Mantels
Jajponnen
W interjassen
Tweedj assen
tegen HALVE PRIJZEN
Herencostuums,
Regenkleding enz.
Opruiming
J. C. van LUYK, Stationstraat 20
Familie - drukwerk
Fa. J. C. Vink Axel
wederverkoopster
net dagmeisje
net morgenmeisje
dienstmeisje
Wegens enorm succes
partij restanten
Alie
soorten
drukwerk
Fa. J. G. VINK
BEHANGSELPAPIER
Door 30 jarig bestaand tex
tielzaak wordt een
gevraagd. Voor de geschik
te vrouw een levenspositie.
Representatieve verschijning
leeftijd 30-35 jaar.
Brieven onder no, '985 aan
Adv. Bureau „Zuidland'
Dordtselaan 180c Rotterdam
Gevraagd voor direct
goed loon. C. Faas
Paviljoen „Zomerlust' Axel
Gevraagd
Mevrouw Bronz
Stationstraat 7, Axel.
Gevraagd in Kath. gezin te
Stekene (R). beschaafd
niet beneden 18 jaar.
Zich aan te bieden. Bereau
van dit blad.
verkopen wij heden ZATERDAG
nogmaals een
hieronder bevinden zich zeer
modieuze mantels van
prima kwaliteit.
prima uitvoering.
Markt 12 - AXEL
Verder hebben wij onze prijzen van:
zo verlaagd dat deze iedere
concurrentie weerstaan.
VOOR DAMES-EN HERENCONFECTIE
Telefoon 116
Zoals NOVA is er geen
Dat kan N O VA alleen 1
Voor Uw
O rote
sortering
Qeboortekaarfjes
Verlovingskaartjes
Huwelijkskaarten
Huwelijksbrieven
Naamkaartjes
naar
Markt 12 - Telefoon 56
van RESTANTEN
aan sterk verlaagde prijzen.
Bezoekt de voorlichtingsbijeenkomst v/h
Landbouw Coöperatie Centrum op
Maandag 4 Februari, aanvang 17.45 uur,
in ..HET CENTRUM'' te AXEL.
De heer
J. H. BLANK
spreekt dan over
,,De Coöperatieve
aan- en verkoop"
Neemt deze gelegenheid te baat om Uw
kennis over dit onderwerp te verrijken.
Ook zij die zich niet hebben aangemeld
zijn van harte welkom.
aan de orde het 111 C.J.B.T.O.-kringen actuele on
derwerp van het ,.wedstrijd"-wezen. Spr. waar
schuwde daarbij tegen het gevaar van het Aiueri-
canisme naar de ene en van te veel overheids-
Imoeiïng naar de andere zijde.
Wij moeten ons zelf blijven, zonder daarbij het
prestige, of de autoriteit van de Rijkslandhouw-
consulenten uit te willen schakelen was de slot
som van 's voorzitters betoog.
Des avonds na de koffiemaaltijd werd nog een
filmvoorstelling gegeven. Een fraaie door de fa.
uit Terneuzen geprojecteerde kleurenfilm over
natuurschoon in Zeeuwsch-Vlaanderen werd met
tal van andere op landbeuw-onderwerpen en cul
tureel - maatschappelijke vraagstukken betrekking
iebbende rolprenten vertoond en zo eindigde de
tweede conferentie-dag.
Dc derde conferentie-dag.
Donderdagmorgen werd in de voormiddag weer
een goed bezochte bijeenkomst gehouden in de
lover van het bioscoopgebouw „Het Centrum".
Het was de alg. secretaris van het gewest Zee
land van de C.J.B.T.O., drs. J. Knibbe uit Goes,
die in deze ochtendbijcenkomst behandelde „De
taak van de overheid ten aanzien van het be
drijfsleven Wat was. Waar gaan wij heen
Nadat de voorzitter, dhr. Bos, de bijeenkomst
had geopend met de lezing van een schriftgedeelte,
kreeg de inleider het woord, die begon met de
algemeenheid om dc overheid zonder meer als
een „zwart monster" af te schilderen natuurlijk
niet opgaat. Spr. doet daaraan niet mee, maar
wil om tot een duidelijk begrip te komen ook even
in de historie teruggrijpen en de steeds wisselende
economische omstandigheden in het licht plaat
se;) om daardoor te duidelijker de evolutie te
kunnen onderscheiden. Zo gold b.v. in de Mid
deleeuwen sterk de opvatting dat een Christen
geen koopman kon zijn en achtte men het zelfs
als een zonde voor zijn geld rente te vragen.
Calvijn was in dit opzicht verstandiger maar men
redeneerde toch algemeen dat wie het wel deed
de „hel" en wie het niet deed „het werkhuis"
als l!ogisch gevolg moest aanvaarden. Spr. wees
ook op de opvattingen van een Macchiavelli, die
zijn beroemd geestesproduct „De Vorst" neer
schrijven durfde dat de Vorst alles geoorlo-"'
was, mits dit dienstig was in 't belang van het
land.
Spr. schetst daarna de Mereantilistische opvat
tingen die reeds gericht waren op een streven naar
meer exporteren dan importeren, waar b.v. ook
in Engeland de acte van navigatie een uitvloeisel
van was. Zo biedt in onze dagen het Britse im
perium nog steeds voorrechten aan de overzeese
delen van het Gemenebest. Spr. wees ook op
een Colbert in Frankrijk, die voorrechten toekende
aan de grote gezinnen. Actie verwekt evenwel
reactie en zodoende kwamen wij meer tot de pe
riode waarin de phisiocraten met hun theorie om
trent de heerschappij van de natuur weerklank
vonden. Een Quisnez grondde zijn denkbeelden
op het natuurrecht en men redeneerde dat de
mens eigenlijk goed is en eigen en algemeen be
lang goed samen kunnen gaan. Het was de tijd,
waarin het „laissez faire, laissez passer" opgeld
deed, de klassieke tijd van het „vrijheid, blijheid"
die zijn hoogtepunt vond in de Franse revolutie
rond 1789. Zo vervolgde hij met de nadering van
de tijd toen het kleinhandwerk meer en meer
verdrongen werd door de fabriekmatige produc
tie. Als nieuwe reactie volgden op de theorieën
omtrent de vrije concurrentie de eerste sociale
wetten na 1850, waarmede eigenlijk de „Rede"
tot dan toe vergoddelijkt in gebreke was gesteld.
Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle
kwaad, was de zuivere consequentie en zo was de
nieuwe reactie van een Karl Marx met zijn theo
rie omtrent de bron van alle kwaad die gelegen
is in de eigendom verklaarbaar, alhoewel ver
werpelijk. En zo blijft heden ten dage de
communist de komst van de Heilstaat desniettegen
staande profeteren.
Taak van de Overheid.
Spr. plaatst tegenover de geschetste stelsels met
hun velerlei uitwassen, dat de taak van de over
heid moet zijn gegrondvest op een dienen van
het algemeen rechtsbelang en het zwakke te be
schermen. Hij herinnert aan het ontstaan van de
kinderwetten, de Ziekte- en Invaliditeitswet, maar
alhoewel deze inbreuk maakten op de vrijheid waren
zij noodzakelijk. Toch meent spr. dat een ant
woord op de vraag, of de overheid een ideaal hoed
ster van het algemeen rechtsbelang kan zijn, veelal
negatief is. Het bevolkingsvraagstuk bracht ver
der een ruilvcrkavelingswet, een wetsontwerp tot
vervreemding van landbouwgronden, maar de con
sequenties van deze laatste vielen aan prot.-chr.
zijde te zwaar en grepen te diep in de in onze
kringen levende opvattingen. In dit verband wees
hij op het afstaan van 3000 ha. grond in de N.O.-
polder ten behoeve van Walcheren, voor welks
aanvaarding men echter niet voor dwang en ver
plichting terugdeinst.
Ordeningsmaatregelen
Tegen vele urgente noodzakelijkheden is het niet
onze bedoeling ons te verzetten. Ons verzet gaat
tegen overdreven ordeningszucht. Wij willen ons
bezinnen op wat als primaire en gebiedende eisen
ons wordt voorgelegd. De noodzakelijkheid van
vestigingseisen en vakbekwaamheid leeft ook als
onze overtuiding.
Waar gaan wij heen
Hierop antwoord gevend zien wij naar ons klein
menselijk inzicht eer een toe- dan een afnemen
van de ordeningsmaatregelen. Dit ontslaat ons niet
van de plicht onze bezwaren te handhaven en slechts
te ordenen wat strikt noodzakelijk is. De mens
wikt, doch het is God die ten slotte beschikt.
Met al zijn statistieken is de mens in staat het
ver te brengen, doch het menselijk verstand wordt
vaak verduisterd en zo wijst spr. op de ideële
taak om de souvereiniteit in eigen kring, gezin,
school, kerk, enz. te handhaven. Het is waard
hiervoor te leven en te streven.
Op deze hooggestemde rede volgde weer een zeer
uitvoerige gedachtenwisseling, waarbij nog tal van
andere urgente punten ter sprake kwamen
Na de middag maakten de jonge boeren een ex
cursie naar het vlasbedrijf der fa. Martinet te
Koewacht om met eigen ogen te aanschouwen de
verwerking van het op Groninger gronden zo veel
vuldig geproduceerde vlas. Later in de middag
werd ook de Boerinkamer ten stadhuize met een
bezoek vereerd, terwijl de avonduren op gezellige
wijze in het teken van culturele ontspanning wer
den doorgebracht met declamatie, voordracht en
zang.
De slotvergadering.
Vrijdagochtend werd de laat3te conferentiedag ge
sloten met een wel zeer aantrekkelijk onderwerp
dat werd behandeld door de auteur Rudolf van
Keest (de heer K. C. van Spronsen) n.l. „Hand
having van de Chr. levensstijl in een wereld voi
verwarring".
De voorzitter leidde de spreker in met het lezen
van een gedeelte uit de eerste brief van Corinthe 7
te beginnen bij vers 20, waarbij de strekking van
's sprekers betoog zich volkomen aansloot.
Spr. begon met twee elementen voor ogen te
stellen die telkens tot ons spreken in des» m&~
reld vol verwarring, het cultuurpessimisme, zich
uitend in de gebeurtenissen in Perzië, Egypte,
Korea enz. en het cultuur-optimisme, dat zijn
triomfen vierde omstreeks 1900. Het Vredespaleis
verrees en het religieus getinte humanisme schil
derde ons een modern paleis op aarde.
I11 1914 werden deze illusies wreed verstoord en
toen men vier jaar later poogde de verbroken
Internationale weer aan elkaar te lijmen moest
Troelstra getuigen dat hij slechts een van haat
vervuld proletariaat vond, waarbij de Franse so
cialist zijn Duitse geestesgenoot de meest grie
vende en vernederende voorwaarden stelde. De
chaos kwam in de vorm van werkloosheid en het
nationale socialisme kwam in de plaats van broe
derschap. Spr. herinnert ook aan de tijd toen velen
zich vrijwillig meldden om Indië te bevrijden van
het Jappenjuk en de tegenslag voor Nederland
door de politiek van Engeland en Amerika. Het
verlies van Indië noemt spr. weergaloos in de ge
schiedenis en h ijschetst dit met het woord „levens
angst". Ook uit de na-oorlogse literatuur spreekt
deze geest. Hij bespreekt het boek van Simon van
't Reve en andere werken. Ziekte, dood, sa
disme, komen hierin naar voren en deze lectuur
typeert een sadistische wellust, de geest van het
cultuurpessimisme.
Deze toestanden zijn evenwel niet nieuw. In
leider toont aan dat ook ten tijde van Christus'
geboorte en aan het einde van de 18e eeuw deze
geestsymptomen zich uitten. Hij vindt het merk
waardig dat het humanisme zulk een taaiheid
van leven bezit en niettegenstaande alle ontnuch
teringen in zichzelf blijft geloven.
De Bijbel ons richtsnoer.
Dit alles afwijzen betekent isolement, maar de
schrift wijst ons voorbeelden die ons kracht schen
ken (Noach en Abraham). God waarschuwde ook
met een Babel en met de Perzische en Syrische
ballingschappen.
Moeten w ijons dan als acete monniken van
deze onverzoenlijke wereld afzonderen
De stijl van de Christen.
Dit kan ons standpunt niet zijn, wij leven wel
in deze wereld, maar als Christenen zijn wij niet
van deze wereld. Een prachtig voorbeeld geeft
spr. van Paulus in Corinthe, een stad in die dagen
reeds ter grootte van het huidige Amsterdam die
zich in 100 jaren van een grondige verwoesting
herstelde. Brood en spel, sport- en heldenver
ering domineerden en het merkwaardige was toen
dat de Christelijke kerk van Corinthe zich asi-
mileerdc en een soort wereldgelijkvormigheid zich
openbaarde evenals nu.
Als hedendaagse Christen moeten wij ons richten
op Gods heilige wetten. Leef uit het principe,
dat uw bezit uzelf slechts rentmeester maakt
en gij er als niet bezittende mede zult handelen.
De gedaante der wereld is vergaand, doch de
Schepping Gods houdt stand. De stijl van de hu
manist is stijlloosheid, de Christen vindt Gods
etische wetten belichaamt in de Heilige Schrift.
Zo naakt voor hem een toekomst van de heer
lijkste cultuur, die zelfs de taal van de Bijbel
niet bij machte is te omschrijven.
Deze hooggestemde rede werd 11a een korte
pauze wederom onderwerp voor een zeer uitvoe
rige discussie.
Bij het einde daarvan bracht de voorzitter zijn
dank aan de spreker voor zijn stijlvolle en indruk
wekkende woorden. Hij bracht dank aan de Z.
Vlaamse vrienden voor hun gastvrije ontvangst in
dit gebouw, doch daarnaast ook aan de huiselijke
haard en sprak de hoop uit dat deze vierdaagse
conferentie heilzaam zal zijn voor de verdere groei
en ontwikkeling van de C.J.B.T.O.