lëdëriandsë klokken beieren over de gehele aarde met de zorgen opzij ORANJEBOOM BIER! HAMEA*** Gebr. Hemony goten eerst kanonnen HOOFDPiJ^! 4» UIT ONZE OMGEVING. UITVOERING VAN DE OPENBARE LAGERE SCHOOL. RECHTSZAKEN. SPORTNI DE RONDE VAN WEST-VLAANDEREN. INGEZONDEN STUKKEN BEKENDMAKINGEN. In de 15e eeuw trok een klein aantal smeden van stad tot stad door de in opkomst zijnde Neder landen. 'Zij hadden maar weinig gereedschap en materiaal bij zich. Kwamen zij in een welvarende stad, waar men juist een nieuw stadhuis of grote kerk aan het houwen was, dan boden zij de be stuurders aan de prachtige bouwwerken van een luidklok of klokkenspel te voorzien. Zij lieten zich voor dit werk flink betalen. Met enkele opdrach ten per jaar verzamelden zij een flink inkomen. Een werkplaats hadden zij niet. De klokken wer den aan de voet van de toren gegoten. Zo ont stond het bedrijf van dc klokkengieters, waarvan er nu nog enkele in'ons land gevestigd zijn. Het gieten van dc klokken eist een bijzondere vakbekwaamheid en wie er uiet volkomen in ge- gegroeid is, wordt bij zijn arbeid door menige mis lukking afgestraft. Tegenwoordig wordt elke klok voordat hij wordt opgehangen op zuiverheid van toon getoetst. Is de klank niet zuiver dan gaat hij eerst naar dc draaibank, waarop hij bijgeslagen wordt. Zelfs aan zo'n draaibank worden bijzondere eisen gesteld. Het apparaat mag niet met de bodem meetrillen. In Heiligerlee heeft men daartoe eerst een geweldig betonnen voetstuk gemaakt, dat wel 24 ton weegt en liefst vijf meter in de grond zit. Op dit voetstuk rust de draaibank, waar een klok omgekeerd op terecht komt. Aan de rand van de klok wordt dan een stemvork bevestigd, die bij trilling de juiste toonhoogte aangeeft. De klok wordt zolang bijgeschaafd tot dc stemvork gaat meetrillen en. daarna kan het klokkenspel een aanvang nemen. De eerste klokkengieters beschikten nog niet over zulke technische hulpmiddelen en daarom ontbreekt er soms veel aan de echte oude klok ken. die nog het product zijn van zuiver hand werk. Zelfs de 16c eeuwse klokkengieters Gerijt van Wou en Gobelinus Moor verstonden hun vak nog niet in de perfectie, d.w.z., zij waren niet steeds in staat terstond een zuivere klok te gieten. Hun vakgenoten Francois en Pierre Hemony, waren ongetwijfeld betere kunstenaars. Zij waren geschutgieters van beroep, maar de 30-jarige oor log verjoeg hen van huis en haard. Blijkbaar heeft hen dit zo aangegrepen, dat zij hun oorlogs bedrijf omzetten in een werkplaats des vredes. Zij begonnen in Amsterdam een klokkengieterij M van de HoUua die daar vervaardigd ri|n. dt uien sr nu nog verscheiden in ons land terug. van uitstekende kwaliteit. Da' i- y „en de k k voogdij van de Ned. Herv. Getne< van Uitgeest ee« aan bod kreeg u Am 11: om de door d Heuiou/s gegoten klok «er besc kciug te stellen als ba- s- kiok voor een carillon van de Atirea UmVe**tty, D; kerkvoogdij zou er twee nieuwe luidklokken voor in de plaats krijgen en een bedrag ont vangen van 10.000 voor de restauratie van haar pastorie HET GIETEN. Doch de Gebr. Hemony hebben waardige op volgers in de nu bestaande klokkengieterijen in ons land. Het grote geheim van de „klokken- smid" ligt in het gieten, meer dan in het vinden van de juiste metaallegering. De klokspijs be staat uit een mengsel van 80o/o koper en 20 0/0 tin. Terwijl het mengsel in de oven gaar kookt, wordt dc laatste hand gelegd aan de vorm. Zo'n vorm bestaat eigenlijk uit drie delen de kern, de valse klok en dc mantel, die alle uit klei worden ver vaardigd De werkelijke klok wordt om de kern gegoten terwijl de buitenkant van de klok wordt gevormd dooi de mantel. Om nu de mantel goed te kunneU construeren, wordt eerst de klok in Jdeï om de kern geboetseerd met inscriptie en versiering in begrepen. De inscriptie cn de versiering komen dus in spiegelschrift in de mantel te staan. Alle delen worden voorzien van een dunne laag was om ze gescheiden te houden. Wanneer de vormen goed gebakken cn gedroogd zijn, worden de kern en de mantel samen in de gronl gegra ven. Dc valse klok heeft dan zijn werk verricht. Tussen de kern en de mantel bevindt zich nu een holle ruimte, waarin het metaal wordt gegoten. Om dit te bewerkstelligen wordt er een goot van de oven naar de vormen in de grond gelegd, waardoor het gloeiende metaal de vorm kan be reiken. Bij het ingieten bevinden zich twee gaten in de vorm, één voor het toelaten der vloeistof en één om de gassen en de lucht de gelegenheid te geven te ontsnappen. Het vakmanschap van de klokkengieters komt tot uiting bij het vullen der vormen. Dit moet niet te snel geschieden het vormen van luchtbellen te voorkomen. Aan dc kleur van de grauwe dampen uit het tweede gat kan de vakman reeds zien, of het gieten gelukt is. De beste klokkeu zijn die, welke niet behoeven te worden bijgewerkt. k 01de v - roemde klokken voor tarn verheven taak gereed gemaakt. Hun ver maardheid is internationaal. Niet alleen uit de V. S. en uit Canada komen bestellingen, maar ook uit Mexico en de Philippijnen. Met recht kan worden gezegd, dat de Nederlandse klokken over de gehele aarde beieren. Dat is niet alleen een grote eer, maar zo wordt ook een stroom van deviezen naar ons land geleid. Is het wonder, dat wij juist tegen de Pasen bij monde van onze vorstin een carillon aan geboden hebben aan de Verenigde Staten van Amerika, die zoveel hebben bijgedragen voor hev behoud van onze vrijheid De klokken zijn het Symbool van die vrijheid zonder welke hun gejubel niet wordt gewaar deerd. Mét die vrijheid worden steeds onze klok ken geroofd en vernietigd. Dat is tijdens de Duitse bezetting wel gebleken. Onze torens stonden stom in het landschap en huil stemmen lagen aan brok stukken op een Hainburgse opslagplaats. Nu giet onze belangrijkste klokkengieterij weer meer dan vijfhonderd exemplaren per jaar. Zij luiden in Amerika als een symbool, van de nooit stervende vrijheid. Zij juichen met Pasen over de zege van het Leven over de dood. Moge met hun export naar alle delen van de wereld de gedachte van vrede en vrijheid steeds meer ingang vinden bij alle volken, die hun zilveren stemmen zullen horen. Vanwege het Paasfeest verschijnt de AXELSCHE COURANT Woensdag a.s. niet. VEILIG VERKEER. Naar wij vernemen ligt het in de bedoeling van het plaatselijk comité voor Veilig Verkeer ook dit jaar weer deel te nemen aan de lande lijke Veilig Verkeersweek De schooljeugd zal in deze week weer He diploma's ontvangen voor dc afgelegde examens, terwijl ook de ouderen weer in de gelegenheid zullen worden gesteld op bepaalde uren en dagen hun kennis van de verkeersregels aan de practijk te toetsen Ook ligt het in de bedoeling van het comité om onze jongste groep van weggebruikers, de brom fietsers, de gelegenheid te bieden tot het volgen van een uit vier lessen bestaande cursus in ver keerstheoric en techniek over de bromfiets niet het oog op het aantal ver- 'c>- - :i. 11 met bromfietsen, dat deze cur- in ehoefte voorziet en wekken daarom aromfiets berijden op om deze cursus, vier achtereenvolgende Donderdagen geven, te volgen. Wij verwijzen hier toe uok uog even naar de in dit nummer voor komende bekendmaking van de burgemeester. Diverse andere plannen worden nog overwogen om Axel ook dit jaar weer in het teken van Veilig Verkeer te plaatsen. Ook dc als een traditie aan deze week yer- bonden oriëntatierit voor auto's motqreij en brom fietsen zal dit jaar weer worden gehouden. In tegenstelling met vorige jaren evenwel niet .als sluitstuk van deze actie, doch als start. De Veilig Verkeersweek wordt n.l. gehouden in de laatste week van Mei en aangezien Hemelvaartsdag juist op de hieraan voorafgaande Donderdag valt heeft men gemeend deze rit op die dag te moeten vaststellen, mede ter tegemoetkoming aan de veel vuldige verzoeken van de Axelse zakenlieden die om verschillende redenen op Zaterdagmiddag van deelname waren uitgesloten. De voorbereiding en organisatie zal geschieden in samenwerking met de nog jonge Axels; Motor- en Autoclub M.A.C.A. Donderdag organiseerde de Oudervereniging van bovengenoemde schcol in „Het Centrum" alhier een uitvoering voor haar leden. De grote zaal was geheel bezet met schoolkinderen, liun ouders en vele genodigden, toen de voorzitter van de Oudervereniging het openingswoord sprak. Na het zingen van het Zeeuwsch-Vlaams Volks lied door alle leerlingen en een voordrachtje, be stond het verdere programma hoofdzakelijk uit kindertoneelspel door verschillende groepjes van de schooljeugd Een drietal toneelstukjes werden op leuke cn onbevangen wijze door de jeugdige dilettantjes ver tolkt. Ook de prachtige, dikwijls sprookjesachtig aandoende costumcring, droeg veel bij tot het slagen van het geheel en dc vervaardigers hiervan mag dan ook een compliment niet worden onthouden Evenals aan het toneel kon men ook aan de zangnummertjes, die ter afwisseling werden uit gevoerd, merken, dat zowel de uitvoerende jeugd als de leerkrachten zich ijverig op hun taker, hadden toegelegd. Waar men zich tot in alle geledingen alle moeite had getroost en alle medewerkenden, zowel op als buiten het toneel zich beijverd hadden om cr een prachtige avond van te maken, kon het ge- brachtë^danVzijaez^spontane samntve'rkuig Jl".m ook volkomen geslaagd genoemd worden. De aanwezigen hebben volop genoten van het kinderspel en lieten dit blijken door een gul en spontaan applaus na de verschillende stukjes. Na afloop van het programma werden nog de prijzen van de grote verloting bekend gemaakt en omstreeks het middernachtelijk uur toog iedereen voldaan huiswaarts. Het ligt in de bedoeling nog een heropvoering te geven voor de afd. Axel van het Centraal Ge nootschap voor Kinderherstellingsoorden, een idee dat toe te juichen is en gezien het mooie doel! cn het succes van de eerste uitvoering is het te verwachten dat ook de tweede uitvoering even succesvol zal zijn. NIEUWE DAMESKAPSALON. Zoals reeds uit advertentie's in ons blad is ge bleken, heeft de heer S. J. L. Ortelee, als heren kapper bij het Axelse publiek zeker geen onbe kende, zijn zaak thans ook uitgebreid met een damessalon Niettegenstaande de slechts beperkte plaats ruimte die hiervoor beschikbaar was is de heer Ortelee er in geslaagd een prettige en practische werkruimte in te richten metdaarnaast een klein wachtkamertje voor de nog niet aan de beurt zijnde dames Een speciale dameskapper en diverse nieuwe machines staan hier ter beschikking van de veel eisende dames BESTUURSFUNCTIES. In de plaats van wijlen dc heer J. C. van Driel is tot voorzitter van de Chr. Bouwvakarbeiders bond en tot secretaris van de Chr. Besturenbond gekozen de heer B J. Knieriem. Het bestuur van de Chr. Besturenbond is thans als volgt 1 C. A, Risseeuvy, voorzitter; B. J. Knie riem, secretaris; A. C. van Tatenhove, penning meester; Jac. van Doeselaar en A. v. d. Broeke. BINNENBRANDJE. Tijdens afwezigheid van de bewoners ontstond Donderdagavond tegen middernacht brand in de woning van de heer W, K. in dc Weststraat. Een buurman bemerkte spoedig het begin van brand en waarschuwde de brandweer die direct met klein materiaal ter plaatse was en daar snel ingiijpen ernstig gevaar wist te voorkomen. De schade bleef beperkt tot enig huisraad en kleding stukken. De Rijkspolitie stelt een nader onderzoek in nvir het ontstaan van de brand. PREDIKBEURTEN. Zondag 13 April (Ie Paasdag). Ned. Herv. Kerk: 10 ifür Ds. P. J. Pennings (bed. H Avondmaal), 2.30- uur Ds. P. J. Pennings (medewerking kerkkoor). Geref. Kerk: 10 uur en 2.30 uur Ds. A. Kuiper. Geref. Kerk. (Ds. Jan Scharpstraat 1). 10 uur en 3 uur Ds. D. J. Couvée (bed. H. A.) Geref. Gemeente. 10 uur en 2.30 uur Leesdicnst. GEVONDEN VOORWERPEN. Een broche, Wed D. Koster, Buthdijk O 70 WREDE KALVERENSMOKKELARIJ TE CLINGE. De douane te Clinge heeft Woensdag twee per soden In verzekerde bewaring gesteld wegens po ging tot frauduleuze uitvoer van 15 kalveren in een personenauto. De kalveren en de auto voor een totale waarde van f 2500 werden in beslag genomen. Tijdens visitatie van een veeauto ontdekte de dienstdoende gmbtenaar, dat een der inzittenden tekens gaf. Toen de ambtenaar opkeek zag hij een personenauto naderen, waarvan de bestuurder geen gevolg gaf aan de sommatie te stoppen. Een collega van de ambtenaar wist hem echter onder bedreiging met zijn vuurwapen te doen stoppen. Bij visitatie van de personenauto ont dekte men 15 kalveren achterin de auto. De poten can de dieren waren vastgebonden en zo waren ze op elkaar gestapeld. Veertien kalveren overleefden de tocht, één was er gestikt. Een ergerlijk staaltje van dierenmishandeling. Met Crème HAMEA gezonde zuivere huid. Met HAMEA Gelei goed verzorgde handen. In dozen en tuben 47-93 ct. Het is de Hamamelis die het 'm doet BOTERSMOKKELAAR IN HOGER BEROEP VEROORDEELD Arrest wijzend in hoger beroep heeft het ge rechtshof te 's-Gravenhage de 21-jarigs J. M. de B. uit Hulst wegens overtreding van het deviezen- besluit 1945 veroordeeld tot een jaar gevangenis straf, waarvan vier maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaren. Het voorarrest zal in mindering worden gebracht. De B. had op verschillende tijdstippen in 1951 tezamen met anderen in een gepantserde auto, boter naar België gesmokkeld. Successievelijk werd op die manier 2000, 2500 en 3009 kg. boter over de grens naar België clandestien uitgevoerd. De advocaat-generaal, mr. Kist, had op 27 Maart 1.1. een jaar gevangenisstraf geëist. De rechtbank te Middelburg had de B. een jaar gevangenisstraf opgelegd, waarvan zes maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar en aftrek van pre ventieve hechtenis. P. Z. C. Wielrennen. Deze wegwedstrijd van groot formaat voor ama teurs in Belgisch West-Vlaanderen wordt in de Paasweek verreden. Aan deze uit zes étappen be staande wielerwegwedstrijd over een totale lengte van 624 km. nemen, buitenom de overgrote Bel gische inschrijving, ook telkenjare Nederlandse, Luxemburgse en Franse amateurs deel. De aanleiding waarom wij hier enige regels aan dit grootse wielersportfestijn hij onze Zuiderburen wijden, wordt gevormd door het feit, dat onze plaatselijke renner Rinus Verhelst voor de eerste maal hierin zal meerijden. Wij willen hier aller minst ons aan een kansberekening voor onze stadgenoot wagen, daar het de eerste maal is dat hij uitkomt in een dergelijk zware wedstrijd cn bovendien omdat het verloop van een wieler wedstrijd onder invloed staat van talrijke bijko mende factoren, waardoor het ondoenlijk is zich aan voorspellingen te wagen. Wij laten hieronder alleen de start- en finish- plaatsen volgen daar de belangstelling vanuit onze streek, mede door de deelname van K. Inghels uit Sas van Gent, er wellicht toe kan leiden dat vanwege de Paasvacantie menig wielersportliefheb ber uit onze omgeving zich getrokken voelt om een van de hieronder genoemde plaatsen te be zoeken. Hieronder volgt dan het schema van deze koers Zondag 13 April (lc Paasdag) le etappe van Brugge naar Eernegein, 115 km. Mijnhardt's Hoofdpijnpoeders. Doos 47 cent Geachte Redactie. Een reactie, als u het mij toestaat, op het artikel van Dr. P. H. Ritter „Verwording". Niet zo zeer, omdat er een waas van moedeloos heid over ligt, als wel om de conclusie aan het slot. Dr. Ritter wijt de „verwording" aan de beperking van de persoonlijke ondernemingsgeest: de arbeid die belemmeringen ondervindt; en de vernietiging van de spaarzin. Deze factoren zouden het verantwoordelijkheidsgevoel van de natie aan tasten. Ik wil daar toch graag enige bedenkingen tegen inbrengen. De werkloosheid voor de oorlog heeft internationaal aan het licht gebracht, dat „vrij heid van de persoonlijke ondernemingsgeest" ener zijds leidt tot zeer sterke ontplooiing, maar an derzijds tot een maatschappij-structuur waarin een zeer talrijke groep uit het arbeidsproces uitge stoten wordt. Mijn vraag hoe stond het toen met het verantwoordelijkheidsgevoel (dat toen in zijn goede dagen was, volgens Dr. R.l) tegenover deze groep En wat te zeggen van „spaarzin", die perspec-' tieven opent voor degenen die in de bevoorrechte positie verkeren dat ze, vrijwel ononderbroken, sparen kunnen. Maar welke toekomstbeveiliging kunnen zij zich scheppen, die niet sparen kunnen Ik bedoel nu niet degenen, van wie men zegt dat ze zorgeloos zijn, maar die groep, die slachtoffer wordt van de maatschappelijke structuii Het komt mij voor dat ik aan mijn hoofdbezwaar tegen het artikeltje van Dr. R. echter nu pas toe ben. M.i. baseert hij het verantwoordelijkheids gevoel op een drassige bodem. Immers kan er slechts in de zuivere zin van het woord van ;ver- arit woordelijkheidsbesef sprake zijn, wanneer een mens zich bewust is, dat hij moet trachten zijn maatschappelijke houding niet te laten bepalen door zijn eigen (gunstige of ongunstige) omstandig heden niet door kansberekening en niet door belangen-overwegingen. Die mens weet pas wat verantwoordelijkheid is, die zelf zo vrij staat als een profeet en belangeloos de .belangen van allen even zwaar laat wegen. Dat men veelal het ijverigste is, als men voor zichzelf in touw is, dat heeft m.i. nu juist niets, maai' dan ook niets te maken met verantwoorde lijkheid. Daarom doet zich ook de vraag voor of deze zuivere verantwoordelijkheid niet als basis nodig heeft i een gezag hoven alle menselijk niveau, maar dat in staat en bereid is op ons menselijk niveau de willekeur en chaos van de belangenstrijd te bezweren. P. J. Pennings. Zeer geachte Heer Ondanks het feit dat u en ik blijkbaar tegen gestelde opvattingen hebben, heeft uw brief mij vreugde gedaan. Omdat hij mogelijkheid opent tot discussie. De politieke strijdmethoden, die tegen woordig worden gebezigd, bestaan in het slinge ren met taboe's. Men wordt eenvoudig voor reactio nair uitgekreten, indien men afwijkt van de pro gressieve beginselen, welke de meerderheid van ons volk aanhangt. U kiest een andere weg. U meent, met mij, dat wij ons over de tegenge stelde opvattingen, die in ons volk leven, hebben te bezinnen en dat alleen doordenking der pro blemen ons kan leiden tot een betere wereld. Laat mij dan op de voorgrond stellen, dat naar mijn inzien de tegenstelling tussen wat ik zal noemen het socialistische en het liberale inzicht niet is gelegen in een verschil van zedelijke ge- richtheid. Beide stromingen geven zich rekenschap van hoe wij kunnen komen tot de best denk bare samenleving. Beide be-ogen te strijden voor de waardigheid van de mens en voor een op heffing van oeconomische belemmeringen, welke een menswaardig bestaan verhinderen. NicmanJ wenst de mens-onterende toestanden terug, die tot ver ua het midden der 19e eeuw hebben geheerst^ Eernegem naar Woumen, 110 km. Dinsdag 15 April Rustdag te Woumen. Woensdag 16 April 3e etappe van Woumen naar Blankenberghe, 115 km. Donderdag 17 April 4e etappe (tijdrit) le Blankenberge, 34 km. Vrijdag 18 April Rustdag te Blankenberge. Zaterdag 19 April 5e etappe van Blankenberg; naar Zulte, 120 km. Zondag 20 April 6e en laatste etappe van Zulte naar Brugge, 130 km. Voor iedere etappe zijn er 20 prijzen voor een totale waarde van 5000 frs. Bovendien voor elke rit, behalve dc tijdrit, aan de 21c tot en jnel 29e aankomende renner 50 frs. aanmoedigingsprijs Totaalklassement 10.000 frs., verdeeld over 29 prijzen. De burgemeester van Axel maakt bekend, dat bij voldoende deelname een cursus zal worden gegeven voor de berijders van rijwielen met hulp. Deze cursus, die uitgaat van het Verbond voor Veilig Verkeer, bestaat uit vier lessen en zai aanvangen op DONDERDAG 24 April, des avonds om 7.30 uur in he' gebouw van de O. L. SCHOOL in de Kerkdreef. Het lesgeld bedraagt in totaal f 1,per deel nemer, te voldoen bij aanmelding. Aanmelding kan geschieden ter gemeente-secre tarie van Axel en bij de heer A. N. Ar Vissc;, Bankertstraat 22 te Axel, vóór of op 18 April a.s Axel, 10 April 1952. De Burgemeester van Axel, VAN OEVEREN. maar het verschil tussen de twee stromingen ligl hierin, dat het socialistisch denken een geheel andere geneeswijze projecteert dan het liberale denken. Het kriterium van het verschil ligt hier, dat het socialisme alles van staatszorg verwacht en het liberaal denken een te veel aan staats zorg gevaarlijk acht voor de samenleving. Staats- ingrijpen is, ook volgens de liberale leer nood zakelijk, wanneer er maatschappelijk; misstanden bestaan in de arbeidsverhoudingen. Maar staats- ingrijpen wordt m.i. funest, indien alle particu liere verantwoordelijkheid wordt weggenomen, door dat tot in de verste bijzonderheden door de staat voor het welzijn van zijn burgers wordt gezorgd Wat betekent die particuliere verantwoordelijk heid Zij betekent gezinsverantwoordelijkheid. Men werkt niet voor zichzelf, men werkt voor de kleine gemeenschap, die men in zijn gezin heeft gesticht. Indien alle plichten, die op de huisvader rusten worden overgenomen door de staat, dan neemt de offervaardigheid af, dan ver zwakt ook het gevoel dat men verantwoordelijk is voor het welzijn van zijn medeburgers buiten het gezin. Gemeenschapsliefde, laat mij het beter zeg gen christelijke naastenliefde kan nooit ont bloeien uit een abstractie, uit een theorie. Zij is een levensrealiteit, zij eist de beleving in het offer Wanneer de gedachte gekweekt wordt: „Vadertje Staat zorgt wel", dan heeft dit tee gevolge, dat het verantwoordelijkheidsgevoel, hijt en nu verzwakt. Nu srhreeef u dat vrijheid van persoonlijke ondernemingsgeest ten gevolge heeft, dat een ze" talrijke groep (laat ons het kind bij de naam noemen de arbeidersklasse) uit het arbeidsproces wordt uitgestoten. Ik ben van een ander; mening. Wanneer de bedrijven, zoals thans het geval is, in hun be drijfsvoering worden belemmerd door sociale en fiscale lasten, dan kunnen zij zich niet ont plooien, dan komt hun bestaan in gevaar.' Ge volg een leger van arbeiders komt op de keiou, de werkloosheid met al zijn tragiek gaat weder om woekeren. U behoeft maar te letten op de talrijke faillissementen in de middenstand om van de gevaren ener gebonden oeconomie overtuigd te worden. U schrijft, terecht hoe kan men sparen, in dien men niets te besparen hesft Niemand kan tegenwoordig sparen bij de heersende belasting- nood. Maar men moet zich er rekenschap van geven, dat het ontzettende leed dat op het ogen blik geleden wordt woont, niet bij de kapitaal krachtigen, die evenwel genieten van vrij be hoorlijke sociale voorzieningen, maar hij velen die vroeger als kapitalisten werden gebrandmerkt, maar wier kapitaal bestaat uit een deficit. De million- nairs van de grote bedrijven kunnen het nog wel opvangen, maar een leger van middenstanders, kleine zelfstandigen, hongert. Ik heb verdriet, wanneer mijn medemens hongert, afgezien van zijn functie in de maatschappij. Ik zat vier jaar in een Duits concentratiekamp en weet wat honger is. En ik vraag mij af, of wij goed doen door een overmaat van staatsvoorzie- ningen onze welvaart om hals te brengen, waaruit de arbeider, de kleine man, zijn bestaan moet krijgen. Ik vlei mij niét door deze uiteenzetting uw in zicht te hebben gewijzigd. Maar dat was dan ook niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling was uitsluitend een geestelijke ontmoeting met u te hebben. De bedoeling van mijn artikelen in de pro vinciale bladen is niet voor een bepaalde rich ting propaganda te maken. Ik wil slechts alge mene voorlichting geven, met respect voor ieders overtuiging, maar zonder de beginselen die ik zelf beleef overboord tc werpen. Ik sta echter volkomen los van iedere poli tieke actie of partij. Het principe van mijn werk zaamheid brengt met zich mee, dat ik voor iedere tegenspraak, ook in het openbaar, open sta P. H. Ritter.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 2