AXELSCHE JS COURANT De pyramiden „Met raad en daad" GOUDLAND HET VERGETEN v NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM feuilleton. door H. W van Brakel Abonnements- prij«: Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. ludiö fl. I Buitenland fl. I - Advertentie prlfs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutlën ^ru^xlmum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. lil Egypte te zijn geweest en niet de pyramiden ti hebben gezien, zou even belachelijk zijn als op tweede Pinksterdag in Axel te zijn zonder p 'arden te hebben gezien. Zoals onze boeren louden zeggen: „Jao, maor ik moe toch perden zlene!" zo zeiden wij: ,,Jao maor ik moe doa m d- piremiên zienel" en wij gingen kijken. Daar bij de pyramiden is het elke dag kijk dag"'. Alleen als het regent niet, dan worden fi binunen gehaald. Maar het regent er nooit, £us ze halen ze nooit binnen. Het zou trouwens bok een heeT'^fbsjouw zijn om met 2 millioen .JnokjCS steen van plm. 3000 kg. heen en weer j|e hollen. Dus wij naar de pyramiden. p Vanaf de rue Antik-khana in Cairo, waar we Jbgeerdeu, gingen wij met een autobus door de Ingstwekkend drukke straten, langs fantastische g,bouwen, over een enorme Nijlbrug naar Gi- zeh, één van de buitenwijken van de hoofdstad. Op een plein moesten wij uitstappen en dwars door dat razend drukke verkeer oversteken om aan de andere kant een trammetje te pikken. Deze zijn van hetzelfde soort als die in onze grote steden. Alleen een tikkeltje ouderwetser en een ietsje minder schoon. Sommige zijn geheel open en men zit er in als in een draaimolen die rechtuit gaat. Het was een mooie rit langs prachtige villa's en schitterende tuinen met een ongelooflijk kleurige bloemenschat en onze stem ming was buitengewoon. Af en toe rekten wij ons om te kijken of wij nog niks van de beroemde pyramiden te zien kregen. Maar nee hoor. Wel zagen we heel in de verte Sakkarah, de oude dodenstad, met zijn vele grafmonumenten, waar van de toppen boven de wocstijnheuvels uitkwa men. Sombere Indrukwekkende overblijfselen van d' allereerste Egyptische dynastieën. Een sympathieke Amerikaanse dame met een grappig vuurrood steelpannetje op haar hoofd, kreeg ze het eerst in de gaten. „There thev are!" riep ze verrukt, met een dik duimpje ir. de verte prikkend. Op slag draaiden alle hoofden buiten boord en ja. tamelijk vlakbij, op een hoogte, groots en majestueus rees de eerste pyramide uit de woes tijn omhoog. Eyn massale steenhoop, die als hij in Axel stond, twee en een half maal zo hoog vi as als de watertoren met een voet zolang als de Noordstraat. De tramrit eindigde aan een lange, met pal men beplante weg, die ophoudt bij een groot Intel „Mcna-house". Een prachtig gebouw met alle mogelijke comfort, tot een compleet zwem- Lad toe. En recht tegenover dat hotel een breed zand pad, schuin omhooglopend naar de pyramiden. Zoals bekend, zijn dit grafplaatsen van de farao's (lp een soort plateau staan 3 pyramiden tame lijk dicht bij elkaar. Gezien van onze standplaats l iegen wij eerst de grote pyramide van Cheops, ten machtige Pharao. die 2600 jaar voor Chr. over Egvpte heerste. Schuin er achter de iets kleinere pyramide van Kephren en even verder de nog kleinere pyramide van Men-kaura. Onder aan de weg stonden Arabische gidsen tnet kamelen, die onmiddellijk op ons afzwermden cm ens een ritje te laten maken rondom de pyramiden. We hadden moeite om ze kwijt te raken, want we wilden liever op ons eigen houtje wat rondneuzen met heliulp van een duidelijk en uitvoerig boekje Tot nu waren we erg onder de indruk van de machtige gevaarten. Maar toen we de hel ling opliepen, recht op de eerste reus aan, kre gen we een gevoel van teleurstelling. Zo'n bouw werk van bijna 4700 jaar oud moet er toch op zijn minst grijs en verweerd uitzien! Maar de grote vierkante blokken (hoe die ouwe Egyptena- ren ze op elkaar kregen zagen er allerminst oud uit. De ogenschijnlijk nonchalant op een hoop gesmeten blokken, licht gelig van kleur, leken haast nieuw Misschien kan dit komen om dat de Egyptenaren van de latere jaren de bui tenste laag, die glad gepolijst moet zijn geweest er af gehaald hebben om hun moskeen en pa leizen van te bouwen. De tweede pyramide heeft aan de top nog een gedeelte waar deze gepolijste laag nog aanwezig is en dit ziet inderdaad grijs en verweerd van de ouderdom. Toen we daar zo'n poosje hadden gestaan, wilde onze Amerikaanse er al weer van door. Ze had het al gezien, beweerde zij. Maar dat zat haar niet glad! Het gehele gezelschap sloeg luidkeels aan het protesteren. „Of ze dan helemaal niet lekker was! en of ze bang was haar lunch te missen!" enz. (Ze was n.l. nogal omvangrijk en werkte altijd zeer in het oog lopend aan haar lijn). Natuurlijk moesten we er ook in. Een drietal .gidsen schoot dadelijk toe. Eén er van propte de slippen van z'n galabich tussen zijn tandei» en holde, stuntelig struikelend op zijn natuuriijk-veel-te-grote schoenen om toegangsbewij zen. Zó was hij weer terug, op blote voeten, de schoenen in zijn hand en de kaartjes in zijn mond. Nu konden wc starten. Eerst een soort plat form op. over vrijwel totaal weggesleten tre'd- jes en kwamen voor het ingangsgat. Nu zagen we pas goed uit wat geweldige blokken steen zo'n pyramide was samengesteld. Netjes vlak be houwen liggen zo 200 lagen op elkaar zonder ook maar enig spoor van specie. De gids voorop (de andere twee hadden we afgepoeierd) deden we de eerste schreden in hel grafgebouw van Koning Cheops, Na een nor male gang van slechts enkele meters, moesten wij ons opeens in tweeën knakken en diep ge bogen verder gaan. Achter ons hoorden we de Amerikaanse zuchten „I am really too fat ter wijl ze, haar maag opzij drukkend, door het nauwe en lage gangetje schoof. Veronderstel dat ze klem raakte, dan konden we er niet meer uit! Met zulke omvangrijkheden had koning Cheops blijk baar geen rekening gehouden. Nadat het laat ste deel van de gang al wat makkelijker was door een \erlaging van de vloer, konden we opeens weer rechtop staan en stonden meteen in de graf kamer van de koningin. Een kale vierkante ruim te, ter grootte van een kleine huiskamer, met kale wanden van glad gepolijst graniet en een dakvormige zoldering. In één der muren zat een gat voor ventilatie. Dicht bij de plaats waar de sarcophaag (een soort monumentale stenen doodkist) gestaan bad, kwam een klein gangetje uit. Dat was, vertelde de gids, de gang waardoor de geest van de ko ning in verbinding kon komen met die van de koningin. Verder was er niks te zien, maar allen voel den we een zekere beklemming en er kroop een kille huivering langs ons rug. We roken de eigen- geur die er hing en spraken niets. Langzaam volgden we de gids weer de kamer uit. Dit was precies één-vierde van de hoogte van de hele pyramide, verklaarde hij. „Wie moed heeft om tot de halve hoogte te klimmen, kan ook de grafkelder van de koning zien De Amerikaanse bedankte en droop af, maar de rest ging over een soort houten kippetrap, ongemakkelijk gebukt naar boven. Eindelijk wa ren we er. Nog een eindje rechtop en we ston den in het graf var. de grootmachtige koning Cheops. Deze was iets groter als de koninginnekamer. Dezelfde gepolijste wanden en hetzelfde gangetje voor de geesten, vlak bij de enorme sarcophaag van zwart graniet. Vfij stonden daar en keken. Onze blikken gleden van de kist naar het don kere gat in de muur en we huiverden. Plots klonk een kreet, zwaar, hol, somber en dreigend. Het leek of de wanden meesidderden. Het geluid kaatste terug en rolde vijandig rom melend op ons neer. Zo hevig schrokken wij van hel onheilspellend geluid, dat we ons nog onbehaaglijk voelden toen het al lang weer stil - was. De gids was de eerste die weer sprak. „De echo", zo zei hij, „is de stem van 's ko- nings geest, soms dreigend, soms mild of ook klagend". Weer een gil, die zachter en donkerder was dan de eerste. Nu bleef de echo lang na- zoemen en verstierf als een zware diepe zucht Ongeveer 2690 jaar voor Christus stonden hier ook mensen, die net als wij nu, neerblikten in de sarcophaag. Van die mensen is niets meer over dan van de allervoornaamsten slechts een paar afzichtelijke mummies, die we zagen in het museum te Cairo. Maar de graniet glansde alsof hïet pas gepolijst was. We dachten er aan dat Abraham en Sara deze zelfde pyramide gezien moe ten hebben en dat ze ten tijde van Jozefs komst in Egypte er al stonden als monumenten uit een ver en grijs verleden, toen reeds meer dan elf eeuwen oud. En we voelden ons klein en nietig en vergan kelijk toen we diep onder de indruk langzaam de pyramide weer uitkropen. Eenmaal buiten in het felle zonlicht, viel de beklcmmming gauw van ons af; we frommelden de gids wat geld in zijn handen, ongevoelig voor zijn misprijzende blikken. Dat waren we wel ge wend, die zouden nog ontevreden zijn als ze een pond (f 10) kregen. De tweede pyramide, die van Kephren, was klei ner dan de eerste, maar behalve zijn grauwe ge polijste top ook wonderlijk fris geel. Iets ver der stond dan de nog kleinere pyramide van Men- kaura. Naar men ons mededeelde had deze laat ste oorspronkelijk een glad gepolijste mantel van rood graniet, de andere een glad oppervlak van rode en grijze steen, terwijl de grote pyramide van buiten bestond uit een mantel van spiegelglad gepolijst wit marmer. Met aan haar voet de vele grote tempels en de talrijke grafmonumenten van de hoogwaardigheidsbekleders uit het oude rijk, moet dit een indrukwekkend schouwspel zijn ge weest. Nu waren ze terug gevallen tot drie, nog altijd machtige steenhopen van gelijke kleur, met enkele in verhouding, kleine steenklompjcs hier en daar waar we langs wandelden zonder erg onder de indruk te komen. In een suffig slen- Automobilist. Is de nieuwe Verkeerswet voor autobussen van dien aard, dat men op hoofd verkeerswegen, waar de maximum-snelheid is op geheven, zo snel mag rijden als het voertuig dit toelaat: volgens verscheidene meningen was dit vroeger op een maximum gesteld van 60 km. per uur. Het betreft hier autobussen, ruimte bie dende aan meer dan 14 personen. Antwoordt De nieuwe Wegenverkeerswet zegt hierover, dat het de bestuurder van een motor rijtuig verboden is te rijden met een grotere snel heid dan 75 km. per uur, indien de druk van enig wiel groter is dan 2430 kg. en het motor- rijtuig is ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet be grepen. Overigens kunt u zich voor adviezen op dit gebied wenden tot het Centraal Bureau van het Verbond voor Veilig Verkeer, Servetstraat 3 te Utrecht. J. Z. Van mijn tien jonge hennen, die ruim 5 maanden oud zijn, is ongeveer de helft aan de leg. Nu gebeurt het sons wel dat 1 soms 2 eieren in het nachthok onder de stokken stuk liggen zonder schaal of met een heel dun schaal tje er om Kunt u mij de oorzaak noemen en zeggen wat ik er het best aan kan doen! Antwoord: Het leggen van windeieren kan ver schillende oorzaken hebben. Zonder volledig te zijn kunnen genoemd worden: gebrek aan kalk, aangeboren afwijkingen in de eileider, ontsteking van de eileider door bacteriële of parasitaire oor zaak e.a. Al naar gelang de oorzaak zal een behandeling moeten worden ingesteld. Vraagt u eens nader advies aan een dierenarts. Harmony. Kunt u mij een paar adressen van correspondentieclubs verschaffen Antwoord: U kunt zich wenden tot de cor- tergangetje liepen we verder, op zoek naar de sphinx. Waar was die nu eigenlijk? Tussen de bonkige steenklompen en een bolvormig rotsblok op een soort verhoging stonden een paar prach tige, werkelijk zeer decoratieve palmen, als bij vergissing op de kale vlakte terecht gekomen. „Mensen, de sphinx is ondergedoken," consta teerde de jonge Noor, die van zijn 2 meter hoog te wat geringschattend neerkeek op ons kleine mensen. We hadden hem „opgevist" in Gruppi, een fantastische eetsalon in Cairo s binnenstad, waar ze garnalen met slagroom en ijskoffie ser veerden, alsmede inktvisjes in tomatensaus. We hadden hem dapper bijgestaan in zijn worsteling met een bord spaghetti. Alsof het levende wor men waren, glibberden ze telkens van zijn vork als hij er naar hapte. Net een baars, die per on geluk in het pierenbakje van de visclub terecht gekomen was! Toen hij hoorde dat ons gezelschap naar de pyramiden ging, liet hij zijn maaltje in de steek en vroeg toestemming om zich bij ons aan te sluiten. Dat was natuurlijk gauw accoord maar omdat grote jongens altijd eerst hun bord moeten leeg eten, kon hij alleen op die voor waarde met ons mee. Nadat we met vereende krachten een deel van. het spul in z n mond en de rest op zijn shirt, tussen zijn kraag en achter zijn oren hadden gewerkt, waren we op stap gegaan. (Slot volgt.) respondentieclub „Union", postbus 22 te Bussum of de „Vriendensocieteit", postbox 37, Zutfen, of de Wcreldcorrespondentieclub, postbus 592 te Am sterdam. E. H. Welke stroomsoort (wisselstroom of ge lijkstroom) heeft men in Perth in Australië en welke spanning? Antwoord: Men heeft daar 440-250 volt wis selstroom, drie fasen. Dus aansluiting op dê ge wenste spanning is mogelijk, terwijl de ook in ons land algemeen leverbare lampen en motoren toe gepast kunnen worden. De frequentie staat er on der controle: u kunt dus zeker zijn van juiste tijdaanwijzing van uw electrische klokken Mej. J. Onlangs kocht ik op de markt een paar bokkingen, die ik in een ledereu reista3 stopte. Het vet is toen door het papier heen in de tas getrokken, zodat een groot deel van de tas een donkere plek vertoond. Kan ik er nog iets aan doen? Ik ben al met een warm strijk ijzer en poreus papier bezig geweest, maar daar werd het leer hard van. Antwoord: Het is het beste hier zo weinig mo gelijk aan trachten te veranderen. U maakt het er toch niet beter op. Het vet is al diep in de vezels van het leer doorgedrongen en daaruit niet meer te verwijderen. U zou het nog een3 kun nen proberen om de vlek te wrijven (en niet buiten de vlek te koinen!) met een ia melk ge drenkte witte lap. J. T. Ik huur al gedurende 12 jaar een wo ning. De huur werd in 1947 met een gulden per week verhoogd wegens opschilderen van het huis, zodat ik de laatste vier jaar ongeveer f 200 extra heb betaald. Kan ik dat terug vorderen' Nu vraagt de eigenaar weer 15 pet. huurverho ging niet ingang van 1 Januari 1951. Welke huur moet ik nu betalen? Antwoord: De huurverhoging vail l gulden per week sedert 1947 is naar onze mening niet te recht geweest. De verhoging volgens de nieuwe huurwet moet u betalen vanaf de kennisgeving hiervan door de eigenaar. Het vorderen van de verhoging met terugwerkende kracht tot 1 Januari van dit jaar is niet juist. Wat een eventuele terugvordering van teveelbetaalde huur aangaat raden wij u aan dit geval voor te leggen aan de Huuradvieseommissie voor uw ressort. Mej. H. T. In 1944 moest mijn zoon naar Duits land en mijn schoondochter ging mee. Al die jaren heb ik mijn twee kinderen bij mij thuis gehad en opgevoed. Geld voor hun onderhoud heb ik practisch nooit ontvangen. Nu wil mijn schoondochter die kinderen weer bij zich terug hebben. Kan ik hiervoor een vergoeding vragen' Antwoord: Wendt u jich hiervoor tot een ad voeaat. Denkt u dat u voor kosteloos próce deren in aanmerking zou kunnen komen dan kum u hiertoe een verzoek richten tot liet Bureau van Consultatie van de Arrondissementsrechtbank van uw district. U krijgt dan een advocaat toe gewezen. CARBOVIT (Actieve Kool-Dragées) reinigt maag en ingewanden van kwade stollen. Per doos 40 cent. FlaconJ_gulden. 43) „ln bepaalde Chinese wateren, waar men nog keerovers aantreft, bijvoorbeeld in de beruchte Eiasbaai, is het ons meermalen te pas gekomen bracht Van Dijke opeens in het midden. „Wij heb- 1 en ons meer dan eens aan ongenaamheden kunnen onttrekken door er snel tussen uit te gaan cn de piraten kort daarop een verrassing te be zorgen, door even snel en onverwacht te wenden tn terug te varen, om ze met een welgemikt schot r.an flenters te schieten. Wij noemen die sport, de „jacht op grof wild". Het is erg leuk, vooral, rds men daarop de beteuterde gezichten van die '„water-ehinezen" ziet." „Het is maar, wat men sport noemt," meesmuil de Edouard. „Ieder zijn smaak," vond Van Dijke. „Een ieder die' probeert ons een klap te geven, krijgt er een terug." „En een goede ook," beaamde Friedlander. „Maar 'wij hebben ook een vredelievender wapen. Kijkt U eens hier, mijnheer Vernier. Dit is ons olie- kanont" Bij deze woorden wees hij op een rood koperen buis van tien centimeter diameter, die nan een pompagregaat gekoppeld was en met de monding tegen de scheepswand was gemonteerd. „Indien het nodig is, kunnen wij door mid del van deze installatie, die wij het oliekanon noemen, stormolie op de golven spuiten. „Duizend liter per minuut", vulde Van Dijke „Een behoorlijke portie". Edouard keek voi bewondering naar het ingenieus apparaat. Daarna blikte hij nog eens belangstellend door de ruime machinekamer. „Waar zitten uw oliebunkers?'' vroeg Edouard opeens. „Tussen de dubbele bodem van het schip," ant woordde Friedlander. „Wij kunnen eirea 160 ton olie meenemen, waarvan 10 ton stormolie. „Dan kunt U wel een aardige afstand afleggen, nietwaar?" „Van Le Hav.re naar New York en terug," be vestigde Friedlander met een zekere trots. „En dan houden we nóg over voor een uitstapje op een vrije Zaterdagmiddag," voegde Van Dijke er lachend aan toe. „Ja, mijnheer Vernier, wij houden hier niet van halve maatregelen. Tegen half acht des avonds, werd Gibraltar gepasseerd. Het stalen vaartuig bleef op 36 gr. N.B. een oostelijke koers vaien Zoals kapitein van der Decken reeds had voor zien, werden het weer en de zee met het uur onstuimiger. Halverwege C.euta en het eilandje Alboran was het reeds van dien aard, dat de luiken op het midden- en voorschip werden ge sloten Edouard, die tijdens het avondeten een onbe hagelijk gevoel van zeeziekte voelde opkomen, pro beerde zich zo goed mogelijk te houden. Nie mand van de bemanning scheen zich van het slingeren en stampen ook maar iets aan te trekken Iedereen zat rustig de voortreffelijke spijzen te savoureren, die door de kok Duprez met een ware meesterhand waren bereid. Toen hij echter na de maaltijd een kop koffie hij de gezagvoerder zou gaan gebruiken werd het zijn hut op te zoeken. Weldra lag hij zuchtend in zijn cuchette en meende alles voor zijn ogen te zien draaien. De volgende morgen, na het ontbijt, was Edou ard een stuk opgeknapt. Blootshoofds stond hij op het cominandodek en liet da frisse zeewind door zijn haren spelen. Men bevond zich op dat moment ter hoogte van Algiers. Hoewel de zee nog even onstuimig was, als de namiddag tevoren, genoot de jonge man thans van het ruige spel van wind en golven. Zijn olickleding droop van het zeewater, dat in schui mende slierten over de volle lengte van het schip vloog en met kletsende slagen tegen de stalen ophouw en over de stuurkap plensde, waar achter de stoere gestalte van kapitein van der Decken onwrikbaar, bijna uitdagend rechtop stond. In de radiohut van het stalen vaartuig zat de marconist gespannen te luisteren. Zijn vingers om klemden een potlood, waarmede hij koortsachtig enkele regels noteerde op een stuk papier, dat voor hem lag. Naarmate hij opnam, groefde zich de rimpel tussen zijn wenkbrauwen. Eindelijk was hij klaar, zette vlug de koptelefoon af. ereep het papier cn holde de hut uit, naar het commandodek. Hier versperde Van Dijke hem de weg. „Wat moei datl Zonder uniformpet naar bo ven stuiven? Je weet toch de regels aan boord, Delanoyt Of... is er iets aan het handje?" „Zojuist dit bericht opgevangen, stuurman... Geef geef het direct aan de kapitein door" hijgde de marconist, half buiten adem van het hollen. Hij overhandigde het briefje aan de „eer- cln,) Ail lutiiat Van Dijke wierp een blik op het papier, dat hii dacrna zo onopvallend mogelijk aan de ge zagvoerder ter hand stelde. Hij deed dit op het ogenblik, waarop Edouard zich met het gelaat naar de achtersteven wendde cn met een zee kijker de gezichtseinder afzocht. Dc kapitein begreep onmiddellijk de situatie, nam het bericht met een kwasi-achteloos gebaar van de eerste stuurman over en las het, terwijl zijn ogen zich tot streepjes nepen. Het bericht luidde als volgt: „Opdracht van het Departement van Marine, Parijs. Aan alle Franse Marinestations. Let op vreemd stalen vaartuig. Campagne sterk gelijkend op commandotoren van onderzeeboot. Aan boord bevindt zich een ontvoerd Frans on derdaan. Naam, Edouard Vernier. Leeftijd circa 24 jaar. Beroep, mijningenieur. De koers van het schip is onbekend. Nationali teit, mogelijk Engels. Hieromtrent bestaat ech ter geen zekerheid. Zo mogelijk het vaartuig praaien Indien binnen Franse territoriale wa teren aanhouden en opbrengen. Ondertekend: Chef Marinestaf. Détrève, ViceAdm." Een veelbetekenend kuchje klonk onder de stuur- kap. Van Dijke keek op en zag, hoe zijn chef hem wenkte naderbij te komen. „Kapitein!" vragend keek de eerste stuur man hem aan. 1 „Koers iets noordelijker 1 Zoveel mogelijk langs de zuidpunt van Sardinië. Daarna ten noorden van Palermo. Wij gaan dit keer door de Straat Messina, inplaats van langs Kaap Bon. Morht Frans marinevaartuig ons willen praaien, dan een rookgordijn leggen en cp voUe kracht 1" „Begrepen, kapitein." Kapitein van der Decken draaide zich langzaam Edouard. die met zijn kijker had postgevat bij de reling achter op het cam maitdodek. „Vindt je het niet mooi, dit uitzicht op de onmetelijke vrijheid van het water? Dc jongeman, die geheel verdiept was in zijn observaties, nam de kijker voor zijn ogen weg en wendde zich naar zijn gastheer. „Het is prachtig, kapitein. Maar de werke lijke vrijheid vind ik toch nog mooier. U houdt mij ten goede, kapitein van der Decken, msa. ehik heb nog steeds het gevoel, een soort gevangene te zijn." „Dat gaat wel over, wanneer je „Opliir maai eenmaal gezien hebt, Edouard. Je zult eens zien hoe dat onbekende land ook jouw hart verove ren zal. En dan, wel mijn jonge vriend, dar. ligt de wijde wereld voor je open. Dan mag je kiezentussen Creumontof mij Al sprekende tuurde de gezagvoerder af en toe naar de verre Algerijnse kust, waar zijn geoefend oog een rookpluim ontdekt had, die, hoewel nau welijks zichtbaar voor een gewone landrot, in de richting van zijn vaartuig zich voortbewoog. „Ik zou over dat Ophir van U graag eens iets meer vernemen, kapitein. Ik moet eerlijk beken nen, dat hetgeen U mij daarover zo met een enkel woord reeds mededeelde, interessant ge noeg is om er dieper op in te gaan." „Die gelegenheid zal ik je over enkele da gen bieden, wanneer wij een iets rustiger ge deelte van onze route bevaren. Maar zeg mij eens eerlijk! Hoe bevalt de „Ophir" je? (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1951 | | pagina 1