AXELSCHE15 COURANT
De belastingontwerpen
|l
t
mannenwerk
Gaat onze defentie binnenkort
Het toekomstige verkeersreglement
mlT»? nJ r00d S,0ppen TT' V?rSChil
?n wrijf
VAN DE
JAMBOREE
TENRIJK
Frankering bij abonnement Axel.
r
ZATERDAG 28 OCTOBER 1950
65e JAARGANG No. 8
J
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Adres Redactie en Administratie:
AXFL Markt 12 Postbus 16 Tel 56§
Hoi fdredactie:
T C. VINK-van VESSEM
PARLEMENTAIR overzicht.
beuren dan zou het kapmes gebruikt moe
ten worden. Elke slag die hij met het kap
mes zou moeten aanbrengen, zou geducht
toekomen Dan zouden tal van belangep
niet meer gediend kunnen worden zoals
nu Wel zeide hij bereid te zijn een ver
dere verlirhtinp van lnon- en inkomsten-
1-5
3
Steen—Clinge 0—1 RKFC—BSC
Sluiskil—VES 1—5.
Een naar (dagen later vertelt iemand
m«, dat dn verband met een ministeriële
aanschrijving, de belasting grotendeels tep
onrechte was geheven.
Gunst, dat is waar ook'', sprak de
ambtenaar die ik er over interpelleerde'.
5 een slordige twee-
ug. Gelukkig dat er
ïn zijjn, waardoor je
paalde voorschriften
iren. Een ambtenaar
denken en belasting"
et naar recht en bil-
ïheven. Je wordt aan-
is de mening van Mijnheer den Besten.
Klanten bezoeken kan vermoeiend zijn,
maar als ik in mijn wagen
vaneen pijp geurige tabak geniet,
doe ik nieuwe energie op en
gaat straks het verkopen vanzelf."
Inderdaad :Ergaat niets boven n pijp goede tabak!
11)
Bepalingen, betreffende
het rijden.
Aan het inhalen is wat meer aandacht
besteed dan vroeger. Men moet bij het
ingehaald worden behoorlijk naar rechts
uitwijken, dus ruimte geven. Bij kruisin
gen of splitsingen van wegen mag men bii
het inhalen niet op het voor het verkeer
uit de tegenovergestelde zijde bestemde
weggedeete komen, evenmin trouwens als
bij bet links passeren van vluchtheuvels,
waar dit overigens is toegestaan voor de
motorrijtuigen. Op de, weg stilstaande
voertuigen of voorwerpen mag inen niet
v^°rbij rijden als het tegemoetkomende -
of dwarsverkeer belemmerd wordt.
In eenrichtingsstraten mag men de tram
niet meer zoals vroeger links innalen-
Rijwielen met hulpmotor.
Rijwielen met hulpmotor zijn motorrij
tuigen in de zin der wet. Ze worden ech
ter met rijwielen gelijkgesteld als ze zijn
goedgekeurd voor een speciaal kenteken
In dat geval mogen ze worden bestuurt/
door personen van 16 jaar en ouder Het
speciale kenteken wordt links aan de voor
as bevestigd.
Op de rijwielpaden met blauwe borden
mag men er niet sneller mee rijden dan
20 km. pei uur. Op rijwielpaden met een
zwart rechthoekig bord mag men met de
motortjes niet komen, tenzij de motor is
uitgeschakeld.
Enige speciale voorschriften.
De indeling in A en B wegen is gehand
haafd. Niet verharde wegen zijn in 't ver-
\olg steeds B wegen en zullen niet meer
De yoorramgsregel is in hoofdzaak ge- 'r° -7-^ wegen eu zuuen met meer Polfliet die na -
lijk gebleven. In afwijking van wat de zodanig worden aangeduid. De maxi- bij f on km an kwam i en ^eer getrap
heeft men slechts voor- mum breedte voor motorrijtuigen en wa- van he: Tnri I in ,de ^hting
laatste jaren gold heeft men slechts voor-
ranË. ajs men gelijktijdig of nagenoeg ge
lijktijdig met het andere verkeer de krui
sing nadert. Bestuurders van motorrijtui
gen moeten als ze afbuigen (d!us zowej
naar links als naar rechts) het verkeer.
dat op dezelfde weg rijdt en dat ze willen
kruisen, voorrang verlenen- Trams heb
ben in het vervolg weer voorrang boven
het andere verkeer, staan dus wat dit be
treft niet meer op éen lijn met de motor
rijtuigen.
Zaterdag-competitie.
Tweede klasse D.
Driewegen-De Beren 6-0 Terneuzense
Boys A.ZA .V. x2o; HoekSpuj 2—0
Axel Virtus 1—5- t
Hoewel Axel in deze wedstrijd een goed
begin maakte en ailt hoop gaf voor hef
verdere vei loop van de strijd, heeft de
thuisclub toch het onderspit moeten del-
yen^ zij het dan dat de cijfers die 'uit
de bus kwamen een wel wat geflatteerde
indruk geven van de Virtus'-prestatie's.
Na. een aanvankelijk overwicht van de
oranjehemden, kreeg na 15 minuten Vir-
tus haar eerste doelpunt geschonken door
verkeerd terug spelen, waarbij de keeper
miste De blauw-witte verdediging bleek
hecht in elkaar te zitten en het gelukte
onze stadgenoten dan ook niet om hier
door heen te breken, alle pogingen tep
spijt. Vijf minuten voor de rusit maakte
een der Zevenbergse backs hands en Axel
kieeg hierdoor dus een mooie kans op de
gelijkmaker. De door Den Engelsman get
nometn strafschop werd door ed Virtus-
doelman evenwel op! keurige wijze on
schadelijk gemaakt en zo ging de rust
in met een 1—o voorsprong voor ide gas
ten maar een Axels overwicht in het veld
en een goede hoop op een mooie eind
uitslag.
Na de rust verdween het Axelse over
wicht jammer genoeg en was het Virtus
dat de boventoon ging voeren. Spoedig
werd de stand 2-0. Een corner va£
I olfhet, die na even heen en weer g-etran
zo geregeld, dat men met motorrijtuigen
evenals tot dusverre te voren naar het
linker gedeelte van de rechter weghelft
moet gaan, terwijl de bestuurders van an
dere voertuigen (ook rijwielen) thans de
keus hebben dit al of niet te doen.
Opstellen bij tot stilstand komen(d ver
keer dient naar volgorde te geschieden er»
zodanig dat het rijweggedeelte voor het
tegemoet komende verkeer vrij blijft.
Bestuurders van rijwielen, wagens enz
moeten zich zodanig opstellen, dat de be
stuurders van motorrijtuigen niet meer ge
hinderd worden dan in de gegeven om
standigheden onvermijdelijk is.
Achteruit rijden met motorrijtuigen en
andere voertuigen mag slechts stapvoets
langs de zijde van de weg, waar deze zich
mum breedte voor motorrijtuigen en wa- van het hop 1 T TA
SrOp B weg«, is getracht op. fi"* S&
Voor motorrijtuigen is de max. breedte Tr bttkbaar 'itetïvoor
getale maehtxging voor autobussen li buiten wisten
erkeersltchten mogen na 31 Decern- ken en Suvkerbuik zagnJg tweenrfal kan's
dan !5LSeen a?deie llchtsigna^ 8*** om te scoren, zoda, Axef ten sTotte met
achtereenvolgens groen—geel—rood een 1 5 nederlaag genoegen moest ne
:^en;,^leI !fniPBerli^t betekent voor- men. Axel had in deze fair gespeelde
Hp, lirttc T® V 1 Knipperlicht betekent voor- men. Axel had! in deze fair c
geUÏÏld S °P U!SpUnten. VVOrdt f-lcbtlg nJden- In tunnels betekent oranje wedstrijd wel wat beters verdiend
1 geregeld, dat men met imtnrrnti, hrht „„.„-picK.a, J vei ai en a
li m L 110 oranje ""wijti wei wat beters verdiend 1 en een
motor afzetten.
Richtingwijzers en stoplichten voor mo
torrijtuigen zijn in het vervolg verplicht
benaive voor motorrijwielen. Knipperlicht
voor richtingwijzers zal in het vervolg
zijn toegestaan. Voor deze en andere v'er-
Uchtingsorganen gelden bijzondere voor
schriften, waaruit tevens blijkt, dat er een
overgangstermijn is gesteld' ta.v. afwij
kende maar tot standaarduitrusting beho
rende verlichtingsapparatuur van ïngevoer
idle auto's.
Trams zullen krachtens de nieuwe be
palingen voorzien moeten zijn van rich
tingwijzers.
Rijwielen moeten in het vervolg altijd
Van een rem zijn voorzien, ook de
k ,T j 7?' ilL11 va11 01311 rem znn voorzien, ook de -/ p-
t v ren bevonden geschieden en slecht,s doortrappers. Men mag een kind' beneden
voor zover dit mogelijk is zonder gevaar de WfmH n d
voor zover dit mogelijk is zonder gevaar,
hinder of schade.
Wielrijders mogen éen dier geleiden;
daardoor is het weer mogelijk te fietsen
met een hond aan de lijn.
De algemene maximum sneiheidsbeper-
king binnen de bebouwde kom is verval-
len Buiten de bebouwde kom moet men
met motorrijtuigen, die achter elkaar blij
ven rijden, een zodanige afstand van el-
kaai bewaren, dat een ander motorrijtuig
zich kan invoegen. Het inhaalverbod voor
motorrijtuigen geldt in het vervolg niet
meer voor tweewielige motorrijwielen.
Op autowegen mag men niet keren.
de leeftijd van to jaar slechts op een
rijwiel meenemen, indien een doelmatige
zitplaats aanwezig is met voldoende steun
ooi rug, handen en voeten. In plaatselijks
verordeningen kunnen hieromtrent nade
re regels worden gesteld'.
AAMBEIENZALF
MIJNHARDT helpt-aIHjd
SPORTNIEUWS.
Derde klasse E.
Ria W. Temeuzen 0—7; Axel—Virtu?
de krachtsverhouding heel wat beter weer
gegeven.
Wielrennen.
Fraaie overwinning van Verhelst-
Zaterdag werd te Vlissingen een wieler
ronde verreden in het Bellamypark.
Onze plaatselijke renner Verhelst, die
deelnam aan de rit voor de A-ploeg, die
over 100 ronden liep, in tegenstelling tot
de rijders in de B-ploeg, die het parcours
slechts 60 maal behoefden af te letoen
Wist al direct na de start een plaats aan
ue kop in te nemen, waar hij na 20 ronden
nog steeds reed, samen met een viertal
andere rennets. Verhelst ondernam toen
een uitlooppoging die met succes werd
bekroond en een 15-tal ronden later lag
h'J aI een halve ronde voor, terwijl hij
na 45 ronden het hele peleton dubbelde.
Ongelukkigerwijs kwam Verhelst slechts
enkele ronden voor het einde te vallen
door een op het parcouts loslopende hond
De valpartij liep gelukkig goed af en hoe
wel Verhelst zijn voorsprong gedëeltelijk
verloren zag gaan kon hij toch verder rij
den en gelukte het hem zelfs nog de
halve ronde voorsprong die hij nog had
weer tot een volle ronde te vergroten.
Ongetwijfeld een bijzonder mooie over
winning voor onze Axelse renner, die
xreeds óp meerdere mooie successen in
het afgelopen seizoen kan terug zien.
pasting betaald, want
;en paspoort bui.tep
en Landings Permit
liet op de ,,Sibajak".
ië óók een tekort zijn
Ik hoop het u t,e
n vertellep.
iNaJdruk verboden.
tieid van neus.
rst weg- met
in Nederland bericht
Tand met 1000 ver-
>e N ederlandsche Pad-
i ,,D;e Verkennors van
ibeweging" aan de 7 e
in Bad Ischl van 3;
151 kan deelnement
deze Jamboree is ge-
►lfbaan met een lengte
1 de omringende ter
kleine beek, die het
s een speciaal terrein
het v 00 r 1 rek k e r skainp
sprookjesachtig mooi
begroeiing van loof-
geheel omringd door
bergen van de Oos-
lang wordt er op het
stenrijkse voortrekkers
heel wat werk verzet
Jamboree 1951 haar
n.
ling is zeer moeilijk,,
■er grote afstand moet
doqr speciale pijplei-
nrijkse regering heeft
verklaard deze aanleg
te nemen als een bij-
mboree.
ening zal geen moei-
want in de omtrelr
voldoende voorraden
iten, terwijl het vlees
ia.\ zijn en voor de an-
s in blik zal bestaan,
den zijn al aangelegd
ten, terwijl tijdens de
ots rondhout voor het
jen en torens beschik-
m de Jamboree streeft
om de inrichting so-
alle onnodige opschik
en, waarop het publiek
ïen kan bezoeken, ter-
ote kampvuren gepro-
ille deelnemers. Even-
1947 komt er om het
en gebied met een
waarin niet gekarn-
Jamboree-bureau met
fdelingen werkt reeds
g en ontvangt uit alle
d berichten over deel-
:omité voor deze Jam-
teld uit de Commissa-
hbauer en Stachowitsj
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
11 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiè 11. 1.55
Buitenland 11. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Inqezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Advertentlên
{1. dmum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
Iedere regel meer
12 cent extra.
Tl I e 1 -
hu TiAnb-mon 1L
11 ld.VI-
nel ,T.iOl i- I_ i 1.
voorzien van de naam