Gasleiding door de Schelde GOUDLAND J HET VERGETEN WEK DE GAL IN UW LEVER OP IVOROL: van alle tandpasta's de beste! Ook Zuid-Beveland en Walcheren krijgen gas van Sluiskil UIT ONZE OMGEVING. i: 1 1 AXEL De V.V.V-feestweek- De Optocht, i He' feestprogramma van om ze jubile rende V.V.V. vermeldde tegen Woens dag een optocftT, georganiseerd door de wink e Re r s v er enig fng De verwachting ten aanzien van dit nummer was niet hoog gespannen', om dat er vopra[ op dit gebied in onze ge meente ai eerder ee;n merkbare achter uitgang fe bespeuren iS geweest- Als we ods de we£haast grootsteedse voor-oorlogse optochten herinneren en eveneens de verrassend mopie en toe passelijke optochten vfak na de bevrij ding1, dan staan de optochten van de laatste jaren hierbij wel verre in de schaduw. Dn factoren, die de oorzaak hiervan zijn] liggetn echTer voor het grijpen. De onkosten en de administratieve rompslomp, die aan de uitoefening van een bedrijf zijn verbonden stefien tegen- jwoprdTg hoge eisen, zodat er bij de handeldrijvende middenstand, van wie toch ook weer voor het merendeel een optocht moet uitgaan, weinig tijd over blijft, ferwijf toch voor eeQ dergelijk eve" nem'ent meestal weer enige dagen en nachten moeten worden opgeofferd- Bovendien heeft ook "deze categorie van de bevolking reeds kosten en moei te-,ni gewijd aan de verzorging van de etalages, waarop overigens niets yie1 af te dingen. Van het geheimzinnige gedoe, dat er meestal met de voorbereiding van een optocht gepaard gaat, vief ditmaal niets te bespeuren. Desondanks beStor.d er toch nog een kiefnje hoop, dat het wel mee zou tvaf- lnte en veie befang steIrenden bewogen zich tegen 3 uur door Axefs straten- Tegen deze tijd verzamelden zich ook de deelnemers in de CrijnsSenstraat. Af dadelijk bleek hier, dat de stoet met indrukwekkend zou worden. Door verschillende omstai.dgheden waren op het laatste ogenbfïR ook nog enRefe zaken verhinderd, zodat van de vijftien ïngieschreven reclame-wagens er slechts zes ten tonele verschenen, tpt grote teleurstelling van de organisators. Met de radio-wagen v-an de heer van Cadsar.d voorop, die behalve populaire muziek ook bij tussenpOzen nog een aansporing tot kopen bij de deelnemen de win keilers ten gehore bracht, volg de de stoet de aangegeven foute. Als eerste volgde de heer Vervaet, met een doelmatige wolreclame, <Te tweede wagen was van Gëbr. Schieman, die de aandacht vestigden op huti^ ma chines op landbouwgebied, terwij< de fa. Schieman-Cappon op de 3e wagèn d; doelmatigheid van haar haarden op de voorgrond stelde. Een fleurige wagen van een vijftal Vïyo-winkeliers stelde haar kru:d;riers- wareh ten toon, terwijf de fa. Pot, even als op de tentoonstelling ,,Goed Wo nen", haar rotan-meubels presenteerde. Als een vrolijke noot vertoonde zich daarna een levensgrote ofifant, die de sterkte van de door de firma Deij ver tegenwoordigde Jumbo-vakkfedïng Sym boliseerde- Een bescheiden reclame volgde nu nog van enige firma's en vtrenigingen per fiets, benevens enige particulier ver sierde rijwielen, waaronder die van Ria Maas uit de Wa'straat wef het meeste opviel. Het weer hield zich de gehele dag gelukkig goed en tot Iaat in de avond heerste in de winkelstraten en café s een gezellige drukte, waartoe een rond gang van de belde plaatselijke muziek verenigingen Concord ia" en Hosanna' niet weinig bijdroeg. De prijzen voor de optocht werden ais volgt 'toegekend: ie pr. Firma Deij f 40; 2e. Vb0 f25; 3e. G. Vervaet f 15; 4e- Fa- Pot f 10; 5e. fa. C- J- Schieman-Cappon f 10; 6e. Gebr. Schieman f io- Voor de versierde rijwielen yiefen de prijzen als volgt: ie prijs Ria Maas f 10; 2e. Ne'dy Westveér f 7.50; 3e. D Schutz f 5 4 4e. Corrie Wïeland f 2-50; 5e. Cobio Wiieland f2.50; 62- Adrie Knieriem {2 en y€ pr- Jopie Hofman f 2- Zaterdagmiddag om 4 uur zaf het be kende Pijperkorps uit Go.s, tiezamen met onze populaire plaatselijke vereniging „Mondaccoideofa" een muzikale rond wandeling maken door onze gemeente- D'e route is afs volgt: Markt, Wet straat, Kerkdreef, Koestraat, Ooster straat, Julianastraat, Prms Hemarik- straat, Prins Mauritstraat, pieker Pau- ltusStraat, Singelweg, Stat10nsiraai. Sia- tion, Nieuwstraat, Noordstraat, Ma'kt Wafstraaf, De RnijteriStraat, Banfce't- straat, £vertsenstraat, Walstraat, Markt- Des avonds vanaf 7 uur zullen dan deze be"d" verenigingen beurtelings op de Markt concerteren. Drukte op de Sassing. De jaarlijkse drukte in Axe'S haven is weer aangebroken. De aanvoer van het vïas komt al aardig op dreef en het is geen uitzondering, wanneer reed» zo'n 20 tot 2; schepen voor lossing gemeerd jLggcn. Daai komt nog bij dat ook' de drukte op d' wai nog eens extra ver hoogd worth door het in bedrijf ko men yan de graansilo. Ook hier ziet men yele vrachtwagens af en aan rij den om het graan in de siTo te daten opslaan. Voor het foch af drukke verkeer op de Buthdijk is het nu nog extra oppas sen, want cfe srnaffe en bochtige weg 1S nu met cfe vete zware vrachtwagens en het busverkeer wef overmatig zwaar be last. feuilleton. door H. W van Brakel 35) Ik noem maar een paar algemene voor beelden. Door de economische nod,en enerzijds en de tabelachtige opeenho ping van goederen en geia auderzij(ds, komen politieke stromingen naar boven die de aandacht gaan vestigen op de ze misstanden en ze willen verandcren, zo mogelijk verbeteren. Het, ene voik, dat alles bezit, wil dit bezit consolide ren en zijn machtspositie handhaven- Het andere volk, dat practised mets be zit en toch evengoieci moet leven, om dat het oök recht heeft om onder He ^on te lopen die deze aarde beschijnt, vraagt zijn redelijk deel- Het bezitten de deei weigert, omdat het zijn positie en zijn macht niet prijsgeven wil en zo begint een conflict aUen!gs vas ter vormen aan te nemen- Wereldoor log nummer éen en de zich toeSpitsende wereldoorlog nummer twee is daar het gevolg van geweest, ot zal het nog worden. Maar daarmede komt men er met, behalve cie wapenfabrikanten. Zij hebbed deze tegenstellingen juist nodig Het zal niet zo heel fang mee1' duren: of de Association de Carbonisation Zé- Iatidaise, of eenvoudiger gezegd „öje Cokesfabi-iek" te Sluiskil zal ook ove rig Zeeland mee laten defen van haar overvloed yah gas. r Al enige jaren is gepiekerd om een oplossing te yinde'n tot het leggen van eed gasleiding dwars door cfe Wester- schelde. Enerzijds zouden hiermede de Bevelandse gasyerbruikers gediend zijn die thans ook sukkelen met de mi sère van een versleten bedrijf an derzijds zou het gas van de cojkesfa- brïek nutttig gebruikt kunnen worden Na een stu dieper'cd 2 van 3 jaar, waar in verschillende methodes tot het feg- gen van een pijpleiding zijn onderzocht is enkele weken gefeden een beslissing genomen aangaande de manier waarop men de leiding zaf leggen. Het gekozen project dat door de la. E. W- Smit te Neerbos in samenwerid-'g met het technisch bureau voor Ont wikkeling van de Irdustrle is ontwor pen en ook door de fa. Smit zal wor- cleti uitgevoeid, is het eenvoudigste en het goedkoopste. Op drie plaatsen zullen gelaste sta len pijpen 'van 10 cm. doorsr.edc door de Sche.de worden gelegd. Deze pij pen zullen op de wal aaneen woiden ge- Geslaagd. De Keer w. Wfflemsen, alhiVr slaagde te Amsterdam voor het Manufaciuren- bi-evet (bedrijfskleding, herenmode en heren- en jongensbovenkloding) Predikbeurten Zondag 19 Augustus 1951. Ned. Herv- Re^k- 10 uur Ds- P- J-' Pennings; 2-30 uur Ds. Joh- W- Star- renburg, van Sluiskil- Geref. Kerk 10 en 2 30 uur Ds L- Doe'kes, van Hilversum. y Geref. Kerk (Ds. Jan Scharpstraat 1). 10 en 3 uur Ds. R. Groeneboer (jWeesp c Geref. Gemeente: 10 uur en 2.30 uur Leesdienst. Gevonden voorwerpen- Een lederen tabak-etui, Dèn Hamer, Westsiraat 67. ZAAMSLAG. Op reis. Een gezelschap van circa 120 perso nen uit Zaamsiag maakte op Woensdag 15 Augustujs met vier auto-car> van dg garage Cito uït Axef e'Jn uitstapje naar de vfaamse Ardennen. Het hoofd/lpe' van hun tocht was het bijwonen van de jaarlijkse bijeenkomst van Belgische pro testanten te Maria-Horëbefce. last en vervolgens door sleepboten d Schelde in worden getrokken- Op de beide oevers bij Baarland en ten oosten van ,,de Griete" w°rjdeiï de buizen gereed gemaakt, waarna de uiteinden van de beide helften op een zanidbank in de Schelde, waar de sleep boten bij hoo'g water over helen kunnen varen, zullen werden gefegd en bij •laag water aan eikander zulten ge last worden. v De drie leidingen zullen ca. 100 m- uit elkaar worden gefegd, zodat in ge val van beschadiging er lS in dh gebied al een ankerverbcd in verband met daar liggende kabefs - nimmer de hele verbinding zaf zijn verbroken. Op de zandbank zullen de buisfei- dingen worden ingegraven, om bescha diging te voorkomen, terwijl de buizen, zodra zij gelegd zui en zijn geruime tijd met water gevuld zulfen blijven liggen om te bereiken, dat de buizen enigs zins in cfe btdun zullen wegzinken. Bij proefnemïKgen is verder komen vast te staan dat de leiding voldoende buig zaam is om de glooiingen van de bo dem zonder breuk te kunnen volgen. De Rijkswaterstaat is mom.enteei al bezig met het zuiveren van de bodem' van ongewenste obstakels, zoals ankers wrakken, enz. Dat deze schoonmaak het nodige boven brengt laat zich, na de laatste oorfog, best begrijpen. De buizen zelf worden alvorens ,,te water te worcIen gelaten'' voorzien van een stevige beschermende laag van bi tumen, waaromheen nog een houten glij- mantel ter beveiliging bij het in del Schelde slepen van de leidingen. Over rollen en glijsteilingen zal dan steaks het geheel uit de porder in zee glijden- Dat de uitvoerder van het werfc ver_ trouwen heeft fn het Systeem moge biij- ken uit cle sportief aanvaarde conditie no cure, no pay" d.w.z- bij mislukking geen betaling en uit het feit dat men het werk nog voor de komende najaars stormen denk't gereed te hebben. Begin September hoopt men de ,,Be- yelandse" herft fn de Schelde te kun nen leggen p]n ongeveer 14 dagen Tater de „Z.Wlaamse", waarna dan beide ge deelten aaneen kunnen worden gerast. Op 1 Januari 1953 zal dan het Sluis- kilse gas ook op Zuid-Bevelard de huizen binnenstromen. voor hun zelfhandhaving. Kapitcm yan der Dec'ken zweeg en tuurcte over de oceaan, d>e allengs weer meer schuimkoppen ging verionen. Een monotoon en dol ge'brul steeg uit het woelige water op. Edouard Reek opmerkzaam naar fiet gelaat van de gezagvoerder. Geduren de het gehele gesprek hadden èn de woorden èn de oge" van deze vreem de main hem onweerstaanbaar geboeid. Er Was echter iet&, dat hem thans bij zonder opviel en dat hij in de kajuit bededen, waar het licht tamelijk getem perd bfnnenvieh nog niet zo duidelijk' fïa'd gezien afs hier bujten in het voffe licht. Nog nimmer had hij zo'n strak en onbewogc11 gelaat aanschouwd. Ais hij sprak, bewogen de Tippen zich nau- iwelijRs, ferwijf cfe rest als bevroren scheed. Er is maar éen uitweg voor 'de volkeren van deze pfaneet, vervolgde de kapitein, zijn ogen op de 2>ee, ge richt houdend. Zij zuifen de schci- didgsmuren moeten omhalen en afs broe iden-»' de goede gavfen dezer aarde wil len delen, ongeacht ras, kfeur of taal, Afïstïdfe Frfand heeft het goed gezien toen hij destijds zijn idea af, de ver enigde stafen van 'Europa propageerde. Voorwaar, cfTt fs geen ufopfe- Het ligt binnen cfe grenzen van het mogelijke, indien de fe'driieden der vofkeren maar wilden. De vofkeren, d.e in een con- ffi;ct sfech'tS hun Leven mogen en moe ten offer,©n, dTe vofkeren wih'en graagl- Maar zij, die de macht bezitten, zij' wil len niet éd daarin zal hun oordeel een maal liggen. f Edouard trok onwiffekeurig de wenk brauwen op. Drommels, weike kant ging het gesprek thans uit. Wat wilde deze man v|an hem nog meer, cfan louter zijn technische kennis affcen. AI dat gedaas over idealen en mo ra,af, volkomenheid en on vorkomen he'd. Wat bliksemWat had hij daarmede te maken. Af die ballast! Carrière maken dat wif zeggen, ge id verdiénen en om hoog klimmen op de m»aatschajrpehjke ladder, dat was af wat hem interesseerde. Al cile koffiepraatjes ovcr wat wef en wat niet oorbaar was raakten izijn - koude kferen niet. De kapitein kon zijn smoesjes beter bewaren vo°r een an dere gelegenheid: een naaikransje van fémefende oude vrijsters, of een samen komst van het Leger des Heils- Dat soort inen,sen, die de werefd wif- den verbeteren, ze bezwendelden etkan- cier en anderen met evenveel gemak, al:s de manier waarop ze hun stellingen verkondigden- Voor dat soort vrome sij- beraars moest j'e nog befer uitkijken, dan voor een beroepszwendelaar, want mef <zo een wïst je fen minste waar je aan toe was. Daar gord s(echts een paroof: ^^ha'nden op j'e zak en deur dichtv. Maar met dit soort. Nou! Geef ze de ruimte! Je wist nooit van w,eike kant het begon te tochteji. J Een eigenaardige flikkering in de ogen van de man in het zwarte uniform was voor Edouard een even duidelijke waarschuwing afs het aajr- en uitknip pend richt naast een onbewaakte over weg: „Pas op"! Hetgee11 'k' zeg, zo vervoigde de kapitein, is niet nieuw. Het is een waarheid, die al meer dan negentien eeuW|ein oud is. En dïe desondanks nog nimmer de gang der dingen blijvend heefc kunnen beïnvloeden, vie1 Edouard met een sneer fn. Heuö kapitein, aiïe moof- praterij zaf het menscfom het vechten en het elkander vh'egen af vangen nim mer kunnen affefen. Er zijn altijd gro ten en kleinen, rijken en armen, wij; zen en dwazen geweest, zoals er op 'ahe terrein,en des fevens verschillen en tegenstelfTngen bestaan hebben en wef nimmer weg te werken, laat staan weg te redeneren zijn. Hoe zou men dat nu in een handomdraaien moeten, wilfen en kunnen veranderen? De gezagvoerder fiet zijn rechterhand ongemerkt in zijn zak verdwijnen. (iWprdt vervolgd.) i 1 i I I U zult 's morgens „kiplekker" uit bed springen. Elke dag moet uw lever een liter gal in uw ingewanden doen stromen, anders verteert uw voedsel niet, het be derft. U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LEVERPILLETJES om die liter gal op te wekken en uw spijsvertering en stoelgang op natuurlijke wijze te regelen. Een plant aardig zacht middel, onovertroffen om de gal te doen stromen. Eist Carter's Leverpilletjes. fff

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1951 | | pagina 2