AXELSCHE ÉS COURANT Vacantie- problemen xd BeMorder ;;e\if»rtering verkwikkende W&GlBY Van de SCHELDE naar de BOSPORUS. DE GAL EVER OP r NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM V SPORTNIEUWS. lauwg0"1 Frinksring bij AUoDntmaot AM.' r "T ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1952 66e JAARGANG No. 89 Abonnements prijs: Lotie nummert* Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indiê il. Buitenland fl. - rV Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine AdverteUlên (mcximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Professor I. Polak meent, dat de" naaste toekomst ons voor geheel andere sociale vraagstukken zal plaatsen, dan die waarmee wij nu bezig zij,n. In of bij geboomte. Wij vragen moeten wij dat ge noegen weerstreven Zoals onze rijke voorvaderen hun buitenplaatsen bouwden aan de Vecht, zo Bit I E F UIT TURK IJ Es II. Bah wat een misselijk gevoel. De op in neer gaande, deinende beweging van het nog on vast liggende vliegtuig gaf een lichte duizeling in je hoofd. Door de raampjes zag je de huizen en de straten, het land en het water steeds diept en dieper wegzinken. Flarden van mistwolken schoven voorbij en na enkele minuten zagen we het Hollandse landschap als een legkaart of een lappendeken. Kleine rechte stukjes keurig in el kaar gepast met huisjes als kleine rode dobbel steentjes kwistig er over heen gesmeten. Wolken als grauwig pluis met hier en daar een pluk schone watten, hingen laag en beuamen soms het zicht, Addio Holland 1 I Intussen was de toestand binnen ook weer nor maal geworden. De motoren ronkten gestadig, het lawaai was veel minder en de machine lag tame- ljk rustig te wiegen. De rode letters waren ver dwenen en ieder had zijn riemen weer losgemaakt. Alleen „dikke David" had z'n riem aangehouden. Hij was in slaap gesukkeld en nu voorkwam de riem dat zijn buik onderuit zakte. Bovendien, over een uur moest hij toch weer in de gordel voor de tussenlanding Daar kwam ook de stewardes weer, presenteerde tijdschriften en cigaretten, vroeg hoe we ons voel den en wees waar we vlogen Iedere reiziger kreeg een prachtig geïllustreerd boekje met beschrijving van de vluchten, routekaartjes, 2 vel schrijfpapier en enveloppen, 3 briefkaarten en 2 ansichtkaar ten Aangezien we van te voren gewaarschuwd waren onze vulpennen leeg te laten lopen, omdat ze anders door de luchtveranderingen zichzelf zou den ledigen, leenden wc eikaars ballpoint en pot loden. Wc mochten al onze kaarten en brieven beschrijven, de K.L.M zorgde voor de frankering. iBovendien kreeg ieder een lijstje met allerlei ge gevens omtrent het vliegtuig, het type, het laad vermogen, hoogte en snelheid en de tijden waarop we zouden landen. Ook de namen van de gezag voerder, de stewardes en de verdere bemanning was aangegeven. Beneden ons schoof de wereld voorbij, heel kleiu en onbeduidend, een donkere massa, waarin heel flauwtjes bergen en dalen te onderscheiden waren, gestoffeerd met warrige boomgroepen en nietige huizenstipjes. Grote wolkenbanken zeilden onder en boven en langs ons heen, waarbij het leek of het vliegtuig langzaam voortgleed. De vleugels deinden zachtjes op en neer en we voelden ons net zo comfortabel als in de makkelijkste autobus. Boven elk tweetal stoelen was een lampje en een luchtkokertje. Wanneer er gevaar van lucht- ziekte dreigde, trok men het kokertje er uit, richtte het op het gezicht en een koele lucht friste je helemaal op. Tegen vier uur werd er thee geserveerd. Uit een zak aan de leuning van de voorman, kwam een soort dienblad te voorschijn dat met 2 nikkelen uitsteeksels in de armleuning paste, zadat er in een minimum van tijd een makkelijk tafeltje ge reed was. Bij Je thee kwam een stuk cake en voor ieder een zakje bonbons. De gezagvoerder kwam op theevisite net zo rustig of we thuis waren. Toevallig was het een goede kennis en durfden we hem vragen of het wel verantwoord was dat hij tijdens het vliegen de cockpit verliet. Lachend zei hij dat we gerust konden zijn, er was ook nog zo iets als een eerste piloot aan boord, die het vliegtuig bestuurt. Hij moet als gezag voerder ook voor andere zaken zorgen. Na een goeie anderhalf uur gingen plots de rode lichtjes weer aan en sjorden we ons weer vast voor de landing in Frankfort. We vlogen een paar keer rond, moesten weer hevig slikken om dat nare gevoel in ons hoofd wat kwijt te raken, zagen huizen en bomen groter en groter worden, in eens vlak bij ons de groene aarde en met een paar hobbelende bewegingen stonden we weer op de grond. Voorlopig mochten alleen de passagiers voor Frankfort zelf uitstappen en daar na alle anderen. In het restaurant op het vlieg veld werd ons een frisse dronk aangeboden en we kregen even gelegenheid de mooie tuin te be donderen. Prachtige bloemen en mooie bassins, waarin de verscheidene fonteinen het water glin sterend opspoten Van de stad zelf was niet veel te zien. Na een half uur oponthoud moesten we weer instappen (hoe gehoon was het nu) en een kwartier later zaten we weer „boven". We vlo gen nu heel hoog boven een dik wolkentapijt, waar een enkele keer even een scheur in kwam om ons een blik te gunnen op een of ander woest berglandschap. De lucht boven ons was egaal helder blauw en ran het eind van de wolkendeken hing de zon. Het leek of je die zo zou kunnen pakken als je de wolkenweg afliep. Het was intussen een gezellige boel in onze cabine. Alle talen knetterden door elkaar, de steward tekende een aap voor de kleine iongen en de stewardes vertelde ons in een gezellig bab beltje over haar werk en haar belevenissen. Af en toe vroeg een of ander passagier haar aan dacht en zo nu en dan moest ze ook eens naar het eten kijken in de pantry. Toen wc bovep -Venetië vlogen werd ons mee gedeeld dat we een kleine omweg moesten maken om niet over landen te vliegen die een ijzeren gordijn hadden dat tot boven de wolken reikte. Venetië I We hadden ons er heel wat van voor gesteld, maar we vlogen er zo hoog overheen dat we niets konden onderscheiden dan wat huizen massa s met miniatuurslootjes. Bovendien werd onze aandacht al weer naar binnen getrokken. De privé- tafeltjes werden weer uitgezet en de maaltijd op gediend. Daar hoog in de lucht genoten we van een heerlijk toebereid soupertje. Hors d'oeuvre, soep, groenten, aardappelen en vlees, pudding, vruchten en koffie. Duivensport. „DE VERWACHTING" AXEL. Vlucht op Arras. duiven. Snelheid eerste duif 2048 m. de Kort 2, 3, 4, en 5. R. v. d. Vèke, 6 en 7. Jac. Buijze, Zaamslag 8. M. 9. C. van Acker10. R. van Wie- Oude 1. iaug. Zaamslag Dieleman rneersch. Jonge selaer Roose meersch duiven. 1. M. Butler 2. E. van Dors- 3. J. Heijnsdijk 4. J. Wieland j 5. C. 6. Jac. Vasseur 7. en 8. R. van Wie- 9. D. Dieleman 10. Al. de Waele. Wielrennen. VERHELST TWAALFDE IN DE OMLOOP VAN DE KEMPEN. In een uitermate zware amatcurscourse, die de meer dan honderd deelnemers over een afstand van 184 km. tweemaal door zes en twinitig Bra bantse dorpjes voerden heeft ooze stadgenoot Kien Verhelst een dappere strijd geleverd, om achter volgd door pech er niettemin door taaie vast houdendheid en uitstekend rijden in te slagen zich toch nog twaalfde te klasseren. De winnaar van deze koers de sterke Cuijten, sloeg 60 km. voor het einde zijn slag toen hij samen met Wolfs en v. d. Sluijs een voorsprong had van twee minuten op van Grinsven, Verhelst, .van Herk, v. d. Laar en ds Koning. In een alles vernietigend tempo weden zijn naaste concur renten van zijn wiel gereden en met een voor sprong van meer dan drie minuten op nummer twee werd Cuijten onbedreigd en welverdiend de winnaar van deze, ook door de slechte weersom standigheden slopende koers, die het uiterste van alle deelnemers heeft geëist. Verhelst zijn achterstand op de winnaar be droeg circa 12 minuten. DE GROTE PRIJS RIEN VERHELST. Naast de deelname van onze stadgenoot Verhelst en van renners uit onze streek als de Waal en Alonsius, zijn thans ook enige sterke Belgen inge schreven, o.a. de rappe Saelens, Schoonjans en de Wildej. Uit Brabant zijn o.a. de deelnemers kaarten binnengekomen van Roovers, Luijsterburg. van Dungen en P. Oomen, terwijl wij tenslotte nog melden, dat v. d. Lijcke uit Groede, de winnaar van de laatste ronde van Axel hier zijn eerste amateurskoers zal rijden. Buiten was het nu bijna geheel donker en even later leek het of er een dubbel aantel sterren aan de hemel stonden. Omstreeks 10 uur gingen de grote lichten uit. Ieder die slapen wilde kreeg dekens en kussens en wie wilde lezen knipte het lichtje aan dat boven zijn hoofd stond en anderen niet hinderde. Hustig lag het vliegtuig nu. In een keurige regelmaat zoemden de motoren en zonder de minste deiningzeilden we door het donkere luchtruim. Om kwart over elf werden alle slapers gewekt en vertelde de stewardes in vier talen dat we over een klein half uur in Istanbul zouden lan den, waar ook weer passagiers, die hun bestem ming daar hadden het eerst moesten uitstappen. De anderen kregen daarna gelegenheid naar het restaurant te gaan. Verzocht werd de horloges een uur vooruit te zetten. De slapende cabine ver anderde in een ogenblik in een grote gonzende bijenkorf. Dekens werden weggerold, overkleren aangetrokken, spulletjes bijeen gegraaid, de rie men vastgesjord en gauw een pruim kauwgom achter je kiezen want het dalen was begonnen. Een blik door de patrijspoorten vertelde ons dat we recht aanvlogen op een zee van kleine en grote lichten beneden ons met een zwarte schei ding in het midden. Istanbul doorsneden door de Bosporus. We zijn er. Eerst even de stad voorbij, een kleine deining enkele schokjes als we de grond raken en we staan op Turkse bodem; Een hartelijk afscheid van de bemanning, een vriendelijke dank voor de goede zorgen en de prettige reis en we vinden bij een mild grijnzende douane onze bagage terug. De „luchtdoop" was me meegevallen. Phia. H. H. ADVERTEERDERS. In verband met 15 Augustus verzoeken wij U dringend advertentie's voor het nununer van a.s. Zaterdag één dag eer der dan gewoonlijk in te zenden. Administratie Axelsche Courant. LANDAANWINNING. In de serie Berichten van de Nederlandse Ver eniging voor Landaanwinning, heeft ir. A. G. Bruggeman, hoofdingenier van de Provinciale Wa- tierstaat in Zuid-Holland onlangs het deeltje no. 2 „Nieuw Land" het licht doen zien, in welk boek een overzicht wordt gegeven van de landaanwin ning in Nederland. (Daamen's uitgeverij, Den Haag). De schrijver is er in geslaagd in kort bestek een duidelijke behandeling te geven over de stand van zaken, de problemen en de mogelijkheden met betrekking tot de landaanwinning in ons land. Schrijver deelt mede, dat sinds 1250 350.000 ha land door bedijkingen en 200.000 ha land door droogmaking aan het areaal cultuurland werden toegevoegd Dit betekent een oppervlakte van on geveer het vierde gedeelte van onze cultuurgronden. Tegenover de winst aan cultuurgrond heeft Neder land over die periode een verlies moeten boeken van ruim 500.000 ha. Van enige reële winst is, vanaf de tijd der eerste bedijkingen dus eigenlijk tot nu toe nauwelijks sprake geweest. Dit is vol gens ir. Bruggeman een belangrijk argument om met kracht het werk van de landaanwinning voort te zetten. Het beschikbaar stellen van nieuwe cultuurgrond is het meest directe middel om onze agrarische productie te verhogen, hetgeen van het allergroot ste belang is met het oog op onze bevolkings aanwas. Ook in het kader van werkverruiming en tevens in verband met de onttrekking van cultuurgrond aan zijn bestemming ten behoeve van woongelegenheid, recreatie, verkeer en industrie, is landaanwinning van nationaal belang. Naast de in uitvoering zijnde Oosterpolder zul len in de naaste toekomst voor inpoldering nog in aanmerking komen in het IJsselmeer 100.000 ha, een gedeelte van de Dollard (3300 ha), een gedeelte van de Lauwerszee (2800 ha), Balgzand en Breehorn (8000 ha), terwijl in het Zuiden van ons land de plaat van Scheelhoek op Goeree en Overflakkee (75 Oha), de Slikken van de Heene op St Philipsland (250 ha), Noordersloe (600 ha), Zuidcrsloe (750 ha), de schorren nabij Ossendrecht (750 ha), het Verdronken land van Saaftinge (2300 ha) kunnen worden ingepolderd. In totaal een oppervlakte 'van ongeveer 120.000 ha. tonderheden herwijzen wij i broer van L. is over- en niets. Nu wordt aan g toegezonden. De moe geen inkomen, een zwa kking. Kan deze nu ver- ivordering (die ten name It gesteld) zijn de erfge- iprakelijk dan ieder tot eel, vermeerderd met het t gelegateerd is. In uw )or betaling derhalve niet L It tijdens een vorstperiode jchter wat vochtig weer is dan zelfs niet aan het roduceert alleen maar een kan daarvan de oorzaak oeden dat u de oorzaak •rsteen. Daar zal wel iets b.v. Raadpleegt u eens een metselaar. lentage successie successle den bij erfopvolging van doe moeten de vaste goe- ;rd n wij zo niet beoordelen feld en wij dienen eerst nis omvat. Na een gepre- wij u nader antwoorden, irden gewaardeerd naar de Deze kan natuurlijk af- van aankoop een zeker iet een diploma electro- geplaatst worden bij de s mogelijkheden voor hem :n niet beoordelen of men erkkrjng kan verschaffen, ks tot de P.T.T. Boven- welke diploma's u bezit, een E.T.S., een M.T.S. 1 ste eens op het arbeids- n of er werkgelegenheid net uw capaciteiten en zullen veronderstellen dat te maken hebben, want lier nooit zo'n vaart mee) al een groot gedeelte \van middel tot herstel van de e vraag of een dergelijke iet de gewone middeltjes ge die u bij een dergelijk kan helpen, is de huid alleen maar in zou slagen het euvel te stuiten, dan waarschijnlijk al gelukkig as „kiplekker" pringen er een liter gal in uw inge- anders verteert uw voedsel t verstopt, wordt humeurig taardige CARTER S LE- e liter gal op te wekken en Igang op natuurlijke wijze te zacht middel, onovertroffen ï.EistCarter'sLeverpilletjes IRLAMMING. uli tot 3 Augustus zijn ji,n ran kinderverlamming aan- d aar voor 107. Over de amen de volgende geval- nFriesland 1, Gronin- ijsel 4, Utrecht 5,' Gelder- 16, Zuid-Holland 22, Lim- nt 45.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 3