AXELSCHE IS COURANT Internationale jaarbeurs te Gent „Met raad en daad" AXELSCHE K COURANT Antwer pen-Rotterdam De enige Belgische najaarsbeurs De concurrentiestrijd Scheldestad beschikt over betere verbindingen e huid Frankering bij abonnement Axel. ZATERDAG 21 JULI 1951 65e JAARGANG No. 81 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie: T C. VINK-van VESSEM D. J- A. K- Ik ben m bet bezit van een rijbewijs A, waarvan de geldigheid F ranke ring bij abonnement Axel. WOENSDAG 18 JULI 1951 65e JAARGANG No. 80 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM met flinke sprongen voortbgwege11- Z« vreten bet loof aan en veroorzaken ga- "en. Kunt u mij zeggen lit zijn en wat ,voor ;i' voor bestaat dien hoogstwaar- n zijn. Deze doed roog en warm weer.. bladeren te steken tensappen op te zui- s niet. Ter bestnj- poeder over de ge- Aangiezien u ae be- r merkt is het weh- C reeds toe te pas- iels boven de grond DDT-poedef werkt l de buitenlucht, zo- k is de bestuiving ussenpozen van plm. Antwerpen dankt de Schelde aan de VoorzienigheKi e11 al het .overige aan de Schelde zo luid1 een oude Ant- wierpse spreuk en de waarheid daarvan ervaren we, als we geconfronteerü wor- den met de eeuwedoude historie van de 'havenstad. E(T blijft éen hartewens echter, waar voor Antwerpen niet kan danken. Een oud zeer rijten we open, als het on derwerp ter sprake komt. Eén van de grootsité havens van het continent heeft geen directe verbinding met de Rijn. Alhoewel drie-kwart van het totale bui tenlandse goederenvei"keer per binnen schip en ee'n kwart van de zeevracnt 'bestemd is voor ol komt van deze ri vier, moeten alle aken lange omwegen maken, alvorens ze de Schelde kunne11 bereiken. i Als Antwerpen een 'kanaal kreeg naar de Moerdijk zou de Rijnvaart el" net gemak van ondervinden. Dan zouden de (binnenschippers de vaartijd met een ot twee dagen kunnen békorten. Dan zou de verscheepte tonnage in Antwerpen met sprongen omhoog gaan- Maar dit laatste ten koste van Rotterdam Het kanaal van Antwerpen naar de Moerdijk is een slepend probleem. Voor namelijk slepend gehouden door de on wil der Nederlanders om Rotterdam te benadelen. Want ongetwijfeld zou Ant- 'iwerpen, dat nu nog tweede haven is van het vasteland, na het verkrijgen van een gemakkelijker toegang tot het Duitse achterland meer transito-vervoer tot zich trekken. Vervoer van zeesche pen, die nu Rottterdam als rechtstreek se en gemakkelijkste Rijnhaven prefe reren. Om die recht-toe recht-aan verbinding toch maar tot het uiterste te weerstre ven, kwam Nederlano dezer dagen zehs met een nieuw voorstelgeen kanaal, maar een geschikt maken voor oe bin nenvaart van Eendracht e11 Kreekrak. Dat blijft een omweg, zij het een zee1" kleine, maar de Belgen zijn er toen mee gebaat. Dit project-Konijnenburg is in Ant- jWérpein wel met voldoening ontvangen. Men voelt er heel goed, dat „Hol land'' ongaarne meehelpt een strop op te hangen voor het eigen hoofd. Na tuurlijk wil men vechten \joor de kortst mogelijke verbinding, maar met die an dere zou het wellicht ook wei gaan Waarom naar Antwerpen? Er rijst bij ons een andere vraag, Waarom zoir" een deel vjan de Rijn vaart Rottterdam ontrouw worden zo dra de verbinding met Antwerpen er is De zeeschepen, die nu in Waalhaven en Nieuwe Maas niet de modernste midde len hun lading zien overhevelen 111 de lange slierten aken, behoeven daaivoor Oiiöt! paar Antwerpen op te stomen. Ge- mieten in mijlen of kilometers blijft de route via Rotterdam de kortste, dus ook de minst tijdrovende en dus die voor deligste voor de reders. Althans zo lang de haventarieven gelijk zijn. Haventarieveh hebben echter geregeld de neiging gebruikt te worden als con currentiemiddel. Maar daarvoor dient onze Benelux. Wat is er gemakkehjker dan een tanevenkoppelmg tussen twee gQlijkgeschake'Ce partners? Voor een moordende concurrrentie behoeft Rotter dam dus geen vtees meer te koesteren. Iets anders is de outillage op de wal waar het kranenpark en de spoorweg- aansluitingen bepalen hoe snel een schip gelost en geladen kan worden. Op dit punt is de Schel'destad in het voor deel. Zij heeft vrijwel niet geleden in de oorlog en stond bij de bevrijding terstond ter beschikking van de geal lieerde aanvoer voor het gehele con tinent. Die voorsprong heeft Rotterdam na de laatste wereldbrand nog niet kunnen inhalen. Mogen we ter illustratie een paar cijfers noemen? In September 1944 wer- iden door de Duitsers 7 km. kademuur vernield, waarvan 4,5 km. waren uitge rust met kranen en loodsen eb. 2,5 km, met laadbruggen en kolentips; 97 por- taalkranen, 28 laadbruggen en 200.000 vierkante m'eter overdekte pakhuisruim- te. Rotterdam heeft de afgelopen jaren hara gewerkt aan herstel, Antwerpen kon daarentegen voortgaan met verdere uitbreiding. Veilig1, vlug, voordelig Antwerpen beschikt voorts over de uitgebreidste, onafzienbare rangeerterie1- ibepf- Een aer vormingsstations, Arnt- werpén-Noord, is pyna 6 km, lang en anderhalve km. breea, het beslaat een oppervlakte van 825 hectare en er lig gen vete bunuels van 36 sporen naast eikaar tot een lengte van 130 km- ln ciat ene opstelterrein rijden dagelijks 90 goede,rentreinen in en uit, terwijl er per 24 uur meer dan 4000 goederenwa gons worden gerangeerd. Dan liggen er nog eens 800 kilometer spoor langs de kaden, te weten tussen schip en loodsetn 2 en 5 en achter de gebouwen nog eens een tiental Sporen. Die geven via kleme rangeervelden weer directe aansluiting op de verscheidene vormingsstations. Rotterdam bezit het rangeerstation te Feyenoord en °°k dat is tijdens de oor log geneel opgebroken geweest. Maar aj werd het bijna geheel hersteld, toch is de spoorweg-outillage langs de ka lden er lang niet zo uitgebreid hls die in de Scheldestad- Wellicht heeft men zic'h langs Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg gespecialiseerd op het over laden van schip op schip, maar als Ant werpen straks meer Rijnaken zou trek ken, moeten de Maaskanters op elk ge bied kunnen concurreren. Geein luchtkastelen. Sinds het vliegveld Waalhaven tij dens de oorlogsjaren door bombarde menten en eigen vernielingen van de Duitsers totaal: verwoest is, beschikt Rotterdam ook niet meer over de mo gelijkheid aangevoerde goéderen direct over te laden in vrachtvliegtuigen. In Antwerpen staat een luchthaven ter oe- schikking van 233 ha., waar momen teel njguwe loodspn worden aangebouwd van 1800 vierkante meter nuttig vloer oppervlak en een nieuwe landingsbaan gereed komt van 1600 meter lengte en 60 nieter breedte waarop de grootste ty pen handelsreuzen kunnen neerstnjken. Begin 1949 werd er zelfs een lucht- vrachtenbeurs ingesteld, welke dus een uitbreiding van fiet goederenverkeer per vliegtuig ten zeerste vergemakkehjkt. Zo zouden we meer vergelijkende voor beelden kunen opnoemen, b.,v- de be schikbare koelruimte, de totale maga zijnruimte, silo's, aantal petroleumtanks. Vernielden we alleen nog, dat Antwer pen opk op dit gebied niet stil zit een nieuw petroleum dok is juist gereed gekomen, twee gloédnieuwe raffinade rijen komen juist in gebruik met een gezamenlijke capaciteit van 2,5 mULoen ton per jaar- De capaciteit van de al bestaande raffinaderij is verhoogd. Geteir sluizen l Eien groot voordeel bezit Rottterdam Dank zij wijs- beleid van Thorbecke en Galand werd de Nieuwe Waterweg ge- graven zonder sluizen- Deze vrije toe gang stimuleert reders en wilde vaart tot binnenvallen. Antwerpen daarentegen tobt als Amsterdam met zeesluizen, die telkenmale weer te klein blijken voor het toenemend verkeer ot de groter gebouwde schepen. Ook nu werkt de Scheldestatd aan een nieuwe toegangspoort, noordelijk van de grote Kruisschans/sluis. Een ernstige nandicap wordt daarbij gevormd door het tijverschil. Zes nieter rijst of zakt net water, twee maal op een dag1. De Belgische waterbouwkundigen hebben rekening te houden met een maximale diepgang bij laag water, plus een re serve voor droge tijden enerzijds, maar zes meter was plus enkele meters voor springvloed anderzijds. En nu kuint u narekenen hoe hoog de muren van zo'n sluiskom en de kadpn er moeten zijn. Rotterdam behoeft nog niet bang te zijn Voor algehele ovei'vleugelmg. Maar men mag daar aan de Coolsingel de grote concurrent wel duchtig op die vingers zien, vooral als te zijner tijd de Rijn-verbinding tot stand komt! Provincie-plaatjes voor auio's. Nu bij de nieuwe kentekens voor d'e motorrijtuigen niet meer vastgesteld kan worden uit welke provincie de auto afkomstig is en zeef veel automobilis ten er pnjs op stellen op een of an- tere wijze kenbaar te maken uit welk dteel van h.et land men at kornis tig is, heeft de K-N.A.C. besloten provincie plaatjes uit te geven. j De geëmailleerde plaatjes dragen het wapen van de betreffende provincie- e jaar geledien kocht a enkel huis, fda/t ik r nnjn gedeelte be- voor afvppr van het beide huizen. Nu n leeggehaald m'oe'c genaar van het an;- de kosten bijdragen. I juist. U hiebt hejt ebt met alle lusten, deze laatste vallen >r het schoonmaken/ u eens de letters de nieuwe numme1"- rijtuigen kunnen ver- td geeft thans twee tl twee cijters aan. gebruik de ietters o's, NB voor Vracht- m. én autobussen, ïauto's en NE voor het legér zijn mi KS en KM.- Verder r het Koninklijk Huis, te vrachtwagens van voor fabriek en dea- Corps Diplomatique, ernationale Hof van len Nederl'anider. De b.V. v,an 'ND 00-01 aarha kiest men weer s en daar is men nu gaaf en gezond. :ren. Doos 40 cent nt gekomen en waar- boord houded wil. ht, waarin de „Nou- verd door een onge- lag ik in de golf gen inééns aoodseinen dat betrekkelijk dicht nog geen halt uur te- nmengévarén was en; ïr had gemeerd om temen, besloot ik di ktezen 0111 assistentie wel mijn oUebunkets had ik toch nog| vol- 0111 desnoods de ge- t zwaarste noodweer lk kan dit doen om gebouwd volgens een twerp en zo hern re- ge sloten als een on- is verder onze plec'h- ïn n0od verkerend komen. ie al spoedig ontdekt h reeds langszij toen middellijk hebben wij water gespoten dooil >genaamd ,,oliekanQn'' n vinding Daarna e'nsen op De rest benedendeksZe nea>' meegegaan naar (Wordt vervolgd.) iibonnements- prljt: Losse nummers Kwartaal* abonnement Axel binnen de kom fl Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indlè fl. Buitenland fl. T Advertentie prl}s 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutlèn (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. *ty-i hl niriiP^iU r>r 1 ofl/vrtrUQournl L-lP OT-in l.aT tipn india hl n rl N Abonnements prijs: Losse nummers Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indié fl. Buitenland fl. C - Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Adverteutlén (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. 1 I 1 t

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1951 | | pagina 1