondigd een lege, niet
„gemeubileerde" viermotorige Skymaster op het
vlievgeld Northolt. De piloot deelde de com-
mandant van het vliegveld mede, dat de machine
bestemd was vcor het persoonlijk gebruik van
mr. Churchill. De inrichting van wat later „een
vliegend paleis van onschatbare waarde" genoemd
zou worden, is verzorgd door het 24e eskader, het
ministerie voor vliegtuigproductie en vele anderen.
Een Amerikaans journalist vertrouwde zijn ogen
niet, toen hij het interieur van Churchill's Sky
master voor het eerst zag. Volgens hem was het
ingericht „als de woonkamer van een Engels kas
teel met eikenhouten betimmeringen." Blijkbaar
hadden de inrichters zich dus goed gehouden aan
Churchill's wens, dat „het geheel een echt Engelse
indruk moest maken.''
Churchill had nog een wens kenbaar gemaakt
in zijn slaapkamer moest een tweede kooi worden
aangebracht, voor het geval zijn vrouw hem eens
op een vlucht zou vergezellen. Deze kooi werd
aangebracht boven het bureau van de minister,
nauwkeurig harmonieërend met het kleurenschema
van dit vertrek zachtbeige en grijze wilton-ta
pijten, met kalfsleer beklede meubelen. Het hout
werk was plataan de gordijnen en spreien waren
turkoois. De kamer had haar eigen zuurstof-tank
en de geluids-isolatie was zo goed, dat de mi
nister zich kon beklagen, dat hij wakker werd
van het tikken van zijn wekker.
Wat de Amerikaanse journalist de woonkamer
v an een Engels kasteel noemde, was de conferentie
kamer. Daar bestond het kleurenschema uit
houtwerk van walnoten, chocoladebruine gordijnen
en licht-beige plafond. De acht stoelen waren be
kleed met blauw leer men kon ze naar voren,
naar achteren en naar opzij schuiven. De tafel
was zeer weloverwogen geconstrueerd zij was be
kleed met een dunne plaat walnotenfineer.
De conferentiekamer werd ook gebruikt als er
gasten kwamen dineren. Er was daarom exn ver
binding gemaakt met de keuken. Daar regeerde
Jack Duncan, chef-kok uit Edinburgh, die t„
beschikking had over een electrisch fornuis, tal
van platen om de zaak warm te houden, een grote
koelkast en een cocktail-kast. Vooral voor deze
laatste hadden de gasten grote belangstelling.
Maar het knapste staaltje van techniek vond
men in Churchill's badkamer daar had men de
eerste w.c. ter wereld gebouwd met een electrisch
verwarmde zitting. Deze w.c. werd direct na de
conferentie van Yalta gemaakt. Na de terugkeer
van het gezelschap belde de hoofdingenieur van
de Skymasters Jack Payne de General Electric
Company op en informeerde vertrouwelijk, of zij
een verwarmde w.c.-zitting voor de Old mau
konden leveren. Dat zou wel mogelijk zij(n en
de ingenieurs van de G.E.C. bouwden in e«n zit
ting een draad-element van 50 watt, dat wordt inge
schakeld, zodra de zitting wordt neergeklapt.
De Skymaster was op Northolt gestationneerd
en meermalen kwam Churchill zijn persoonlijke
machine inspecteren. Tijdens zij;i bezoek aan Mos
kou in October 1944 overreedde hij zelfs Stalin
eens mee te gaan naar het vliegveld om zijn eigen
„York de voorganger van de Skymaster te be
kijken. Ook deze machine was zeer luxueus inge
richt. Stalin bekeek al dit comfort met een mis
prijzende blik. „Ik geloof," zei later een van
de piloten, „dat Stalin het allemaal nogal over
bodig en kinderachtig vond." Maar de Ameri
kaanse staf van president Roosevelt was één en
al bewondering voor het interieur van Churchill's
Skymaster daar kon volgens hen Rooseveïts „Hei
lige Koe" niet tegenop.
Na de oorlog viel Churchill's Skymaster onder
de goederen, geleverd op grond van de pacht
en leenwet ze werd dus teruggeven aan de Ame
rikaanse regering. De Amerikanen vlogen de ma
chine naar Washington en toen nodigden zij alle
vliegtuigfabrikanten en directeuren van luchtvaart
maatschappijen uit om eens te komen kij,ken, hoe
comfortabel de Engelsen een vliegtuig konden
inrichten.
Generaal Marshall besloot de machine voor zijn
persoonlijk gebruik te bestemmen. Hij, vloog er
mee naar China. Tijdens een landing werd het
vliegtuig daar nog al ernstig beschadigd. In die
dagen hadden de Amerikanen zoveel Skymasters,
dat zij het niet de moeite waard vonden deze ene
te repareren. Zij lieten de machine rustig achter
op een Chinees vliegtuigenkerkhof.
(Uit een artikel van John Bull in „Mirror".V
GEVAL VAN KINDERVERLAMMING.
Te Sas van Gent is een geval van kinderver
lamming geconstateerd in het gezin van de familie
Van H., dat drie kinderen telt. Het zieke kind,
dat vier jaar oud is, werd naar het ziekenhuis
te Sluiskil overgebracht.
GEEN „TOT WEDERZIENS".
De matrozen van h:t op de Westerschelde ge
zonken Finse schip „Ariane" hebben in Terneu-
zen geen gunstige indruk achtergelaten.
Bijna zonder uitzondering kwamen zij, in con
flict met de politie, doordat zij in ruime mate
aan Bacchus offerden.
Enkele dronken leden der bemanning hebben
zelfs de laatste nacht van hun verblijf een in
woner van Terneuzen, de heer A. Casteleijn, die
op weg was naar zijn woning in de Nieuwstraat,
neergeslagen en mishandeld.
Het was een opluchting toen ze Woensdag
middag per autobus via Hamburg en Kopenhagen
naar Stockholm de reis aanvaardden, om van
daar per boot hun vaderland te bereiken.
LEERLING-VLIEGERS NAAR CANADA.
Met het s.s. „Westerdam" van de Holland-
Amerikalijn vertrekken 30 Augustus uit Rotterdam
naar New-York 5 leerlingvliegers van de Neder
landse luchtmacht voor het volgen van een vlieg-
opleiding op de basis London (Ontarie) in Canada.
Voor deze opleiding is o.m. aangewezen de vaan
drig J. A. K. van Mossevelde uit Terneuzen.
DE f 100.000 OOK TE ZAAMSLAG.
Van de agent der Hilmij vernamen wijj dat de
f 100.000 ook ditmaal in zijn rayon is gevallen en
wel op een één-twintigste lot no. 14560 te Zaam-
slag. Dit is reeds de tweede maal binnen een jaar
dat deze agent een cliënt deze prijs kan bezorgen.
TERESA.
Het verhaal van een bruidje.
Zaterdagavond en Zondagmiddag wordt boven
genoemde film in „Het Centrum" alhier ver
toond en om onze lezers-filmliefhebbers een in
druk te geven welk een uitzonderlijke rolprent
hen te wachten staat, laten wij hieronder enige
persstemmen volgen, die zonder uitzondering de
uitstekende eigenschappen van deze film roemen.
„Teresa' is een optimistische film, niet van
wege het overigens acceptabele gelukkige slot,
maar omdat ze gericht is op een positieve tendenz,
die men het beste kan weergeven met een oud
bijbelwoord „de lieefde is de meeste".
(W ereldkronïek)
De nieuwe film van Zinneman „Teresa", die
tot „film van de maand' werd uitgeroepen, is
een film van betekenis geworden. De film is
een werkstuk, dat het zien waard is en ver uit
stijgt boven het gemiddelde bioscoopproduct. De
regie handhaaft zich gedurende het grootste deel
van de film op het allerhoogste niveau. Zinne-
mann toont zich een werkelijk filmkunstenaar.
(Het Vaderland),'
Publicatie ran da
Nederlaodscba
Nieuwsblad Pera
IDEE - (FIXE
Als men zo eens met vacantie op een and're
M [plaats vertoeft,
Men zn ogen goed de kost geeft, alles goed
[in d'hersens groeft,
Men de opschik en de sier ziet, elders kwistig
w, [daar gesteld,
Vi ordt men, zonder het te willen, soms door
[jalouzie gekweld.
Cm U uit den droom te helpen, ik spreek hier
1T7 [°P steden-schoon.
Want de mode- of and're grillen, brengen mij
[niet uit de toon 1
We hebben nu rond 't Kleine Kreekje een
[mooi recreatie-oord,
Maar toch ben ik nog van mening, dat daar
[nog wel iets bij hoort
n gedachten zie 'k een vijver en daarin een
[zwanenpaar,
Met wat ganzen en of eenden I (sjonge-jong,
[was dat eens waar 1)
ln het bos nog wat fazanten, (toe maar jongens,
['t kan niet op 1)
Maar na al wat ik gezien heb, spookt dèt
[steeds maar door m'n kop.
Zou 't niet mooi zijn Zeg nou zellef I En in
['t Kreekje een pracht-fontein,
Zo, terwijl ik het nu neerschrijf, smul ik al
[van zo'n festijn,' I
Is dit iets voor V.V.V. soms Neem de school-
[jeugd in den arm
Voor dit doel een kleine gave wellicht wordt
['t een hele farm I
Is er een of and're boer soms, die zo ïiets te
f [missen heeft
t Is een plaats el ij k belang hoor, als
[men naar verfraaiing streeft I
k Spreek alleen nu nog de wens uit, dat 't
[idee ieder bekoort.
En t dan zo z'n weg mag vinden, op de
[plaats waar het behoort I
WUDDER.
Geachte Redactie.
Dank voor de plaatsing, doch iets miste ik er.
in, een zeer voornaam punt, ook voor de vol
ledigheid. Ik schreef „aan de Noordzijde een bou
levard, van de Zeestraat naar de Sassing. Welk
een prachtwandeling voor wie van het watervlak,
jhet vertier er op, wil genieten." De kano's, zeil
scheepjes met de clubvlag in top, daar gemeerd
aan steigers. Et als er dan gepavoiseerd zal wor
den, bij feestelijke gelegenheden, vooral oranje
feesten, de driekleur met oranje-wimpel naar
smaak aangebracht. Ik geniet nu al van de aan
blik en daar zal het helaas voor mij straks D.V.
86-jarige oud-Axelaar, die z'n ganse leven met
Axel en haar omstreken en bevolking innig heeft
meegeleefd, bij moeten blijven. Ik heb dat ook
uitgedrukt in een gedicht aanvangende met: „Axel.
mijn Axel, ik hou van je nieuw eu je oud" en
eindigende met „Ook bloemen, langs sloten en
dijken, op weiden en veld. Axel, mijn Axel, 'k wil
je niet missen voor al 't wereldse geld f"
Het doet me genoegen, Redactie, dat u hebt ver
meld, dat mijn schrijven reeds maanden in uw
bezit was, want het zou anders de schijn kunnen
gehad hebben dat het bericht uit Terneuzen, be
treffende het voornemen „Terneuzen badplaats" te
maken, voor mij een stimulans was geweest ook
voor Axel iets dergelijks te ontwerpei
Ik schreef ook over het nodige sluizenstelsel
voor de verbinding met het kanaal Terneuzen—
Gent.
Hoogachtend,
J. BLANKERT,
Schieweg 154B, Rotterdam.
(Wegens plaatsgebrek door de Redactie ver
kort).
DE EERSTE GROTE PRIJS
RIEN VERIIELST.
Na weken van voorbereiding was dan Vrijdag
middag het tijdstip aangebroken dat de jonge
Axelse Wieier-Supportersclub „Volharding" haar
eerste wielerwegwedstrijd zou geven.
De medewerking, welke de Wielerclub verzocht
van de Axelse bevolking en neringdoenden, heeft
niets te wensen overgelaten, integendeel, de ver
wachtingen werden verre overtroffen.
Ofschoon dus het bijeenbrengen van de beno
digde financiën vlot en succesvol was verlopen,
ging het met de inschrijvingen van de renners
minder vlot.
Dit zal wel in hoofdzaak te wijten zijn ge
weest aan het feit dat op deze datum ook een
grote wielerdag werd gehouden in Breda waar
aan waarschijnlijk de Brabantse coureurs de voor
keur gaven en de deelname van het aantal Bra
banders alhier beneden het kwantum bleef dat
wel te wensen was geweest-
Reeds in de morgenuren heerste er in de Noord
straat een ongewone bedrijvigheid. Mensen van de
gemeentedienst ook van die zijde werd alle
medewerking verleend f en vrijwilligers uit de
wielerclub waren druk in de weer de vereiste
voorbereidingen aan de finish en rond het par
cours in gereedheid te brengen en reeds kort na
het middaguur klonken opgewekte tonen uit de
geluidsinstallatie van het Radio-Technisch Bureau
Van Cadsand die de reportage op het parcours
verzorgde.
Zo langzamerhand begon na het middaguur ook
de drukte toe te nemen van wielersportliefheb
bers uit onze omgeving die deze koers kwamen
bezoeken en tegen het uur yan starten was het
vooral in de Noordstraat zeer druk maar ook
aan „de Cauberg" hadden vele kijklustigen het
zich gemakkelijk gemaakt aan de dijk.
De uitslag was I. Roovers, Etten, 120 km. in
uur 9 min. 2. Gilb. Saelens, Zelzaste, op 1
m. 48 sec. 3. P. Oomen, Etten 4. E. de Waal,
Hontenisse 5. Rien Verhelst, Axel 6. Gent. Sae
lens, Zelzaete, op 1 ronde 7. P. v. d. Lijcke,
Groede 8. Rooms, Waesmunster 9. Luijster-
burg, Nieuw-Vosmeer 10. L. de Regt, Soest
11. v. d. Dungen, Gilze 12. Louisse, Kapelle.
Het tijdstip van beëindiging van de koers be-
lot ons hier een verslag van de wedstrijd zelf te
laten volgen.