AXELSCHE ÉS COURANT
Vacantie- problemen
xd
BeMorder
;;e\if»rtering
verkwikkende
W&GlBY
Van de SCHELDE naar de BOSPORUS.
DE GAL
EVER OP
r
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
V
SPORTNIEUWS.
lauwg0"1
Frinksring bij AUoDntmaot AM.'
r "T
ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1952
66e JAARGANG No. 89
Abonnements
prijs:
Lotie nummert*
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indiê il.
Buitenland fl. -
rV
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine AdverteUlên
(mcximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Professor I. Polak meent, dat de" naaste toekomst
ons voor geheel andere sociale vraagstukken zal
plaatsen, dan die waarmee wij nu bezig zij,n. In
of bij geboomte. Wij vragen moeten wij dat ge
noegen weerstreven Zoals onze rijke voorvaderen
hun buitenplaatsen bouwden aan de Vecht, zo
Bit I E F UIT TURK IJ Es
II.
Bah wat een misselijk gevoel. De op in
neer gaande, deinende beweging van het nog on
vast liggende vliegtuig gaf een lichte duizeling in
je hoofd. Door de raampjes zag je de huizen en
de straten, het land en het water steeds diept
en dieper wegzinken. Flarden van mistwolken
schoven voorbij en na enkele minuten zagen we
het Hollandse landschap als een legkaart of een
lappendeken. Kleine rechte stukjes keurig in el
kaar gepast met huisjes als kleine rode dobbel
steentjes kwistig er over heen gesmeten. Wolken
als grauwig pluis met hier en daar een pluk schone
watten, hingen laag en beuamen soms het zicht,
Addio Holland 1 I
Intussen was de toestand binnen ook weer nor
maal geworden. De motoren ronkten gestadig, het
lawaai was veel minder en de machine lag tame-
ljk rustig te wiegen. De rode letters waren ver
dwenen en ieder had zijn riemen weer losgemaakt.
Alleen „dikke David" had z'n riem aangehouden.
Hij was in slaap gesukkeld en nu voorkwam de
riem dat zijn buik onderuit zakte. Bovendien,
over een uur moest hij toch weer in de gordel
voor de tussenlanding
Daar kwam ook de stewardes weer, presenteerde
tijdschriften en cigaretten, vroeg hoe we ons voel
den en wees waar we vlogen Iedere reiziger kreeg
een prachtig geïllustreerd boekje met beschrijving
van de vluchten, routekaartjes, 2 vel schrijfpapier
en enveloppen, 3 briefkaarten en 2 ansichtkaar
ten Aangezien we van te voren gewaarschuwd
waren onze vulpennen leeg te laten lopen, omdat
ze anders door de luchtveranderingen zichzelf zou
den ledigen, leenden wc eikaars ballpoint en pot
loden. Wc mochten al onze kaarten en brieven
beschrijven, de K.L.M zorgde voor de frankering.
iBovendien kreeg ieder een lijstje met allerlei ge
gevens omtrent het vliegtuig, het type, het laad
vermogen, hoogte en snelheid en de tijden waarop
we zouden landen. Ook de namen van de gezag
voerder, de stewardes en de verdere bemanning
was aangegeven.
Beneden ons schoof de wereld voorbij, heel kleiu
en onbeduidend, een donkere massa, waarin heel
flauwtjes bergen en dalen te onderscheiden waren,
gestoffeerd met warrige boomgroepen en nietige
huizenstipjes. Grote wolkenbanken zeilden onder
en boven en langs ons heen, waarbij het leek of
het vliegtuig langzaam voortgleed. De vleugels
deinden zachtjes op en neer en we voelden ons
net zo comfortabel als in de makkelijkste autobus.
Boven elk tweetal stoelen was een lampje en
een luchtkokertje. Wanneer er gevaar van lucht-
ziekte dreigde, trok men het kokertje er uit, richtte
het op het gezicht en een koele lucht friste je
helemaal op.
Tegen vier uur werd er thee geserveerd. Uit
een zak aan de leuning van de voorman, kwam
een soort dienblad te voorschijn dat met 2 nikkelen
uitsteeksels in de armleuning paste, zadat er in
een minimum van tijd een makkelijk tafeltje ge
reed was. Bij Je thee kwam een stuk cake en
voor ieder een zakje bonbons. De gezagvoerder
kwam op theevisite net zo rustig of we thuis
waren. Toevallig was het een goede kennis en
durfden we hem vragen of het wel verantwoord
was dat hij tijdens het vliegen de cockpit verliet.
Lachend zei hij dat we gerust konden zijn, er was
ook nog zo iets als een eerste piloot aan boord,
die het vliegtuig bestuurt. Hij moet als gezag
voerder ook voor andere zaken zorgen.
Na een goeie anderhalf uur gingen plots de
rode lichtjes weer aan en sjorden we ons weer
vast voor de landing in Frankfort. We vlogen
een paar keer rond, moesten weer hevig slikken
om dat nare gevoel in ons hoofd wat kwijt te
raken, zagen huizen en bomen groter en groter
worden, in eens vlak bij ons de groene aarde en
met een paar hobbelende bewegingen stonden we
weer op de grond. Voorlopig mochten alleen de
passagiers voor Frankfort zelf uitstappen en daar
na alle anderen. In het restaurant op het vlieg
veld werd ons een frisse dronk aangeboden en we
kregen even gelegenheid de mooie tuin te be
donderen. Prachtige bloemen en mooie bassins,
waarin de verscheidene fonteinen het water glin
sterend opspoten Van de stad zelf was niet veel
te zien. Na een half uur oponthoud moesten we
weer instappen (hoe gehoon was het nu) en een
kwartier later zaten we weer „boven". We vlo
gen nu heel hoog boven een dik wolkentapijt, waar
een enkele keer even een scheur in kwam om
ons een blik te gunnen op een of ander woest
berglandschap. De lucht boven ons was egaal
helder blauw en ran het eind van de wolkendeken
hing de zon. Het leek of je die zo zou kunnen
pakken als je de wolkenweg afliep.
Het was intussen een gezellige boel in onze
cabine. Alle talen knetterden door elkaar, de
steward tekende een aap voor de kleine iongen
en de stewardes vertelde ons in een gezellig bab
beltje over haar werk en haar belevenissen. Af
en toe vroeg een of ander passagier haar aan
dacht en zo nu en dan moest ze ook eens naar
het eten kijken in de pantry.
Toen wc bovep -Venetië vlogen werd ons mee
gedeeld dat we een kleine omweg moesten maken
om niet over landen te vliegen die een ijzeren
gordijn hadden dat tot boven de wolken reikte.
Venetië I We hadden ons er heel wat van voor
gesteld, maar we vlogen er zo hoog overheen dat
we niets konden onderscheiden dan wat huizen
massa s met miniatuurslootjes. Bovendien werd onze
aandacht al weer naar binnen getrokken. De privé-
tafeltjes werden weer uitgezet en de maaltijd op
gediend. Daar hoog in de lucht genoten we van
een heerlijk toebereid soupertje. Hors d'oeuvre,
soep, groenten, aardappelen en vlees, pudding,
vruchten en koffie.
Duivensport.
„DE VERWACHTING" AXEL.
Vlucht op Arras.
duiven. Snelheid eerste duif 2048 m.
de Kort 2, 3, 4, en 5. R. v. d. Vèke,
6 en 7. Jac. Buijze, Zaamslag 8. M.
9. C. van Acker10. R. van Wie-
Oude
1. iaug.
Zaamslag
Dieleman
rneersch.
Jonge
selaer
Roose
meersch
duiven. 1. M. Butler 2. E. van Dors-
3. J. Heijnsdijk 4. J. Wieland j 5. C.
6. Jac. Vasseur 7. en 8. R. van Wie-
9. D. Dieleman 10. Al. de Waele.
Wielrennen.
VERHELST TWAALFDE IN DE OMLOOP
VAN DE KEMPEN.
In een uitermate zware amatcurscourse, die de
meer dan honderd deelnemers over een afstand
van 184 km. tweemaal door zes en twinitig Bra
bantse dorpjes voerden heeft ooze stadgenoot Kien
Verhelst een dappere strijd geleverd, om achter
volgd door pech er niettemin door taaie vast
houdendheid en uitstekend rijden in te slagen zich
toch nog twaalfde te klasseren.
De winnaar van deze koers de sterke Cuijten,
sloeg 60 km. voor het einde zijn slag toen hij
samen met Wolfs en v. d. Sluijs een voorsprong
had van twee minuten op van Grinsven, Verhelst,
.van Herk, v. d. Laar en ds Koning. In een alles
vernietigend tempo weden zijn naaste concur
renten van zijn wiel gereden en met een voor
sprong van meer dan drie minuten op nummer
twee werd Cuijten onbedreigd en welverdiend de
winnaar van deze, ook door de slechte weersom
standigheden slopende koers, die het uiterste van
alle deelnemers heeft geëist.
Verhelst zijn achterstand op de winnaar be
droeg circa 12 minuten.
DE GROTE PRIJS RIEN VERHELST.
Naast de deelname van onze stadgenoot Verhelst
en van renners uit onze streek als de Waal en
Alonsius, zijn thans ook enige sterke Belgen inge
schreven, o.a. de rappe Saelens, Schoonjans en
de Wildej. Uit Brabant zijn o.a. de deelnemers
kaarten binnengekomen van Roovers, Luijsterburg.
van Dungen en P. Oomen, terwijl wij tenslotte nog
melden, dat v. d. Lijcke uit Groede, de winnaar
van de laatste ronde van Axel hier zijn eerste
amateurskoers zal rijden.
Buiten was het nu bijna geheel donker en even
later leek het of er een dubbel aantel sterren
aan de hemel stonden.
Omstreeks 10 uur gingen de grote lichten uit.
Ieder die slapen wilde kreeg dekens en kussens
en wie wilde lezen knipte het lichtje aan dat
boven zijn hoofd stond en anderen niet hinderde.
Hustig lag het vliegtuig nu. In een keurige
regelmaat zoemden de motoren en zonder de minste
deiningzeilden we door het donkere luchtruim.
Om kwart over elf werden alle slapers gewekt
en vertelde de stewardes in vier talen dat we
over een klein half uur in Istanbul zouden lan
den, waar ook weer passagiers, die hun bestem
ming daar hadden het eerst moesten uitstappen.
De anderen kregen daarna gelegenheid naar het
restaurant te gaan. Verzocht werd de horloges
een uur vooruit te zetten. De slapende cabine ver
anderde in een ogenblik in een grote gonzende
bijenkorf. Dekens werden weggerold, overkleren
aangetrokken, spulletjes bijeen gegraaid, de rie
men vastgesjord en gauw een pruim kauwgom
achter je kiezen want het dalen was begonnen.
Een blik door de patrijspoorten vertelde ons dat
we recht aanvlogen op een zee van kleine en
grote lichten beneden ons met een zwarte schei
ding in het midden. Istanbul doorsneden door de
Bosporus. We zijn er. Eerst even de stad voorbij,
een kleine deining enkele schokjes als we de
grond raken en we staan op Turkse bodem;
Een hartelijk afscheid van de bemanning, een
vriendelijke dank voor de goede zorgen en de
prettige reis en we vinden bij een mild grijnzende
douane onze bagage terug.
De „luchtdoop" was me meegevallen.
Phia.
H. H. ADVERTEERDERS. In verband met 15
Augustus verzoeken wij U dringend advertentie's
voor het nununer van a.s. Zaterdag één dag eer
der dan gewoonlijk in te zenden.
Administratie Axelsche Courant.
LANDAANWINNING.
In de serie Berichten van de Nederlandse Ver
eniging voor Landaanwinning, heeft ir. A. G.
Bruggeman, hoofdingenier van de Provinciale Wa-
tierstaat in Zuid-Holland onlangs het deeltje no. 2
„Nieuw Land" het licht doen zien, in welk boek
een overzicht wordt gegeven van de landaanwin
ning in Nederland. (Daamen's uitgeverij, Den Haag).
De schrijver is er in geslaagd in kort bestek een
duidelijke behandeling te geven over de stand van
zaken, de problemen en de mogelijkheden met
betrekking tot de landaanwinning in ons land.
Schrijver deelt mede, dat sinds 1250 350.000 ha
land door bedijkingen en 200.000 ha land door
droogmaking aan het areaal cultuurland werden
toegevoegd Dit betekent een oppervlakte van on
geveer het vierde gedeelte van onze cultuurgronden.
Tegenover de winst aan cultuurgrond heeft Neder
land over die periode een verlies moeten boeken
van ruim 500.000 ha. Van enige reële winst is,
vanaf de tijd der eerste bedijkingen dus eigenlijk
tot nu toe nauwelijks sprake geweest. Dit is vol
gens ir. Bruggeman een belangrijk argument om
met kracht het werk van de landaanwinning voort
te zetten.
Het beschikbaar stellen van nieuwe cultuurgrond
is het meest directe middel om onze agrarische
productie te verhogen, hetgeen van het allergroot
ste belang is met het oog op onze bevolkings
aanwas. Ook in het kader van werkverruiming
en tevens in verband met de onttrekking van
cultuurgrond aan zijn bestemming ten behoeve van
woongelegenheid, recreatie, verkeer en industrie,
is landaanwinning van nationaal belang.
Naast de in uitvoering zijnde Oosterpolder zul
len in de naaste toekomst voor inpoldering nog
in aanmerking komen in het IJsselmeer 100.000
ha, een gedeelte van de Dollard (3300 ha), een
gedeelte van de Lauwerszee (2800 ha), Balgzand
en Breehorn (8000 ha), terwijl in het Zuiden van
ons land de plaat van Scheelhoek op Goeree en
Overflakkee (75 Oha), de Slikken van de Heene
op St Philipsland (250 ha), Noordersloe (600 ha),
Zuidcrsloe (750 ha), de schorren nabij Ossendrecht
(750 ha), het Verdronken land van Saaftinge
(2300 ha) kunnen worden ingepolderd. In totaal
een oppervlakte 'van ongeveer 120.000 ha.
tonderheden herwijzen wij
i broer van L. is over-
en niets. Nu wordt aan
g toegezonden. De moe
geen inkomen, een zwa
kking. Kan deze nu ver-
ivordering (die ten name
It gesteld) zijn de erfge-
iprakelijk dan ieder tot
eel, vermeerderd met het
t gelegateerd is. In uw
)or betaling derhalve niet
L
It tijdens een vorstperiode
jchter wat vochtig weer
is dan zelfs niet aan het
roduceert alleen maar een
kan daarvan de oorzaak
oeden dat u de oorzaak
•rsteen. Daar zal wel iets
b.v. Raadpleegt u eens
een metselaar.
lentage successie successle
den bij erfopvolging van
doe moeten de vaste goe-
;rd
n wij zo niet beoordelen
feld en wij dienen eerst
nis omvat. Na een gepre-
wij u nader antwoorden,
irden gewaardeerd naar de
Deze kan natuurlijk af-
van aankoop een zeker
iet een diploma electro-
geplaatst worden bij de
s mogelijkheden voor hem
:n niet beoordelen of men
erkkrjng kan verschaffen,
ks tot de P.T.T. Boven-
welke diploma's u bezit,
een E.T.S., een M.T.S. 1
ste eens op het arbeids-
n of er werkgelegenheid
net uw capaciteiten en
zullen veronderstellen dat
te maken hebben, want
lier nooit zo'n vaart mee)
al een groot gedeelte \van
middel tot herstel van de
e vraag of een dergelijke
iet de gewone middeltjes
ge die u bij een dergelijk
kan helpen, is de huid
alleen maar in zou slagen
het euvel te stuiten, dan
waarschijnlijk al gelukkig
as „kiplekker"
pringen
er een liter gal in uw inge-
anders verteert uw voedsel
t verstopt, wordt humeurig
taardige CARTER S LE-
e liter gal op te wekken en
Igang op natuurlijke wijze te
zacht middel, onovertroffen
ï.EistCarter'sLeverpilletjes
IRLAMMING.
uli tot 3 Augustus zijn ji,n
ran kinderverlamming aan-
d aar voor 107. Over de
amen de volgende geval-
nFriesland 1, Gronin-
ijsel 4, Utrecht 5,' Gelder-
16, Zuid-Holland 22, Lim-
nt 45.