I Swaggers - Geklede Mantels - Japonnen l ZAL JE i MAN OP GOUDLAND mm V1SSER-K00LE brengt de nieuwste Succes-collectie''s del Cent Tm r HET VERGETEN Fath, Schiaparelli en Dior. Garantie V. Heren- en V.. 3inig bes •aar de L V /ere Frans i L. Ortelee, Toenemend vervoer over de Zeeuwse stromen geïnspireerd op de creatie's der gróte mode koningen VISSER-KOOLE. voor DAMES, Jarenlang kunt I van VISSER-KO Voor Kleuters Ratiné J Jasjes van effei Leuke S it allerbeste. roon 99 dag 3 Novemb ag 4 Novembe L e Jen wij na eer Rühmannfilm Heinz Rühma der. De dolle die met all worden. Twe» nann lag 4 en Woen: ert Newton ir Kathleen Har menselijk verh rkanthard en UIT ONZE OMGEVING. FEUILLETON. AXEL In negen maanden ruim 3 millioen passagiers - - -T De werkelijk zeer redelijke prijzen zullen U aangenaam verrassen en daardoor is de NIEUWSTE MODE binnen ieders bereik bij PRINS AAL HERENK ark. Elke beh< trachten. door II. W. VAN BRAK EL. 56) „Daar drijft hij, kapitein," riep Peterson, naar een lichaam wijzend, dat met het hoofd voorover in het water lag. Weer rinkelde de telegraaf, waarna de „Ophir" vaart minderde en langzaam bijdraaide. De mannen op het middenschip stonden reeds klaar. De dreg werd met vaardige hand geworpen en haakte in de wijde opbollende kleding van de ongelukkige vlieger. Snel werd ingehaald en het zware lichaam aan boord getrokken. „Door luik 1 naar binnen brengen!" De stem van de gezagvoerder daverde over het schip. De vier mannen op het raiddenschip droegen het slap hangende lichaam naar het inmiddels ge opende luik, dat vlak voor hel midden van de stalen opbouw in het gladde dek was aangebracht. Handig lieten zij de opgeviste vlieger naar be neden zakken, waar deze overgenomen werd door de dokter, de steward en twee der matrozen. Met een werd de arme kerel, die reeds dood bleek te zijn, de onderzoekkamer binnengedragen en op een bank neergelegd. De mannen aan dek had den het luik inmiddels weer gesloten, daar het zeewater met vlagen over het schip joeg De reddingsploeg van vier man, bestaande uit de bootsman met drie matrozen, droeg een z.g. brandweergordel over de oliekleding. Aan deze gordel zat een zes meter lange stalen vanglijn SLOT-AFREKEN ING RODE KRUIS- ACTIE 1951. Vrijdagavond werd in paviljoen „Zomerlust" al hier het bijeen gezamelde bedrag van de Rode Kruis-actie 1951 door het speciaal hiervoor inge stelde comité afgedragen aan de plaatselijke af deling. Nadat de afdelingsvoorzitter de heer le Feber de avond had geopend, gaf de heer A. H. van der Lee als voorzitter van het campagne-comité een kort overzicht van het verloop van de actie. Over het algemeen is deze zeer vlot verlopen en vooral door de activiteit van mej. Moerdijk en de heer d'Hert te Zuiddorpe en de douane te Koewacht ook in deze gemeenten bijzonder goed geslaagd. Jammer is dat de bedrijfscollecte, waar voor voorbereidingen waren gemaakt door de af deling Terneuzen en die daarom ook door deze afdeling zou worden uitgewerkt, niet is uitge voerd, waardoor het eindresultaat nadelig is be- invloed. Overigens zijn de actie's zeer goed ge- slaagd, waarbij voor Axel zeker ook de activi teit en het vele werk van de heer P. A. Wonder- gem niet ongenoemd mogen blijven. Een cheque groot f 2432,86, vertegenwoordigende het netto bedrag van deze actie, kon dan ook aan het Rode Kruis worden overhandigd. De heer le Feber dankte het comité voor de getoonde medewerking en noemde de resultaten verre boven de verwachtingen. Vorige jaren heeft men nooit meer dan circa f 900 kunnen inza melen! Ook het Hoofdbestuur heeft Axel reeds genoemd als een der plaatsen waar de actie bij zonder succesvol is verlopen. Spr. kon verder mededelen, dat dank zij dit resultaat het Hoofdbestuur aan de afdeling Axel een complete, zeer moderne brancard-installatie heeft toegewezen, welke installatie in korte tijd op iedere willekeurige vrachtauto kan worden ge monteerd. Ook heeft men nog de beschikking gekregen over 2 stel moderne spalken. Tot slot kon de heer le Feber, namens het Hoofdbestuur aan de aanwezigen ook nog een schriftelijk bewijs van erkentelijkheid voor hun medewerking uitreiken. GEVONDEN VOORWERPEN. Een gulden, Prins Hendrikstraat 62, Axel. GESLAAGDE JEUGDVOORSTELLING IN „HET CENTRUM." Evenals de vorige malen was ook Zaterdagmiddag weer een grote kinderschare in „Het Centrum" aanwezig om wederom te komen kijken naar een door onze plaatselijke bioscoop-exploitant, speci aal voor hen georganiseerde jeugdvoorstelling. Het programma begon met een passend journaal „Neerlands nieuws voor Neerlands jeugd" waarna een natuurkundig filmpje volgde getiteld „Zaad verspreiding door de wind", hetwelk zeker zeer leerzaam was voor de jeugdige toeschouwers. De hoofdfilm welke daarna aan de beurt kwam was de speciale jeugdfilm „De avonturen van Jopie Slim", waarvan de dikwijls voorkomende komische situatie's telkens een luid geschater van de kin deren ten gevolge had, welke al met al een paar echt genoegelijke uurtjes hebben beleefd aan dit programma. FAILLISSEMENTEN Opgegeven door Van der Graaf Co's Bureaux voor den Handel N V te Amsterdam. Op 31 October werden de volgende faillissementen uitgesproken: C L Braem te Hulst Rechter-commissaris is mr. J A. Abbing. Curator mr. H. B. L. de Rech ter te Hulst. F. de Keijzer te Axel. Rechter-commissaris is mr. R. S. Sieperda. Curator is mr. G. Tichel man te Terneuzen. V '4 JAARMARKT. Ook dit jaar zal weer een jaarmarkt worden georganiseerd. Dit is besloten door het Jaar- inarktcomité in haar laatste vergadering. Ook de datum voor deze traditionele veemarkt is al vastgesteld, n.l. Donderdag 13 December a.s. De provinciale stoombootdiensten krijgen hoe langer hoe meer auto's en passagiers te vervoeren. De laatst verschenen statistieken tonen aan, dat in het tijdvak van 1 Januari—30 September 1951 bijna zes maal zoveel passagiers over de Scheldc- stromen zijn gezet als in dezelfde periode van 1938 en vijf en een half maal zoveel auto's. Op de lijn VlissingenBreskens is de toename van het passagiersvervoer het grootst en de dienst KruiningenPerkpolder vervoert nog steeds het grootste aantal auto's. Verhoudingsgewijs vretoont de lijn Kortgeue Wolphaartsdijk de grootste toename van het auto vervoer. Men kan zich dan ook voorstellen, dat de bouw van een nieuwe boot voor deze dienst noodzakelijk is geworden. Hieronder laten wij de cijfers betreffende het vervoer volgen en ter vergelijking publiceren wij de gegevens van 1938 en 194?, waaruit de enorme siijging van het vervoersaanbod zeer duidelijk blijkt 1938 PASSAGIERSVERVOER. 1947 1951 Vlissingen—Breskens TerneuzenHoedekenskerke KruiningenPerkpolder ZierikzeeKatse Veer Kort geneWolphaatsdijk VeereKamperland Totaal VlissingenBreskens T erneuzenHoedekenskerke KruiningenPerkpolder ZierikzeeKatse Veer KortgeneWolphaatsdijk Totaal 298.678 734.391 1.769.177 66502 124 953 251.639 65.584 651.698 911.227 33.309 91.877 122.284 104.839 170.376 207.760 18.331 47.484 53.354 587.243 1.820.779 3.342.441 AUTOVERVOER. 1938 1947 1951 39.610 59.316 163.243 4.963 10.203 11.808 103.012 191.666 3.277 6.585 17.371 16.584 20 222 44.249 76.242 189.135 426.739 gekoppeld, die weer vast gehaakt was aan een zware stalen ring in het dek. Op deze wijze wa ren zij beveiligd tegen verraderlijke stortzeeën en was het gevaar van overboord gespoeld te wor den practisch uitgesloten, terwijl zij zich toch vrij konden bewegen tijdens het uitoefenen van hun menslievend werk in -kokende branding. Kapitein van der Decken had zijn schip inmid dels gedraaid, waarna het weer op volle kracht vooruit ging, op zoek naar de met het valscherm afgedreven eerste vlieger. „Ik zie hem, kapitein!" Edouard's uitgestrekte linkerarm wees in de noordelijke richting. De gezagvoerder wendde het hoofd om, naar Peterson. „Lijnpistool gereed houden, Svend!" O.K., captain!" „Hij ziet ons, kapitein! Hij zwaait met een arm." De stem van de ingenieur sloeg over van opwin ding. „Daar!.... Daar is ie!" De scherpe ogen van de man achter het roer hadden de drenkeling inmiddels ontdekt. De para chute, waarvan de vlieger zich reeds ontdaan had, dreef als een lichtgele olievlek een vijftig meter verder op het water. „Klaar Peterson?" De stem van de kapitein verried inwendige spanning. „Klaar kapitein 1" „Jjjaaat" Een doffe knal weerklonk, gevolgd door het gierend geluid van een door de lucht suizend voorwerp. Enkele seconden daarna spatte het zee water een tiental meters achter de onfortuinlijke vlieger op. De lijn was prachtig gericht, want het dunne doch sterke koord daalde bij het doorzakken over de uitgestrekte rechterarm, waarmede de drenke ling lag te zwaaien. Met beide handen greep deze het vast, waarna Peterson en Edouard snel be gonnen in te halen. Voorzichtig manoeuvreerde kapitein van der Decken, terwijl de mannen mid scheeps gereed stonden om over te nemen, zodra men dicht genoeg genaderd was. Nog twintig meter vijftien meter tien meter vijf meter en toen schuurde het bol staande vliegerpak langs de gladde scheepsromp. De bootsman, getraind iu dit werk als geen ander, hing reeds aan zijn vanglijn buiten boord, tot aan zijn middel in het water Hij greep de drenkeling stevig beet en liet zich vervolgens door de drie matrozen weer om hoog halen. Tien seconden later werd ook de tweede geredde door de dokter in ontvangst ge nomen en overgebracht naar de ziekenboeg. Kapitein van der Decken wenkte de eerste stuur man. „Neem heneden het roer over, van Dijke en vervolg onze koers. Mijnheer Vernier en ik gaan even een sigaret roken in mijn hut." Van Dijke verdween door het luik, gevolgd door Edouard, Peterson en de gezagvoerder, die het luik naar het commandodek thans slooc. „Ziezo, Edouard. Dat zit er weer op. Je ziet wel, dat ons kruisen over de zeeën zeer nuttig is. Er is altijd wel wat te doen. Dit is de eerste redding, die je hebt meegemaakt. Je hebt je flink gehouden jongen, want het was soms wel even gevaarlijk boven. Het had maar weinig gescheeld, of die ene verraderlijke roller had je onderste boven gekegeld. Gelukkig dook je nog net weg onder de stuurkap.", (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1951 | | pagina 2