AXELSCHE15 COURANT De belastingontwerpen |l t mannenwerk Gaat onze defentie binnenkort Het toekomstige verkeersreglement mlT»? nJ r00d S,0ppen TT' V?rSChil ?n wrijf VAN DE JAMBOREE TENRIJK Frankering bij abonnement Axel. r ZATERDAG 28 OCTOBER 1950 65e JAARGANG No. 8 J NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en Administratie: AXFL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§ Hoi fdredactie: T C. VINK-van VESSEM PARLEMENTAIR overzicht. beuren dan zou het kapmes gebruikt moe ten worden. Elke slag die hij met het kap mes zou moeten aanbrengen, zou geducht toekomen Dan zouden tal van belangep niet meer gediend kunnen worden zoals nu Wel zeide hij bereid te zijn een ver dere verlirhtinp van lnon- en inkomsten- 1-5 3 Steen—Clinge 0—1 RKFC—BSC Sluiskil—VES 1—5. Een naar (dagen later vertelt iemand m«, dat dn verband met een ministeriële aanschrijving, de belasting grotendeels tep onrechte was geheven. Gunst, dat is waar ook'', sprak de ambtenaar die ik er over interpelleerde'. 5 een slordige twee- ug. Gelukkig dat er ïn zijjn, waardoor je paalde voorschriften iren. Een ambtenaar denken en belasting" et naar recht en bil- ïheven. Je wordt aan- is de mening van Mijnheer den Besten. Klanten bezoeken kan vermoeiend zijn, maar als ik in mijn wagen vaneen pijp geurige tabak geniet, doe ik nieuwe energie op en gaat straks het verkopen vanzelf." Inderdaad :Ergaat niets boven n pijp goede tabak! 11) Bepalingen, betreffende het rijden. Aan het inhalen is wat meer aandacht besteed dan vroeger. Men moet bij het ingehaald worden behoorlijk naar rechts uitwijken, dus ruimte geven. Bij kruisin gen of splitsingen van wegen mag men bii het inhalen niet op het voor het verkeer uit de tegenovergestelde zijde bestemde weggedeete komen, evenmin trouwens als bij bet links passeren van vluchtheuvels, waar dit overigens is toegestaan voor de motorrijtuigen. Op de, weg stilstaande voertuigen of voorwerpen mag inen niet v^°rbij rijden als het tegemoetkomende - of dwarsverkeer belemmerd wordt. In eenrichtingsstraten mag men de tram niet meer zoals vroeger links innalen- Rijwielen met hulpmotor. Rijwielen met hulpmotor zijn motorrij tuigen in de zin der wet. Ze worden ech ter met rijwielen gelijkgesteld als ze zijn goedgekeurd voor een speciaal kenteken In dat geval mogen ze worden bestuurt/ door personen van 16 jaar en ouder Het speciale kenteken wordt links aan de voor as bevestigd. Op de rijwielpaden met blauwe borden mag men er niet sneller mee rijden dan 20 km. pei uur. Op rijwielpaden met een zwart rechthoekig bord mag men met de motortjes niet komen, tenzij de motor is uitgeschakeld. Enige speciale voorschriften. De indeling in A en B wegen is gehand haafd. Niet verharde wegen zijn in 't ver- \olg steeds B wegen en zullen niet meer De yoorramgsregel is in hoofdzaak ge- 'r° -7-^ wegen eu zuuen met meer Polfliet die na - lijk gebleven. In afwijking van wat de zodanig worden aangeduid. De maxi- bij f on km an kwam i en ^eer getrap heeft men slechts voor- mum breedte voor motorrijtuigen en wa- van he: Tnri I in ,de ^hting laatste jaren gold heeft men slechts voor- ranË. ajs men gelijktijdig of nagenoeg ge lijktijdig met het andere verkeer de krui sing nadert. Bestuurders van motorrijtui gen moeten als ze afbuigen (d!us zowej naar links als naar rechts) het verkeer. dat op dezelfde weg rijdt en dat ze willen kruisen, voorrang verlenen- Trams heb ben in het vervolg weer voorrang boven het andere verkeer, staan dus wat dit be treft niet meer op éen lijn met de motor rijtuigen. Zaterdag-competitie. Tweede klasse D. Driewegen-De Beren 6-0 Terneuzense Boys A.ZA .V. x2o; HoekSpuj 2—0 Axel Virtus 1—5- t Hoewel Axel in deze wedstrijd een goed begin maakte en ailt hoop gaf voor hef verdere vei loop van de strijd, heeft de thuisclub toch het onderspit moeten del- yen^ zij het dan dat de cijfers die 'uit de bus kwamen een wel wat geflatteerde indruk geven van de Virtus'-prestatie's. Na. een aanvankelijk overwicht van de oranjehemden, kreeg na 15 minuten Vir- tus haar eerste doelpunt geschonken door verkeerd terug spelen, waarbij de keeper miste De blauw-witte verdediging bleek hecht in elkaar te zitten en het gelukte onze stadgenoten dan ook niet om hier door heen te breken, alle pogingen tep spijt. Vijf minuten voor de rusit maakte een der Zevenbergse backs hands en Axel kieeg hierdoor dus een mooie kans op de gelijkmaker. De door Den Engelsman get nometn strafschop werd door ed Virtus- doelman evenwel op! keurige wijze on schadelijk gemaakt en zo ging de rust in met een 1—o voorsprong voor ide gas ten maar een Axels overwicht in het veld en een goede hoop op een mooie eind uitslag. Na de rust verdween het Axelse over wicht jammer genoeg en was het Virtus dat de boventoon ging voeren. Spoedig werd de stand 2-0. Een corner va£ I olfhet, die na even heen en weer g-etran zo geregeld, dat men met motorrijtuigen evenals tot dusverre te voren naar het linker gedeelte van de rechter weghelft moet gaan, terwijl de bestuurders van an dere voertuigen (ook rijwielen) thans de keus hebben dit al of niet te doen. Opstellen bij tot stilstand komen(d ver keer dient naar volgorde te geschieden er» zodanig dat het rijweggedeelte voor het tegemoet komende verkeer vrij blijft. Bestuurders van rijwielen, wagens enz moeten zich zodanig opstellen, dat de be stuurders van motorrijtuigen niet meer ge hinderd worden dan in de gegeven om standigheden onvermijdelijk is. Achteruit rijden met motorrijtuigen en andere voertuigen mag slechts stapvoets langs de zijde van de weg, waar deze zich mum breedte voor motorrijtuigen en wa- van het hop 1 T TA SrOp B weg«, is getracht op. fi"* S& Voor motorrijtuigen is de max. breedte Tr bttkbaar 'itetïvoor getale maehtxging voor autobussen li buiten wisten erkeersltchten mogen na 31 Decern- ken en Suvkerbuik zagnJg tweenrfal kan's dan !5LSeen a?deie llchtsigna^ 8*** om te scoren, zoda, Axef ten sTotte met achtereenvolgens groen—geel—rood een 1 5 nederlaag genoegen moest ne :^en;,^leI !fniPBerli^t betekent voor- men. Axel had in deze fair gespeelde Hp, lirttc T® V 1 Knipperlicht betekent voor- men. Axel had! in deze fair c geUÏÏld S °P U!SpUnten. VVOrdt f-lcbtlg nJden- In tunnels betekent oranje wedstrijd wel wat beters verdiend 1 geregeld, dat men met imtnrrnti, hrht „„.„-picK.a, J vei ai en a li m L 110 oranje ""wijti wei wat beters verdiend 1 en een motor afzetten. Richtingwijzers en stoplichten voor mo torrijtuigen zijn in het vervolg verplicht benaive voor motorrijwielen. Knipperlicht voor richtingwijzers zal in het vervolg zijn toegestaan. Voor deze en andere v'er- Uchtingsorganen gelden bijzondere voor schriften, waaruit tevens blijkt, dat er een overgangstermijn is gesteld' ta.v. afwij kende maar tot standaarduitrusting beho rende verlichtingsapparatuur van ïngevoer idle auto's. Trams zullen krachtens de nieuwe be palingen voorzien moeten zijn van rich tingwijzers. Rijwielen moeten in het vervolg altijd Van een rem zijn voorzien, ook de k ,T j 7?' ilL11 va11 01311 rem znn voorzien, ook de -/ p- t v ren bevonden geschieden en slecht,s doortrappers. Men mag een kind' beneden voor zover dit mogelijk is zonder gevaar de WfmH n d voor zover dit mogelijk is zonder gevaar, hinder of schade. Wielrijders mogen éen dier geleiden; daardoor is het weer mogelijk te fietsen met een hond aan de lijn. De algemene maximum sneiheidsbeper- king binnen de bebouwde kom is verval- len Buiten de bebouwde kom moet men met motorrijtuigen, die achter elkaar blij ven rijden, een zodanige afstand van el- kaai bewaren, dat een ander motorrijtuig zich kan invoegen. Het inhaalverbod voor motorrijtuigen geldt in het vervolg niet meer voor tweewielige motorrijwielen. Op autowegen mag men niet keren. de leeftijd van to jaar slechts op een rijwiel meenemen, indien een doelmatige zitplaats aanwezig is met voldoende steun ooi rug, handen en voeten. In plaatselijks verordeningen kunnen hieromtrent nade re regels worden gesteld'. AAMBEIENZALF MIJNHARDT helpt-aIHjd SPORTNIEUWS. Derde klasse E. Ria W. Temeuzen 0—7; Axel—Virtu? de krachtsverhouding heel wat beter weer gegeven. Wielrennen. Fraaie overwinning van Verhelst- Zaterdag werd te Vlissingen een wieler ronde verreden in het Bellamypark. Onze plaatselijke renner Verhelst, die deelnam aan de rit voor de A-ploeg, die over 100 ronden liep, in tegenstelling tot de rijders in de B-ploeg, die het parcours slechts 60 maal behoefden af te letoen Wist al direct na de start een plaats aan ue kop in te nemen, waar hij na 20 ronden nog steeds reed, samen met een viertal andere rennets. Verhelst ondernam toen een uitlooppoging die met succes werd bekroond en een 15-tal ronden later lag h'J aI een halve ronde voor, terwijl hij na 45 ronden het hele peleton dubbelde. Ongelukkigerwijs kwam Verhelst slechts enkele ronden voor het einde te vallen door een op het parcouts loslopende hond De valpartij liep gelukkig goed af en hoe wel Verhelst zijn voorsprong gedëeltelijk verloren zag gaan kon hij toch verder rij den en gelukte het hem zelfs nog de halve ronde voorsprong die hij nog had weer tot een volle ronde te vergroten. Ongetwijfeld een bijzonder mooie over winning voor onze Axelse renner, die xreeds óp meerdere mooie successen in het afgelopen seizoen kan terug zien. pasting betaald, want ;en paspoort bui.tep en Landings Permit liet op de ,,Sibajak". ië óók een tekort zijn Ik hoop het u t,e n vertellep. iNaJdruk verboden. tieid van neus. rst weg- met in Nederland bericht Tand met 1000 ver- >e N ederlandsche Pad- i ,,D;e Verkennors van ibeweging" aan de 7 e in Bad Ischl van 3; 151 kan deelnement deze Jamboree is ge- ►lfbaan met een lengte 1 de omringende ter kleine beek, die het s een speciaal terrein het v 00 r 1 rek k e r skainp sprookjesachtig mooi begroeiing van loof- geheel omringd door bergen van de Oos- lang wordt er op het stenrijkse voortrekkers heel wat werk verzet Jamboree 1951 haar n. ling is zeer moeilijk,, ■er grote afstand moet doqr speciale pijplei- nrijkse regering heeft verklaard deze aanleg te nemen als een bij- mboree. ening zal geen moei- want in de omtrelr voldoende voorraden iten, terwijl het vlees ia.\ zijn en voor de an- s in blik zal bestaan, den zijn al aangelegd ten, terwijl tijdens de ots rondhout voor het jen en torens beschik- m de Jamboree streeft om de inrichting so- alle onnodige opschik en, waarop het publiek ïen kan bezoeken, ter- ote kampvuren gepro- ille deelnemers. Even- 1947 komt er om het en gebied met een waarin niet gekarn- Jamboree-bureau met fdelingen werkt reeds g en ontvangt uit alle d berichten over deel- :omité voor deze Jam- teld uit de Commissa- hbauer en Stachowitsj Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiè 11. 1.55 Buitenland 11. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Inqezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Advertentlên {1. dmum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. Iedere regel meer 12 cent extra. Tl I e 1 - hu TiAnb-mon 1L 11 ld.VI- nel ,T.iOl i- I_ i 1. voorzien van de naam

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1950 | | pagina 3