AXELSCHE IS COURANT
Internationale jaarbeurs te Gent
„Met raad en daad"
AXELSCHE K COURANT
Antwer pen-Rotterdam
De enige Belgische najaarsbeurs
De concurrentiestrijd
Scheldestad beschikt over betere verbindingen
e huid
Frankering bij abonnement Axel.
ZATERDAG 21 JULI 1951
65e JAARGANG No. 81
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie:
T C. VINK-van VESSEM
D. J- A. K- Ik ben m bet bezit van
een rijbewijs A, waarvan de geldigheid
F ranke ring bij abonnement Axel.
WOENSDAG 18 JULI 1951
65e JAARGANG No. 80
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
met flinke sprongen voortbgwege11- Z«
vreten bet loof aan en veroorzaken ga-
"en. Kunt u mij zeggen
lit zijn en wat ,voor
;i' voor bestaat
dien hoogstwaar-
n zijn. Deze doed
roog en warm weer..
bladeren te steken
tensappen op te zui-
s niet. Ter bestnj-
poeder over de ge-
Aangiezien u ae be-
r merkt is het weh-
C reeds toe te pas-
iels boven de grond
DDT-poedef werkt
l de buitenlucht, zo-
k is de bestuiving
ussenpozen van plm.
Antwerpen dankt de Schelde aan de
VoorzienigheKi e11 al het .overige aan
de Schelde zo luid1 een oude Ant-
wierpse spreuk en de waarheid daarvan
ervaren we, als we geconfronteerü wor-
den met de eeuwedoude historie van de
'havenstad.
E(T blijft éen hartewens echter, waar
voor Antwerpen niet kan danken. Een
oud zeer rijten we open, als het on
derwerp ter sprake komt. Eén van de
grootsité havens van het continent heeft
geen directe verbinding met de Rijn.
Alhoewel drie-kwart van het totale bui
tenlandse goederenvei"keer per binnen
schip en ee'n kwart van de zeevracnt
'bestemd is voor ol komt van deze ri
vier, moeten alle aken lange omwegen
maken, alvorens ze de Schelde kunne11
bereiken. i
Als Antwerpen een 'kanaal kreeg naar
de Moerdijk zou de Rijnvaart el" net
gemak van ondervinden. Dan zouden de
(binnenschippers de vaartijd met een ot
twee dagen kunnen békorten. Dan zou
de verscheepte tonnage in Antwerpen
met sprongen omhoog gaan-
Maar dit laatste ten koste van
Rotterdam
Het kanaal van Antwerpen naar de
Moerdijk is een slepend probleem. Voor
namelijk slepend gehouden door de on
wil der Nederlanders om Rotterdam te
benadelen. Want ongetwijfeld zou Ant-
'iwerpen, dat nu nog tweede haven is
van het vasteland, na het verkrijgen
van een gemakkelijker toegang tot het
Duitse achterland meer transito-vervoer
tot zich trekken. Vervoer van zeesche
pen, die nu Rottterdam als rechtstreek
se en gemakkelijkste Rijnhaven prefe
reren.
Om die recht-toe recht-aan verbinding
toch maar tot het uiterste te weerstre
ven, kwam Nederlano dezer dagen zehs
met een nieuw voorstelgeen kanaal,
maar een geschikt maken voor oe bin
nenvaart van Eendracht e11 Kreekrak.
Dat blijft een omweg, zij het een zee1"
kleine, maar de Belgen zijn er toen mee
gebaat.
Dit project-Konijnenburg is in Ant-
jWérpein wel met voldoening ontvangen.
Men voelt er heel goed, dat „Hol
land'' ongaarne meehelpt een strop op
te hangen voor het eigen hoofd. Na
tuurlijk wil men vechten \joor de kortst
mogelijke verbinding, maar met die an
dere zou het wellicht ook wei gaan
Waarom naar Antwerpen?
Er rijst bij ons een andere vraag,
Waarom zoir" een deel vjan de Rijn
vaart Rottterdam ontrouw worden zo
dra de verbinding met Antwerpen er is
De zeeschepen, die nu in Waalhaven en
Nieuwe Maas niet de modernste midde
len hun lading zien overhevelen 111 de
lange slierten aken, behoeven daaivoor
Oiiöt! paar Antwerpen op te stomen. Ge-
mieten in mijlen of kilometers blijft de
route via Rotterdam de kortste, dus ook
de minst tijdrovende en dus die voor
deligste voor de reders. Althans zo
lang de haventarieven gelijk zijn.
Haventarieveh hebben echter geregeld
de neiging gebruikt te worden als con
currentiemiddel. Maar daarvoor dient
onze Benelux. Wat is er gemakkehjker
dan een tanevenkoppelmg tussen twee
gQlijkgeschake'Ce partners? Voor een
moordende concurrrentie behoeft Rotter
dam dus geen vtees meer te koesteren.
Iets anders is de outillage op de wal
waar het kranenpark en de spoorweg-
aansluitingen bepalen hoe snel een
schip gelost en geladen kan worden. Op
dit punt is de Schel'destad in het voor
deel. Zij heeft vrijwel niet geleden in
de oorlog en stond bij de bevrijding
terstond ter beschikking van de geal
lieerde aanvoer voor het gehele con
tinent. Die voorsprong heeft Rotterdam
na de laatste wereldbrand nog niet
kunnen inhalen.
Mogen we ter illustratie een paar
cijfers noemen? In September 1944 wer-
iden door de Duitsers 7 km. kademuur
vernield, waarvan 4,5 km. waren uitge
rust met kranen en loodsen eb. 2,5 km,
met laadbruggen en kolentips; 97 por-
taalkranen, 28 laadbruggen en 200.000
vierkante m'eter overdekte pakhuisruim-
te. Rotterdam heeft de afgelopen jaren
hara gewerkt aan herstel, Antwerpen
kon daarentegen voortgaan met verdere
uitbreiding.
Veilig1, vlug, voordelig
Antwerpen beschikt voorts over de
uitgebreidste, onafzienbare rangeerterie1-
ibepf- Een aer vormingsstations, Arnt-
werpén-Noord, is pyna 6 km, lang en
anderhalve km. breea, het beslaat een
oppervlakte van 825 hectare en er lig
gen vete bunuels van 36 sporen naast
eikaar tot een lengte van 130 km- ln
ciat ene opstelterrein rijden dagelijks
90 goede,rentreinen in en uit, terwijl er
per 24 uur meer dan 4000 goederenwa
gons worden gerangeerd.
Dan liggen er nog eens 800 kilometer
spoor langs de kaden, te weten tussen
schip en loodsetn 2 en 5 en achter de
gebouwen nog eens een tiental Sporen.
Die geven via kleme rangeervelden weer
directe aansluiting op de verscheidene
vormingsstations.
Rotterdam bezit het rangeerstation te
Feyenoord en °°k dat is tijdens de oor
log geneel opgebroken geweest. Maar
aj werd het bijna geheel hersteld, toch
is de spoorweg-outillage langs de ka
lden er lang niet zo uitgebreid hls die
in de Scheldestad- Wellicht heeft men
zic'h langs Nieuwe Maas en Nieuwe
Waterweg gespecialiseerd op het over
laden van schip op schip, maar als Ant
werpen straks meer Rijnaken zou trek
ken, moeten de Maaskanters op elk ge
bied kunnen concurreren.
Geein luchtkastelen.
Sinds het vliegveld Waalhaven tij
dens de oorlogsjaren door bombarde
menten en eigen vernielingen van de
Duitsers totaal: verwoest is, beschikt
Rotterdam ook niet meer over de mo
gelijkheid aangevoerde goéderen direct
over te laden in vrachtvliegtuigen. In
Antwerpen staat een luchthaven ter oe-
schikking van 233 ha., waar momen
teel njguwe loodspn worden aangebouwd
van 1800 vierkante meter nuttig vloer
oppervlak en een nieuwe landingsbaan
gereed komt van 1600 meter lengte en
60 nieter breedte waarop de grootste ty
pen handelsreuzen kunnen neerstnjken.
Begin 1949 werd er zelfs een lucht-
vrachtenbeurs ingesteld, welke dus een
uitbreiding van fiet goederenverkeer per
vliegtuig ten zeerste vergemakkehjkt.
Zo zouden we meer vergelijkende voor
beelden kunen opnoemen, b.,v- de be
schikbare koelruimte, de totale maga
zijnruimte, silo's, aantal petroleumtanks.
Vernielden we alleen nog, dat Antwer
pen opk op dit gebied niet stil zit
een nieuw petroleum dok is juist gereed
gekomen, twee gloédnieuwe raffinade
rijen komen juist in gebruik met een
gezamenlijke capaciteit van 2,5 mULoen
ton per jaar- De capaciteit van de al
bestaande raffinaderij is verhoogd.
Geteir sluizen l
Eien groot voordeel bezit Rottterdam
Dank zij wijs- beleid van Thorbecke en
Galand werd de Nieuwe Waterweg ge-
graven zonder sluizen- Deze vrije toe
gang stimuleert reders en wilde vaart
tot binnenvallen. Antwerpen daarentegen
tobt als Amsterdam met zeesluizen, die
telkenmale weer te klein blijken voor
het toenemend verkeer ot de groter
gebouwde schepen.
Ook nu werkt de Scheldestatd aan een
nieuwe toegangspoort, noordelijk van
de grote Kruisschans/sluis. Een ernstige
nandicap wordt daarbij gevormd door
het tijverschil. Zes nieter rijst of zakt
net water, twee maal op een dag1. De
Belgische waterbouwkundigen hebben
rekening te houden met een maximale
diepgang bij laag water, plus een re
serve voor droge tijden enerzijds, maar
zes meter was plus enkele meters voor
springvloed anderzijds. En nu kuint u
narekenen hoe hoog de muren van zo'n
sluiskom en de kadpn er moeten zijn.
Rotterdam behoeft nog niet bang te
zijn Voor algehele ovei'vleugelmg. Maar
men mag daar aan de Coolsingel de
grote concurrent wel duchtig op die
vingers zien, vooral als te zijner tijd
de Rijn-verbinding tot stand komt!
Provincie-plaatjes voor auio's.
Nu bij de nieuwe kentekens voor d'e
motorrijtuigen niet meer vastgesteld
kan worden uit welke provincie de auto
afkomstig is en zeef veel automobilis
ten er pnjs op stellen op een of an-
tere wijze kenbaar te maken uit welk
dteel van h.et land men at kornis tig is,
heeft de K-N.A.C. besloten provincie
plaatjes uit te geven. j
De geëmailleerde plaatjes dragen het
wapen van de betreffende provincie-
e jaar geledien kocht
a enkel huis, fda/t ik
r nnjn gedeelte be-
voor afvppr van het
beide huizen. Nu
n leeggehaald m'oe'c
genaar van het an;-
de kosten bijdragen.
I
juist. U hiebt hejt
ebt met alle lusten,
deze laatste vallen
>r het schoonmaken/
u eens de letters
de nieuwe numme1"-
rijtuigen kunnen ver-
td geeft thans twee
tl twee cijters aan.
gebruik de ietters
o's, NB voor Vracht-
m. én autobussen,
ïauto's en NE voor
het legér zijn mi
KS en KM.- Verder
r het Koninklijk Huis,
te vrachtwagens van
voor fabriek en dea-
Corps Diplomatique,
ernationale Hof van
len Nederl'anider. De
b.V. v,an 'ND 00-01
aarha kiest men weer
s en daar is men nu
gaaf en gezond.
:ren. Doos 40 cent
nt gekomen en waar-
boord houded wil.
ht, waarin de „Nou-
verd door een onge-
lag ik in de golf
gen inééns aoodseinen
dat betrekkelijk dicht
nog geen halt uur te-
nmengévarén was en;
ïr had gemeerd om
temen, besloot ik di
ktezen 0111 assistentie
wel mijn oUebunkets
had ik toch nog| vol-
0111 desnoods de ge-
t zwaarste noodweer
lk kan dit doen om
gebouwd volgens een
twerp en zo hern re-
ge sloten als een on-
is verder onze plec'h-
ïn n0od verkerend
komen.
ie al spoedig ontdekt
h reeds langszij toen
middellijk hebben wij
water gespoten dooil
>genaamd ,,oliekanQn''
n vinding Daarna
e'nsen op De rest
benedendeksZe
nea>' meegegaan naar
(Wordt vervolgd.)
iibonnements-
prljt:
Losse nummers
Kwartaal*
abonnement
Axel binnen de kom
fl
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indlè fl.
Buitenland fl. T
Advertentie prl}s
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Adverteutlèn
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
*ty-i
hl niriiP^iU r>r 1 ofl/vrtrUQournl L-lP OT-in l.aT tipn india hl n rl
N
Abonnements
prijs:
Losse nummers
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indié fl.
Buitenland fl. C -
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Inaezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Adverteutlén
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
1 I 1 t