AXELSCHE i£ COURANT
Verkiezingen in 't zicht
staairit
AXELSCHE SB COURANT
laad"
Op welke economie stemt U?
DDD
verfrissende
DPIJN
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Hoofdredactie:
Adres Redactie en Administratie:
C. VINK-van VESSEM
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
,cchi«'«»»wgom
N
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
De vervulling van Uw stemplicht wordt verantwoordelijke zaak
DE INVLOED VAN DE STAAT EN DE
AMERIKAANSE DOLLAR....
Hoifdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Frankering bq Abonnamaot Axel.
ZATERDAG 21 JUNI 1952
66e JAARGANG No. 73
N
Abonnementi-
pn|«!
Losse nummers
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiö fl.
Buitenland fl. 1 -
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Adverteutiën
^^Aimum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.
Het valt niet te ontkennen, dat de verkie
zingen, waarvoor wij ons bevinden, een geheel
ander beeld vertonen, dan de stembusstrijd in
Wij onthouden ons van politiek advies. Wij
schrijven in een neutraal blad, en een blad dat
lezers vann verschillende kleur telt, behoort het
Frankering bij Abonnement Axel.
WOENSDAG 18 JUNI 1952
66e JAARGANG No. 72
Abonnements
prijs t
Losse nummers
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
U
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. IndlA il.
Buitenland fl.
Advertentie prijs
7 cent per m.m
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
"hg Ad verteut 1 én
ïmum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere tegel meer
12 cent extra.
(Van onze economische medwerker)
De verkiezingen staan voor de deur. Iedere
partij heeft een bepaald programma opgesteld.
Elke groepering belooft de kiezels bij een over
winning een schitterende toekomst voor dit land.
Bij elke partij vindt men het verlangen naar een
betere wereld. Daarom is er veel overeenkomst
in al die programma's. Er zijn echter ook ver
schillen van inzicht over de gedragslijn, die straks
moet worden gevolgd om het land naar een betere
toekomst te voeren.
Die verschillen liggen voor een belangrijk deel
op economisch gebied. Het economisch herstel van
dit land houdt de gemoederen nu zeven jaar ac
tief bezig. Wij zijn daar allen direct bij betrokken.
Daarom is de koers, die men op dit terrein volgt,
van het hoogste belang en daarom zijn de ver
kiezingen, die nu korneu, eveneens belangrijk.
De bereikte resultaten van zeven jaren arbeid
liggen voor ons. Er is zeer veel gedaan in het
land dat de verbazing wekt. Men kan wijzen op
de gebouwde woningen, de muntversterking, het
Atlantisch Pact, de genomen sociale maatregelen
en de heersende arbeidsrust. De conclusie kan dan
zijn dat er geen betere regering denkbaar is, dan
die nu zetelt, zodat er versterking mag worden
verwacht van de regeringspartijen.
Deze conclusie zou fout zijn. Immers, al is de
opbouw van ons land voorspoedig verlopen, dit
is stellig mede te danken aan de loyale mede
werking van hen, die het regeringsbeleid afkeur
den. Men kan evengoed de stelling verdedigen,
dat de economische positie van Nederland veel
sterker zou zijn geweest bij een ander beleid. Dan
zou de huidige regering ernstig hebben gefaald.
Ook deze redenering kan met voorbeelden wor
den geïllustreerd. Weegt het verlies van Indo
nesië niet veel zwaarder dan alle opbouw in
zeven jaren Kunnen w ijzeggen over een vol
komen parate legermacht te beschikken V Vt aarom
is de wifoningnood nu nog altijd zo groot De
zuivering na de oorlog was bepaald slecht. VC t
zitten toch maar weer met ruim 100.000 werk
lozen, terwijl duizenden een bestaan in de vreem
de moeten zoeken
VRIJHEID OF VERORDENING.
De afgelopen vier jaren is de beslissing over
deze vraag niet gevallen. Het regeren in Neder
land is een touwtrekken geweest tussen de kracht
ten die streefden naar doelbewuste ordening en
krachten die zich daartegen verzet hebben. Hieruit
is een kabinetscrisis voortgevloeid, die lang heeft
geduurd en pas zijn einde vond in een nieuw com
promis tussen Socialisme en niet-socialisme.
De vraag van de toekomst is de keuze tussen
doelbewuste ordening van het gehele leven der
mensen of een streven naar zoveel mogelijk han
delingsvrijheid van het individu. De mens zal
moeten kiezen tussen onderwerping aan de ge
meenschap bij al zijn beslissingen of onderwerping
aan de gemeenschap, alleen voor zover dit nood
zakelijk is.
In de afgelopen jaren heeft de tendens naar een
doelbewust overheidsingrijpen de overhand gehad.
Dat blijkt uit het systeem van belastingheffen, waar
bij men er doelbewust op uit is geweest de hogere
inkomens af te romen ten bate van de lagere.
Dat blijkt uit de woningbouw, die bijna geheel
geschiedt voor rekening van gemeenten en ver
enigingen en niet voor de enkeling.
DE STAAT BESCHIKT.
De zeggenschap van het individu over zijn eigen
dommen is ondermijnd. De consumptie wordt doel
bewust beïnvloed door overheidsmaatregelen (om
zetbelasting). De verzekering voor allerlei geva
ren wordt door de overheid j steeds meer voor
geschreven. De inkomensverdelingen-besteding wordt
meer en meer van bovenaf bepaald.
Al deze maatregelen wijzen er op, dat de staat
steeds meer invloed heeft gekregen op het leven
van de burgers. Er zijn groepen in onze volksver
tegenwoordiging geweest, die aan deze ontwikke
lingsgang hun medewerking hebben verleend, hoe
wel zij er principieel tegen gekant zijn.
Dit alles heeft geleid tot een verwarrende éco
nomische politiek van geven en nemen, waarin
geen vaste lijn valt te ontdekken. Op economisch
gebied zijn maatregelen getroffen, die eerst door
velen werden aanvaard, terwijl men ze later be-
slist afkeurde omdat men zag dat de gevolgen voor
het land in strijd met hun opvattingen waren.
Het is duidelijk, dat de opvattingen van vol
komen economische leiding en zo mogelijk geen
leiding elkaar niet verdragen. Een vermengen van
beide doelstellingen leidt tot een tweeslachtig be
leid zonder vaste koers. Zo'n beleid hebben we
nu vier jaren gehad en wij geloven dat het eco
nomisch herstel van het land er onder geleden
heeft. Men kan geen twee heren dienen.
Nederland moet de weg op naar een socialistische
staat of zich doelbewust daarvan afkeren. Naar
mate de invloed van de staat op het wel en wee
van de burgers toeneemt, wordt de positie van de
volksvertegenwoordiging belangrijker. Daarmede
wordt ook de stem, die men uitbrengt belangrijker.
Het vervullen van de stemplicht is een ver
antwoordelijke zaak geworden. Het is een zaak
van kiezen of delen voor of tegen de volkomen
leiding van het economisch leven. Moge de stem
busuitslag ditmaal duidelijk zijn. Wij moegn niet
langer leven op de grens van twee werelden.
Drs. Mierlo.
DE BESCHERMING BEVOLKING EN
DE DIENSTPLICHTIGEN.
De regering heeft besloten dat er uit militair
oogpunt geen bezwaar tegen bestaat, dat dienst
plichtigen van de lichtingen 1941, 1942 en 1943
en de buitengewone dienstplichtigen van de lich
ting 1944 zich vrijwillig melden voor de Be
scherming Bevolking.
Dit geldt niet voor die jongemannen van deze
lichtingen, die al een verbintenis met de gewapende
strijdkrachten hebben aangegaan of zijn afgestu
deerd of nog studeren voor arts, tandarts, apo
theker of ingenieur.
Voor zover de buitengewone dienstplichtigen van
de lichting 1940 en vroegere jaren in of na 1945
niet in militaire dienst zijn geweest kunnen zij
zich ook voor de Bescherming Bevolking aanmelden.
Die leeftijdsgrens is volgens de wet voor sol
daten en korporaals bepaald op 35 jaar, voor
onder-officieren op 40 jaar en voor officieren
op 45 jaar.
Leden van het Nederlandse Roode Kruis die
uitsluitend worden opgeleid voor een medische taak
bij de strijdkrachten in geval van oorlog en leden
van de Nationale Reserve, Reserve Grensbewaking,
Reserve-politie en luchtwachtdienst en de mtkijft-
dienst van de mijnen kunnen niet in de orga
nisatie van de Bescherming Bevolking worden op-
genomen.
DANK ZIJ DE V. S. 1
Wij kunnen ook zeggen, dat het gehele econo
misch leven drijvende is gebleven, dank zij de-
hulp van de Verenigde Staten en dat met d,'e mil-
lioenenbijstand van Amerika maar weinig is ge
beurd. Daarmee kan men het beleid van het heen
gaande kabinet tot de grond toe afbreken. De
verhouding tot Suriname en de Antillen is ook
niet bepaald verheffend.
Uit dit alles is het uitermate moeilijk te kiezen.
Elke aanval op en verdediging van het regerings
beleid moet met de nodige reserve geschieden.
Wij weten echter uit de debatten in de Tweede
Kamer in liet afgelopen tijdperk dat elke belang
rijke beslissing onder grote spanningen tot stand
is gekomen. Er is een aanzienlijk verschil van
mening ook tussen de regeringspartijen over
de vraag in hoeverre de overheid geroepen wordt
om de huidige economische structuur te wijzigen
Moet men zoveel mogelijk de staat te hulp roepen
bij hef streven naar meer welvaart of moet men
de maatschappelijke krachten zoveel mogelijk de vrije
hand laten Gaan wij de weg op naar een doel
bewuste o.'dening van de maatschappij of gaan wij
alleen daar de staat inzetten, waar niet-ingrijpen
tot excessen zou leiden.
Voorzien van een beschermende plastic cocon, worden in de haven van Kopen
hagen 30 Amerikaanse Thunderjet-jager - bommenwerpers voor de Nederlandse lucht
macht gelost om vervolgens naar Kastrup te worden getransporteerd. Vandaar zo
len zij door Nederlandse piloten naar ons land worden overgevlogen. Hier verlaat
een der straalvliegtuigen voor Nederland het dek van het Amerikaanse vhegtmg-
moederschip „Tripolis".
e weggooien en de hals der karaf
rmen. Voorts zachtjes kloppen
>gte van het stuk stop. Wellicht
lan uit. (U tracht natuurlijk met
t speling in de stop te krijgen).
n paar huizen, waarop een hy-
en zijn oud, de reparatiekosten
of hij deze niet beter kan ver-
lan veel vermindering krijgt in-
ng „Drees". Ten slotte wil hij
el hij met zijn vrouw per maand
ontvangen, naast de uitkering
itezegels.
j hebben aan de hand van de
cijfers gerekend en nog eens ge
nen onmogelijk komen aan het
thans van „Drees" ontvangt,
ijk omdat wij niet beschikken
vens die u aan de Raad van Ar-
Nemen wij aan als waarde van
een som, berekend naar de door
Jiuren dan klopt het ook niet;
t door u zelf genoemde bedrag,
l ook zzeer groot. Het spijt ons
unnen u geen bedrag noemen,
opgeven het bedrag, zoals wij
nen, maar daar hebt u niets aan,
rmee naar de raad van arbeid
ic hzeggen dat onze berekening
unnen u geen andere raad geven
een specificatie aan de raad van
u daar ongetwijfeld te wille en
in uw voordeel berekend. Wat
of het niet beter is de huizen
an natuurlijk dat geld gedeelte
oor aanvulling van uw levens
aar moeten we als we eerlijk
tigend op antwoorden. U dient
herberekening van uw „Drees"-
:n, want uw bezit wordt door
iw geld ieder jaar minder, dus
zal dan ieder jaar hoger wor-
natuurlijk het maximum is be-
1 bevrijd van veel zorgen. Uw
zal immers ieder jaar minder
door het ontbreken van het
Bespreekt u deze aangelegen-
volste vertrouwen met de heren
arbeid, werkelijk, deze ambte-
op uit u niet te geven waar
'e zorg voor de ouden van dagen
na aan het hart en de vertegen-
regering niet minder.
innenkort trouwen en wil dit
jksvoorwaarden doen. Tot wie
'toe wenden en hoe hoog zijn
r ongeveer
r het maken van huwelijksvoor-
ich tot een notaris wenden. In
maakt zijn zij waardeloos. De
imaken van zo'n acte bedragen
al naar gelang van uw finan-
en.
et krabben. De helder vloeibare
D.D. kalmeert de jeuk in enkele
ronden, doodt de ziektekiemen,
de huidporiën.
TEGEN
I NGE N
emigreren naar Zuid-Afrika op
ant het natuurlijk proberen zon-
aeidsbureau, maar aangezien uw
i, wordt uw verleden vail a tot
aanvraag komt terecht bij het
uringscomité, Raamweg 8, Den
men niet over één nacht ijs.
iets geweest is in uw ,Ieven,
niet uit. Het gezantschap van
Afrika is gevestigd aan de Alex
Den Haag.
Ipijnpoeders. Doos 47 cent