Gasleiding door de Schelde
GOUDLAND
J
HET VERGETEN
WEK DE GAL
IN UW LEVER OP
IVOROL: van alle tandpasta's de beste!
Ook Zuid-Beveland en Walcheren krijgen
gas van Sluiskil
UIT ONZE OMGEVING.
i:
1 1
AXEL
De V.V.V-feestweek-
De Optocht, i
He' feestprogramma van om ze jubile
rende V.V.V. vermeldde tegen Woens
dag een optocftT, georganiseerd door de
wink e Re r s v er enig fng
De verwachting ten aanzien van dit
nummer was niet hoog gespannen', om
dat er vopra[ op dit gebied in onze ge
meente ai eerder ee;n merkbare achter
uitgang fe bespeuren iS geweest-
Als we ods de we£haast grootsteedse
voor-oorlogse optochten herinneren en
eveneens de verrassend mopie en toe
passelijke optochten vfak na de bevrij
ding1, dan staan de optochten van de
laatste jaren hierbij wel verre in de
schaduw.
Dn factoren, die de oorzaak hiervan
zijn] liggetn echTer voor het grijpen.
De onkosten en de administratieve
rompslomp, die aan de uitoefening van
een bedrijf zijn verbonden stefien tegen-
jwoprdTg hoge eisen, zodat er bij de
handeldrijvende middenstand, van wie
toch ook weer voor het merendeel een
optocht moet uitgaan, weinig tijd over
blijft, ferwijf toch voor eeQ dergelijk eve"
nem'ent meestal weer enige dagen en
nachten moeten worden opgeofferd-
Bovendien heeft ook "deze categorie
van de bevolking reeds kosten en moei
te-,ni gewijd aan de verzorging van de
etalages, waarop overigens niets yie1 af
te dingen.
Van het geheimzinnige gedoe, dat er
meestal met de voorbereiding van een
optocht gepaard gaat, vief ditmaal niets
te bespeuren.
Desondanks beStor.d er toch nog een
kiefnje hoop, dat het wel mee zou tvaf-
lnte en veie befang steIrenden bewogen
zich tegen 3 uur door Axefs straten-
Tegen deze tijd verzamelden zich ook
de deelnemers in de CrijnsSenstraat. Af
dadelijk bleek hier, dat de stoet met
indrukwekkend zou worden.
Door verschillende omstai.dgheden
waren op het laatste ogenbfïR ook nog
enRefe zaken verhinderd, zodat van de
vijftien ïngieschreven reclame-wagens er
slechts zes ten tonele verschenen, tpt
grote teleurstelling van de organisators.
Met de radio-wagen v-an de heer van
Cadsar.d voorop, die behalve populaire
muziek ook bij tussenpOzen nog een
aansporing tot kopen bij de deelnemen
de win keilers ten gehore bracht, volg
de de stoet de aangegeven foute.
Als eerste volgde de heer Vervaet,
met een doelmatige wolreclame, <Te
tweede wagen was van Gëbr. Schieman,
die de aandacht vestigden op huti^ ma
chines op landbouwgebied, terwij< de fa.
Schieman-Cappon op de 3e wagèn d;
doelmatigheid van haar haarden op de
voorgrond stelde.
Een fleurige wagen van een vijftal
Vïyo-winkeliers stelde haar kru:d;riers-
wareh ten toon, terwijf de fa. Pot, even
als op de tentoonstelling ,,Goed Wo
nen", haar rotan-meubels presenteerde.
Als een vrolijke noot vertoonde zich
daarna een levensgrote ofifant, die de
sterkte van de door de firma Deij ver
tegenwoordigde Jumbo-vakkfedïng Sym
boliseerde-
Een bescheiden reclame volgde nu nog
van enige firma's en vtrenigingen per
fiets, benevens enige particulier ver
sierde rijwielen, waaronder die van Ria
Maas uit de Wa'straat wef het meeste
opviel.
Het weer hield zich de gehele dag
gelukkig goed en tot Iaat in de avond
heerste in de winkelstraten en café s
een gezellige drukte, waartoe een rond
gang van de belde plaatselijke muziek
verenigingen Concord ia" en Hosanna'
niet weinig bijdroeg.
De prijzen voor de optocht werden ais
volgt 'toegekend:
ie pr. Firma Deij f 40; 2e. Vb0
f25; 3e. G. Vervaet f 15; 4e- Fa- Pot
f 10; 5e. fa. C- J- Schieman-Cappon f 10;
6e. Gebr. Schieman f io-
Voor de versierde rijwielen yiefen de
prijzen als volgt:
ie prijs Ria Maas f 10; 2e. Ne'dy
Westveér f 7.50; 3e. D Schutz f 5 4
4e. Corrie Wïeland f 2-50; 5e. Cobio
Wiieland f2.50; 62- Adrie Knieriem {2
en y€ pr- Jopie Hofman f 2-
Zaterdagmiddag om 4 uur zaf het be
kende Pijperkorps uit Go.s, tiezamen met
onze populaire plaatselijke vereniging
„Mondaccoideofa" een muzikale rond
wandeling maken door onze gemeente-
D'e route is afs volgt: Markt, Wet
straat, Kerkdreef, Koestraat, Ooster
straat, Julianastraat, Prms Hemarik-
straat, Prins Mauritstraat, pieker Pau-
ltusStraat, Singelweg, Stat10nsiraai. Sia-
tion, Nieuwstraat, Noordstraat, Ma'kt
Wafstraaf, De RnijteriStraat, Banfce't-
straat, £vertsenstraat, Walstraat, Markt-
Des avonds vanaf 7 uur zullen dan
deze be"d" verenigingen beurtelings op
de Markt concerteren.
Drukte op de Sassing.
De jaarlijkse drukte in Axe'S haven is
weer aangebroken. De aanvoer van het
vïas komt al aardig op dreef en het is
geen uitzondering, wanneer reed» zo'n
20 tot 2; schepen voor lossing gemeerd
jLggcn. Daai komt nog bij dat ook' de
drukte op d' wai nog eens extra ver
hoogd worth door het in bedrijf ko
men yan de graansilo. Ook hier ziet
men yele vrachtwagens af en aan rij
den om het graan in de siTo te daten
opslaan.
Voor het foch af drukke verkeer op
de Buthdijk is het nu nog extra oppas
sen, want cfe srnaffe en bochtige weg 1S
nu met cfe vete zware vrachtwagens en
het busverkeer wef overmatig zwaar be
last.
feuilleton.
door H. W van Brakel
35)
Ik noem maar een paar algemene voor
beelden. Door de economische nod,en
enerzijds en de tabelachtige opeenho
ping van goederen en geia auderzij(ds,
komen politieke stromingen naar boven
die de aandacht gaan vestigen op de
ze misstanden en ze willen verandcren,
zo mogelijk verbeteren. Het, ene voik,
dat alles bezit, wil dit bezit consolide
ren en zijn machtspositie handhaven-
Het andere volk, dat practised mets be
zit en toch evengoieci moet leven, om
dat het oök recht heeft om onder He
^on te lopen die deze aarde beschijnt,
vraagt zijn redelijk deel- Het bezitten
de deei weigert, omdat het zijn positie
en zijn macht niet prijsgeven wil
en zo begint een conflict aUen!gs vas
ter vormen aan te nemen- Wereldoor
log nummer éen en de zich toeSpitsende
wereldoorlog nummer twee is daar het
gevolg van geweest, ot zal het nog
worden. Maar daarmede komt men er
met, behalve cie wapenfabrikanten. Zij
hebbed deze tegenstellingen juist nodig
Het zal niet zo heel fang mee1' duren:
of de Association de Carbonisation Zé-
Iatidaise, of eenvoudiger gezegd „öje
Cokesfabi-iek" te Sluiskil zal ook ove
rig Zeeland mee laten defen van haar
overvloed yah gas. r
Al enige jaren is gepiekerd om een
oplossing te yinde'n tot het leggen van
eed gasleiding dwars door cfe Wester-
schelde. Enerzijds zouden hiermede de
Bevelandse gasyerbruikers gediend zijn
die thans ook sukkelen met de mi
sère van een versleten bedrijf an
derzijds zou het gas van de cojkesfa-
brïek nutttig gebruikt kunnen worden
Na een stu dieper'cd 2 van 3 jaar, waar
in verschillende methodes tot het feg-
gen van een pijpleiding zijn onderzocht
is enkele weken gefeden een beslissing
genomen aangaande de manier waarop
men de leiding zaf leggen.
Het gekozen project dat door de la.
E. W- Smit te Neerbos in samenwerid-'g
met het technisch bureau voor Ont
wikkeling van de Irdustrle is ontwor
pen en ook door de fa. Smit zal wor-
cleti uitgevoeid, is het eenvoudigste en
het goedkoopste.
Op drie plaatsen zullen gelaste sta
len pijpen 'van 10 cm. doorsr.edc door
de Sche.de worden gelegd. Deze pij
pen zullen op de wal aaneen woiden ge-
Geslaagd.
De Keer w. Wfflemsen, alhiVr slaagde
te Amsterdam voor het Manufaciuren-
bi-evet (bedrijfskleding, herenmode en
heren- en jongensbovenkloding)
Predikbeurten
Zondag 19 Augustus 1951.
Ned. Herv- Re^k- 10 uur Ds- P- J-'
Pennings; 2-30 uur Ds. Joh- W- Star-
renburg, van Sluiskil-
Geref. Kerk 10 en 2 30 uur Ds L-
Doe'kes, van Hilversum. y
Geref. Kerk (Ds. Jan Scharpstraat 1).
10 en 3 uur Ds. R. Groeneboer (jWeesp c
Geref. Gemeente: 10 uur en 2.30 uur
Leesdienst.
Gevonden voorwerpen-
Een lederen tabak-etui, Dèn Hamer,
Westsiraat 67.
ZAAMSLAG.
Op reis.
Een gezelschap van circa 120 perso
nen uit Zaamsiag maakte op Woensdag
15 Augustujs met vier auto-car> van dg
garage Cito uït Axef e'Jn uitstapje naar
de vfaamse Ardennen. Het hoofd/lpe'
van hun tocht was het bijwonen van de
jaarlijkse bijeenkomst van Belgische pro
testanten te Maria-Horëbefce.
last en vervolgens door sleepboten d
Schelde in worden getrokken-
Op de beide oevers bij Baarland
en ten oosten van ,,de Griete" w°rjdeiï
de buizen gereed gemaakt, waarna de
uiteinden van de beide helften op een
zanidbank in de Schelde, waar de sleep
boten bij hoo'g water over helen kunnen
varen, zullen werden gefegd en bij
•laag water aan eikander zulten ge
last worden. v
De drie leidingen zullen ca. 100 m-
uit elkaar worden gefegd, zodat in ge
val van beschadiging er lS in dh
gebied al een ankerverbcd in verband
met daar liggende kabefs - nimmer de
hele verbinding zaf zijn verbroken.
Op de zandbank zullen de buisfei-
dingen worden ingegraven, om bescha
diging te voorkomen, terwijl de buizen,
zodra zij gelegd zui en zijn geruime tijd
met water gevuld zulfen blijven liggen
om te bereiken, dat de buizen enigs
zins in cfe btdun zullen wegzinken. Bij
proefnemïKgen is verder komen vast te
staan dat de leiding voldoende buig
zaam is om de glooiingen van de bo
dem zonder breuk te kunnen volgen.
De Rijkswaterstaat is mom.enteei al
bezig met het zuiveren van de bodem'
van ongewenste obstakels, zoals ankers
wrakken, enz. Dat deze schoonmaak het
nodige boven brengt laat zich, na de
laatste oorfog, best begrijpen.
De buizen zelf worden alvorens ,,te
water te worcIen gelaten'' voorzien van
een stevige beschermende laag van bi
tumen, waaromheen nog een houten glij-
mantel ter beveiliging bij het in del
Schelde slepen van de leidingen. Over
rollen en glijsteilingen zal dan steaks
het geheel uit de porder in zee glijden-
Dat de uitvoerder van het werfc ver_
trouwen heeft fn het Systeem moge biij-
ken uit cle sportief aanvaarde conditie
no cure, no pay" d.w.z- bij mislukking
geen betaling en uit het feit dat men
het werk nog voor de komende najaars
stormen denk't gereed te hebben.
Begin September hoopt men de ,,Be-
yelandse" herft fn de Schelde te kun
nen leggen p]n ongeveer 14 dagen Tater
de „Z.Wlaamse", waarna dan beide ge
deelten aaneen kunnen worden gerast.
Op 1 Januari 1953 zal dan het Sluis-
kilse gas ook op Zuid-Bevelard de huizen
binnenstromen.
voor hun zelfhandhaving.
Kapitcm yan der Dec'ken zweeg en
tuurcte over de oceaan, d>e allengs weer
meer schuimkoppen ging verionen. Een
monotoon en dol ge'brul steeg uit het
woelige water op.
Edouard Reek opmerkzaam naar fiet
gelaat van de gezagvoerder. Geduren
de het gehele gesprek hadden èn de
woorden èn de oge" van deze vreem
de main hem onweerstaanbaar geboeid.
Er Was echter iet&, dat hem thans bij
zonder opviel en dat hij in de kajuit
bededen, waar het licht tamelijk getem
perd bfnnenvieh nog niet zo duidelijk'
fïa'd gezien afs hier bujten in het voffe
licht. Nog nimmer had hij zo'n strak
en onbewogc11 gelaat aanschouwd. Ais
hij sprak, bewogen de Tippen zich nau-
iwelijRs, ferwijf cfe rest als bevroren
scheed.
Er is maar éen uitweg voor 'de
volkeren van deze pfaneet, vervolgde
de kapitein, zijn ogen op de 2>ee, ge
richt houdend. Zij zuifen de schci-
didgsmuren moeten omhalen en afs broe
iden-»' de goede gavfen dezer aarde wil
len delen, ongeacht ras, kfeur of taal,
Afïstïdfe Frfand heeft het goed gezien
toen hij destijds zijn idea af, de ver
enigde stafen van 'Europa propageerde.
Voorwaar, cfTt fs geen ufopfe- Het ligt
binnen cfe grenzen van het mogelijke,
indien de fe'driieden der vofkeren maar
wilden. De vofkeren, d.e in een con-
ffi;ct sfech'tS hun Leven mogen en moe
ten offer,©n, dTe vofkeren wih'en graagl-
Maar zij, die de macht bezitten, zij' wil
len niet éd daarin zal hun oordeel een
maal liggen. f
Edouard trok onwiffekeurig de wenk
brauwen op. Drommels, weike kant ging
het gesprek thans uit. Wat wilde deze
man v|an hem nog meer, cfan louter zijn
technische kennis affcen.
AI dat gedaas over idealen en mo
ra,af, volkomenheid en on vorkomen he'd.
Wat bliksemWat had hij daarmede te
maken. Af die ballast! Carrière maken
dat wif zeggen, ge id verdiénen en om
hoog klimmen op de m»aatschajrpehjke
ladder, dat was af wat hem interesseerde.
Al cile koffiepraatjes ovcr wat wef
en wat niet oorbaar was raakten izijn -
koude kferen niet. De kapitein kon zijn
smoesjes beter bewaren vo°r een an
dere gelegenheid: een naaikransje van
fémefende oude vrijsters, of een samen
komst van het Leger des Heils-
Dat soort inen,sen, die de werefd wif-
den verbeteren, ze bezwendelden etkan-
cier en anderen met evenveel gemak,
al:s de manier waarop ze hun stellingen
verkondigden- Voor dat soort vrome sij-
beraars moest j'e nog befer uitkijken, dan
voor een beroepszwendelaar, want mef
<zo een wïst je fen minste waar je aan
toe was. Daar gord s(echts een paroof:
^^ha'nden op j'e zak en deur dichtv.
Maar met dit soort. Nou! Geef ze de
ruimte! Je wist nooit van w,eike kant
het begon te tochteji. J
Een eigenaardige flikkering in de
ogen van de man in het zwarte uniform
was voor Edouard een even duidelijke
waarschuwing afs het aajr- en uitknip
pend richt naast een onbewaakte over
weg: „Pas op"!
Hetgee11 'k' zeg, zo vervoigde de
kapitein, is niet nieuw. Het is een
waarheid, die al meer dan negentien
eeuW|ein oud is.
En dïe desondanks nog nimmer de
gang der dingen blijvend heefc kunnen
beïnvloeden, vie1 Edouard met een
sneer fn. Heuö kapitein, aiïe moof-
praterij zaf het menscfom het vechten
en het elkander vh'egen af vangen nim
mer kunnen affefen. Er zijn altijd gro
ten en kleinen, rijken en armen, wij;
zen en dwazen geweest, zoals er op
'ahe terrein,en des fevens verschillen en
tegenstelfTngen bestaan hebben en wef
nimmer weg te werken, laat staan weg
te redeneren zijn. Hoe zou men dat nu
in een handomdraaien moeten, wilfen
en kunnen veranderen?
De gezagvoerder fiet zijn rechterhand
ongemerkt in zijn zak verdwijnen.
(iWprdt vervolgd.)
i
1 i
I
I
U zult 's morgens „kiplekker"
uit bed springen.
Elke dag moet uw lever een liter gal in uw ingewanden
doen stromen, anders verteert uw voedsel niet, het be
derft. U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem
de plantaardige CARTER'S LEVERPILLETJES om
die liter gal op te wekken en uw spijsvertering en
stoelgang op natuurlijke wijze te regelen. Een plant
aardig zacht middel, onovertroffen om de gal te doen
stromen. Eist Carter's Leverpilletjes.
fff