I
Swaggers - Geklede Mantels - Japonnen
l ZAL JE i
MAN OP
GOUDLAND
mm
V1SSER-K00LE brengt
de nieuwste Succes-collectie''s
del Cent
Tm
r
HET VERGETEN
Fath, Schiaparelli en Dior.
Garantie
V.
Heren- en
V..
3inig bes
•aar de L
V
/ere Frans
i L. Ortelee,
Toenemend vervoer over de Zeeuwse stromen
geïnspireerd op de creatie's der gróte mode koningen
VISSER-KOOLE.
voor DAMES,
Jarenlang kunt I
van VISSER-KO
Voor Kleuters
Ratiné J
Jasjes
van effei
Leuke S
it allerbeste.
roon 99
dag 3 Novemb
ag 4 Novembe
L e Jen wij na eer
Rühmannfilm
Heinz Rühma
der. De dolle
die met all
worden. Twe»
nann
lag 4 en Woen:
ert Newton ir
Kathleen Har
menselijk verh
rkanthard en
UIT ONZE OMGEVING.
FEUILLETON.
AXEL
In negen maanden ruim 3 millioen passagiers
- -
-T
De werkelijk zeer redelijke prijzen zullen U aangenaam verrassen
en daardoor is de NIEUWSTE MODE binnen ieders bereik bij
PRINS
AAL HERENK
ark. Elke beh<
trachten.
door II. W. VAN BRAK EL.
56)
„Daar drijft hij, kapitein," riep Peterson, naar
een lichaam wijzend, dat met het hoofd voorover
in het water lag. Weer rinkelde de telegraaf,
waarna de „Ophir" vaart minderde en langzaam
bijdraaide. De mannen op het middenschip stonden
reeds klaar. De dreg werd met vaardige hand
geworpen en haakte in de wijde opbollende kleding
van de ongelukkige vlieger. Snel werd ingehaald
en het zware lichaam aan boord getrokken.
„Door luik 1 naar binnen brengen!" De stem
van de gezagvoerder daverde over het schip.
De vier mannen op het raiddenschip droegen
het slap hangende lichaam naar het inmiddels ge
opende luik, dat vlak voor hel midden van de
stalen opbouw in het gladde dek was aangebracht.
Handig lieten zij de opgeviste vlieger naar be
neden zakken, waar deze overgenomen werd door
de dokter, de steward en twee der matrozen. Met
een werd de arme kerel, die reeds dood bleek
te zijn, de onderzoekkamer binnengedragen en op
een bank neergelegd. De mannen aan dek had
den het luik inmiddels weer gesloten, daar het
zeewater met vlagen over het schip joeg
De reddingsploeg van vier man, bestaande uit
de bootsman met drie matrozen, droeg een z.g.
brandweergordel over de oliekleding. Aan deze
gordel zat een zes meter lange stalen vanglijn
SLOT-AFREKEN ING RODE KRUIS-
ACTIE 1951.
Vrijdagavond werd in paviljoen „Zomerlust" al
hier het bijeen gezamelde bedrag van de Rode
Kruis-actie 1951 door het speciaal hiervoor inge
stelde comité afgedragen aan de plaatselijke af
deling.
Nadat de afdelingsvoorzitter de heer le Feber
de avond had geopend, gaf de heer A. H. van
der Lee als voorzitter van het campagne-comité
een kort overzicht van het verloop van de actie.
Over het algemeen is deze zeer vlot verlopen
en vooral door de activiteit van mej. Moerdijk
en de heer d'Hert te Zuiddorpe en de douane te
Koewacht ook in deze gemeenten bijzonder goed
geslaagd. Jammer is dat de bedrijfscollecte, waar
voor voorbereidingen waren gemaakt door de af
deling Terneuzen en die daarom ook door deze
afdeling zou worden uitgewerkt, niet is uitge
voerd, waardoor het eindresultaat nadelig is be-
invloed. Overigens zijn de actie's zeer goed ge-
slaagd, waarbij voor Axel zeker ook de activi
teit en het vele werk van de heer P. A. Wonder-
gem niet ongenoemd mogen blijven. Een cheque
groot f 2432,86, vertegenwoordigende het netto
bedrag van deze actie, kon dan ook aan het Rode
Kruis worden overhandigd.
De heer le Feber dankte het comité voor de
getoonde medewerking en noemde de resultaten
verre boven de verwachtingen. Vorige jaren heeft
men nooit meer dan circa f 900 kunnen inza
melen! Ook het Hoofdbestuur heeft Axel reeds
genoemd als een der plaatsen waar de actie bij
zonder succesvol is verlopen.
Spr. kon verder mededelen, dat dank zij dit
resultaat het Hoofdbestuur aan de afdeling Axel
een complete, zeer moderne brancard-installatie
heeft toegewezen, welke installatie in korte tijd
op iedere willekeurige vrachtauto kan worden ge
monteerd. Ook heeft men nog de beschikking
gekregen over 2 stel moderne spalken.
Tot slot kon de heer le Feber, namens het
Hoofdbestuur aan de aanwezigen ook nog een
schriftelijk bewijs van erkentelijkheid voor hun
medewerking uitreiken.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Een gulden, Prins Hendrikstraat 62, Axel.
GESLAAGDE JEUGDVOORSTELLING
IN „HET CENTRUM."
Evenals de vorige malen was ook Zaterdagmiddag
weer een grote kinderschare in „Het Centrum"
aanwezig om wederom te komen kijken naar een
door onze plaatselijke bioscoop-exploitant, speci
aal voor hen georganiseerde jeugdvoorstelling.
Het programma begon met een passend journaal
„Neerlands nieuws voor Neerlands jeugd" waarna
een natuurkundig filmpje volgde getiteld „Zaad
verspreiding door de wind", hetwelk zeker zeer
leerzaam was voor de jeugdige toeschouwers.
De hoofdfilm welke daarna aan de beurt kwam
was de speciale jeugdfilm „De avonturen van Jopie
Slim", waarvan de dikwijls voorkomende komische
situatie's telkens een luid geschater van de kin
deren ten gevolge had, welke al met al een paar
echt genoegelijke uurtjes hebben beleefd aan dit
programma.
FAILLISSEMENTEN
Opgegeven door Van der Graaf Co's Bureaux
voor den Handel N V te Amsterdam.
Op 31 October werden de volgende faillissementen
uitgesproken:
C L Braem te Hulst Rechter-commissaris is
mr. J A. Abbing. Curator mr. H. B. L. de Rech
ter te Hulst.
F. de Keijzer te Axel. Rechter-commissaris is
mr. R. S. Sieperda. Curator is mr. G. Tichel
man te Terneuzen.
V '4
JAARMARKT.
Ook dit jaar zal weer een jaarmarkt worden
georganiseerd. Dit is besloten door het Jaar-
inarktcomité in haar laatste vergadering. Ook
de datum voor deze traditionele veemarkt is al
vastgesteld, n.l. Donderdag 13 December a.s.
De provinciale stoombootdiensten krijgen hoe
langer hoe meer auto's en passagiers te vervoeren.
De laatst verschenen statistieken tonen aan, dat
in het tijdvak van 1 Januari—30 September 1951
bijna zes maal zoveel passagiers over de Scheldc-
stromen zijn gezet als in dezelfde periode van
1938 en vijf en een half maal zoveel auto's.
Op de lijn VlissingenBreskens is de toename
van het passagiersvervoer het grootst en de dienst
KruiningenPerkpolder vervoert nog steeds het
grootste aantal auto's.
Verhoudingsgewijs vretoont de lijn Kortgeue
Wolphaartsdijk de grootste toename van het auto
vervoer. Men kan zich dan ook voorstellen, dat
de bouw van een nieuwe boot voor deze dienst
noodzakelijk is geworden.
Hieronder laten wij de cijfers betreffende het
vervoer volgen en ter vergelijking publiceren wij
de gegevens van 1938 en 194?, waaruit de enorme
siijging van het vervoersaanbod zeer duidelijk
blijkt
1938
PASSAGIERSVERVOER.
1947
1951
Vlissingen—Breskens
TerneuzenHoedekenskerke
KruiningenPerkpolder
ZierikzeeKatse Veer
Kort geneWolphaatsdijk
VeereKamperland
Totaal
VlissingenBreskens
T erneuzenHoedekenskerke
KruiningenPerkpolder
ZierikzeeKatse Veer
KortgeneWolphaatsdijk
Totaal
298.678
734.391
1.769.177
66502
124 953
251.639
65.584
651.698
911.227
33.309
91.877
122.284
104.839
170.376
207.760
18.331
47.484
53.354
587.243
1.820.779
3.342.441
AUTOVERVOER.
1938
1947
1951
39.610
59.316
163.243
4.963
10.203
11.808
103.012
191.666
3.277
6.585
17.371
16.584
20 222
44.249
76.242
189.135
426.739
gekoppeld, die weer vast gehaakt was aan een
zware stalen ring in het dek. Op deze wijze wa
ren zij beveiligd tegen verraderlijke stortzeeën en
was het gevaar van overboord gespoeld te wor
den practisch uitgesloten, terwijl zij zich toch vrij
konden bewegen tijdens het uitoefenen van hun
menslievend werk in -kokende branding.
Kapitein van der Decken had zijn schip inmid
dels gedraaid, waarna het weer op volle kracht
vooruit ging, op zoek naar de met het valscherm
afgedreven eerste vlieger.
„Ik zie hem, kapitein!" Edouard's uitgestrekte
linkerarm wees in de noordelijke richting. De
gezagvoerder wendde het hoofd om, naar Peterson.
„Lijnpistool gereed houden, Svend!"
O.K., captain!"
„Hij ziet ons, kapitein! Hij zwaait met een arm."
De stem van de ingenieur sloeg over van opwin
ding. „Daar!.... Daar is ie!"
De scherpe ogen van de man achter het roer
hadden de drenkeling inmiddels ontdekt. De para
chute, waarvan de vlieger zich reeds ontdaan had,
dreef als een lichtgele olievlek een vijftig meter
verder op het water.
„Klaar Peterson?" De stem van de kapitein
verried inwendige spanning.
„Klaar kapitein 1"
„Jjjaaat"
Een doffe knal weerklonk, gevolgd door het
gierend geluid van een door de lucht suizend
voorwerp. Enkele seconden daarna spatte het zee
water een tiental meters achter de onfortuinlijke
vlieger op.
De lijn was prachtig gericht, want het dunne
doch sterke koord daalde bij het doorzakken over
de uitgestrekte rechterarm, waarmede de drenke
ling lag te zwaaien. Met beide handen greep deze
het vast, waarna Peterson en Edouard snel be
gonnen in te halen. Voorzichtig manoeuvreerde
kapitein van der Decken, terwijl de mannen mid
scheeps gereed stonden om over te nemen, zodra
men dicht genoeg genaderd was. Nog twintig meter
vijftien meter tien meter vijf meter
en toen schuurde het bol staande vliegerpak langs
de gladde scheepsromp. De bootsman, getraind iu
dit werk als geen ander, hing reeds aan zijn
vanglijn buiten boord, tot aan zijn middel in het
water Hij greep de drenkeling stevig beet en liet
zich vervolgens door de drie matrozen weer om
hoog halen. Tien seconden later werd ook de
tweede geredde door de dokter in ontvangst ge
nomen en overgebracht naar de ziekenboeg.
Kapitein van der Decken wenkte de eerste stuur
man.
„Neem heneden het roer over, van Dijke en
vervolg onze koers. Mijnheer Vernier en ik gaan
even een sigaret roken in mijn hut."
Van Dijke verdween door het luik, gevolgd door
Edouard, Peterson en de gezagvoerder, die het
luik naar het commandodek thans slooc.
„Ziezo, Edouard. Dat zit er weer op. Je ziet
wel, dat ons kruisen over de zeeën zeer nuttig is.
Er is altijd wel wat te doen. Dit is de eerste
redding, die je hebt meegemaakt. Je hebt je flink
gehouden jongen, want het was soms wel even
gevaarlijk boven. Het had maar weinig gescheeld,
of die ene verraderlijke roller had je onderste
boven gekegeld. Gelukkig dook je nog net weg
onder de stuurkap.",
(Wordt vervolgd.)