AXELSCHE m COURANT Nationaal Staatsbeleid AXELSCHE BS COURANT Amuletten en talismans ;de gal LEVER OP NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM f J NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM g Uw huid! Franktring bij AbonnsmiDt Axtl: ZATERDAG 9 AUGÜSTÜS 1952 66e JAARGANG No. 87 Abonnement!- prij>. Losse nummers' Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié 11. Buitenland 11. Advertentie prlji 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeellngen 20 cent per m.m. Kleine AdverteUlên (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. J Wanneer men denkt aan het passen en lijmen, een fier nationaal bewustzijn, elkander eerbiedi- genegen is en waarvan de bodemrijkdom zelfs na een oppervlakkig onderzoek reeds vast staat. Voor ons overbevolkte land vinden wij hier een onmetelijk reservoir. Daarom behoort de handhaving van dit gebied, waarop onze sou- gekleurd worden Antwoord s 1. Waterverf is ongeschikt voor buitenwerk. Deze verf zal altijd blijzen afgeven. U kunt deze waterverf er wel afwassen, maar -*■ 1aken. Daarvoor moet u goede a, witte cement is verkrijg- tr in bouwmaterialen waar u krijgen. Frinktring bl} Abonnement Axel. WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1952 G 66e JAARGANG No. 86 Abonnementi- prljft Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indiè il. Buitenland il. - Sv Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeellngen 20 cent per m.m. Kleine AdverteutJên (wv.clmum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Men gebruikt de woorden talisman en amulet vaak door elkaar, maar dit is niet juist. Talis mans zijn als men er geloof aan hecht zowel positief als negatief: positief in deze zin, dat zij hun dragers bepaalde goede gaven als gezondheid, geluk in de liefde, de gunst der groten enz., negatief in deze zin, dat zij een hele reeks onheilen afweren, zoals pest, dood door verwon ding en verdrinking. Amuletten zijn alleen nega tief zij brengen de dragers geen goede gaven, zij beschermen hen alleen. Zij zijn machtige bol werken tegen onheilen, vooral tegen de jaloezie, uitstralende van het boze oog van een haat dragende plattelander of van een gewone heks. Deze angst voor betovering, welke in het ver leden algemeen was, is nog geenszins uitgestorven. .Iedereen, die wel eens in Italië is geweest, zal het kleine gouden handje gezien hebben, dat de vrouwen als een amulet aan een halsketting dragen; dit handje moet hen tegen de jaloezie beschermen. De wijs-, midden- en ringvinger zijn gekromd de duim en de pink zijn recht. Een voorbeeld van Engelse amuletten zijn de koperen platen aan het hoofdstel van paarden, die men op hoogtijdagen nog in menige marktplaats kan zien. Wij zijn geneigd die koperen platen te beschouwen als een zelfde soort versiering als door de manen ge vlochten linten, maar in wezen zijn het amuletten, die het boze oog moeten afweren, want dat boze oog had het evenzeer gemunt op dieren als op mensen. Er zijn philologen, die het woord amu let afleiden van het Latijnse amolioir, d.w.z. ie mand of iets met moeite verwijderen van een be paalde plaats. In dit geval is het de blik van de heks, die niet zozeer verwijderd als wel ver bluft moet worden door de talrijke vreemde ver sierselen, welke het paard draagt. Daardoor is concentratie onmogelijk en kan het boze oog zijn pijlen van jaloezie niet afschieten. Nog niet zo heel veel jaren geleden hoorde een vriend van mij, een dorpsdokter, hoe twee dorpelingen over een buur stonden te praten. Deze woorden bleven hem bij „Zij heeft hem strak aangekekan en sedertdien is het hem nooit meer goed gegaan." Een soortgelijk verhaal hoorde ik in Somer setshire. De „heks" van het dorp was nogal rheumatisch. Op een keer was zij een ein van, haar hut af, toen er een boer te paard langs kwam. Zij vroeg hem af te stijgen en haar naar huis te laten rijden. Omdat die vrouw zeer slecht bekend stond, weigerde de man en hij deed dit met de nodige scheldwoorden. Zij keek hem strak aan en riep uit „Als je thuis komt, ben je niet meer dezelfde man als nu 1" Vlak bij huis viel de man van zijn paard. Ten gevolge van zijn verwondingen bleef hij verlamd na korte tijd stierf hij. Hier had het boze oog dus uit wraak gehandeld. Ik zou het gebeurde als volgt willen verklaren het onwankelbaar geloof van de boer in de macht van de oude vrouw bracht zijn zelf vertrouwen aan het wankelen. Tobbend over ha^ voorspellingen, lette hij niet op de weg. En zo gebeurde het ongeluk. Zijn overtuiging, dat de blik van de heks hem leed zou berokkenen, maakte dat het leed hem inderdaad trof. Na het ongeluk dacht hij, dat hij, onder haar betovering bleef en daardoor miste hij de kracht zij,n ziekte te over winnen, hij stierf, omdat zijn wil om te leven verdwenen was. Had de arme kerel nu een amu let gehad, waarin hij geloofde, dan zou hij, ge lachen hebben om de verwensing van de oude vrcuw en zou h ijeven gezond thuis gekomen zijn als altijd. Wie zich verdiept in verschijnselen van magie, mag nooit de betekenis uit het oog verliezen, welke het geloof in die magie bij de slachtoffers speelt. Zoals reeds gezegd weren talismans niet alleen rampen af, maar zij schenken de dragers ook goede gaven. De typische talisman bestaat uit een edelsteen, waarin een magische figuur is ge graveerd. Die magische figuur kan eventueel ook worden aangebracht op goud, zilver of perka ment. Maar het is van essentiëel belang, dat de figuur wordt aangebracht, als de hemel er gun stig voor is. Men nam als vaststaand aan, dat elke edelsteen een subtiel verband had met zijn eigen ster en ook met iedere man en vrouw, met elk gras, elk metaal en elke kleur. Het Alexandrische stenenboek schrijft de hya cint als talisman toe aan Socrates en Dionysios. In die hyacint kan een beeltenis van Poseidon gegraveerd worden met een dolfijn aan zij,n rech tervoet en een drietand in zijn rechterhand. Een dergelijke steen aangenomen, dat de gravure onder het goede gesternte is aangebracht kan als hij gezet wordt in een zegelring dezelfde heil zame werking hebben als een smaragd, maar bo vendien redt hij hen, die over zee reizen uit de golven. En welke heilzame werkingen heeft een smaragd dan wel V Vele en waardevolle De smaragd geeft vertrouwen, hij openbaart wie valse vrienden zijn en wie valse" getuigenissen afleggen, hij bevordert de ware vriendschap, gelijkmoedigheid en huise lijk geluk. Hij verzekert succes iu de liefde, maar verbleekt, als de liefde taant en hij verliest al zijn glans, als de liefde tot het verleden behoort. D: Romeinen misschien alleen de bijgelovigen waren o\ertuigd, dat een slang, die naar deze waar devolle steen keek, blind werd. De smaragd had ook medische waarde, want-efwt gezichtsvermogen van de drager verbeterde. De Grieken in de dagen van Alexander geloofden dit, maar uit de rekeningen van een Engelse juwe lier omstreeks 1665 blijkt, dat ook zijn landgenoten overtuigd waren van de magische kracht van de smaragd. De leer aangaande de magische kracht van de edelstenen is vermoedelijk ontstaan in Egypte de Babyloniërs brachten haar tot ontwikkeling, zij waren de uitvinders van de tekens uit de dierenriem. Vandaar kwam zij terecht bij de Syriërs en de Joden en bij de zeevarende Phoeni- eiers, die de cutus overbrachten tot in Cornwall. De Romeinse intelligentsia stond tamelijk scep tisch tegenover het geloof in de magische kracht van juwelen en astrologie. Zij was zelfs zo on gelovig, dat zij in 139 v. Chr. alle astrologen zon der de minste égards uit de Eeuwige Stad ver bande. Maar die astrologen zagen kans om terug te keren in de woelige dagen van de burger oorlogen. En toen duurde het niet land, of zij telden de Romeinse élite onder hun klanten. Gedurende de veertien eeuwen, waarin men de Ptolemeïsche opvatting aangaande de aarde als middelpunt van het heelal huldigde, was het eigen lijk heel gewoon, dat men geloofde in de invloed der sterren. Natuurlijk hadden die sterren invloed op 's mensen leven. De mens was immers een belangrijk, neen, een alles-beheersend wezen. Zon, maan en sterren waren er uitsluitend om de mens licht te verschaffen de beide eerste deden dat heel behoorlijk en ook op het stralend, ver mogen van de sterren tnocht men, rekening hou dend met de geringe grootte, geen aanmerking maken. Maar niet zodra had Copernicus de aarde onttroond, of de philosofeu begonnen in te zien, dat het toch wei een beetje vreemd was, dat de sterren zich zoveel moeite zouden getroosten voor de zaken der mensen. Maar de meeste mensen, zelfs vele geleerden dachten daarover al evenmin, als wij deuken over het feit, dat onze stoel, even als ons brood niets anders is dan een verzameling dwarrelende elect ronen. Tijdens de Renaissance be gonnen enkelen de oude klassieken critisch te lezen, maar de meesten verdiepten zich uitsluitend in het Latijn, omdat dit er bij, hoorde en juist in het Latijn waren vele verhandelingen over de magische kracht van edelstenen en over astro logie geschreven. Het geloof er in werd dus ook weer sterker. Dit behoeft men niet in alle op zichten te betreuren. Zolang de drager van een ring gelooft, dat die ring hem wijsheid, moed, matigheid en een hele reeks van andere deugden verschaft, wordt zijn aandacht voortdurend op die deugden gevestigd en is de kans groot, dat hij er naar streeft ze te verwerven. Maar niet alle talismans en amuletten hebben zulk practisch nut. In tal van gevallen hebben zij alleen maar een zeer vreemd vermogen. Ik noem enkele van die wonderlijke opvattingen Ophiet maakt het mogelijk de stemmen van onziehtbaren te horen. Een kikvors, gegraveerd in een bril verzoent vijanden en zet vijandschap om in eendracht. Een griffioen op een kristal zorgt voor een overvloed van melk. Een ezel, afgebeeld op een chrysoliet, verschaft de mens profetische gaven. Maar grift men een gier in een chrysoliet, dan kan men demonen en winden beheersen. De demonen kunnen niet ko men op de plaats, waar het juweel is zrj moeten de drager er van dienen. De amethyst is een onfeilbaar middel om dron kenschap te voorkomen. Heel veel van dit bijgeloof leeft nog altijd voort. Het is goeddeels een kwestie van temperament, of men gelooft in de magische kracht van talis mans en amuletten. Er zijn nu mensen, die er in geloven, zo goed als er vroeger mensen waren, die op dit punt ketters dachten. Toen hem gevraagd werd, wat voor nut een turkoois had, antwoordde de nar van Karei V „Een man kan van een hoge toren vallen, maar als hij deze steen bij zich heeft, dan zal die niet verbrijzeld worden.", (Uit een artikel van Kenneth Hare in „The Quarterly Review". INTREKKING BANKBILJETTEN VAN 25 GULDEN (model 1945). De Nederlandse Bank roept de houders van bank biljetten van f 25 (model 1945), op om deze bil jetten vóór 1 Februari 1953 ter verwisseling aan te bieden bij haar hoofdbank, haar bijbank te Rotterdam, haar agentschappen of haar correspon dentschappen. Bovenbedoelde bankbiljetten zijn alle gedateerd 7 Mei 1945 en dragen de handtekeningen van president Trip en directeur Westerman Holstijn. Op de in bruin-paarse kleur gedrukte voorzijde is rechts, in een cirkel, in dezelfde kleur een meisjes portret geplaatst. BLIJF ZUINIG MET ELECTRICITEIT Beperkende maatregelen opgeheven. Het ministerie van economische zaden deelt mede dat er in de komende wintermaanden geen maat regelen zullen komen tot beperking van het elec- triciteitsverbruik tijdens de z.g. piekuren. Het bouw- en uitbreidingsprogramma van de openbare centrales heeft tot nu toe een gunstig beloop gehad. Voorts toont de vraag naar elee- trische energie niet meer de grote toeneming die er in de afgelopen jaren was. Toch blijft de situatie zodanig, dat zuinigheid bij, het verbruik van electriciteit, in het bijzonder tijdens de piekuren, geboden blijft. Daarom heelt de minister van economische zaken een brief tot de grote verbruikers van electriciteit gericht, waarin hij een beroep doet op hun medewerking om vooral tijdens de piekuren grote zuinigheid bij, het ver bruik van electrische energie te betrachten. loos) voorkomt dat Per flacon 93 en 52 cent. OGST' EEN SCHRALE TROOST. 'e Betuwse pruimen worden t enorme hoeveelheden tege- geschud. Dat geschiedt niet pluklonen te besparen m'aer oogst tij,dig binnen te kun- ;n dragen zo ontzaglijk veel vruchten dat men er in de aad meer mee weet. Daarbij slechts weinig mogelijkheden at de vruchten in de buurt s in Arnhem en in Nijmegen dtje tot vijftien cent per kilo de prijzen in de bongerds De soorten van betere kwa- nog twee kwartjes per kilo nu aan de veiling echter ook een dubbeltje of twaalf cent, die daarenboven nog klagen et in het binnenland, ondanks menoogst slechts kunnen spre- ieel verliespunt in plaats van winst. ad, stuklopen, doorzitten, rbetering der huid: Purol. E LOODGIETER. te Arnhem is een 67-jarige r uit Lobith overleden van dat hij steeds onder uiterst heden had geleefd. Hij was iep op een strozak in een niets stond. In de keuken at 1st zijn voedsel, meestal oud een paar centen kocht. Na entsmettingsdienst er aan te verwaarloosde huis weer wat bezittingen vond men echter met een tegoed van enige s. Bij verder onderzoek kwa- vldeerde bussen vol zilvergeld een enorme voorraad potten dag er lag voor een waarde oud ijzer opgeslagen. Men it op ongeveer f 75.000 welk k voor een deel aan verre rest aan de kerk zal komen. irgens „kiplekker" 3d springen v lever een liter gal in uw in^e* en, anders verteert uw-voedsel •aakt verstopt, wordtjiumeurig plantaardige CARTER'S LE- n die liter gal op te wekken en stoelgang op natuurlijke wijze te -dig zacht middel, onovertroffen imen.EistCarter'sLeverpilletje» REGELING VOOR WIE C.A. O. GELDT. likking wordt een verplichte /an een week ingevoerd voor wie het buitengewoon besluit van toepassing is en voor »rond van een collectieve ar- f bindende loonregeling een it. Deze regeling is in de belang voor werknemers op >f in winkels, wier arbeids- niet bindend vastgesteld zijn. t in werking op Maandag 11 eft geen terugwerkende kracht. jdt in, dat deze werknemers recht hebben op een week ntie, mits hun dienstverfc£=^ lopende jaar ten minste een Bij korter dienstverband geldt sre vacantie. Verder bepaalt :veel vacantie de werknemer rtrek. ;en, die gunstiger zijn,' moe orden.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 1