Mantels Jajponnen W interjassen Tweedj assen tegen HALVE PRIJZEN Herencostuums, Regenkleding enz. Opruiming J. C. van LUYK, Stationstraat 20 Familie - drukwerk Fa. J. C. Vink Axel wederverkoopster net dagmeisje net morgenmeisje dienstmeisje Wegens enorm succes partij restanten Alie soorten drukwerk Fa. J. G. VINK BEHANGSELPAPIER Door 30 jarig bestaand tex tielzaak wordt een gevraagd. Voor de geschik te vrouw een levenspositie. Representatieve verschijning leeftijd 30-35 jaar. Brieven onder no, '985 aan Adv. Bureau „Zuidland' Dordtselaan 180c Rotterdam Gevraagd voor direct goed loon. C. Faas Paviljoen „Zomerlust' Axel Gevraagd Mevrouw Bronz Stationstraat 7, Axel. Gevraagd in Kath. gezin te Stekene (R). beschaafd niet beneden 18 jaar. Zich aan te bieden. Bereau van dit blad. verkopen wij heden ZATERDAG nogmaals een hieronder bevinden zich zeer modieuze mantels van prima kwaliteit. prima uitvoering. Markt 12 - AXEL Verder hebben wij onze prijzen van: zo verlaagd dat deze iedere concurrentie weerstaan. VOOR DAMES-EN HERENCONFECTIE Telefoon 116 Zoals NOVA is er geen Dat kan N O VA alleen 1 Voor Uw O rote sortering Qeboortekaarfjes Verlovingskaartjes Huwelijkskaarten Huwelijksbrieven Naamkaartjes naar Markt 12 - Telefoon 56 van RESTANTEN aan sterk verlaagde prijzen. Bezoekt de voorlichtingsbijeenkomst v/h Landbouw Coöperatie Centrum op Maandag 4 Februari, aanvang 17.45 uur, in ..HET CENTRUM'' te AXEL. De heer J. H. BLANK spreekt dan over ,,De Coöperatieve aan- en verkoop" Neemt deze gelegenheid te baat om Uw kennis over dit onderwerp te verrijken. Ook zij die zich niet hebben aangemeld zijn van harte welkom. aan de orde het 111 C.J.B.T.O.-kringen actuele on derwerp van het ,.wedstrijd"-wezen. Spr. waar schuwde daarbij tegen het gevaar van het Aiueri- canisme naar de ene en van te veel overheids- Imoeiïng naar de andere zijde. Wij moeten ons zelf blijven, zonder daarbij het prestige, of de autoriteit van de Rijkslandhouw- consulenten uit te willen schakelen was de slot som van 's voorzitters betoog. Des avonds na de koffiemaaltijd werd nog een filmvoorstelling gegeven. Een fraaie door de fa. uit Terneuzen geprojecteerde kleurenfilm over natuurschoon in Zeeuwsch-Vlaanderen werd met tal van andere op landbeuw-onderwerpen en cul tureel - maatschappelijke vraagstukken betrekking iebbende rolprenten vertoond en zo eindigde de tweede conferentie-dag. Dc derde conferentie-dag. Donderdagmorgen werd in de voormiddag weer een goed bezochte bijeenkomst gehouden in de lover van het bioscoopgebouw „Het Centrum". Het was de alg. secretaris van het gewest Zee land van de C.J.B.T.O., drs. J. Knibbe uit Goes, die in deze ochtendbijcenkomst behandelde „De taak van de overheid ten aanzien van het be drijfsleven Wat was. Waar gaan wij heen Nadat de voorzitter, dhr. Bos, de bijeenkomst had geopend met de lezing van een schriftgedeelte, kreeg de inleider het woord, die begon met de algemeenheid om dc overheid zonder meer als een „zwart monster" af te schilderen natuurlijk niet opgaat. Spr. doet daaraan niet mee, maar wil om tot een duidelijk begrip te komen ook even in de historie teruggrijpen en de steeds wisselende economische omstandigheden in het licht plaat se;) om daardoor te duidelijker de evolutie te kunnen onderscheiden. Zo gold b.v. in de Mid deleeuwen sterk de opvatting dat een Christen geen koopman kon zijn en achtte men het zelfs als een zonde voor zijn geld rente te vragen. Calvijn was in dit opzicht verstandiger maar men redeneerde toch algemeen dat wie het wel deed de „hel" en wie het niet deed „het werkhuis" als l!ogisch gevolg moest aanvaarden. Spr. wees ook op de opvattingen van een Macchiavelli, die zijn beroemd geestesproduct „De Vorst" neer schrijven durfde dat de Vorst alles geoorlo-"' was, mits dit dienstig was in 't belang van het land. Spr. schetst daarna de Mereantilistische opvat tingen die reeds gericht waren op een streven naar meer exporteren dan importeren, waar b.v. ook in Engeland de acte van navigatie een uitvloeisel van was. Zo biedt in onze dagen het Britse im perium nog steeds voorrechten aan de overzeese delen van het Gemenebest. Spr. wees ook op een Colbert in Frankrijk, die voorrechten toekende aan de grote gezinnen. Actie verwekt evenwel reactie en zodoende kwamen wij meer tot de pe riode waarin de phisiocraten met hun theorie om trent de heerschappij van de natuur weerklank vonden. Een Quisnez grondde zijn denkbeelden op het natuurrecht en men redeneerde dat de mens eigenlijk goed is en eigen en algemeen be lang goed samen kunnen gaan. Het was de tijd, waarin het „laissez faire, laissez passer" opgeld deed, de klassieke tijd van het „vrijheid, blijheid" die zijn hoogtepunt vond in de Franse revolutie rond 1789. Zo vervolgde hij met de nadering van de tijd toen het kleinhandwerk meer en meer verdrongen werd door de fabriekmatige produc tie. Als nieuwe reactie volgden op de theorieën omtrent de vrije concurrentie de eerste sociale wetten na 1850, waarmede eigenlijk de „Rede" tot dan toe vergoddelijkt in gebreke was gesteld. Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, was de zuivere consequentie en zo was de nieuwe reactie van een Karl Marx met zijn theo rie omtrent de bron van alle kwaad die gelegen is in de eigendom verklaarbaar, alhoewel ver werpelijk. En zo blijft heden ten dage de communist de komst van de Heilstaat desniettegen staande profeteren. Taak van de Overheid. Spr. plaatst tegenover de geschetste stelsels met hun velerlei uitwassen, dat de taak van de over heid moet zijn gegrondvest op een dienen van het algemeen rechtsbelang en het zwakke te be schermen. Hij herinnert aan het ontstaan van de kinderwetten, de Ziekte- en Invaliditeitswet, maar alhoewel deze inbreuk maakten op de vrijheid waren zij noodzakelijk. Toch meent spr. dat een ant woord op de vraag, of de overheid een ideaal hoed ster van het algemeen rechtsbelang kan zijn, veelal negatief is. Het bevolkingsvraagstuk bracht ver der een ruilvcrkavelingswet, een wetsontwerp tot vervreemding van landbouwgronden, maar de con sequenties van deze laatste vielen aan prot.-chr. zijde te zwaar en grepen te diep in de in onze kringen levende opvattingen. In dit verband wees hij op het afstaan van 3000 ha. grond in de N.O.- polder ten behoeve van Walcheren, voor welks aanvaarding men echter niet voor dwang en ver plichting terugdeinst. Ordeningsmaatregelen Tegen vele urgente noodzakelijkheden is het niet onze bedoeling ons te verzetten. Ons verzet gaat tegen overdreven ordeningszucht. Wij willen ons bezinnen op wat als primaire en gebiedende eisen ons wordt voorgelegd. De noodzakelijkheid van vestigingseisen en vakbekwaamheid leeft ook als onze overtuiding. Waar gaan wij heen Hierop antwoord gevend zien wij naar ons klein menselijk inzicht eer een toe- dan een afnemen van de ordeningsmaatregelen. Dit ontslaat ons niet van de plicht onze bezwaren te handhaven en slechts te ordenen wat strikt noodzakelijk is. De mens wikt, doch het is God die ten slotte beschikt. Met al zijn statistieken is de mens in staat het ver te brengen, doch het menselijk verstand wordt vaak verduisterd en zo wijst spr. op de ideële taak om de souvereiniteit in eigen kring, gezin, school, kerk, enz. te handhaven. Het is waard hiervoor te leven en te streven. Op deze hooggestemde rede volgde weer een zeer uitvoerige gedachtenwisseling, waarbij nog tal van andere urgente punten ter sprake kwamen Na de middag maakten de jonge boeren een ex cursie naar het vlasbedrijf der fa. Martinet te Koewacht om met eigen ogen te aanschouwen de verwerking van het op Groninger gronden zo veel vuldig geproduceerde vlas. Later in de middag werd ook de Boerinkamer ten stadhuize met een bezoek vereerd, terwijl de avonduren op gezellige wijze in het teken van culturele ontspanning wer den doorgebracht met declamatie, voordracht en zang. De slotvergadering. Vrijdagochtend werd de laat3te conferentiedag ge sloten met een wel zeer aantrekkelijk onderwerp dat werd behandeld door de auteur Rudolf van Keest (de heer K. C. van Spronsen) n.l. „Hand having van de Chr. levensstijl in een wereld voi verwarring". De voorzitter leidde de spreker in met het lezen van een gedeelte uit de eerste brief van Corinthe 7 te beginnen bij vers 20, waarbij de strekking van 's sprekers betoog zich volkomen aansloot. Spr. begon met twee elementen voor ogen te stellen die telkens tot ons spreken in des» m&~ reld vol verwarring, het cultuurpessimisme, zich uitend in de gebeurtenissen in Perzië, Egypte, Korea enz. en het cultuur-optimisme, dat zijn triomfen vierde omstreeks 1900. Het Vredespaleis verrees en het religieus getinte humanisme schil derde ons een modern paleis op aarde. I11 1914 werden deze illusies wreed verstoord en toen men vier jaar later poogde de verbroken Internationale weer aan elkaar te lijmen moest Troelstra getuigen dat hij slechts een van haat vervuld proletariaat vond, waarbij de Franse so cialist zijn Duitse geestesgenoot de meest grie vende en vernederende voorwaarden stelde. De chaos kwam in de vorm van werkloosheid en het nationale socialisme kwam in de plaats van broe derschap. Spr. herinnert ook aan de tijd toen velen zich vrijwillig meldden om Indië te bevrijden van het Jappenjuk en de tegenslag voor Nederland door de politiek van Engeland en Amerika. Het verlies van Indië noemt spr. weergaloos in de ge schiedenis en h ijschetst dit met het woord „levens angst". Ook uit de na-oorlogse literatuur spreekt deze geest. Hij bespreekt het boek van Simon van 't Reve en andere werken. Ziekte, dood, sa disme, komen hierin naar voren en deze lectuur typeert een sadistische wellust, de geest van het cultuurpessimisme. Deze toestanden zijn evenwel niet nieuw. In leider toont aan dat ook ten tijde van Christus' geboorte en aan het einde van de 18e eeuw deze geestsymptomen zich uitten. Hij vindt het merk waardig dat het humanisme zulk een taaiheid van leven bezit en niettegenstaande alle ontnuch teringen in zichzelf blijft geloven. De Bijbel ons richtsnoer. Dit alles afwijzen betekent isolement, maar de schrift wijst ons voorbeelden die ons kracht schen ken (Noach en Abraham). God waarschuwde ook met een Babel en met de Perzische en Syrische ballingschappen. Moeten w ijons dan als acete monniken van deze onverzoenlijke wereld afzonderen De stijl van de Christen. Dit kan ons standpunt niet zijn, wij leven wel in deze wereld, maar als Christenen zijn wij niet van deze wereld. Een prachtig voorbeeld geeft spr. van Paulus in Corinthe, een stad in die dagen reeds ter grootte van het huidige Amsterdam die zich in 100 jaren van een grondige verwoesting herstelde. Brood en spel, sport- en heldenver ering domineerden en het merkwaardige was toen dat de Christelijke kerk van Corinthe zich asi- mileerdc en een soort wereldgelijkvormigheid zich openbaarde evenals nu. Als hedendaagse Christen moeten wij ons richten op Gods heilige wetten. Leef uit het principe, dat uw bezit uzelf slechts rentmeester maakt en gij er als niet bezittende mede zult handelen. De gedaante der wereld is vergaand, doch de Schepping Gods houdt stand. De stijl van de hu manist is stijlloosheid, de Christen vindt Gods etische wetten belichaamt in de Heilige Schrift. Zo naakt voor hem een toekomst van de heer lijkste cultuur, die zelfs de taal van de Bijbel niet bij machte is te omschrijven. Deze hooggestemde rede werd 11a een korte pauze wederom onderwerp voor een zeer uitvoe rige discussie. Bij het einde daarvan bracht de voorzitter zijn dank aan de spreker voor zijn stijlvolle en indruk wekkende woorden. Hij bracht dank aan de Z. Vlaamse vrienden voor hun gastvrije ontvangst in dit gebouw, doch daarnaast ook aan de huiselijke haard en sprak de hoop uit dat deze vierdaagse conferentie heilzaam zal zijn voor de verdere groei en ontwikkeling van de C.J.B.T.O.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1952 | | pagina 3