AXELSCHE i£ COURANT Verkiezingen in 't zicht staairit AXELSCHE SB COURANT laad" Op welke economie stemt U? DDD verfrissende DPIJN NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Hoofdredactie: Adres Redactie en Administratie: C. VINK-van VESSEM AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ ,cchi«'«»»wgom N NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ De vervulling van Uw stemplicht wordt verantwoordelijke zaak DE INVLOED VAN DE STAAT EN DE AMERIKAANSE DOLLAR.... Hoifdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Frankering bq Abonnamaot Axel. ZATERDAG 21 JUNI 1952 66e JAARGANG No. 73 N Abonnementi- pn|«! Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiö fl. Buitenland fl. 1 - Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutiën ^^Aimum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. Het valt niet te ontkennen, dat de verkie zingen, waarvoor wij ons bevinden, een geheel ander beeld vertonen, dan de stembusstrijd in Wij onthouden ons van politiek advies. Wij schrijven in een neutraal blad, en een blad dat lezers vann verschillende kleur telt, behoort het Frankering bij Abonnement Axel. WOENSDAG 18 JUNI 1952 66e JAARGANG No. 72 Abonnements prijs t Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom U Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. IndlA il. Buitenland fl. Advertentie prijs 7 cent per m.m Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. "hg Ad verteut 1 én ïmum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere tegel meer 12 cent extra. (Van onze economische medwerker) De verkiezingen staan voor de deur. Iedere partij heeft een bepaald programma opgesteld. Elke groepering belooft de kiezels bij een over winning een schitterende toekomst voor dit land. Bij elke partij vindt men het verlangen naar een betere wereld. Daarom is er veel overeenkomst in al die programma's. Er zijn echter ook ver schillen van inzicht over de gedragslijn, die straks moet worden gevolgd om het land naar een betere toekomst te voeren. Die verschillen liggen voor een belangrijk deel op economisch gebied. Het economisch herstel van dit land houdt de gemoederen nu zeven jaar ac tief bezig. Wij zijn daar allen direct bij betrokken. Daarom is de koers, die men op dit terrein volgt, van het hoogste belang en daarom zijn de ver kiezingen, die nu korneu, eveneens belangrijk. De bereikte resultaten van zeven jaren arbeid liggen voor ons. Er is zeer veel gedaan in het land dat de verbazing wekt. Men kan wijzen op de gebouwde woningen, de muntversterking, het Atlantisch Pact, de genomen sociale maatregelen en de heersende arbeidsrust. De conclusie kan dan zijn dat er geen betere regering denkbaar is, dan die nu zetelt, zodat er versterking mag worden verwacht van de regeringspartijen. Deze conclusie zou fout zijn. Immers, al is de opbouw van ons land voorspoedig verlopen, dit is stellig mede te danken aan de loyale mede werking van hen, die het regeringsbeleid afkeur den. Men kan evengoed de stelling verdedigen, dat de economische positie van Nederland veel sterker zou zijn geweest bij een ander beleid. Dan zou de huidige regering ernstig hebben gefaald. Ook deze redenering kan met voorbeelden wor den geïllustreerd. Weegt het verlies van Indo nesië niet veel zwaarder dan alle opbouw in zeven jaren Kunnen w ijzeggen over een vol komen parate legermacht te beschikken V Vt aarom is de wifoningnood nu nog altijd zo groot De zuivering na de oorlog was bepaald slecht. VC t zitten toch maar weer met ruim 100.000 werk lozen, terwijl duizenden een bestaan in de vreem de moeten zoeken VRIJHEID OF VERORDENING. De afgelopen vier jaren is de beslissing over deze vraag niet gevallen. Het regeren in Neder land is een touwtrekken geweest tussen de kracht ten die streefden naar doelbewuste ordening en krachten die zich daartegen verzet hebben. Hieruit is een kabinetscrisis voortgevloeid, die lang heeft geduurd en pas zijn einde vond in een nieuw com promis tussen Socialisme en niet-socialisme. De vraag van de toekomst is de keuze tussen doelbewuste ordening van het gehele leven der mensen of een streven naar zoveel mogelijk han delingsvrijheid van het individu. De mens zal moeten kiezen tussen onderwerping aan de ge meenschap bij al zijn beslissingen of onderwerping aan de gemeenschap, alleen voor zover dit nood zakelijk is. In de afgelopen jaren heeft de tendens naar een doelbewust overheidsingrijpen de overhand gehad. Dat blijkt uit het systeem van belastingheffen, waar bij men er doelbewust op uit is geweest de hogere inkomens af te romen ten bate van de lagere. Dat blijkt uit de woningbouw, die bijna geheel geschiedt voor rekening van gemeenten en ver enigingen en niet voor de enkeling. DE STAAT BESCHIKT. De zeggenschap van het individu over zijn eigen dommen is ondermijnd. De consumptie wordt doel bewust beïnvloed door overheidsmaatregelen (om zetbelasting). De verzekering voor allerlei geva ren wordt door de overheid j steeds meer voor geschreven. De inkomensverdelingen-besteding wordt meer en meer van bovenaf bepaald. Al deze maatregelen wijzen er op, dat de staat steeds meer invloed heeft gekregen op het leven van de burgers. Er zijn groepen in onze volksver tegenwoordiging geweest, die aan deze ontwikke lingsgang hun medewerking hebben verleend, hoe wel zij er principieel tegen gekant zijn. Dit alles heeft geleid tot een verwarrende éco nomische politiek van geven en nemen, waarin geen vaste lijn valt te ontdekken. Op economisch gebied zijn maatregelen getroffen, die eerst door velen werden aanvaard, terwijl men ze later be- slist afkeurde omdat men zag dat de gevolgen voor het land in strijd met hun opvattingen waren. Het is duidelijk, dat de opvattingen van vol komen economische leiding en zo mogelijk geen leiding elkaar niet verdragen. Een vermengen van beide doelstellingen leidt tot een tweeslachtig be leid zonder vaste koers. Zo'n beleid hebben we nu vier jaren gehad en wij geloven dat het eco nomisch herstel van het land er onder geleden heeft. Men kan geen twee heren dienen. Nederland moet de weg op naar een socialistische staat of zich doelbewust daarvan afkeren. Naar mate de invloed van de staat op het wel en wee van de burgers toeneemt, wordt de positie van de volksvertegenwoordiging belangrijker. Daarmede wordt ook de stem, die men uitbrengt belangrijker. Het vervullen van de stemplicht is een ver antwoordelijke zaak geworden. Het is een zaak van kiezen of delen voor of tegen de volkomen leiding van het economisch leven. Moge de stem busuitslag ditmaal duidelijk zijn. Wij moegn niet langer leven op de grens van twee werelden. Drs. Mierlo. DE BESCHERMING BEVOLKING EN DE DIENSTPLICHTIGEN. De regering heeft besloten dat er uit militair oogpunt geen bezwaar tegen bestaat, dat dienst plichtigen van de lichtingen 1941, 1942 en 1943 en de buitengewone dienstplichtigen van de lich ting 1944 zich vrijwillig melden voor de Be scherming Bevolking. Dit geldt niet voor die jongemannen van deze lichtingen, die al een verbintenis met de gewapende strijdkrachten hebben aangegaan of zijn afgestu deerd of nog studeren voor arts, tandarts, apo theker of ingenieur. Voor zover de buitengewone dienstplichtigen van de lichting 1940 en vroegere jaren in of na 1945 niet in militaire dienst zijn geweest kunnen zij zich ook voor de Bescherming Bevolking aanmelden. Die leeftijdsgrens is volgens de wet voor sol daten en korporaals bepaald op 35 jaar, voor onder-officieren op 40 jaar en voor officieren op 45 jaar. Leden van het Nederlandse Roode Kruis die uitsluitend worden opgeleid voor een medische taak bij de strijdkrachten in geval van oorlog en leden van de Nationale Reserve, Reserve Grensbewaking, Reserve-politie en luchtwachtdienst en de mtkijft- dienst van de mijnen kunnen niet in de orga nisatie van de Bescherming Bevolking worden op- genomen. DANK ZIJ DE V. S. 1 Wij kunnen ook zeggen, dat het gehele econo misch leven drijvende is gebleven, dank zij de- hulp van de Verenigde Staten en dat met d,'e mil- lioenenbijstand van Amerika maar weinig is ge beurd. Daarmee kan men het beleid van het heen gaande kabinet tot de grond toe afbreken. De verhouding tot Suriname en de Antillen is ook niet bepaald verheffend. Uit dit alles is het uitermate moeilijk te kiezen. Elke aanval op en verdediging van het regerings beleid moet met de nodige reserve geschieden. Wij weten echter uit de debatten in de Tweede Kamer in liet afgelopen tijdperk dat elke belang rijke beslissing onder grote spanningen tot stand is gekomen. Er is een aanzienlijk verschil van mening ook tussen de regeringspartijen over de vraag in hoeverre de overheid geroepen wordt om de huidige economische structuur te wijzigen Moet men zoveel mogelijk de staat te hulp roepen bij hef streven naar meer welvaart of moet men de maatschappelijke krachten zoveel mogelijk de vrije hand laten Gaan wij de weg op naar een doel bewuste o.'dening van de maatschappij of gaan wij alleen daar de staat inzetten, waar niet-ingrijpen tot excessen zou leiden. Voorzien van een beschermende plastic cocon, worden in de haven van Kopen hagen 30 Amerikaanse Thunderjet-jager - bommenwerpers voor de Nederlandse lucht macht gelost om vervolgens naar Kastrup te worden getransporteerd. Vandaar zo len zij door Nederlandse piloten naar ons land worden overgevlogen. Hier verlaat een der straalvliegtuigen voor Nederland het dek van het Amerikaanse vhegtmg- moederschip „Tripolis". e weggooien en de hals der karaf rmen. Voorts zachtjes kloppen >gte van het stuk stop. Wellicht lan uit. (U tracht natuurlijk met t speling in de stop te krijgen). n paar huizen, waarop een hy- en zijn oud, de reparatiekosten of hij deze niet beter kan ver- lan veel vermindering krijgt in- ng „Drees". Ten slotte wil hij el hij met zijn vrouw per maand ontvangen, naast de uitkering itezegels. j hebben aan de hand van de cijfers gerekend en nog eens ge nen onmogelijk komen aan het thans van „Drees" ontvangt, ijk omdat wij niet beschikken vens die u aan de Raad van Ar- Nemen wij aan als waarde van een som, berekend naar de door Jiuren dan klopt het ook niet; t door u zelf genoemde bedrag, l ook zzeer groot. Het spijt ons unnen u geen bedrag noemen, opgeven het bedrag, zoals wij nen, maar daar hebt u niets aan, rmee naar de raad van arbeid ic hzeggen dat onze berekening unnen u geen andere raad geven een specificatie aan de raad van u daar ongetwijfeld te wille en in uw voordeel berekend. Wat of het niet beter is de huizen an natuurlijk dat geld gedeelte oor aanvulling van uw levens aar moeten we als we eerlijk tigend op antwoorden. U dient herberekening van uw „Drees"- :n, want uw bezit wordt door iw geld ieder jaar minder, dus zal dan ieder jaar hoger wor- natuurlijk het maximum is be- 1 bevrijd van veel zorgen. Uw zal immers ieder jaar minder door het ontbreken van het Bespreekt u deze aangelegen- volste vertrouwen met de heren arbeid, werkelijk, deze ambte- op uit u niet te geven waar 'e zorg voor de ouden van dagen na aan het hart en de vertegen- regering niet minder. innenkort trouwen en wil dit jksvoorwaarden doen. Tot wie 'toe wenden en hoe hoog zijn r ongeveer r het maken van huwelijksvoor- ich tot een notaris wenden. In maakt zijn zij waardeloos. De imaken van zo'n acte bedragen al naar gelang van uw finan- en. et krabben. De helder vloeibare D.D. kalmeert de jeuk in enkele ronden, doodt de ziektekiemen, de huidporiën. TEGEN I NGE N emigreren naar Zuid-Afrika op ant het natuurlijk proberen zon- aeidsbureau, maar aangezien uw i, wordt uw verleden vail a tot aanvraag komt terecht bij het uringscomité, Raamweg 8, Den men niet over één nacht ijs. iets geweest is in uw ,Ieven, niet uit. Het gezantschap van Afrika is gevestigd aan de Alex Den Haag. Ipijnpoeders. Doos 47 cent

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 1