AXELSCHE H COURANT
De pyramiden
Me
AXELSCHE sSS COURANT
De Najaarsbeurs 1951
i.
Grootse manifestatie van onze industrie.
V
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
ff
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Snelheidsborden bij Spoorwegovergan
gen wettelijk niet geldig
j een l* zou ei8enliik ee"
diaffoi|rinSswezen moeten
ale omstandigheden
ich wi jggrijp ik niet wat
>eft waarbij ,u aan-
lage premie heeft
erder, m uw huisarts en
nu eijyentuele apothekers-
i een |1 van mensen, die
stondehnen opdat zij zich
oratiev ids konden verze-
'lakte bij ziekte en on-
Abonnement!-
prijfs
Losse nummert
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Iudlö fl.
Buitenland fl. -
i.
In Egypte tc zijn geweest en niet de pyramiden
ti hebben gezien, zou even belachelijk zijn als
op tweede Pinksterdag in Axel te zijn zonder
paarden te hebben gezien. Zoals onze boeren
zouden zeggen: ,,Jao, maor ik moe toch perden
riene!" zo zeiden wij: „Jao inaor ik moe doa m
i piremiën ziene!" en wij gingen kijken.
pyramiden. We hadden moeite om ze kwijt te
raken, want we wilden liever op ons eigen houtje
wat rondneuzen met behulp van een duidelijk
en uitvoerig boekje
Tot nu waren we erg onder de indruk van
de machtige gevaarten. Maar toen we de hel
ling opliepen, recht op de eerste reus aan, kre
gen wc een gevoel van teleurstelling. Zo'n bouw-
koningin.
Verder was er niks te zien, maar allen voel
den we een zekere beklemming en er kroop een
kille huivering langs ons rug. We roken de eigen-
geur die er hing en spraken niets. Langzaam
volgden we de gids weer de kamer uit.
Dit was precies één-vierde van de hoogte van de
hele pyrainide, verklaarde hij. ,,Wie moed heelt
om tot de halve hoogte te klimmen, kan ook
de grafkelder van de koning zien
De Amerikaanse bedankte cn droop af, maar
de rest ging over een soort houten kippetrap,
Automobilist. Is de nieuwe]
autobussen van dien aard, dat___
verkeerswegen, waar de maximt
geheven, zo snel mag rijden alp
toelaat: volgens verscheidene i
vroeger op een maximum gestel
uur. Het betreft hier autobu
dmdc aan meer dan 14 persom
y--J. iiu. nieuwe Wegi
tuurdi
Frankering bij abonnement.
WOENSDAG 12 SEPTEMBER 1951
65e JAARGANG No.' 96
Abonnement!-
prij»:
Lone nummert*
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl
Alle andere plaatien
ln Nederland
Ned. Indlè fl.
Buitenland fl. 1
en
Advertentie prijt
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Adverteutién
^inuxlmum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
Wederom heeft de Internationale Jaarbeurs te
Utrecht haar poorten geopend en wel met een
najaarsbeurs die van 1120 September 1951 ge
houden wordt. Zowel van binnen-als van buiten
landse zijde bestaat er grote belangstelling voor
deze 57e jaarbeurs. De versnelde industrialisatie
van Nederland en de overige West-Europese lan
den heeft geleid tot de vervaardiging van tal van
nieuwe producten, zodat op deze jaarbeurs een
groot aantal noviteiten geïntroduceerd wordt. Ex
port-industrieën uit niet minder dan 26 landen
zijn op de Utrechtse jaarsbeurs vertegenwoordigd.
Fabrikanten, behorende tot niet minder dan 45
branches nemen aan deze najaarsbeurs deel cn
exposeren hun artikelen in de jaarbeurscomplexen
die over een netto-expositie-oppervlak van ruim
50.000 m2 beschikken.
In het landenpaviljoen op het Vredenburg vin
den we de collectieve inzendingen van België, In
donesië, Tunis en Hongarije. Hier valt veel te
zien van de artikelen, die deze landen produ
ceren en voor export aanbieden. Een collectie
om van te watertanden.
De moderne woningbouw stelt zeer speciale eisen
aan de woninginrichting. Dit is door vele fa
brikanten ingezien en daarom vinden wij dan
ook speciale toonkamers, waarin het meubilair
dat aan de moderne eisen is aangepast, geëxpo
seerd wordt. De Nederlandse schoenfabrikanten
hebben beslag gelegd op de gehele parterre van
het eerste jaarbeursgebouw en tonen hier het
beste wat de Nederlandse schoenenindustrie ver
mag te produceren.
Op het Croeselaan-terrein wordt het hoofdaccent
gevormd door de agrarische afdeling. Hier is
een kcurcollectie van moderne ploegen, mest- cn
gierverspreiders, eggen, wiedmaehines en cultiva-
toreu, aardappelpootmachines, rooi- en sorteer-
machines, melkmachines enz. tentoongesteld. Het
is alles teveel op op te noemen, inaar voor de
belanghebbenden de moeite waard.
Nieuwigheden np de Jaarbeurs.
De bekende firma Caran d'Ache presenteert op
de beurs een nieuw type vulpotlood, met kaleu-
der ingebouwd. Een zeer vernuftig en handig
potlood, dat zeker zijn weg wel zal vinden.
Voorts iets zeer belangrijks voor de huisvrou
wen, n.l. het zogenaamde „Damasta", dat door
een firma voor woningtextiel wordt gebracht. Dit
Damasta is een textielweefsel, waarop een plas-
ticlaagje is aangebracht. Het ziet er volkomen
uit als damast, voelt aan als damast, doch is
afneembaar als tafelzeil. Een ideale vondst.
Ook wordt er reeds gebruik gemaakt van de
resultaten van het atoomonderzoek en wel van
de toepassing van radio-actieve isotopen. Men
vindt er een instrument dat gebruikt wordt voor
controle op artikelen, die aan de lopende band
vervaardigd worden. Het wijst een afwijking aan
van 3 millimeter, of het ontbreken van een onder
deel, b.v. in een pakje cigaretten.
Hel ideale bed valt er ook te bewonderen. Dit
is een matras van schuimrubber. Hij behoeft nooit
gekeer of opgeschud te worden, is onveranderlijk
van vorm, veerkracht en tevens onverslijtbaar en
geruisloos.
Kolen per tube 1
Heeft u moeilijkheden met het aanmaken vair
uw kachel? Op de jaarbeurs zagen wij het aller
nieuwste brandstof in pastavorm! Een kleir»
beetje hiervan op een aanmaakhoutje en in een
oogwenk brandt uw kachel als een lier. Deze
pasta'-brandstof geeft geen reuk, rook of roet.
U kunt er trouwens nog veel meer mee doen, b.v.
een bevroren waterleiding ontdooien, het snel
warmen van scheerwater en nog vele andere dingen.
Dezelfde firma brenngt ook een magisch schoon-
maakdcekje, waarmee u in een ogenblik zon
der het gebruik van andere stoffen, uw han
den reinigt van vuil, zoals inkt, vet, teer, enz.
Het doekje is te gebruiken tot het geheel ver
sleten is. Buitengewoon handig is dit voor fa
brieken en andere werkplaatsen, waar veel vuil
werk wordt gedaan.
Ook de wasmachines zijn tegenwoordig aange
past aan het gebrek aan woon- en bergruimte.
Zo zagen wij een zeer kleine wasmachine, die
de huisvrouw zo maar wegzet, b.v. in een goot
steenkastje of iets dergelijks. In weerwil van
het kleine lormaat is de inhoud vrij groot en
beschikt het ding over een behoorlijke capaci
teit. Werkelijk een prima vondst.
Deze beurs is alleszins de moeite waard om te
bezoeken ei' ieder zal er iets van zijn of haar
gading kunnen vinden. Ook de buitenlandse be
zoekers zullen dit bemerken en zien, dat de
Nederlandse producten, wat kwaliteit en prijs
betreft, zeker niet voor welk product ter we
reld behoeven onder te doen!
GEEN GEHUWDEN NAAR AUSTRALIË?
De emigratie naar Australië staat nog steeds
in het brandpunt der belangstelling. Er zijn ech
ter tekenen, die wijzen op een kentering in de
vlucht naar de nieuwste wereld. Het aantal lief
hebbers voor dat land van belofte is zo grool,
dat de huisvesting in Australië volkomen is vast
gelopen. Voor een gezin met enkele kinderen is
het practisch onmogelijk nog woonruimte te vin
den. Van Australische zijde worden nu pogingen
aangewend om enige wijzigingen in het immi
gratieplan te brengen. De gehuwden zullen wor
den geweerd.
Voor Nederland zou zo'n maatregel een grote
slag zijn. Het zijn over het algemeen juist jonge
en grote gezinnen, die naar elders trekken. Niet
temin moeten wij oog hebben voor het Austra
lische huisvestingsprobleem. Laten wij voorlopig
niet aandringen op het toelaten van meer ge
huwden. Dit is een gebod uit noodzaak. Wij mo
gen onze gehuwde landgenoten ginds niet voor
onoverkomenlijke moeilijkheden plaatsen. De zaak
zit beslist vast. Ieder gezinshoofd bedenke zich dus
goed alvorens vrouw en kinderen mee te nemen
zonder dat hij hen overzee onderdak kan geven.
K L. M. GAAT VOOR IIET EERST OP
JAPAN VLIEGEN.
Naar wij vernemen zal de K.L.M. begin De
cember twee nieuwe luchtlijnen' openen en wel
één op Japan en één op Australië.
De dienst op de lijn AmsterdamTokio zal
eenmaal per week worden uitgevoerd. Gevlogen
zal dan worden van Amsterdam via Bangkok
naar Tokio en omgekeerd.
De lijn AmsterdamSydney zal eveneens een
keer iu de week worden gevlogen. Deze route
zal lopen van Amsterdam via Biak (Nieuw-Gui-
nea) naar Sydney.
Beide diensten zullen worden uitgevoerd met
de Lockheed ,,Constellation"-toestellen.
De K.L.M. heeft nog nimmer een luchtlijn op
Japan gehad.
TELEVISIE IN OCTOBER
De experimentele uitzendingen van de Neder
landse televisiestichting zullen, naar gehoopt wordt,
in ieder gei al in October beginnen. De beslissing
van de Regering inzake het televisievraagstuk kan
in de loop van de komende weken worden tege
moet gezien.
De regering heelt gemeend dit bescheiden uit
stel van de aanvang der experimentele televisie-
uitzendingen gemeend te moeten verkiezen boven
een overijld besluit Zij heeft hierbij overwogen,
dat ook in televisie kringen hiertegen geen bezwaar
bestaat.
Bij alle spoorwegovergangen, zowel bewaak
te als onbewaakte, kan de weggebruiker, meest
al eerst op een tiental nieters afstand van de
overweg een onduidelijk klein bordje ,,20 km
vinden, dat zowel in formaat en kleur afwijkt
van de in de verkeerswetgeving vastgestelde
gebodsborden.
Op grond biervan moet het de weggebruikers
dan duidelijk zijn, dat bij de overweg met
niet meer dan twintig kilometer snelheid mag
naderen. Deze bepaling uit het Algemeen
Reglement van de Spoorwegwet, waarop t
beveiligingssysteem der spoorwegen principieel
is gebaseerd, dateert uit de dertiger jaren toen
de daarvóór geldende maximumsnelheid van
tien kilometer werd „aangepast' aan bet snel
verkeer en op twintig kilometer werd gebracht.
Deze snelheidsbeperking, welke onlangs door
n vooraanstaand vertegenwoordiger der magi
stratuur een „schijnheilige bepaling werd
genoemd, past niet meer bij bet karakter dat
bet snelverkeer op de weg beeft.
Ook de N.S. geven van deze opvatting blijk
in die gevallen, waardoor verbetering van
spoorwegovergangen bet wegverkeer in staat
wordt gesteld bij bet passeren biervan de ge
bruikelijke snelheid te handhaven. De automo
bilist rijdt immers op het wegbeeld, dit is ook
de overweging geweest, die beeft geleid tot
afschaffing van de maximumsnelheid van 40
km binnen bebouwde kommen.
Daarentegen maken de spoorwegen van deze
naar de mening van de A.N.W.B. niet reële
bepaling wel gebruik waar bet gaat om bet
afwijzen van verantwoordelijkheid bij ongeval
len, bet verbalen van schade op de wegge
bruiker en bet achterwege laten van verbete
ringen in de beveiliging.
De A.N.W.B. beeft thans de aandacbl van
de minister van Verkeer er op gevestigd, dat
deze bepaling, die als beveiligingsmaatrege,
onvoldoende is en niet ineer past in deze tijd,
geen rechtsgeldigheid meer bezit, Artikel 38
van de in 1941 ingestelde Wegenverkeersre
geling, welke tot 1 Januari 1951 is gehand
haafd beeft bepaald, dat de regeling van bet
verkeer langs de weg zou zijn voorbehouden
aan de verkeerswetgeving. Daarmede beeft
art. 1 1 van bet Algemeen Reglement Dienst
van de Spoorwegwet zijn geldigheid verloren.
Zowel voor de bewaakte, als voor de 2200
onbewaakte overwegen die er nog in Nederland
zijn niet minder dan 600 er van zijn in
verharde wegen gelegen is bet bordje „20
km" onvoldoende beveiligingsmaatregel. Op
n kruising tussen weg en spoorlijn kan men
niet alle plichten op de weggebruiker leggen,
ln plaats van een papieren voorschrift vraagt
de A.N.W.B. thans om werkelijke voorzienin
gen. De situatie de alarmeerende ongeval-
lencijfers demonstreren het ten duidelijkste
schreeuwt om afdoende beveiliging,
van een verem-
advertentie. Nu
en van deze ver
kan eindigen door
011 mejanken wordt niet
ir' in) was mij hiervan
ki aan gebonden?
het
ur(jer at een bepaling in
p zj(.-nhdigen van het lid-
et Q.nogelijk maakt, in
Verij1e en de goede ze-
jietig is. Een ieder
^eniging te bedanken
jonge j raden u aan om
°"Se'nigingsjaar met in-
;e opzegtermijn bij
ondei bestuur van deze
net ee u als lid van de
de o onder toevoeging
est aa
van
ben. 1
arden:
n de
ïten, die uittreding
Vorenstaande gron
dt u over de vol-
mtributie meer.
:epjes
Departc \v{{-
nse Mi
W \Wi'
toren
i een
s onbe
1 lierc
ien F r
Détre
jchje kl
op en
end ke
ker! Z
mie.
li dit
lis will
cp
tl
ld graag enkele in-
criële gevallenverzekering.
ng dejjn je ri3icodekking
len "probleem, bovendien
een dJvaj geVal dik-
s oude 8een beter adïies
Gaat u daar eens
ie tin
ni-erke w9zer van worden-
m „op ten over de ver-
i in ;epvaartmaatschap-
ilagrooi stenen?
ïjes in ederland niet min-
[estaan aaatschappijen zijn
Alsof ;rant een volledige
ze teU""rrijkste zijn: Kon.
et een rode achtergrond,
e van waarin met wit-
hoorde«!en Stoomvaart-
liet diagonalen op wit-
temmin -0de ruit met wit-
i ontmeet zwarte boven-
sns all oen-wit-groen met
hij aF Schoorsteen geel,
Nadat
In l „p 4geft [jet afwate-
issen z'
Vater weggehaald,
Vdat, dat thans veel
|gMag dat zo maar?
^dat niet. Buur-
eigen terrein op-
_jiw erf laten af-
blik -echt heeft. Som-
eud m^deze toestand een
dde. dit niet gebeurt,
ard zi' acaat. Wij vrezen
ivenddc ^rechtelijke kwestie
r afzoiFtwel proberen van
onmich;
:en k\v
eken di