GOUDLAND uit Uw body SANAPIRIN jaagt kou en pijn HET VERGETEN UIT ONZE OMGEVING. AXEL feuilleton. door H. W van Brakel HE1ZIGERSVERVOER N. S. WORDT STOPGEZET. Ha daar is het nieuws Axelsche Courant SPORTNIEUWS. DE BEVRIJDINGSHERDENKING. Dc lijd gaat snel. Zeven jaren zijn reeds ver lopen sedert het tijdstip dat de Poolse soldaten, onder bevel van kolonel Szydlowski ons stadje binnentrokken. Maar op deze gedenkwaardige dag 19 Sep tember komen ieder Axelaar weer duidelijk voor de geest, de tonelen van vreugde en leed, die de bevrijding teweeg bracht. Wij gedenken de slachtoffers onder de burger bevolking, die de vreugde van de bevrijding 11a de doorstane angst niet meer mochten beleven. Maar wij eren ook steeds weer opnieuw de Poolse jonge mannen, die wij nimmer hebben gekend, doch die eveneens voor onze vrijheid het hoogste offer brachten. Dankbaarheid kunnen wij alleen betonen, aan die enkelen onzer bevrijders, die er het leven af brachten en thans nog in onze omgeving woon achtig zijn. Slechts een tiental Polen was dit jaar nog ge tuige van onze bevrijdingsherdenking, die ook nu weer bestond in een H. Mis in de R.K. Kerk, bij gewoond door het gemeentebestuur, en kransleg- gingen op de graven van gevallen burgers en mi litairen en op het graf van mevrouw Szydlowski. Ook werden kransen gelegd door het gemeente bestuur en de Vereniging „AxelPolen" bij het monument van de Axelse bevolking in de Zee straat en aan de voet van het Poolse Kruis aan de Kanaalweg. Smaakvol als altijd was weer de bloemversie- ring van het plantsoen rondom het Monument, waarboven hooguit de Poolse en Nederlandse vlag gen wapperden Des avonds, toen een ontstoken gasvlam over dit alles een helder licht verspreid de, trok dit zoals gewoonlijk veel belangstelling, nadat in de namiddag de burgerij door het neer leggen van bloemen in de Poolse kleuren haar hulde had betoond. Des avonds concerteerden op het Marktplein ach-' tcreenvolgens het Hervormd Kinderkoor, de har monie „Concordia" en de Accordeon en Mond- accordeonvereniging „Mondaecordeota". De Poolse gasten brachten opnieuw een gezel lige dag door in Axel en werden des avonds laat in particuliere auto's naar Rreskens uitgeleide ge daan om vandaar per boot hun woonplaats Vlis- singen te bereiken. Vermelden wij tenslotte nog, dat door een koor gevormd uit leden van de Chr. Zangvereniging „Asaf" en de R.K. Zangvereniging Thalia" bij het Poolse Kruis het Poolse en het Nederlandse volkslied ten gehore werden gebracht. VOGELVERENIGING OPGERICHT. Dinsdag werd alhier opgericht een vereniging van vogelliefhebbers. Tijdens de oprichtingsver gadering gaven zich 12 leden op, welk aantal thans reeds 16 bedraagt. Tot voorzitter werd gekozen de heer Jac. Wieland. Een voorlopig bestuur van vijf personen zal de gemaakte plannen uitwerken, waarna over 14 dagen op een tweede vergadering een definitief bestuur zal worden gekozen. De vereniging stelt zich ten doel, het organiseren van tentoonstellingen op het gebied van kanaries, parkieten, tropische en inlandse vogels, ledereen die zulke vogels bezit, of hierin belang stelt, kan lid worden. De vereniging is gevestigd in hotel „Het Gulden Vlies". Getracht zal worden nog deze winter een expositie van de vogels der leden te geven. Axel is hiermee weer een vereniging rijker ge worden, die stellig zijn weg wel zal vinden, daar het kweken en hcudeu van vogels een soort van vrije tijdsbesteding bij uitstek genoemd mag worden. 44) „Het is een merkwaardig schip, maar een tech nisch wonder," verklaarde de jongeman voorzichtig. „Bovendien vind ik dc naam wel zéér toepas selijk." „Mooi zo. Het doet mij genoegen, je zo te horen spreken." Al pratend waren ze bij de roerganger terug gekomen. De eerste stuurman stond naast hem en controleerde de koers. „Van Dijkel" „Kapitein." De eerste officier draaide zich snel om. „Ik ben van plan straks eens een snelheids proef te houden. Ik denk over een 20 minuten. Een knipoogje vergezelde deze woorden. Van Dijke, die aan een half woord reeds ge noeg had en de reeds dikker wordende rookpluim eveneens had waargenomen, keek zijn commandant onbewogen aan. „Ik zou daarom willen voorstellen, dat jij straks neneden overneemt, zodra ik je het sein aart geef. Ik blijf hier boven voor de al- frole. Het lijkt mij beter, dat rnijn- r e> er mee gaat met jou. In de eerste plaats is .et leerzamer en in de tweede plaats GEMEENTERAADSZITTING. Zaterdagochtend zal de Raad bijeenkomen ter behandeling van enkele spoedeisende punten. Door en W wordt voorgesteld de lopende kasgeldlening groot f 250.000 waarvan de loop tijd bijna verstreken is, met 3 maanden te ver lengen. Verder wordt voorgesteld over te gaan tot de bouw van 13, 13 en 19 woningen in plan West, (de toewijzing van deze woningen werd al door de raad geaccepteerd) en hiervoor aan B. en W. een crediet te verlenen van f 55.922 voor grond- en f 618,450,voor bouwkosten. Verder een zo hoog mogelijke bijdrage uit 's Rijks kas te vragen voor het exploitatie-tekort op deze woningen AANRIJDING. Toen Woensdagavond de wielrijder F. Z., uit Axel, vanuit Terneuzen per fiets huiswaarts wil de keren, stak hij in de Axelse straat ter hoogte van het kantoor van de Waterleiding Mij. plotse- ling de weg over, juist voor een passerende auto, bestuurd door de heer A. uit Zaamslag. Z. werd door deze auto gegrepen en moest met een gebroken arm en been in het ziekenhuis op genomen worden. De bestuurder van de auto treft geen schuld. PREDIKBEURTEN. Zondag 23 September 1951. Ned. Ilerv. Kerk. 10 uur en 2.30 uur Ds. P. J. Pennings. (In beide diensten collecte voor het orgelfonds). Geref. Kerk: 10 uur en 2.33 uur üs. A. Kuiper. Geref. Kerk. (Ds. Jan Scharpstraat 1). 10 uur en 3 uur Ds. D.J. Couvée Geref. Gemeente. 10 uur en 2.30 uur Lecsdienst. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft aan de N.V. Nederlandse Spoorwegen toestemming verleend op het baativgk TerneuzenHulst met in gang van 7 October a.s. het reizigersvervoer per trein tijdelijk te staken. Het traject HulstClinge dat door de Belgische Spoorwegen wordt verzorgd en waarvan vrij veel gebruik wordt gemaakt door arbeiders in de textiel industrie in deze streek zal ook in de toekomst worden gereden. Ongetwijfeld zullen degenen die door middel van een abonnement van de dienst HulstAxelTer neuzen gebruik maakten om naar en van hun werk te reizen of scholen te bezoeken gedupeerd zijn. Weliswaar blijft vervoer mogelijk met de Z.V.T.M., maar het prijsverschil in de abonne menten is voor regelmatige passagiers niet gering. HET PLOEGENSTELSEL VOOR DE ZEEUW SCH-VLAAMSE KANAALINDUSTRIE Voor Zondagsarbeid 100 pCt. toeslag. Tijdens een Maandag te Sas van Gent gehou den bijeenkomst van werkgevers in de Zeeuwsch- Vlaamse kanaalindustrie werden de voorstellen be sproken, die door dc Bedrijfsunie werden gedaan tot het verlenen van extra toeslagen als compen satie voor derving van inkomsten bij invoering van het 31/2 ploegenstelscl voor enkele bedrijven. Besloten werd voor Zondagsarbeid een toeslag van 1000/0 toe te staan, onder voorwaarde echter, dat deze nieuwe regeling voor het 31/2 ploegen- stelsel volcontinu onder geen enkele omstandig heid van invloed zal zijn voor het 3 ploegen- stelsel scmi continu. De overige voorstellen, met name toeslagen voor arbeid op Maandagmorgen en Zaterdagmiddag kon den door de werkgevers niet worden aanvaard. Indien, zoals verwacht wordt, de door de werk gevers voorgestelde regeling wordt aangenomen, veiliger, in verband met het hevige bonzen. Dat is hij nog niet gewend. A propos, is achter alles in orde?" „Achter alles in orde, kapitein," herhaalde de „eerste" met nadruk. „Uitstekend. Nu, ik zou zeggen, ga dan maar vast. Alle luiken zijn dicht, nietwaar?" „Nog niet geopend sinds gisteravond, kapitein „Goed. Nog even dichthouden tot nader order". Nadat Van Dijke en Edouard, alsmede de ma troos-roerganger vertrokken waren, bleef kapitein Van der Decken de enige levende ziel aan dek van de „Ophir", waarvan hij thans het roer zelf in handen had genomen. Rustig, bijkans waardig, stond hij daar, in souvereine zelfbewustheid. Een enkele maal slechts wendde hij het hoofd even naar stuurboord en constateerde, dat de steeds dikker wordende rookpiuim werd voortgebracht door een op volle snelheid naderend adviesjacht van de Franse marine. Onbewegelijk stond thans de gezagvoerder van de „Ophir" achter de stuurkap, zijn schip met vaste hand op de eenmaal bepaalde koers houdend. Aan boord van het marine-vaartuig ging een vlaggesein omhoog: „Bijdraaien." Op de brug van het aviso sloeg de bevelvoe rende officier, het stalen vaartuig scherp gade. „Hij schijnt ons niet in de gaten te hebben." riep hij uit, toen hij zag dat de „Ophir" zijn koers niet wijzigde. „Hij is bijna buiten de terri- kan binnenkort de invoering van het 31/2 ploe- genstelsel voor de l'Azote en de Cokesfabriek te Sluiskil en voor een klein gedeelte van de Phos- phaat- en Spiegelglasfabriek te Sas van Gent tege moet worden gezien. Van werkgeverszijde wordt nog het volgende opgemerkt: Oorspronkelijk was afgesproken dat verkorting van de werktijd volkomen afhankelijk was van de omstandigheid, dat voldoende arbeiders te krij gen waren. Aangezien dit eerst twijfelachtig leek stemde het tot grote voldoening, dat de fabrikant een systeem kon ontwerpen voor het instellen van een 31/2 ploegenstelsel, waardoor aan het verzoek van de bonden zou kunnen worden voldaan. Dank zij het initiatief van de werkgevers is het dus mogelijk gebleken om de verkorte werktijd in te voeren, lang voordat dit redelijkerwijs ver wacht. kon worden. De bonden zijn daarop ge komen met eisen tot compensatie van loonderving waarover thans onderhandeld wordt. Het doet de werkgevers daarom allerminst prettig aan, dat door publicatie in de pers de indruk is ontstaan, dat de toestand nijpend zou zijn, alsof er sprake zon zijn van een conflict. Het voorstel is aan de bonden gedaan om tegemoet te komen aan hun verlangen naar kortere werktijden. P.Z.Crt. DE GASZINKER DOOR DE SCHELDE Deze week twee verbindingen tot stand gebracht. Woensdagochtend is men na slechts 10 dagen voorbei eidend werk aan de wal begonnen met het vanaf de Zeeuwsch-Vlaamse oever in de Schel de slepen van de buizen, die met de reeds ge legde de schakel zullen vormen tussen beide oevers en die begin 1953 ook Zuid-Beveland en Wakheren zullen laten profiteren van het cokes- gas van Sluiskil. [11 aanwezigheid van vele belangstellenden ging het eerste stuk pijp van ca. 1 km. lengte het water in, waarna des namiddags omstreeks half 6 bij gunstig tij de kop van de leiding netjes op de zandplaat werd gedeponeerd Donderdagochtend ging het eerste stuk van de tweede leiding de Schelde in en Donderdagmiddag ging even vlot als de vorige het laatste stuk van deze pijp naar de Schelde-bodem. In de nacht van Donderdag op Vrijdag zijn de eerste twee ver binden op de zandplaat aan elkaar gelast Verbluffend eenvoudig gebeurt alles, wanneer men het ziet. Met mobilofoons en draagbare ont vang- en zendinstallatie's staan alle posten met elkaar in verbinding. Ir. H. Hofman, die de leiding heeft over dit werk, bezet zijn commando post op de kruin van de dijk en na enig telefo nisch overleg met de sleepbootkapitein op de Schelde ligt deze liet anker en begint langzaam aan de kabel te trekken. Langzaam komt dan ook de reuzenslang op het land in beweging. Steeds sneller schuift zij het water in tot een 100 m. in het nat is verdwenen. De post aan de staart van de slang meldt dan dat gestopt moet worden daar nog een aantal zinkstukken aan de leiding bevestigd moet worden. De commandopost vraagt de sleepboot vaart te minderen en precies op de gewenste afstand ligt de lange pijp weer stil Na een kwartiertje komt de leiding weer in be weging én gaat de rest langzaam het water in. Wanneer nog plm. 75 m. op het land ligt meldt de schipper op de zandplaat te zijn. Alles wordt nog eens gecontroleerd en in orde bevonden. Snel wordt een gat gebrand in de leiding en deze vol water gepompt. Zeven ton water verdwijnt in het inwendige en met de circa 20 ton aan zinkstukken waarmee de leiding is verzwaard zal de leiding langzaam in dc klei-achtige Schelde-bodem weg zakken. Zo zijn nu twee van de drie leidingen gelegd en ondertussen gaat het laswerk aan de derde al weer verder. Op 2 October zal deze laatste pijp, met enig officieel vertoon de Schelde ingaan. torialc wateren. We zullen proberen, hem nog te pakken te krijgen. Los een schot over zijn boeg!" Een ogenblik later bolderde een grijs-witte rook wolk over bakboord, gevolgd door een daverende knal. Hoog spatte het zeewater op, honderd meter vooruit. De gestalte op het commandodek van de „Ophir bewoog zich niet. Roerloos, als een granieten beeld, stond kapitein Van der Decken achter het roer. Er lag thans iets dreigends in zijn gehele wezen. „üekaelsl Hij reageert zelfs niet op een kanon schot," schreeuwde de commandant van de oor logsbodem, half nijdig, half verbouwereerd. „Een raar sardineblikje, jonker," merkte een bootsman op. die naast een adelborst stond te kijken naar de wedloop tussen de beide schepen. „Wat zou bet voor een landsman zijn? Hij voert alleen een purperen vlag met een gouden lauwer krans, waarin een zilveren afgewerkt anker. Een verduiveld mooi ding, tussen twee haakjes." „Het is een vreemde vogel, inderdaad," merkte de adelborst op, zijn kijker richtend. „Wacht, daar achterop zie ik een naam „Ophir. „Hij blijft doorvaren," gromde de gezagvoerder verstoord. „Welnu, we zullen eens naast hem gaan liggen." Met een snelle duw zette hij de machinekamer- tclegraaf op „volle kracht vooruit." Op de brug van het kleine oorlogsschip steeg de spanning. Men was de „Ophir' thans tot op een vierde kabellengte genaderd. De commandant greep een scheepsroeper, waeht- Dc abonné van de Axelsche Courant ziet zijn lijfblad steeds weer met vreugde ver schijnen, want het brengt berichten over zijn directe omgeving, over personen of ge beurtenissen waarmee hij zich nauw ver bonden voelt. Daarom boekt een advertentie in de Axel sche Courant zulke verrassende resultaten want voor de abonné's is een advertentie even belangrijk als de rest van de krant. Uw annonce in dit NIEUWSBLAD wordt gelezen en besproken 1 Vraag eens inlichtingen bij de admini stratie van de Markt 12 AXEL Telefoon 56 Publicatie van „De Nederlandsche Nieuwsbladpers" Wielrennen. FRAAIE ZEGE VAN RINUS VERIIELST TE OOSTAKKER (B). Onze blonde plaatselijke favoriet Rinus Ver helst heeft precies een maand na zijn overgag naar het amateurisme weer eens overtuigend be wezen, dat hij niet alleen in uitstekende vorm is maai ook, dat hij 11a een zo'n kort verblijf ii deze categorie reeds laat blijken, dat men hem nie moet onderschatten. Zo heeft hij Dinsdag weer van zich doen spre ken door in Oostakker (B.) alles achter zich t laten en met ruime voorsprong beslag te leggei op ere-palm en beker. Het parcours van bijna 8 km. lengte moest V maal worden afgelegd, zodat de afstand 110 km bedroeg. Er vertrokken 35 Nederlandse en Bel gischc amateurs. Verbelst ging van meet af aan er tussenuit ei daar het peleton zich aanvankelijk rustig hiel lag onze stadgenoot vrij spoedig een minuut voot Maar de kopgroep, die blijkbaar eerst dacht, da deze stoutmoedige ontvluchting wel op niets zoi uitlopen bleef niet rustig, maar ontketende eei geweldige jacht, toen Verhelst te lang naar hui zin wegbleef. Inderdaad wist een groepje rennen in de zesde ronde aansluiting te krijgen met d nog in vlot tempo rijdende Axelaar. In de feil jacht bleken de achtervolgers evenwel al hun kruit te hebben verschoten, want toen Rinus een paai ronden later, met nog ruim 45 km. te rijden, opnieuw wegsprong en aan de haal ging, kol niemand deze demarrage beantwoorden. In een schitterende solo-rjt wist hij toen weet een geleidelijk groeiende voorsprong te nemen en intussen zijn deel te krijgen van de talrijke pre mies die uitgeloofd werden. Met een voorsprong van 1 min. en 10 sec. op de kopgroep passeerde Verhelst als eerste de eind streep in de tijd van 2 uur en 43 min. Dc uitslag was: 1. Verhelst; 2. K. Inghels, Sai van Gent; 3. Boussot (B.); 4. De Waal, Klooster- zande; 5. De Roeck (B.); 6. Goddaert (B.); 7, Konings; 8. Van Kerckhoven. te totdat de afstand nog nauwelijks twintig me ter bedroeg van boord tot boord en bracht het apparaat voor zijn mond „Ship ahoyl" riep hij. Zijn stem schalde boveti het geraas van de woelige zee uit. „Ship ahov 1 In de verstarde figuur van de man op het com mandodek kwam beweging. Langzaam verliet hij het roer en naderde de stuurboordverschansing, de kin op de borst. Met zijn rechterhand hield hij de zuidwester vast, waarvan hij Je neergeslagen rand wat oprolde. Toen hief hij plotseling het hoofd op. Een kreet van afgrijzen steeg op aan boord van het marinevaartuig... Het gelaat, dat hen aan staarde was verschrikkelijk om aan te zien De adelborst had zich vol walging afgewend, de bootsman smoorde een vloek in zijn vuist, de commandant beet zich op de lippen. Het bloed was uit zijn gelaat geweken. Hij herstelde zit h echter snel, schraapte even zijn keel en bracht de megaphoon opnieuw voor de mond. „Wilt U onmiddellijk bijdraaienl Ik heb bevel Uw schip aan een nader onderzoek te onder- werpenl" „Uw verzoek is tè vriendelijk, om er geen gehoor aan te geven," klonk het sarcastische antwoord „Aan Uw wens zal ik direct vol doen. Maakt U alle3 maar gereed om een sloep te strijken." Met deze woorden liep kapitein van der Decken terug naar zijn commandopost. Daar aangekomen, drukte hij op een knop aan de binnenkant van de stuurkap. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1951 | | pagina 2