AXELSCHE H COURANT De pyramiden Me AXELSCHE sSS COURANT De Najaarsbeurs 1951 i. Grootse manifestatie van onze industrie. V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM ff NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Snelheidsborden bij Spoorwegovergan gen wettelijk niet geldig j een l* zou ei8enliik ee" diaffoi|rinSswezen moeten ale omstandigheden ich wi jggrijp ik niet wat >eft waarbij ,u aan- lage premie heeft erder, m uw huisarts en nu eijyentuele apothekers- i een |1 van mensen, die stondehnen opdat zij zich oratiev ids konden verze- 'lakte bij ziekte en on- Abonnement!- prijfs Losse nummert Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Iudlö fl. Buitenland fl. - i. In Egypte tc zijn geweest en niet de pyramiden ti hebben gezien, zou even belachelijk zijn als op tweede Pinksterdag in Axel te zijn zonder paarden te hebben gezien. Zoals onze boeren zouden zeggen: ,,Jao, maor ik moe toch perden riene!" zo zeiden wij: „Jao inaor ik moe doa m i piremiën ziene!" en wij gingen kijken. pyramiden. We hadden moeite om ze kwijt te raken, want we wilden liever op ons eigen houtje wat rondneuzen met behulp van een duidelijk en uitvoerig boekje Tot nu waren we erg onder de indruk van de machtige gevaarten. Maar toen we de hel ling opliepen, recht op de eerste reus aan, kre gen wc een gevoel van teleurstelling. Zo'n bouw- koningin. Verder was er niks te zien, maar allen voel den we een zekere beklemming en er kroop een kille huivering langs ons rug. We roken de eigen- geur die er hing en spraken niets. Langzaam volgden we de gids weer de kamer uit. Dit was precies één-vierde van de hoogte van de hele pyrainide, verklaarde hij. ,,Wie moed heelt om tot de halve hoogte te klimmen, kan ook de grafkelder van de koning zien De Amerikaanse bedankte cn droop af, maar de rest ging over een soort houten kippetrap, Automobilist. Is de nieuwe] autobussen van dien aard, dat___ verkeerswegen, waar de maximt geheven, zo snel mag rijden alp toelaat: volgens verscheidene i vroeger op een maximum gestel uur. Het betreft hier autobu dmdc aan meer dan 14 persom y--J. iiu. nieuwe Wegi tuurdi Frankering bij abonnement. WOENSDAG 12 SEPTEMBER 1951 65e JAARGANG No.' 96 Abonnement!- prij»: Lone nummert* Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl Alle andere plaatien ln Nederland Ned. Indlè fl. Buitenland fl. 1 en Advertentie prijt 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutién ^inuxlmum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Wederom heeft de Internationale Jaarbeurs te Utrecht haar poorten geopend en wel met een najaarsbeurs die van 1120 September 1951 ge houden wordt. Zowel van binnen-als van buiten landse zijde bestaat er grote belangstelling voor deze 57e jaarbeurs. De versnelde industrialisatie van Nederland en de overige West-Europese lan den heeft geleid tot de vervaardiging van tal van nieuwe producten, zodat op deze jaarbeurs een groot aantal noviteiten geïntroduceerd wordt. Ex port-industrieën uit niet minder dan 26 landen zijn op de Utrechtse jaarsbeurs vertegenwoordigd. Fabrikanten, behorende tot niet minder dan 45 branches nemen aan deze najaarsbeurs deel cn exposeren hun artikelen in de jaarbeurscomplexen die over een netto-expositie-oppervlak van ruim 50.000 m2 beschikken. In het landenpaviljoen op het Vredenburg vin den we de collectieve inzendingen van België, In donesië, Tunis en Hongarije. Hier valt veel te zien van de artikelen, die deze landen produ ceren en voor export aanbieden. Een collectie om van te watertanden. De moderne woningbouw stelt zeer speciale eisen aan de woninginrichting. Dit is door vele fa brikanten ingezien en daarom vinden wij dan ook speciale toonkamers, waarin het meubilair dat aan de moderne eisen is aangepast, geëxpo seerd wordt. De Nederlandse schoenfabrikanten hebben beslag gelegd op de gehele parterre van het eerste jaarbeursgebouw en tonen hier het beste wat de Nederlandse schoenenindustrie ver mag te produceren. Op het Croeselaan-terrein wordt het hoofdaccent gevormd door de agrarische afdeling. Hier is een kcurcollectie van moderne ploegen, mest- cn gierverspreiders, eggen, wiedmaehines en cultiva- toreu, aardappelpootmachines, rooi- en sorteer- machines, melkmachines enz. tentoongesteld. Het is alles teveel op op te noemen, inaar voor de belanghebbenden de moeite waard. Nieuwigheden np de Jaarbeurs. De bekende firma Caran d'Ache presenteert op de beurs een nieuw type vulpotlood, met kaleu- der ingebouwd. Een zeer vernuftig en handig potlood, dat zeker zijn weg wel zal vinden. Voorts iets zeer belangrijks voor de huisvrou wen, n.l. het zogenaamde „Damasta", dat door een firma voor woningtextiel wordt gebracht. Dit Damasta is een textielweefsel, waarop een plas- ticlaagje is aangebracht. Het ziet er volkomen uit als damast, voelt aan als damast, doch is afneembaar als tafelzeil. Een ideale vondst. Ook wordt er reeds gebruik gemaakt van de resultaten van het atoomonderzoek en wel van de toepassing van radio-actieve isotopen. Men vindt er een instrument dat gebruikt wordt voor controle op artikelen, die aan de lopende band vervaardigd worden. Het wijst een afwijking aan van 3 millimeter, of het ontbreken van een onder deel, b.v. in een pakje cigaretten. Hel ideale bed valt er ook te bewonderen. Dit is een matras van schuimrubber. Hij behoeft nooit gekeer of opgeschud te worden, is onveranderlijk van vorm, veerkracht en tevens onverslijtbaar en geruisloos. Kolen per tube 1 Heeft u moeilijkheden met het aanmaken vair uw kachel? Op de jaarbeurs zagen wij het aller nieuwste brandstof in pastavorm! Een kleir» beetje hiervan op een aanmaakhoutje en in een oogwenk brandt uw kachel als een lier. Deze pasta'-brandstof geeft geen reuk, rook of roet. U kunt er trouwens nog veel meer mee doen, b.v. een bevroren waterleiding ontdooien, het snel warmen van scheerwater en nog vele andere dingen. Dezelfde firma brenngt ook een magisch schoon- maakdcekje, waarmee u in een ogenblik zon der het gebruik van andere stoffen, uw han den reinigt van vuil, zoals inkt, vet, teer, enz. Het doekje is te gebruiken tot het geheel ver sleten is. Buitengewoon handig is dit voor fa brieken en andere werkplaatsen, waar veel vuil werk wordt gedaan. Ook de wasmachines zijn tegenwoordig aange past aan het gebrek aan woon- en bergruimte. Zo zagen wij een zeer kleine wasmachine, die de huisvrouw zo maar wegzet, b.v. in een goot steenkastje of iets dergelijks. In weerwil van het kleine lormaat is de inhoud vrij groot en beschikt het ding over een behoorlijke capaci teit. Werkelijk een prima vondst. Deze beurs is alleszins de moeite waard om te bezoeken ei' ieder zal er iets van zijn of haar gading kunnen vinden. Ook de buitenlandse be zoekers zullen dit bemerken en zien, dat de Nederlandse producten, wat kwaliteit en prijs betreft, zeker niet voor welk product ter we reld behoeven onder te doen! GEEN GEHUWDEN NAAR AUSTRALIË? De emigratie naar Australië staat nog steeds in het brandpunt der belangstelling. Er zijn ech ter tekenen, die wijzen op een kentering in de vlucht naar de nieuwste wereld. Het aantal lief hebbers voor dat land van belofte is zo grool, dat de huisvesting in Australië volkomen is vast gelopen. Voor een gezin met enkele kinderen is het practisch onmogelijk nog woonruimte te vin den. Van Australische zijde worden nu pogingen aangewend om enige wijzigingen in het immi gratieplan te brengen. De gehuwden zullen wor den geweerd. Voor Nederland zou zo'n maatregel een grote slag zijn. Het zijn over het algemeen juist jonge en grote gezinnen, die naar elders trekken. Niet temin moeten wij oog hebben voor het Austra lische huisvestingsprobleem. Laten wij voorlopig niet aandringen op het toelaten van meer ge huwden. Dit is een gebod uit noodzaak. Wij mo gen onze gehuwde landgenoten ginds niet voor onoverkomenlijke moeilijkheden plaatsen. De zaak zit beslist vast. Ieder gezinshoofd bedenke zich dus goed alvorens vrouw en kinderen mee te nemen zonder dat hij hen overzee onderdak kan geven. K L. M. GAAT VOOR IIET EERST OP JAPAN VLIEGEN. Naar wij vernemen zal de K.L.M. begin De cember twee nieuwe luchtlijnen' openen en wel één op Japan en één op Australië. De dienst op de lijn AmsterdamTokio zal eenmaal per week worden uitgevoerd. Gevlogen zal dan worden van Amsterdam via Bangkok naar Tokio en omgekeerd. De lijn AmsterdamSydney zal eveneens een keer iu de week worden gevlogen. Deze route zal lopen van Amsterdam via Biak (Nieuw-Gui- nea) naar Sydney. Beide diensten zullen worden uitgevoerd met de Lockheed ,,Constellation"-toestellen. De K.L.M. heeft nog nimmer een luchtlijn op Japan gehad. TELEVISIE IN OCTOBER De experimentele uitzendingen van de Neder landse televisiestichting zullen, naar gehoopt wordt, in ieder gei al in October beginnen. De beslissing van de Regering inzake het televisievraagstuk kan in de loop van de komende weken worden tege moet gezien. De regering heelt gemeend dit bescheiden uit stel van de aanvang der experimentele televisie- uitzendingen gemeend te moeten verkiezen boven een overijld besluit Zij heeft hierbij overwogen, dat ook in televisie kringen hiertegen geen bezwaar bestaat. Bij alle spoorwegovergangen, zowel bewaak te als onbewaakte, kan de weggebruiker, meest al eerst op een tiental nieters afstand van de overweg een onduidelijk klein bordje ,,20 km vinden, dat zowel in formaat en kleur afwijkt van de in de verkeerswetgeving vastgestelde gebodsborden. Op grond biervan moet het de weggebruikers dan duidelijk zijn, dat bij de overweg met niet meer dan twintig kilometer snelheid mag naderen. Deze bepaling uit het Algemeen Reglement van de Spoorwegwet, waarop t beveiligingssysteem der spoorwegen principieel is gebaseerd, dateert uit de dertiger jaren toen de daarvóór geldende maximumsnelheid van tien kilometer werd „aangepast' aan bet snel verkeer en op twintig kilometer werd gebracht. Deze snelheidsbeperking, welke onlangs door n vooraanstaand vertegenwoordiger der magi stratuur een „schijnheilige bepaling werd genoemd, past niet meer bij bet karakter dat bet snelverkeer op de weg beeft. Ook de N.S. geven van deze opvatting blijk in die gevallen, waardoor verbetering van spoorwegovergangen bet wegverkeer in staat wordt gesteld bij bet passeren biervan de ge bruikelijke snelheid te handhaven. De automo bilist rijdt immers op het wegbeeld, dit is ook de overweging geweest, die beeft geleid tot afschaffing van de maximumsnelheid van 40 km binnen bebouwde kommen. Daarentegen maken de spoorwegen van deze naar de mening van de A.N.W.B. niet reële bepaling wel gebruik waar bet gaat om bet afwijzen van verantwoordelijkheid bij ongeval len, bet verbalen van schade op de wegge bruiker en bet achterwege laten van verbete ringen in de beveiliging. De A.N.W.B. beeft thans de aandacbl van de minister van Verkeer er op gevestigd, dat deze bepaling, die als beveiligingsmaatrege, onvoldoende is en niet ineer past in deze tijd, geen rechtsgeldigheid meer bezit, Artikel 38 van de in 1941 ingestelde Wegenverkeersre geling, welke tot 1 Januari 1951 is gehand haafd beeft bepaald, dat de regeling van bet verkeer langs de weg zou zijn voorbehouden aan de verkeerswetgeving. Daarmede beeft art. 1 1 van bet Algemeen Reglement Dienst van de Spoorwegwet zijn geldigheid verloren. Zowel voor de bewaakte, als voor de 2200 onbewaakte overwegen die er nog in Nederland zijn niet minder dan 600 er van zijn in verharde wegen gelegen is bet bordje „20 km" onvoldoende beveiligingsmaatregel. Op n kruising tussen weg en spoorlijn kan men niet alle plichten op de weggebruiker leggen, ln plaats van een papieren voorschrift vraagt de A.N.W.B. thans om werkelijke voorzienin gen. De situatie de alarmeerende ongeval- lencijfers demonstreren het ten duidelijkste schreeuwt om afdoende beveiliging, van een verem- advertentie. Nu en van deze ver kan eindigen door 011 mejanken wordt niet ir' in) was mij hiervan ki aan gebonden? het ur(jer at een bepaling in p zj(.-nhdigen van het lid- et Q.nogelijk maakt, in Verij1e en de goede ze- jietig is. Een ieder ^eniging te bedanken jonge j raden u aan om °"Se'nigingsjaar met in- ;e opzegtermijn bij ondei bestuur van deze net ee u als lid van de de o onder toevoeging est aa van ben. 1 arden: n de ïten, die uittreding Vorenstaande gron dt u over de vol- mtributie meer. :epjes Departc \v{{- nse Mi W \Wi' toren i een s onbe 1 lierc ien F r Détre jchje kl op en end ke ker! Z mie. li dit lis will cp tl ld graag enkele in- criële gevallenverzekering. ng dejjn je ri3icodekking len "probleem, bovendien een dJvaj geVal dik- s oude 8een beter adïies Gaat u daar eens ie tin ni-erke w9zer van worden- m „op ten over de ver- i in ;epvaartmaatschap- ilagrooi stenen? ïjes in ederland niet min- [estaan aaatschappijen zijn Alsof ;rant een volledige ze teU""rrijkste zijn: Kon. et een rode achtergrond, e van waarin met wit- hoorde«!en Stoomvaart- liet diagonalen op wit- temmin -0de ruit met wit- i ontmeet zwarte boven- sns all oen-wit-groen met hij aF Schoorsteen geel, Nadat In l „p 4geft [jet afwate- issen z' Vater weggehaald, Vdat, dat thans veel |gMag dat zo maar? ^dat niet. Buur- eigen terrein op- _jiw erf laten af- blik -echt heeft. Som- eud m^deze toestand een dde. dit niet gebeurt, ard zi' acaat. Wij vrezen ivenddc ^rechtelijke kwestie r afzoiFtwel proberen van onmich; :en k\v eken di

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1951 | | pagina 1