GOUDLAND
uit Uw body
SANAPIRIN jaagt kou en pijn
HET VERGETEN
UIT ONZE OMGEVING.
AXEL
feuilleton.
door H. W van Brakel
HE1ZIGERSVERVOER N. S. WORDT
STOPGEZET.
Ha daar is het nieuws
Axelsche Courant
SPORTNIEUWS.
DE BEVRIJDINGSHERDENKING.
Dc lijd gaat snel. Zeven jaren zijn reeds ver
lopen sedert het tijdstip dat de Poolse soldaten,
onder bevel van kolonel Szydlowski ons stadje
binnentrokken.
Maar op deze gedenkwaardige dag 19 Sep
tember komen ieder Axelaar weer duidelijk voor
de geest, de tonelen van vreugde en leed, die de
bevrijding teweeg bracht.
Wij gedenken de slachtoffers onder de burger
bevolking, die de vreugde van de bevrijding 11a
de doorstane angst niet meer mochten beleven.
Maar wij eren ook steeds weer opnieuw de Poolse
jonge mannen, die wij nimmer hebben gekend, doch
die eveneens voor onze vrijheid het hoogste offer
brachten.
Dankbaarheid kunnen wij alleen betonen, aan
die enkelen onzer bevrijders, die er het leven af
brachten en thans nog in onze omgeving woon
achtig zijn.
Slechts een tiental Polen was dit jaar nog ge
tuige van onze bevrijdingsherdenking, die ook nu
weer bestond in een H. Mis in de R.K. Kerk, bij
gewoond door het gemeentebestuur, en kransleg-
gingen op de graven van gevallen burgers en mi
litairen en op het graf van mevrouw Szydlowski.
Ook werden kransen gelegd door het gemeente
bestuur en de Vereniging „AxelPolen" bij het
monument van de Axelse bevolking in de Zee
straat en aan de voet van het Poolse Kruis aan
de Kanaalweg.
Smaakvol als altijd was weer de bloemversie-
ring van het plantsoen rondom het Monument,
waarboven hooguit de Poolse en Nederlandse vlag
gen wapperden Des avonds, toen een ontstoken
gasvlam over dit alles een helder licht verspreid
de, trok dit zoals gewoonlijk veel belangstelling,
nadat in de namiddag de burgerij door het neer
leggen van bloemen in de Poolse kleuren haar
hulde had betoond.
Des avonds concerteerden op het Marktplein ach-'
tcreenvolgens het Hervormd Kinderkoor, de har
monie „Concordia" en de Accordeon en Mond-
accordeonvereniging „Mondaecordeota".
De Poolse gasten brachten opnieuw een gezel
lige dag door in Axel en werden des avonds laat
in particuliere auto's naar Rreskens uitgeleide ge
daan om vandaar per boot hun woonplaats Vlis-
singen te bereiken.
Vermelden wij tenslotte nog, dat door een koor
gevormd uit leden van de Chr. Zangvereniging
„Asaf" en de R.K. Zangvereniging Thalia" bij
het Poolse Kruis het Poolse en het Nederlandse
volkslied ten gehore werden gebracht.
VOGELVERENIGING OPGERICHT.
Dinsdag werd alhier opgericht een vereniging
van vogelliefhebbers. Tijdens de oprichtingsver
gadering gaven zich 12 leden op, welk aantal thans
reeds 16 bedraagt. Tot voorzitter werd gekozen
de heer Jac. Wieland. Een voorlopig bestuur van
vijf personen zal de gemaakte plannen uitwerken,
waarna over 14 dagen op een tweede vergadering
een definitief bestuur zal worden gekozen.
De vereniging stelt zich ten doel, het organiseren
van tentoonstellingen op het gebied van kanaries,
parkieten, tropische en inlandse vogels, ledereen
die zulke vogels bezit, of hierin belang stelt,
kan lid worden. De vereniging is gevestigd in
hotel „Het Gulden Vlies". Getracht zal worden
nog deze winter een expositie van de vogels der
leden te geven.
Axel is hiermee weer een vereniging rijker ge
worden, die stellig zijn weg wel zal vinden, daar
het kweken en hcudeu van vogels een soort van
vrije tijdsbesteding bij uitstek genoemd mag worden.
44)
„Het is een merkwaardig schip, maar een tech
nisch wonder," verklaarde de jongeman voorzichtig.
„Bovendien vind ik dc naam wel zéér toepas
selijk."
„Mooi zo. Het doet mij genoegen, je zo te
horen spreken."
Al pratend waren ze bij de roerganger terug
gekomen. De eerste stuurman stond naast hem
en controleerde de koers.
„Van Dijkel"
„Kapitein." De eerste officier draaide zich
snel om.
„Ik ben van plan straks eens een snelheids
proef te houden. Ik denk over een 20 minuten.
Een knipoogje vergezelde deze woorden.
Van Dijke, die aan een half woord reeds ge
noeg had en de reeds dikker wordende rookpluim
eveneens had waargenomen, keek zijn commandant
onbewogen aan.
„Ik zou daarom willen voorstellen, dat jij straks
neneden overneemt, zodra ik je het sein
aart geef. Ik blijf hier boven voor de al-
frole. Het lijkt mij beter, dat rnijn-
r e> er mee gaat met jou. In de eerste
plaats is .et leerzamer en in de tweede plaats
GEMEENTERAADSZITTING.
Zaterdagochtend zal de Raad bijeenkomen ter
behandeling van enkele spoedeisende punten.
Door en W wordt voorgesteld de lopende
kasgeldlening groot f 250.000 waarvan de loop
tijd bijna verstreken is, met 3 maanden te ver
lengen. Verder wordt voorgesteld over te gaan
tot de bouw van 13, 13 en 19 woningen in plan
West, (de toewijzing van deze woningen werd al
door de raad geaccepteerd) en hiervoor aan B.
en W. een crediet te verlenen van f 55.922 voor
grond- en f 618,450,voor bouwkosten. Verder
een zo hoog mogelijke bijdrage uit 's Rijks kas
te vragen voor het exploitatie-tekort op deze
woningen
AANRIJDING.
Toen Woensdagavond de wielrijder F. Z., uit
Axel, vanuit Terneuzen per fiets huiswaarts wil
de keren, stak hij in de Axelse straat ter hoogte
van het kantoor van de Waterleiding Mij. plotse-
ling de weg over, juist voor een passerende auto,
bestuurd door de heer A. uit Zaamslag.
Z. werd door deze auto gegrepen en moest met
een gebroken arm en been in het ziekenhuis op
genomen worden.
De bestuurder van de auto treft geen schuld.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 23 September 1951.
Ned. Ilerv. Kerk. 10 uur en 2.30 uur Ds. P.
J. Pennings. (In beide diensten collecte voor het
orgelfonds).
Geref. Kerk: 10 uur en 2.33 uur üs. A.
Kuiper.
Geref. Kerk. (Ds. Jan Scharpstraat 1). 10 uur
en 3 uur Ds. D.J. Couvée
Geref. Gemeente. 10 uur en 2.30 uur Lecsdienst.
De minister van Verkeer en Waterstaat heeft
aan de N.V. Nederlandse Spoorwegen toestemming
verleend op het baativgk TerneuzenHulst met in
gang van 7 October a.s. het reizigersvervoer per
trein tijdelijk te staken.
Het traject HulstClinge dat door de Belgische
Spoorwegen wordt verzorgd en waarvan vrij veel
gebruik wordt gemaakt door arbeiders in de textiel
industrie in deze streek zal ook in de toekomst
worden gereden.
Ongetwijfeld zullen degenen die door middel van
een abonnement van de dienst HulstAxelTer
neuzen gebruik maakten om naar en van hun
werk te reizen of scholen te bezoeken gedupeerd
zijn. Weliswaar blijft vervoer mogelijk met de
Z.V.T.M., maar het prijsverschil in de abonne
menten is voor regelmatige passagiers niet gering.
HET PLOEGENSTELSEL VOOR DE
ZEEUW SCH-VLAAMSE KANAALINDUSTRIE
Voor Zondagsarbeid 100 pCt. toeslag.
Tijdens een Maandag te Sas van Gent gehou
den bijeenkomst van werkgevers in de Zeeuwsch-
Vlaamse kanaalindustrie werden de voorstellen be
sproken, die door dc Bedrijfsunie werden gedaan
tot het verlenen van extra toeslagen als compen
satie voor derving van inkomsten bij invoering
van het 31/2 ploegenstelscl voor enkele bedrijven.
Besloten werd voor Zondagsarbeid een toeslag
van 1000/0 toe te staan, onder voorwaarde echter,
dat deze nieuwe regeling voor het 31/2 ploegen-
stelsel volcontinu onder geen enkele omstandig
heid van invloed zal zijn voor het 3 ploegen-
stelsel scmi continu.
De overige voorstellen, met name toeslagen voor
arbeid op Maandagmorgen en Zaterdagmiddag kon
den door de werkgevers niet worden aanvaard.
Indien, zoals verwacht wordt, de door de werk
gevers voorgestelde regeling wordt aangenomen,
veiliger, in verband met het hevige bonzen. Dat
is hij nog niet gewend. A propos, is achter alles
in orde?"
„Achter alles in orde, kapitein," herhaalde de
„eerste" met nadruk.
„Uitstekend. Nu, ik zou zeggen, ga dan maar
vast. Alle luiken zijn dicht, nietwaar?"
„Nog niet geopend sinds gisteravond, kapitein
„Goed. Nog even dichthouden tot nader order".
Nadat Van Dijke en Edouard, alsmede de ma
troos-roerganger vertrokken waren, bleef kapitein
Van der Decken de enige levende ziel aan dek
van de „Ophir", waarvan hij thans het roer zelf
in handen had genomen. Rustig, bijkans waardig,
stond hij daar, in souvereine zelfbewustheid. Een
enkele maal slechts wendde hij het hoofd even
naar stuurboord en constateerde, dat de steeds
dikker wordende rookpiuim werd voortgebracht
door een op volle snelheid naderend adviesjacht
van de Franse marine.
Onbewegelijk stond thans de gezagvoerder van
de „Ophir" achter de stuurkap, zijn schip met
vaste hand op de eenmaal bepaalde koers houdend.
Aan boord van het marine-vaartuig ging een
vlaggesein omhoog: „Bijdraaien."
Op de brug van het aviso sloeg de bevelvoe
rende officier, het stalen vaartuig scherp gade.
„Hij schijnt ons niet in de gaten te hebben."
riep hij uit, toen hij zag dat de „Ophir" zijn
koers niet wijzigde. „Hij is bijna buiten de terri-
kan binnenkort de invoering van het 31/2 ploe-
genstelsel voor de l'Azote en de Cokesfabriek te
Sluiskil en voor een klein gedeelte van de Phos-
phaat- en Spiegelglasfabriek te Sas van Gent tege
moet worden gezien.
Van werkgeverszijde wordt nog het volgende
opgemerkt:
Oorspronkelijk was afgesproken dat verkorting
van de werktijd volkomen afhankelijk was van
de omstandigheid, dat voldoende arbeiders te krij
gen waren. Aangezien dit eerst twijfelachtig leek
stemde het tot grote voldoening, dat de fabrikant
een systeem kon ontwerpen voor het instellen
van een 31/2 ploegenstelsel, waardoor aan het
verzoek van de bonden zou kunnen worden voldaan.
Dank zij het initiatief van de werkgevers is het
dus mogelijk gebleken om de verkorte werktijd
in te voeren, lang voordat dit redelijkerwijs ver
wacht. kon worden. De bonden zijn daarop ge
komen met eisen tot compensatie van loonderving
waarover thans onderhandeld wordt. Het doet de
werkgevers daarom allerminst prettig aan, dat door
publicatie in de pers de indruk is ontstaan, dat
de toestand nijpend zou zijn, alsof er sprake zon
zijn van een conflict. Het voorstel is aan de
bonden gedaan om tegemoet te komen aan hun
verlangen naar kortere werktijden. P.Z.Crt.
DE GASZINKER DOOR DE SCHELDE
Deze week twee verbindingen tot stand
gebracht.
Woensdagochtend is men na slechts 10 dagen
voorbei eidend werk aan de wal begonnen met
het vanaf de Zeeuwsch-Vlaamse oever in de Schel
de slepen van de buizen, die met de reeds ge
legde de schakel zullen vormen tussen beide
oevers en die begin 1953 ook Zuid-Beveland en
Wakheren zullen laten profiteren van het cokes-
gas van Sluiskil.
[11 aanwezigheid van vele belangstellenden ging
het eerste stuk pijp van ca. 1 km. lengte het
water in, waarna des namiddags omstreeks half 6
bij gunstig tij de kop van de leiding netjes op de
zandplaat werd gedeponeerd
Donderdagochtend ging het eerste stuk van de
tweede leiding de Schelde in en Donderdagmiddag
ging even vlot als de vorige het laatste stuk van
deze pijp naar de Schelde-bodem. In de nacht
van Donderdag op Vrijdag zijn de eerste twee ver
binden op de zandplaat aan elkaar gelast
Verbluffend eenvoudig gebeurt alles, wanneer
men het ziet. Met mobilofoons en draagbare ont
vang- en zendinstallatie's staan alle posten met
elkaar in verbinding. Ir. H. Hofman, die de
leiding heeft over dit werk, bezet zijn commando
post op de kruin van de dijk en na enig telefo
nisch overleg met de sleepbootkapitein op de
Schelde ligt deze liet anker en begint langzaam
aan de kabel te trekken. Langzaam komt dan ook
de reuzenslang op het land in beweging. Steeds
sneller schuift zij het water in tot een 100 m.
in het nat is verdwenen. De post aan de staart
van de slang meldt dan dat gestopt moet worden
daar nog een aantal zinkstukken aan de leiding
bevestigd moet worden. De commandopost vraagt
de sleepboot vaart te minderen en precies op
de gewenste afstand ligt de lange pijp weer stil
Na een kwartiertje komt de leiding weer in be
weging én gaat de rest langzaam het water in.
Wanneer nog plm. 75 m. op het land ligt meldt
de schipper op de zandplaat te zijn. Alles wordt
nog eens gecontroleerd en in orde bevonden. Snel
wordt een gat gebrand in de leiding en deze vol
water gepompt. Zeven ton water verdwijnt in het
inwendige en met de circa 20 ton aan zinkstukken
waarmee de leiding is verzwaard zal de leiding
langzaam in dc klei-achtige Schelde-bodem weg
zakken. Zo zijn nu twee van de drie leidingen
gelegd en ondertussen gaat het laswerk aan de
derde al weer verder. Op 2 October zal deze laatste
pijp, met enig officieel vertoon de Schelde ingaan.
torialc wateren. We zullen proberen, hem nog
te pakken te krijgen. Los een schot over zijn
boeg!"
Een ogenblik later bolderde een grijs-witte rook
wolk over bakboord, gevolgd door een daverende
knal. Hoog spatte het zeewater op, honderd meter
vooruit.
De gestalte op het commandodek van de „Ophir
bewoog zich niet. Roerloos, als een granieten
beeld, stond kapitein Van der Decken achter het
roer. Er lag thans iets dreigends in zijn gehele
wezen.
„üekaelsl Hij reageert zelfs niet op een kanon
schot," schreeuwde de commandant van de oor
logsbodem, half nijdig, half verbouwereerd.
„Een raar sardineblikje, jonker," merkte een
bootsman op. die naast een adelborst stond te
kijken naar de wedloop tussen de beide schepen.
„Wat zou bet voor een landsman zijn? Hij voert
alleen een purperen vlag met een gouden lauwer
krans, waarin een zilveren afgewerkt anker. Een
verduiveld mooi ding, tussen twee haakjes."
„Het is een vreemde vogel, inderdaad," merkte
de adelborst op, zijn kijker richtend. „Wacht,
daar achterop zie ik een naam „Ophir.
„Hij blijft doorvaren," gromde de gezagvoerder
verstoord. „Welnu, we zullen eens naast hem
gaan liggen."
Met een snelle duw zette hij de machinekamer-
tclegraaf op „volle kracht vooruit."
Op de brug van het kleine oorlogsschip steeg
de spanning. Men was de „Ophir' thans tot op
een vierde kabellengte genaderd.
De commandant greep een scheepsroeper, waeht-
Dc abonné van de Axelsche Courant ziet
zijn lijfblad steeds weer met vreugde ver
schijnen, want het brengt berichten over
zijn directe omgeving, over personen of ge
beurtenissen waarmee hij zich nauw ver
bonden voelt.
Daarom boekt een advertentie in de Axel
sche Courant zulke verrassende resultaten
want voor de abonné's is een advertentie
even belangrijk als de rest van de krant.
Uw annonce in dit NIEUWSBLAD wordt
gelezen en besproken 1
Vraag eens inlichtingen bij de admini
stratie van de
Markt 12 AXEL Telefoon 56
Publicatie van „De Nederlandsche
Nieuwsbladpers"
Wielrennen.
FRAAIE ZEGE VAN RINUS VERIIELST
TE OOSTAKKER (B).
Onze blonde plaatselijke favoriet Rinus Ver
helst heeft precies een maand na zijn overgag
naar het amateurisme weer eens overtuigend be
wezen, dat hij niet alleen in uitstekende vorm is
maai ook, dat hij 11a een zo'n kort verblijf ii
deze categorie reeds laat blijken, dat men hem nie
moet onderschatten.
Zo heeft hij Dinsdag weer van zich doen spre
ken door in Oostakker (B.) alles achter zich t
laten en met ruime voorsprong beslag te leggei
op ere-palm en beker.
Het parcours van bijna 8 km. lengte moest V
maal worden afgelegd, zodat de afstand 110 km
bedroeg. Er vertrokken 35 Nederlandse en Bel
gischc amateurs.
Verbelst ging van meet af aan er tussenuit ei
daar het peleton zich aanvankelijk rustig hiel
lag onze stadgenoot vrij spoedig een minuut voot
Maar de kopgroep, die blijkbaar eerst dacht, da
deze stoutmoedige ontvluchting wel op niets zoi
uitlopen bleef niet rustig, maar ontketende eei
geweldige jacht, toen Verhelst te lang naar hui
zin wegbleef. Inderdaad wist een groepje rennen
in de zesde ronde aansluiting te krijgen met d
nog in vlot tempo rijdende Axelaar. In de feil
jacht bleken de achtervolgers evenwel al hun kruit
te hebben verschoten, want toen Rinus een paai
ronden later, met nog ruim 45 km. te rijden,
opnieuw wegsprong en aan de haal ging, kol
niemand deze demarrage beantwoorden.
In een schitterende solo-rjt wist hij toen weet
een geleidelijk groeiende voorsprong te nemen en
intussen zijn deel te krijgen van de talrijke pre
mies die uitgeloofd werden.
Met een voorsprong van 1 min. en 10 sec. op
de kopgroep passeerde Verhelst als eerste de eind
streep in de tijd van 2 uur en 43 min.
Dc uitslag was: 1. Verhelst; 2. K. Inghels, Sai
van Gent; 3. Boussot (B.); 4. De Waal, Klooster-
zande; 5. De Roeck (B.); 6. Goddaert (B.); 7,
Konings; 8. Van Kerckhoven.
te totdat de afstand nog nauwelijks twintig me
ter bedroeg van boord tot boord en bracht het
apparaat voor zijn mond
„Ship ahoyl" riep hij. Zijn stem schalde boveti
het geraas van de woelige zee uit. „Ship ahov 1
In de verstarde figuur van de man op het com
mandodek kwam beweging. Langzaam verliet hij
het roer en naderde de stuurboordverschansing,
de kin op de borst. Met zijn rechterhand hield hij
de zuidwester vast, waarvan hij Je neergeslagen
rand wat oprolde. Toen hief hij plotseling het
hoofd op.
Een kreet van afgrijzen steeg op aan boord van
het marinevaartuig... Het gelaat, dat hen aan
staarde was verschrikkelijk om aan te zien
De adelborst had zich vol walging afgewend,
de bootsman smoorde een vloek in zijn vuist, de
commandant beet zich op de lippen. Het bloed
was uit zijn gelaat geweken. Hij herstelde zit h
echter snel, schraapte even zijn keel en bracht
de megaphoon opnieuw voor de mond.
„Wilt U onmiddellijk bijdraaienl Ik heb bevel
Uw schip aan een nader onderzoek te onder-
werpenl"
„Uw verzoek is tè vriendelijk, om er geen
gehoor aan te geven," klonk het sarcastische
antwoord „Aan Uw wens zal ik direct vol
doen. Maakt U alle3 maar gereed om een sloep
te strijken." Met deze woorden liep kapitein
van der Decken terug naar zijn commandopost.
Daar aangekomen, drukte hij op een knop aan
de binnenkant van de stuurkap.
(Wordt vervolgd.)