AXELSCHE IK COURANT Geheime dienst AXELSCHE ftf COURANT Gaszinkers door de Wester-Schelde ft alles Laatste phase van reuzenwerk bereikt V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hocidredactie: T. C. VINK-van VESSEM V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag y Drukker-Uitgeelster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56$ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM E HANDEN Hamea-Gelei Frankering bij Abonnement Axel. ZATERDAG 6 OCTOBER 1951 66e JAARGANG No. 2 Abonnements- prl|»i Losse nummer» Kwartaal abonnement Axel binnen de kom U Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiè fl. Buitenland fl. I - Advertentie prl}» 7 cent per m.m. Inqezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutiên ^n.uxlmum 8 regel») 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. ii. Iwan de Verschrikkelijke, de Russische despoot, stichtte reeds een spionnnifp.afdeling. He allerlei „verdachte" personen. De kleinste klei de ontdekking, dat een van zijn naaste medewerkers Malinovsky, al die tijd een agent van de Ochrana is geweest. Maar de Ochrana duchtte veel meer de liberale oproerigen dan de uiterst linkse bolsje wisten en heeft er onbedoeld alzo toe meege werkt, dat het huidige Rusland een Sovjet-staat Frankering bij Abonnement Axel. WOENSDAG 3 OCTOBER 1951 66e JAARGANG No. 1 Abonnements prijs: Losse nummers* Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. Buitenland fl. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutién (nxaxlmum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. DE: WINTERDIENSTREGELING. Met ingang van Zondag 7 October a.s. treedt weer de winterdienstregeVing van de openbare ver voersdiensten in werking. Voor zover wii tonden nagaan uit de bij het t blad in ons bezit zijnde er weinig of geen wij- voor. reft begint de dienst Bres- rgcns niet meer te IJzen- terwijl 's avonds ook de ot Breskens. Dit in ver van het depot IJzendijke wordt de dienst HulstDe Z.V.T.M. gereden, aangezien eden wordt door een Bel- dic de verdei aansluiten- is verzorgt. i treinen komen ook' geen n voor, behoudens dan na- ian de dienst Terneuzen de N. S. werd gereden. Nu op Dinsdag 2 October van de Oost Zeeuwsch- Vlaamse oever de laatste leidingen de Schelde in gingen waarmee in de tijd van ongeveer zes we ken een reuzenwerk in onze streek volbracht is, menen wij bij deze grootse prestatie van Neder lands kunnen toch nog even uitvoerig stil te moe ten staan. Enkele dagen geleden ontvingen wij van de aan nemer, de firma E. W. Smit uit Nijmegen, een keurige brochure waarin deze evenals alle verdere leveranciers en bureaux die bij dit werk betrok ken zijn geweest, een uiteenzetting geeft over betgeen op korte tijd aan werk is verzet om de zinker tot stand te brengen Aan dit boekje ontlenen wij het volgende:. HET BEGIN. i In 1946 ontstond het plan om een gedeelte van het in de Cokesfabriek te Sluiskil beschikbaar ko mende cokesovengas ter beschikking te stellen van de gasvoorziening op Walcheren en Zuid-Beveland. Wilde men een omweg via België vermijden, dan was het nodig om hiervoor een gaszinker door de Wester-Schelde lp leggen. Een plan dat aan vankelijk door velen als onmogelijk werd beschouwd. In April 1949 weed evenwel een studiecommissie samengesteld uii deskundigen op dit terrein geïnstalleerd, die bet plan nader zou bestuderen en ontwikkelen. Een der moeilijkheden, die men hierbij te over winnen had was bet voorkomen van stagnatie voor het diukke internationale scheepvaartverkeer op de Schelde, waar circa 175 schepen per dag pas seren. Aangezien het uitgesloten werd geacht om een sleul te baggeren waarin men de leiding zou kun nen leggen, was het noodzakelijk de zinker uit meer dan één leiding tc doen bestaan. Dit met het oog op mogelijke beschadigingen door niet tegenstaande het geldende ankererbod in nood ankerende schepen. Teneinde de leiding voldoende buigzaam te doen zijn, mocht de diameter niet te groot zijn, terwijl men anderzijds om drukverlies te voorkomen een zo groot mogelijke doorsnede wilde kiezen. Zoals uit deze enkele voorbeelden blijkt, inoest dus aan vele en vaak tegenstrijdige eisen vol daan worden. Voor Jiet leggen van de zinker zijn verschillende methoden bestudeerd, zoals het uitleggen van de leiding met drijvers: het afwikkelen van de lei ding van een trommel (zoals de pijpleiding van Engeland naar Frankrijk bij de geallieerde ope raties in 1944); het gebruik van een holle lood kabel (die men dan zou kunnen uitleggen op de zelfde wijze als de eerder door de Schelde ge legde electriciteitskabels)het overtrekken van een niet drijvende leiding bestaande uit stalen buizen. De laatste methode, waartoe door de firma Smit uit Nijmegen een aanbieding werd ingezonden, werd gekozen aangezien deze de veiligste leek, het scheepvaartverkeer niet belemmerde en weinig af hankelijk was van de weersgesteldheid. Op 20 April 1951 werd het thans uitgevoerde, hierboven omschreven plan in de commissie f be sproken, waarbij nog diverse bezwaren werden ge opperd. Besloten werd toen een proefstuk van 400 meter gereed te maken om de resultaten in Je pructijk te onderzoeken. Zo werd op 2 Juni met het lassen van dit stuk begonnen en op 7 Juni was men gereed en werd dit proefstuk in het water gesleept. Vrijdag 8 Juni werd deze leiding, die op een zandbank gesleept was, bij laag water onderzocht, waarbij de ^prac- tische uitvoering vac het plan duidelijk bleek. Na een advies van de studiecommissie dd. 27 Juni' werd op 20 Juli het werk gegund. Begin Augustus werd met de voorbereidende werkzaam heden begonnen en op 16 Augustus werden de eerste pijpen aangevoerd. Op 4, 5 en 6 September werden de drie Noor- lijke delen van de leiding getrokken en op 19 en 20 September de twee eerste zuidelijke delen. DE UITVOERING. Alvorens men met het leggen van de. pijplei dingen op de Scheldebodem kon beginnen, moest deze allereerst worden gezuiverd van wrakken en mogelijke „oorlogssouvenirs" zoals munitie e.d. Door twee sleepboten is hiertoe met staaldraden de Scheldebodem afgetast. Op verdachte plaatsen werd daarbij door een duiker op de bodem een nader onderzoek ingesteld. Driemaal vond men een schecpsanker, terwijl buiten het tracé nog het wrak van een vliegtuig lagl Op 3 Augustus toen men reeds volop met de voorbereidingen van het werk doende was, deed zich nog een moeilijkheid voor die een tussen tijdse wijziging in de werkwijze voor de Zuidelijke oever noodzakelijk maakte. Bij een nader onder zoek van de Scheldebodem was n.l. gebleken dat tussen de wal en de z.g. rug van Baarland een kleibank van ongeveer 800 meter moest worden gepasseerd. Om te bereiken dat de leiding hier mettertijd voldoende in zou wegzinken, heeft men voor dit stuk leiding nog extra zinkstukken ver vaardigd, waardoor op iedere 10 meter leiding nog een extra gewicht van ongeveer 90 kg. werd bevestigd. Waar de pijpen over de zanderige rivier bodem liggen kon worden volstaan met de leiding door het volpompen met water te verzwaren. In de week van 30 Juli tot 7 Augustus werden voorbereidingen getroffen voor het werk op de beide oevers en werden regelingen getroffen met de boeren wier wei- en bouwland men moest gebruiken voor het werk. Van 717 Augustus werd het materiaal aangevoerd, welbij wij en kele respectabele getallen vindf 3000 bielsen, 1200 meter smalspoor, 15000 kg. bitumen voor asfaltering van lassen en voor de houtomwikke ling 145 M3 Zweeds vuren, met een totale lengte van 220 km (dit is dus ruim de afstand van Axel naar Amsterdam). Op 18 Augustus werd met zes lassers aan het lassen begonnen en in goed twee weken tijds werd 7500 meter leiding gelast, de lassen geasfalteerd, het latwerk aangebracht en de speciaal ontworpen rolstelling gemonteerd. De aan de binnenzijde van de dijk liggende leiding moest ook nog de dijk over en aangezien door Waterstaat niet werd toe gestaan de zes meter hoge dijk voor dit doel tij delijk te doorgraven moest een speciale stelling ge bouwd worden, die de leiding op deze hoogte bracht en aan de zeezijde de leiding weer terug leidde tot aan het water. Bij het leggen was een der belangrijkste vragen: hoe kon men contact houden tussen de bij dit werk leiding gevende ingenieur, de sleepbootka pitein en de mannen die bij de in het land lig gende leiding waren? Dank zij P.T.T. kreeg men hiervoor de beschikking over een zend- en ont- vanginstallatie, terwijl de mannen op het terrein beschikten over draagbare zenders en ontvangers, de z.g. „walkie-talkies". Dit verbindingssysteem bleek zo mooi te werken dat men hiermede de leiding tot op de centimeter nauwkeurig kon la- waar men dit wenste. Werden in verband met het beschikbare werk terrein en de lengte der leiding op de Bevc- landse wal de leidingen in twee gedeelten klaar gemaakt ^n deze eerst tijdens het trekken aan elkaar gelast, bij de Griete was het mogelijk de 1900 ineter lange leiding in één keer en in één stuk te voren gereed te maken. Zoals gezegd gingen op 19 en 20 September twee van de drie leidingen vanaf de Zeeuws-Vlaamse oever het water in en de volgende nacht werden de eerste twee verbindingen op de zandplaat al tot stand ge bracht en verder afgewerkt. Nadat dit alles gereed was zijn de gehele rol stelling en „het viaduct" ongeveer 400 meter ver plaatst om de derde leiding die iets verder Oos telijk ligt (men wilde met het oog op mogelijk voorkomende dijkvallen de leidingen niet vlak bij elkaar leggen) en gereed gemaakt voor het trek ken van het laatste stuk, waarover verdere bij zonderheden elders in dit nummer te vinden zijn. MOEILIJKHEDEN EN MEDEWERKING VAN ALLE ZIJDEN. Met het bovenstaande hebben wij enkele punten weergegeven, die naar onze mening voor de be langstellende leek interessant zijn. Het boekje be vat evenwel nog veel meer lezenswaardigs en het schetst c.a. nog de moeilijkheden en problemen die zich voordeden bij de verzekering van dit grote en unieke werk, de protesten der lassers wanne*, hun werk moest worden afgekeurd, de problemen om de samenstelling van een geschikte bescher mingslaag te vinden, de weinige tijd die beschik baar was voor het asfalteren der buizen, de moei lijkheid om de geïsoleerde buizen in verband met de aan te brengen houten bescherming zuiver rond te houden, enz. enz. Verder vinden wij voor vakmensen nog interes sante uiteenzettingen over de werkwijze bij het lassen, de röntgen-technische controle der lasna den (er zijn in totaal op de Noordelijke oever 914 lassen en op de Zuidelijke 661 lassen gecontro leerd. wat een totaal van niet minder dan 3150 opnamen betekende. Ook bet transport van de pijpen op zo korte termijn en door de Zeeuwse kleipolders is nog een werkstuk op zichzelf; van 15 Augustus tot en met 22 September werden 28 vrachten van in totaal 280.000 kg. pijpen vervoerd, juist in de periode van het vlasvervocr, waarbij vaak 3 tot 5 uur aan de veerhaven moest worden gewacht. Ook over het sleepbootwerk, dat in handen van de fa. W. Muller uit Terneuzen was, zou nog een afzonderlijk verhaal tc vertellen zijn, zoals ook nog over de speciaal geconstrueerde, op kogel lagers lopende rolstellen, waarover de sleepboten de leiding zeewaarts trokken, maar dit zou ons toch te ver voeren. Opvallend is evenwel de goede onderlinge samen werking en de bereidheid van de directies en het personeel der betrokken bedrijven om zo nodig dag en nacht gereed te zijn of door te werken aan eigen speciale taak. Dank zij deze samenwerking is ongetwijfeld dit werk zo succesvol verlopen en heeft men weer eens opnieuw bewezen waartoe de Hollandse waterbouwkundigen en ingenieurs in staat zijn. J WERKVERRUIMING. aten ingestelde cottmissie en tot bestrijding van de r Zeeuwsch-Vlaanderen zit- P. Vcrschaffel, directeur len te Sas van Gent en het bedrijfsleven de heer :teur van de N.V. Comp. iskil, verder de heer W. xel. .icc-voorzitter dezer com- de heren C. Philipse en 1. Staten. Secretaris is de oofdcommies ter provin- 1GNE BEGONNEN.' oieten zijn thans weer op >rlopig nog mooi schoon 1 berijdbare toestand laat, de auto's bovendien ge- jr veel moeite de bieten lt er verder helaas wei- ampagne te zeggen. Het vrij laag (gemiddeld 653 iar),' terwijl ook het ge weken geleden is vol- 1 toch nog iets verbeterd dat bij gnnstig weer de zullen worden. tanzien dat de campagne korter zal duren dan vleide de eigenaar van ijn goede klanten steeds m wierp een biljet van roccnt af voor de be- iepast," klonk het ant- aloos vlugge beweging, met zijn ogen nauwe- Péroux het bankbiljet lar een tafeltje aan het met de kwasi-uitroep: al. Een beetje geduld et overal tegelijk be ach, toen hij het be ider zag. zakkenroller geweest," een duimbeweging over g van Péroux wijzend, lies met de handjes." achtc Bergerat, „alleen ;ten, hoe hij zijn he mde Maurice. „Vier dat is vier maal 3 francs. Verder nog ruiswater en honderd 1 mijn waarde heer, d francs".

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1951 | | pagina 1